Retsudvalget 2005-06
KOM (2006) 0093 Bilag 2
Offentligt
293845_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Færdsels- og våbenkontoret
2005-5001/21-0007
SBE40160
GRUNDNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets di-
rektiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben
Resumé
Forslaget har til formål at gennemføre den del af FN’s protokol om bekæmpelse af ulovlig frem-
stilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil (FN’s vå-
benprotokol), som henhører under EU’s kompetence. Forslaget skal ses i sammenhæng med
EU's politik til bekæmpelse af organiseret kriminalitet. Forslaget indebærer en række stramnin-
ger af våbendirektivets regler om fremstilling, erhvervelse, salg, levering, transport og overfør-
sel af skydevåben mv. Forslaget vurderes ikke at rejse spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vil ikke have statsfinansielle
konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger til forslaget. Fra dansk side er man overordnet set positiv over for forslaget til EU’s
gennemførelse af FN’s våbenprotokol.
1. Baggrund
Rådet har ved brev af 17. maj 2006 fremsendt Kommissionens forslag af 2. marts 2006 til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse
og besiddelse af våben (KOM (2006) 93 endelig). Dansk sprogversion forelå 19. maj 2006.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
293845_0002.png
Forslaget har til formål at gennemføre den del af FN’s protokol om bekæmpelse af ulovlig frem-
stilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil fra 2001
(FN’s våbenprotokol), som henhører under EU’s kompetence.
FN’s våbenprotokol knytter sig til FN’s konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende
organiseret kriminalitet (også kaldet Palermo-konventionen) fra 2000 og har til formål at styrke
det internationale samarbejde med henblik på at forebygge, bekæmpe og udrydde ulovlig frem-
stilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter og ammunition hertil.
Rådet vedtog den 16. oktober 2001 en rådsafgørelse om EU’s undertegnelse af FN’s våbenpro-
tokol, og protokollen blev herefter undertegnet den 16. januar 2002 af EU.
Danmark har undertegnet, men ikke ratificeret FN’s våbenprotokol. Det skyldes, at Rådets Juri-
diske Tjeneste i notat af 6. juli 2001 har anmodet alle medlemsstater om ikke at ratificere proto-
kollen før, at der er gennemført den nødvendige regulering på EU-niveau, således at EU og med-
lemsstaterne kan foretage ratifikation samtidig.
Med henblik på at gennemføre FN’s våbenprotokol på EU-niveau foreslår Kommissionen, at der
gennemføres en række ændringer i Rådets direktiv af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse
af våben. Kommissionens forslag har til formål at gennemføre disse ændringer.
Kommissionens forslag berører ikke de aspekter af protokollen, der ligger uden for anvendelses-
området for direktiv 91/477, som f.eks. den import- og eksportkontrol, som medlemsstaterne
udfører ved EU’s ydre grænser.
2. Indhold
Forslaget til ændring af våbendirektivet er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Fællesskab (TEF), særlig art. 95, stk. 1, hvoraf det bl.a. fremgår, at Rådet vedta-
ger de foranstaltninger med henblik på indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og admi-
nistrative bestemmelser, der vedrører det indre markeds oprettelse og funktion.
Forslagets artikel 1, stk. 1, indebærer, at der i våbendirektivets artikel 1 indsættes en definition af
henholdsvis ”ulovlig fremstilling” og ”ulovlig handel” af skydevåben og dele, komponenter og
ammunition hertil.
Ved "ulovlig fremstilling" forstås fremstilling eller samling af skydevåben og dele, komponenter
og ammunition hertil ved anvendelse af dele og komponenter, der har været genstand for ulovlig
handel, uden licens eller tilladelse udstedt i henhold til national ret af en kompetent myndighed i
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
293845_0003.png
den medlemsstat, hvor fremstillingen eller samlingen finder sted, eller uden mærkning af skyde-
våbnene ved fremstillingen som krævet efter våbendirektivet.
