Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0686 Bilag 3
Offentligt
384231_0001.png
SUPPLERENDE GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. juni 2007
Eksp.nr.
JAV/
Europa-Kommissionens hvidbog om forbedring af EU´s
indre marked rammer for investeringsfonde
KOM(2006)686
Resumé
I hvidbogen opridser Kommissionen en række forslag til fremme af det
indre marked for investeringsfonde. Hvidbogen anvender betegnelsen
"investeringsfonde". I Danmark omfatter UCITS-direktivet investerings-
foreninger. Denne betegnelse anvendes i dette notat, idet investeringsfor-
eninger er den danske udgave af investeringsfonde.
Ændringer i forhold til grundnotatet er angivet med fed.
1.
Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 14. juli 2005 en grønbog om
forbedring af EU-rammerne for investeringsfonde. I Danmark omfatter
UCITS-direktivet investeringsforeninger. På grundlag af bemærkningerne
til grønbogen har Kommissionen den 15. november 2006 offentliggjort
en hvidbog.
Udgangspunktet i hvidbogen er, at der ikke i øjeblikket er et presserende
behov for en gennemgribende revision af EU-reguleringen. Der er dog be-
hov for en revision af EU-reguleringen på enkelte områder.
Kommissionen har især sat fokus på:
1. En styrkelse af det indre marked, så investeringsforeningerne får
bedre mulighed for at drive virksomhed over grænserne.
2. At investorerne kan træffe investeringsbeslutninger på et oplyst
grundlag.
3. Muligheden for at skabe et indre marked for visse typer af investe-
ringsforeninger, der i dag ikke er EU-regulerede.
4. At undersøge hvilke typer af markedsførings- og salgsrestriktioner,
der bør afskaffes og erstattes af en øget ansvarlighed hos sælgerne
af disse produkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/6
1.1 Effektivisering af den europæiske investeringsforeningsindustri
1.1.1 Fjernelse af administrative barrierer for grænseoverskridende
markedsføring.
Før en forening kan markedsføre sine andele i en anden medlemsstat, skal
foreningen efter direktivet indsende en del dokumentation til det pågælden-
de lands tilsynsmyndigheder. Myndighederne har så to måneder til at afgø-
re, om foreningens markedsføring er i overensstemmelse med landets natio-
nale regler.
Kommissionen peger på, at denne to-måneders frist ikke altid bliver over-
holdt og mener, at der kun er få fordele ved det nuværende system, tværti-
mod udgør det en hindring for udbredelsen af foreningernes andele.
Kommissionen vil fremsætte forslag til at ændre artiklerne 44-47 i UCITS-
direktivet. Der vil blive forslag om, at afkorte to-måneders perioden, at do-
kumentation skal udveksles mellem tilsynsmyndighederne, samt at værts-
landets tilsynsmyndigheder skal påse, at de lokale distributører af for-
eningsandele overholder reglerne i stedet for den udenlandske forening.
1.1.2 Øgede muligheder for grænseoverskridende fusioner af investe-
ringsforeninger
Kommissionen finder, at der er et behov for rationalisering og konsolidering
i den europæiske foreningssektor. Kommissionen mener, at de europæiske
foreninger er for små til en optimal drift. De har derfor unødvendige høje
omkostninger. Kommissionen peger på, at det er komplekst, tidskrævende
og dyrt at fusionere investeringsforeninger. Grænseoverskridende fusioner
forhindres yderligere af forskellige nationale lovgivnings- og tilsynsmæssi-
ge forskelle. Hertil kommer ugunstige skattemæssige konsekvenser for in-
vestorerne.
Kommissionen vil stille forslag om direktivregler, der skal skabe passende
legale og tilsynsmæssige betingelser for fusioner af investeringsforeninger.
For så vidt angår beskatningen af grænseoverskridende fusioner mener
Kommissionen, at det er bedst at bygge på relevante domstolsafgørelser fra
Den Europæiske Domstol, fordi vedtagelse af harmoniserede skattekontrol-
regler kræver enstemmighed mellem medlemslandene.
1.1.3 Asset pooling (fælles forvaltning af aktiver)
Asset pooling eller fælles forvaltning af aktiver, som tilhører forskellige
foreninger, er en effektivisering af forvaltningen. Asset pooling vanskelig-
gøres af de gældende sprednings- og tilsynsregler.
