Europaudvalget 2005-06
2707 - Økofin
Offentligt
1453502_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
C/06/37
6052/06 (Presse 37)
PRESSEMEDDELELSE
2707. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 14. februar 2006
Formand
Karl-Heinz GRASSER
Østrigs forbundsfinansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
6052/06 (Presse 37)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0002.png
14.II.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog et direktiv, der giver medlemsstaterne mulighed for at anvende
nedsatte momssatser
for visse arbejdskraftintensive ydelser indtil 2010, efter at der var opnået enighed på samlingen den
24. januar. Medlemsstaterne kan anvende en nedsat momssats på levering af fjernvarme og to (eller
undtagelsesvis tre) af følgende fem tjenesteydelser: småreparationer, renovering af private boliger,
vinduespudsning og rengøring i private husholdninger, pleje i hjemmet og frisørvirksomhed, hvis de
søger om tilladelse inden den 31. marts 2006.
Rådet godkendte udtalelser om en række opdaterede
stabilitets- og konvergensprogrammer,
som
var forelagt af en ny gruppe af medlemsstater (en første række blev godkendt sidste måned). Det
vedtog også at udnævne Jürgen STARK til medlem af direktionen for
Den Europæiske Centralbank
som efterfølger for Otmar ISSING, hvis embedsperiode udløber den 31. maj.
Rådet drøftede en række sager, der skal forelægges for Det Europæiske Råd på dets forårsmøde,
herunder en rapport om
aldersrelaterede offentlige udgifter
på områder som f.eks. pensioner og
sundhedsydelser.
Rådet godkendte også en associeringsaftale med
Libanon,
der blev undertegnet i 2002, og forlæn-
gede perioden for anvendelse af restriktionerne for bistand til
Zimbabwe
med yderligere et år.
6052/06 (Presse 37)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0003.png
14.II.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Belgien, Luxembourg, Østrig, Estland, Letland og Slovenien
5
7
7
8
8
9
LISSABON-STRATEGIEN FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
Årlig fremskridtsrapport - Nøglespørgsmål
EIB'S BIDRAG TIL VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
KONSEKVENSERNE AF BEFOLKNINGENS ALDRING FOR DE OFFENTLIGE UDGIFTER
10
EVENTUELT
Momssvig
Udviklingsbistand - Innovative finansieringskilder
13
13
13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Nedsatte momssatser - Arbejdskraftintensive ydelser - Forlængelse indtil 2010
EU-budgettet - Gennemførelsesbestemmelser til finansforordningen
Moms i affaldssektoren - Spanien, Italien og Nederlandene
EKSTERNE FORBINDELSER
Euro-Middelhavsaftale med Libanon
Moldova - Transdnestrien-området - Restriktive foranstaltninger
15
15
14
15
15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
6052/06 (Presse 37)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.II.2006
UDVIKLINGSPOLITIK
AVS-EF-partnerskabsaftalen - konsultationer med Zimbabwe
HANDELSPOLITIK
Chile - Vin, spiritus og aromatiserede drikkevarer
Anti-dumping - Støbegods - Kina
UDVIDELSEN
Tiltrædelsespartnerskab med Kroatien
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Revisionsrettens beretning om udgifter til tolkning -
Rådets konklusioner
DET INDRE MARKED
Intellektuel ejendomsret - Traktat om varemærkeret
FISKERI
Aftale mellem EU og Mauretanien *
UDNÆVNELSER OG BESKIKKELSER
Den Europæiske Centralbank: Udnævnelse af et medlem af direktionen
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
ÅBENHED
Aktindsigt
AFGØRELSER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Forberedelse af ICAO-konference
20
20
19
20
19
19
17
17
16
16
16
6052/06 (Presse 37)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0005.png
14.II.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Alfred FINZ
Polen:
Zyta GILOWSKA
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Vicepremierminister og finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og finansmi-
nister
Fast repræsentant
Finansminister
Viceministerpræsident
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Finansminister
Premierminister og finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
6052/06 (Presse 37)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0006.png
14.II.2006
Finland:
Pertti RAUHIO
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Ivan LEWIS
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Statssekretær for økonomiske spørgsmål,
Finansministeriet
Kommissionen:
Joaquin ALMUNIA
Medlem
Deltagere fra andre institutioner:
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Joe GRICE
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Plamen Vassiler ORESHARSKI
Rumænien:
Alice Cezarina BÎTU
Finansminister
Statssekretær, Ministeriet for offentlige finanser
6052/06 (Presse 37)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0007.png
14.II.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Belgien, Luxembourg, Østrig, Estland, Letland og Slovenien
Rådet vedtog udtalelser om en række af årlige opdateringer af medlemsstaternes stabilitets- og kon-
vergensprogrammer:
de opdaterede stabilitetsprogrammer, som er forelagt af Belgien, Luxembourg og Østrig
(
6323/06 + 6324/06 + 6325/06
)
de opdaterede konvergensprogrammer, som er forelagt af Estland, Letland og Slovenien
(
6326/06 + 6327/06 + 6328/06
).
