Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2006-07
KOM (2006) 0489 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2. afdeling, 1. kontor
6. oktober 2006
FVM 392
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om ændring af forordningerne (EØF) nr. 404/93, (EF)
nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 vedrørende banansektoren
KOM (2006) 489
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt den 6. oktober 2006. Ændringerne er markeret i
marginen.
Resumé
Kommissionen foreslår en gennemgribende reform af støtteordningen for banansektoren, med
det mål at rette ordningen ind efter reformerne inden for de andre landbrugssektorer samtidig
med, at EU's bananproducenter sikres en rimelig levestandard, og der tages hensyn til de
særlige forhold i de ydre regioner, hvor der dyrkes bananer. Forslaget indebærer, at den ak-
tuelle udligningsstøtteordning for bananproducenterne ophæves, og at bananer fremover om-
fattes af POSEI ordningen. Dette indebærer, at de budgetmidler, der i dag anvendes til at
støtte bananproducenterne, skal overføres til POSEI-ordningen, som støtter landbrugspro-
duktionen i EU's ydre regioner. For produktion i andre områder end de ydre regioner, over-
føres budgetmidlerne til enkeltbetalingsordningen. Kommissionen foreslår, at de nye regler
skal anvendes fra 1. januar 2007.
Baggrund
Kommissionen har den 20. september 2006 fremsendt forslag til ændring af Rådets forordnin-
ger (EØF) nr. 404/93, (EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 vedrørende banansektoren.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
311836_0002.png
2
Nærhedsprincippet
Forslaget indebærer ændringer i eksisterende markedsordninger under den fælles landbrugspo-
litik, hvorfor nærhedsprincippet anses for tilgodeset.
Formål og indhold
Bananproduktionen i EU tegner sig kun for 16 % af de samlede leverancer til EU's marked.
Produktionen foregår hovedsagelig i de såkaldte ydre regioner af EU, som generelt er områder
med tropisk eller subtropisk klima. Produktionen er især koncentreret på De Kanariske Øer, i
de franske oversøiske departementer Guadeloupe og Martinique og på Azorerne og Madeira.
En beskeden del af produktionen (under 2 % af den samlede produktion) foregår på Cypern, i
Grækenland og på det portugisiske fastland.
Den nuværende ordning bygger på udligningsstøtte, som kompenserer producenterne for pris-
fald, gennem en mekanisme hvor støtten beregnes som forskellen mellem en ”fast reference-
indtægt” og den ”gennemsnitlige produktionsindtægt” fra EF-markedet i det pågældende år
for bananer. Der er et produktionsloft, men intet budgetloft og udgifterne har vist en generelt
stigende tendens. Med forslaget overføres budgetmidler, som hidtil har været anvendt til ud-
ligningsstøtten, til POSEI-programmerne, som indeholder foranstaltninger til at sikre en fort-
sættelse og udvikling af de lokale landbrugsproduktioner i de ydre regioner under speciel hen-
syntagen til de helt særlige lokale udfordringer i disse regioner.
Integreringen af bananer i de regionale programmer vil forstærke sammenhængen i strategier-
ne for støtte til landbruget i de ydre regioner, ligesom fleksibiliteten i fastsættelsen af støtte-
formerne og den decentrale administration vil forbedre mulighederne for at tage hensyn til de
enkelte produktionsområders karakteristika.
Budgetstabiliteten sikres gennem de årlige finansieringsplaner for de regionale programmer.
I Rådets forordning (EØF) nr. 404/1993 om den fælles markedsordning for bananer ophæves:
Afsnit II, som omhandler producentorganisationer (PO’er) og samrådsmekanismer,
idet der ikke længere er behov for at have mekanismer, der støtter oprettelsen af PO’er,
da stort set alle producenter nu er medlem af en PO. Herudover er den eksisterende ud-
ligningsstøtte, som fjernes med reformen, forbeholdt producenter som er medlem af en
PO.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
311836_0003.png
3
Afsnit III, der omhandler støtteordningen, som gennem udligningsstøtten inden for et
loft på 867.500 tons gav producenterne kompensation for prisfald på deres produkter.
Artiklerne 16 til 20 samt stk. 2 i artikel 21, som omhandler reglerne for toldkontingen-
ter og deres administration, idet disse regler er blevet overflødige efter indførelse af
den nye importordning med forordning (EF) nr. 1964/2005 om toldsatser for bananer.
Artikel 27, stk. 1 ændres, så forvaltningskomitéen for bananer fjernes, og forvaltnings-
komitéen for friske frugter og grønsager overtager den rådgivende funktion som for-
valtningskomitéen for bananer hidtil har haft.
