Europaudvalget 2005-06
2711+2712 - almindelige anl. Bilag 4
Offentligt
254074_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
REFERAT
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 2. marts 2006
Rådsmøde (almindelige anliggender
og eksterne forbindelser) den 27.
februar 2006.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 23.-24. marts 2006
- Udkast til kommenteret dagsorden
Der konstateredes generelt bred støtte til formandskabets oplæg. Enkelte delegationer ønskede
fortsat en udvidelse af listen over prioriterede områder - som f.eks. TEN og åbne og velfunge-
rende arbejdsmarkeder. Især nye medlemslande efterlyste en drøftelse vedr. servicedirektivet på
topmødet. Samtidig fornemmedes det dog tydeligt, at interessen først og fremmest koncentre-
rer sig om energidebatten, hvor en række lande fortsat ønsker et selvstændigt afsnit i konklusi-
onerne om energipolitik.
2. Finansielle perspektiver - Ny inter-institutionel aftale (IIA)
Der var en kort statusdrøftelse efter trialogen med Europa-Parlamentet den 21. februar. Ingen
nye synspunkter fremkom. Alle fremhævede, at manøvrerummet i forhold til DER/december-
aftalen var meget smalt. Fsva. kategori 4 støttede alle også et større FUSP-budget. Formanden
fastholdt tidsplanen, hvorfor Coreper skulle arbejde videre med sagen mhp. en substansrapport
til forelæggelse for rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) i marts.
3. Det vestlige Balkan
Der var en kort redegørelse fra Den Høje Repræsentant Solana om fremskridt i forhandlinger-
ne om folkeafstemning i Montenegro, hvor der er opnået enighed mellem regering og oppositi-
on om alle udestående elementer. Herudover var der en redegørelse fra Kommissær Rehn om
sin og Barrosos rejse til Det vestlige Balkan. Fokus havde været bekræftelse af det europæiske
perspektiv. Visumfacilitering var blevet fremhævet som et væsentligt spørgsmål. Kommissionen
ventes at fremlægge forhandlingsmandater vedr. visumfacilitering i foråret. Sammenhængen
med tilbagetagelsesaftaler blev understreget. Endelig var der støtte til Kommissionens beslut-
ning om at udskyde den næste officielle forhandlingsrunde med Serbien og Montenegro om en
stabiliserings- og associeringsaftale (planlagt primo april), hvis ikke Serbien sikrede fuldt samar-
bejde med ICTY.
4. Iran
Rådet havde en kort drøftelse af Iran med fokus på sagen om det iranske atomprogram. Der
blev vedtaget rådskonklusioner, som bl.a. udtrykker beklagelse over Irans nylige genoptagelse af
hidtil suspenderede uranberigelsesaktiviteter, støtte til inddragelsen af FN’s Sikkerhedsråd i sa-
gen samt EU’s fortsatte opbakning til en diplomatisk løsning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254074_0002.png
2
5. Mellemøsten
Rådet drøftede mulighederne for fortsat bistand til en ny palæstinensisk Hamas-regering. Der
var enighed om, at betingelserne fra rådskonklusionerne af 30. januar 2006 står fast. Kommis-
sionen fik opbakning til i den nuværende overgangsperiode at yde 40 mio. til betaling af palæsti-
nensiske energi-regninger. Endvidere vil Kommissionen udbetale 54 mio. euro til UNRWA og
17,5 mio. euro til Verdensbankens Trustfund.
6. Irak
På rådsmødet erindrede formandskabet kort om de seneste begivenheder i Irak - særligt eskale-
ringen af volden efter bombningen af Imam Ali Hadi Moskeen i Samara. Formandskabet havde
udsendt en erklæring herom, men i lyset af sagens politiske følsomhed var det vurderingen, at
rådskonklusioner ville være på sin plads. Af rådskonklusionerne fremgår bl.a., at Rådet for-
dømmer handlinger, der underminerer den politiske proces i Irak, herunder bombningen af
Imam Ali Hadi Moskeen samt den efterfølgende bølge af sekterisk vold. Desuden fremgår det,
at Rådet støtter FN og Den Arabiske Ligas forsøg på at fremme dialog mellem folkeslagene i
Irak. Slutteligt fremhæves det, at de seneste begivenheder i Irak understreger behovet for en
snarlig dannelse af en bredt funderet og inklusiv irakisk regering.
