Europaudvalget 2005-06
2716 - Økofin
Offentligt
1453511_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6917/06 (Presse 64)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2716. samling i Rådet
Økonomi og finans
den 14. marts 2006 i Bruxelles
Formand
Karl-Heinz GRASSER
Østrigs forbundsfinansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
6917/06 (Presse 64)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0002.png
14.III.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet henstillede til
Tyskland,
at det senest i 2007 træffer foranstaltninger til at korrigere sit
uforholdsmæssigt store offentlige underskud. Med hensyn til
Italien
besluttede det, at der ikke er
behov for yderligere foranstaltninger på nuværende tidspunkt, selv om en korrektion af
underskuddet vil kræve en fuldstændig gennemførelse af budgettet for 2006 og omfattende
supplerende foranstaltninger i 2007. Det fremsatte også en udtalelse om en række opdaterede
stabilitets- og konvergensprogrammer,
som var forelagt af en tredje gruppe af medlemsstater (de
to første rækker blev godkendt i januar og februar).
Rådet drøftede en række sager, der skal forelægges på
Det Europæiske Råds
forårsmøde, navnlig
om Lissabon-reformstrategien og Den Europæiske Investeringsbanks bidrag til vækst- og
beskæftigelsesforanstaltninger.
6917/06 (Presse 64)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0003.png
14.III.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE.............................................. 7
Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse: dokument om nøglespørgsmål....................... 7
EIB's bidrag til fremme af vækst og beskæftigelse .................................................................... 8
Bedre regulering ......................................................................................................................... 9
Social beskyttelse og social integration.................................................................................... 10
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER .................................................................. 11
Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien, Irland, Nederlandene og Portugal............ 11
Cypern, Litauen, Malta, Polen og Det Forenede Kongerige .................................................... 11
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD ...... 12
Tyskland ................................................................................................................................... 12
Italien ........................................................................................................................................ 13
EU'S BUDGET .................................................................................................................................. 14
Prioriteter for 2007 - Rådets konklusioner ............................................................................... 14
Decharge for 2004 .................................................................................................................... 18
Opfølgning af dechargen for 2003 - Rådets konklusioner ....................................................... 19
AKTIVITETER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET .................................................. 22
Makroøkonomisk dialog på politisk plan ................................................................................. 22
Møde med Europa-Parlamentet om de overordnede retningslinjer for den økonomiske
politik........................................................................................................................................ 22
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6917/06 (Presse 64)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
De nationale centralbankers eksterne revisorer - Østrig ........................................................................................ 23
UDVIKLINGSPOLITIK
Den Europæiske Udviklingsfond - Decharge for budgettet for 2004 .................................................................... 23
6917/06 (Presse 64)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0005.png
14.III.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš PROUZA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Thierry BRETON
Irland:
Brian LENIHAN
Vicepremierminister og finansminister
Vicefinansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Viceminister, Ministeriet for Sundhed og Børn,
Justitsministeriet og Ministeriet for Ligestilling og
Lovreformer samt Ministeriet for Uddannelse og
Videnskab, med særligt ansvar for børn
Viceministerpræsident
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Finansminister
Premierminister og finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Oskars SPURDZIĥŠ
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Alfred FINZ
Polen:
Zyta GILOWSKA
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Slovenien:
Igor SENĈAR
6917/06 (Presse 64)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0006.png
14.III.2006
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Eero HEINÄLUOMA
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Ivan LEWIS
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Statssekretær for økonomiske spørgsmål,
Finansministeriet
Kommissionen:
Joaquin ALMUNIA
Siim KALLAS
Medlem
Medlem
Deltagere fra andre institutioner:
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Joe GRICE
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Plamen Vassiler ORESHARSKI
Rumænien:
Sebastian VLĂDESCU
Finansminister
Minister for offentlige finanser
6917/06 (Presse 64)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0007.png
14.III.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse: dokument om nøglespørgsmål
Rådet nåede til enighed om et bidrag til Det Europæiske Råd møde den 23.-24. marts i form af et
dokument om nøglespørgsmål vedrørende gennemførelse af strategien for vækst og beskæftigelse,
som blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Lissabon i 2000 og fornyet sidste år
(7377/06).
Dokumentet om nøglespørgsmål følger op på Kommissionens årlige statusrapport om Lissabon-
strategien, der indeholder en vurdering af de nationale reformprogrammer, som medlemsstaterne
har fastlagt som reaktion på de økonomisk-politiske retningslinjer og beskæftigelsesretningslinjer,
der er fastlagt af Rådet.
