Europaudvalget 2005-06
2725 - RIA Bilag 1
Offentligt
267950_0001.png
2725 - RIA - Bilag 1
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
11. april 2006
Internationalt kontor
2006/4050-789
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde i
det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz
den 27.-28. april 2006
Dagsordenspunkt 19): Europa-Parlamentets og Rådets kommende forordning om
visuminformationssystemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne
om visa til kortvarigt ophold. (KOM (2004) 835 endelig) ..........................................................................2
Dagsordenspunkt 20): Fransk initiativ til ændring af Rådets beslutning 2003/454/EF af
13. juni 2003 om ændring af bilag 12 i de fælles konsulære instrukser og bilag 14a i Den
Fælles Håndbog om visumgebyrer ........................................................................................................13
Dagsordenspunkt 21): Fælles visumansøgningscentre .........................................................................17
Dagsordenspunkt 22): Rådskonklusioner om styrkelse af det praktiske samarbejde på
asylområdet ............................................................................................................................................20
Dagsordenspunkt 23): Fælles liste over sikre oprindelseslande ............................................................23
Dagsordenspunkt 24): Rådskonklusioner om forbedret operationelt samarbejde om
fælles udsendelser med fly .....................................................................................................................26
Dagsordenspunkt 25): FN-højniveaudialog om migration og udvikling ..................................................29
Dagsordenspunkt 27): Global tilgang til migration
opfølgning på Hampton Court ..............................31
Dagsordenspunkt 28): Rådets afgørelser om henholdsvis undertegnelse og indgåelse af
en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation vedrørende
tilbagetagelse af personer med ulovligt ophold ......................................................................................34
Dagsordenspunkt 29): Rådets afgørelser om henholdsvis undertegnelse og indgåelse af
en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation vedrørende
lempelser i udstedelsen af visa til borgere i Den Russiske Føderation og EU-landene ........................37
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0002.png
Dagsordenspunkt 19): Europa-Parlamentets og Rådets kommende forordning om vi-
suminformationssystemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstater-
ne om visa til kortvarigt ophold.
(KOM (2004) 835 endelig)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visuminformati-
onssystemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortva-
rigt ophold har til formål at forbedre udvekslingen af visumoplysninger mellem Schengen-
landene med henblik på blandt andet at forebygge trusler mod medlemsstaternes indre sik-
kerhed, lette bekæmpelsen af ulovlig indvandring og bistå med identifikation og tilbagesen-
delse af indvandrere uden lovligt ophold.
Danmark deltager ikke i vedtagelsen af forslaget, jf. Protokollen om Danmarks Stilling. Da
forslaget udgør en udbygning af Schengen-reglerne, følger det af Protokollen om Danmarks
Stilling, at Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen træffer afgørelse om, hvorvidt det
vil gennemføre afgørelsen i dansk ret. En eventuel tilslutning til forordningen på mellemstats-
ligt grundlag vil, som forslaget foreligger, medføre ændringer i udlændingeloven. En sådan
tilslutning vil endvidere medføre statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at der oprettes et system, der forbedrer udvekslin-
gen af oplysninger om visa mellem Schengen-landene. Endvidere støtter regeringen opret-
telsen af et system, der er med til at forbedre sikkerheden i Schengen-landene, og som gør
myndighederne i stand til med størst mulig sikkerhed at identificere de personer, man ikke
ønsker at give tilladelse til indrejse, samt bistår med identifikation og tilbagesendelse af ulov-
lige indvandrere. De øvrige medlemslande bakker op om forslaget.
1. Baggrund
På baggrund af en række konklusioner fra Det Europæiske Råds (DER) møder, første gang i
Laeken (2001) og senest i Bruxelles (2004), vedtog Rådet (retlige og indre anliggender) den
19. februar 2004 et sæt konklusioner om visuminformationssystemet (VIS) indeholdende
Rådets forventninger til indhold og opbygning af VIS. Herudover vedtog Rådet (retlige og in-
dre anliggender) den 8. juni 2004 en beslutning om etableringen af VIS med henblik på at
sikre et retsgrundlag for Kommissionens tilpasning af sit budget i forbindelse med samarbej-
det herom med Europa-Parlamentet.
Kommissionen har den 28. december 2004 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om VIS og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til
kortvarigt ophold.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Side 2
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0003.png
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til EF-traktatens artikel 62, nr. 2), litra
b), nr. ii), og artikel 66, og skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med
proceduren for fælles beslutningstagen med høring af Europa-Parlamentet, jf. EF-Traktatens
artikel 251.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i hen-
hold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvor-
vidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter
sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige med-
lemsstater.
Det fremgår af forordningsforslagets præambel, at der er tale om et forordningsforslag til ud-
bygning af Schengen-reglerne.
Forordningsforslaget fastlægger reglerne for etablering og anvendelse af en fælles europæ-
isk database, der skal indeholde oplysninger om visumsager.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. april 2006 forventes sagen drøftet
med henblik på eventuelt at opnå politisk enighed om teksten eller dele heraf.
2. Formål og indhold
2.1. Generelle bestemmelser
Forordningsforslaget fastlægger formålet med visuminformationssystemet (VIS), samt funk-
tionerne i og ansvaret for VIS. Endvidere fastlægger forslaget betingelser og procedurer for
udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om ansøgninger om visa til kortvarigt
ophold og om afgørelser, som træffes i forbindelse hermed, herunder afgørelser om hvorvidt
et visum skal annulleres, inddrages eller forlænges.
