Europaudvalget 2005-06
2708 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
244107_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
2. februar 2006
Civilkontoret
2005-5410-0028
CAG40502
Bidrag til samlenotat for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006.
Vedrørende: Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet om en EF-
handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006-2010) (KOM (2006)
13 endelig)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Resumé
Kommissionen tilkendegav på et rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. december 2004, at
den agtede at udarbejde et forslag til en europæisk handlingsplan på dyrevelfærdsområdet.
Handlingsplanen forventedes at være færdig i slutningen af 2005. På rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 20.-22. december 2005 oplyste Kommissionen, at handlingsplanen var blevet forsin-
ket. Kommissionen forventede imidlertid, at handlingsplanen ville kunne præsenteres for med-
lemslandene og Europa-Parlamentet i begyndelsen af 2006, når den var blevet formelt vedtaget i
Kommissionen. Handlingsplanen blev præsenteret for medlemslandene på et rådsmøde (land-
brug og fiskeri) den 23. januar 2006 efter formel vedtagelse i Kommissionen samme dag. Hand-
lingsplanen indeholder en nærmere redegørelse for Kommissionens politiske målsætninger på
dyrevelfærdsområdet i de kommende år. Herudover indeholder handlingsplanen en oversigt over
de konkrete initiativer, som Kommissionen agter at fremlægge til opfyldelse af handlingsplanens
politiske målsætninger. Handlingsplanen er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 med henblik på politisk drøftelse.
2. Baggrund
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
244107_0002.png
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21.-22. december 2004 opfordrede Sverige Kommissio-
nen til at udarbejde en handlingsplan for EU-samarbejdet om dyrevelfærd i de kommende år.
Kommissionen lovede ved denne lejlighed, at den ville udarbejde en europæisk handlingsplan
for dyrevelfærd. Handlingsplanen forventedes at være færdig i slutningen af 2005, hvor den ville
blive forelagt Europa-Parlamentet og Rådet i form af en meddelelse fra Kommissionen.
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-22. december 2005 orienterede Kommissionen om
status for udarbejdelse af handlingsplanen. Handlingsplanen var blevet forsinket som følge af en
række tekniske problemer internt i Kommissionen. Kommissionen forventede imidlertid, at
handlingsplanen ville kunne præsenteres for medlemslandene og Europa-Parlamentet i begyndel-
sen af 2006, når den var blevet formelt godkendt i Kommissionen.
Handlingsplanen blev den 23. januar 2006 formelt vedtaget i Kommissionen, og senere samme
dag havde Kommissionen lejlighed til på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006 at
præsentere den for medlemslandene.
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 forventes det østrigske formandskab at
sætte handlingsplanen på dagsordenen for rådsmødet med henblik på politisk drøftelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Spørgsmålet om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
5.1. Indledning
Ifølge handlingsplanen er Kommissionens primære mål med planen:
-
-
-
at lægge en mere klart defineret kurs for Fællesskabets indsats for at beskytte dyr og dyrs
velfærd de kommende år,
fortsat at fremme høje dyrevelfærdsnormer i EU og på internationalt plan,
at sikre en mere effektiv koordinering af de eksisterende ressourcer og at afdække de
fremtidige behov,
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
244107_0003.png
-
-
at støtte ny udvikling inden for forskning i dyrevelfærd og at fortsætte indsatsen for at
fremme anvendelsen af princippet om begrænsning, forfining og erstatning (med alterna-
tive metoder) af dyreforsøg og
at sikre en mere konsekvent og koordineret indsats til beskyttelse af dyr og dyrs velfærd
på tværs af Kommissionens politikområder, idet der også skal tages hensyn til aspekter
såsom de socioøkonomiske virkninger af nye foranstaltninger.
Det fremgår endvidere af handlingsplanen, at ovenstående mål er fastsat på baggrund af de er-
faringer, Kommissionen har med at planlægge, forberede og forhandle diverse dyrevelfærds-
initiativer, såvel internt i Kommissionen som med medlemslandene, de forskellige EU-
institutioner og det stadig større antal aktører og internationale organisationer, der deltager i
drøftelserne på dette område.