I forbindelse med en midtvejsrevision i marts sidste år vedtog Det Europæiske Råd ændringer i
Lissabon-strategiens ledelsesforskrifter med henblik på at styrke dens bidrag til vækst og
beskæftigelse i EU. Det Europæiske Råd bør nu vise vilje til at gennemføre de vedtagne reformer
og til at træffe effektive foranstaltninger på fællesskabsplan.
I dokumentet om nøglespørgsmål fremhæves følgende prioriteter:
Brug af det igangværende opsving til at fortsætte den finanspolitiske konsolidering i
overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten
Forbedring af de offentlige finansers holdbarhed og kvalitet
Øget beskæftigelse i Europa som en af topprioriteterne for reformer
Tilvejebringelse af de rette incitamenter til innovation
Skabelse af et gunstigt erhvervsklima, herunder for små og mellemstore virksomheder
Sikring af en sammenhængende energipolitik i EU i en global kontekst.
Andre rådssammensætninger bidrager også til Det Europæiske Råd med deres respektive
dokumenter om nøglespørgsmål.
6917/06 (Presse 64)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
EIB's bidrag til fremme af vækst og beskæftigelse
Rådet vedtog en rapport om nogle forslag fra Den Europæiske Investeringsbank om at styrke EIB's
og Den Europæiske Investeringsfonds bidrag til at fremme vækst og beskæftigelse i EU, og det
vedtog at forelægge den som sit bidrag til Det Europæiske Råds møde den 23.-24. marts
(7106/06).
Rådets rapport indkredser to store områder, hvor EIB-Gruppen (EIB og EIF) vil styrke sit bidrag:
Forskning og udvikling, innovation og færdigheder samt SMV'er
Investering i infrastruktur, herunder energisikkerhed og vedvarende energikilder samt
transeuropæiske net (TEN).
EIB-Gruppen vil arbejde hen imod disse mål inden for den eksisterende ramme for EIB's næste
kapitalforøgelse, der først forventes at finde sted i 2010 og at være selvfinansierende. Den vil
kombinere sine egne midler med midler fra EU-budgettet, forudsat at dens ledende organer træffer
de nødvendige afgørelser, og at projekterne er økonomisk og finansielt levedygtige.
Den økonomiske begrundelse for bankens forslag afhænger af:
den merværdi, den kan tilføre på områder, hvor markedet ikke kan tilvejebringe den nødvendige
finansiering, og
den katalysatorvirkning, den kan have med hensyn til at mobilisere private investeringer.
Initiativet bygger på den europæiske indsats for vækst, som Det Europæiske Råd lancerede i
december 2003, og hvorunder EIB har ydet låneundertegnelser for næsten 24 mia. EUR for så vidt
angår "innovation 2010-initiativet" og for over 22 mia. EUR for så vidt angår TEN-projekter.
6917/06 (Presse 64)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
Bedre regulering
Rådet drøftede de fremskridt, der er gjort med EU's initiativ vedrørende bedre regulering, der har til
formål at reducere unødvendige administrative byrder for erhvervslivet, frivillige grupper og
borgerne og styrke konkurrenceevnen og produktiviteten ved at forenkle lovgivningen, øge
gennemsigtigheden og begrænse bureaukratiet.
Det noterede sig Kommissionens fremskridt og en note fra formandskabet om begrænsning af de
administrative omkostninger ved Fællesskabets programmer og foranstaltninger samt om
erfaringerne på nationalt plan
(7054/05).
Rådet vedtog at vende tilbage til spørgsmålet og gøre status på en senere samling.
Der er allerede på EU-plan taget en række skridt til at forbedre de lovgivningsmæssige rammer:
Kommissionen har offentliggjort reviderede retningslinjer for de konsekvensvurderinger, der
skal ledsage udkast til retsakter, herunder afprøvning af konkurrenceevnen
Kommissionen bebudede i september, at 68 endnu ikke vedtagne retsakter vil blive trukket
tilbage, og den har indledt et arbejdsprogram, der skal forenkle 1400 regler og bestemmelser
inden for tre år
Kommissionen og Rådet er nået til enighed om at måle EU-lovgivningens administrative
omkostninger. Rådet har bedt Kommissionen undersøge, hvordan metodologien kan
gennemføres, og overveje, hvilke mål der kan fastsættes for at reducere den administrative byrde
for specifikke erhvervssektorer
der er gjort fremskridt med hensyn til at nå til enighed mellem institutionerne om en fælles
strategi for konsekvensvurdering.
