Europaudvalget 2005-06
Ekstraordinært konkurrenceevne 13/12-05 Bilag 2
Offentligt
MILJ Øst
yr elsen
Kem ika lier
7. decem ber 2005
LF H /H E L
N o ta t o m in d h o ld i fo rm a n d s k a be ts k o m p ro m is fors la g o m
REACH s a m m e n h o ld t m e d g æ ld e n d e re g le r
1. In d u s trie n s a n s v a r
Den grundlæggende ide bag REACH har været at give industrien ansvar for at sikre, at pro-
duktion og anvendelse af kemikalier ikke skader sundhed og miljø. Dette sker ved at pålægge
industrien at registrere kemikalier, som produceres eller importeres i mere end 1 tons per år,
og det vil ikke være lovligt at producere eller markedsføre kemikalier, hvis denne registrering
ikke er gennemført til de fastsatte tidsfrister. Desuden pålægges virksomheder, der anvender
kemikalier (downstream brugere), at bruge stofferne forsvarligt. For alle stoffer gælder, uan-
set om de skal registreres eller ej (dvs. også for stoffer under 1 ton), at industrien skal indsen-
de klassificering og mærkning af farlige stoffer, hvilket offentliggøres på Agenturets hjemme-
side.
I dag er det myndighedernes opgave at foretage risikovurdering af udvalgte stoffer og evt.
kræve yderligere undersøgelser. I dag må nye stoffer ikke markedsføres, før de er anmeldt til
myndighederne med de krævede undersøgelser og evt. en risikovurdering. Eksisterende stoffer
(stoffer der var på markedet før 1981) kan markedsføres uden bestemte datakrav under hen-
syn til reglerne om produktsikkerhed og anvendelsesbegrænsninger. Risikovurdering kan bl.a.
resultere i forslag til anvendelsesbegrænsning.
2. Re g is tre rin g o g v u rd e rin g a f s to ffe r
Forslaget vil medføre, at der vil ske en registrering af en lang række eksisterende stoffer, som
har været på markedet i mange år uden tilstrækkelig viden om deres farlighed. Registreringen
indeholder krav om information (undersøgelser, dyreforsøg eller computerestimater), krav om
at vurdere risikoen ved produktion og anvendelse af farlige stoffer og krav om at implemente-
re og anbefale passende risikobegrænsende initiativer (f.eks. indkapsling), så produktion og
anvendelse er forsvarlig. Med REACH vil der ske en registrering af i alt 30-40.000 stoffer.
Heraf vil der være krav om en datapakke for ca. 16.000 - 22.000 stoffer. Agenturet og med-
lemslandene kan kræve yderligere oplysninger gennem procedurerne for dossier og stofvurde-
ring.
I dag eksisterer der i medfør af stofdirektivet (67/546/EØF) en anmeldeordning for nye stof-
fer, som betyder, at der findes viden om cirka 4.000 nye stoffer. Kommissionen vurderede i
2003, at der kun findes offentlig tilgængelig information svarende til anneks V og VI (REACH
krav for stoffer under 100 tons) for 14 % af de eksisterende stoffer, der i dag produceres i
mængder over 1000 tons. Industrien har skullet indsende eksisterende undersøgelser af stof-
fernes farlighed for stoffer i mængder over 1000 tons per år, mens industrien kun har skullet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
oplyse om klassificering og mærkning for stoffer i mængder på 10-1000 tons per år. Efter for-
ordning nr. 793/93/EØF er der prioriteret 141 eksisterende stoffer til risikovurdering. For
130 stoffer foreligger et udkast, og for 70 stoffer er risikovurderingerne teknisk afsluttet.
Heraf peges der på behov for risikobegrænsende initiativer for 57 stoffer, dette kan være
grænseværdier i arbejdsmiljøet, krav til at begrænse udslip eller forbud og begrænsninger.
3. An v e n d e ls e af kemikalier
Som noget helt nyt vil REACH forpligte downstream-brugere til at bruge kemiske stoffer,
som anvist af deres leverandør (i et såkaldt eksponeringsscenarie). Hvis de ønsker at fortro-
ligholde deres anvendelse, så skal de selv gennemføre en kemikaliesikkerhedsvurdering og på
baggrund heraf gennemføre og anbefale risikobegrænsende initiativer, der gør deres egen og
deres kunders anvendelse forsvarlig. Agenturets skal oplyses herom. Hvis de anvender mindre
end et tons stof eller præparat per år skal de i stedet for en kemikaliesikkerhedsvurdering på
anden vis sikre sig, at anvendelsen er forsvarlig.
