Europaudvalget 2005-06
2714 - beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
257628_0001.png
Notat
Folketingets Europaudvalg
ldj
cc: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Folketingets Socialudvalg
Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg
JIC
Rådsmødet (beskæftigelses- og socialministre) den 10. marts 2006:
Referat.
15. marts 2006
Resumé
Formandskabet indledte med at konstatere, at man i samarbejde med Kom-
missionen fortsat arbejdede på et nyt forslag til arbejdstidsdirektivet og håbe-
de på at fremlægge dette til rådsmødet i juni.
Drøftelsen under punktet om forårstopmødet bød ikke på nogen overraskelser.
Key message paper'et blev vedtaget og ministrene tilsluttede sig i vidt omfang
de udfordringer, som udpeges i fremskridtsrapporten. Stort set alle lande til-
sluttede sig behovet for at "move up a gear" og fokusere på handling - og at
dette skulle ske i samarbejde med arbejdsmarkedets parter og ved behørig
hensyn til social inclusion. Det blev i den sammenhæng understreget, at der
var behov for arbejdsro, og at der derfor ikke skulle opstilles nye mål. Enkelte
lande opfordrede specifikt til, at der for 2007 udformes landespecifikke anbe-
falinger, da dette er en vigtig faktor for at sikre fortsat fremdrift i landene.
Flere lande tilsluttede sig forslaget om at arbejde frem mod nogle fælles ret-
ningslinier for "flexicurity". Det var dog også klart, at der i udgangspunktet er
mange forskellige opfattelser af, hvad begrebet dækker over.
De nye medlemslande fik den ønskede debat om overgangsordningerne - der
var indlæg fra 19 lande og Kommissionen. Tre lande benyttede anledningen
til at annoncere, at de ikke ønskede at videreføre deres nuværende overgangs-
ordninger; tre andre lande oplyste, at de ville videreføre deres overgangsord-
ninger; mens endnu tre andre lande oplyste, at man ikke havde truffet nogen
endelig beslutning herom endnu.
Fra rådsmødet kan følgende elementer i øvrigt fremhæves:
Forberedelse af det Europæiske Råds forårsmøde og forberedelse af det
sociale trepartsmøde (behandlet under ét)
Formandskabet fremhævede indledningsvist to prioriteter: Arbejdet hen imod
fælles principper for flexicurity, som inspiration til den nationale politikfor-
mulering, og beskæftigelsesindsatsen for unge. Formandskabet refererede og-
så til torsdagens møde mellem trojkaen og arbejdsmarkedets parter, hvor bl.a.
servicedirektivet og arbejdstidssagen havde været på dagsorden.
Beskæftigelsesministeren støttede i sit indlæg behovet for at styrke tilpas-
ningsevnen. Ministeren slog på vigtigheden af uddannelse og gav som ek-
sempel den danske målsætning om, at 95% af en ungdomsårgang gennemfø-
Sag nr. 7113-0011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
257628_0002.png
rer en ungdomsuddannelse i 2015. Herudover nævnte ministeren trepartssam-
arbejdet om VEU, hvor der ventedes udsendt en fælles erklæring om et par
uger. Der var fuld dansk opbakning til en øget strømlining på det sociale om-
råde. Sidstnævnte skulle bl.a. medvirke til bekæmpelse af den negative socia-
le arv, som man fra dansk side gerne så inddraget i den åbne koordinations-
metode.
Langt de fleste lande gav deres eksplicitte støtte til ligestillingspagten og bud-
skaberne heri.
Forslag til ændring af forordning 1408/71 (diverse ændringer 2005)
Rådets generelle indstilling vedtaget uden bemærkninger
Kommissionens rapport om overgangsordningerne
Punktet gav anledning til en lang række substantielle indlæg. I alt 19 lande
samt Kommissionen tog ordet og de nye medlemslande fik dermed den øn-
skede drøftelse af Kommissionens rapport og af overgangsordningerne.
Tre medlemslande benyttede anledningen til at annoncere, at de ikke ønsker
at videreføre deres overgangsordninger efter 1. maj; tre andre lande oplyste, at
de ville videreføre deres ordninger; mens endnu tre andre medlemslande op-
lyste, at man endnu ikke havde truffet nogen endelig beslutning, men at der
var drøftelser i gang.
Beskæftigelsesministeren tilsluttede sig Kommissionens konklusion om, at
udvidelsen har bidraget positivt til den økonomiske udvikling i EU og ikke
givet anledning til ubalancer. Beskæftigelsesministeren oplyste endvidere, at
man fra dansk side regnede med at fortsætte den åbne ordning de næste tre år,
og at man samtidig undersøgte, om ordningen kunne gøres endnu mere smi-
dig.
De nye medlemslande hilste alle Kommissionen rapport velkommen og un-
derstregede, at den oprindelige bekymring om en massevandring og fortræng-
ning dermed var blevet afkræftet.
I en afsluttende bemærkning mente Kommissionen, at hvad angik problema-
tikken om bekæmpelse af sort arbejde og social dumping måtte svaret ligge i
skærpede sanktioner.
Eventuelt
Kommissionen præsenterede køreplanen for ligestilling og beklagede, at det
ikke var muligt at gennemføre en debat derom.
Kommissionen præsenterede efterfølgende udspillet til en globaliseringsfond.
Kommissær Spidla understregede, at der ikke var tale om, at virksomheder,
som ikke kunne overleve konkurrencen, skulle reddes, men at man kunne gi-
ve målrettede tilskud til omstilling af områder udsat for globalisering. Det var
vigtigt, at man stillede strenge krav til at kunne modtage midler fra fonden.
Ansøgere ville skulle dokumentere, at deres problemer hidrørte fra globalise-
ring - fx i form af væsentligt lavere importpriser fra andre lande.
s. 2/2