Kommissionen har bl.a. med disse mål for øje fastlagt fem hovedindsatsområder. Efter Kommis-
sionens opfattelse kan områderne ikke ses som enkeltstående områder, idet der er en klar sam-
menhæng mellem områderne, hvilket dog også indebærer, at der er behov for en koordineret
helhedsstrategi. Kommissionen anser endvidere perioden 2006-2010 for en passende tidsramme
for de foreslåede initiativer, som vil blive fulgt af såvel løbende overvågning og evaluering af
resultaterne samt den nødvendige opfølgning efter 2010, når denne den første del af EF-
handlingsplanen er gennemført.
5.2. Nærmere om de fem hovedindsatsområder
5.2.1. Højnelse af de nuværende minimumsnormer for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd
Det første indsatsområde, Kommissionen har identificeret, er, at der i tråd med nye videnskabe-
lige data og socioøkonomiske vurderinger bør ske en højnelse af de nuværende minimumsnor-
mer for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd. Arbejdet vil kunne omfatte udarbejdelse af specifikke
minimumsnormer for arter eller aspekter, der ikke er omfattet af EU-lovgivningen i dag. Der vil
blive lagt særlig vægt på at udforme EU-bestemmelser, der sikrer en effektiv håndhævelse, og
som tillige er i tråd med de internationale handelsregler.
Efter Kommissionens opfattelse skal Fællesskabets dyrevelfærdspolitikker være baseret på den
bedste videnskabelige dokumentation, der er til rådighed, ligesom de skal tage hensyn til civil-
samfundets ønsker, socioøkonomiske konsekvenser og forholdet til internationale handelspartne-
re og organisationer.
5.2.2. Fremme af ny forskning i dyrebeskyttelse og dyrevelfærd til støtte for den fastlagte poli-
tik samt anvendelse af princippet om begrænsning, forfining og erstatning
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen har om dette andet indsatsområde anført, at der i overensstemmelse med EF-
traktatens protokol om dyrebeskyttelse og dyrevelfærd vil blive taget fuldt hensyn til dyrs velfærd
ved fastlæggelsen og gennemførelsen af den fastlagte politik, ligesom der skal sættes yderligere
fart i arbejdet med at udvikle, validere, implementere og overvåge alternativer til dyreforsøg.
Kommissionen fremhæver desuden, at der vil bliver lagt vægt på at få efterkommet erklæringen
om begrænsning, forfining og erstatning af dyreforsøg, som blev vedtaget i Bruxelles den 7. no-
vember 2005, og på etableringen af et handlingsprogram til gennemførelse af denne målsætning.
Der skal ifølge Kommissionen endvidere sikres en mere omfattende udveksling af synspunkter og
ekspertise, og Fællesskabet vil løbende bidrage til udviklingen af dyrevelfærd som et videnskabe-
ligt område gennem finansiering af forskning, fremme af dialog m.m.
Kommissionen foreslår i den forbindelse – og for at befordre forvaltning, højnelse og formidling
af dyrevelfærdsnormer og gennemførelse af relevante socioøkonomiske undersøgelser og konse-
kvensanalyser – bl.a., at der oprettes et europæisk center eller laboratorium for dyrebeskyttelse
og dyrevelfærd og validering af alternative forsøgsmetoder. Det europæiske center eller labora-
toriet kan efter Kommissionens opfattelse tildeles en mængde opgaver i forbindelse med ud-
møntningen af handlingsplanen, herunder også opgaver fra andre indsatsområder.
