Europaudvalget 2005-06
2715 - konkurrenceevne
Offentligt
1453513_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6964/06 (Presse 65)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2715. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 13. marts 2006
Formand
Martin Bartenstein
Østrigs forbundsminister for økonomi og arbejde og
Elisabeth Gehrer
Østrigs forbundsminister for undervisning, videnskab og
kultur
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6715 / 6319
Fa x: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
6964/06 (Presse 65)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0002.png
13.III.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte
dokumentet om nøglespørgsmål,
der indeholder en række politiske henstillinger
med henblik på at styrke den europæiske konkurrenceevne, som skal forelægges på Det Europæiske
Råds forårsmøde.
Det vedtog konklusioner om
små og mellemstore virksomheder
Rådet nåede til enighed om en generel delindstilling til et forslag om et rammeprogram for
konkurrenceevne og innovation
for 2007-2013.
Rådet gjorde status over situationen med hensyn til udkastet til direktiv om
tjenesteydelser i det
indre marked.
Rådet havde en udveksling af synspunkter om
særprogrammer,
der er foreslået med henblik på
gennemførelse af
syvende rammeprogram for forskning.
Det vedtog også uden debat en resolution om et toldmæssigt udspil mod den seneste udvikling inden
for
varemærkeforfalskning og piratkopiering.
6964/06 (Presse 65)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0003.png
13.III.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE............................................ 6
SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER -
Rådets konklusioner
......................................... 7
RAMMEPROGRAM FOR KONKURRENCEEVNE OG INNOVATION ................................... 13
TJENESTEYDELSER I DET INDRE MARKED......................................................................... 14
NY EU-TOLDKODEKS............................................................................................................... 15
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING: SÆRPROGRAMMER OG REGLER
FOR DELTAGELSE .................................................................................................................... 16
EVENTUELT ............................................................................................................................... 18
Topmødet mellem EU og Latinamerika/Caribien ................................................................. 18
Motorkøretøjer: emissioner og adgang til reparationsinformationer om køretøjer ................. 18
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Køretøjer - Godkendelse af mekaniske komponenter - Regummierede dæk ......................................................19
TOLDUNIONEN
Varemærkeforfalskning og piratkopiering -
Rådets resolution
..........................................................................19
HANDELSPOLITIK
Aserbajdsjan, Kasakhstan - Tekstilaftaler.........................................................................................................21
FISKERI
1
Aftale med Salomonøerne................................................................................................................................21
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6964/06 (Presse 65)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0004.png
13.III.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Den Tjekkiske Republik:
Martin TLAPA
Petr KOLÁŘ
Danmark:
Bendt BENDTSEN
Helge SANDER
Tyskland:
Michael GLOS
Joachim WÜRMELING
Thomas RACHEL
Estland:
Edgar SAVISAAR
Grækenland:
Christos FOLIAS
Anastasios NERATZIS
Spanien:
José MONTILLA AGUILERA
María Jesús SAN SEGUNDO GÓMEZ DE CADIÑANOS
Alberto NAVARRO GONZÁLEZ
Frankrig:
Christian MASSET
Irland:
Micheál MARTIN
Italien:
Giorgio LA MALFA
Claudio SCAJOLA
Guido POSSA
Cypern:
Andreas PETRONDAS
Letland:
Arturs Krišjānis KARIĥŠ
Ina DRUVIETE
Litauen:
Nerijus EIDUKEVIČIUS
Raimundas MOCKELIŪNAS
Luxembourg:
François BILTGEN
Jeannot KRECKÉ
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Viceindustri- og vicehandelsminister
Viceudenrigsminister, med ansvar for bilaterale
forbindelser
Økonomi- og erhvervsminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Forbundsminister for økonomi og teknologi
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Statssekretær under forbundsministeren for uddannelse og
forskning
Økonomi- og kommunikationsminister
Statssekretær for økonomi- og finansspørgsmål
Statssekretær for udviklingsspørgsmål
Minister for industri, turisme og handel
Undervisnings- og videnskabsminister
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for erhvervspolitik, handel og beskæftigelse
Minister uden portefølje med ansvar for fællesskabspolitik
Erhvervsminister
Viceminister for uddannelse, universiteter og forskning
Statssekretær, Ministeriet for Handel, Industri og Turisme