I henhold til EU's stabilitets- og vækstpagt skal medlemsstater, der anvender møntenheden euro,
forelægge stabilitetsprogrammer, og lande, der ikke deltager i den fælles valuta, skal forelægge
konvergensprogrammer.
Formålet er at sikre sunde offentlige finanser som et middel til at styrke forudsætningerne for pris-
stabilitet og for en vedvarende og beskæftigelsesskabende vækst.
Pagten kræver, at programmerne opstiller en mellemfristet målsætning for medlemsstatens budget-
stilling, hovedantagelserne vedrørende den forventede økonomiske udvikling og vigtige økonomi-
ske variabler, en beskrivelse af budgetforanstaltninger og andre økonomisk-politiske foranstaltnin-
ger og en analyse af, hvordan ændringer i antagelser vil påvirke budget- og gældsstillingen.
6052/06 (Presse 37)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0008.png
14.II.2006
LISSABON-STRATEGIEN FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
Årlig fremskridtsrapport - Nøglespørgsmål
På grundlag af spørgsmål, som formandskabet har rejst i et dokument om nøglespørgsmål havde
Rådet en orienterende debat, om Kommissionens årlige statusrapport om EU's strategi for vækst og
beskæftigelse, som blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Lissabon i 2000.
Formandskabet vil revidere sit dokument om nøglespørgsmål i lyset af debatten. Rådet vil på sam-
lingen den 14. marts blive opfordret til at nå til enighed om dokumentet om nøglespørgsmål, som
vil blive forelagt for Det Europæiske Råd den 23.-24. marts.
I forbindelse med en midtvejsrevision i marts sidste år vedtog Det Europæiske Råd ændringer i Lis-
sabon-strategiens ledelsesforskrifter med henblik på at styrke dens bidrag til vækst og beskæftigelse
i EU. Kommissionens rapport tager således sigte på at styrke momentum og fremskynde udarbej-
delsen af almindelige retsprincipper.
Rapporten vurderer de nationale reformprogrammer, som medlemsstaterne har fastlagt som reaktion
på de økonomisk-politiske retningslinjer og beskæftigelsesretningslinjer, der er fastlagt af Rådet.
Særlige spørgsmål, der er behandlet, er de offentlige finansers kvalitet, skatte- og socialsikringsord-
ninger for arbejdskraften, konkurrencepolitik, forskning og udvikling og lovgivningsreformer.
Rapporten fastlægger de stærke punkter i de 25 nationale reformprogrammer, fremhæver områder,
hvor der er mangler, og foreslår foranstaltninger på EU-plan og nationalt plan for at afhjælpe dem.
Der fastlægges fire prioriteter: investering og uddannelse, forskning og innovation, liberalisering for
SMV, politikker for at få folk i arbejde samt sikring af en sikker og bæredygtig energiforsyning.
6052/06 (Presse 37)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0009.png
14.II.2006
EIB'S BIDRAG TIL VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
På grundlag af en note, der er udarbejdet af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC), havde
Rådet en orienterende debat om nogle forslag fra Den Europæiske Investeringsbank til yderligere
inddragelse af EIB og Den Europæiske Investeringsfond i foranstaltninger til fremme af vækst og
beskæftigelse i EU.