Ved "ulovlig handel" forstås erhvervelse, salg, levering, transport eller overførsel af skydevåben
og dele, komponenter og ammunition hertil fra eller gennem en medlemsstats område til en an-
den medlemsstats område, hvis en af de berørte medlemsstater ikke tillader det i overensstem-
melse med dette direktiv, eller hvis skydevåbnene ikke er mærket i overensstemmelse med vå-
bendirektivet.
Forslagets artikel 1, stk. 2, indebærer, at der i våbendirektivets artikel 4 indføres et krav om, at
medlemsstaterne for at kunne identificere og spore alle skydevåben sikrer, at der ved fremstillin-
gen af et skydevåben påsættes dette et unikt mærke, der angiver fabrikantens navn, fremstillings-
land eller -sted og serienummer, eller de opbevarer et andet unikt og letanvendeligt mærke bestå-
ende af enkle geometriske symboler i kombination med en numerisk eller alfanumerisk kode,
som gør det nemt for alle stater at identificere fremstillingslandet.
Det foreslås desuden, at medlemsstaterne fremover sikrer, at der ved overførsel af et skydevåben
fra deres statslige lagre med henblik på permanent civil brug påsættes våbnet et passende unikt
mærke, der gør det nemt for andre stater at identificere det land, hvor overførslen er foretaget.
Herudover foreslås det, at medlemsstaterne sikrer, at de registre, som våbenhandlere i overens-
stemmelse med våbendirektivets artikel 4 skal føre vedrørende til- og afgang af skydevåben mv.
(våbenbøger) fremover opbevares i mindst 10 år.
Endelig foreslås en række redaktionelle ændringer af våbendirektivets artikel 4.
Efter forslagets artikel 1, stk. 3, skal medlemsstaterne fastsætte sanktioner for overtrædelser af
relevante regler i national lovgivning, som er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelser-
nes grovhed og har en afskrækkende virkning.
Medlemsstaterne skal i den forbindelse sikre, at både forsætlig ulovlig fremstilling af og handel
med skydevåben og dele, komponenter og ammunition hertil og forsætlig forfalskning eller ulov-
lig sletning, fjernelse eller ændring af den mærkning, der er fastsat i artikel 4, stk. 1, kan straffes,
herunder også som forsøg og medvirken.
Det foreslås desuden, at overtrædelser skal kunne sanktioneres med konfiskation i overensstem-
melse med artikel 2 i Rådets rammeafgørelse af 24. februar 2005 om konfiskation af udbytte,
redskaber og formuegoder fra strafbart forhold (2005/212/RIA).
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
293845_0004.png
Artikel 1, stk. 4, indebærer, at definitionen af skydevåben i våbendirektivets bilag I ikke skal
omfatte genstande, som er gjort definitivt uegnet til brug ved en inaktivering, der sikrer, at alle
væsentlige dele af skydevåbnet er gjort definitivt ubrugelige og umulige at fjerne, udskifte eller
ændre med henblik på reaktivering. Medlemsstaterne skal sikre, at inaktiveringsforanstaltninger-
ne kontrolleres ved en kompetent myndighed for at sikre, at de ændringer, der er tilført et skyde-
våben, gør det definitivt ubrugeligt. Medlemsstaterne sørger for, at der i forbindelse med kontrol-
len udstedes en attest eller et dokument, der bekræfter skydevåbnets inaktivering, eller at der i
dette øjemed påsættes skydevåbnet et klart synligt mærke.
Forslagets artikel 2 og 3 omhandler medlemsstaternes afrapporteringsforpligtelser i forhold til
Kommissionen, offentliggørelse og ikrafttræden.
Forslagets artikel 4 fastslår, at direktivet er rettet til medlemsstaterne.
3. Gældende dansk ret
3.1 Definition af skydevåben mv.
Våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 7-9, omfatter efter sin ordlyd:
-
-
-
-
-
skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner, baskyler og ammunition til sky-
devåben,
ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brand-
rør og projektiler,
signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben, og
optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings-
eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben.
Luft- og fjederbøsser, samt visse indstikningspatroner, slagteapparater og antikke skydevåben er
dog undtaget efter våbenlovens § 1, stk. 2, og våbenbekendtgørelsens § 1, stk. 1.