5.2.3. Indførelse af standardindikatorer for dyrevelfærd, herunder en hierarkisk klassificering
af de anvendte velfærdsnormer (fra minimumsnormer til højere normer) med henblik
på at fremme af udviklingen af produktions- og opdrætsmetoder, der i højere grad til-
godeser dyrenes velfærd, og at lette anvendelsen af disse i EU og på internationalt plan
For så vidt angår det tredje indsatsområde har Kommissionen anført, at der vil blive gjort en
indsats for at indføre specifikke og målelige standardindikatorer for dyrevelfærd i gældende og
fremtidig fællesskabslovgivning. Der skal tillige foretages en hierarkisk klassificering af indika-
torerne (fra minimumsnormer til højere normer) med henblik på at fremme udviklingen af pro-
duktions- og opdrætsmetoder, der i højere grad tilgodeser dyrenes velfærd. Der vil endvidere
blive udviklet et særligt markedsførings- og informationssystem, som i EU-regi skal fremme an-
vendelsen af sådanne højere velfærdsnormer i EU og på verdensplan. Endelig vil Kommissionen
også undersøge mulighederne for en EU-mærkning på dette grundlag.
Kommissionen nævner i øvrigt dette indsatsområde som et område, hvor et europæisk center
eller laboratorium for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd også kan tænkes at få en betydelig rolle
som koordinator i forbindelse med en eventuel standardisering af de nævnte dyrevelfærdsindika-
torer.
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.2.4. Gennemførelse af initiativer, der sikrer, at brugere og andre personer, der håndterer
dyr, og befolkningen generelt i højere grad inddrages og informeres om gældende
normer for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd og, at de fuldt ud forstår deres rolle i forbin-
delse med fremme af dyrs beskyttelse og velfærd
Kommissionen har om dette fjerde indsatsområde anført, at det f.eks. for så vidt angår land-
brugsdyr vil kunne omfatte etablering af et samarbejde med detailhandlere og producenter om at
bidrage til at øge forbrugernes tillid og kendskab til landbrugernes praksis og dermed forbru-
gernes muligheder for at træffe informerede købsbeslutninger, ligesom der vil kunne arbejdes på
at udvikle fælles initiativer på dyrevelfærdsområdet, som kan lette udvekslingen af oplysninger
og anvendelsen af bedste praksis (best practice).
5.2.5. Fortsat støtte til og iværksættelse af nye internationale initiativer, der skaber øget be-
vidsthed og konsensus om dyrevelfærd
Det femte og sidste indsatsområde, som Kommissionen har identificeret er, at der blandt andet
skal samarbejdes med udviklingslandene om at undersøge muligheder for handel baseret på dy-
revenlige produktionssystemer. Fællesskabet bør også arbejde aktivt på at identificere grænse-
overskridende problemer vedrørende velfærden for selskabsdyr, opdrættede dyr, vildtlevende
eller andre dyr, ligesom der bør udvikles en mekanisme, der gør det muligt at takle sådanne pro-
blemer hurtigere, mere effektivt og mere konsekvent.
5.4. Oversigt over konkrete initiativer
Kommissionens handlingsplan indeholder en oversigt over planlagte foranstaltninger vedrøren-
de dyrebeskyttelse og dyrevelfærd. Kommissionen opregner således 28 konkrete initiativer. 21 af
disse 28 initiativer er ifølge Kommissionens oversigt initiativer, der allerede er iværksat, er be-
budet iværksat eller skal iværksættes i henhold til specifikke fællesskabsbestemmelser.
Blandt disse kan bl.a. nævnes et initiativ til etablering af et europæisk partnerskab mellem
Kommissionen og industrien til fremme af alternativer til dyreforsøg, udarbejdelse til forslag til
foranstaltning som svar på befolkningens holdning til handelen med katte- og hundeskind og
produkter heraf, udarbejdelsen af et forslag fra Kommissionen om brug af satellitnavigationssy-
stemer i køretøjer som led i beskyttelsen af dyr under transport (herunder teknisk bistand fra
Kommissionens Fælles Forskningscenter) og udvikling af et system for realtidsovervågning af
dyrs velfærd under transport.