Ifølge forordningsforslagets artikel 1 er formålet med VIS at forbedre administrationen af den
fælles visumpolitik, det konsulære samarbejde og konsultationerne mellem de centrale kon-
sulære myndigheder ved at lette udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne om
visumansøgninger og om afgørelser i forbindelse hermed med henblik på at:
-
-
Forebygge trusler mod de enkelte medlemsstaters indre sikkerhed
Forebygge omgåelse af kriterierne for afgørelse af, hvilken medlemsstat der er an-
svarlig for behandlingen af ansøgningen
Side 3
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0004.png
-
-
Lette bekæmpelsen af svig
Lette kontrollen ved kontrolstederne ved de ydre grænser og inden for medlemssta-
ternes område
Bistå med identifikation og tilbagesendelse af ulovlige indvandrere
Lette anvendelsen af forordning (EF) nr. 343/2003 (Dublinforordningen)
-
-
Forordningsforslagets artikel 2 definerer en række begreber, der anvendes i forslaget, her-
under ord som ”visummærkat”, ”visummyndigheder”, ”ansøgningsskema” og ”ansvarlig med-
lemsstat”.
Forordningsforslaget fastlægger i artikel 3 kategorierne af oplysninger, der kan registreres i
VIS. Disse er i det væsentligste alfanumeriske oplysninger (oplysninger, der indeholder bog-
staver og tal, for eksempel navn og fødselsdato), fotografier og fingeraftryk.
I forslagets artikel 4 fastlægges, hvem der skal have adgang til at indlæse, ændre og slette
oplysninger i VIS, og hvem der alene skal have adgang til at søge oplysninger. Adgang til
førstnævnte gives kun til bemyndigede medarbejdere i visummyndighederne, mens adgang
til at søge
ud over visummyndighederne
gives til bemyndigede medarbejdere i grænse-
kontrolmyndigheder, asylmyndigheder og politi. Søgeadgangen er begrænset til det omfang,
oplysningerne er nødvendige for udførelsen af specifikke arbejdsopgaver, der er nærmere
beskrevet i artikel 13-19.
2.2. Visummyndighedernes indlæsning og anvendelse af oplysninger
Visummyndighedernes forpligtelser og procedurer for indlæsning samt anvendelse af oplys-
ningerne fremgår af forordningsforslagets kapitel 2, artikel 5-15. Det præciseres, hvilke op-
lysninger der skal indlæses ved registrering af visumansøgningen, og hvilke oplysninger der
skal tilføjes, når der er truffet afgørelse om at udstede, give afslag på, annullere, inddrage
eller forlænge et visum, eller afvise at behandle ansøgningen. Endvidere fastsættes be-
stemmelser om visummyndighedernes brug af oplysninger i forbindelse med rapportering og
statistikker.
2.2.1. Registrering af oplysninger i VIS
I forslagets artikel 5 fastlægges procedurerne for indlæsning af oplysninger om ansøgnin-
gen. Visummyndigheden skal således straks ved modtagelsen af en ansøgning oprette et
ansøgningsdossier i VIS og i den forbindelse kontrollere, om en medlemsstat tidligere har
registreret en ansøgning fra den pågældende ansøger. I bekræftende fald skal det nye an-
søgningsdossier forbindes med det foregående.
Når visummyndigheden indlæser en ansøgning skal ifølge artikel 6 en række nærmere be-
stemte oplysninger om ansøgeren registreres, herunder navn, køn, fødselsdato og
–sted,
Side 4
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0005.png
oplysninger om personen, der har udstedt invitation eller er forpligtet til at dække leveom-
kostningerne under opholdet, fotografi samt fingeraftryk.
Hvis en af medlemsstaterne i overensstemmelse med Schengenkonventionens artikel 17,
stk. 2, kræver høringer mellem de centrale myndigheder, før visum udstedes, indlæser vi-
summyndigheden ifølge forslagets artikel 7 yderligere oplysninger fra ansøgningsskemaet i
VIS, herunder oplysninger om rejsens formål, ankomst- og afrejsedato, første indrejsested,
samt nuværende beskæftigelse og arbejdsgiver.
Hvis visummyndigheden har truffet afgørelse om at udstede visum, tilføjes ifølge forslagets
artikel 8 yderligere oplysninger til ansøgningsdossieret, herunder statusoplysninger, som vi-
ser, at visum er udstedt, oplysninger om, hvilken myndighed der har udstedt visummet, dato,
sted og visumtype.
Det fremgår af forslagets artikel 9, at hvis visummyndigheden afviser at behandle ansøgnin-
gen, skal en række oplysninger tilføjes i det oprettede ansøgningsdossier, herunder status-
oplysninger, som viser, at man har afvist at behandle ansøgningen, og oplysninger om, hvil-
ken myndighed der har afvist at behandle ansøgningen.
Ifølge forslagets artikel 10 skal visummyndigheden, hvis der træffes afgørelse om afslag på
visum, tilføje oplysninger i ansøgningsdossieret om, at der er givet afslag, hvilken myndighed
der har givet afslag, samt hvor og hvornår. Endvidere skal begrundelsen for afslaget angi-
ves.
Det fremgår af forslagets artikel 11, at hvis visummyndigheden træffer afgørelse om at an-
nullere eller inddrage et visum, skal oplysninger herom tilføjes ansøgningsdossieret, herun-
der hvor og hvornår dette er sket, hvilken myndighed der har gjort det og begrundelsen her-
for.
Tilsvarende skal en forlængelse af et visum ifølge artikel 12 registreres i VIS blandt andet
med oplysninger om, hvilken myndighed der har forlænget visummet, perioden for forlæn-
gelsen samt begrundelsen for at forlænge.