EIB foreslår at styrke sit bidrag til foranstaltninger på fire områder:
forskning og udvikling, innovation og konkurrenceevne
energieffektivitet og -sikkerhed og diversificering af energiforsyningen
støtte til små og mellemstore virksomheder
investering i store infrastrukturprojekter.
Rådet godkendte de af EIB fastlagte prioriteter. Det fremhævede behovet for en klar fastlæggelse af
det økonomiske rationale for bankens intervention, både med hensyn til den merværdi, som den kan
tilføre på områder, hvor markedet ikke kan tilvejebringe den nødvendige finansiering, og den kata-
lysatorvirkning, som den kan have med hensyn til at mobilisere private investeringer. Rådet var
enigt om, at alle interventioner må respektere den eksisterende ramme for EIB's kapital, nemlig at
den næste kapitalforøgelse ikke må finde sted før 2010, og at den skal være selvfinansierende.
Rådet anmodede EFC om at fortsætte arbejdet med EIB's forslag, således at det på samlingen den
14. marts kan nå til enighed om et bidrag, som skal forelægges for Det Europæiske Råd den
23.-24. marts.
6052/06 (Presse 37)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0010.png
14.II.2006
KONSEKVENSERNE AF BEFOLKNINGENS ALDRING FOR DE OFFENTLIGE
UDGIFTER
Rådet drøftede en rapport fra Udvalget for Økonomisk Politik og Kommissionen med en vurdering
af konsekvenserne af befolkningens aldring for de offentlige udgifter i perioden 2005-2050 og om
holdbarheden af medlemsstaternes finanser.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådets konklusioner vedrørende rapporten om konsekvenserne af befolkningens aldring for
de offentlige udgifter
Rådet (økonomi og finans) godkender rapporten om de aldersrelaterede udgiftsfremskrivninger, der
dækker pensioner, sundhedsydelser, langtidspleje, uddannelse og overførsler i form af arbejdsløs-
hedsydelser for EU's 25 medlemsstater for perioden 2004–2050, som Udvalget for Økonomisk Poli-
tik og Kommissionen har udarbejdet på grundlag af fælles vedtagne hypoteser. Rådet støtter hoved-
budskaberne i tilknytning til disse konklusioner. Fremskrivningerne udgør ikke en prognose, men er
en retningspil for, hvornår der som en mulig følge af befolkningens aldring kan forventes budget-
ændringer, og for, hvor omfattende sådanne ændringer kan blive.
Rådet noterer sig de centrale betragtninger med hensyn til de økonomiske og budgetmæssige følger
af befolkningens aldring. Selv om der forventes at ske en stigning i kvinders og ældre arbejdstage-
res beskæftigelsesfrekvens, vil virkningerne af befolkningens aldring efterhånden komme til at do-
minere og udvirke et fald i de samlede beskæftigelsesfrekvenser. Den gennemsnitlige årlige poten-
tielle vækstrate for EU25 ventes at falde markant fra 2,2% i perioden 2004–2010 til 1,4% i perioden
2030–2050. For en række lande forudses der et endnu skarpere fald.
Befolkningens aldring vil i næsten alle medlemsstaterne påvirke de offentlige finanser stærkt, og
virkningerne vil accelerere fra 2010. Med de nuværende politikker ventes der i EU25 en generel
stigning i de aldersrelaterede offentlige udgifter på gennemsnitligt 4 procentpoint af BNP i 2050 og
op til 10% i adskillige medlemsstater via to hovedstrømme:
Pensioner: Befolkningens aldring ventes at medføre kraftige stigninger i de offentlige pen-
sionsudgifter, selv om der er store forskelle mellem landene. I ni lande ventes stigningen at
ligge over 5 procentpoint af BNP. De reformer, der i de seneste år er gennemført i nogle
medlemsstater, har synlige positive virkninger. De har medført en kraftig mindskning af
den forventede stigning i udgifterne og har således dæmpet virkningerne af befolkningens
aldring. Reformernes omfang har imidlertid i nogle tilfælde været utilstrækkeligt.