Kommissionen vil stille forslag om ændring af spredningsreglerne i direkti-
vet, så asset pooling bliver muligt.
1.1.4 Europæisk pas til administrationsselskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/6
Efter de nugældende regler kan et administrationsselskab kun administrere
investeringsforeninger, som er hjemmehørende i det samme land som ad-
ministrationsselskabet. Det skyldes betænkeligheder ved, at administrati-
onsselskabet falder under et lands lovgivning og tilsyn, mens de foreninger,
det administrerer, falder under et andet lands tilsyn.
Kommissionen vil stille forslag om direktivregler, der skal give administra-
tionsselskaber mulighed for at administrere investeringsforeninger, som er
hjemmehørende i andre medlemslande end administrationsselskabet.
1.1.5 Styrkelse af tilsynssamarbejdet
De ændrede regler, som Kommissionen vil foreslå for at fremme effektivi-
seringen af de europæiske foreninger og øge deres grænseoverskridende ak-
tiviteter, vil også stille øgede krav til samarbejdet mellem medlemslandenes
tilsynsmyndigheder.
Kommissionen vil derfor stille forslag om direktivregler om styrkelse af til-
synssamarbejdet.
1.1.6 Effektivitetsforbedringer som ikke kræver direktivændringer
Kommissionen mener, at ekspeditionstiden for godkendelse af nye investe-
ringsforeninger er for lang. Den europæiske infrastruktur for behandling af
tegnings- og tilbagekøbsordrer vedrørende foreningsandele (andele i inve-
steringsforeninger) er for fragmenteret og omkostningstung.
Kommissionen mener, at det er op til medlemslandene og branchen at for-
bedre tilrettelæggelsen på dette felt.
1.2 Forbedringer af det indre marked til gavn for investorerne
1.2.1 Forenklede prospekter
Formålet med det forenklede prospekt var på en let forståelig måde at give
investorerne en samlet information om risici, forventet afkast og omkost-
ninger, som er forbundet med en investeringsforening. Dette er mislykke-
des, idet forenklede prospekter ofte er for lange og skrevet i et svært sprog.
Kommissionen mener, at forbedringer af reglerne om det forenklede pro-
spekt haster. Kommissionen vil derfor hurtigst muligt ændre sin henstilling
om forenklede prospekter. På længere sigt vil Kommissionen stille forslag
om direktivændringer.
1.2.2 Distributionssystemer
Salgsprovisioner ved salg af andele i investeringsforeninger er den største
enkelte omkostningskomponent.
Kommissionen håber, at gennemførelsen af de nye MiFID-regler om god
skik vil føre til konkurrence på området og dermed lavere salgsomkostnin-
ger. Kommissionen vil følge nøje med i, om det ønskede fald i omkostnin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384231_0004.png
4/6
ger indtræffer og udstede retningslinier om, hvorledes god skik reglerne
skal gennemføres.
1.3 Behov for et indre marked for ikke-harmoniserede foreninger
Kommissionen peger på, at andele i UCITS-investeringsforeninger er i
konkurrence med mange andre alternative investeringsprodukter om inve-
storernes opsparing. Der er opstået en række alternative investeringer i form
af foreninger, der invester i fast ejendom, hedge foreninger og private equi-
ty foreninger (foreninger eller "enheder" der investerer aktivt i erhvervs-
virksomheder). Disse er undergivet nationale regelsæt, hvilket kan hæmme
udviklingen af disse investeringsformer.
Kommissionen har derfor overvejet, om en fælles regulering kan fremme
den fortsatte udvikling af europæiske markeder for disse foreninger. Kom-
missionen mener dog ikke, at tiden er moden til lovgivningsmæssige initia-
tiver med henblik på at skabe et indre marked for sådanne produkter.
Kommissionen vil derfor fortsætte sine undersøgelser af, om en fælles regu-
lering kan fremme den fortsatte udvikling af europæiske markeder for ikke-
harmoniserede foreninger og rapportere til Europarådet og Europaparla-
mentet herom i 2008.
1.4 Markedsføring overfor professionelle investorer
Kommissionen anfører, at non-UCITS som hedgeforeninger og private
equity foreninger er foreninger, som kun er passende for institutionelle- og
professionelle investorer. Der er dog ikke nogen fælleseuropæisk holdning
til hvilke produkter, der bør være tilgængelige for de almindelige investorer,
og hvilke produkter, der bør forbeholdes for institutionelle- og professionel-
le investorer.