2.2.2. Anvendelse af oplysningerne i VIS
Ifølge forslagets artikel 13 skal den kompetente visummyndighed konsultere VIS med hen-
blik på at behandle ansøgninger og træffe afgørelser i forbindelse hermed. I den forbindelse
skal visummyndigheden have adgang til at søge på blandt andet ansøgningsnummeret,
navn, efternavn, fødested, pasnummer, foto, fingeraftryk eller nummer på tidligere udstedte
visummærkater. Hvis søgningen viser, at ansøger er registreret i VIS, gives visummyndighe-
den med henblik på behandling af den aktuelle sag adgang til det pågældende ansøgnings-
dossier og den eller de dertil knyttede ansøgningsdossierer.
VIS kan endvidere ifølge forslagets artikel 14 anvendes til høringer og anmodninger om do-
kumenter. Høringer, der foretages af andre medlemslandes centrale myndigheder i medfør
af Schengenkonventionens artikel 17, stk. 2, forinden visum udstedes, kan sendes via VIS
Side 5
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0006.png
ved at sende høringsanmodningen til VIS med angivelse af ansøgningsnummer og den eller
de medlemsstater, der skal høres. VIS videresender anmodninger til den eller de anførte
medlemsstater, der herefter sender svar retur til VIS, som videresender til den anmodende
medlemsstat.
Nævnte procedure kan endvidere anvendes i forbindelse med fremsendelse af andre med-
delelser, herunder i forbindelse med det konsulære samarbejde samt anmodninger om frem-
sendelse af kopier af rejsedokumenter og andre dokumenter til brug for en ansøgning.
Endelig har visummyndighederne ifølge artikel 15 udelukkende med henblik på rapportering
og statistikker adgang til at konsultere en række oplysninger i VIS.
2.3. Andre myndigheders anvendelse af oplysninger
I forordningsforslagets kapitel 3, artikel 16-19, fastsættes betingelserne og procedurerne for
andre myndigheders end visummyndighedernes anvendelse af oplysningerne i VIS, herun-
der med henblik på kontrol af visa, identifikation og tilbagesendelse af ulovlige indvandrere,
fastsættelse af ansvaret for asylansøgninger og behandling af asylansøgninger. De omhand-
lede myndigheder har alene adgang til søgning i og konsultation af VIS og ikke adgang til
indlæsning, opdatering, rettelse eller sletning af oplysninger.
Forslagets artikel 16 fastlægger således, at grænsekontrolmyndighederne og de myndighe-
der, der har kompetence til at foretage kontrol inden for medlemsstatens område, kan søge i
og konsultere VIS på baggrund af nærmere angivne søgekriterier. Med artikel 17 gives de
kompetente indvandringsmyndigheder med henblik på identifikation og tilbagesendelse af
ulovlige indvandrere adgang til at søge i og konsultere VIS, og i artikel 18 og 19 gives asyl-
myndighederne adgang til søgning i og konsultation af VIS med henblik på at træffe afgørel-
se i relation til forordning (EF) nr. 343/2993, Dublinforordningen.
2.4. Lagring og ændring af oplysninger
I forordningsforslaget kapitel 4, artikel 20-22, fastlægges reglerne for lagring og ændring af
de oplysninger, der er registreret i VIS.
I artikel 20 fastlægges således en lagringsperiode på 5 år. Efter udløb af denne periode slet-
ter VIS automatisk ansøgningsdossieret. I artikel 21 fastlægges det, at det kun er den an-
svarlige medlemsstat, det vil sige den, der har oprettet sagen, der kan ændre, supplere eller
slette oplysninger om en given person i VIS. Endelig fastlægger artikel 22, at oplysninger i
VIS om en person, der har fået statsborgerskab i en af medlemsstaterne inden udløb af de
fem år, på baggrund af orientering herom slettes fra VIS af det medlemsland, der har opret-
tet sagen.
Side 6
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0007.png
2.5. Drift og ansvar
I forordningsforslaget kapitel 5, artikel 23-29, fastlægges ansvaret for VIS, herunder ansvaret
for den operationelle forvaltning af VIS og for anvendelsen af oplysninger og datasikkerhed,
og der fastsættes regler om erstatningsansvar, registre og sanktioner.
Artikel 23 fastlægger således, at Kommissionen er ansvarlig for oprettelsen og driften af det
centrale visuminformationssystem og kommunikationslinjerne mellem den centrale del og de
nationale grænseflader. Medlemsstaternes tilsvarende ansvar fastlægges i artikel 24, hvoref-
ter medlemsstaterne er ansvarlige for udvikling eller tilpasningen og driften af det nationale
system, der forbindes med den centrale del af VIS via den nationale grænseflade. Omkost-
ningerne til de nationale systemer afholdes endvidere af medlemsstaterne.
Artikel 25 fastlægger, at medlemsstaterne skal sikre, at oplysningerne behandles på lovlig
vis, herunder i forbindelse med indsamling og fremsendelse. Den ansvarlige medlemsstat
skal endvidere, jf. artikel 26, garantere oplysningernes sikkerhed, blandt andet med henblik
på at forhindre, at uautoriserede personer får adgang til de nationale anlæg og forhindre, at
oplysninger læses eller kopieres af uautoriserede personer. Ifølge artikel 27 pålægges en
medlemsstat erstatningsansvar for skader som følge af medlemsstatens eventuelle ulovlige
behandling af oplysningerne.
I artikel 28 og 29 etableres en forpligtelse til henholdsvis at føre registre over alle behandlin-
ger af oplysninger i VIS, samt til at fastsætte sanktioner for overtrædelse af forordningen
med hensyn til databeskyttelse.
