Europaudvalget 2005-06
2707 - Økofin
Offentligt
255541_0001.png
9. marts 2006
6. kontor
Besvarelse af spørgsmål (2707) stillet af Folketingets Europaud-
valg den 10. februar 2006 vedr. ECOFIN den 14. februar 2006
Spørgsmål 1
”Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgsmødet den 10. februar 2006 – sende et notat
om status for initiativer inden for miljøteknologi og klimapolitik under Lissabonstrategien
(KOM (2006) 0030)”.
Svar
Jeg har indhentet en fælles udtalelse fra Miljøministeriet og Transport- og Ener-
giministeriet, der har oplyst følgende:
”I relation til miljøteknologi blev det som opfølgning på den reviderede Lissa-
bonstrategi besluttet, at alle medlemslandene skal udarbejde ”roadmaps” for deres
nationale gennemførelse af EU’s miljøteknologiske handlingsplan (ETAP – ”En-
vironmental Technologies Action Plan”). Samtidig er EU-kommissionen gået
videre med gennemførelse af en række prioriterede initiativer i ETAP, herunder:
Udbud af forsknings- og teknologiprogrammer under EU’s 6. rammeprogram
for forskning, teknologisk udvikling og demonstration som har fokus på ud-
vikling af miljøteknologi
Prioritering af miljøteknologi i EU’s kommende 7. rammeprogram for forsk-
ning, teknologisk udvikling og demonstration (2007-2012)
”Eco-innovation” er blevet indarbejdet som et blandt flere prioriterede områ-
der i EU’s kommende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation
(CIP). Programmet har særlig fokus på støtte til mindre og mellemstore virk-
somheder
Forberedelse af et fælles europæisk test- og verifikationssystem for miljøtekno-
logi efter nordamerikansk forbillede
Udarbejdelse af performance mål for en række særligt miljøbetydende tekno-
logier og produkter
Fremme af offentlige grønne indkøb
Nedsættelse af et europæisk panel for miljøteknologi
I EU-kommissionens rapport til stats- og regeringschefernes forårstopmøde den
23.-24. marts 2006 lægges der op til, at der skal yderligere fart på implementering
af den reviderede Lissabonstrategi (COM (2006) 00030). Indsatsen for at fremme
miljøinnovation og spredning af miljøteknologi indgår som et element heri. I rap-
porten er der særlig fokus på behovet for, at en øget andel af energien skal skaffes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
fra fornybare ikke forurenende energikilder, samtidigt med at energieffektiviteten
skal øges. Dette vil ifølge kommissionen bl.a. ”hjælpe i indsatsen mod klimafor-
andringer”. Ifølge kommissionen vil Europa kunne høste fordel af at være på for-
kant med udviklingen på dette område. Danmarks succes på markedet for vind-
teknologi nævnes eksplicit i EU-kommissionens rapport.
Den danske regering er gået i gang med at følge op på den reviderede Lissa-
bonstrategi og har bl.a. sat følgende initiativer i gang:
Regeringen er ved at udarbejde en Dansk handlingsplan for miljøeffektiv tek-
nologi. Indholdet heri vil regeringen redegøre for i indeværende folketings-
samling. Handlingsplanen vil have særligt fokus på miljøeffektiv teknologi til
klima, vandforurening og forurening, der truer sundheden. Danmark har i for-
længelse heraf meddelt EU-kommissionen, at planen vil danne grundlag for
den danske ”roadmap” for implementering af ETAP.
Regeringen støtter aktivt kommissionens indsats for at gennemføre ETAP.
På energiområdet har regeringen igangsat en række initiativer, der vil bidrage til
opfølgningen på den reviderede Lissabonstrategi, herunder også dansk implemen-
tering af ETAP, samtidigt med at de bidrager til indsatsen mod menneskeskabte
klimaændringer:
Regeringen har i juni 2005 offentliggjort Energistrategi 2025, som formulerer
regeringens politik for håndteringen af de langsigtede udfordringer på energi-
området med urolige energimarkeder, stigende internationale klimakrav og be-
hov for øget konkurrence. I strategien fokuseres på de betydelige erhvervs-
mæssige potentialer indenfor udvikling af ny og mere effektiv energiteknologi,
hvor Danmark indtager flere globale styrkepositioner.