Kommissionen vil i samarbejde med samarbejdsorganisationen for de EU-
landenes børstilsynsmyndigheder - CESR - og de nationale myndigheder
stille forslag om, hvilke typer af markedsførings- og salgsrestriktioner, der
bør afskaffes og erstattes af en øget ansvarlighed hos sælgerne af disse pro-
dukter. Kommissionen vil i den forbindelse foretage en systematisk katalo-
gisering af de nationale barrierer for private placeringer af finansielle in-
strumenter hos institutionelle investorer og rapportere til Europarådet og
Europaparlamentet herom i 2007.
1.5. Det videre forløb
Kommissionen har udarbejdet en serie "Initial Orientations" om de
emner, som kræver direktivændringer. Kommissionen har den 26.
april afholdt en offentlig høring om disse emner. Kommissionen vil
herefter med inddragelse af høringssvarene udarbejde forslag til di-
rektivændringer. Forslagene forventes at foreligge i slutningen af
2007. Forslaget forventes vedtaget i slutningen af 2008.
Tekniske tilpasninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384231_0005.png
5/6
De tekniske tilpasninger skal tage højde for samspillet mellem
UCITS-regler og MiFID-regler, så reglerne kan fungere uanset gen-
nem hvilke salgskanaler andelene tilbydes investor.
Arbejdet skal deles op i flere faser.
I fase 1 skal CESR (de europæiske børstilsynsmyndigheders samar-
bejdsorganisation) udarbejde en model for regler om oplysninger om
udgifter, risici og forventede resultater, som slutinvestoren skal have
samt hvilket format og struktur disse skal have. Fase 1 skal være
gennemført pr. 30. oktober 2007.
I Fase 2 skal der foretages høring og forbrugertestning. Denne fase
forventes at have en varighed på 12 måneder.
I Fase 3 skal CESR færdiggøre sine råd til Kommissionen
2.
Europa-Parlamentets holdning
Der er tale om en hvidbog. Det er derfor op til Europa-Parlamentet at be-
slutte, om det ønsker at afgive en udtalelse.
3.
Nærhedsprincippet
Hvidbogen er et led i Kommissionens overvejelser om, hvordan det indre
marked for finansielle tjenesteydelser fungerer. Regeringen mener, at hvid-
bogen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Hvidbogen berører ikke i sig selv gældende danske regler. En analyse af
virkningerne af eventuelle initiativer vil først være mulig, når Kommissio-
nen udsender de bebudede konkrete forslag til initiativer til at styrke ram-
merne for investeringsforeninger.
5.
Høring
Hvidbogen er sendt i høring i EU-specialudvalget for den finansielle sektor
med henblik på at belyse de temaer, som indgår i hvidbogen.
Der er kun modtaget høringssvar fra Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer og Realkredit, der ikke har kommentarer til hvidbogen.
6.
Andre landes holdninger
Hvidbogen har til formål at undersøge behovet for ændringer i reglerne for
investeringsforeninger. De øvrige medlemslande holdning hertil kendes
endnu ikke.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter initiativer til at åbne de finansielle markeder i EU og har-
monisering på områder, hvor der kræves EU-regler for at gennemføre en
markedsåbning. Danmark lægger i den forbindelse vægt på at beskyttelsen
af investorerne ikke forringes. Danmark kan derfor ikke umiddelbart støtte,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384231_0006.png
6/6
at regulering og tilsynskompetence vedrørende investeringsforeninger deles
op mellem flere medlemslande. Der bør også være fokus på, at branchen ik-
ke som følge af harmoniserede regler påføres unødvendige administrative
byrder.
Danmark har i forsommeren 2005 foreslået Kommissionen, at EU-reglerne
om investeringsforeninger blev forenklet.
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Hvidbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
9.
Samfundsmæssige konsekvenser
Kommissionen vil offentliggøre konsekvensanalyser og vurderinger af om-
kostningseffektivitet i det omfang, der bliver tale om konkrete initiativer.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er sendt grundnotat om
hvidbogen i december 2006. Europaudvalget
KOM(2006)0686 – Bilag 1. Erhvervsudvalget – alm. del bilag 98.
Dette notat sendes også til Erhvervsudvalget.