2.6. Rettigheder og tilsyn med hensyn til databeskyttelse
Forordningsforslagets kapitel 6, artikel 30-35, vedrører rettigheder og tilsyn med hensyn til
databeskyttelse. Direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysnin-
ger finder anvendelse på medlemsstaternes behandling af personoplysninger, og Rådets
forordning (EF) nr. 45/2001 af 18. december 2000 om beskyttelse af fysiske personer i for-
bindelse med behandling af personoplysninger i fællesskabsinstitutionerne og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger finder anvendelse på Kommissionens aktiviteter med hensyn til
beskyttelse af personoplysninger. Begge retsakter finder fuldt ud anvendelse på VIS-
forordningen. Samtidig præciserer bestemmelserne i dette kapitel en række punkter vedrø-
rende beskyttelse af den registreredes rettigheder og den rolle, som de nationale tilsyns-
myndigheder og den uafhængige tilsynsmyndighed spiller.
I artikel 30 etableres ansøgers og references (den person/virksomhed/organisation, der invi-
terer) ret til at blive informeret om blandt andet formålene med at behandle oplysningerne i
VIS. Retten til indsigt i egne oplysninger, berigtigelse af ukorrekte oplysninger og sletning af
ulovligt registrerede oplysninger fastlægges i artikel 31. Denne ret kan eventuelt udøves med
bistand fra den nationale tilsynsmyndighed i databeskyttelsesanliggender (Datatilsynet), jf.
artikel 32.
Side 7
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0008.png
Endvidere fastlægges i artikel 33 retten til at anlægge sag eller indgive klage ved medlems-
staternes kompetente domstole, hvis den pågældende nægtes retten til at få berigtiget eller
slettet ukorrekte eller ulovligt registrerede oplysninger.
Endelig fastlægges i artikel 34, at den nationale tilsynsmyndighed skal overvåge, at behand-
lingen af oplysninger i VIS foregår på lovlig vis, og ifølge artikel 35 skal den europæiske til-
synsførende for databeskyttelse, som er nedsat ved Rådets forordning (EF) nr. 45/2001 af
18. december 2000 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af per-
sonoplysninger i fællesskabsinstitutionerne, overvåge Kommissionens aktiviteter for at sikre,
at de registrerede personers rettigheder ikke krænkes.
2.7. Afsluttende bestemmelser
Forordningsforslagets kapitel 7, artikel 36-41, vedrører gennemførelsen af forordningen,
starten på fremsendelse af oplysninger, komitologi, kontrol og evaluering, ikrafttræden og
anvendelse af forordningen.
Gennemførelsen af VIS skal ifølge artikel 36 ske i to faser. Funktionerne for behandling af
alfanumeriske oplysninger (bogstaver og tal) og fotografier gennemføres senest den 31. de-
cember 2006, og funktionerne for behandling af biometriske data gennemføres senest den
31. december 2007.
Det bemærkes, at ifølge Rådets konklusioner om indsættelse af biometriske data i visa og
opholdstilladelser vedtaget af Rådet for retlige og indre anliggender den 24. februar 2005
skal Kommissionen gøre alt for at fremskynde aktiveringen af biometri i den centrale del af
VIS til 2006.
Ifølge artikel 37 og 38 starter idriftsættelsen af VIS, når de fem første medlemsstater er klar
til at udveksle oplysninger, og de har meddelt Kommissionen dette. Kommissionen fastsæt-
ter datoen for idriftsættelsen. Ingen medlemsstat kan konsultere oplysninger i VIS, før den
selv er klar til at indlæse oplysninger.
Det fremgår af artikel 39, at Kommissionen bistås af et udvalg, når den skal vedtage de nød-
vendige regler for den tekniske gennemførelse og udvikling af VIS.
To år efter idriftsættelsen af VIS og derefter hvert andet år skal Kommissionen forelægge
Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om, hvordan VIS fungerer teknisk set. En samlet
evaluering af VIS fremlægges efter fire år og derefter hvert fjerde år ligeledes af Kommissio-
nen, jf. artikel 40.
Forordningen træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelse og anvendes fra den før-
omtalte dato fastsat af Kommissionen, når fem medlemslande har meddelt, at de er klar til at
udveksle oplysninger i VIS, jf. artikel 41.
Side 8
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0009.png
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelsen af forordningen får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark efter
Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og forordningen ikke er bin-
dende for eller finder anvendelse i Danmark.
En tilknytning til forordningen på mellemstatsligt grundlag vil få lovgivningsmæssige konse-
kvenser, der kræver ændringer i udlændingeloven.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at der oprettes et system, der forbedrer udvekslin-
gen af oplysninger om visa mellem Schengen-landene, henset til at de fleste af de visa, der
udstedes af Schengen-landene, har gyldighed til hele Schengen-området.
Regeringen støtter endvidere oprettelsen af et system, der er med til at forbedre sikkerheden
i Schengen-landene, og som gør myndighederne i stand til med sikkerhed at identificere de
personer, man ikke ønsker at give tilladelse til indrejse. Den større sikkerhed i identificerin-
gen er ligeledes med til at begrænse svig og anvendelsen af falske rejsedokumenter.
Endelig finder regeringen det hensigtsmæssigt, at der oprettes et system, hvorefter det bliver
nemmere at identificere indvandrere uden lovligt ophold med henblik på tilbagesendelse,
samt at anvendelsen af Dublinforordningen om fastlæggelsen af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en given asylansøgning, gøres mere effektiv.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Alle medlemsstater støtter oprettelsen af VIS og støtter i den forbindelse udkastet til forord-
ning med visse nærmere bemærkninger og forbehold.
Overordnet forventes de medlemslande, der endnu har udestående bemærkninger i forhold
til det foreliggende tekstudkast, at være indstillet på at indgå kompromisser i forhold til de øv-
rige medlemsstater og Europa-Parlamentet med henblik på at opnå enighed om teksten så
hurtigt som muligt.
6. Høring
Sagen har
senest
været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS) den
6. april 2006.