3.2. Fremstilling af skydevåben mv.
Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren, eller den han bemyndiger dertil, at fremstille
skydevåben mv., jf. våbenlovens § 1, stk. 1.
Fremstilling af skydevåben mv., som er konstrueret til militær anvendelse kræver endvidere til-
ladelse fra justitsministeren efter krigsmateriellovens § 2. Det følger dog af krigsmateriellovens §
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14, at justitsministeren kan meddele dispensation fra tilladelseskravet til virksomheder, der kun i
ringe omfang fremstiller krigsmateriel, udelukkende fremstiller sprængstoffer eller krudt, eller
som udelukkende beskæftiger sig med underordnede delprocesser i fremstillingen.
Anvendelse af dele og komponenter, der har været genstand for ulovlig handel i forbindelse med
fremstilling skydevåben mv., er ikke selvstændigt kriminaliseret i dansk ret. Producenten vil dog
kunne straffes, hvis han selv har medvirket til den forudgående lovovertrædelse, f.eks. ulovlig
indførsel af de pågældende dele eller komponenter.
Fremstilling af skydevåben uden identifikationsmærkning er som udgangspunkt ikke strafbart
efter dansk ret. Der kan dog stilles vilkår om identifikationsmærkning i fremstillingstilladelsen.
3.3. Ulovlig handel med skydevåben mv.
Såvel indførsel som udførsel af skydevåben mv. er forbudt uden tilladelse, jf. våbenlovens § 1,
stk. 1, og § 6, stk. 1.
Der gælder visse undtagelser for indførsel og udførsel af jagtvåben og ammunition til jagtvåben,
jf. våbenbekendtgørelsen § 27-29 og bekendtgørelse om erhvervelse, besiddelse og transport af
skydevåben for personer bosiddende i et EF-land. Disse undtagelser er gennemført i overens-
stemmelse med våbendirektivet.
Våbentransport er reguleret i våbenlovens § 7 a. Bestemmelsen forbyder transport af våben mv.
til en række navngivne tredjelande, der er omfattet af en FN-, EU- eller OSCE-våbenembargo.
Herudover er transport af våben mv. mellem tredjelande forbudt, hvis afsender- og modtagerlan-
det ikke har meddelt de nødvendige tilladelser til henholdsvis eksport og import. Justitsministe-
ren kan i særlige tilfælde dispensere fra forbuddet i § 7 a.
Våbenformidling er reguleret i våbenlovens § 7 b, som blev indført med henblik på gennemførel-
se af EU’s fælles holdning af 23. juni 2003 om våbenmæglervirksomhed (2003/468/FUSP). Be-
stemmelsen fastslår, at det er forbudt uden tilladelse som mellemmand at forhandle eller arrange-
re transaktioner, som indebærer overførsel af våben mv. mellem lande uden for EU. Det er end-
videre forbudt at købe eller sælge våben mv. som led i en overførsel mellem lande uden for EU
eller i øvrigt arrangere en sådan overførsel som ejer af de nævnte våben mv. Forbuddet gælder
ikke handlinger, som foretages i et andet EU-land eller uden for EU af personer med fast bopæl i
udlandet.
Våbenlovgivningen indeholder ikke noget forbud mod at indføre, udføre, transporter eller for-
midle handler med skydevåben uden identifikationsmærke.
-
5
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.4. Mærkning af skydevåben mv.
Der gælder ingen særlige regler for våbenfabrikanters mærkning af skydevåben mv. Det følger
dog af våbenlovens § 3, stk. 1, at justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, at skydevåben
mv. skal påføres identifikationsnummer.
Denne bemyndigelse er udnyttet i våbenbekendtgørelsen § 42, hvoraf det fremgår, at politiet kan
pålægge indehavere af skydevåben mv., som ikke har et fabrikationsnummer, at forsyne disse
med et identifikationsnummer efter politiets nærmere bestemmelse.
Forfalskning eller ulovlig sletning, fjernelse eller ændring af våbenmærkninger vil efter omstæn-
dighederne kunne straffes efter straffelovens § 176, stk. 3.