Artiklerne 25 og 30 til 32 i almindelige bestemmelser vedrørende medlemsstaternes
refusion af udbetalte støtteudgifter, overgangsbestemmelser samt kontrol m.m. Desu-
den foretages en ændring i artikel 29, hvor medlemsstaternes informationspligt vedr.
en række forhold revideres, og en ny artikel 29a vedr. gennemførelsesbestemmelser
indsættes.
I Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om enkeltbetalingsordningen sker der tekniske æn-
dringer, for at sikre, at arealer beplantet med bananer og hvor der er modtaget udligningsstøtte
for produktionen, kan komme ind under enkeltbetalingsordningen.
Disse ændringer vedrører blandt andet støtteberettigede arealer, beregning af referencebeløb
m.m. For så vidt angår bilagene, ændres de nationale lofter i bilagene VIII og VIIIa således, at
loftet for enkeltbetalingsordningen for Grækenland forøges med 1,1 Mio. € og for Portugal
med 0,1 Mio. €.
For Cypern, hvor bananproducenterne i øjeblikket støttes under SAPS (Generel arealbeta-
lingsordning), forøges det nationale budgetloft med 3,4 Mio. € fra 2013 (og indtil da justeret i
henhold til de forøgelser, der anvendes for de nye medlemslande).
I Rådets forordning (EF) nr. 247/2006 om særlige foranstaltninger på landbrugsområdet i
EU’s ydre regioner (POSEI) sker der følgende ændringer:
Art. 23, stk. 2 ændres, således at de budgetmidler, som hidtil har været brugt til udlignings-
støtten for bananer i hvert af de tre områder, bliver lagt til det nuværende budgetloft for foran-
staltninger i henhold til afsnit II og III i forordning (EF) nr. 247/2006. Dermed stiger budget-
lofterne med i alt 278,8 Mio. €, som fordeles med 129,1 Mio. € for de franske oversøiske de-
partementer, 8,6 Mio. € for Azorerne og Madeira og 141,1 Mio. € for De Kanariske Øer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
311836_0004.png
4
Art. 28 ændres, således at Kommissionen senest den 31. december 2009 og derefter hvert
femte år skal fremlægge en rapport, som skal belyse virkningen af disse foranstaltninger. End-
videre ændres artikel 30, som fastlægger, at Kommissionen i forvaltningsprocedure kan gen-
nemføre overgangsforanstaltninger fra systemerne i Rådets forordning (EØF) nr. 404/1993 til
denne forordning.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
For EU budgettet indebærer forslaget i forhold til budgettet for 2007, en årlig stigning på 35,2
Mio. € i 2008, stigende til 36,5 Mio. € i 2012 og fremad. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s
udgifter, svarende til en årlig statslig udgift på 0,73 Mio € ved en stigning i EU ’s budgetud-
gifter på 36,5 mio €.
Det meste af denne stigning skyldes, at budgettet for 2007 er lagt under iagttagelse af den se-
neste udvikling i udgifterne til udligningsstøtten, medens forslagets budget i henhold til
Kommissionens oplysninger er fastlagt ud fra gennemsnittet af budgetudgifterne i perioden
2000 til 2002. Denne periode er den samme som blev anvendt ved de sidste reformer af den
fælles landbrugspolitik.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervet og berører ikke beskyttelsesni-
veauet.
Høring
Ved møde i § 2 -udvalget (landbrug) den 4. oktober 2006, udtrykte Landbrugsraadet støtte til
forslaget i lyset af de kommende WTO-forhandlinger, idet man bemærkede, at der var tale om
en dyr løsning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Man er fra dansk side positiv over for en reform af den fælles markedsordning for bananer,
som fokuserer på en øget markedsorientering og liberalisering af ordningen, som det er sket
under de seneste reformer af markedsordninger under den fælles landbrugspolitik, idet man
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
311836_0005.png
5
dog samtidig er opmærksom på bananproduktionens betydning i særligt de ydre regioner af
EU.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre medlemsstaters holdning til forslaget kendes endnu ikke, idet forhandlingerne endnu
ikke gået i gang.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen indgik i samlenotat oversendt den 6. oktober 2006 til Folketingets Europaudvalg forud
for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 24.-25. oktober 2006.
Forventningerne til forslaget indgik i samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den
18. september 2006, jf. samlenotat af 6. september 2006, men blev taget af rådsmødedagsor-
denen inden forelæggelse i FEU.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.