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Viceøkonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
6964/06 (Presse 65)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0005.png
13.III.2005
Ungarn:
Etele BARÁTH
Miklós BODA
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Laurens Jan BRINKHORST
Maria van der HOEVEN
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Elisabeth GEHRER
Polen:
Piotr Grzegorz WOŹNIAK
Michał SEWERYŃSKI
Portugal:
Manuel PINHO
José MARIANO GAGO
Slovenien:
Andrej VIZJAK
Janez MO�½INA
Slovakiet:
László POMOTHY
Juraj NOCIAR
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Leif PAGROTSKY
Thomas ÖSTROS
Det Forenede Kongerige:
Barry GARDINER
Minister uden portefølje med ansvar for Europaspørgsmål
Statssekretær
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Økonomiminister
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Forbundsminister for undervisning, videnskab og kultur
Minister for uddannelse og videnskab
Økonomi- og innovationsminister
Minister for videnskab, teknologi og videregående
uddannelse
Økonomiminister
Statssekretær, Ministeriet for Videregående Uddannelser,
Videnskab og Teknologi
Statssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Handels- og industriminister
Uddannelses-, forsknings- og kulturminister
Erhvervsminister
Statssekretær for konkurrenceevne
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Neelie KROES
László KOVÁCS
Janez POTOČNIK
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Rumen OVCHAROV
Ekaterina VITKOVA
Rumænien:
Anton ANTON
Adrian CIOCANEA
Økonomi- og energiminister
Viceminister for videnskab og uddannelse
Statssekretær, Uddannelses- og Forskningsministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Europæisk Integration
6964/06 (Presse 65)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0006.png
13.III.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Rådet gjorde status over den fornyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse på grundlag af
Kommissionen årlige statusrapport, der indeholder oplysninger fra medlemsstaterne om deres
nationale reformprogrammer (5745/06).
I den forbindelse godkendte Rådet også et bidrag (dokument om nøglespørgsmål), der skal
forelægges Det Europæiske Råd den 23.-24 marts 2006. Dette dokument om nøglespørgsmål
indeholder en række politiske henstillinger på væsentlige områder med henblik på at styrke den
europæiske konkurrenceevne. Rådets bidrag er centreret om de spørgsmål, der er rejst i
Kommissionens statusrapport, og som falder inden for aktivitetsområdet for Rådet
(konkurrenceevne):
øget investering i viden og innovation
frigørelse af erhvervslivets, navnlig SMV'ernes, potentiale
en styrkelse af de europæiske virksomheders globale konkurrenceevne og Europas industrielle
grundlag
et mere velfungerende indre marked og mere konkurrenceprægede markeder, navnlig inden for
tjenesteydelser og netværksindustrier.
6964/06 (Presse 65)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0007.png
13.III.2005
SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER -
Rådets konklusioner
Rådet havde en udveksling af synspunkter om Kommissionens meddelelse om moderne SMV-
politik for vækst og beskæftigelse (14434/05).
Drøftelserne fandt sted på grundlag af et spørgeskema udarbejdet af formandskabet (6594/1/06) i
forbindelse med gennemførelsen af Lissabon-programmet. Det fokuserede på initiativer til at
forenkle og fremskynde de administrative procedurer for etablering af nye virksomheder i Europa
og på eventuelle foranstaltninger til at integrere "tænk småt først"-princippet, som er foreslået af
Kommissionen, i alle fællesskabspolitikker med henblik på at åbne for SMV'ers fulde potentiale.
Efter drøftelserne vedtog Rådet følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
DER MINDER OM, at det i Kommissionens meddelelse til Det Europæiske Råds
forårsmøde "Vækst og beskæftigelse: en fælles opgave - Et nyt afsæt for Lissabon-
strategien"
1
, i de integrerede retningslinjer
2
(2005-2008) for det nye afsæt for Lissabon-
strategien og i Fællesskabets Lissabon-program
3
, der blev forelagt i maj 2005, er
understreget, at SMV'erne spiller en central rolle i forbindelse med midtvejsrevisionen af
Lissabon-strategien,
DER MINDER OM, at Rådets konklusioner om "stimulering af iværksætterkulturen - det
europæiske charter om små virksomheder" af 7. marts 2005
4
og "forskning og innovation,
vækst og beskæftigelse" af 28. november 2005
5
og bidragene fra Rådet (konkurrenceevne)
til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2004 og 2005
6
indeholdt vigtige politiske budskaber
med hensyn til små virksomheder,
2.
1
2
3
4
5
6
5990/05 ECOFIN 28 SOC 34 AG 4 MI 6 COMPET 14 IND 8 RECH 14 EDUC 11 ENV 43.
Rådets henstilling 2005/601/EF vedrørende de overordnede retningslinjer for
medlemsstaternes økonomiske politikker, EFT L 205 af 6.8.2005, s. 28-37.
11618/05 ECOFIN 261 SOC 322 AG 19 MI 107 COMPET 165 IND 47 RECH 163
EDUC 121 ENV 374 TELECOM 83 REGIO 46.