7. Europa-Parlamentet
Kommissionen har sendt forslaget til forordning til Europa-Parlamentet samtidig med overs-
endelsen til Rådet med henblik på Europa-Parlamentets stillingtagen til forslaget i overens-
stemmelse med proceduren for fælles beslutningstagen, jf. EF-traktatens artikel 251.
Side 9
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0010.png
Der pågår for tiden forhandlinger mellem Europa-Parlamentet og Rådet med henblik på op-
nåelse af enighed om forordningsteksten i første læsning.
8. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i begrundelsen for forslaget til forordning, at formålene med forord-
ningen, hvorefter der skal oprettes et fælles system og fælles procedurer for udveksling af
visumoplysninger mellem medlemsstaterne, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af med-
lemsstaterne og derfor på grund af foranstaltningens omfang og virkninger bedst gennemfø-
res på fællesskabsplan.
Kommissionens aktiviteter er begrænset til oprettelse og vedligeholdelse af det centrale vi-
suminformationssystem, de nationale grænseflader og kommunikationsinfrastrukturen mel-
lem det centrale VIS og de nationale grænseflader, mens kompetencen for de nationale sy-
stemer fortsat ligger hos de enkelte medlemsstater. Forordningsformen er valgt, fordi det er
nødvendigt at vedtage en almengyldig retsakt, som er bindende i alle enkeltheder og finder
direkte anvendelse i medlemsstaterne.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens bemærkninger for så vidt angår nærhedsprin-
cippet, idet oprettelsen af et fælles system for udveksling af oplysninger kræver fælles regler
for, hvilke oplysninger der skal indlægges med henblik på at få et ensartet sammenlignings-
grundlag. Sådanne fælles regler kan alene vedtages på fællesskabsniveau.
Herudover er det alene oprettelsen og vedligeholdelsen af den centrale enhed, der skal va-
retages af Kommissionen, mens kompetencen til tilpasning eller oprettelse af de nationale
systemer, samt vedligeholdelsen af disse, ligger hos medlemsstaterne. Der fastholdes såle-
des en national kompetence over nationale data.
9. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af forordningen får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark efter
Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og forordningen ikke er bin-
dende for eller finder anvendelse i Danmark.
En tilknytning til forordningen på mellemstatsligt grundlag vil få statsfinansielle konsekven-
ser, der for tiden estimeres.
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om de statsfinansielle konsekvenser af dansk del-
tagelse i VIS forud for Rådets beslutning af 8. juni 2004 om indførelse af VIS (2004/512/EF)
samt i forbindelse med rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. oktober 2005.
Udgifter til national gennemførelse af VIS
Etablerings- og driftsudgifterne til tilpasning af det nationale visumsystem dækkes af de en-
kelte medlemsstater. Implementeringen og driften af visuminformationssystemet vil medføre
Side 10
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0011.png
statsfinansielle konsekvenser af et omfang, som på nuværende tidspunkt dog endnu ikke er
fuldt fastlagt.
Folketingets Finansudvalg
gav den 15. december 2005
sin tilslutning til afholdelse af udgifter
på 30 mio. kroner
til den
første fase af den
nationale gennemførelse af VIS.
Finansudvalget
vil blive forelagt et eller flere aktstykker med henblik på at skabe bevillingsmæssigt grundlag
for afholdelse af udgifterne til den resterende del af den nationale gennemførelse. De sam-
lede udgifter er endnu ikke opgjort. Udgifterne forventes at blive betydelige og væsentligt
større end udgifterne til første fase.
Udgifter til gennemførelse af den centrale del af VIS
Ved en beslutning om dansk tilslutning på mellemstatsligt grundlag til forordningen om VIS
vil der være statslige merudgifter i form af dansk medfinansiering af opbygningen og driften
af den centrale del af VIS.
Uden en tilslutning ville Danmark således have modtaget en refusion af det danske EU-
bidrag svarende til en forholdsmæssig andel af EU's udgifter vedrørende VIS.
Det danske bidrag beregnes på grundlag af den generelle finansieringsnøgle for EU's bud-
get, svarende til et bidrag på ca. 2 % af udgifterne.
For årene 2004-2006 er på EU-budgettet afsat 30 mio. euro til udviklingen af første fase af
VIS. Det vil sige udviklingen af et system, der indeholder digitaliserede fotos og alfanumeri-
ske oplysninger. Dansk bidrag frem til 2006 vil dermed udgøre i størrelsesordenen samlet op
til knap 4,5 mio. kr., afhængigt af tidspunktet for tilslutning og beslutning vedrørende medfi-
nansiering af etableringsudgifter før tilslutning.
For perioden 2007-2013 har Kommissionen lagt op til at afsætte 64 mio. euro på EU budget-
tet til investeringsomkostninger med henblik på indlæggelse af biometriske oplysninger i VIS,
samt 33 mio. euro til driftsomkostninger. Baseret på Kommissionens udspil vil dansk bidrag
fra 2007-2013 udgøre i størrelsesordenen samlet omkring 14,5 mio.kr. eller godt 2 mio.kr.
årligt.
Der kan eventuelt ske justeringer af ovennævnte beløbsangivelser
på baggrund af med-
lemsstaternes og Europa-Parlamentets fremsatte forslag
til ændringer under forhandlinger-
ne.
Sagen skønnes ikke at have samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttel-
sesmæssige konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13. juni 2002 blev Folketingets Euro-
paudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik orienteret om Rådets
Side 11
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
retningslinjer til Kommissionen med henblik på udarbejdelse af en rapport om indførelse af et
visuminformationssystem (VIS).
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. juni 2003 blev Folketingets Eu-
ropaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik orienteret om
Kommissionens rapport om indførelse af et visuminformationssystem (VIS).