6917/06 (Presse 64)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
Social beskyttelse og social integration
Rådet udtrykte tilfredshed med, at Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik)
på samlingen den 10. marts vedtog Rådets og Kommissionens fælles rapport om social beskyttelse
og social integration i forbindelse med pensioner, sundhedsydelser og langtidspleje
(6800/06 +
ADD 1).
Rapporten vil blive forelagt for Det Europæiske Råd på mødet den 23.-24. marts.
6917/06 (Presse 64)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0011.png
14.III.2006
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien, Irland, Nederlandene og Portugal
Cypern, Litauen, Malta, Polen og Det Forenede Kongerige
Rådet vedtog udtalelser om en række årlige opdateringer af medlemsstaters stabilitets- og
konvergensprogrammer:
de opdaterede stabilitetsprogrammer, som er forelagt af Tyskland, Grækenland, Spanien,
Frankrig, Italien, Irland, Nederlandene og Portugal
(7370/06, 7371/06, 7372/06, 7373/06,
7376/06, 7375/06, 7378/06, 7379/06)
de opdaterede konvergensprogrammer, som er forelagt af Cypern, Litauen, Malta, Polen og Det
Forenede Kongerige
(7380/06, 7381/06, 7382/06, 7383/06, 7384/06).
I henhold til EU's stabilitets- og vækstpagt skal medlemsstater, der anvender møntenheden euro,
forelægge stabilitetsprogrammer, og lande, der ikke deltager i den fælles valuta, skal forelægge
konvergensprogrammer.
Formålet er at sikre sunde offentlige finanser som et middel til at styrke forudsætningerne for pris-
stabilitet og for en vedvarende og beskæftigelsesskabende vækst.
Pagten kræver, at programmerne opstiller en mellemfristet målsætning for medlemsstatens budget-
stilling, hovedantagelserne vedrørende den forventede økonomiske udvikling og vigtige
økonomiske variabler, en beskrivelse af budgetforanstaltninger og andre økonomisk-politiske
foranstaltninger og en analyse af, hvordan ændringer i antagelser vil påvirke budget- og
gældsstillingen.
6917/06 (Presse 64)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0012.png
14.III.2006
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Tyskland
Rådet vedtog en beslutning i henhold til traktatens artikel 104, stk. 9, hvori det henstilles til
Tyskland, at det hurtigst muligt og senest i 2007 bringer sit offentlige underskud ned under 3% af
bruttonationalproduktet (BNP), som er referenceværdien i henhold til EU-traktaten.
Kommissionen har på grundlag af foreløbige oplysninger fra Tyskland den 24. februar opgjort
Tysklands underskud til 3,3% af BNP i 2005.
Den tyske regering vedtog den 22. februar et forslag til forbundsbudget for 2006 og et lovforslag
om forhøjelse af den centrale momssats fra 16% til 19% fra og med 1. januar 2007. På baggrund
heraf forventer Kommissionen, at det tyske underskud forbliver lidt over 3% i 2006 og falder til
klart under referenceværdien i 2007.
Ifølge Rådets beslutning skal Tyskland senest den 14. juli og ved fire senere lejligheder fremlægge
en rapport for Kommissionen om de foranstaltninger, der er truffet for at korrigere underskuddet.
Tyskland skal sikre en kumulativ forbedring af landets strukturelle saldo på mindst 1% af BNP i
2006 og 2007 og en årlig nedbringelse af dets strukturelle underskud på mindst 0,5%, efter at det
uforholdsmæssigt store underskud er blevet korrigeret.
EU's procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud blev for Tysklands
vedkommende indledt i januar 2003, da Rådet i henhold til EF-traktatens artikel 104, stk. 6, vedtog
en beslutning om et uforholdsmæssigt stort underskud og en henstilling i henhold til artikel 104, stk.
7, om at bringe denne situation til ophør.