6811/05 (Presse 42), s. 10.
14155/05 (Presse 287), s. 9.
8584/1/04 REV 1 COMPET 29 REV 30 POLGEN 8 og 7134/05 POLGEN 12 COMPET 42
RECH 50.
7
6964/06 (Presse 65)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0008.png
13.III.2005
3.
DER MINDER OM, at SMV'erne spiller en central rolle i udbredelsen af mere bæredygtig
produktion og mere bæredygtige forbrugsmønstre, og at der derfor i højere grad er blevet
behov for mere investering i kvalifikationer og konkurrenceevne baseret på viden,
NOTERER SIG, at det er dokumenteret, at SMV'er, og især mikrovirksomheder, berøres
uforholdsmæssigt meget af administrative byrder, og minder om konklusionerne fra
samlingen i Rådet (konkurrenceevne) den 28. og 29. november 2005 om bedre regulering;
HILSER den foreslåede tilgang til en SMV-politik i Kommissionens meddelelse
"Gennemførelse af Fællesskabets Lissabon-program - Moderne SMV-politik for vækst og
beskæftigelse"
1
VELKOMMEN. I denne meddelelse er SMV'ernes bidrag til Lissabon-
målene og behovet for at integrere "tænk småt først"-princippet i Fællesskabets politikker
understreget, og det samme gælder behovet for partnerskab mellem det europæiske, det
nationale og det regionale niveau, når der udformes og gennemføres foranstaltninger til
gavn for alle typer SMV'er, herunder erhvervsdrivende foreninger, og medlemsstaterne
opfordres til at påtage sig deres fulde ansvar i forbindelse med gennemførelsen og
opfølgningen af foranstaltningerne i meddelelsen;
UNDERSTREGER fordelene for SMV'er ved et velfungerende indre marked med særlig
vægt på servicesektoren, der er af afgørende betydning for vækst og beskæftigelse;
UNDERSTREGER, at det er vigtigt, at SMV-interesseparter og SMV-repræsentanter i vidt
omfang inddrages i politikudformningen både på nationalt plan og på fællesskabsplan, så
det sikres, at de foreslåede foranstaltninger er relevante, og at de gennemføres effektivt;
ANERKENDER potentialet i Fællesskabets programmer, især Kommissionens forslag til
7. rammeprogram for forskning
2
og rammeprogrammet for konkurrenceevne og
innovation
3
for SMV'er, der begge i øjeblikket er til forhandling i Rådet, og i
strukturfondene,
4.
5.
6.
7.
8.
1
2
3
14434/05 ECOFIN 351 COMPET 247.
8087/05 RECH 80 ATO 45 COMPET 68 CODEC 266.
8081/05 COMPET 67 RECH 78 ENER 55 ENV 164 TELECOM 27 ECO 124 CODEC 264.
8
6964/06 (Presse 65)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.III.2005
9.
HILSER DET VELKOMMEN, AT KOMMISSIONEN AGTER:
– at fastlægge én sammenhængende ramme for SMV-politikken for at gøre
foranstaltninger og initiativer til udnyttelse af alle typer SMV'ers fulde potentiale mere
synlige for SMV'erne og for offentligheden generelt;
– at øge sine bestræbelser på at virkeliggøre det indre marked med særlig vægt på
tjenesteydelser;
– at fokusere på at give SMV'er bedre adgang til finansieringsmuligheder, styrke
Fællesskabets rolle i afhjælpningen af markedsmangler, i endnu højere grad fremme god
praksis og støtte udviklingen af partnerskaber mellem den offentlige og den private
sektor;
– at fortsætte arbejdet med bedre regulering efter "tænk småt først"-princippet, så det
sikres, at der i fuldt omfang og systematisk tages hensyn til SMV'ernes behov ved
screening og gennemførelse af integrerede konsekvensvurderinger af kommende
lovgivning og ved høring af alle relevante parter om ny fællesskabslovgivning;
– at organisere 4. europæiske konference for håndværksvirksomheder og små
virksomheder i begyndelsen af 2007, hvor vægten især er lagt på at integrere
håndværksvirksomheder og små virksomheder fra de nye medlemsstater i det indre
marked;
– i fuldt omfang at tage hensyn til behovet for, at det overvejes at ændre eksisterende
statsstøtteregler, der afspejler markedsmangler med relevans for SMV'er, og for
forenkling af administrative procedurer (bl.a. de såkaldte "bagatelundtagelser");
– at tage hensyn til SMV'ernes behov med hensyn til intellektuelle ejendomsrettigheder
og efterligninger;
– at gennemføre mere effektive mekanismer for en regelmæssig og omfattende dialog
med centrale SMV-interesseparter, især repræsentative SMV-organisationer;
– at gøre status over, hvilke fremskridt der er gjort i formidlingen af den moderne SMV-
politik, ved at organisere en årlig konference på højt plan,
6964/06 (Presse 65)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.III.2005
