Europaudvalget 2005-06
2700+2701 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
225523_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 1. december 2005
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 12.-13. december 2005
Samlenotat
1. Finansielle perspektiver 2007-2013
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005
3. EU’s udvidelse
4. EU's Afrika-strategi
5. Etiopien/Eritrea
6. Det vestlige Balkan/Kosovo
7. Irak
8. Den europæiske naboskabspolitik
9. WTO/DDA
10. EU’s indsats mod terrorisme
11. EU-Israel assosieringsråd
12. Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
13. Evaluering af gennemførelsen af EU’s retningslinier vedr. børn og væbnede
konflikter
14. Udmøntning af FN-sanktioner vedr. Syrien
15. Årlig evaluering af gennemførelsen af EU’s menneskerettighedspolitik
16. EU-Kina rammeaftale - forhandlingsmandat
17. Burmesisk deltagelse i ASEM-ministermøder i Europa
18. EU’s Strategiske Partnerskab med Middelhavsområdet og Mellemøsten
19. Eventuelt
(side 2)
(side 8)
(side 10)
(side 12)
(side 14)
(side 16)
(side 18)
(side 19)
(side 21)
(side 24)
(side 28)
(side 30)
(side 32)
(side 34)
(side 36)
(side 38)
(side 40)
(side 42)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0002.png
2
1. Finansielle perspektiver 2007-2013
KOM (2004) 101 final, KOM (2004) 487 final og KOM (2004) 498 final.
1. Resumé
Rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. december 2005 bliver den anden og
sidste lejlighed for udveksling af synspunkter på baggrund af kompromisforslaget fra formandskabet forud for de
egentlige forhandlinger, som først forventes at finde sted på Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005. Det
samlede kompromisforslag forventes udsendt den 5. december 2005 forud for det såkaldte konklavemøde den 7.
december 2005. Det største udestående punkt er spørgsmålet om UK’s rabat og rabat til andre medlemslande.
Forud for de to seneste møder i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) fremlagde det britiske for-
mandskab kun mindre konkrete diskussionsoplæg, ligesom Kommissionens formand, José Manuel Barroso, i ok-
tober fremlagde en række idéer til de videre forhandlinger.
2. Baggrund
Flerårige finansielle rammer - også kaldet finansielle perspektiver - er EU’s flerårige budget-
lofter for en række hovedudgiftsområder over en årrække. De startede med Delors I og II-
pakkerne for hhv. 1988-1992 og 1994-1999, og de nuværende lofter fra Berlin-aftalen gælder
for 2000-2006. Der er tale om et styringsinstrument, der kombinerer planlægningssikkerhed
med budgetdisciplin og politikreformer. Eksistensen af flerårige budgetforlig har desuden
bidraget til at effektivisere forhandlingerne om EU's årlige budgetter mellem Rådet og Par-
lamentet. De finansielle perspektiver vedtages som en samlet pakke med enighed i DER.
Efterfølgende forhandles med Europa-Parlamentet om de nødvendige indrømmelser for
dets accept heraf.
Kommissionen udsendte en meddelelse af 10. februar 2004 som siden er blevet fulgt op af en
uddybende meddelelse i juli samt et konkret forslag til ny interinstitutionel aftale om de finansiel-
le perspektiver. Endvidere vedtog Kommissionen den 14. juli og 29. september sidste år samt 6.
april i år en række forslag til retsakter vedrørende nye flerårige finansielle perspektiver for 2007-
2013, der supplerer og uddyber indholdet af forslaget. Disse retsakter færdigforhandles efter, at
de overordnede udgiftsrammer er aftalt.
Sagen har været drøftet regelmæssigt i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser),
der er ansvarlig for dagsorden 2007-processen, og i ECOFIN, som har en særlig interesse for
sagen.
Det lykkedes ikke det luxembourgske formandskab at opnå en aftale på topmødet den 16/17.
juni trods en stor indsats. Det britiske formandskab har i første omgang gennemført bilaterale
møder med alle medlemslande på embedsmandsniveau. På baggrund heraf har der været drøftel-
ser i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) på baggrund af ikke særlig konkrete
diskussionsoplæg fra formandskabet.
Forud for konklavedrøftelsen den 7. december 2005 forventes formandskabet at fremlægge et
kompromisudkast. Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. decem-
ber 2005 bliver således anden og sidste lejlighed for at udveksle synspunkter forud for Det Euro-
pæiske Råd, hvor de egentlige forhandlinger forventes at ske.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0003.png
3
I forhandlingerne indgår 5 nye forslag fra Kommissionens formand, José Manuel Barroso, som
udbygning af det kompromisudkast, som lå på bordet i juni: Øremærkning af strukturfonds – og
landdistriktsmidler til Lissabon-målsætningerne, især konkurrencefremme herunder forskning;
oprettelse af en globaliseringsfond som skal kompensere for udefra kommende chok; konsolide-
ring af igangværende landbrugsreformer via øget modulation; plan for modernisering af EU-
budgettet via en revisionsklausul; styrkelse af den demokratiske kontrol og sammenhængen i den
eksterne politik herunder indlemmelse af Den Europæiske Udviklingsfond i EU-budgettet.
3. Hjemmelsgrundlag
Flerårige finansielle rammer fastlægges gennem en politisk inter-institutionel aftale mellem Rådet,
Europa-Parlamentet og Kommissionen. Den nuværende inter-institutionelle aftale vedrører EU’s
budgetrammer for årene 2000-2006. Fastlæggelse af EU’s egne indtægter har hjemmel i traktatens
art. 269.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på EU-niveau, og
det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag tog udgangspunkt i tre grundpiller:
EU skal skabe flere og bedre job gennem større og bæredygtig vækst.
EU skal sikre borgerne et område præget af frihed, retfærdighed og sikkerhed.
EU skal have en stærk global rolle, der afspejler Europas politiske og økonomiske tyngde.
Den samlede udgiftsramme i Kommissionens forslag svarede til 1,24 pct. af BNI i forpligtelses-
bevillinger
1
og 1,13 i betalingsbevillinger i gennemsnit for perioden (ved anvendelse af de seneste
BNI-prognoser). Det svarer til en årlig realvækst i perioden 2006-2013 på hhv. ca. 4 pct. i forplig-
telsesbevillinger og ca. 3 pct. i betalinger.
Indtil nu har udgangspunktet for de videre drøftelser været de fremskridt, der blev gjort under
luxembourgsk formandskab. Det luxembourgske formandskab fremlagde et kompromisudkast i
juni som ikke vandt fuld tilslutning
2
. Kompromisudkastet anfører et samlet gennemsnitligt ud-
giftsloft for perioden på 1,06 pct. af BNI i forpligtelsesbevillinger og 1,00 pct. af BNI i betalinger.
I bilag 1 ses tabel over det foreliggende kompromisforslag sammenholdt med Kommissionens
forslag.
Det er de faktiske udgifter, der er bestemmende for EU-landenes bidrag til det fælles budget.
Disse ligger traditionelt betydeligt under udgiftslofterne. Alle udgiftslofter ligger desuden traditi-
onelt betydeligt under det samlede årlige loft på 1,24 pct. af BNI for betalinger som EU maksi-
malt kan opkræve i finansiering (egne indtægter). Dette loft har derfor historisk ikke haft praktisk
relevans for fastlæggelsen af EU’s udgifter og skatteopkrævningen til finansiering heraf.
Forpligtelser vil sige de tilsagn om bevillinger, EU kan afgive et givet budgetår, mens betalingsbevillinger vil sige de
konkrete udbetalinger, EU kan foretage et givet budgetår.
2
Det foreliggende kompromisudkast blev fremlagt af det luxembourgske formandskab umiddelbart før Det Europæiske
Råds møde den 16-17. juni. På selve Det Europæiske Råd blev endnu et kompromisudkast fremlagt, men trukket tilbage,
da det ikke kunne opnå fuld støtte.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0004.png
4
Ifølge kompromisforslaget vil de største enkelte udgiftsområder fortsat være den fælles land-
brugspolitik og samhørighed (strukturfonde mv.), om end den fælles landbrugspolitiks andel vil
være faldende, særligt som andel af BNI. Udgifterne til den fælles landbrugspolitik (søjle I) for-
ventes således at falde fra 0,41 pct. af BNI i 2006 til 0,33 pct. af BNI i 2013. Samhørighedspoli-
tikken foreslås at stige med ca. 18 pct. fra 2006-2013, hvilket som andel af BNI udgør ca. 0,40
pct. i 2006 og 0,39 pct. i 2013
3
. De foreslåede finansielle rammer fremgår mere detaljeret af bilag
1, idet der for nærmere beskrivelse henvises til aktuelt notat forud for mødet i Rådet for generelle
anliggender den 22. november 2004.