For så vidt angår nye initiativer, der ikke allerede er iværksat, bebudet iværksat eller skal iværk-
sættes som følge af fællesskabsbestemmelser kan bl.a. nævnes forberedelse af oprettelsen af et
europæisk center/laboratorium for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd og validering af alternative
-
5
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forsøgsmetoder, planlægning af den mulige etablering af en særlig informationsplatform for
dyrebeskyttelse og dyrevelfærd samt udformning af lovgivning om validering af driftssystemer,
der anvender højere velfærdsnormer end de minimumsnormer, der er fastsat i de gældende for-
skrifter.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Handlingsplanen
er
sendt til Europa-Parlamentet,
der forventes at komme med udtalelse om
handlingsplanen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Handlingsplanen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser. I det omfang de initi-
ativer, som Kommissionen omtaler, udmøntes i konkrete EU-retsakter, vil disse retsakter kunne
medføre lovgivningsmæssige konsekvenser, som det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at
angive nærmere.
Der vil imidlertid i forbindelse med Kommissionens fremlæggelse af de enkelte initiativer – i det
omfang initiativet er af en sådan karakter, at der skal udarbejdes grundnotat herom – blive rede-
gjort for gældende dansk ret på området.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Handlingsplanen vil ikke i sig selv have statsfinansielle/økonomiske konsekvenser eller konse-
kvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
I det omfang de initiativer, som Kommissionen fremlægger, udmøntes i konkrete EU-retsakter,
vil disse retsakter kunne medføre statsfinansielle/økonomiske konsekvenser, som det ikke på nu-
værende tidspunkt er muligt at angive nærmere.
9. Høring
Handlingsplanen
er
sendt i høring
hos Danmarks JordbrugsForskning (Forskningscenter Fou-
lum), Foreningen af Politimestre i Danmark, Dyreværnsrådet, Det Dyreetiske Råd, Det Veteri-
nære Sundhedsråd, Rådet for Dyreforsøg, Rådet vedrørende Hold af Særlige Dyr, Den Kgl. Ve-
terinær- og Landbohøjskole (KVL), Fødevareøkonomisk Institut (KVL), Danmarks Rederifor-
ening, Dansk Kvæg, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Pelsdyravlerfor-
ening, Dansk Transport og Logistik, Danske Slagterier, Danske Speditører, Det Danske Fjer-
kræraad, Fagligt Fælles Forbund (3 F), Foreningen af Danske Svinekonsulenter, HTS Interesse-
-
6
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
organisation, Kødbranchens Fællesråd, Kødgeder i Danmark, Landbrugsraadet, Landsforenin-
gen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen af Danske Svineproducenter, Landsforenin-
gen for Dansk Fåreavl, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsudvalget for Heste, Lands-
udvalget for Svin, SamMark, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA),
Slagteriernes Forskningsinstitut, Alle Dyrs Ret, Alternativfondet, Den Danske Dyrlægeforening,
Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Freja, Dyreværnsorganisationernes
Samarbejdsudvalg (DoSu), Gruppen for Dyrevelfærd, Hesteinternatet af 1999, Inges Kattehjem,
Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn, Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg, Landsfor-
eningen til oplysning om af afskaffelse af vivisektion i Danmark (LOAV), Nordisk Samfund til
Bekæmpelse af Misbrug af Dyr og WSPA Danmark.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser overordnet set initiativet til en europæisk handlingsplan på dyrevelfærdsom-
rådet velkommen.
Efter regeringens opfattelse er det positivt, at Kommissionen vil fokusere på en generel højnelse
af minimumsnormerne for dyrevelfærden i EU (indsatsområde 1) og arbejde for fremme af ny
forskning, herunder i alternativer til dyreforsøg (indsatsområde 2).
Ligeledes kan initiativet om indførelse af standardindikatorer for dyrevelfærd (indsatsområde 3)
på sigt påvirke dyrevelfærden positivt ved, at producenterne vælger produktionsformer, der i
højere grad tilgodeser dyrenes velfærd.
