Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
S 6369
Offentligt
297560_0001.png
FOLKETINGET
Den 7. august 2006
SPØRGSMÅL
til
skriftlig besvarelse
Spørgsmål nr. S 6369
Til miljøministeren den 7. august 2006 af:
Steen Gade (SF):
»Ville Danmark kunne overholde EU's krav til såvel partikler (PM 10 samt PM
2,5) som kvælstofdioxid i gadeluften i 2010, såfremt der inden da indføres miljø-
zoner i de største byer med krav om såvel partikelfiltre som SCR-katalysatorer
på alle tunge køretøjer, samtidig med at der gives et afgiftsmæssigt incitament
til køretøjer med såvel partikelfiltre som SCR-katalysatorer?«
(Spm. nr. S 6369).
Begrundelse
Regeringen og Dansk Folkeparti har besluttet at støtte en udsættelse af ikraft-
træden af EUs grænseværdier for partikler og kvælstofoxider i gadeluft fra 2010
til 2015. Samtidig har regeringen sendt et forslag om en trinvis tilladelse til de
store byer til indførelse af miljøzoner i høring. Men dette forslag giver først fuld
tilladelse til miljøzone fra 2010 - og her undtager man endda fortsat de såkaldte
Euro-4-biler fra krav om partikelfiltre, til trods for at hidtidige undersøgelser
peger på, at Euro-4-kravene ikke sikrer et ligeså lavt niveau af de ultrafine par-
tikler, som kunne sikres ved krav om filtre. Samtidig nævnes i miljøzoneforsla-
get ikke noget om SCR-katalysatorer, som kunne sikre overholdelse af krav til
kvælstofdioxid. Endelig er de mindre varebiler ikke omfattet, på trods af at der
findes rensningsteknologi til disse.
Miljøstyrelsen har netop udsendt en rapport, der viser, at det samfundsmæssigt
kunne give et stort overskud, hvis man indførte SCR-katalysatorer. Regeringen,
ved skatteministeren, har for lang tid siden lovet at nedsætte et udvalg, der skal
se på omlægning af bilafgifter til fremme af mere miljøvenlige biler, men intet
er sket.
Det bør undersøges, hvorvidt fremme af brugen af såvel partikelfiltre som SCR-
katalysatorer - trods tilstedeværelsen af en betydelig fjerntransport af disse luft-
forureningskomponenter - kunne være tilstrækkeligt til at opfylde EU-kravene
til gadeluft. I så fald virker det meningsløst, at Danmark arbejder for udsættelse
og dermed forlængelse af den tid, hvor befolkningen må leve med de omfatten-
de sundhedsproblemer, som skabes af luftforureningen.
Spørgsmålet er stillet i henhold til forretningsordenens § 20. Spørgeren udbeder
sig skriftligt svar, der bedes tilstillet Folketingets Lovsekretariat i 80 eksempla-
rer. I svaret bedes anført spørgsmålets nummer. Svaret bedes endvidere sendt
elektronisk til spørgeren på e-post-adressen [email protected] og til Lovsekretariatet
[email protected].
Til
miljøministeren