10.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL:
– at sikre, at "tænk småt først"-tilgangen er det grundlæggende princip, og samtidig at
tage hensyn til de tre søjler for bæredygtig udvikling, når det vurderes, hvilke virkninger
eksisterende og kommende lovgivning har og vil have på SMV'er på fællesskabsplan,
og at fremlægge specifikke forslag til, hvordan byrderne for SMV'er som følge af EU-
lovgivning kan reduceres gennem programmet for forenkling og ved at vurdere de
administrative byrder på grundlag af den fælles EU-metode;
– at foreslå specifikke bestemmelser, som har til formål at fremme SMV-vækst og -
udvikling, f.eks. længere overgangsperioder, reducerede afgifter, forenklede
rapporteringskrav og undtagelser;
– at sikre, at der med denne tilgang tages hensyn til alle SMV'er, traditionelle
virksomheder og virksomheder med stort vækstpotentiale ("gazeller");
– at styrke den rolle, repræsentanten for SMV-aktiviteter spiller, ved at fremme
anvendelsen af "tænk småt først"-princippet i alle Fællesskabets initiativer og
programmer;
– at foreslå foranstaltninger med henblik på en mere effektiv deltagelse fra SMV'ernes
side i den europæiske standardiseringsproces og at deltage aktivt i gennemførelsen;
– at se på reglerne og praksis i forbindelse med offentlige indkøb, og i den sammenhæng
tage hensyn til SMV'ers specifikke behov, med henblik på at lette deres adgang til
markeder og praksis for offentlige indkøb,
11.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL:
– at følge "tænk småt først"-princippet i gennemførelsen af Fællesskabets lovgivning og
national lovgivning, da SMV'erne rammes uforholdsmæssigt hårdt af administrative
omkostninger i sammenligning med større virksomheder;
– at forbedre de lovgivningsmæssige rammer for SMV'er for at sætte dem i stand til at
skabe flere job, bl.a. ved at gøre regler og praksis i forbindelse med offentlige indkøb
mere SMV-venlige;
– at overveje passende foranstaltninger til fremme af grænseoverskridende SMV-
aktiviteter;
6964/06 (Presse 65)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0011.png
13.III.2005
– at forbedre SMV'ernes konkurrenceevne ved at virkeliggøre det indre marked i
overensstemmelse med den genlancerede Lissabon-strategi, især i servicesektoren, bl.a.
ved en hurtig gennemførelse af de nye direktiver om offentlige indkøb med henblik på
at forbedre SMV'ernes adgang til markederne for offentlige indkøb;
– i højere grad at gøre brug af samhørighedspolitisk finansiering til fremme af
nøgleprioriteter inden for SMV-politikken i overensstemmelse med de generelle mål for
den nye Lissabon-strategi og tilsvarende nationale prioriteter;
– at gøre det nemmere for SMV'er i højere grad at gøre brug af samarbejdet mellem
forskningsinstitutter og erhvervslivet;
– at styrke foranstaltningerne til fremme af iværksætterkulturen og kvalifikationer for at
få flere til at overveje en karriere som virksomhedsleder, herunder gennem
iværksætteruddannelser og uddannelse på et passende niveau,
12.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL:
– at fremme en sammenhængende, pragmatisk og velkoordineret tilgang på europæisk og
nationalt plan i retning af politikker, som sigter mod at udnytte det fulde potentiale i
SMV'erne, der allerede gennem deres succes har vist, at de er i stand til hele tiden af
forny sig, og fremme udsigterne til ekspansion og jobskabelse i mikrovirksomheder og
hos selvstændige;
– regelmæssigt at inddrage alle relevante SMV-interesseparter i politikudformningen på
grundlag af henstillinger i forbindelse med projektet vedrørende høring af
interesseparter
1
og, hvis det er relevant, systematisk også at inddrage repræsentative
SMV-organisationer i deres rådgivende ekspertudvalg, arbejdsgrupper på højt plan og
andre passende fora på grundlag af de erfaringer, der allerede er gjort, og den bedste
praksis, der allerede er fastlagt, på dette område, især i kraft af det europæiske charter
om små virksomheder og handlingsplanen om iværksætterkultur;
– at fremme internationaliseringen af SMV'er og et grænseoverskridende samarbejde
mellem SMV'er;
1
Høring af interesseparter i forbindelse med udformningen af nationale og regionale
politikker, som berører små virksomheder (Best Procedure-projektet - oktober 2005).