6052/06 (Presse 37)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.II.2006
Sundhedsydelser og langtidspleje: For EU25 ventes de offentlige udgifter til sundhedsydel-
ser gennemsnitligt at stige med ca. 1,5 procentpoint af BNP, og de offentlige udgifter til
langtidspleje ventes i de fleste medlemsstater at stige med 0,5–1 procentpoint af BNP.
Rådet konkluderer, at:
mange medlemsstater med de nuværende politikker og demografiske tendenser fortsat står
over for en stor udfordring, idet der er alvorlig fare for de offentlige finansers holdbarhed
der er begrænsede, men hastigt svindende muligheder for en politisk indsats. Hvis der ikke
træffes afgørende modforanstaltninger, vil den aldrende befolkning blive en bremse for
mulighederne for økonomisk og beskæftigelsesmæssig vækst med et deraf følgende mas-
sivt pres for at øge de offentlige udgifter på mellemlang og lang sigt
ministrene bør bekræfte, at de er fast besluttet på at gennemføre yderligere strukturrefor-
mer med henblik på at forstærke jobskabelsen og deltagelsen på arbejdsmarkedet, begræn-
se foranstaltninger, der tilskynder arbejdstagerne til at forlade arbejdsmarkedet tidligt, og
øge produktivitetsstigningen
fremskrivningerne bør danne grundlag for en kvantitativ analyse som led i den reviderede
stabilitets- og vækstpagt. De udgør et mere retvisende, omfattende og sammenligneligt
grundlag for en mere indgående vurdering af holdbarheden af medlemsstaternes offentlige
finanser. Der vil i denne vurdering endvidere blive taget hensyn til alle relevante oplysnin-
ger, herunder strukturbetingede budgetstillinger, udestående gæld, nationale institutioners
karakteristika og nationale fremskrivninger, også på indtægtssiden
der trods fremskridt i de seneste år er behov for yderligere omfattende reformer i mange
medlemsstater med henblik på en modernisering af deres velfærdssystemer. I lyset af de
udfordringer, der ligger forude, bekræfter ministrene på ny, at de går ind for den forelig-
gende trestrengede strategi til imødegåelse af de økonomiske og budgetmæssige følger af
aldring, dvs. hurtigere gældsafvikling, øget beskæftigelsesfrekvens og produktivitet samt
gennemførelse af reformer af pensions-, sundheds- og langtidsplejesystemerne. I forbindel-
se med disse reformer er det nødvendigt at sikre centrale politiske mål som tilgængelighed,
tilstrækkelighed og finansiel levedygtighed. Der bør tilskyndes til senere tilbagetrækning
fra arbejdsmarkedet, og foranstaltninger, der tilskynder til tidlig tilbagetrækning fra ar-
bejdsmarkedet eller øger pensionsudgifterne, bør undgås, og
en stigende andel af privatpensioner i den samlede pensionsindkomst understreger, hvor
vigtigt det er, at de private pensionsfonde reguleres hensigtsmæssigt, og at deres resultater
overvåges nøje, for at sikre en passende pensionsindkomst.
6052/06 (Presse 37)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.II.2006
Rådet anmoder:
Udvalget for Økonomisk Politik om at uddybe sin analyse af konsekvenserne af befolknin-
gens aldring for arbejdsmarkedet og af, hvilke politiske foranstaltninger - herunder refor-
mer til modernisering af socialsikrings- og velfærdssystemerne - der kan bidrage til at for-
længe arbejdslivet og sikre bedre kontrol med og forvaltning af de offentlige udgifter
Udvalget for Økonomisk Politik om at ajourføre og yderligere uddybe sin fælles frem-
skrivning af aldersrelaterede udgifter til efteråret 2009 på grundlag af en ny befolknings-
fremskrivning fra Eurostat, og
Kommissionen om på grundlag af disse fremskrivninger og inden for de fælles fastlagte
rammer at udarbejde en omfattende vurdering af holdbarheden af medlemsstaternes offent-
lige finanser til forelæggelse i efteråret 2006. Rådet anmoder Udvalget for Økonomisk
Politik om på grundlag af denne vurdering at aflægge rapport til Rådet inden udgangen
af 2006."
