Europaudvalget 2005-06
2708 - landbrug og fiskeri Bilag 8
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / MLFN
Den 23. februar 2006
FVM 341
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 for så vidt angår de punk-
ter, der hører under fødevareministeriets, transport- og energiministeriets og justitsministeri-
ets ressort
1. Strategiske retningslinier for udvikling af landdistrikterne
Rådet vedtog formelt med enstemmighed de strategiske retningslinier for udvikling af landdistrik-
terne for perioden 2007 – 2013, som fastlagt i landdistriktsforordningen, der blev vedtaget i sep-
tember 2005.
2. Bioenergi – EU strategi for biobrændstoffer og handlingsplan for biomasse
Kommissionen præsenterede EU´s strategi for biobrændsel, og Rådet havde en første drøftelse af
landbrugsaspekterne, for så vidt angår handlingsplanen for biomasse. Generelt var medlemslandene
positive overfor meddelelsen om biobrændsel. Danmark stod alene med sin meget eksplicitte mod-
stand mod bindende målsætninger, men der var dog en række medlemsstater som bakkede op om
det danske synspunkt om en fleksibilitet i målsætningerne, der tillader medlemsstaterne at vælge de
mest omkostningseffektive løsninger. Der var endvidere bred opbakning til det danske synspunkt
om at satse på forskning i 2.-generations biobrændstoffer. Formandskabet drog egne konklusioner
om bioenergi.
3. Fællesskabshandlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd
Rådet havde en første drøftelse af Kommissionens handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevel-
færd (2006 - 2010). Der var bred opbakning til handlingsplanen, selv om en række medlemsstater
var bekymrede for, hvordan øgede omkostninger ved produktionen i forbindelse med øget fokus på
dyrevelfærd kunne forringe EU’s internationale konkurrenceevne.
Fra dansk side hilste man Kommissionens initiativ velkomment, men fremhævede, at handlingspla-
nen burde indeholde flere initiativer på området transport af dyr samt skærperede regler for import
af katte- og hundeskind.
Kommissionen tilkendegav, at man så frem til dyrevelfærdskonferencen den 30. marts 2006. Kom-
missionen understregede, at handlingsplanen ikke forhindrer, at der kan fremsættes andre forslag
end dem, der er anført i handlingsplanen. Vedrørende katte- og hundeskind bemærkede Kommissi-
onen, at man var i færd med at forberede fremsættelsen af forslag herom, idet man bestræbte sig på
en fremsættelse inden udløbet af det østrigske formandskab. Endelig bemærkede Kommissionen, at
man ønskede at fremsætte et nyt forslag om transport af dyr inden udløbet af den nuværende kom-
missions mandatperiode.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Sukkerreform
Reformpakken blev vedtaget formelt af Rådet med kvalificeret flertal, idet Grækenland, Letland og
Polen stemte imod forslagene. I forbindelse med vedtagelsen blev der afgivet en række erklæringer,
herunder en erklæring fra Kommissionen angående artikel 44 om forhåndsreduktion af sukkerkvo-
teproduktionen. Danmark afgav sammen med Frankrig, Tyskland og Holland en erklæring om, at
man ville have foretrukket, at Kommissionen havde lagt op til en ren lineær reduktion i overens-
stemmelse med reformen.
Kommissionen fremhævede, at Rådets beslutning således var truffet inden den kommende høstsæ-
son, hvorved avlerne, virksomhederne og markedet vil kunne nå at inddrage reformen i overvejel-
serne. Kommissionen nævnte, at 2 - 3 mio. tons sukker vil skulle trækkes ud af markedet.
Under
eventuelt
drøftede Rådet blandt andet markedssituationen og foranstaltninger til støtte for
fjerkræsektoren som følge af aviær influenza. Punktet var på dagsordenen efter anmodning fra Itali-
en og Grækenland, idet landene fandt, at der er behov for kompensation til producenterne, forbed-
rede muligheder for ydelse af eksportrestitution, behov for målrettede informationskampagner, samt
behov for andre typer støtte til producenter. En række lande støttede op om anmodningen. Kommis-
sionen erkendte den meget vanskelige situation på fjerkræmarkedet, og fastslog, at eksportrestituti-
onsinstrumentet fortsat vil blive brugt aktivt af Kommissionen. Kommissionen overvejer en infor-
mationskampagne, og man udtalte samtidig, at der efter Kommissionens opfattelse endnu ikke fore-
ligger en situation, der berettiger til særlig støtte efter forordningen om særlige markedsforanstalt-
ninger. Med henvisning til den nuværende markedsordning afviste Kommissionen samtidig anven-
delsen af både privat oplagring og intervention. Kommissionen åbnede dog op for at se nærmere på
konkrete anmodninger fra medlemslandene, og udelukkede ikke, at Kommissionen vil forelægge
forslag for Rådet om yderligere og evt. andre former for foranstaltninger.
Familie- og forbrugerministeriet vil afgive særskilt referat vedrørende eventuelpunktet om aviær
influenza.
Efter dansk og svensk anmodning drøftede Rådet endvidere foranstaltninger til bekæmpelse af ulov-
lige landinger af torsk fra Barentshavet. Spanien, Letland og Polen støttede anmodningen. Kommis-
sionen vurderede, at det drejede sig om et illegalt fiskeri på over 100.000 tons torsk om året. Kom-
missionen havde været på inspektionsbesøg i medlemsstaterne, og det havde vist sig, at der på en
række områder kunne sikres en bedre kontrol med landinger af fisk fra tredjelande. Kommissionen
har drøftet problemstillingen med den norske minister og havde ligeledes taget kontakt til Rusland.
Det var endvidere vigtigt at sikre et bredt internationalt samarbejde.
Endvidere under eventuelt informerede Kommissionen om krydsoverensstemmelse på fødevare- og
fodersikkerhedsområdet, idet Kommissionen anførte, at man vil udarbejde retningslinier, der præci-
serer forholdene og forpligtelserne vedrørende hygiejnepakken og krydsoverensstemmelse. Kom-
missionen forventede, at præsentere udkast til retningslinier i marts 2006.
2