Arbejdsmarkedsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0390 Bilag 2
Offentligt
312592_0001.png
Grundnotat
Folketingets Europaudvalg
Kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
AK/AT
RMH/JAIC
Forslag til Europa–Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rå-
dets direktiv 89/391 EØF, dets særdirektiver og Rådets direktiv
83/477/EØF, 91/383/EØF, 92/29/EØF og 94/33/EF med henblik på for-
enkling og rationalisering af rapporterne om den praktiske gennemfø-
relse, KOM (2006) 390 endelig, af 14. juli 2006 (”Direktivforslag om
forenkling af arbejdsmiljørapporteringer”)
6. oktober 2006
Sag nr. 7162-0027
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 14. juli 2006 ovennævnte forslag til direktiv.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 137, der bl.a. omhandler
forbedring af arbejdsmiljøet for at beskytte arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed. Med henblik herpå kan Rådet ved udstedelse af direktiver vedta-
ge minimumsforskrifter.
Formålet med forslaget er at forenkle og rationalisere medlemsstaternes
afrapportering vedrørende direktivets praktiske gennemførelse til Kom-
missionen. Denne rapporteringspligt er pålagt medlemsstaterne i Ram-
medirektivet (89/391/EØF) og 17 særdirektiver udstedt i medfør af Ram-
medirektivet. Yderligere 3 direktiver på arbejdsmiljøområdet indeholder
en rapporteringspligt, mens andre 3 direktiver på arbejdsmiljøområdet
ikke indeholder rapporteringspligt.
I de direktiver, hvor der er fastlagt en rapporteringspligt, er der fastlagt
forskellige hyppigheder for indsendelse til Kommissionen (hvert fjerde el-
ler femte år.)
Disse forskelle udlignes i forslaget, der samtidig sigter på at forbedre og
rationalisere den eksisterende retlige ramme, idet forslaget indebærer, at
der kun skal udarbejdes en enkel fælles rapport om den praktiske gennem-
førsel hvert femte år, i stedet for 21 rapporter, der udarbejdes næsten
kontinuerligt på grund af de tidsmæssige forskydninger, der skyldes de
forskellige direktiver, hvilket medfører uforholdsmæssigt store admini-
strative omkostninger.
2. Baggrund
Direktiv 89/391/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring
af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet (Rammedirekti-
vet) indeholder en forpligtigelse for medlemsstaterne til at udarbejde en
rapport om direktivets praktiske gennemførelse hvert femte år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
s. 2/5
I forbindelse med Rammedirektivet er der udstedt 17 særdirektiver, der
ligesom Rammedirektivet hver især indeholder en forpligtigelse til at
udarbejde rapport om direktivets praktiske gennemførelse. Tidsinterval-
let for udarbejdelse af rapporten varierer fra direktiv til direktiv, men er
typisk hver fjerde eller femte år.
Tre direktiver på arbejdsmiljøområdet (hvoraf to er særdirektiver under
Rammedirektivet) indeholder ikke en forpligtigelse til at udarbejde
en rapport.
Andre tre direktiver på arbejdsmiljøområdet, som ikke er særdirektiver
under Rammedirektivet indeholder en tilsvarende forpligtigelse til at ud-
arbejde en rapport om direktivets praktiske gennemførelse.
Erfaringer fra 1996, hvor den første rapport blev udarbejdet, og frem til
nu har vist, at der ikke alene er store tidsforskelle i tidspunkterne for
fremsendelse af de forskellige rapporter til Kommissionen, men at de
administrative krav gør rapporteringen vanskelig og bureaukratisk.
Kommissionen har i meddelelsen ”Tilpasning til ændringerne i arbejds-
livet og i samfundet: en ny fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed
på arbejdspladsen 2002- 2006” fremført, at man på arbejdsmiljøområdet
”agter at iværksætte en balanceret tilgang, som ved gennemførelsen af
retsforskrifterne bygger på den indhøstede erfaring, under iagttagelse af
en række hovedprincipper”, bl.a. forenkling og rationalisering af den ek-
sisterende retlige ramme, navnlig ”gennem udarbejdelse af en fælles
gennemførelsesrapport i stedet for de specifikke rapporter, som er fore-
skrevet i de forskellige direktiver”.
Rådet noterer sig i sin resolution om en ny fællesskabsstrategi for sund-
hed og sikkerhed på arbejdspladsen (2002-2006), at Kommissionen ag-
ter at fremlægge forslag til retsakter med henblik på at rationalisere rap-
porterne om gennemførelse af fællesskabsdirektiverne. Rådet opfordrer
Kommissionen, i henhold til sin initiativret, at forelægge det de forslag,
der er nødvendige for at nå de mål, der er fastsat i den ny strategi, især
forslag til at rationalisere den nuværende retlige ramme.