6052/06 (Presse 37)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0013.png
14.II.2006
EVENTUELT
Momssvig
Rådet blev af formandskabet orienteret om resultaterne af en konference om skatter og afgifter, der
blev holdt i Wien den 6.-7. februar, og som var koncentreret om spørgsmålet om momssvig.
Rådet noterede sig, at Kommissionen har til hensigt inden udgangen af juni at aflægge rapport til
Rådet om arbejdet med de spørgsmål, der blev rejst på konferencen.
Udviklingsbistand - Innovative finansieringskilder
Rådet blev af den franske delegation orienteret om en afgift på flybilletter, der skal indføres i
Frankrig som en ny kilde til finansiering af bistand til udviklingslandene, og om en konference om
innovativ finansiering, der skal holdes i Paris den 28. februar og 1. marts.
*
*
*
Under frokosten blev ministrene orienteret om Eurogruppens møde den 13. februar og om G8-
finansministrenes møde i Moskva den 10.-11. februar. De noterede sig en redegørelse fra forman-
den for Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling om EBRD's involvering i foran-
staltninger med henblik på vækst og beskæftigelse i Europa.
6052/06 (Presse 37)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0014.png
14.II.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Nedsatte momssatser - Arbejdskraftintensive ydelser - Forlængelse indtil 2010
Rådet vedtog, efter at der blev opnået enighed på samlingen den 24. januar, et direktiv, der giver
medlemsstaterne mulighed for (fortsat) at anvende nedsatte momssatser for visse arbejdskraftinten-
sive ydelser indtil 2010 (5915/06
og 5885/06 ADD 1 + ADD 2).
Direktivet, der er baseret på direktiv 77/388/EØF, har følgende hovedindhold:
Med henblik på at forlænge det forsøg med nedsatte momssatser for visse lokalt leverede ar-
bejdskraftintensive ydelser, der blev iværksat i 1999, forlænges gyldigheden af bilag K til direk-
tiv 77/388/EØF fra den 1. januar 2006 indtil den 31. december 2010. Alle medlemsstater kan
vælge at anvende bilag K, forudsat at de ansøger om tilladelse hertil senest den 31. marts 2006.
Medlemsstaterne kan anvende en nedsat momssats på levering af fjernvarme, forudsat at dette
ikke indebærer nogen risiko for konkurrenceforvridning.
Rådet opfordrer Kommissionen til senest i juni 2007 på grundlag af en undersøgelse foretaget af
en uafhængig økonomisk tænketank at forelægge en rapport, der evaluerer virkningen af nedsatte
momssatser på lokalt leverede tjenesteydelser, herunder restaurationsydelser, især med hensyn til
jobskabelse, økonomisk vækst og det indre marked.
I december vedtog Rådet et direktiv om forlængelse indtil 2010 af det minimumsniveau på 15% for
momsens normalsats, der anvendes i medlemslandene. Som en undtagelse fra denne generelle regel
kan der i henhold til bilag H i 77/388/EØF tillades permanente nedsatte momssatser for en række
varer og tjenesteydelser.
Bilag K, der anvendes på et midlertidigt grundlag, og som udløb den 31. december, tillader nedsatte
satser for yderligere en række tjenesteydelser, herunder småreparationer, renovering af private boli-
ger, vinduespudsning og rengøring i private husholdninger, pleje i hjemmet og frisørvirksomhed.
6052/06 (Presse 37)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0015.png
14.II.2006
EU-budgettet - Gennemførelsesbestemmelser til finansforordningen
Rådet vedtog en udtalelse om et udkast til Kommissionens forordning om ændring af forordning
2342/2002 om gennemførelsesbestemmelser til finansforordningen vedrørende De Europæiske Fæl-
lesskabers almindelige budget (5906/06). Rådet opfordrede Kommissionen til at tage behørigt hen-
syn til bemærkningerne og forslagene i udtalelsen.
