Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens hvidbog om en europæisk kommunikationspolitik
KOM(2006) 35
1. Resumé
Med hvidbogen om en europæisk kommunikationspolitik foreslår Kommissionen hovedlinjer for – og inviterer til
bred konsultation om - hvordan ’kommunikationskløften’ mellem EU og borgerne overvindes. Hvidbogen
foreslår fælles initiativer på fem områder: fælles principper for kommunikationen om europæiske spørgsmål, magt
til borgerne, medier og ny teknologi, analyse af den europæiske opinion samt samarbejde. Når en høringsfase
frem til juli 2006 er tilendebragt, vil Kommissionen fremlægge en handlingsplan med en række konkrete forslag.
Regeringen forholder sig generelt positivt til hvidbogen, idet man dog lægger vægt på, at kommunikation om EU
primært må foregå nationalt og på nationale betingelser. Regeringen vil derfor følge høringsprocessen og herefter
tage stilling til de forslag, som Kommissionen måtte fremlægge.
2. Baggrund
Hvidbogen tager udgangspunkt i, at der eksisterer en "kommunikationskløft" mellem EU-
systemet og borgerne i EU, hvilket blandt andet kommet til udtryk i Eurobarometer-
undersøgelser, hvor en stor del af de adspurgte svarer, at de kun ved lidt om EU, og ikke mener
at have tilstrækkelig indflydelse i beslutningsprocessen. Baggrunden er, ifølge Kommissionen,
blandt andet manglende kommunikationsindsats, at kommunikationen primært foregår i
Bruxelles, at der er tale om én-vejs kommunikation og at ny teknologi ikke anvendes
tilstrækkeligt. Det er problematisk fordi,
”kommunikation er nødvendig for et sundt demokrati, og den
skal være tovejs. Demokratiet kan kun fungere, hvis borgerne ved, hvad der foregår, og fuldt ud kan deltage i
processen.”
Hvidbogen skal ses i sammenhæng med andre beslægtede initiativer fra Kommissionen,
herunder Kommissionens interne handlingsplan for forbedret kommunikation (vedtaget i juli
2005), "Plan D for demokrati, dialog og debat” (vedtaget oktober 2005) og kommissær Kallas’
gennemsigtighedsinitiativ (meddelelse fremlagt november 2005). Med disse initiativer – og i
partnerskab med alle hovedaktører
1
- ønsker Kommissionen at bidrage til at mindske afstanden
mellem EU og borgerne. I relation til tænkepausen rækker hvidbogen videre end "Plan D", idet
den udgør første element til en langsigtet kommunikationsstrategi.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant, da der ikke er tale om egentligt
lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der ikke er tale om egentligt
lovgivningsinitiativ.
Her nævnes: De øvrige EU-institutioner og organer, de nationale, regionale og lokale myndigheder i medlemsstaterne, de
europæiske politiske partier og civilsamfundet
1