Regeringen vil som opfølgning på Energistrategi 2025 lægge vægt på at styrke
hele kæden fra forskning/udvikling til demonstration og markedslancering på
kommerciel basis med henblik på at imødekomme de energipolitiske udfor-
dringer, herunder klima og andre miljøhensyn. Regeringen har blandt andet
nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe om alternative drivmidler i transport-
sektoren, som skal fremlægge forslag til at styrke teknologiudviklingen for
biobrændstoffer og andre alternative drivmidler.
Regeringen har den 10. juni 2005, indgået en bred politisk aftale om den frem-
tidige energispareindsats. Denne aftale fastlægger rammerne for den fremtidige
energispareindsats og indeholder en målsætning om, at der skal gennemføres
en væsentligt øget indsats for at opnå konkrete dokumenterbare energibespa-
relser, svarende til i gennemsnit 7,5 PJ pr. år over perioden 2006 – 2013. I for-
længelse af den politiske aftale fremlagde regeringen i september 2005 sin en-
delige handlingsplan for en fornyet energispareindsats, som indeholder en
række konkrete initiativer.
Endeligt har regeringen også på en række andre områder igangsat initiativer, som
skal bidrage til dansk gennemførelse af ETAP. Det gælder bl.a. på landbrugsom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
rådet, hvor der i tilknytning til gennemførelsen af Vandmiljøplan 3 (VMP3), er
fokus på udvikling af miljøeffektiv teknologi, som reducerer miljøgener fra hus-
dyrproduktionen.
For så vidt angår
klimapolitiske initiativer
under den reviderede Lissabon-strategi, er
politikken fortsat at bekæmpe klimaændringer og fremme en omkostningseffektiv
implementering af Kyoto-forpligtelserne.
Både nationalt og i EU arbejdes der for en ambitiøs global aftale om fremtidige
reduktioner med bredere international deltagelse og med udgangspunkt i princip-
pet om fælles men differentieret ansvar, hvor de udviklede lande går forrest. Mil-
jøministerens møde i Grønland i august med en række centrale ministre fra hele
verden, var et vigtigt bidrag hertil.
Som bidrag til beslutningsgrundlaget for mulige fremtidige reduktionsforpligtelser
efter 2012, arbejdes der såvel nationalt som i EU med at afdække handlemulighe-
der og omkostninger af forskellige forpligtelser. På EU niveau finder regeringen
det vigtigt, at den endelige fordeling af reduktionsforpligtelser efter 2012 skal være
fair og fleksibel og ses i lyset af landenes hidtidige indsats.
Såvel i Danmark som i EU, er der intensiv fokus på omkostningseffektiv imple-
mentering af Kyoto-forpligelserne. EU’s CO2-kvotehandelsdirektiv, som blev
effektueret i 2005, er et vigtigt markedsbaseret instrument for omkostningseffek-
tiv implementering. Klima- og omkostningseffektivt vil være centrale elementer i
forbindelse med revisionen af direktivet, som Kommissionen vil fremlægge inden
udgangen af 2006. Bekæmpelse af klimaændringer indgår også som formål for
udviklingen af en styrket EU energipolitik, som skal drøftes på stats- og regerings-
ledernes forårstopmøde i år. Endvidere har Kommissionen nedsat en højniveau-
gruppe med Kommissær Verheugen for bordenden til at rådgive Kommissionen
om sammenhæng og synergier mellem energi, miljø og konkurrenceevne.
Endeligt indgår klimabekæmpelsen som centralt prioriteringselement i den miljø-
teknologiske indsats.”