6917/06 (Presse 64)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
Italien
Rådet drøftede en meddelelse fra Kommissionen om vurdering af de foranstaltninger, Italien har
truffet til opfølgning af Rådets henstilling af 28. juli 2005 med henblik på at bringe situationen med
et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
Rådet tilsluttede sig Kommissionens synspunkt, at de foranstaltninger, de italienske myndigheder
havde truffet til opfølgning af Rådets henstilling - under forudsætning af at de gennemføres fuldt ud
- er tilstrækkelige til at sikre fyldestgørende fremskridt i 2006 i retning af korrektion af det
uforholdsmæssigt store underskud inden for den frist, der er sat i henstillingen.
Derudover deler Rådet Kommissionens synspunkt, at korrektionen af det uforholdsmæssigt store
underskud senest i 2007 i afgørende grad afhænger af, at budgettet for 2006 gennemføres, og at der
specificeres og gennemføres omfattende supplerende korrigerende foranstaltninger for 2007. Rådet
bekræftede, at det har til hensigt fortsat at overvåge budgetudviklingen i Italien nøje sammen med
Kommissionen for at sikre, at der fortsat gøres en fyldestgørende indsats.
Proceduren i forbindelse med et uforholdsmæssigt stort underskud blev for Italiens vedkommende
indledt i juli 2005, da Rådet i henhold til artikel 104, stk. 6, vedtog en beslutning om et
uforholdsmæssigt stort underskud og en henstilling i henhold til artikel 104, stk. 7, om at bringe
denne situation til ophør.
6917/06 (Presse 64)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0014.png
14.III.2006
EU'S BUDGET
Prioriteter for 2007 - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner, der vil danne grundlag for drøftelserne med Europa-
Parlamentet og Kommissionen om udarbejdelse af EU's almindelige budget for 2007.
"1.
Rådet understreger, at budgetproceduren for 2007 vil blive markeret af to vigtige forhold,
nemlig dels de nye finansielle overslag for 2007-2013, som der skal opnås enighed om,
dels den kommende optagelse af to nye lande i EU, som skal bekræftes. Dette bør klart
afspejles i det foreløbige budgetforslag (FBF) for 2007.
Rådet bekræfter betydningen af at opretholde en ramme med samlet budgetdisciplin. Rådet
gentager sit ønske om, at EU-budgettet for 2007 skal stille tilstrækkelige midler til
rådighed til at gennemføre EU's forskellige politikker effektivt. Det fremhæver, at det bør
anvende samme grad af budgetmæssig tilbageholdenhed, som EU's medlemsstater udøver i
deres egne nationale budgetter.
Rådet er overbevist om betydningen af et godt samarbejde mellem budgetmyndighedens to
parter og Kommission og ser frem til at skabe en god samarbejdsånd i forbindelse med
budgetproceduren for 2007.
Rådet bekræfter, at den kommende interinstitutionelle aftale (IIA) om budgetdisciplin og
forbedring af budgetproceduren for perioden 2007-2013 vil danne grundlag for
udarbejdelsen af 2007-budgettet. Det gentager sin vedvarende vilje til at anvende IIA fuldt
ud. Det lægger stor vægt på overholdelsen af de finansielle overslag, som kræver, at
Fællesskabets udgifter ligger inden for de grænser, der skal fastsættes heri.
Det er med henblik på forsvarlig økonomisk forvaltning og imødegåelse af uforudsete
omstændigheder vigtigt at bevare tilstrækkelige margener under alle lofterne for de
forskellige udgiftsområder, bortset fra udgiftsområde 1b, navnlig i den nye finansielle
periodes første år.
2.
3.
4.
5.
6917/06 (Presse 64)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
6.
Rådet understreger, at bevillingerne for 2007 bør afspejle reelle og veldefinerede behov og
være forenelige med lofterne i de finansielle overslag. Der bør også tages hensyn til
absorptionskapaciteten og den hidtidige gennemførelse ved fastlæggelsen af bevillingerne.
Det finder, at alle bevillinger må gennemgås i detaljer for hvert politikområde, og
bekræfter i den forbindelse betydningen af reallokering, for at budgetmyndigheden kan
foretage de nødvendige tilpasninger for at dække de nuværende og fremtidige behov.
Derfor peger det på nødvendigheden af at få stillet aktivitetsredegørelser af høj kvalitet og
finansielle oplysninger om udgiftsforslag til rådighed i god tid.