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
blev endvidere orienteret om konklusioner om udviklingen af visuminformationssystemet
(VIS) forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16.-19. december 2003 og forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. februar 2004.
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
blev endvidere orienteret om Rådets beslutning om etablering af VIS forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004.
Et grundnotat om forordningsforslaget er henholdsvis den 22. og 23. august 2005 sendt til
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Udkast til forordning om VIS blev forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.
oktober 2005 forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsmandat.
Side 12
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0013.png
Dagsordenspunkt 20): Fransk initiativ til ændring af Rådets beslutning 2003/454/EF af
13. juni 2003 om ændring af bilag 12 i de fælles konsulære instrukser og bilag 14a i
Den Fælles Håndbog om visumgebyrer
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Frankrig har den 30. september 2005 fremsat forslag om ændring af gebyret for udstedelse
af et Schengen-visum fra 35 til 60 euro. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller stats-
finansielle konsekvenser. Forslaget er omfattet af forbeholdet på området for retlige og indre
anliggender, men anses som en videreudvikling af Schengen-reglerne. Inden seks måneder
træffer Danmark i henhold til Protokollen om Danmarks stilling afgørelse om, hvorvidt det vil
gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Regeringen kan støtte forslaget, der
er begrundet i øgede udgifter i forbindelse med visumudstedelse.
1. Baggrund
Frankrig har den 30. september 2005 fremsat forslag til ændring af Rådets beslutning
2003/454/EF af 13. juni 2003 om ændring af bilag 12 i de fælles konsulære instrukser og bi-
lag 14a i Den Fælles Håndbog om visumgebyrer.
Forslaget er fremsat under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 789/2001 af 24. april
2001 om at forbeholde Rådet gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestem-
melser og konkrete procedurer i forbindelse med behandling af visumansøgninger samt til
Rådets forordning (EF) nr. 790/2001 af 24. april 2001 om at forbeholde Rådet gennemførel-
sesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og konkrete procedurer i forbindelse
med grænsekontrol og grænseovervågning, der begge er vedtaget med hjemmel i EF-
traktatens afsnit IV, artikel 62.
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-
reglerne.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Side 13
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0014.png
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i hen-
hold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvor-
vidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter
sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige med-
lemsstater.
Sagen blev drøftet på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) og på møde i det blandede
udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz den 21. februar 2006.
Sagen har endvidere været drøftet på rådsmødet (generelle anliggender og eksterne relatio-
ner) den 27. februar 2006.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) og på møde i det blandede udvalg med delta-
gelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz den 27.- 28. april 2006 forventes sagen
drøftet med henblik på politisk enighed og efterfølgende vedtagelse.
2. Formål og indhold
Den gældende rådsbeslutning 2003/454/EF fastlægger et fælles visumgebyr blandt Schen-
genlandene på 35 euro til dækning af de administrative udgifter i forbindelse med sagsbe-
handlingen af en visumansøgning. Samme rådsbeslutning forudser ændringer i gebyrets
størrelse med jævne mellemrum.
Der findes at være et behov for en væsentlig forhøjelse af det eksisterende visumgebyr hen-
set til, at det ikke dækker de nuværende omkostninger til visumudstedelsen. Dette har sin
baggrund i de større sikkerhedskrav på ambassader og konsulater efter begivenhederne i
New York i september 2001.
Endvidere forventes gennemførelsen af visuminformationssystemet (VIS) ifølge franske un-
dersøgelser at medføre en merudgift i de administrative omkostninger på op til 20 euro pr.
visum.
Visumgebyret foreslås derfor hævet til 60 euro.
Der er endvidere i den foreliggende udgave af forslaget indsat mulighed for at undtage visse
persongrupper fra visumgebyret, herunder mindre børn, studerende og forskere.
Det forventes, at stigningen skal gennemføres fra den 1. januar 2007, dog således at med-
lemsstaterne kan vælge at gennemføre gebyrstigningen allerede fra 1. oktober 2006.
3. Gældende danske ret og forslagets konsekvenser herfor
Efter de gældende regler udgør visumgebyret 35 euro, og en stigning af gebyret medfører
ikke lovændringer.
Side 14
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0015.png
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget, der er begrundet i øgede udgifter i forbindelse med visum-
udstedelse.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemsstater forventes at støtte forslaget
med de indsatte muligheder for at fore-
tage undtagelse til opkrævning af visumgebyret.
6. Høring
Sagen har senest været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS) den
6. april 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Ændring af de fælles konsulære instrukser og Den Fælles Håndbog kan kun vedtages i fæl-
lesskab, idet der er tale om fælles arbejdsredskaber i forbindelse med visumudstedelse og
grænsekontrol inden for Schengen-samarbejdet.
9. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En tilknytning til rådsbeslutningen på mellemstatsligt grundlag skønnes ikke at have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Overvejelser om den provenumæssige virkning af en tilknytning til rådsbeslutningen på mel-
lemstatsligt grundlag skal ses i sammenhæng med
etableringen af VIS.
Forslaget skønnes endvidere hverken at have samfundsøkonomiske, miljømæssige eller for-
brugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen er tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1.-2. de-
cember 2005.
Side 15
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
Sagen er endvidere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21.
februar 2006.
Endelig er sagen blevet forelagt for Folketinget Europaudvalg forud for rådsmødet (generelle
anliggender og eksterne relationer) den 27. februar 2006.
Side 16
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0017.png
Dagsordenspunkt 21): Fælles visumansøgningscentre
Nyt notat.
