Trafikudvalget 2006-07
KOM (2006) 0852 Bilag 1
Offentligt
341277_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
17. januar 2007
129-49
EU- og Luftfartskontoret
Andreas Færgemann
Telefon 33 92 33 59
[email protected]
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om indlandstransport af farligt gods. KOM(2006) 0852.
Notat om nærhedsprincippet
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 22. december 2006. Det er
fremsat i henhold til Traktaten, særlig artikel 71 (1) (c) og skal vedtages efter
proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet,
jf. artikel 251. Forslaget foreligger nu i dansk sprogversion.
Der er på nuværende tidspunkt fastsat ensartede regler for vej- og jernbane-
transport af farligt gods ved henholdsvis Rådets direktiv 94/55/EF af 21. no-
vember 1994 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
transport af farligt gods ad vej og Rådets direktiv 96/49/EF af 23. juli 1996 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om jernbanebefordring
af farligt gods.
De internationale konventioner, der omhandler international transport af far-
ligt gods, er baseret på FN’s anbefalinger, som er iværksat i den europæiske
sektor for indlandstransport ved hjælp af tre instrumenter:
Den europæiske konvention om international transport af farligt gods
ad vej (ADR)
Reglementet for international befordring af farligt gods med jernbane
(RID)
Den europæiske konvention om international transport af farligt gods
ad indre vandveje (ADN)
Med henblik på at indføre en fælles ordning, der omfatter alle aspekter af ind-
landstransport af farligt gods, bør direktiv 94/55/EF og 96/49/EF erstattes af
et enkelt direktiv, som også indeholder bestemmelser for indre vandveje.
Det foreslåede nye direktiv ajourfører således de nuværende direktiver og
kommissionsbeslutninger, samler dem i en enkelt retsakt og udvider EU-
reglernes anvendelsesområde til ikke bare at omfatte vej- og jernbanetransport,
men også transport ad indre vandveje. Forslaget indfører de eksisterende regler
om international transport i fællesskabsretten og udvider de internationale reg-
ler, så de også gælder for indenlandsk transport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341277_0002.png
Målene for dette direktiv, som er at sikre en ensartet anvendelse af harmonise-
rede sikkerhedsregler i hele Fællesskabet og et højt sikkerhedsniveau for natio-
nale og internationale transporter, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne alene og kan derfor på grund af direktivets omfang og virk-
ninger bedre gennemføres på fællesskabsplan; Fællesskabet kan derfor vedtage
foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. trakta-
tens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte
artikel, går dette direktiv ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse
mål.
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissio-
nens forklarende memorandum, at transport af farligt gods af natur er et inter-
nationalt anliggende, idet godstransport i sagens natur oftest er grænseover-
skridende. Målene med forslaget kan ikke opfyldes på tilfredsstillende vis af
medlemsstaterne alene, hvilket belyses af det følgende:
EU har allerede truffet foranstaltninger, som gælder for vej- og jernba-
netransport af farligt gods.
Inden for transport af farligt gods ad indre vandveje findes der p.t. to
systemer bestående af regionale regler (ADN-R og ADN-D), der regule-
rer transporten på Rhinen og på Donau, og et tredje system (FN's ADN-
konvention) ventes at træde i kraft inden længe. Der findes desuden en
række forskellige regler for indenlandsk transport i Rhin- og Donau-
landene og i andre lande. De enkelte medlemsstater vil ikke kunne opnå
den samme grad af harmonisering og overholdelse af reglerne for
transport ad indre vandveje på EU's område, som det er tilfældet for
vej- og jernbanetransport.
Side 2/3
En indsats på fællesskabsplan vil således ifølge Kommissionen af nedenstående
grund være et mere effektivt redskab til at nå målene med forslaget. Målet om
at fastsætte ensartede EU-regler for alle transporter af farligt gods, uanset om
de er internationale eller nationale, og uanset hvilken form for indlandstrans-
port der er tale om, kan ikke nås uden Fællesskabets medvirken.
Kommissionen fremhæver, at følgende kvantitative indikatorer viser, at målene
med forslaget bedre kan opfyldes på fællesskabsplan:
den multimodale transport vil øges
transporterne vil blive lettere at gennemføre for transportvirksomhe-
derne, og de vil koste mindre
risikoen for ulykker, der involverer transportvirksomhedernes ansatte,
borgerne og miljøet, vil blive mindre
transportlovgivningen vil blive forenklet, og de nationale myndigheder
vil få lettere ved at håndhæve den
Fællesskabets lovgivning på området vil blive forenklet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
341277_0003.png
Side 3/3
ADR og RID er blevet styrket og mere udbredt efter integreringen i Fællesska-
bets lovgivning om vej- og jernbanetransport. EU's indgriben var derfor beret-
tiget. Med hensyn til udvidelsen af anvendelsesområdet til også at omfatte den
tredje form for indlandstransport, nemlig transport ad indre vandveje, er EU's
indgriben også berettiget. Samlet set vurderes, at ovenstående kun kan løses
gennem fælles regler, og at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Regeringen er enig i, at transport af gods, herunder transport af farligt gods
langt overvejende er international i sin natur. Fælles regler er derfor det mest
hensigtsmæssige reguleringsmiddel. Videre er regeringen enig med Kommissi-
onen i, at justering af fælles regler kæver handling på EU-niveau. Regeringen
finder, at forslaget om en sammenskrivning af de eksisterende direktiver og en
udvidelse af reglerne til også at gælde transport af farligt gods på fællesskabets
indre vandveje er en naturlig ajourføring af de fælles EU-regler. Regeringen
finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.