På indtægtssiden indeholder kompromisudkastet fra juni en fastholdelse af de nuværende egne
indtægter i form af traditionelle egne indtægter fra told- og landbrugsafgifter, momsbidrag samt
bidrag som andel af medlemslandenes BNI, idet der dog sker en justering af momsbidraget af
teknisk karakter. BNI-bidraget udgør ca. ¾ af de samlede indtægter. Den eksisterende UK-rabat
foreslås fastfrosset på niveauet før EU's udvidelse i 2004. Hertil kommer, at kompromisudkastet
halverer det tyske, svenske og nederlandske momsbidrag, og Sverige og Nederlandene tildeles en
forhøjelse af den procentsats for traditionelle egne indtægter, som landene kan beholde som
dækning for omkostninger ved opkrævning heraf på EU's vegne (fra 25 til 35 pct.).
6. Udtalelser
De finansielle rammer skal aftales ved en interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet,
Kommissionen og Rådet. Der foreligger således ikke udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Flerårige finansielle rammer udgør lofterne for EU’s udgifter og udgør sammen med reglerne for
EU’s finansiering rammerne for Danmarks årlige bidrag til EU. Reglerne for EU’s finansiering
vedtages formelt set ved en forordning i henhold til traktatens art. 269, hvilket indebærer efter-
følgende ratifikation i medlemsstaterne i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige be-
stemmelser. I Danmark er ratifikation tidligere sket ved en folketingsbeslutning.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Det årlige danske EU-bidrag er stærkt afhængig af indholdet af det endelige kompromis samt
hvordan den faktiske årlige budgettering og implementering af budgettet bliver.
Tages udgangspunkt i det seneste kompromisforslag fra det luxembourgske formandskab samt at
der budgetteres med samme margen inden for de finansielle perspektiver som i dag, hvilket er
den mest realistiske antagelse, vil det betyde en stigning i det danske EU-bidrag i størrelsesorde-
nen 0,7 mia. kr. årligt i gennemsnit i forhold til 2006 (2004-priser). Såfremt udgiftsrammen udnyt-
tes fuldt ud ville merudgiften være omkring 1 mia. kr. højere i gennemsnit pr. år. Danmarks bi-
drag som andel af BNI vil falde lidt over perioden - også under antagelse af fuld udnyttelse af
rammen.
Danmarks EU-bidrag i 2006 vil med Kommissionens budgetforslag være 16 mia. kr
. i 2004-
priser.
Der er i denne beregning taget højde for den del af samhørighedspolitikken, som vedrører landdistriktsstøtte og fiskeri,
som ikke konteres under den nye udgiftskategori 1b.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
9. Høring
De enkelte programmer vil i nødvendigt omfang blive sendt i høring af de ressortansvarlige mini-
sterier. Kommissionens generelle meddelelse af 10. februar 2004 har været i ekstern høring med
følgende svar:
Landbrugsrådet finder overordnet set det fremlagte forslag fornuftigt set i lyset af de udfordrin-
ger og opgaver det udvidede EU står overfor. For landbruget skal reformen af den fælles land-
brugspolitik understøttes og den aftalte ramme under det danske formandskab i 2002 skal respek-
teres. Det anføres, at aftalen om 1 pct. årlig nominel stigning for den fælles landbrugspolitik be-
tyder reelt fald i udgifterne til den traditionelle markedspolitik, dels fordi stigningstakten overgås
af inflationen og dels fordi der sker et fradrag i landbrugspolitikken via modulation (overførsel til
landdistriktspolitikken), og endelig skal budgetrammen også kunne rumme kommende reformer.
Angående landdistriktspolitikken ser man positivt på, at indsatsen samles i en fælles fond under
forudsætning af bevarelse af aktiviteterne som i dag (jf. Rfo 1257/99).
LO bemærker, at opfølgningen på Lissabon målsætningerne har vist, at mange lande ligger langt
bag målsætningerne, og hvis målsætningen om at have den stærkeste vidensøkonomi i 2010 skal
opfyldes, er der behov for en kraftig indsats inden for investeringer, arbejdsmarked, forskning og
udvikling. Der er behov for en samordnet økonomisk indsats for at skabe flere job i EU; her
tænkes specielt på udbygning af infrastrukturen i de Central- og Østeuropæiske lande samt øget
erhvervsfrekvens via større indsats på ligestillingsområdet. Strukturfondsmidlerne skal i større
omfang allokeres til de nye medlemslande og der skal samtidig ske en reduktion af tildelingen til
de øvrige medlemslande, herunder de sydeuropæiske. Det er vigtigt at fastholde fokus på kompe-
tenceudvikling som en målsætning, da udviklingen af arbejdskraftens menneskelige ressourcer er
afgørende for den industrielle udvikling i de nye medlemslande og dermed også for at undgå at
billig arbejdskraft vil være disse landes eneste konkurrenceparameter.
DA finder det positivt, at Kommissionen har taget udgangspunkt i Lissabon-målsætningen, som
er central for den danske og europæiske konkurrenceevne. Midlerne til den Europæiske Social-
fund under strukturfondene skal i højere grad bevilges i henhold til Lissabon-strategien og hen-
stillingerne i den Europæiske beskæftigelsesstrategi. Udgifterne til fonden bør dæmpes samtidig
med, at hovedparten af midlerne anvendes i de nye medlemslande under hensyntagen til absorp-
tionsevnen. Fokus bør være på beskæftigelse og uddannelse. Endvidere understreges behovet for
social dialog.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes formandskabets plan om at indgå en rammeaftale på Det Europæiske Råds
møde i december 2005 under behørig hensyntagen til danske interesser.
Set i lyset af forhandlingssituationen er der fastsat følgende danske hovedprioriteter:
Opprioritering af forskning og uddannelse inden for udgiftsområdet for vækst og beskæf-
tigelse (udgiftskategori 1a) med henblik på fordobling.
Mindske rabatordninger mest muligt.
Krav om budgetdisciplin primært via reduktion af stigningen i midlerne til strukturfonde-
ne i retning af fastholdelse af 2006-udgiftsniveau med fokus på de mindst velstående om-
råder samt en mindre stigning i landdistriktsstøtten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det luxembourgske formandskabs forsøg på at nå en aftale i juni måned 2005 lykkedes ikke. Det
er nu op til det britiske formandskab at føre sagen videre. Det største udestående spørgsmål ved-
rører rabatter på finansieringen af EU’s budget, hvor der forventes stor uenighed.
En væsentlig interesse samler sig hos de lande, som skal modtage betydelige strukturfondsbeløb,
om hurtigt at få aftalen i hus. Dette gælder især de nye medlemslande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0007.png
7
Bilag 1. Sammenfattende tabel vedrørende kompromisforslag af 15. juni til de finansielle perspektiver for
2007-2013 (forpligtelsesbevillinger)
Mia. euro, 2004-priser
1. Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse
1
Kommissionens forslag
1b. Strukturfonde mv.
Kommissionens forslag
2. Forvaltning af naturres-
sourcer
2
Kommissionens forslag
3a. Retlige og indre anlig.
Kommissionens forslag
3
3b. Borgerskab
3
Kommissionens forslag
3
EU som global partner
5
Kommissionens forslag
5. Administration
Kommissionens forslag
Kompensationer
I alt
Andel af BNI
6
Kommissionen i alt
4
2006
7,7
7,7
2007
8,2
10,8
2008
8,8
13,0
2009
9,5
15,2
2010
10,2
17,4
2011
10,9
19,6
2012
11,7
21,8
2013
12,6
24,0
I alt
Årlig vækst
2007-13
72,0
121,7
7,4%
17,7%
38,6
38,6
42,4
46,2
42,9
47,4
43,0
48,5
43,8
48,9
44,1
49,3
44,9
50,2
45,5
51,1
306,5
341,6
2,4%
4,1%
55,5
55,5
0,5
0,5
0,5
0,5
9,0
9,0
6,3
6,3
1,0
119,0
119,0
54,5
56,8
0,6
0,6
0,6
0,6
6,3
7,4
6,7
7,1
0,4
119,7
131,0
54,5
57,5
0,7
0,8
0,6
0,7
6,6
11,0
6,8
7,5
0,2
121,0
139,0
54,4
57,6
0,8
1,0
0,6
0,8
6,8
11,7
7,0
7,9
0,2
122,3
143,8
53,9
57,4
0,9
1,2
0,6
0,9
7,1
12,7
7,2
8,3
53,6
57,2
1,1
1,4
0,7
1,0
7,4
13,4
7,4
8,6
53,5
57,1
1,2
1,5
0,7
1,1
7,7
14,0
7,5
9,0
53,4
57,1
1,4
1,7
0,7
1,2
8,1
14,5
7,7
9,3
377,8
400,7
6,6
8,3
4,4
6,4
50,0
84,7
50,3
57,7
0,8
-0,6%
0,4%
15,0%
18,5%
4,3%
13,0%
-1,6%
7,0%
2,9%
5,7%
123,7
147,6
125,1
151,3
127,2
155,6
129,4
159,8
868,4
1,04%
1.028,0
1,2%
4,3%
1,11% 1,08% 1,07% 1,05% 1,04% 1,03% 1,02% 1,02%
Andel af BNI
1,11% 1,18% 1,22% 1,24% 1,24% 1,24% 1,25% 1,25%
1,24%
1) Udgiftskategori 1a indeholder størstedelen af det der i dag rubriceres under ”EU's interne politikker”, dvs. forskning,
transeuropæiske net, uddannelse mv.