Rådet finder det vigtigt, at gennemførelsen af EU-budgettet forbedres i 2007, så den
betydelige underudnyttelse af midlerne, der fandt sted i de første fire år under de
finansielle overslag for 2000-2006, kan udgås. Derfor understreger Rådet betydningen af,
at Kommissionen, når det er relevant, vedtager bestemmelser og retningslinjer for
gennemførelsen på grundlag af de vedtagne forordninger i god tid i 2006, så
gennemførelsen kan påbegyndes effektivt senest den 1. januar 2007. Rådet understreger i
den forbindelse nødvendigheden af klare og enkle regler.
Rådet fremhæver på ny betydningen af en stram styring af betalingsbevillingerne.
Omfanget af betalingsbevillinger på budgettet bør være tilstrækkeligt, men ikke
overvurderet, idet der tages hensyn til den hidtidige gennemførelse og de reelle behov for
2007.
Kommissionen og medlemsstaterne bør fortsætte deres bestræbelser på at udarbejde bedre
prognoser. Rådet finder, at medlemsstaterne bør fremlægge strukturfondsoverslag, der er
så nøjagtige som muligt, mens det er Kommissionens ansvar at vurdere det faktiske behov
for bevillinger, som skal medtages i det foreløbige budgetforslag.
9.
Rådet ser frem til fortsat forbedring af den aktivitetsbaserede budgetlægning i 2007 støttet
af indførelsen af specifikke, målelige, realiserbare, relevante og tidsbestemte målsætninger,
hensigtsmæssige resultatindikatorer og fuldstændige evalueringsprocedurer i alle
fællesskabsprogrammer, som har konsekvenser for EU-budgettet, jf. finansforordningen.
7.
8.
6917/06 (Presse 64)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
Rådet opfordrer Kommissionen til at tage fuldt hensyn til bemærkningerne fra
delegationerne i Rådet efter den indgående gennemgang af de forskellige
aktivitetsredegørelser i de to foregående år. Det agter at fortsætte den grundige
gennemgang af en række aktivitetsredegørelser under budgetproceduren i 2007 og lægger
særlig vægt på aktivitetsredegørelser, der omfatter retsgrundlag og rammebeløb, som er
ved at blive fornyet og/eller vedtaget.
Rådet er også fast besluttet på at forbedre virkningen af informationen om aktivitetsbaseret
budgetlægning under drøftelsen om det årlige budget, navnlig med hensyn til begrundelsen
for Fællesskabets aktioner og forklaringer i forbindelse med de foreslåede ændringer i
bevillingerne.
Rådet opfordrer Kommissionen til at forbedre gennemførelsen af den aktivitetsbaserede
budgetlægning i sine administrationsudgifter, så den afspejler de faktiske administrative
udgifter i relation til hvert politikområde.
10.
For at lette overgangen mellem de finansielle overslag for 2000-2006 og de finansielle
overslag for 2007-2013 opfordrer Rådet Kommissionen til at fremkomme med relevante
oplysninger, som gør det muligt at foretage sammenligninger mellem 2005-budgettet,
2006- budgettet og FBF for 2007, i begyndelsen af budgetproceduren for 2007.
Med hensyn til visse specifikke budgetspørgsmål peger Rådet på følgende vigtige
elementer for opstillingen af 2007-budgettet:
Rådet opfordrer Kommissionen til sammen med medlemsstaterne at fortsætte
bestræbelserne på at fastlægge et nøjagtigt betalingsbevillingsniveau for
strukturfondene. Rådet erindrer endvidere om betydningen af at forenkle
procedurerne med henblik på at lette gennemførelsen.
Kommissionen opfordres som i de foregående år til at forelægge realistiske
prognoser for udgifterne til den fælles landbrugspolitik i sit foreløbige budgetforslag.
Opmærksomheden bør især rettes mod at sikre, at betalingsbevillingerne for udgifter
vedrørende udvikling af landdistrikterne er nøjagtige.
11.
6917/06 (Presse 64)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
Med hensyn til de eksterne aktioner finder Rådet det afgørende, at der er
tilstrækkelige margener inden for lofterne til imødegåelse af uforudsete aktioner og
kriser, og fremhæver det nuværende princip om, at institutionerne så vidt muligt
sikrer, at der er tilstrækkelige margener til rådighed. Det finder, at der bør tages
hensyn til dets prioriteter og erindrer i den forbindelse om den betydning, det altid
har tillagt finansieringen af FUSP.