Moms i affaldssektoren - Spanien, Italien og Nederlandene
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Spanien, Italien og Nederlandene til at fortsætte
med at anvende foranstaltninger til bekæmpelse af momssvig i affaldssektoren indtil den 31. de-
cember 2009 eller indtil den dato, hvor en særlig momsordning for affaldsgenbrugssektoren træder i
kraft, dog senest til den 31. december 2009 (5465/06).
EKSTERNE FORBINDELSER
Euro-Middelhavsaftale med Libanon
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en Euro-Middelhavsaftale om oprettelse af en associ-
ering mellem EU og Libanon, som blev undertegnet i Luxembourg den 17. juni 2002 (10820/02).
Formålet med aftalen er at indlede en politisk dialog, fastlægge betingelserne for gradvis liberalise-
ring af handelen med varer, tjenesteydelser og kapital og fremme det økonomiske, sociale, kulturel-
le, finansielle og monetære samarbejde.
Moldova - Transdnestrien-området - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en afgørelse om gennemførelse af fælles holdning 2004/179/FUSP om restriktive for-
anstaltninger over for lederne i Transdnestrien-området i Moldova og en fælles holdning om for-
længelse af de restriktive foranstaltninger med yderligere tolv måneder (5326/06
og 5456/06).
Afgørelsen foretager de nødvendige tilpasninger i en liste over 17 personer, der er omfattet af de
restriktive foranstaltninger, for at tage hensyn til ændringer med hensyn til deres hverv.
6052/06 (Presse 37)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0016.png
14.II.2006
Rådet vedtog i februar 2004 fælles holdning 2004/179/FUSP om restriktive foranstaltninger over
for lederne i Transdnestrien-området med forbud mod indrejse i eller transit gennem EU's område
for de ledere, der er ansvarlige for at modvirke, at der sker fremskridt med hensyn til at opnå en po-
litisk løsning på konflikten i Transdnestrien.
Rådet udvidede i august 2004 anvendelsesområdet for de restriktive foranstaltninger til også at om-
fatte de personer, der er ansvarlige for skræmmekampagnen og lukningen af moldoviske skoler, der
benytter latinske bogstaver, og udarbejdede en ny liste over personer, der er omfattet af visumfor-
buddet.
UDVIKLINGSPOLITIK
AVS-EF-partnerskabsaftalen - konsultationer med Zimbabwe
Rådet vedtog efter konsultationer med Zimbabwe i henhold til AVS-EF-partnerskabsaftalen en af-
gørelse om at forlænge perioden for anvendelsen af de foranstaltninger, der er blev indført i afgørel-
se 2002/148/EF, med 12 måneder (5844/06).
Foranstaltningerne fornyes, fordi de væsentlige elementer, der er omhandlet i artikel 9 i AVS-EF-
partnerskabsaftalen, fortsat krænkes af Zimbabwes regering, og de nuværende forhold i Zimbabwe
ikke er sådan, at menneskerettighederne, de demokratiske principper og retsstatsprincippet overhol-
des. Foranstaltningerne omfatter f.eks. suspension af støtte under Den Europæiske Udviklingsfond
på alle områder med undtagelse af områder, der vedrører direkte støtte til Zimbabwes befolkning,
omlægning af støtte til fordel for sociale sektorer, demokratisering, respekt for menneskerettighe-
derne og retsstaten samt suspension af undertegnelsen af en ny EUF-finansiering.
HANDELSPOLITIK
Chile - Vin, spiritus og aromatiserede drikkevarer
Rådet vedtog to afgørelser om godkendelse af indgåelsen af aftaler med Chile om afskaffelse af im-
porttolden på vin, spiritus og aromatiserede drikkevarer med oprindelse i EU, der ændrer associe-
ringsaftalen mellem EU og Chile (5269/06
og 5274/06).
Anti-dumping - Støbegods - Kina
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 1212/2005 om indførelse af en endelig anti-
dumpingtold på importen af visse former for støbegods med oprindelse i Kina (5546/06).
