Europaudvalget 2005-06
2721 - Transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
260359_0001.png
16. marts 2006
Aktuelt notat vedr. Kommissionens ændringsforslag nr. 1 til EU’s
2006-budget
1. Resume
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 1 til EU’s 2006-budget. Forslaget
indeholder forslag om mobilisering af EU’s Solidaritetsfond med henblik på støtte til skader i
Bulgarien, Rumænien og Østrig som følge af oversvømmelser i april/maj og juli/august 2005.
Den samlede støtte fra fonden foreslås til ca. 106 mio. euro. Som konsekvens forøges det danske
EU-bidrag i 2006 isoleret set med ca. 16 mio. kr. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige kon-
sekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 1 til EU’s budget for
2006 (SEK (2006) 325 endelig). Beslutningsproceduren følger de normale regler
for budgetforslag fra Kommissionen, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvali-
ficeret flertal, og Europa-Parlamentet træffer afgørelse med et flertal af dets med-
lemmers stemmer og med tre femtedele af de angivne stemmer.
Forslaget ventes vedtaget som et a-punkt på et kommende rådsmøde.
3. Hjemmelsgrundlag
Rådets Forordning (EF) Nr. 2012/2002 af 11. november 2002 om oprettelse af
Den Europæiske Unions Solidaritetsfond.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Solidaritetsfondens hovedformål er at yde støtte til nødhjælpstiltag i forbindelse
med primært større naturkatastrofer i EU-lande samt i lande, som forhandler om
optagelse i EU, jf. støtten til Bulgarien og Rumænien nedenfor.
Kriterierne for at yde støtte er, at der er tale om naturkatastrofer, der forvolder
direkte skader for enten mere end 3 mia. euro (2002-priser) eller mere end 0,6 pct.
af BNI. Derudover kan der under ganske særlige omstændigheder ydes støtte til
regioner, hvor skadesomfanget ikke opfylder ovennævnte kriterier.
Det konkrete forslag indebærer en mobilisering af EU’s solidaritetsfond med hen-
blik på støtte til skader i Bulgarien, Rumænien og Østrig som følge af oversvøm-
melser mellem april og august 2005. Den samlede støtte fra fonden foreslås til ca.
106,3 mio. euro,
jf. tabel 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260359_0002.png
2
Tabel 1. Foreslået støtte fra EU’s solidaritetsfond til Rumænien, Bulgarien og Østrig
(mio. euro)
Direkte Støtte som 2,5 pct. af
Støtte som 6 pct. af direk- Støtte i alt
skader
direkte skader under 0,6
te skader over 0,6 pct. af
pct. af BNI
BNI
Bulgarien:
maj 2005
222,3
2,6
7,1
9,7
Bulgarien:
august 2005
237,4
2,6
8,1
10,6
Rumænien:
april/maj 2005
489,5
7,6
11,2
18,8
Rumænien:
juli/august 2005
1.049,7
7,6
44,9
52,4
Østrig
August 2005
591,9
14,8
0
14,8
I alt
106.4
Anm. Difference i sum skyldes, at tallene er afrundet til første decimal.
Der er præcedens for at yde støtte svarende til 6 pct. af den del af de direkte ska-
der, der overstiger ovennævnte kriterier for at modtage støtte, og 2,5 pct. for den
del, som ligger under. Ved direkte skader forstås skader, der ikke inkluderer mere
langsigtede afledte økonomiske tab. Støtten ydes alene til dækning af offentlige
udgifter til nødforanstaltninger, og støtten kan derfor ikke overstige disse udgifter.
Om de enkelte lande oplyser Kommissionen bl.a.:
Bulgarien.
18 personer omkom i oversvømmelserne i maj og august. Oversvøm-
melserne betød, at over 5.500 mennesker mistede deres hjem og mere end 14.000
bygninger blev udsat for betydelige vandskader. Der var desuden betydelige ska-
der på infrastrukturen i form af ødelagte diger/dæmninger, broer og veje. De of-
fentlige støtteberettigede udgifter til nødforanstaltninger er opgjort til 222,3 mio.
euro. for oversvømmelserne i maj og 237,4 mio. euro for oversvømmelserne i
august. Begge katastrofer overstiger 0,6 pct. af Bulgariens BNI (103,3 mio. euro.).
Der er dermed tale om store katastrofer efter Solidaritetsfondens bestemmelser.
Rumænien:
Oversvømmelserne indebar betydelige skader på huse, infrastruktur,
landbrugsjord og skove. Over 100.000 indbyggere var direkte berørt af de første
oversvømmelser og 165.000 af oversvømmelserne i juli/august. De offentlige
støtteberettigede udgifter til nødforanstaltninger er opgjort til 489,5 mio. euro. for
de første oversvømmelser og ca. 1 mia. euro for oversvømmelserne i juli/august.
Begge katastrofer overstiger 0,6 pct. af Rumæniens BNI (302,1 mio. euro.). Der er
dermed tale om store katastrofer efter Solidaritetsfondens bestemmelser.
Østrig:
Oversvømmelser skete i de to østrigske ”Länder” Vorarlberg og Tyrol.
Over 1.200 huse blev ødelagt alene i Tyrol, ligesom der skete betydelige skader på
infrastrukturen. De direkte skader udgør ca. 591,9 mio. euro, hvilket svarer til ca.
0,27 pct. af Østrigs BNI.
Skadernes omfang er således lavere end Solidaritetsfondens tærskelværdi, hvoref-
ter skaderne enten skal være på mere end 3 mia. euro (2002-priser) eller udgøre
mere end 0,6 pct. af BNI. Østrigs ansøgning er derfor baseret på det såkaldte
”ekstraordinære regionale katastrofe” kriterium, jf. Art. 2. stk. 2 i Rådets Forord-
ning (EF) Nr. 2012/2002. Heraf fremgår, at en region under ganske særlige om-
stændigheder kan modtage midler fra fonden, når regionen er blevet ramt af en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
usædvanlig katastrofe, fortrinsvis en naturkatastrofe, som berører størstedelen af
befolkningen med alvorlige og vedvarende følger for livsvilkårene og den økono-
miske stabilitet i regionen. Det er Kommissionens vurdering, at oversvømmelser-
ne i Østrig opfylder disse kriterier.
6. Europarlamentets holdning
Europaparlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget indebærer en øget betalingsbevilling på EU’s 2006-budget på knap 106,4
mio. euro. Danmark betaler ca. 2 pct. af udgiften, svarende til et forøget dansk
EU-bidrag i 2006 på ca. 16 mio. kr.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens holdning
Danmark kan støtte forslaget, idet udmålingen af støtte fra solidaritetsfonden føl-
ger de fastlagte regler for fonden.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslande grundlæggende kan støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.