11
6964/06 (Presse 65)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.III.2005
– at følge fremskridtene med SMV-relaterede foranstaltninger op, herunder på områder,
der er omfattet af det europæiske charter for små virksomheder, og at rapportere
eksplicit om resultaterne i fremskridtsrapporterne om deres nationale
reformprogrammer;
– at støtte mikrovirksomheder, herunder énmandsvirksomheder, med henblik på at
udnytte deres potentiale med hensyn til vækst og beskæftigelse;
– i forbindelse med vedtagelsen af centrale fællesskabsprogrammer som f.eks.
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation og 7. rammeprogram for
forskning at sikre, at SMV'er sættes i stand til fuldt ud at kunne udnytte
programmernes merværdi. Dette bør især ske ved at fastsætte passende og brugervenlige
betingelser for deres deltagelse.
6964/06 (Presse 65)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0013.png
13.III.2005
RAMMEPROGRAM FOR KONKURRENCEEVNE OG INNOVATION
Rådet nåede til fuld enighed om en generel delindstilling
1
til et forslag om et rammeprogram for
konkurrenceevne og innovation (CIP) for 2007-2013.
Der blev opnået enighed om rammeprogrammets formål, instrumenter og indhold i afventning af
Europa-Parlamentets udtalelse og den endelige godkendelse af de finansielle overslag for
syvårsperioden.
Den tekst til den generelle delindstilling, der blev opnået enighed om, bygger på de resultater, der er
opnået under tidligere formandskaber, og omfatter bl.a. følgende overordnede elementer:
klar fremstilling af komplementariteten mellem CIP og henholdsvis syvende rammeprogram og
EU's strukturfonde
præcisering og større synlighed med hensyn til økoinnovation
forbedring af overvågnings- og evalueringsaspekterne ved gennemførelsen af CIP.
Det kommende rammeprogram skal bidrage til at forbedre konkurrence- og innovationsevnen i EU
med særlig fokus på små og mellemstore virksomheder på linje med målene i Lissabon-strategien
for vækst og beskæftigelse.
CIP samler eksisterende særprogrammer inden for en enkelt ramme under tre søjler: iværksætter- og
innovationsprogrammet, støtteprogrammet for ikt-politik og programmet "Intelligent Energi -
Europa" (8081/05)
1
En generel delindstilling gør det muligt for Rådet at fastlægge ikke-budgetmæssige
elementer af forslag, der er knyttet til de igangværende forhandlinger om de finansielle
overslag for perioden 2007-2013. Dermed er muligheden åben for at tilpasse godkendte dele
af et forslag, hvis dette viser sig nødvendigt, efter at der er opnået enighed om
budgetbeløbene.
13
6964/06 (Presse 65)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0014.png
13.III.2005
TJENESTEYDELSER I DET INDRE MARKED
Rådet noterede sig en mundtlig situationsrapport fra formandskabet efter de uformelle drøftelser
mellem ministrene for konkurrenceevne den 12. marts og resultatet af afstemningen i Europa-
Parlamentet om udkastet til direktiv om tjenesteydelser i det indre marked.
Den 16. februar stemte Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen om udkastet til direktiv om
tjenesteydelser (6275/06) og enedes om væsentlige ændringer til det oprindelige forslag. Resultatet
af afstemningen kan sammenfattes således:
oprindelseslandsprincippet erstattes af bestemmelsen om fri udveksling af tjenesteydelser. Det
kræves, at medlemsstaterne respekterer tjenesteyderens ret til at udføre en tjenesteydelse og
sikrer tjenesteyderen "fri adgang til at optage eller udøve tjenestevirksomhed på dens område"
medlemsstaterne anvender fortsat deres egne regler med hensyn til ansættelsesvilkår, herunder
dem, der er fastlagt gennem kollektive aftaler
tjenesteydelser af almen økonomisk interesse, som defineret af hvert enkelt land, f.eks.
posttjenester, vandforsyning, elektricitet og affaldsbehandling, er omfattet af udkastet til direktiv.
Disse tjenester er dog ikke omfattet af bestemmelsen om fri udveksling af tjenesteydelser
tjenesteydelser af almen interesse er ikke omfattet af det kommende direktivs
anvendelsesområde. Andre sektorer, der ikke er omfattet, er: sundhedspleje, sociale
tjenesteydelser, finansielle tjenesteydelser, elektroniske kommunikationstjenester og -netværk,
transport, audiovisuelle tjenesteydelser, spilleaktiviteter, opkrævning af skatter og afgifter
forbundet med udøvelse af offentlig myndighed (notarvirksomhed), juridiske tjenesteydelser,
vikarbureauer og sikkerhedstjenesteydelser.