2) Udgiftskategori 2 inkluderer landbrugsudgifter, landdistriktsstøtte, fiskeri samt miljø.
3) Kategori 3 blev oprindeligt foreslået som én samlet kategori af Kommissionen.
4) Kommissionens samlede tal inkluderer indbudgettering af solidaritetsfonden (udgiftskategori 3). For at sikre sammen-
ligneligheden i forhold til kompromisforslaget er solidaritetsfonden ikke medregnet under kategori 3, men udelukkende i
totalen.
5) Kommissionens foreslåede ramme for udgiftskategori 4 stiger markant fra 2008, hvor Den Europæiske Udviklings-
fond foreslås indbudgetteret. Dette sker ikke i kompromisforslaget. Det umiddelbare fald i bevillingsrammerne skyldes
alene bortfald af udgifter til førtiltrædelsesstøtte.
6) Pga. opjusterede BNI-tal er der ikke fuld overensstemmelse mellem kompromisforslaget angivne samlede udgifts-
ramme på 1,06 pct. af BNI i forpligtelsesbevillinger og de konkrete beløb i forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0008.png
8
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15. – 16. december 2005
SEK 14894/1/05 REV 1.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabets forslag til kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. december
2005:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Finansielle perspektiver
Afrika
Samlet migrationsstrategi
Terrorismebekæmpelse
Arbejdspladser og vækst
Bæredygtig udvikling
Klimaændringer
Eksterne forbindelser
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005 er et ordinært møde. I henhold til
gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det
Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Hovedemnet for topmødet er de finansielle perspektiver for 2007-2013 (jf. separat dagsor-
denspunkt herom), og formandskabet søger at tilrettelægge mødets forløb således, at der kun
bliver begrænset tid til drøftelse af andre emner. Følgende emner vil indgå i konklusionerne:
Strategier for Afrika (se separat dagsordenspunkt herom), migration (legal som illegal), terro-
rismebekæmpelse, arbejdspladser og vækst, herunder de nationale reformprogrammer (Lis-
sabon-strategien) og bedre regulering, bæredygtig udvikling og klimaændringer. Dertil kom-
mer aktuelle emner under eksterne relationer, hvor formandskabet især lægger vægt på en
erklæring om det bredere Mellemøsten.
Konklusionerne forventes i vid udstrækning at afspejle resultater opnået i de kommende
møder i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser, ECOFIN, retlige og indre
anliggender, konkurrenceevne, beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Udkastet til konklusioner er således endnu på et meget indledende stadium. Udvidelsen (her-
under Makedoniens kandidatstatus) indgår ikke i den kommenterede dagsorden, men Rådet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) vil behandle punktet og ventes at træffe
beslutning om, hvorvidt emnet også skal indgå i Det Europæiske Råds konklusioner.
6. Udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig det foreliggende, kortfattede udkast til konklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til, at mødet fokuserer på forhandlingerne om de finansielle per-
spektiver.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0010.png
10
3. EU’s udvidelse
KOM-dokumenter (2005): 534, 556, 557, 559, 561, 562.
1424 (2005) og 1426 (2005).
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner på baggrund af Kommissionens ”udvidelsespakke” fremlagt den 9.
november 2005. Rådskonklusionerne ventes at fokusere på status for EU’s udvidelsesproces, herunder for de
enkelte kandidatlande og potentielle kandidatlande på Det vestlige Balkan.
2. Baggrund
Den 9. november 2005 fremlagde Kommissionen en ”udvidelsespakke”. Pakken består af:
(det årlige) strategipapir for EU’s udvidelse
fremskridtsrapporter vedr. Tyrkiet, Kroatien og de øvrige lande på Det vestlige Bal-
kan,
udtalelse vedrørende FYROM/Makedonien’s ansøgning om EU-medlemskab med
anbefaling af tildeling af kandidatstatus samt forslag til revideret partnerskab
forslag til rådsbeslutning vedr. revideret tiltrædelsespartnerskab med Tyrkiet og Kroa-
tien samt partnerskabsaftalerne med Albanien, Bosnien-Herzegovina, Serbien og
Montenegro inkl. Kosovo.
I Kommissionens strategipapir for udvidelsen indgår foruden kandidat- og tiltrædelseslande-
ne også før-tiltrædelsesprocessen med Det vestlige Balkan (stabiliserings- og associeringsafta-
ler) ud fra disse landes erklærede medlemskabsperspektiv, som bekræftet af EU på Det Eu-
ropæiske Råds møde i Thessaloniki juni 2003.
3. Hjemmelsgrundlag
EU’s udvidelsesproces har hjemmel i Traktatens artikel 49.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet forventes at foreslå rådskonklusioner om status og perspektiver for udvidel-
sesprocessen, herunder evt. tildeling af status som kandidatland til FYROM/Makedonien.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser. Den gradvise tilnærmelse af kandidat-
lande og potentielle kandidatlande til EU kan dog indebære øgede finansielle overførsler. En
sådan tilnærmelse må samtidig forventes at medføre positive økonomiske konsekvenser for
bl.a. dansk erhvervsliv gennem forbedrede muligheder for samhandel, projekteksport mv.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig vedtagelse af rådskonklusioner om EU’s udvidelse i
overensstemmelse med den danske holdning til den fremtidige udvidelsesproces.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er endnu ikke klarlagt, hvor detaljerede konklusioner formandskabet vil lægge op til.
Forhandlingssituationen er derfor endnu uafklaret.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0012.png
12
4. EU's Afrika-strategi
SEK 14949/05.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at videresende EU-Afrika strategien til vedtagelse på Det Europæiske Råds møde den 15.-16.
december 2005.
2. Baggrund
Der har i 2005 været sat stor fokus på udviklingsproblemerne i Afrika med bl.a. Tony Blairs
Afrika Kommission og FN-topmødet med status over årtusinde målene. Det står således nu
klart, at der skal en helt ekstraordinær indsats til, hvis Afrika skal løftes ud af fattigdommen.
Også i EU-regi har der været opmærksomhed om Afrika. EU’s medlemslande besluttede i
juni 2005 at fordoble bistanden mellem 2004 og 2010 og allokere halvdelen af stigningen til
Afrika. Samtidig blev det besluttet, at formandskabet, Kommissionen, rådssekretariatet og
medlemslandene i samarbejde skal udarbejdes en EU-strategi for Afrika. Planen er, at strate-
gien skal godkendes på mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005 under bri-
tisk formandskab. Fra dansk side har man arbejdet for og hilst velkommen, at EU nu udar-
bejder en samlet strategi for relationerne til Afrika.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
På rådsmødet skal EU’s Afrika-strategi videresendes med henblik på efterfølgende vedtagel-
se på Det Europæiske Råds møde den 15.-16. december 2005. Elementerne i udkastet til
strategi er i høj grad identisk med de emner, som blev listet i konklusionerne godkendt på
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005.
Konklusionerne understreger vigtigheden af en bredt baseret strategi, som forholder sig til
både udvikling, sikkerhed og menneskerettigheder, gør brug af alle EU’s forskellige instru-
menter, bidrager til at hjælpe Afrika med at nå 2015 Målene samt arbejder på at øge afrikansk
ejerskab og ansvar for udviklingsprocessen. Der fokuseres endvidere på samarbejdet med
Den afrikanske Union, NEPAD og sub-regionale institutioner.