Efterfølgende orienterede den britiske udenrigsminister Straw om sin nylige tur til Irak - før
angrebet mod Imam Ali Hadi Moskeen. Hovedformålet med besøget havde været en pædago-
gisk eksercits med henblik på at bevæge de forskellige grupperinger fremad i den politiske pro-
ces. For så vidt angår den videre proces gjorde Straw opmærksom på, at situationen var meget
vanskelig og delikat. EU måtte give fuld opbakning til den politiske proces. Afslutningsvis un-
derstregede Straw, at man bør være beredt på en eskalering af volden i Irak i tiden frem til dan-
nelsen af en regering.
7. (Evt.) Den Demokratiske Republik Congo
På mødet viste der sig en generel positiv holdning over for FN’s anmodning om en EU-styrke
til Den Demokratiske Republik Congo (DRC) med henblik på at bidrage til stabilitet og sikker-
hed i forbindelse med afviklingen af de forestående valg. Der blev lagt vægt på, at en mulig EU-
styrke skulle have bred deltagelse, en klar tidsramme og være geografisk afgrænset. Drøftelsen
mundede ud i vedtagelsen af rådskonklusioner, hvormed den politiske udvikling i DRC blev
hilst velkommen. Der blev mindet om de bidrag, som EU allerede ydede til stabiliseringspro-
cessen i DRC. Endelig blev det anført, at EU vil fortsætte konsultationer med DRC, FN og
bl.a. AU vedrørende anmodningen om et styrkebidrag til de planlagte valg.
8. Reaktioner i den muslimske verden på publikationer i europæiske medier (tegnin-
gesagen)
Rådet havde en drøftelse af reaktionerne i den muslimske verden på tegningerne af profeten
Muhammed bragt i Jyllands-Posten. I den forbindelse afrapporterede Den Høje Repræsentant
Solana fra sin rundrejse til Mellemøsten og Golf-regionen. Fra dansk side takkede man for den
modtagne støtte fra EU-partnerne, herunder Den Høje Repræsentant, Formandskabet og
Kommissionen. Rådet vedtog konklusioner, hvori Rådet udtrykte fuld solidaritet med alle de
lande, hvis borgere og repræsentationer havde været angrebet, ligesom konklusionerne angiver,
hvilke spor Rådet skal følge for at fremme dialogen med den muslimske verden. Der peges i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254074_0003.png
3
den forbindelse bl.a. på FN, OSCE, Alliance of Civilizations, Barcelona-processen og et tættere
samarbejde med Organisationen for den Islamiske Konference (OIC) og Den Arabiske Liga.
9. Rådets fælles aktion om forlængelse af mandatet for Den Europæiske Unions
særlige repræsentant i De Store Søers Område i Afrika
Punktet blev taget af dagsordenen.
10. Forslag fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede forhandlinger med partnerne i Middelhavsområdet om en tvistbilæggelsesord-
ning vedrørende handelsbestemmelser
Punktet blev vedtaget uden debat.
11. Schengen visumgebyrer
Der var en drøftelse om forhøjelse af visumgebyrerne. Der var fortsat principiel enighed om
forhøjelse af gebyrerne til 60 euro med ikrafttræden den 1. januar 2007. Spørgsmålet om undta-
gelser for persongrupper vil blive drøfte på rådsmødet (retlige og indre anliggender) i april
2006, hvor der sigtes mod endelig vedtagelse.
12. Rådsbeslutning om administrativt arrangement i form af brevveksling mellem EU's
Forsvarsagentur og Norge
Rådet godkendte uden debat, at EU’s forsvarsagentur kan indgå en samarbejdsaftale med Nor-
ge – i form af en brevveksling – hvormed der sikres norsk deltagelse i agenturets arbejde. Fra
dansk side blev beslutningen taget til efterretning.
--o--
Cypern-forordning om finansielt instrument
Kort før rådsmødet satte formandskabet nyt punkt på dagsordenen: Vedtagelse af Cypern-
forordning om finansielt instrument. Forordningen er et væsentligt skridt i retning af opfyldelse
af rådskonklusionerne fra april 2004 om Cypern. Forordningen har til hensigt at fremme den
økonomiske udvikling for det tyrkisk-cypriotiske samfund på det nordlige Cypern. Under for-
ordningen stilles 139 mio. euro til rådighed for det tyrkisk-cypriotiske samfund med henblik på
fremme af den økonomiske integration og forbedring af kontakten mellem de to samfund på
øen samt til EU. Punktet blev vedtaget som A-punkt.