Kommissionen forventes at forelægge et revideret forslag i april. Herefter vil Rådet genoptage sine
drøftelser med henblik på at nå til enighed om en fælles holdning fra Rådet. Den fælles holdning vil
så blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling i overensstemmelse med proceduren med
fælles beslutningstagning.
Kommissionen forelagde sit oprindelige forslag om tjenesteydelser i januar 2004 med det formål at
opstille et retlig ramme, der fjerner hindringerne for etableringsfriheden for tjenesteydere og den
frie udveksling af tjenesteydelser inden for EU, og som sikrer både tjenesteydere og
tjenestemodtagere den fornødne retssikkerhed for at kunne gennemføre disse to traktatfæstede
principper. Der blev gjort fremskridt med Rådets arbejde på det tekniske plan i 2004-2005, og
bestemmelserne i Kommissionens forslag samt medlemsstaternes holdninger blev præciseret i
afventen af Europa-Parlamentets udtalelse.
6964/06 (Presse 65)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0015.png
13.III.2005
NY EU-TOLDKODEKS
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af et udkast til forordning, der sigter mod at
modernisere EU's toldkodeks.
Kodeksen fastsætter de generelle regler og toldprocedurerne for varer, der handles mellem
Fællesskabet og tredjelande.
Formålet med den foreslåede forordning er at erstatte den eksisterende fællesskabstoldkodeks, der
stammer fra 1992, med henblik på at tilpasse den til ændringer i det miljø, hvor den internationale
handel foregår.
Kommissionens forslag indebærer en generel reform af toldkodeksen. Det behandler spørgsmål om
kravene til de elektroniske rammer for told og handel, forenkling af toldbestemmelserne og
toldmyndighedernes ændrede opgaver. Forenklingen af lovgivningen og de administrative
procedurer, set ud fra både toldmyndighedernes og de erhvervsdrivendes synspunkt, tager sigte på:
– at forenkle strukturen og skabe sammenhæng med færre bestemmelser og enklere regler
– at tilskynde til en radikal reform af toldprocedurer for import og eksport med henblik på at
reducere antallet og gøre det nemmere at følge varerne
– at rationalisere toldgarantiordningen
– at udvide anvendelsen af enkelttilladelser (hvorved en tilladelse til en procedure udstedt af en
medlemsstat vil være gyldig i hele Fællesskabet) og
– at gennemføre e-forvaltningsinitiativet på toldområdet.
6964/06 (Presse 65)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0016.png
13.III.2005
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING: SÆRPROGRAMMER OG REGLER
FOR DELTAGELSE
Rådet drøftede fem af de syv særprogrammer, der er foreslået til gennemførelse af syvende
rammeprogram for forskning (RP7). Det noterede sig også en statusrapport, efterfulgt af en
drøftelse, om reglerne for virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i
foranstaltninger under RP7.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte gennemgangen af Kommissionens
forslag under hensyntagen til retningslinjerne fra Rådet og på baggrund af de udtalelser, som vil
blive afgivet af Europa-Parlamentet og af resultatet af de igangværende drøftelser om de
langsigtede finansielle overslag.
Drøftelsen tog udgangspunkt i kompromisforslag vedrørende følgende særprogrammer:
– "Samarbejde": forskningssamarbejde
(12736/05)
– "Idéer": oprettelse af et europæisk forskningsråd
(12730/05)
– to programmer for direkte aktioner, der skal udføres af Det Fælles Forskningscenter
(12727/05
og 12732/05),
og
– "Euratom": for forskning og uddannelse på det nukleare område
(12734/05).
– Drøftelsen fokuserede på følgende:
– de etiske principper for udvælgelse af de projekter, der skal finansieres via RP7
– hovedprincipperne for forvaltningen og gennemførelsen af særprogrammerne, og
– spørgsmål i forbindelse med strukturen for gennemførelse af det europæiske forskningsråd.
Efter drøftelsen blev der opnået bred enighed om ovennævnte særprogrammer.
6964/06 (Presse 65)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0017.png
13.III.2005
På samlingen den 28. november 2005 nåede Rådet til enighed om en generel delindstilling
vedrørende syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration for
perioden 2007-2013, herunder den særskilte beslutning om Euratom (der gælder indtil 2011).
De resterende særprogrammer "Mennesker" (menneskelige ressourcer) og "Kapacitet" (små og
mellemstore virksomheders potentielle forskningskapacitet) vil blive gennemgået på et senere
tidspunkt.