I udkastet til strategi lægges op til indsatser inden for en lang række områder. Elementerne
er i god tråd med danske mærkesager i relation til Afrika, som formuleret i den danske Afri-
ka-strategi af august 2004 (Afrika – udvikling og sikkerhed, Regeringens prioriteter for
Danmarks samarbejde med Afrika 2005 – 2009): Fred og sikkerhed; god regeringsførelse og
menneskerettigheder; fremme af økonomisk vækst, regional integration og handel; miljø;
menneskelige ressourcer (kvinder og børn; uddannelse og sundhed) og migration. Der læg-
ges vægt på at gøre EU’s indsats i Afrika mere transparent og koordineret i overensstemmel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
se med anbefalingerne fra EU’s arbejdsgruppe om harmonisering og Paris-erklæringen af 2.
marts 2005.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet har den 17. november 2005 vedtaget en rapport om EU’s Afrika-
strategi.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for en EU-Afrika strategi, som lægger op
til en bredt baseret og operativ EU-Afrika strategi, som reflekterer danske mærkesager på
området.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger enighed om behovet for en samlet strategi for Afrika, og der synes at være
enighed om de væsentlige prioriteringer, som beskrevet i baggrundsafsnittet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0014.png
14
5. Etiopien/Eritrea
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at have en drøftelse af konflikten mellem Etiopien og Eritrea i lyset af vedtagelse i FN’s Sikkerhedsråd
den 23. november 2005 af resolution 1640 samt Storbritanniens overvejelser om at sende sin Afrika-minister til
landene.
2. Baggrund
Efter indgåelse af fredsaftalen mellem Etiopien og Eritrea i 2000 blev en Grænsekommissi-
on nedsat, der skulle udfærdige en kendelse om grænsedragning mellem de to lande. Begge
lande erklærede på forhånd at ville rette sig efter kommissionens kendelse, der blev offent-
liggjort i april 2002. Kendelsen gik Etiopien imod, idet bl.a. den symbolsk vigtige grænse-
landsby Badme skulle gå til Eritrea. Hårdt presset har Etiopien erklæret sig principiel enig i
kommissionens afgørelse, men ønsker dialog med Eritrea om en 5-punkt fredsplan, Etiopien
har fremsat, før demarkering af den fælles grænse foretages. Eritrea har modsat sig dialog om
fredsplanen, før demarkering af grænsen er foretaget. Formentlig i et forsøg på at lægge pres
på FN’s Sikkerhedsråd for at få Etiopien til at tillade demarkering af grænsen indskrænkede
Eritrea med virkning fra 5. oktober 2005 FN’s fredsbevarende styrke UNMEE’s bevægelses-
frihed. Der er tale om forbud mod helikopter- og anden patruljering. Samtidig har der været
øgede troppebevægelser på begge sider af den 1000 km lande grænse. Sikkerhedsrådet ved-
tog d. 23. november 2005 resolution 1640, hvori det kræves, at Etiopien tillader gennemfø-
relse af Grænsekommissionens kendelse, samt at Eritrea ophæver restriktionerne på FN’s
fredsbevarende styrke. Såfremt parterne ikke retter sig efter resolutionens krav vil Sikker-
hedsrådet overveje yderligere skridt, herunder indførelse af sanktioner. USA overvejer at
udpege en særlig repræsentant, der evt. skal mægle mellem parterne. Storbritannien overvejer
i løbet af kort tid at sende sin Afrika-minister til Etiopien og Eritrea eventuelt som del af en
EU-trojka mission.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
5. Formål og indhold
Rådet vil drøfte mulighederne for, hvordan EU kan påvirke parterne til at opgive fastlåste
positioner med henblik på at genoptage gennemførelsen af fredsaftalen, herunder evt. ud-
trykke støtte til Sikkerhedsrådets resolution 1640, USA’s overvejelser om at udpegning en
særlig repræsentant samt Storbritanniens overvejelser om i løbet af kort tid at sende sin Afri-
ka-minister til Etiopien og Eritrea, eventuelt i EU-trojka regi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i rådet udtrykke støtte til de forskellige initiativer, der er
taget eller overvejes taget for at få parterne til at opgive fastlåste positioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Tidligere drøftelser af konflikten har vist, at der mellem nogle medlemslande er divergerende
holdninger til konflikten. Danmark har tilstræbt en balanceret tilgang, hvor presset oprethol-
des på begge parter. Etiopien til at gennemføre Grænsekommissionens kendelse og Eritrea
til at ophæve restriktionerne på FN’s fredsbevarende styrke.
12. Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante i forhold til dette dagsor-
denspunkt
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0016.png
16
6. Det vestlige Balkan/Kosovo
Europæiske Partnerskaber:
KOM (2005) 553 endelig af den 9. november 2005 (Albanien)
KOM (2005) 555 endelig af den 9. november 2005 (Bosnien-Hercegovina)
KOM (2005) 557 endelig af den 9. november 2005 (Makedonien)
KOM (2005) 558 endelig af den 9. november 2005 (Serbien og Montenegro, inklusive Ko-
sovo)
SEK 14743/05 af den 28. november 2005
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes indeholdt konklusioner vedrørende Det vestlige Balkan i de samlede rådskonklusioner om Rådets
modtagelse af Kommissionens Strategipapir for EU's udvidelse. Fokus forventes bl.a. at være på fremskridts-
rapporterne for Vestbalkan-landene i forhold til landenes udvikling og tilnærmelse til EU. Herudover for-
ventes vedtagelse af nye Europæiske Partnerskaber for Vestbalkan-landene for 2006. Endelig ventes en
drøftelse om EU’s fremtidige rolle i Kosovo på grundlag af et oplæg fra Kommissionen og Rådssekretariatet.
2. Baggrund
Rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan ventes at fokusere på Vestbalkan-landenes
udvikling og fremskridt i forhold til stabiliserings- og associeringsprocessen samt deres til-
nærmelse til EU. Fremskridtsrapporter for Vestbalkan-landene blev præsenteret i starten af
november 2005.
Desuden ventes vedtaget uden debat de nye årlige Europæiske Partnerskaber (2006) med
Albanien, Bosnien-Hercegovina, Makedonien samt Serbien og Montenegro, inklusive Koso-
vo. Instrumentet med Europæiske Partnerskaber med Vestbalkan-landene blev vedtaget på
Thessaloniki-mødet i 2003. Disse partnerskaber er en konkretisering af de skridt landene skal
tage indenfor prioriterede reformområder og har til formål at hjælpe landene i deres tilpas-
ning til EU-standarder. Partnerskaberne danner bl.a. basis for tildeling af finansiel støtte fra
EU til denne proces.
Med henblik på at konkretisere planlægningen af EU’s fremtidige rolle i Kosovo forventes
det, at Kommissionen og Rådssekretariatet vil fremlægge et fælles diskussionsoplæg.
Endelig ventes vedtaget uden debat forlængelse af Dr. Erhard Busek’s mandat som den Sær-
lige Koordinator for Stabilitetspagten for Sydøsteuropa til udgangen af 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
5. Formål og indhold
Der ventes indeholdt konklusioner vedrørende Det vestlige Balkan i de samlede rådskonklu-
sioner om Rådets modtagelse af Kommissionens Strategipapir for EU's udvidelse. Fokus
forventes bl.a. at være på fremskridtsrapporterne for Vestbalkan-landene i forhold til lande-
nes udvikling og tilnærmelse til EU. Herudover forventes vedtagelse af nye Europæiske
Partnerskaber for Vestbalkan-landene for 2006. Endelig ventes en drøftelse om EU’s fremti-
dige rolle i Kosovo på grundlag af et oplæg fra Kommissionen og Rådssekretariatet.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne og vedtagelsen af nye Euro-
pæiske Partnerskaber med Vestbalkan-landene for 2006.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005. De Europæiske Partnerskaber for Vest-
balkan-landene for 2005 blev forelagt til orientering Folketingets Europaudvalg forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0018.png
18
7. Irak
Punktet er taget af dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0019.png
19
8. Den europæiske naboskabspolitik
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en generel redegørelse fra Kommissær Benita Ferrero-Waldner, der vil præsentere Kommissionens
fremskridtsrapport.
2. Baggrund
EU har allerede vedtaget iværksat selvstændige handlingsplaner under den Europæiske Na-
boskabspolitik med Ukraine, Moldova, Marokko, Tunesien, Jordan, Den Palæstinensiske
Myndighed og Israel (ENP-landene). Disse handlingsplaner er således under implemente-
ring. Kommissionen har desuden udarbejdet landerapporter for Armenien, Azerbajdjan, Ge-
orgien, Egypten og Libanon. I særdeleshed har implementeringen af handlingsplanerne for
Ukraine og Moldova medført en konkret reformvirksomhed i begge lande.
Handlingsplanerne beskriver i detaljer det gensidigt politisk forpligtende samarbejde mellem
EU og det respektive naboland. EU tilbyder bl.a. gradvis adgang til det indre marked og fi-
nansiel støtte til gengæld for bl.a. fremdrift i demokratiske og økonomiske reformer i nabo-
landene.
