Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0507 Bilag 1
Offentligt
315741_0001.png
Finanstilsynet
Foreløbigt nærhedsnotat
Direktivforslag om erhvervelse af større aktieposter i finansielle virk-
somheder.
27. oktober 2006
Forslag til ændring af 3. skadesforsikringsdirektiv (92/49/EF), livs-
forsikringsdirektivet (2002/83/EF) og direktivet om markedet i finan-
sielle instrumenter - MIFID (2004/39/EF), genforsikringsdirektivet
(2005/68) og i direktiv om adgang til at optage og udøve virksomhed
som kreditinstitut (2006/48/EF).
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bestemmelser om er-
hvervelse af større aktieposter i direktiver, der regulerer finansielle tjene-
steydelser. Forslaget har til formål at gøre det lettere at erhverve større
aktieposter i finansielle virksomheder i andre EU-lande.
1. Baggrund og indhold
Baggrunden for forslaget
Forslaget er fremsat den 12. september 2006, KOM(2006)507. Forslagets
hjemmel er Traktatens artikel 47, stk. 2 og 55.
Ministrene opfordrede på det uformelle Økonomi- og Finansministermø-
de den 11. september 2004 Kommissionen til at undersøge mulige hin-
dringer for grænseoverskridende fusioner og virksomhedsovertagelser i
den finansielle sektor.
Kommissionen offentliggjorde den 25. oktober 2005 et arbejdsdokument
1
om resultatet af en undersøgelse af grænseoverskridende konsolidering i
den finansielle sektor. I undersøgelsen blev bl.a. peget på, at den grænse-
overskridende konsolidering er lavere i den finansielle sektor end i andre
sektorer.
Kommissionen mener, at en årsag hertil kan være, at de nationale til-
synsmyndigheders fortolkning af de gældende tilsynsmæssige egnetheds-
kriterier hos erhververen af en aktiepost er en barriere for den grænse-
overskridende bankkonsolidering i EU. På denne baggrund har Kommis-
sionen foretaget undersøgelser med udgangspunkt i Kreditinstitutdirekti-
vets artikel 16 (direktiv 2000/12/EF).
1
SEC(2005)1398.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
315741_0002.png
2/3
På grundlag af denne undersøgelse har Kommissionen fremsat et forslag,
hvor disse regler ændres for kreditinstitutter livs-, skades- og genforsik-
ringsselskaber, investeringsforvaltningsselskaber samt fondsmæglersel-
skaber.
Efter forslaget skal godkendelsesprocessen gøres mere gennemsigtig og
smidig ved, at der indføres en maksimal frist på 30 arbejdsdage for be-
handlingen af ansøgninger om erhvervelse af større aktieposter. Samtidig
foreslås, at der indføres 5 kriterier om tilsynsmyndighedernes mulighed
for at modsætte sig overdragelsen. Ønsker myndigheden flere oplysnin-
ger, skal dette meddeles senest 5 arbejdsdage efter modtagelsen af ansøg-
ningen. Oplysningerne skal gives til tilsynsmyndigheden senest 10 ar-
bejdsdage senere. Fristen for behandlingen af ansøgningen forlænges med
denne periode. Anmodninger om yderligere oplysninger forlænger ikke
behandlingsfristen.
Ansøgningen skal indgives til tilsynsmyndigheden i det land, hvor den
virksomhed, hvis aktier ønskes erhvervet, er registreret.
Myndighederne skal offentliggøre en liste med de oplysninger, som vil
blive krævet i forbindelse med behandlingen af en ansøgning. Kravene til
oplysninger må ikke være mere omfattende end nødvendigt. Hvis der be-
handles flere ansøgninger om aktieerhvervelse i samme selskab skal er-
hververne behandles på en ikke-diskriminerende måde.
Der indføres en procedure for, hvordan medlemslandenes myndigheder
skal samarbejde. Tilsynsmyndighederne i aktieerhververens hjemland og
i det land, hvor den finansielle virksomhed har fået tilladelse til at drive
virksomhed (hjemlandet), skal arbejde tæt sammen. Herunder skal de på
anmodning udveksle alle relevante oplysninger. Når erhververen kommer
fra et 3. land, skal ansøgningen fortsat kun behandles af værtslandet.
Kommissionen foreslår, at den hurtigt skal kunne kræve kopi af de do-
kumenter, som tilsynsmyndigheden bygger sin afgørelse på. Dokumen-
terne skal være undergivet tavshedspligt for Kommissionens medarbejde-
re. Dokumenterne må alene benyttes til vurderingen af myndighedens af-
gørelse.
Det finske formandskab stiler mod en politisk aftale om forslaget inden
årets udgang samt en vedtagelse i "l. læsning med Europa-Parlamentet".
2. Nærhedsprincippet.
Kommissionen anfører, at "målsætningerne med den foreslåede foran-
staltning, nemlig indførelse af harmoniserede procedureregler og vurde-
ringskriterier i hele Fællesskabet, ikke kan opfyldes i tilstrækkeligt om-
fang af medlemsstaterne og derfor bedre kan opfyldes af Fællesskabet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
Direktivforslaget fastsætter de krav, der skal opfyldes for at opnå disse
målsætninger, og går ikke ud over, hvad der er nødvendigt til dette for-
mål. I betragtning af kravet om ensartede regler i hele Fællesskabet blev
et ændringsdirektiv, der fastsætter proceduren og kriterierne, anset for at
være det bedst egnede instrument."
De gældende direktiver om finansielle tjenesteydelser indeholder allerede
regler om godkendelse af større aktieoverdragelser. Formålet med forsla-
get er yderligere at lette grænseoverskridende virksomhedsopkøb i den
finansielle sektor. Dette mål kan ikke opnås af medlemslandene alene.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.