Europa-Parlamentet henviser i sin beslutning vedrørende Kommissio-
nens meddelelse til, at ” forslaget om at kodificere og forenkle frem for
at afregulere den gældende fællesskabslovgivning er i overensstemmelse
med det bredere mål om bedre og enklere lovgivningsmæssige rammer”
og kræver, at sikkerhed og sundhed bliver en prioritet i programmet for
lovgivningsmæssigt forenkling, som skal fastsættes af Rådet, Kommis-
sionen og Parlamentet i fællesskab. Parlamentet anerkender i den for-
bindelse ” prioriteringen af at revidere anvendelsen af gældende fælles-
skabslovgivning og forslaget om en fælles gennemførelsesrapport, som
omfatter alle direktiver”.
Som led i initiativet ”Bedre lovgivning” foreslog Kommissionen i 2003
en strategi for ”ajourføring og forenkling af fællesskabsretten” med det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
formål at gøre den afledte fællesskabsret mere forståelig, aktuel og bru-
gervenlig. På den baggrund udvalgte Kommissionen 19 politikområder,
hvor der kan foretages en forenkling, herunder sikkerhed og sundhed på
arbejdspladsen.
Rådet har i november 2004 ligeledes udpeget området sikkerhed og
sundhed på arbejdspladsen, som en af prioriteringerne i forbindelse med
forenklingen af fællesskabslovgivningen,
s. 3/5
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 137, der bl.a. omhandler
forbedring af arbejdsmiljøet for at beskytte arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed. Med henblik herpå kan Rådet ved udstedelse af direktiver ved-
tage minimumsforskrifter.
Rådet træffer afgørelse efter fremgangsmetoden i artikel 251 (Fælles be-
slutningstagen med Parlamentet) og efter høring af Det Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionsudvalget.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at nærhedsprincippet finder anvendelse, da for-
slaget vedrører et område, hvor Fællesskabet ikke har enekompetence,
nemlig beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed.
Regeringen er enig med Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincip-
pet er overholdt, idet målene med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne, da ændring og ophævelse af direktivernes
bestemmelser ikke kan ske på nationalt plan.
Forslaget vil desuden forbedre ordningen for evaluering af direktiverne
om sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen og medføre en betragtelig let-
telse af den administrative byrde, der er forbundet hermed.
5. Formål og indhold
Formålet med forslaget er, at forenkle og rationalisere de bestemmelser i
fællesskabsdirektiverne om beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed under arbejdet, der forpligter medlemsstaterne og Kommissio-
nen til at udarbejde rapporter om direktivernes praktiske gennemførelse.
Rapporteringspligten følger af 21 direktiver på arbejdsmiljøområdet. 3
direktiver på arbejdsmiljøområder indeholder ingen rapporteringsfor-
pligtigelse.
I de direktiver, hvor der er fastlagt en rapporteringspligt, er der fastlagt
forskellige hyppigheder for indsendelse til Kommissionen (hvert fjerde
eller femte år)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Disse forskelle udlignes i forslaget, der samtidig sigter på at forbedre og
rationalisere den eksisterende retlige ramme, idet forslaget indebærer, at
der kun skal udarbejdes en enkel fælles rapport om den praktiske gen-
nemførsel hvert femte år, i stedet for 21 rapporter, der udarbejdes næsten
kontinuerligt på grund af de tidsmæssige forskydninger, der skyldes de
forskellige direktiver, hvilket medfører uforholdsmæssigt store admini-
strative omkostninger.
s. 4/5
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres jf. artikel 137’s henvisning til artikel 251
(Fælles beslutningstagen med Parlamentet).
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om direktivforslaget, og
det er ikke oplyst, hvornår udtalelsen forventes.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der findes ingen gældende dansk ret på området, da forpligtelsen i di-
rektiverne til at udarbejde rapporter, kun er rettet mod de danske myn-
digheder.
Forslaget betyder således ingen ændring i dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveau
Forslaget har alene betydning for de danske myndigheders administrati-
ve byrder i forbindelse med udarbejdelse af rapporterne. De administra-
tive byrder forventes at blive betydelig formindsket.
9. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og
Sociale Forhold. Høringsfristen er sat til mandag den 23. oktober, og hø-
ringssvarene vil herefter blive oversendt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering er positivt indstillet over for forslaget. Regeringen
finder, at forslaget betyder en langt mere hensigtsmæssig måde at fore-
tage rapportering af direktivernes praktiske gennemførelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de andre lande er positive overfor forslaget. Der henvi-
ses til, at Rådet i sin resolution om en ny fællesskabsstrategi for sundhed
og sikkerhed på arbejdspladsen (2002-2006) opfordrer Kommissionen,
til især at forelægge de forslag, der er nødvendige for at nå de mål, der
er fastsat i den ny strategi, især forslag til at rationalisere den nuværende
retlige ramme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
s. 5/5
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.