For så vidt angår reglerne for deltagelse tog drøftelsen om udkastet til forordning om regler for
virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i foranstaltninger under RP7 og for
formidling af forskningsresultater (2007-2013) udgangspunkt i en rapport fra formandskabet, der
afspejler status på nuværende tidspunkt
(6958/06).
Reglerne om deltagelse fastsætter betingelserne, rettighederne og pligterne for de juridiske enheder,
der ønsker at deltage i RP7, og principper for anvendelse og formidling af forskningsresultater.
Kommissionen forelagde sit forslag, der indgår i lovgivningspakken vedrørende RP7, den 3. januar
(5057/06).
Den 7. februar forelagde Kommissionen også et forslag om tilsvarende regler for deltagelse i
Euratoms syvende rammeprogram
(6185/06).
Dette forslag vil blive gennemgået på et senere
tidspunkt.
***
Under frokosten påhørte EU's forskningsministre en redegørelse fra Kommissionen om dens
meddelelse til Det Europæiske Råd om oprettelse af Det Europæiske Teknologiske Institut
(6844/06).
De påhørte også en redegørelse fra Esko Aho, formand for den uafhængige ekspertgruppe, der
udarbejdede en rapport om skabelse af et innovativt Europa efter det uformelle topmøde på
Hampton Court
1
.
1
http://www.europa.eu.int/invest-in-research/action/2006_ahogroup_en.htm
17
6964/06 (Presse 65)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0018.png
13.III.2005
EVENTUELT
Topmødet mellem EU og Latinamerika/Caribien
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om forberedelse af 4. topmøde mellem EU og
Latinamerika/Caribien om videnskabeligt og teknologisk samarbejde. Topmødet, hvori deltager
stats- og regeringschefer, civilsamfundet og erhvervslivet fra begge regioner, og det afholdes den
11.-12. maj i Wien
(6384/06).
Motorkøretøjer: emissioner og adgang til reparationsinformationer om køretøjer
Rådet noterede sig den tyske delegations oplysninger om udkastet til forordning om
typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner og om adgang til
reparationsinformationer om køretøjer (Euro 5)
(7158/06).
Rådet (miljøministrene) havde en orienterende drøftelse herom den 9. marts
(se pressemeddelelse
6762/06, s. 9).
6964/06 (Presse 65)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0019.png
13.III.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Køretøjer - Godkendelse af mekaniske komponenter - Regummierede dæk
Rådet vedtog afgørelser om:
godkendelse af EU's tiltrædelse af FN's Økonomiske Kommission for Europas (FN/ECE)
regulativ nr. 55 vedrørende bestemmelser for godkendelse af komponenter til mekanisk
sammenkobling af vogntog (11233/05). Disse bestemmelser tager sigte på at fjerne de tekniske
hindringer for samhandelen med motorkøretøjer og at opnå en høj grad af sikkerhed; og
tilladelse til markedsføring i EU af regummierede dæk, hvis de er fremstillet i overensstemmelse
med kravene i FN/ECE (9916/05).
TOLDUNIONEN
Varemærkeforfalskning og piratkopiering -
Rådets resolution
Rådet vedtog følgende resolution om et toldmæssigt udspil mod den seneste udvikling inden for
varemærkeforfalskning og piratkopiering:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
som ERINDRER om målene i Lissabon-strategien, som relanceret på Det Europæiske
Råds møde den 22.-23. marts 2005, hvorefter EU bør "skabe et nyt grundlag for sin
konkurrenceevne, forøge både sit vækstpotentiale og sin produktivitet og styrke den sociale
samhørighed ved først og fremmest at satse på viden, innovation og udnyttelse af den
menneskelige kapital", og
som UNDERSTREGER, at det strategiske mål, som Det Europæiske Råd har opstillet, kun
kan nås ved hjælp af et velfungerende indre marked med passende foranstaltninger, der
tilskynder til investeringer i den videnbaserede økonomi;
ERKENDER, at den kraftige vækst i varemærkeforfalskning og piratkopiering er en trussel
for EU's videnbaserede økonomi og især for sundheden og sikkerheden, og at
toldmyndighederne har hovedansvaret for at beskytte økonomien og forbrugerne mod
denne trussel;
2.
3.
6964/06 (Presse 65)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0020.png
13.III.2005
4.
FREMHÆVER, at en effektiv og ensartet toldkontrol med det formål at beskytte lovlige
virksomheder mod illoyal konkurrence og tyveri af viden er af afgørende betydning for at
beskytte Fællesskabets interesser og imødegå risikoen for konkurrenceforvridning.