3.5. Opbevaring af våbenbøger
Våbendirektivets krav vedrørende godkendelse og autorisation mv. af våbenhandlere er gennem-
ført i våbenbekendtgørelsens §§ 30-31.
Det fremgår af våbenbekendtgørelsens § 32, at en erhvervsdrivende, der har tilladelse efter vå-
benbekendtgørelsens § 30 og 31, skal føre en våbenbog, som er godkendt af politiet, over samtli-
ge køb og salg af skydevåben. Tilsvarende gælder for skydevåben, som er indleveret til reparati-
on, opbevaring eller er taget i kommission. I våbenbogen skal foretages sådanne optegnelser, at
der kan ske identifikation af de enkelte skydevåben ved optegnelse af type, mærke, model, kali-
ber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer. Der skal endvidere kunne ske identifi-
kation af leverandør, erhverver og den, som indgår aftale om reparation mv. Våbenbøgerne skal
opbevares i mindst 5 år, uanset om den pågældende har stoppet sin erhvervsvirksomhed.
3.6. Inaktivering af skydevåben
Der findes ikke regler om inaktivering af skydevåben i våbenlovgivningen.
Efter en mangeårig, fast praksis stilles der krav om, at skydevåben skal være ubrugbargjort ved
en gennemskæring på langs af alle dele med undtagelse af skæftet, for at de falder uden for reg-
lerne i våbenlovgivningen. Justitsministeriet har dog i enkelte særlige tilfælde godkendt, at et
skydevåben er blevet ubrugbargjort på anden måde. Der er i disse tilfælde foretaget en nøje indi-
viduel vurdering af det enkelte våben og de konkrete omstændigheder.
-
6
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I alle tilfælde gives tilladelse til inaktivering af våben på betingelse af, at politiet ved hver enkelt
inaktivering kontrollerer og attesterer, at inaktiveringen er sket i overensstemmelse med kravet
om en gennemskæring på langs af alle relevante dele.
3.7. Forsøg og medvirken
Efter straffelovens § 21 straffes handlinger, som tilsigter at fremme eller bevirke udførelsen af en
forbrydelse, når denne ikke fuldbyrdes, som forsøg. Efter § 23 omfatter den for en lovovertræ-
delse givne straffebestemmelse alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd medvirker til at begå en
lovovertrædelse. Bestemmelserne finder anvendelse på alle strafbare forhold, jf. straffelovens §
2.
3.8. Strafferammer
Fremstilling, indførsel, udførsel, transport og formidling af skydevåben mv. uden tilladelse (eller
dispensation), jf. våbenlovens §§ 1, 6, 7 a og 7 b, straffes i medfør af våbenlovens § 10, stk. 1,
med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år.
Er der tale om forsætlig fremstilling, indførsel, udførsel, transport af våben, som på grund af de-
res særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, f.eks. automatiske skydevå-
ben, kan forholdet henføres under straffelovens § 192 a, hvor strafferammen er fængsel indtil 6
år. Sker overtrædelsen af § 192 a med forsæt til terrorisme er strafferammen fængsel indtil livstid
i medfør af straffelovens § 114 stk. 1, nr. 6.
Fremstilling af krigsmateriel uden den fornødne tilladelse kan straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år, jf. krigsmateriellovens § 15.
Overtrædelser våbenbekendtgørelsens § 32 og § 42 straffes ligeledes med bøde, fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år, jf. bekendtgørelsens § 43,
stk. 1 og 3.
Strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 176, stk. 3, om forvanskning af mærker mv. er
bøde eller fængsel i indtil 3 år, jf. bestemmelsens stk. 1.
3.9. Konfiskation
Efter straffelovens § 75, stk. 1, kan udbyttet ved en strafbar handling eller beløb svarende hertil
helt eller delvist konfiskeres. Savnes der fornødent grundlag for at fastslå beløbets størrelse, kan
der konfiskeres et beløb, som skønnes at svare til det indvundne udbytte.