Rådet finder det vigtigt, at effektive institutioner er en stadig vigtigere faktor, når der
skal allokeres administrative ressourcer. Der bør også tages hensyn til besparelser og
rationaliseringsgevinster som følge af årlig vækst i produktiviteten og
stordriftsfordele ved fastlæggelsen af det administrative udgiftsniveau. Målet bør
være at opnå en væsentlig effektivitetsgevinst, hovedsagelig gennem videreudvikling
af det interinstitutionelle samarbejde og målrettede foranstaltninger. Det bør også nås
ved at omlægge og reorganisere EU-institutionernes administrative strukturer. Dette
ville sende et signal om forbedret effektivitet til EU-borgerne.
Det opfordrer institutionerne til under budgetproceduren for 2007 at fremlægge deres
planer for vurdering og gennemførelse af besparelser i de administrative
omkostninger for perioden 2007-2013, herunder alle administrative udgifter.
Det erindrer om betydningen af, at institutionerne sikrer, at rekrutteringsprocessen i
forbindelse med udvidelsen fortsætter uden forsinkelser.
Rådet understreger, at det er nødvendigt at sikre, at pilotprojekter og forberedende
aktioner er gennemførlige og forenelige med EU's nye prioriterede aktioner, og at
undersøge, hvordan de skal anvendes i praksis. Det finder i den forbindelse, at
Kommissionen på en samlet og koordineret måde tager de relevante initiativer under
den årlige budgetprocedure for at udvikle de forskellige pilotprojekter og
forberedende aktioner inden for de finansielle grænser, der er fastsat i IIA.
12.
Rådet fremhæver den store betydning, det tillægger disse retningslinjer under den
kommende budgetprocedure, og forventer, at der tages fuldt hensyn til dem allerede i det
foreløbige budgetforslag for 2007. Disse retningslinjer vil blive sendt til Europa-
Parlamentet og Kommissionen."
6917/06 (Presse 64)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
Decharge for 2004
Rådet godkendte med kvalificeret flertal en henstilling, der skal sendes til Europa-Parlamentet, om
meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet for regnskabsåret 2004.
Den nederlandske delegation stemte imod.
Rådet godkendte også, uden debat, henstillinger til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge
til direktørerne for følgende fællesskabsorganer for gennemførelsen af budgettet for 2004:
Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur
Det Europæiske Miljøagentur
Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut
Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkårene
Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed
Eurojust
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
Det Europæiske Center for Udvikling af Erhvervsuddannelse
Oversættelsescentret for Den Europæiske Unions Organer
Det Europæiske Lægemiddelagentur
Det Europæiske Observationscenter for Racisme og Fremmedhad
Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur
Det Europæiske Genopbygningsagentur
6917/06 (Presse 64)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0019.png
14.III.2006
Opfølgning af dechargen for 2003 - Rådets konklusioner
Rådet vedtog uden debat følgende konklusioner vedrørende opfølgning af dechargen til
Kommissionen for gennemførelse af budgettet for 2003.
"1.
Rådet noterer sig Kommissionens rapport om de foranstaltninger, den har truffet som
reaktion på Rådets henstillinger vedrørende dechargeproceduren for 2003. Det noterer sig
med tilfredshed forbedringerne i præsentationen af denne rapport, navnlig at der er indføjet
krydsreferencer og henvisninger mellem selve rapporten og det dertil hørende
arbejdsdokument.
Rådet anerkender Kommissionens indsats for sammen med medlemsstaterne at forbedre
kontrollen over de midler, der er omfattet af delt forvaltning, og det tilskynder
Kommissionen til at fortsætte disse bestræbelser.
Rådet noterer sig offentliggørelsen af Kommissionens meddelelse om en køreplan for en
integreret intern kontrolstruktur
1
samt de foranstaltninger, der er truffet for at sikre en mere
sund finansforvaltning. Det understreger, at der er behov for en yderligere indsats fra
Kommissionens side, især med hensyn til forvaltning af risikovurdering.
Rådet noterer sig, at de fleste af aktionerne i hvidbogen om revision, finansforvaltning og
-kontrol er blevet gennemført, herunder de interne kontrolstandarder. Det understreger på
ny behovet for at udarbejde passende indikatorer i forbindelse med aktivitetsbaseret
management, og anmoder Kommissionen om at træffe de relevante foranstaltninger.
For så vidt angår Kommissionens nye regnskabssystem vil Rådet omhyggeligt overvåge, at
der ikke er væsentlige forsinkelser eller problemer i forbindelse med at opfylde de
resterende mål for moderniseringen. I denne forbindelse opfordrer Rådet Kommissionen til
at give mere dækkende finansielle oplysninger om flerårige projekter.