6052/06 (Presse 37)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0017.png
14.II.2006
UDVIDELSEN
Tiltrædelsespartnerskab med Kroatien
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 533/2004 ved at ændre betegnelsen "europæ-
isk partnerskab" for Kroatien til "tiltrædelsespartnerskab" for at tilpasse betegnelsen til den, der an-
vendes på partnerskabet med Tyrkiet, da begge er kandidatlande, som har indledt tiltrædelsesfor-
handlinger med EU (15673/05).
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Revisionsrettens beretning om udgifter til tolkning -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET
1.
HILSER MED TILFREDSHED Revisionsrettens særberetning om de tre institutioners ud-
gifter til tolkning og FINDER beretningen særdeles nyttig, da revisionen dækker den peri-
ode, hvor de ti nye medlemsstater tiltrådte, og antallet af officielle sprog og arbejdssprog
dermed kom op på 21.
ER ENIGT med Revisionsretten i, at forsvarlig økonomisk forvaltning på tolkeområdet
indebærer, at der leveres omkostningseffektive tolkeydelser af høj kvalitet, når der er brug
for det, men uden at de reelle behov overskrides.
NOTERER SIG med tilfredshed, at det er lykkedes institutionerne at holde udgifterne til
tolkning under kontrol, selv om antallet af arbejdssprog er steget, men UNDERSTREGER
ikke desto mindre, at der er brugt 24 mio. EUR til tolkeydelser, som er blevet rekvireret,
men ikke brugt på grund af mødeaflysninger; ANBEFALER, at der gøres en indsats for at
reducere antallet af sene aflysninger, anmodninger i sidste øjeblik og ujævn fordeling af
møderne over ugen og året.
UNDERSTREGER, at der er mulighed for yderligere besparelser gennem bedre mødeplan-
lægning, tolkning på anmodning, revurdering af omfanget af ressourcer på rådighedstjene-
ste, yderligere integration af computersystemerne og interinstitutionelt samarbejde mellem
samtlige institutioner.
2.
3.
4.
6052/06 (Presse 37)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.II.2006
5.
UNDERSTREGER nødvendigheden af at bevare kvaliteten af den tolkning, der leveres i
institutionerne, på et højt niveau, idet udgifterne samtidig holdes under kontrol;
OPFORDRER samtlige institutioner til regelmæssigt at evaluere tolkningens kvalitet, bl.a.
ved at spørge brugerne.
ER ENIGT i, at det er bydende nødvendigt, at alle institutioner har procedurer til at undgå,
at der leveres tolkeydelser, som der reelt ikke er behov for. TILSKYNDER derfor de en-
kelte institutioner til at anvende hinandens bedste praksis, så der kan indføres effektive sy-
stemer i denne henseende, herunder planlægning af den forventede brug af sprog, overvåg-
ning af den faktiske brug, fastlæggelse og ajourføring af sprogprofiler for tolkning for de
enkelte brugere, registrering af tolkeydelser, der rekvireres, men ikke bruges, og undersø-
gelser med henblik på vurdering af sådanne tilfælde.
NOTERER SIG, at EU-institutionerne ikke kun anvender fastansatte tolke, hvis arbejdsvil-
kår, vederlag og udgiftsgodtgørelser er fastsat i personalevedtægten, men også freelance-
tolke, der er ansat i henhold til en aftale mellem Den Internationale Sammenslutning af
Konferencetolke (Association Internationale des Interprètes de Conférence, AIIC)) og de
tre institutioner, hvilket påvirker udgifterne til tolkning på forskellige måder; GÅR IND
FOR, at aftalen med AIIC genforhandles med henblik på at reducere alle udgiftselementer-
ne.
PÅPEGER, at politikken med at levere tolkning ved enten fastansatte tolke eller freelance-
tolke, skal gennemgås nøje, så der er passende tolkeressourcer til rådighed, det være sig
lokale eller ikke-lokale, fastansatte eller freelance, idet der tages hensyn til balancen mel-
lem fastansatte tolke og freelancetolke for arbejdssprog, der indebærer store rejseudgifter.
