Europaudvalget 2005-06
2721 - Transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Samlet aktuelt notat vedr. Rådsmøde (Søtransport) den 27. marts
2006.
Dagsordenspunkt 4: Indre vandveje ...................................................... 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
257613_0002.png
2/4
Dagsordenspunkt 4: Indre vandveje
- a) Meddelelse fra Kommissionen om fremme af transport ad indre
vandveje ”NAIADES”. Et integreret EU-handlingsprogram for
transport ad indre vandveje
- b) Højniveaumøde i Wien den 14. – 15. februar 2006 om naviga-
tion på indre vandveje.
Resumé
Kommissionen vil på rådsmødet (Transport, Energi og Telekommunikati-
on) den 27. marts 2006 præsentere en meddelelse om fremme af transport
ad indre vandveje. Sigtet med meddelelsen er at styrke indlandsskibsfar-
ten ved at fjerne en række hindringer og forbedre rammevilkårene. Med-
delelsen har primært relevans for medlemslande, der har indre vandveje.
Danmark har ingen indre vandveje. Meddelelsen forventes derfor ikke at
have statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser for Danmark.
Formandskabet vil desuden orientere om resultatet af et højniveaumøde i
Wien den 14.-15. februar om navigation på indre vandveje.
1.
Baggrund og indhold
Godstransporten på de europæiske veje må forventes fortsat at stige med
overbelastning af vejnettet og en stigende forurening til følge. Der er derfor
konkurrencemæssige og miljømæssige gevinster at hente ved at overflytte
en del af godstransporten til de indre vandveje i Europa. Hvis indlands-
skibsfartens fulde potentiale skal realiseres, skal en række forhindringer dog
ryddes af vejen, og rammevilkårene forbedres. Det er på den baggrund, at
Kommissionen fremsætter sit forslag til handlingsprogram om fremme af
transport ad indre vandveje. Ifølge forslaget skal der endvidere etableres
støtteprogrammer og retningslinier for disse.
Deltagerne i højniveaumødet i Wien 14. – 15. februar 2006 var udover eu-
ropæiske flodstater – herunder både EU medlemslande og ikke EU med-
lemslande – også flere internationale flodkommissioner, FN’s Økonomiske
Kommission for Europa, mellemstatslige organisationer samt erhvervsorga-
nisationer.
Konklusionen på mødet var støtte til EU-Kommissionens forslag til et inte-
greret EU-handlingsprogram for transport ad indre vandveje, og EU blev
anmodet om at koordinere det fortsatte arbejde med at implementere
handlingsprogrammet. Det blev dog samtidig understreget, at subsidiari-
tetsprincippet skal respekteres. Endvidere skal både EU og flodstaterne ar-
bejde for, at de nødvendige finansielle midler tilvejebringes til programmets
implementering. Endelig skal miljøbeskyttelse indgå som et vægtigt ele-
ment i fremtidige projekter vedrørende udviklingen af indlandsskibsfarten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
257613_0003.png
3/4
Mødets konklusioner har primært relevans for de europæiske lande, der
har indre vandveje. Danmark har ingen indre vandveje.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen forholder sig ikke særskilt til nærhedsprincippet i medde-
lelsen. De europæiske indre vandveje er dog af natur internationale og må
derfor også reguleres internationalt frem for nationalt. Der eksisterer af
samme grund allerede en række internationale aftaler om de europæiske
indre vandveje.
Regeringen finder på den baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.
4.
Gældende dansk ret
Danmark har ingen indre vandveje, hvorfor der ikke er gældende danske
regler på området.
5.
Høring
Det er ikke skønnet nødvendigt at sende meddelelsen i høring.
6.
Andre landes holdninger
På arbejdsgruppemødet (søfart) den 10. marts 2006 blev meddelelsen
mødt med overvejende positive tilkendegivelser. Kommissionen oplyste
på mødet, med hensyn til de statsstøtteforslag, der fremgår af handlings-
programmet, at der ikke vil blive tale om EU-midler, men alene midler
fra de medlemslande, der har indre vandveje. Kommissionen ville blot
udarbejde retningslinier for statsstøtten på området.
7.
Foreløbig dansk holdning
Meddelelsen har primært relevans for medlemslande, der har indre vand-
veje. Danmark har ingen indre vandveje. De danske interesser begrænser
sig derfor til at sikre, at de tiltag, der senere følger af meddelelsen, ikke
udmønter sig i konkurrenceforvridning eller tekniske handelshindringer
over for søgående skibe, der lejlighedsvis kunne befinde sig på de indre
vandveje i Europa, men blot styrker integreringen af indlandsskibsfart i
transport- og logistikkæden.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
257613_0004.png
4/4
Meddelelsen i sig selv indebærer ikke lovgivningsmæssige eller statsfi-
nansielle konsekvenser, og da Danmark ingen indre vandveje har, forven-
tes meddelelsens senere udmøntning i konkrete tiltag derfor heller ikke at
have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. Handlingspro-
grammet forventes alene at skulle finansieres af de medlemslande, der har
indre vandveje, hvorfor meddelelsen ikke må forventes at have statsfi-
nansielle konsekvenser for Danmark.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Danmark har ingen indre vandveje. Meddelelsens senere udmøntning i
konkrete tiltag forventes derfor ikke at have samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Danske skibe befinder sig kun undtagelsesvis på de indre europæiske
vandveje. Meddelelsens senere udmøntning i konkrete tiltag forventes
derfor ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.