Mere specifikt ønsker Rådet at fremsætte følgende bemærkninger inden for de forskellige
aktivitetsområder:
Budgetforvaltningen
Rådet noterer sig den indsats, der er gjort for at forbedre budgetoverslagene og afskaffe
"unormale UF". I den forbindelse minder det om vigtigheden af, at budgetmyndigheden tre
gange om året får klar analytisk information om den samlede gennemførelse af de vigtigste
fællesskabsprogrammer til sammenligning med den oprindelige gennemførelsesplan.
2.
3.
4.
5.
6.
1
10326/05 KOM(2005) 252 endelig.
19
6917/06 (Presse 64)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
Egne indtægter
Rådet noterer sig, at Kommissionen arbejder på forslag, der har til formål at forenkle
procedurereglerne med hensyn til toldkontingenterne for landbrugsprodukter, og at den har
vedtaget retningslinjer med henblik på mere effektive procedurer for systemet vedrørende
oprindelsesreglerne inden for præferenceordninger.
Den fælles landbrugspolitik
Rådet hilser velkommen, at der er sket fremskridt i kontrolsystemerne for så vidt angår de
udgiftskategorier inden for landbrugspolitikken, hvor risikograden er højst (dyrepræmie-
ordninger), samt at Kommissionen har ændret IACS-forordningen, så medlemsstaterne er
forpligtet til årligt at vurdere effektiviteten af de anvendte risikofaktorer.
I den forbindelse opfordrer Rådet Kommissionen til at tage yderligere skridt til at forbedre
kontrolsystemerne på områder, der ikke er underlagt IACS, samt på
eksportrestitutionsområdet.
Strukturforanstaltninger
Rådet anerkender Kommissionens indsats for at rette op på svaghederne i overvågnings- og
kontrolsystemet for strukturforanstaltningerne. I denne sammenhæng minder det
Kommissionen om betydningen af at styrke samarbejdet med medlemsstaterne for at
optimere effektiviteten af det nuværende kontrolsystem gennem forenkling og strømlining
af reglerne.
Rådet noterer sig, at Kommissionen har til hensigt at foreslå et styrings- og kontrolsystem
for perioden 2007-13, der bygger på de tidligere erfaringer.
Interne politikker
Rådet noterer sig de foranstaltninger, Kommissionen har truffet for at styrke de finansielle
data vedrørende forsinkede betalinger og forbedre tilsynet med budgetgennemførelsen.
Rådet noterer sig imidlertid med bekymring, at der er gjort en utilstrækkelig indsats for at
udvikle et integreret it-system til styrings- og kontrolsystemet for 6. rammeprogram for
forskning og teknologisk udvikling, selv om det erkender, at der er anvendt visse it-
redskaber, der i fuld udstrækning skal kunne anvendes som støtte for evalueringen fra
forslagsstadiet over kontraktudbetalinger til projekttilsyn.
6917/06 (Presse 64)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2006
Rådet noterer sig, at Kommissionen har indført en indberetningsordning, som skal bistå de
finansielle tjenester med at kontrollere deres inddrivelser af uretmæssigt udbetalte beløb,
og at den har truffet yderligere korrigerende foranstaltninger med henblik på at fastlægge
en sammenhængende revisionspolitik.
Foranstaltninger udadtil
Rådet hilser de foranstaltninger velkommen, der er truffet med henblik på en reform af
forvaltningen af bistand til tredjelande, og noterer sig indførelsen af nye redskaber (såsom
CRIS Audit), der skal bidrage til en yderligere forbedring af informationsstrømmen om
revisionsresultaterne på centralt plan. I den forbindelse støtter Rådet fortsat reformen af
forvaltningen af EU's bistand til tredjelande med decentralisering af ansvaret til EU-
delegationerne, og det opfordrer Kommissionen til konsekvent at arbejde videre med
reformprocessen.
Førtiltrædelsesstøtte
Rådet noterer sig, at Kommissionen fortsætter sin indsats for at gennemføre det udvidede
decentrale implementeringssystem (EDIS) fuldt ud, både i de nye medlemsstater og i
kandidatlandene. Det noterer sig, at med hensyn til Phare er EDIS blevet indført i alle ti
nye medlemsstater, og at det fortsat er et mål for den rumænske og den bulgarske
administration at indføre det i 2006.