Fsva. Kaukasus bestræber Kommissionen sig på at indlede et samarbejde med alle tre lande
samtidigt, om end planen om at forhandle handlingsplanerne færdige er kuldsejlet pga.
græsk-cypriotisk uenighed.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissær Benita Ferrero-Waldner forventes at præsentere Kommissionens fremskridts-
rapport vedr. ENP-landenes handlingsplaner.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter den Europæiske Naboskabspolitik, der blev lanceret under det danske
EU-formandskab, som et effektivt middel til at fremme demokratiske og økonomiske re-
former i EU’s nabolande.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte i Rådet til Kommissær Benita Ferrero-Waldners fremlæggelse af
Kommissionens fremskridtsrapport.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 25.-26. april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0021.png
21
9. WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
WTO er på dagsordenen for at have en sidste drøftelse af status i forhandlingerne inden WTO-ministermødet
i Hongkong 13.-18. december 2005.
2. Baggrund
Ministermødet i Hongkong finder sted som led i den aktuelle Runde, der blev igangsat i Do-
ha (Qatar) i 2001.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen ventes at give en statusorientering om WTO-forhandlingerne siden sidste
rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005,
hvor spørgsmålet også blev behandlet. Punktet ventes ikke at være genstand for reel sub-
stansdrøftelse, henset til det faktum, at de fleste nationale delegationer sandsynligvis allerede
er på vej til Hong Kong ved mødets afholdelse.
Formanden for WTO’s Generelle Råd, Amina Mohamed, og generaldirektør, Pascal Lamy,
fremlagde den 26. november et udkast til ministererklæring for WTO-ministerkonferencen i
Hongkong.
Den første, umiddelbare vurdering af teksten er, at den ikke indeholder nogen overraskelser.
Teksten forsøger loyalt at reflektere, hvor man er i WTO-forhandlingsprocessen – hvilke
fremskridt der er gjort, og hvilket arbejde der udestår. Der er tale om et
første
udkast, som
medlemslandene skal arbejde videre på i Genève, og som ministrene skal færdiggøre i Hong
Kong. Forbedringer i teksten forudsætter imidlertid selv sagt, at der kan opnås en tilstrække-
lig grad af enighed mellem medlemslandene derom.
Teksten er ikke operativ i særlig høj grad. Den er overvejende kendetegnet ved henvisninger
til og bekræftelse af tidligere forpligtelser, konstateringer af fremskridt samt opfordringer til
videre arbejde. Lamy har øjensynligt ikke fundet basis for på indeværende tidspunkt at gå
skridtet videre og med teksten søge selv at skære igennem og præsentere løsninger. Det er til
gengæld samtidig en styrke ved teksten, at den dermed i så høj grad er forankret i de for-
handlinger, der har fundet sted i WTO, og som alle medlemslandene har været engageret i.
Udkastet kan således alt i alt bedst karakteriseres som et ægte forsøg på at skabe et grundlag
for det videre arbejde, som alle medlemslande kan have tillid til. Det repræsenterer dermed
traditionelle værdier i WTO’s arbejde som ”bottom-up” og ”medlemsdrevet” og ikke – hvad
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
nogen havde forventet, og andre frygtet – en proces dirigeret af generaldirektøren. Bolden er
dermed spillet tilbage til medlemslandene, og det er nu op til dem at sikre, at resultatet i
Hongkong så vidt muligt bliver bedre, end det udkast der nu er på bordet.
Sammenfattende kan det konstateres, at teksten indfanger en række af de væsentlige frem-
skridt, der er gjort siden rammebeslutningen i juli/august 2004, at den lægger op til yderligere
arbejde frem mod og i Hongkong, og at den sikrer muligheden for at videreføre forhandlin-
gerne og fortsat med afslutning af runden i 2006 med et ambitiøst resultat som målet.
Det er fortsat uklart, hvorledes forhandlingerne i Hongkong kommer til at forløbe. Umid-
delbart synes der lagt op til en kontinuerlig forhandlingsproces omkring ministererklæringen.
Formatet herfor er imidlertid ikke klart, ligesom forhandlingsemnerne først vil skulle udkry-
stalliseres. I det fremlagte, første erklæringsudkast er alene et begrænset antal skarpe parente-
ser og overvejende knyttet til fastlæggelse af datoer i det videre forhandlingsforløb.
Det synes dog klart, at der med Cancun-erfaringerne i erindring vil blive lagt vægt på at
komme tidligt i gang med forhandlingerne i Hongkong og ikke lade de første par dage af
ministerkonferencen gå, så at de reelle politiske substansdrøftelser først begynder til sidst i
konferencen.
Fra Kommissionens side arbejdes der forsat på at det endelige resultat på ministerkonferen-
cen bliver så detaljeret og på alle områder substantielt som muligt.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Organisationer og NGOer har løbende drøftelser indenfor rammerne af Beach Club-
samarbejdet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
For Danmark er det væsentligt, at EU fortsat påtager sig ansvar og spiller en ledende rolle i
at drive forhandlingerne fremad, herunder med særlig sigte på at tilgodese de fattigste landes
interesser og fremme disses integration i den økonomiske udviklingsproces.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Frankrigs højrøstede kritik af Kommissionens forhandlingslinie under hele forløbet synes på
det seneste at være mere afdæmpet. Da de fleste nationale delegationer endvidere er under-
vejs til Hong Kong ved mødets afholdelse for at deltage i ministerkonferencen, må det for-
ventes at Kommissionens redegørelse blot tages til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) 21.–22. november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0024.png
24
10. EU’s indsats mod terrorisme
SEK 14469/1/05 REV 1, SEK 14734/05, SEK 14744/05.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet forventes udenrigsministrene at godkende en ny EU-terrorbekæmpelsesstrategi, anti-
terrorkoordinatorens rapport om implementeringen af handlingsplanen til bekæmpelse af terrorisme, en strate-
gi og handlingsplan til bekæmpelse af radikalisering og rekruttering til terrorisme samt anti-
terrorkoordinatorens halvårlige rapport for kampen mod terrorfinansiering. Terrorbekæmpelsesstrategien samt
anti-terrorkoordinatorens rapport om implementeringen af handlingsplanen forventes derefter at gå videre til
Det Europæiske Råd med henblik på, at stats- og regeringscheferne noterer sig dem.
2. Baggrund
Siden terrorangrebene i USA 11. september 2001 har EU’s indsats mod terrorisme været
højt prioriteret og regelmæssigt drøftet i Rådet samt blandt stats- og regeringscheferne. Ud-
gangspunktet for EU’s indsats mod terrorisme har været handlingsplanen til bekæmpelse af
terrorisme fra Det Europæiske Råd i juni 2004, der senest er blevet opdateret i forbindelse
med Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005.
Efter terrorangrebene i London den 7. juli 2005 vedtog Rådet (retlige og indre anliggender)
en erklæring med henblik på at fremskynde visse af tiltagene forudset i handlingsplanen. Li-
geledes vedtog Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) konklusioner, som
bl.a. understregede, at indsatsen mod terrorisme fortsat vil være en central del af Unionen’s
udenrigspolitik bl.a. gennem politisk dialog med tredjelande og teknisk bistand til tredjelan-
de, som ikke har de nødvendige ressourcer til at bekæmpe terrorisme. Ligeledes fremgik det,
at Rådet skulle vedtage tiltag mod radikalisering og rekruttering til terrorisme senest i de-
cember 2005.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 12.-13. december er at gøre status for EU’s indsats mod terrorisme samt at godkende en
ny EU-terrorbekæmpelsesstrategi, anti-terrorkoordinatorens rapport om implementeringen
af handlingsplanen til bekæmpelse af terrorisme, en strategi og handlingsplan til bekæmpelse
af radikalisering og rekruttering til terrorisme samt anti-terrorkoordinatorens halvårlige rap-
port for kampen mod terrorfinansiering.
Udkastet til EU’s terrorbekæmpelsesstrategi
er udarbejdet af formandskabet og anti-
terrorkoordinatoren, Gijs de Vries. Den skal for det første angive de langsigtede mål for
EU’s indsats mod terrorisme. For det andet skal strategien give en kort forklaring af EU’s
rolle inden for terrorbekæmpelse, der er let at forstå for EU’s befolkninger og let anvendelig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0025.png
25
for medlemsstaterne. De overordnede målsætninger i strategien er inddelt i fire kategorier,
hvorefter Unionen skal:
1) Forebygge radikalisering og rekruttering i og udenfor Europa
2) Beskytte befolkningerne, kritisk infrastruktur og transport samt grænsekontrol
3) Afværge terroraktiviteter, gennem bl.a. afsløring, efterforskning og retsforfølgelse af
terroraktiviteter samt afskæring af terroristernes adgang til finansiering.
4) Reagere på indtrufne terrorangreb, bl.a .ved at skadesreduktion og koordination af
indsatser samt tiltag overfor ofrene for terrorangreb.
