Europaudvalget 2005-06, Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06, Udenrigsudvalget 2005-06
2700+2701 - almindelige anl. Bilag 3, UPN Alm.del Bilag 30, URU Alm.del Bilag 84
Offentligt
229875_0001.png
Bidrag til samlenotat for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-
13. december 2005
Dagsordenspunkt 20: Indgåelse af EU-Thailand Partnerskabs- og Samarbejdsaftale
samt EU-aftale med Thailand om bl.a. ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben
og terrorismebekæmpelse.
KOM-dok. foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt udkast til en Partnerskabs- og Samarbejdsaftale mellem EU og Thailand samt en
EU-aftale med Thailand. Aftalerne ventes vedtaget i Rådet ved skriftlig procedure under britisk formandskab.
2. Baggrund
Det nuværende aftalegrundlag for EU's relationer til Sydøstasien er en regional samarbejdsaftale
fra 1980 mellem EU og ASEAN (Association of South East Asian Nations, dvs. Indonesien,
Singapore, Thailand, Malaysia, Filippinerne, Vietnam, Brunei, Burma, Laos og Cambodia).
ASEAN har som mål at etablere et internt fællesmarked inden 2020. Samtidig forhandler
ASEAN med en række andre lande i regionen, bl.a. Kina og Japan, om etablering af
frihandelsområder. Frihandelsaftalen mellem ASEAN og Kina ventes at træde i kraft i 2010. I
lyset af denne udvikling og på grund af Burma-spørgsmålet fremlagde Kommissionen i 2003 en
revideret strategi for Sydøstasien, som søger at styrke EU's fodfæste i regionen gennem en
udbygning af de bilaterale relationer med de enkelte ASEAN-lande.
Rådet gav på mødet den 22.-23. november 2004 Kommissionen bemyndigelse til at indlede
forhandlinger om individuelle partnerskabs- og samarbejdsaftaler med Thailand, Singapore,
Indonesien, Filippinerne, Malaysia og Brunei.
3. Hjemmelsgrundlag
Samarbejds- og Partnerskabsaftalen indgås efter procedurebestemmelsen i TEF artikel 300,
mens EU-aftalen indgås med hjemmel i TEU artikel 24.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet har fremlagt udkast til en partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EF og
Thailand samt en aftale mellem EU og Thailand om bl.a. ikke-spredning af
masseødelæggelsesvåben og terrorismebekæmpelse. Aftalerne ventes vedtaget af rådet i skriftlig
procedure under britisk formandskab efter forelæggelse for coreper den 21. december 2005.
Konstruktionen med to aftaler er en konsekvens af, at man har valgt ikke at indgå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
aftalekomplekset som een blandet aftale. Der er dog en klar politisk binding mellem de to
aftaler, således at de to aftaler skal ses som et samlet aftalekompleks. Overtrædelse af den ene
aftale vil derfor have konsekvenser for den anden aftale. Formålet med partnerskabs- og
samarbejdsaftalen og EU-aftalen er at styrke samarbejdet og den politiske dialog med Thailand.
Som bærende elementer i aftalerne anføres bl.a. respekt for demokrati og menneskerettigheder,
god regeringsførelse, retssikkerhed, samt parternes erklæring om at ville arbejde for at fremme
bæredygtig udvikling og bidrage til FNs årtusindemål.
Herudover omfatter aftalerne rammerne for et styrket politisk dialog og samarbejde på bl.a.
følgende områder:
-
Samarbejde vedrørende indsatser mod terrorisme, spredning af masseødelæggelsesvåben
samt i forhold til bekæmpelse af forbrydelser, der vedkommer det internationale
samfund som helhed.
-
Samarbejde i relation til spørgsmål af fælles interesse, der drøftes i internationale fora.,
herunder FN, ASEM og WTO.
-
Samarbejde for at fremme de bilaterale handels- og investeringsrelationer.
-
Samarbejde i forhold til andre områder, som har gensidig interesse, bl.a.
makroøkonomisk politik, finansielle institutioner, videnskab og teknologi, energi,
transport, uddannelse og kultur, miljø og naturressourcer, sundhed, statistik og
databeskyttelse, migration, hvidvaskning af penge og narkokriminalitet.
-
Styrke parternes rolle i modpartens region gennem bl.a. kulturudveksling, brug af it og
uddannelse samt fremme den mellemfolkelige forståelse gennem samarbejde mellem
tænketanke, forskere, civilsamfundet, medier.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har været i høring i det Handelspolitiske specialudvalg (HPS).
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter indgåelse af en partnerskabs- og samarbejdsaftale og en EU-aftale med
Thailand.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt EU-landene til at uddybe samarbejdet og den politiske dialog
med Thailand gennem indgåelse af en partnerskabs- og samarbejdsaftale og en EU-aftale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggende og eksterne forbindelser) den 22.-23. november 2004.