Med hensyn til ISPA støtter Rådet alle foranstaltninger, der kan forebygge risici i
forbindelse med udbudsprocedurer og procedurer for indgåelse af kontrakter, og det hilser
med tilfredshed de initiativer, Kommissionen har taget med henblik herpå.
Administrationsudgifter
Rådet hilser velkommen, at Kommissionen har truffet foranstaltninger for at fortsætte den
effektive gennemførelse af den administrative og finansielle reform, herunder interne
kontrolstandarder, udvikling af en fælles risikoevalueringsmetode, efterfølgende kontrol og
intern revision, og det opfordrer Kommissionen til at fortsætte disse bestræbelser.
Finansielle instrumenter og bankaktiviteter
Rådet ser med tilfredshed på, at alle de foreslåede foranstaltninger vedrørende de
finansielle instrumenter til fordel for små og mellemstore virksomheder er blevet
gennemført, og det opfordrer Kommissionen til at gå frem på samme måde i tilsvarende
finansielle sektorer."
6917/06 (Presse 64)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0022.png
14.III.2006
AKTIVITETER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET
Makroøkonomisk dialog på politisk plan
Repræsentanter for Rådet, Kommissionen og Den Europæiske Centralbank mødtes med
repræsentanter for Sammenslutningen af Europæiske Fagforbund og Sammenslutningen af
Europæiske Arbejdsgiverforeninger til den 14. makroøkonomiske dialog på politisk plan.
På mødet gennemgik man den økonomiske situation og de økonomiske udsigter samt det offentliges
politik, navnlig på baggrund af globaliseringens udfordringer.
Møde med Europa-Parlamentet om de overordnede retningslinjer for den økonomiske
politik
Formandskabstrojkaen (repræsentanter for Østrig, Finland og Tyskland) holdt en videokonference
med repræsentanter for Europa-Parlamentet for at drøfte EU's overordnede retningslinjer for den
økonomiske politik (BEPG) for perioden 2004-2006.
Kommissionen besluttede, at den ikke vil ajourføre BEPG i år, så de eksisterende retningslinjer har
stadig gyldighed.
*
*
*
Under morgenmaden drøftede ministrene de udfordringer til den økonomiske politik, der ligger i
EU's strategi for vækst og beskæftigelse, som blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Lissabon i 2000
og relanceret sidste år; drøftelsen tog udgangspunkt i et dokument, der var udarbejdet af Bruegel, en
tænketank med base i Bruxelles, og som blev præsenteret af Jean Pisani-Ferry og André Sapir.
Under frokosten blev ministrene orienteret om mødet i Eurogruppen den 13. marts og om en rapport
om forberedelsen af et nyt eksternt lånemandat til Den Europæiske Investeringsbank, og de drøftede
desuden spørgsmål vedrørende energimarkeder på grundlag af en grønbog fra Kommissionen.
6917/06 (Presse 64)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453511_0023.png
14.III.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
De nationale centralbankers eksterne revisorer - Østrig
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af KPMG Alpen-Treuhand GmbH og
TPA Horwath Wirtschaftsprüfung GmbH som eksterne revisorer for Österreichische Nationalbank
for regnskabsåret 2006 og Moore Stephens Austria Wirtschaftsprüfungsgesellschaft mbH og BDO
Auxilia Treuhand GmbH som stedfortrædende revisorer
(6524/06).
Mandatet kan fornys årligt, men ikke ud over et samlet tidsrum på fem år.
Afgørelsen ændrer afgørelse 1999/70/EF om medlemsstaternes nationale centralbankers eksterne
revisorer.
UDVIKLINGSPOLITIK
Den Europæiske Udviklingsfond - Decharge for budgettet for 2004
Rådet vedtog henstillinger om Europa-Parlamentets meddelelse af decharge til Kommissionen for
gennemførelsen af transaktionerne under sjette, syvende, ottende og niende Europæiske
Udviklingsfond (EUF) for regnskabsåret 2004
(5677/06, 5679/06, 5680/06 og 5681/06).
Rådet godkendte også en erklæring, der skal sendes til Europa-Parlamentet, om Revisionsrettens
revisionserklæring om EUF's regnskabers rigtighed og de underliggende transaktioners lovlighed og
formelle rigtighed i 2004.
6917/06 (Presse 64)
23
DA