Anti-terrorkoordinatorens rapport om implementeringen af EU’s handlingsplan til bekæmpelse af terrorisme
gør status over, om de planlagte tiltag er vedtaget samt gennemførelsen af allerede vedtagne
tiltag og retsakter i medlemslandene og på EU-niveau. Anti-terrorkoordinatoren konstaterer,
at der i de seneste 18 måneder er opnået pæne fremskridt. Det gælder bl.a. inden for sikker-
hed i lufthavne og ved havne, informationsudveksling og grænseoverskridende retligt og po-
litimæssigt samarbejde samt terrorfinansiering, hvor det tredje hvidvask direktiv er blevet
vedtaget. Også den eksterne dimension af EU’s indsats mod terror er styrket med hensyn til
teknisk bistand til tredjelande, som ikke har de nødvendige ressourcer til at bekæmpe terror
effektivt, samt i forhold til samarbejdet med FN og den politiske dialog med tredjelande.
Der er dog stadig visse udeståender. Her peges bl.a. på, at visse medlemsstater stadig mang-
ler at gennemføre enkelte EU-retsakter på området, ligesom medlemsstaterne skal dele flere
informationer med Europol og Eurojust, selvom der også her er sket fremskridt.
Strategien og handlingsplanen til bekæmpelse af radikalisering og rekruttering til terrorisme
er baseret på
de retningslinjer for udarbejdelsen af strategien, som blev noteret af Det Europæiske Råd
den 16.-17. juni 2005. Ifølge strategien til bekæmpelse af radikalisering og rekruttering til
terrorisme skal der sættes ind for 1) at afbryde netværks og enkeltpersoners aktiviteter for
rekruttere terrorister, 2) at sikre at moderate holdninger går frem for ekstremistiske syns-
punkter samt 3) aktivt at fremme retfærdighed, demokrati og lige muligheder for alle. For så
vidt angår indsatsen uden for Europa vil politisk dialog med tredjelande samt teknisk bistand
til tredjelande, som ikke har de nødvendige ressourcer til at bekæmpe terror effektivt, være
centrale elementer. Den tilhørende handlingsplan er klassificeret, men den følger de generelle
linjer, som skitseres strategien, og vil indeholde forslag til indsatser på både medlemsstats-
samt EU-niveau med henblik på at imødegå radikalisering og rekruttering i og udenfor Eu-
ropa. Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets samlenotat forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) 1.-2. december med henblik på en nærmere beskrivelse.
Anti-terrorkoordinatorens halvårlige rapport for kampen mod terrorfinansiering
gør status over gen-
nemførelsen af EU’s strategi mod terrorfinansiering, som blev vedtaget i december 2004.
Som vigtige fremskridt fremhæves, at 3. hvidvaskdirektiv og forordningen om forebyggende
toldsamarbejde mod hvidvaskning af penge trådte i kraft i november 2005, den forventede
snarlige vedtagelse af forordningen vedr. oplysninger om indbetaler ved pengeoverførsler,
samt det igangværende arbejde med at udarbejde en adfærdskodeks til forebyggelse af terror-
finansiering gennem velgørenhedsorganisationer. Der er imidlertid fortsat behov for en ind-
sats fra medlemslandenes side, bl.a. i forhold til fuld implementering af eksisterende forplig-
telser, forbedring af indefrysningsmekanismerne, styrkelse af finansiel efterforskning, inte-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
gration af de finansielle efterretningsenheder i de nationale samarbejdsstrukturer og øget
informationsdeling mellem disse enheder.
I forhold til det internationale arbejde på området opfordres der til, at EU fortsætter samar-
bejdet med FN for at sikre fuld implementering af de relevante Sikkerhedsrådsresolutioner,
samt at man fra EU’s side fortsætter arbejdet for at sikre teknisk bistand til lande, som ikke
selv har ressourcerne til effektivt at bekæmpe terrorfinansiering.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med de nævnte forslag.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslagene giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret og forventes ikke i sig selv at
have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslagene forventes ikke i sig selv at få konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslagene er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt en videre styrkelse af EU’s indsats mod terrorisme og kan gene-
relt støtte udkastene til EU’s strategi til bekæmpelse af terrorisme, anti-terrorkoordinatorens
rapport om implementeringen af handlingsplanen til bekæmpelse af terrorisme, strategien og
handlingsplanen til bekæmpelse af radikalisering og rekruttering til terroraktiviteter samt anti-
terrorkoordinatorens halvårlige rapport for kampen mod terrorfinansiering.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de andre lande generelt er positive overfor udkastene til en EU-
terrorbekæmpelsesstrategi, anti-terrorkoordinatorens rapport om implementeringen af hand-
lingsplanen til bekæmpelse af terrorisme, strategien og handlingsplanen til bekæmpelse af
radikalisering og rekruttering til terrorisme samt anti-terrorkoordinatorens halvårlige rapport
for kampen mod terrorfinansiering.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. juli 2005, hvor Rå-
det vedtog konklusioner om terrorisme.
EU’s terrorbekæmpelsesstrategi, anti-terrorkoordinatorens rapport om implementering af
handlingsplanen til bekæmpelse af terrorisme, strategien og handlingsplanen til bekæmpelse
af radikalisering og rekruttering til terrorisme samt anti-terrorkoordinatorens halvårlige rap-
port for kampen mod terrorfinansiering har tidligere været forelagt til orientering forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1.-2. december 2005 samt vil blive forelagt for-
ud for rådsmødet (økonomi- og finansministre) den 6. december 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
EU’s terrorbekæmpelsesstrategi, den opdaterede handlingsplan til bekæmpelse af terrorisme,
anti-terrorkoordinatorens rapport om implementering af handlingsplanen til bekæmpelse af
terrorisme, handlingsplanen til bekæmpelse af radikalisering og rekruttering til terrorisme
samt anti-terrorkoordinatorens halvårlige rapport for kampen mod terrorfinansiering har
tidligere været forelagt til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
1.-2. december 2005 samt vil blive forelagt forud for rådsmødet (økonomi- og finansmini-
stre) den 6. december 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0028.png
28
11. EU-Israel associeringsråd
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage den fælles EU-holdning til det 6. møde i EU-Israel associeringsrådet, der forventes
at finde sted samme dag.
2. Baggrund
Der holdes årligt møde i EU-Israel associeringsrådet, hvor de økonomiske og politiske for-
bindelser mellem EU og Israel baseret på EU-Israel associeringsaftalen generelt gennemgås
og aktuelle emner drøftes.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet vil skulle vedtage den fælles EU-holdning til det 6. møde i associeringsrådet med Isra-
el, der finder sted samtidig med rådsmødet. Forslaget ventes vedtaget uden debat.
Associeringsrådet ventes at drøfte såvel politiske som økonomiske spørgsmål. Et hovedem-
ner vil være den aktuelle situation i den mellemøstlige konflikt, hvor man fra EU’s side vil
give udtryk for sin holdning til den aktuelle situation. På det økonomiske område vil udvik-
lingen i samhandlen mellem EU og Israel blive taget op, herunder i relation til EU-Israel
associeringsaftalen.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte de økonomiske og politiske forbindelser mellem EU og Israel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande ventes at støtte den fælles EU-holdning til mødet i EU-Israel associe-
ringsrådet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0030.png
30
12. Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
SEK 14687/05.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at godkende Formandskabets fremskridtsrapport om arbejdet med den europæiske sikkerheds-
og forsvarspolitik, der samtidig danner grundlag for det kommende østrigske formandskab. Danmark vil i
lighed med tidligere år erindre om forsvarsforholdet.
2. Baggrund
Hvert formandskab fremlægger ved sin afslutning en rapport om fremskridtene inden for
ESDP. Endvidere udarbejdes der et mandat for det kommende formandskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet forventes udenrigsministrene at godkende formandskabets fremskridtsrapport
om ESDP, der ventes forelagt Det Europæiske Råd. Rapporten redegør for de opnåede
fremskridt i indeværende formandskabsperiode i andet halvår af 2005 og danner grundlag
for arbejdet under det kommende østrigske formandskab.
Under det nuværende formandskab har der været fremdrift i udviklingen af den europæiske
sikkerheds- og forsvarspolitik – ikke mindst på det civile område. Der er iværksat ESDP-
missioner i Indonesien, Sudan, Moldova/Ukraine og i de palæstinensiske selvstyreområder.