Resumé:
Der er tale om et endnu ikke fremlagt forslag fra Kommissionen, der forventes at vedrøre
etablering af fælles ansøgningscentre for visumansøgere, hvor der ud over indgivelse af en
visumansøgning ligeledes vil kunne optages biometriske kendetegn. Eventuel etablering af
nævnte centre vil have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Danmark del-
tager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af det kommende forslag. Forslaget forven-
tes at udgøre en udbygning af Schengen-reglerne, og Danmark skal derfor inden seks må-
neder efter vedtagelsen træffe afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre beslutningen i
dansk ret. Regeringen tager præsentationen af Kommissionens forslag til efterretning.
1. Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til etablering af fælles centre for visumansøge-
re.
Kommissionens forslag forventes fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, og forslaget
forventes anset som en videreudvikling af Schengen-reglerne, hvorfor Danmark inden seks
måneder efter vedtagelsen træffer afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre forslaget i
dansk ret i overensstemmelse med artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling. Hvis Dan-
mark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og
de øvrige medlemsstater.
Forslaget forventes at skulle vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med pro-
ceduren for fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. EF-traktatens artikel 251.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. april 2006 forventes Kommissionens
forslag præsenteret.
2. Formål og indhold
Forslaget forventes blandt andet at indeholde bestemmelser om, hvem der kan etablere fæl-
les visumansøgningscentre, og hvilke funktioner centrene skal have, herunder at der kan op-
tages biometriske kendetegn af visumansøgerne, jf. herved indførelsen af biometriske ken-
detegn i visa i forbindelse med indførelsen af EU's fælles visuminformationssystem (VIS).
Forslaget ventes fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stil-
ling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Side 17
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0018.png
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der er alene tale om en præsentation af forslaget.
Vedtagelsen af forslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark efter
Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og forslaget ikke er bindende
for eller finder anvendelse i Danmark.
En tilknytning til forslaget på mellemstatsligt grundlag i medfør af Protokollen om Danmarks
Stilling vil få lovgivningsmæssige konsekvenser, der kræver ændringer i udlændingeloven.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager præsentationen af forslaget til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage Kommissionens præsentation af forslaget til efter-
retning.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 6. april 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet vil få tilsendt forslaget, så snart det vedtages internt i Kommissionen
med henblik på deltagelse i vedtagelsen af forslaget i overensstemmelse med EF-traktatens
artikel 251 om fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
8. Nærhedsprincippet
Der er alene tale om en præsentation. Spørgsmålet om etablering af fælles visumansøg-
ningscentre vil alene kunne reguleres på fællesskabsniveau, hvorfor nærhedsprincippet er
overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
En eventuel dansk deltagelse i en kommende etablering af fælles visumansøgningscentre
må forventes at have statsfinansielle konsekvenser af et vist omfang, der dog ikke kan fast-
lægges på nuværende tidspunkt.
Det kommende forslag forventes hverken at have samfundsøkonomiske, miljømæssige eller
forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
Side 18
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0019.png
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 19
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0020.png
Dagsordenspunkt 22): Rådskonklusioner om styrkelse af det praktiske samarbejde på
asylområdet
Nyt notat.
Resumé:
Rådet ventes at vedtage konklusionerne om styrkelse af det praktiske samarbejde mellem
medlemsstaternes asylmyndigheder. Rådets konklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser. Konklusionerne vedrører blandt andet støtte til et land, der op-
lever et pludseligt pres på deres asylsystem og udveksling af baggrundsoplysninger. Rege-
ringen er positiv over for et forbedret samarbejde mellem medlemslandenes asylmyndighe-
der og de foreslåede tiltag.
1. Baggrund
I Haag-programmet, godkendt af Det Europæiske Råd den 5. november 2004, opfordres
Rådet og Kommissionen til at oprette passende strukturer til fremme af det praktiske samar-
bejde mellem medlemsstaternes nationale asylmyndigheder. Ifølge Haag-programmet vil
medlemsstaterne blandt andet kunne bistå hinanden i forbindelse med indførelse af en en-
hedsasylprocedure (hvor både kvalifikation i forhold til Flygtningekonventionen og subsidiær
beskyttelsesformen vurderes i en og samme procedure), fælles indsamling, vurdering og an-
vendelse af oplysninger om hjemlande, samt ved at yde ekspertbistand til de medlemslande,
der oplever et særligt pres på deres asylsystemer. Det skal efterfølgende vurderes, om dette
samarbejde kan danne basis for oprettelsen af et europæisk støttekontor, der kan fungere i
en støttefunktion for alt fremtidig asylsamarbejde mellem medlemsstaterne.
Den 20. februar 2006 fremlagde Kommissionen en meddelelse om det praktiske samarbejde
på asylområdet, som blev præsenteret på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21.
februar 2006, og formandskabet har nu fremlagt et udkast til rådskonklusioner, der tager ud-
gangspunkt i Kommissionens meddelelse.
Konklusionerne har ikke form af en retsakt og er efter deres indhold ikke retligt bindende.
Konklusionerne er derfor ikke omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. april 2006 eller et rådsmøde snarest
derefter forventes rådskonklusionerne vedtaget som et a-punkt.
2. Formål og indhold
Konklusionerne skal ses som et led i Fællesskabets bestræbelser på at effektivisere det
praktiske samarbejde mellem medlemsstaternes asylmyndigheder.
Side 20
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0021.png
Konklusionerne støtter Kommissionens intention om at gøre det lettere og hurtigere for med-
lemslande, der oplever et pludseligt pres på deres asylsystemer at få støtte gennem de eksi-
sterede finansielle instrumenter. Medlemslandene opfordres til at stille eksperter og tolke til
rådighed, der kan indgå i særlige eksperthold.
Konklusionerne anerkender endvidere Kommissionens ide om at etablere en fælles informa-
tionsportal, hvor medlemslandene kan udveksle baggrundsinformationer og fact-finding rap-
porter, at oversættelse finder sted, og at der udvikles fælles retningslinjer for indsamling og
analyse af oplysninger om oprindelseslande.