I dag er downstream brugere ikke omfattet af kemikalielovgivningen med hensyn til at bidra-
ge til risikovurdering af kemiske stoffer. Dette har været en af største forhindringer for at
myndigheder, producenter og importører af kemiske stoffer har kunnet vurdere risikoen ved
anvendelsen af kemikalier. I de eksisterende færdige risikovurderinger har man kun kunnet
redegøre for 70-80 % af et stofs anvendelse. Der er heller ikke i dag generelle krav om at føl-
ge leverandørens anvisninger om sikker brug. Arbejdsmiljølovgivningen indeholder dog krav
til arbejdsgiveren om at vurdere risikoen ved anvendelse af kemikalier på arbejdspladsen,
hvilket fortsat vil være tilfældet.
4. S to ffe r i a rtik le r (va re r)
Med forslaget skal alle stoffer registreres, hvis hensigten er, at stofferne skal afgives fra artik-
lerne. Der vil blive indført en anmeldeordning af særligt problematiske stoffer i artikler uanset
om de produceres i EU, eller de importeres. Denne viden vil muliggøre, at myndighederne
kan vurdere behovet for yderligere regulering på disse områder. Professionelle kunder skal
oplyses om forekomsten sådanne stoffer i artikler.
I dag skal kun nye stoffer, der tilsigtet afgives fra artikler, anmeldes, mens det ikke er tilfældet
for eksisterende stoffer. I dag er der meget lidt viden om hvilke stoffer, der findes i artikler
(f.eks. møbler, legetøj og tekstiler). Den viden, vi har, kommer fra analyser foretaget af myn-
digheder og organisationer. Der er i dag ingen generelle forpligtelser til at oplyse om artik-
lers indhold af særligt problematiske stoffer.
5. F o rs ig tig h e d s p rin c ip p e t o g s u bs titu tion
Det vil blive fastslået, at kemikalielovgivningen i EU bygger på forsigtighedsprincippet. De
særligt problematiske stoffer bliver omfattet af en godkendelsesordning, hvor industrien skal
bevise at anvendelsen er sikker for at få myndighedernes godkendelse af anvendelsen. I for-
bindelse med ansøgning om en godkendelse skal der foreligge en analyse af egnetheden af al-
ternative stoffer eller teknologier, og de farligste stoffer skal substitueres, hvis der findes eg-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
nede alternative stoffer eller teknologier. Tilvejebringelsen af større viden om stoffernes far-
lighed gennem registreringen vil lette vurderingen af alternativer og dermed øge muligheden
for substitution. Endvidere vil kravet om sikker anvendelse af alle farlige stoffer tydeliggøre
omkostningerne til risikohåndtering, hvilket ligeledes vil fremme brugen af mindre farlige al-
ternativer, da omkostningerne til risikohåndtering vil være mindre for disse stoffer.
I dag er det op til myndighederne at bevise, at disse stoffer udgør en risiko, om der er alterna-
tiver og analysere de samfundsøkonomiske konsekvenser ved at begrænse brugen af kemiske
stoffer. Der er ingen eksisterende godkendelsesordning for industrikemikalier.
6. Re g le r o m fo rbu d og a n v e n d e ls e s be g ræ n s n in g
Den eksisterende EU-regulering under anvendelsesbegrænsningsdirektivet (76/769/EØF) bli-
ver direkte overført til REACH som et bilag. Medlemslandene og Agenturet kan lave bag-
grundsmateriale til brug for nye EU regler og der er en procedure for behandling af disse for-
slag. Der bliver en 6 års overgangsperioden for nationale regler. Desuden indføres en komité-
procedure, som vil effektivisere processen for nye forbud.
I dag besluttes nye forbud og begrænsninger gennem en Råds- og Parlamentsbeslutning.
Derefter skal reglerne omsættes til bekendtgørelser i de enkelte medlemslande før de retsgæl-
dende.
7. Klassificering og m æ rk n in g
Industriens selvklassificering skal offentliggøres på Agenturets hjemmeside for alle registre-
rede stoffer og for alle farlige stoffer uanset den markedsførte mængde samt for stoffer i ke-
miske produkter over klassificeringsgrænserne. Harmoniseret klassificering skal foretages for
kræftfremkaldende stoffer og stoffer der skader arveanlæggene, fostre eller forplantningsev-
nen samt stoffer, der giver luftvejsallergi. For alle andre stoffer kan harmoniseret klassifice-
ring foretages efter en konkret vurdering af behovet herfor.
Industriens pligt til selv at klassificere og mærke efter reglerne i 67/548/EØF er uændret, men
der er i dag ingen samlet offentlig tilgængelig adgang til klassificering og mærkning af alle
farlige stoffer. Den gældende praksis har været at harmonisere klassificering og mærkning
for så mange stoffer som mulig, hvilket er udmøntet i Listen over farlige stoffer (bilag I til
67/548/EØF). Denne liste er ikke direkte berørt at REACH, men tilvejebringelsen af nye data
i forbindelse med registrering samt en senere gennemførelse af det globale harmoniseret
klassificeringssystem kan nødvendiggøre ændringer af denne liste.