Regeringen kan endvidere støtte iværksættelsen af informationsinitiativer for EU’s befolkninger
og personer, der håndterer dyr (indsatsområde 4), samt iværksættelsen af nye internationale
initiativer for at skabe øget bevidsthed om dyrevelfærd (indsatsområde 5), idet øget fokus på
dyrebeskyttelse og dyrevelfærd vil kunne påvirke lovgivningsprocessen i EU – og dermed fast-
læggelsen af nye normer og standarder for dyrevelfærd – i positiv retning.
For så vidt angår oversigten over de konkrete initiativer, som Kommissionen opregner i hand-
lingen, må regeringen dog konstatere, at 21 af de 28 konkrete tiltag, er initiativer, som enten
allerede er iværksat, er bebudet iværksat, eller skal iværksættes i henhold til specifikke fælles-
skabsbestemmelser.
Handlingsplanens initiativer kan dermed ikke udelukkende tilskrives Kommissionen som helt nye
tiltag, men synes primært at have karakter af en opsamling af de initiativer, som Kommissionen
allerede har planlagt.
-
7
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
244107_0008.png
Herudover giver oversigten over de konkrete initiativer efter regeringens opfattelse anledning til
følgende mere specifikke bemærkninger:
Regeringen har i en række sammenhænge tilkendegivet sin holdning til reglerne om transport af
dyr, ligesom også Folketinget og dets udvalg har behandlet spørgsmålet ved flere lejligheder og
herunder pålagt regeringen at arbejde for ændringer af reglerne på specifikke områder.
Den 22. december 2004 vedtog et flertal af EU’s medlemslande et forslag til en ny forordning
om beskyttelse af dyr under transport
1
, der skal anvendes fra den 5. januar 2007. Danmark stem-
te som det eneste medlemsland imod. Årsagen hertil var, at man fra dansk side bl.a. fandt, at de
to områder, som et flertal af medlemslandene havde besluttet ikke skulle ændres med den nye
forordning (”transporttid” og arealkrav”), er de to områder, hvor forbedringer ville have haft
en endog særdeles stor indflydelse på beskyttelsesniveauet i forbindelse med reglerne om trans-
port af dyr. Herudover fandt Danmark ikke, at forordningsforslaget var at betragte som udeluk-
kende dyrevelfærdsmæssige forbedringer sammenlignet med det eksisterende direktiv.
Fra dansk side må det fortsat anses at være af væsentlig betydning for dyrevelfærden ved trans-
port af dyr, at beskyttelsesniveauet i de EU-retlige regler hæves, og at der sikres en bedre og
mere effektiv kontrol ved overholdelsen af reglerne ved grænseoverskridende transporter.
På den baggrund havde Danmark gerne set, at transport af dyr var blevet et af de områder, som
Kommissionen i de kommende år, særligt ville fokusere på.
Handlingsplanen indeholder imidlertid på nuværende tidspunkt kun et enkelt konkret initiativ på
området transport af dyr. Ifølge oversigten over konkrete initiativer vil Kommissionen således i
2007 fremlægge et forslag om brug af satellitnavigationssystemer i køretøjer som led i beskyttel-
sen af dyr under transport og udvikling af et system for realtidsovervågning af dyrs velfærd un-
der transport.
Fra dansk side vil man under de kommende politiske drøftelser arbejde for, at handlingsplanen
kommer til at indeholde flere initiativer på transportområdet.
Hvad der er langt mere positivt er, at Danmark har noteret sig, at et af de andre konkrete initia-
tiver, som Kommissionen agter at fremlægge allerede i år, er et ”forslag til foranstaltning som
svar på befolkningens holdning til handelen med katte- og hundeskind og produkter heraf”.
1
Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbudne
aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EØF og forordning (EF) nr. 1255/97.
-
8
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
244107_0009.png
I Danmark har man gennemført et indførselsforbud på nationalt plan (lov nr. 390 af 28. maj
2003 om forbud mod erhvervsmæssig indførsel og produktion af samt handel med skind og
skindprodukter fra hunde og katte). Loven trådte i kraft 1. oktober 2003.
