UDENRIGSMINISTERIET                                                      

 

Europaudvalgets spørgsmål 52 ad

EUU alm. del af den 20. juni 2007

 

Spørgsmål:

 

”Udenrigsministeren bedes redegøre for udviklingen i reformprocessen i Tyrkiet siden begyndelsen af EU's optagelsesforhandlinger den 3. oktober 2005.”

 

 

Svar:

 

EU’s tiltrædelsesforhandlinger med Tyrkiet blev indledt den 3. oktober 2005, efter Det Euro­pæiske Råd i december 2004 havde konkluderet, at Tyrkiet i ”tilstrækkelig grad” levede op til det politiske Københavnskriterium.

 

Kommissionen overvåger nøje udviklingen i Tyrkiet som led i den opstrammede forhandlings­ramme. Det fremgår af Kommissionens fremskridtsrapport om Tyrkiet fra 2006 og meddelel­sen om EU’s udvidelsesstrategi af 8. november 2006, at reformprocessen i Tyrkiet fortsætter, men i et aftagende tempo sammenlignet med perioden forud for Rådets beslutning i december 2004.

 

Angående det politiske Københavnskriterium anfører Kommissionen i meddelelsen om EU’s udvidelses­strategi, at Tyrkiet fortsat ”i tilstrækkeligt omfang” opfylder kriteriet. Fra den omfattende fremskridtsrapport kan følgende blandt andet fremhæves:

 

Kommissionen fremhæver vedtagelsen af flere reformlove, herunder lov om etablering af en ombudsmand. Der påpeges, at ny anti-terrorlov indskrænker blandt andet ytrings- og presse­frihed. På det civil-militære område noteres begrænsede fremskridt i tilpasningen til EU-praksis. Der konstateres fortsatte fremskridt med reform af restvæsenet, men samtidig peges på beho­vet for at styrke domstolenes uafhængighed. Korruptionen er fortsat omfattende til trods for visse fremskridt i korruptionsbekæmpelsen.

 

På menneskerettighedsområdet noteres fremskridt i ratifikationen af internationale menneske­rettigheds­instrumenter og i gennemførelsen af afgørelser fra Den Europæiske Menneskerettig­heds­domstol, men der peges også på behovet for at styrke de institutionelle rammer. Omfat­tende lovgivning med henblik på bekæmpelse af tortur og mishandling er på plads, og antallet af sager om tortur vurderes som nedadgående. Der udtrykkes dog også bekymring, herunder angående menneskerettighedskrænkelser i det sydøstlige Tyrkiet.

 

Om ytringsfriheden angiver Kommissionen, at tyrkisk lovgivning ikke garanterer ytringsfrihed i overensstemmelse med europæiske standarder. Der noteres fremskridt vedrørende forenings­frihed, men ikke for så vidt angår lovgivningen om politiske partier. Angående religionsfrihed bemærkes, at der ikke er sket fremskridt i forhold til de vanskeligheder, som ikke-muslimske grupper oplever.

 

Respekt for kvinders rettigheder er fortsat et problem, selvom lovgivningen på området generelt vurderes tilfredsstilende. Der peges på problemer angående børns og handicappedes rettigheder. Endelig kan det fremhæves, at Kommissionen kun noterer begrænsede fremskridt i at sikre kulturel diversitet samt respekt for og beskyttelse af minoriteter i overensstemmelse med internationale standarder.  

 

På det økonomiske område vurderer Kommissionen i fremskridtsrapporten, at Tyrkiet kan betegnes som en ”fungerende markedsøkonomi” i overensstemmelse med det økonomiske Københavnskriterium. Den tyrkiske regering har overordnet set ført en fast reformkurs, og der har været konsensus om at sikre makroøkonomisk stabilitet og gennemføre strukturreformer.

 

Endvidere konkluderer Kommissionen i fremskridtsrapporten, at Tyrkiet har forbedret sin evne til at påtage sig forpligtelserne ved medlemskab, men at der fortsat er behov for frem­skridt. Status i forhandlingerne efter det tyske EU-formandskab i første halvdel af 2007 er, at ud af de i alt 35 kapitler er ét kapitel midlertidigt lukket (kapitel 25 om videnskab og forskning) og 3 kapitler er åbnet (kapitel 18 om statistik, kapitel 20 om industri og virksomheder, samt kapitel 32 om finansiel kontrol). Tyrkiets manglende efterlevelse af Ankara-Protokollen har betydet, at forhandlingerne er fastfrosset i forhold til 8 kapitler, jf. konklusionerne på Rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 11. december 2006.

 

Den tyrkiske regering har i april 2007 vedtaget en omfattende handlingsplan for tilpasning til EU’s regelsæt, men der kan først forventes videre opfølgning på planen efter parlamentsvalget den 22. juli 2007. Parlamentsvalgets udfald og dannelsen af ny regering vil også få betydning for den videre reformproces og Tyrkiets forhold til EU. Endvidere udestår præsidentvalget, som foreløbigt er udsat.

 

Kommissionen forventes i efteråret 2007 at fremlægge endnu en fremskridtsrapport vedrø­rende status for reformarbejdet i Tyrkiet. De foreløbige vurderinger går i retning af en kritisk rappor­t, der vil konstatere få lovgivningsmæssige fremskridt, men dog notere fremskridt i gennemførelsen af vedtagne reformer.

 

Samlet set udestår der et meget omfattende reformarbejde for Tyrkiet i forhold til det politiske kriterium, herunder for så vidt angår civil-militære relationer, samt i forhold til gennemførelsen af EU’s regelsæt.