Der er vedtaget retningslinjer for øget koordination mellem civile og militære midler inden
for EU’s krisestyring. Endvidere har der været fokus på videreudviklingen af de civile og
militære krisestyringskapabiliteter, hvor ambitionen er at sikre evnen til hurtigere deploye-
ring. Også det militære område har set fremdrift. Operation Althea i Bosnien-Herzegovina
har været en fortsat succes, og i lyset af målsætningerne i ”Headline Goal 2010” er der opnå-
et enighed om et militært behovskatalog. Ligeledes har der været fokus på udviklingen af
EU’s kampgrupper, som vil skulle være fuldt operative fra 2007. Endelig ventes det fremhæ-
vet i fremskridtrapporten, at der i indeværende halvår er truffet beslutning om at oprette Det
Europæiske Sikkerheds- og Forsvarskollegium, der vil tilbyde kurser inden for ESDP-emner
og primært udgøres af et netværk mellem eksisterende akademiske institutter i medlemslan-
dene.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for, at der i ESDP-formandskabsrapporten opnås et ligevægtigt fokus i
arbejdet mellem de militære og de civile dele af ESDP.
Regeringen har støttet det nuværende formandskabs bestræbelser på at sikre øget koordina-
tion mellem civile og militære midler inden for EU’s sikkerheds- og forsvarspolitik. Denne
prioritet ventes fastholdt af det kommende formandskab.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være enighed om rapporten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0032.png
32
13. Evaluering af gennemførelsen af EU’s retningslinier vedr. børn og væbnede kon-
flikter
KOM-dokument foreligger endnu ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes uden debat at godkende konklusioner om evalueringen af gennemførelsen af EU’s retnings-
linier vedr. børn og væbnede konflikter.
2. Baggrund
EU’s retningslinier vedr. børn og væbnede konflikter, som blev vedtaget af Rådet i de-
cember 2003, indeholder en bestemmelse, hvorefter arbejdsgruppen vedr. menneskeret-
tigheder (COHOM) pålægges at forelægge en evaluering af gennemførelsen af retningsli-
nierne for Rådet efter 2 år.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forudses uden debat at vedtage konklusioner om evalueringen af gennemførelsen af
EU’s retningslinier vedr. børn og væbnede konflikter. Selve evalueringen, som er udarbejdet
af EU’s arbejdsgruppe vedr. menneskerettighederne (COHOM), er vedhæftet konklusioner-
ne som bilag. I konklusionerne genbekræfter Rådet sin vilje til at fremme beskyttelsen af
børns rettigheder, herunder i særdeleshed børn, som udsat for eller inddraget i en væbnet
konflikt. Rådet hilser fremskridt i gennemførelsen af retningslinerne velkommen. Rådet an-
erkender, at retningslinerne i hovedsagen henhører under arbejdsgruppen for menneskeret-
tigheder, men fastslår, at der er behov for yderligere mainstreaming af denne problemstilling
i flere dele af EU systemet. Rådet ser endvidere frem til et øget samarbejde med EU Kom-
missionen og individuelle medlemsstater. Rådet fremhæver endelig, at EU’s ageren på dette
område bør komplementere FN’s arbejde, herunder gennemførelsen af Sikkerhedsrådsreso-
lution 1612 om børn og væbnede konflikter.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
9. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventes at godkende konklusionerne vedr. evalueringen af gennemførelsen af
EU’s retningslinier vedr. børn og væbnede konflikter samt den vedhæftede evaluering.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Konklusionerne og evalueringen forventes godkendt uden debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0034.png
34
14. Udmøntning af FN-sanktioner vedr. Syrien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage en fælles holdning samt en forordning om visse specifikke restriktive tiltag mod
bestemte individer mistænkt for involvering i mordet på den tidligere libanesiske premierminister, Rafik Ha-
riri.
2. Baggrund
FN’s Sikkerhedsråd vedtog den 31. oktober 2005 med hjemmel i FN-pagtens kapitel VII
resolution 1636(2005), ifølge hvilken der kan indføres sanktioner mod individer som FN’s
uafhængige undersøgelseskommission (UNIIIC) eller Libanon udpeger som mistænkte i
mordet på Libanons tidligere premierminister, Rafik Hariri, der blev dræbt ved et terroran-
greb i Beirut den 14. februar 2005.
3. Hjemmelsgrundlag
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i traktatens artikel 60, 301 og 308.
4. Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Med henblik på den helt sædvanlige udmøntning i EU af sanktionerne indeholdt i FN’s Sik-
kerhedsrådsresolution 1636(2005) er det nødvendigt at vedtage såvel en fælles holdning samt
en forordning. Tilsammen sikrer den fælles holdning og forordningen implementering i EU
af sanktioner i henhold til FN resolution 1636(2005).
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres for så vidt angår udkastet til forordning. Der foreligger end-
nu ikke en udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte gennemførelsen i EU af sanktionerne indeholdt i FN’s Sikkerheds-
rådsresolution 1636(2005).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande ventes at støtte gennemførelsen i EU af sanktionerne indeholdt i FN’s
Sikkerhedsrådsresolution 1636(2005).
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0036.png
36
15. Årlig evaluering af gennemførelsen af EU’s menneskerettighedspolitik
KOM-dokument foreligger endnu ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes uden debat at godkende konklusioner vedr. den årlige evaluering af gennemførelsen af EU’s
menneskerettighedspolitik.
2. Baggrund
Rådet ventes at vedtage konklusioner om den årlige evaluering af gennemførelsen af EU’s
menneskerettighedspolitik. Udkastet til rådskonklusioner tager udgangspunkt i en rapport
om status for gennemførelsen af den brede vifte af tiltag til styrkelse af EU’s politik vedrø-
rende menneskerettigheder og demokratisering i tredielande, som Rådet godkendte på sit
møde den 8.- 9. december 2002.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forudses uden debat at vedtage konklusioner om indholdet af den årlige evaluering af
gennemførelsen af EU’s menneskerettighedspolitik i 2005. Selve evalueringen, som er udar-
bejdet af EU’s arbejdsgruppe vedr. menneskerettighederne (COHOM), er vedhæftet konklu-
sionerne som bilag. I konklusionerne genbekræfter Rådet sin fulde opbakning til FN re-
formprocessen, herunder styrkelse af FN’s evne til at beskytte og fremme menneskerettighe-
derne. Rådet hilser fremskridt på flere af EU’s prioritetsområder velkommen, herunder ved-
tagelsen på den seneste samling af FN’s Menneskerettighedskommission af samtlige landere-
solutioner fremlagt af EU. Rådet anerkender det vigtige arbejde, der udføres af HR Solanas
særlige repræsentant for menneskerettigheder, Michael Matthiesen, herunder i retning af
yderligere mainstreaming af menneskerettighedsarbejdet i EU systemet. Rådet anerkender
endvidere de fremskridt, der er taget m.h.p. gennemførelse af EU’s retningslinier på menne-
skerettighedsområdet. Rådet beklager, at menneskerettighedsdialogen med Iran de facto er
suspenderet p.g.a. Irans manglende vilje til at gennemføre dialogmøder og beklager manglen
på fremskidt vedr. respekten for menneskerettighederne i Iran. Rådet hilser gennemførelsen
af dialogmøder med Kina velkommen, men efterlyser reelle fremskridt vedr. respekten for
menneskerettighederne samt snarlig ratifikation af FN’s Konvention om Borgerlige og Poli-
tiske Rettigheder. Endelig hilser Rådet etableringen af en menneskerettighedsdialog med
Rusland velkommen og udtrykker forventning om en udbygning af dialogen i det kommende
år.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
37
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventes at godkende konklusionerne vedr. den årlige evaluering af gennemfø-
relsen af EU’s menneskerettighedspolitik samt den vedhæftede evaluering.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Konklusionerne og evalueringen forventes godkendt uden debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0038.png
38
16. EU-Kina rammeaftale - forhandlingsmandat
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes vedtagelse af forhandlingsmandat for en ny EU-Kina rammeaftale til erstatning for den eksiste-
rende (TECA-)aftale fra 1985. Aftalen er et led i udmøntningen af det strategiske partnerskab mellem EU
og Kina. Danske synspunkter og konkrete prioriteter er indeholdt i forhandlingsmandatet, herunder menne-
skerettighedsklausul. Udsigt til rammeaftale med status af blandet aftale.
2. Baggrund
Med henblik på udmøntning af det strategiske partnerskab mellem EU og Kina, bekræftet på
EU-Kina-topmødet i Beijing den 30. oktober 2003, forberedes forhandlinger af en ny ram-
meaftale mellem EU og Kina. Aftalen vil skulle erstatte den aftale fra 1985 (TECA), som er
en kortfattet tekst, der omfatter handel, økonomisk samarbejde og institutionelle aspekter.