Det er imidlertid fortsat opfattelsen fra dansk side, at et forbud på EU-plan mod erhvervsmæssig
indførsel og produktion af samt handel med skind og skindprodukter fra hunde og katte vil være
at foretrække.
Baggrunden herfor er bl.a., at told- og skattemyndighederne i f.eks. Danmark efter de almindeli-
ge regler herom foretager kontrol af varer, der kommer til Danmark fra tredjelande. En tilsva-
rende kontrol foretages i sagens natur ikke, når der er tale om indførsel til Danmark fra et andet
EU-land.
Både Sverige og Danmark har på den baggrund også flere gange opfordret Kommissionen til at
undersøge, hvorvidt det er muligt at gennemføre et importforbud af hunde- og katteskind på EU-
plan – og begge gange er Sverige og Danmark blevet støttet af adskillige andre lande.
Da medlemslandene sidste gang havde lejlighed til at drøfte problemstillingen på rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 30. maj 2005, lovede Kommissionen at vende tilbage med en oriente-
ring om dens vurdering af mulighederne for at indføre et importforbud på EU-plan af hunde- og
katteskind.
Det bemærkes, at det ikke fremgår af handlingsplanen, hvad Kommissionens initiativ på dette
punkt nærmere vil komme til at indeholde. Regeringen vil derfor søge dette nærmere afklaret.
Det kan således tænkes, at Kommissionen i stedet for et importforbud på EU-plan overvejer
f.eks. at indføre en pligt for erhvervsdrivende til at gøre forbrugerne opmærksomme på, at skin-
det hidrører fra hund eller kat. En sådan mindre indgribende løsning vil imidlertid efter regerin-
gens opfattelse ikke være tilstrækkelig til at tilgodese de dyreetiske hensyn, der ligger til grund
for forslaget om indførelse af et fælleseuropæisk importforbud.
På området dyreforsøg og anvendelsen af princippet om de såkaldte 3 R’er (reduction (formind-
skelse af antallet af anvendte forsøgsdyr), refinement (videreudvikling af dyreforsøgsmodellerne,
så belastningen bliver mindre for forsøgsdyrene) og replacement (udvikling af alternative meto-
der til dyreforsøg)), der også er en del af indsatsområde nr. 2, ser regeringen frem til etablering
af tiltag, der kan fremme det partnerskab mellem Kommissionen og industrien til fremme af al-
ternativer til dyreforsøg, som blev vedtaget i Bruxelles i november måned 2005.
Med Kommissionens initiativ kan det arbejde for fremme af alternative metoder, som allerede
foregår i andre sammenhænge, f.eks. hos Det Europæiske Center for Validering af Alternative
-
9
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Metoder (ECVAM) og i European Consensus Platform for 3R Alternatives to Animal Experimen-
tation (ECOPA), forhåbentlig styrkes yderligere.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Handlingsplanen blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006 uden
at der foregik en egentlig drøftelse af handlingsplanens indhold eller blev fremsat mange be-
mærkninger fra medlemslandende. Det forventes dog, at medlemslandene generelt stiller sig
positive over for Kommissionens initiativ om en handlingsplan på dyrevelfærdsområdet.
Sverige
fik ordet og meddelte, at man fandt dyrebeskyttelse vigtigt. Man var tilfreds med, at der
var kommet en handlingsplan med en horisontal indgangsvinkel til dyrevelfærden i EU.
De egentlige politiske drøftelser forventes at skulle foregå på et rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 20. februar 2006. Kommissionen planlægger herefter at afholde en konference den 30. marts
2006 om dyrevelfærd, hvor handlingsplanen efter al sandsynlighed vil indgå. Derefter forventes
en politisk drøftelse om udfaldet af konferencen på rådsmødet den 22.-23. maj 2006 (landbrug
og fiskeri).
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for præsenta-
tionen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006.
-
10
-