-
7
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herudover kan der efter § 75, stk. 2, ske konfiskation af genstande, der har været brugt eller er
bestemt til at bruges ved en strafbar handling. Endvidere kan der ske konfiskation af genstande,
der er frembragt ved en strafbar handling, samt af genstande med hvilke der i øvrigt er begået en
strafbar handling.
Efter straffelovens § 76 a gælder der en udvidet adgang til konfiskation ved visse forbrydelser,
som kan medføre særligt stort udbytte.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til ændring af våbendirektivet vurderes at ville have lovgivningsmæssige konsekven-
ser, navnlig for så vidt angår våbenlovens definition af skydevåben mv. og reglerne for transport
af våben, våbenformidling og mærkning af skydevåben.
Det er tvivlsomt, om udtrykket ”skydevåben, dele, komponenter og ammunition hertil” på alle
punkter svarer til den i våbenlovens § 1, stk. 1, indeholdte definition af skydevåben mv. Det be-
mærkes, at udtrykket må fortolkes i overensstemmelse med FN’s våbenprotokols artikel 3, som
bl.a. ses at omfatte dele af skydevåben, der ikke udtrykkeligt er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1,
nr. 1.
Forslaget forudsætter en udvidelse en af transportforbuddet i våbenlovens § 7 a, som alene for-
byder transport af skydevåben mv.
til og fra
lande, som ikke har meddelt tilladelse hertil (indfør-
sels- og udførselstilladelse), men derimod ikke transport
gennem
lande, der ikke har meddelt
tilladelse hertil (transittilladelse).
Bestemmelserne vedrørende ”ulovlig handel” med skydevåben mv. synes herudover at indebære
et forbud mod visse våbenformidlingsaktiviteter inden for EU. Det vil nødvendiggøre en lovæn-
dring, da de gældende danske regler om våbenformidling i våbenlovens § 7 b kun omfatter vå-
benformidlingsaktiviteter uden for EU.
I bemærkningerne til forslaget anføres det desuden, at våbenmæglere og våbenmægling må anta-
ges for omfattet af direktivets definition af ”våbenhandler”, hvilket vil indebære, at personer eller
virksomheder, der erhvervsmæssigt udfører våbenformidlingsaktiviteter inden for EU – på sam-
me måde som nationale våbenhandlere – skal underlægges krav om godkendelse og autorisation
mv., jf. våbendirektivets art. 4.
-
8
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad angår mærkning af skydevåben mv. må det anses for tvivlsomt, om bemyndigelsesbe-
stemmelsen i våbenbekendtgørelsens § 3, stk. 1, er tilstrækkelig til at gennemføre alle forslagets
bestemmelser om mærkning af skydevåben mv.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til om ændring af våbendirektivet vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser
af betydning.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns
Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i
Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København,
Foreningen af Politimestre i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Fagligt Fælles Forbund, Danmarks
Rederiforening, Dansk Skibsmæglerforening, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Statens
Luftfartsvæsen, Scandinavian Airlines, Mærsk Air, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Dan-
ske Speditører, Dansk Transport og Logistik, Danske Våbenhandleres Brancheforening, Dansk
Bøssemager og Vaabenhandler Forening, Våbenhistorisk selskab, Dansk Skytte Union, De Dan-
ske Skytteforeninger, Danmarks Jægerforbund, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Retspolitisk
Forening og Institut for Menneskerettigheder.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at forslaget er begrundet i EU’s tilslutning til FN’s våbenprotokol,
hvilket i sagens natur indebærer internationale forpligtelser, som skal opfyldes.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet må anses for overholdt, da forslaget har til formål at
opfylde de forpligtigelser, der følger af Rådets afgørelse af 16. oktober 2001 om EU’s underteg-
nelse af FN’s våbenprotokol, hvilket kun kan ske ved gennemførelse af lovgivning på EU-plan.
Det bemærkes i øvrigt, at forslaget vedrører bekæmpelse af organiseret kriminalitet af grænse-
overskridende karakter.
7. Andre landes kendte holdninger
-
9
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til
forslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet set positiv overfor EU’s gennemførelse af FN’s våbenprotokol.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.
-
10
-