Efter EU-prioriteringsdrøftelser i foråret 2005, præsenterede Kommissionen 6. juli 2005 et
udkast til forhandlingsmandat for en ny og bredt dækkende rammeaftale. Mandatet har været
under forhandling gennem efteråret 2005. En ny rammeaftale ventes at omfatte styrket sam-
arbejde vedr. bl.a. migration, menneskerettigheder, ikke-spredning, terrorbekæmpelse, juri-
disk samarbejde, handelspolitisk dialog, investeringer, fredelig anvendelse af nuklear energi,
energi, miljø og klimaforandringer, lufttransport, maritim transport samt makroøkonomisk
og finansielt samarbejde. Parallelt med overvejelserne om og som en del af en ny samar-
bejdsaftale fortsætter de mange sektordialoger om bl.a. uddannelse og kultur, miljø, energi,
intellektuel ejendomsret, transport, shipping og maritim sikkerhed, industripolitik, videnskab
og teknologi, civil luftfart, beskæftigelse og det sociale område. Sektordialoger af nyere dato
dækker finansiel regulering henholdsvis økonomisk politik og beskæftigelse.
Kommissionen vurderer, at forhandlingerne med Kina vil strække sig over mindst ét år.
3. Hjemmelsgrundlag
Det forventes, at en rammeaftale mellem EU og Kina vil få status af en blandet aftale.
Hjemmelsgrundlaget vil først blive endelig afgjort når en færdigforhandlet tekst foreligger.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er, med henblik på udmøntning af det strategiske partnerskab mellem EU og Kina,
at skabe grundlag for forhandlinger af en ny rammeaftale med Kina. Opdatering af den eksi-
sterende samarbejdsaftale (TECA) fra 1985 mellem EU og Kina ventes at være hovedom-
drejningspunktet i udmøntningen af det strategiske partnerskab og skal bringe EU-Kina afta-
len i overensstemmelse med EU’s aftaler med tredjelande af nyere dato.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
39
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I forventning
om en rammeaftale med status af blandet aftale, vil denne skulle ratificeres nationalt.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Afhængig af indholdet af en ny rammeaftale mel-
lem EU og Kina, kan der senere vise sig konsekvenser på disse områder.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har – i lighed med de andre EU-lande – interesse i at fremme Kinas integration i
verdensøkonomien og verdenssamfundet. Gennem et tæt, strategisk samarbejde med Kina
vil EU opnå større mulighed for at bidrage til at fremme reform af politiske og økonomiske
forhold i Kina. Danmark lægger vægt på, at rammeaftalen mellem EU og Kina afspejler dan-
ske prioriteter for det strategiske partnerskab. Overordnet betyder det, at der i EU-
samarbejdet med Kina skal herske konvergens, kontinuitet, synlighed og forpligtelse.
Danske mærkesager og prioriteter som menneskerettigheder, respekten for den internationa-
le retsorden, styrkelse af internationale handelsaftaler og deres gennemførelse, samt miljø (og
klimahensyn) og energisamarbejde, forskningssamarbejde og samarbejde på søfartsområdet
er indeholdt i forhandlingsmandatet. Danmark lægger vægt på, at de traditionelle standard-
klausuler (vedr. menneskerettigheder, terrorbekæmpelse, ICC, ikke-spredning og migration)
ikke udvandes i forhandlingerne.
Fra dansk side holdes for øje, at bilateral dialog og forhandlinger med specielt store aktører
som Kina, skal komplementere multilaterale forhandlinger. Dette gælder ikke mindst i im-
plementering af WTO-regler og samarbejde om emner udenfor WTO-dagsordenen, herun-
der transparens i offentlige indkøb og intellektuel ejendomsret. Desuden støttes fra dansk
side udbygningen af akademiske og mellemfolkelige kontakter samt en styrkelse af EU-Kina
menneskerettighedsdialogen og øget samarbejde om fremskridt på menneskerettighedsom-
rådet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred tilslutning til EU’s strategiske samarbejde med Kina og til at styrke sam-
arbejdet med indgåelse af en ny rammeaftale mellem EU og Kina.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0040.png
40
17. Burmesisk deltagelse i ASEM-ministermøder i Europa
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU’s Fælles Holdning over for Burma indeholder bl.a. et visumforbud omfattende en defineret kreds af med-
lemmer af militærregimet og andre tilknyttet regimet. Forbuddet har betydet, at ASEM ministermøder i
Europa ikke har kunne gennemføres som planlagt.
2. Baggrund
EU’s Fælles Holdning over for Burma blev iværksat i 1996. Den nuværende Fælles Holdning
fra den 30. april 2004 (og den efterfølgende ændring af den 25. oktober 2004) blev forlænget
den 25. april i år med yderligere 12 måneder.
EU’s Fælles Holdning over for Burma indeholder en række restriktive foranstaltninger, bl.a.
et indrejseforbud omfattende en defineret kreds af medlemmer af militærregimet og andre
personer, der har størst fordel af regimets vanstyre.
Det vigtigste samarbejdsforum mellem Europa og Asien er ’Asien-Europa Møde’ (Asia-
Europe Meeting, ASEM). EU’s Fælles Holdning over for Burma indebærer, at burmesiske
ministre ikke kan deltage i ASEM-møder i Europa. I forbindelse med et ASEM udenrigs-
handelsministermøde i Rotterdam i september i år afviste de nederlandske værter i sommer
at udstede visum til den burmesiske handelsminister. Få dage inden mødets start besluttede
en række asiatiske lande, at de ikke ønskede at deltage på ministerniveau, hvorefter mødet
måtte gennemføres på embedsmandsniveau. Der er på denne baggrund usikkerhed om gen-
nemførelsen af ASEM-møder i Europa i 2006, specielt topmødet, som er planlagt til at finde
sted til sommer i Helsingfors.
3. Hjemmelsgrundlag
Den Fælles Holdning: Traktaten om Den Europæiske Union, artikel 15.
Forordningen: Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, artikel 60 og 301.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at styrke Europas samarbejde med Asien gennem en løsning på problemet om
burmesisk deltagelse i ASEM ministermøder.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
41
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tillægger relationerne til Asien stor betydning og ønsker således at styrke ASEM-
processen. Regeringen ønsker samtidig at støtte den demokratiske opposition i Burma ved at
stå værn om EU’s Fælles Holdning over for generalerne i Rangoon. Regeringen vil derfor
arbejde for en pragmatisk løsning på burmesisk deltagelse i ASEM ministermøder i Europa,
som ikke indebærer en ændring af den Fælles Holdning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere medlemslande ønsker at løse problemet om burmesisk deltagelse i ASEM ministermø-
der gennem en svækkelse af visumforbuddet over for generalerne i Rangoon, dvs. en svæk-
kelse af den Fælles Holdning. Danmark finder det er et forkert signal i en situation, hvor
udviklingen i Burma er negativ. Enkelte medlemslande ønsker ligesom Danmark at stå værn
om den Fælles Holdning og søger at finde en løsning inden for rammerne af den eksisteren-
de Fælles Holdning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 25. april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225523_0042.png
42
18. EU’s Strategiske Partnerskab med Middelhavsområdet og Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabets halvårlige fremskridtsrapport om EU’s Strategiske Partnerskab med Middelhavsområdet
og Mellemøsten ventes behandlet uden drøftelse.
2. Baggrund
I juni 2004 vedtog Det Europæiske Råd EU’s Strategiske Partnerskab med Middelhavsom-
rådet og Mellemøsten, der er en strategisk ramme og hensigtserklæring for EU’s reformsam-
arbejde med landene i den arabiske verden og Iran. Formålet er således at fremme politiske,
økonomiske, sociale og uddannelsesmæssige reformer i det bredere Mellemøsten gennem
udbygning og strømlining af EU’s eksisterende samarbejdsprogrammer med regionen, her-
under Euro-Middelhavspartnerskabet (”Barcelona-processen”), den Europæiske Nabo-
skabspolitik samt EU’s mindre omfattende reformsamarbejde med henholdsvis Iran, Irak,
Yemen og GCC-landene. Det Europæiske Råd besluttede ligeledes, at Formandskabet fra og
med juni 2005 hvert halve år skal fremlægges en fremskridtsrapport om EU’s Strategiske
Partnerskab med Middelhavsområdet og Mellemøsten.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant
5. Formål og indhold
Det britiske Formandskabs fremskridtsrapport om EU’s Strategiske Partnerskab med Mid-
delhavsområdet og Mellemøsten ventes at blive kortfattet og ukontroversiel. Rapporten ven-
tes at omhandle EU’s konkrete reformbestræbelser i henholdsvis Middelhavs- og Golf-
regionen det forgangne halve år samt mulige tiltag i den nærmeste fremtid.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
43
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har spillet en vigtig rolle i tilblivelsen af EU’s Strategiske Partnerskab med Mid-
delhavsområdet og Mellemøsten og forsøger ligeledes at bidrage aktivt til dets implemente-
ring.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes som udgangspunkt bred støtte i Rådet til Formandskabets fremskridtsrapport.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.