Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2006) 0818 Bilag 2
Offentligt
410337_0001.png
Miljø- og Planlægningsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
6. december 2007
Udtalelse til Europaudvalget vedrørende Kommissionens forslag til di-
rektiv om inkludering af luftfartens udledning af drivhusgasser i EU’s
kvotehandelssystem KOM (2006) 818
Udvalget har behandlet det af klima- og energiministeren den 30.
november 2007 oversendte samlenotat vedrørende rådsmøde (miljø
- klimadelen) den 20. december 2007, jf. MPU alm. del
bilag 11 og
EUU Rådsmøde 2841
bilag 1.
Udvalget har den 5. december 2007 haft klima- og energiministeren
i samråd, jf. MPU alm. del
samrådsspørgsmål C. Der er herefter
ønske om at afgive følgende udtalelse:
Ad punkt 3 på dagsordenen for Europaudvalget den 7. decem-
ber 2007
Kommissionens forslag til direktiv om inkludering af luftfartens
udledninger af drivhusgasser i EU’s kvotehandelssystem (
KOM (2006) 818
Et
mindretal
i udvalget (S, SF, RV og EL) anser forslaget for ikke at
være tilstrækkeligt ambitiøst. Virkningen bliver i praksis alt for svag.
Mindretallet lægger afgørende vægt på, at inkludering af luftfarten i
kvotehandelssystemet i praksis skal presse luftfartens reelle emissi-
1/2
kom (2006) 0818 - Bilag 2: Udtalelse fra MPU vedr. forslag til direktiv om inkludering af luftfartens udledning af drivhusgasser i EU's kvotehandelssystem
oner ned, og at der i vedtagelsen åbnes op for mulighed for at
skærpe beslutningerne på luftfartsområdet i perioden op til 2022.
Derfor ønsker mindretallet også, at regeringen på miljørådsmødet
meget klart markerer, at Danmark ønsker klare forbedringer af for-
slaget. Det betyder, at Danmark på mødet som minimum markerer
klar støtte til Europa-Parlamentets opstramningsændringsforslag,
det gælder:
at alle ruter omfattes fra 2011,
at kvotetildelingen frem mod 2012 som minimum skal reduceres
til 90 pct. og yderligere frem mod 2020,
at minimum 25 pct. af kvoterne skal auktioneres væk fra 2011.
Efter 2012 skal aktioneringsprocenten sættes op til den maksi-
male aktioneringsprocent, der benyttes i andre sektorer under
kvotesystemet,
at luftfarten skal aflevere det dobbelte antal kvoter i forhold til
deres CO
2
-udledning, da udledningen af CO
2
i atmosfæren ska-
der med en faktor 2-3, og
at flyoperatørerne skal aflevere kvoter for flyenes udledning af
vanddamp, og at der inden for en kort tidsperiode færdiggøres
videnskabelige undersøgelser af flyenes udledning af vand-
damp, samt at det sammenknyttes med en beslutning om, at
kvotestørrelsen på den baggrund skal ændres.
Især lægger mindretallet vægt på en meget stærk begrænsning af
muligheden for anvendelsen af JI/CDM kreditter og færre gratis
kvoter med en løbende reduktion af kvoteloftet.
Fire øvrige mindretal i udvalget (V, DF, KF og IA) vil hver især rede-
gøre for deres holdning på mødet i Europaudvalget.
Med venlig hilsen
Steen Gade,
formand
2/2