FREMHÆVER betydningen af, at der kan leveres tolkeydelser på alle sprog, og
OPFORDRER derfor Kommissionen til at sikre, at der i rette tid afholdes tilstrækkelige
udvælgelsesprøver.
ANMODER OM en uafhængig vurdering af mulige omkostninger og fordele ved at oprette
ét fælles interinstitutionelt kontor, der leverer tolkeydelser til alle EU-institutioner, sam-
menlignet med de omkostninger og fordele, der vil kunne opnås ved øget interinstitutionelt
samarbejde."
6.
7.
8.
9.
10.
6052/06 (Presse 37)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0019.png
14.II.2006
DET INDRE MARKED
Intellektuel ejendomsret - Traktat om varemærkeret
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en
revideret international traktat om varemærkeret og om EU's deltagelse i den nye traktat.
Der holdes en diplomatisk konference i Verdensorganisationen for Intellektuel Ejendomsret
(http://www.wipo.int/) i Singapore fra den 13. til den 31. marts 2006 med henblik på opdatering af
1994-traktaten (5260/06).
FISKERI
Aftale mellem EU og Mauretanien *
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af undertegnelsen af en aftale om midlertidig anvendelse
for perioden 1. august 2001 til 31. juli 2006 af en ændret protokol om de fiskerimuligheder og den
finansielle modydelse, der er fastsat i samarbejdsaftalen om havfiskeri mellem EU og Mauretanien
(15968/05,
5272/06 ADD 1).
Ændringerne omfatter en midlertidig reduktion af fiskeriindsatsen efter blæksprutter, endnu et må-
nedlangt stop for fiskeriet efter demersale arter samt en forøgelse af antallet af stangfiskerfartøjer til
tunfiskeri og langlinefartøjer med flydeline fra 31 til 35 (+3 til Spanien og +1 til Frankrig) og af an-
tallet af frysetrawlere til pelagisk fiskeri fra 15 til 25.
UDNÆVNELSER OG BESKIKKELSER
Den Europæiske Centralbank: Udnævnelse af et medlem af direktionen
Rådet vedtog en indstilling om udnævnelse af Jürgen STARK til medlem af direktionen for Den
Europæiske Centralbank for en embedsperiode på otte år med virkning fra den 1. juni 2006
(6007/06).
Indstillingen om udnævnelse af en efterfølger for Otmar ISSING, hvis embedsperiode udløber den
31. maj, forelægges med henblik på afgørelse for stats- og regeringscheferne for medlemsstaterne i
euroområdet efter høring af Europa-Parlamentet og EIB's Styrelsesråd.
6052/06 (Presse 37)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453502_0020.png
14.II.2006
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog afgørelser om beskikkelse:
af Wilfried WOLLER som medlem af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
som efterfølger for Alfred GEISSLER for den resterende del af dennes mandatperiode,
dvs. indtil den 20. september 2006 (15188/05).
af Marie-Louise KNUPPERT som medlem af Det Økonomiske og Sociale Udvalg som
efterfølger for Ib WISTISEN for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil
den 20. september 2006 (5743/06).
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
svar på tre genfremsatte begæringer fra Aurel Sari (50/c/05/05, 51/c/06/05 og 52/c/07/05 -
16000/05, 16003/05 og 16006/05)
et svar på genfremsat begæring 01/c/01/06, idet den svenske delegation stemte imod
(5377/06)
et svar på genfremsat begæring 02/c/02/06, idet den danske, finske og svenske delegation
stemte imod (5416/06)
et svar på genfremsat begæring 03/c/01/06, idet den danske, finske og svenske delegation
stemte imod (5441/06).
AFGØRELSER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Forberedelse af ICAO-konference
Rådet godkendte den 7. februar ved skriftlig procedure et oplæg og et orienterende dokument til
ICAO-konferencen mellem generaldirektørerne for civil luftfart om en global strategi for luftfarts-
sikkerhed, som finder sted i Montreal den 20.-22. marts 2006. Den ungarske delegation undlod at
stemme om beslutningen (5673/06).
6052/06 (Presse 37)
20
DA