Toldmyndighederne tegner sig for langt de fleste beslaglæggelser af forfalskede varer med
en stigning i EU i de seneste fem år på over 1000%; yderligere praktiske forbedringer af
toldkontrollen vil styrke beskyttelsen af økonomien og forbrugerne;
UNDERSTREGER, at det er nødvendigt at sikre, at toldkontrollen og
samarbejdsforanstaltninger på toldområdet yder økonomien og forbrugerne størst mulig
beskyttelse mod denne farlige trafik, og ERKENDER, at der er tale om en stor udfordring,
der kræver bedre toldteknikker. Ved at tage denne udfordring op ydes der samtidig et
værdifuldt bidrag til fremme af fair handel, beskyttelse af Fællesskabets og
medlemsstaternes indtægter, beskyttelse af forbrugerne og bekæmpelse af organiseret
kriminalitet og hvidvaskning af penge;
HILSER Kommissionens meddelelse om et toldmæssigt udspil mod
varemærkeforfalskning og piratkopiering (i det følgende benævnt meddelelsen)
VELKOMMEN
1
og især
– de konkrete foranstaltninger for at forbedre toldkontrollen, specielt ved øget udveksling
af risikostyringsteknikker og -oplysninger, og styrke det internationale samarbejde,
navnlig med de vigtigste eksportlande og relevante internationale organisationer
– den fremhævede nødvendighed af at etablere og fremme et stærkt partnerskab mellem
toldmyndighederne og erhvervslivet, hvor begge parter forpligter sig til at tackle
problemet med varemærkeforfalskede og piratkopierede varer
– tilgangen til tacklingen af det voksende problem med forfalskede varer, især varer, der
udgør en risiko for sundheden og sikkerheden, gennem en omfattende EU-
handlingsplan på grundlag af de konkrete foranstaltninger i meddelelsen;
7.
OPFORDRER Kommissionen til
– at forelægge passende forslag til støtte for gennemførelsen af tilgangen i meddelelsen,
idet der skal lægges særlig vægt på at øge udvekslingen af oplysninger både mellem
toldmyndighederne indbyrdes og mellem toldmyndighederne og de aktører, der
beskæftiger sig med bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering
5.
6.
1
KOM(2005) 479 endelig.
20
6964/06 (Presse 65)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0021.png
13.III.2005
– at aflægge rapport om gennemførelsen af meddelelsen og dens foranstaltninger som led
i den årsrapport, den skal forelægge i henhold til artikel 23 i Rådets forordning (EF)
nr. 1383/2003
1
;
8.
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til inden for deres respektive ansvars-
områder at gennemføre den samlede tilgang i meddelelsen og dermed yderligere forbedre
toldkontrollen og toldsamarbejdet med det formål at bekæmpe den voksende trussel, som
varemærkeforfalskning og piratkopiering udgør."
HANDELSPOLITIK
Aserbajdsjan, Kasakhstan - Tekstilaftaler
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger med Aserbajdsjan og Kasakhstan
om at ændre bestemmelserne om tekstilhandel i EU's partnerskabs- og samarbejdsaftaler med disse
lande for at tage hensyn til udløbet af de bilaterale tekstilaftaler med dem.
FISKERI
Aftale med Salomonøerne
Rådet vedtog en forordning om godkendelse af en partnerskabsaftale mellem EU og Salomonøerne
om fiskeri ud for Salomonøerne (5290/06).
Aftalen indeholder bestemmelser om økonomisk, finansielt, teknisk og videnskabeligt samarbejde i
fiskerierhvervet med henblik på at sikre, at ressourcerne bevares og udnyttes på en bæredygtig
måde, og om partnerskaber mellem virksomheder med henblik på i begge parters interesse at
udvikle økonomiske aktiviteter inden for fiskeriet og tilknyttede aktiviteter. Den gælder tre år fra
datoen for dens ikrafttræden. Den fornyes automatisk i yderligere perioder på tre år.
1
Rådets forordning (EF) nr. 1383/2003 af 22. juli 2003 om toldmyndighedernes indgriben
over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om
de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder (EUT
L 196 af 2.8.2003, s. 7).
21
6964/06 (Presse 65)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453513_0022.png
13.III.2005
Forordningen bestemmer også, hvorledes de fangstmuligheder, der er fastsat i en protokol til
aftalen, skal fordeles mellem medlemsstaterne. De er angivet ved antal fartøjer (6 langlinefartøjer
med flydeline til Spanien og 4 til Portugal) og som en procentsats af fangstmulighederne for
notfartøjer med fryseanlæg til tunfiskeri (75% af fiskerimulighederne til Spanien og 25% til
Frankrig).
Den finansielle modydelse er fastsat til 400 000 EUR årligt.
6964/06 (Presse 65)
22
DA