Endelig støtter konklusionerne Kommissionens intention om at udarbejde konkrete forslag til
et system for udveksling af information og bedste praksis samt etablering af et netværk af
eksperter fra medlemsstaterne, der kan sendes ud i de tilfælde, hvor andre medlemslande
oplever pres på deres asylsystemer.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådets konklusioner har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
Såfremt Rådets konklusioner bliver fulgt op af konkrete forslag til retsakter fra Kommissio-
nens side, ventes disse fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for et forbedret samarbejde mellem medlemslandenes asylmyn-
digheder og de foreslåede tiltag.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at de øvrige medlemslande støtter udkastet til konklusioner.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 6. april 2006. Dansk Flygtningehjælp og Dansk Røde Kors, Asylafdelingen, på-
pegede i den forbindelse, at man håbede på større åbenhed og information om baggrunds-
oplysninger og statistik på asylområdet. Det blev samtidig anført, at en eventuel fælles inter-
netportal bør indeholde oplysninger fra et bredt kildegrundlag.
Side 21
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0022.png
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om rådskonklusioner, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Konklusionerne vil ikke i sig selv medføre statsfinansielle og samfundsøkonomiske konse-
kvenser for Danmark.
Såfremt der som opfølgning på konklusionerne måtte blive fremsat konkrete forslag til rets-
akter fra Kommissionens side, forventes disse omfattet af det danske forbehold vedrørende
retlige og indre anliggender, hvorfor de ikke vil medføre statsfinansielle eller samfundsøko-
nomiske konsekvenser.
Såfremt Danmark ønsker at deltage i visse af de operationelle tiltag, der nævnes i konklusi-
onerne, f.eks. udstationering af eksperter, forventes dette at kunne ske på mellemstatsligt
grundlag og som udgangspunkt finansieret inden for de eksisterende bevillinger.
Konklusionerne har ikke miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. februar 2006 blev Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik orienteret om
forventningerne til Kommissionens meddelelse, der på daværende tidspunkt endnu ikke fo-
relå.
Side 22
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0023.png
Dagsordenspunkt 23): Fælles liste over sikre oprindelseslande
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
I medfør af asylproceduredirektivet skal der vedtages en fælles minimumsliste over sikre op-
rindelseslande. Kommissionen ventes på mødet at orientere om, hvor langt Kommissionen
er kommet med udarbejdelsen af et forslag. Danmark deltager som følge af forbeholdet ikke
i vedtagelsen af et eventuelt forslag til fælles liste, der således hverken vil have lovgivnings-
mæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Regeringen støtter, at der udar-
bejdes en liste over sikre oprindelseslande.
1. Baggrund
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1.-2. december 2005 blev direktivet om mi-
nimumsstandarder for procedurer i medlemsstaterne for tildeling og fratagelse af flygtninge-
status (asylproceduredirektivet) endeligt vedtaget. Under forhandlingerne af direktivet beslut-
tede Rådet at fortsætte arbejdet med at udarbejde den i direktivet påkrævede fælles liste
over sikre oprindelseslande med henblik på vedtagelse heraf efter vedtagelsen af direktivet.
Da Danmark på grund af forbeholdet for retlige og indre anliggender ikke deltog i vedtagel-
sen af direktivet, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af en fælles liste over sikre oprindel-
seslande.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. februar 2006 var der en indledende
drøftelse af, hvilke lande der bør figurere på en sådan liste.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. april 2006 forventes Kommissionen
at orientere om, hvor langt man er kommet med at undersøge forholdene i de enkelte lande.
2. Formål og indhold
I medfør af asylproceduredirektivet vedtager Rådet med kvalificeret flertal, på forslag af
Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet, en fælles minimumsliste over lande,
som medlemsstaterne skal betragte som sikre oprindelseslande. En forudsætning for at an-
se et land som sikkert oprindelsesland på den fælles liste er, at landet opfylder en række kri-
terier i direktivforslagets anneks II. Der må i henhold hertil generelt ikke ske forfølgelse eller
være omstændigheder, der kan begrunde subsidiær beskyttelse.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Side 23
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0024.png
Når Rådet har vedtaget en liste over sikre oprindelseslande, følger det af direktivet, at landet
kan betragtes som sikkert for asylansøgere fra dette land, medmindre der er anført væsent-
lige grunde, der giver anledning til at antage, at det ikke er et sikkert oprindelsesland (artikel
31 i asylproceduredirektivet).
Efter drøftelserne på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. februar 2006 har
Kommissionen anført, at det på baggrund af bidrag fra medlemsstaterne kan udledes, at der
er bred støtte til at anføre de følgende 7 afrikanske lande på en liste over sikre oprindelses-
lande: Benin, Botswana, Kap Verde, Ghana, Mali, Senegal og Tanzania. Kommissionen vil
foretage en tilbundsgående undersøgelse af disse lande med henblik på senere fremlæggel-
se af et egentligt forslag til liste over sikre oprindelseslande.
3.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
I dansk asyllovgivning opereres ikke med begrebet sikre oprindelseslande. I Danmark be-
handles ansøgere fra lande, hvor der er en formodning mod, at forfølgelse finder sted, i en
åbenbart grundløs-procedure. En forudsætning herfor er blandt andet, at der foreligger en
fast praksis fra Flygtningenævnet med afslag som altovervejende hovedregel, og at der ikke
er generelle udsendelseshindringer til det pågældende land.
Kriterierne indebærer, at forholdene i de pågældende lande generelt skal være stabile og
sikre, hvilket til stadighed kontrolleres via de foreliggende baggrundsoplysninger eller via
indhentelse af nye baggrundsoplysninger. Det vil sige, at nye nationaliteter løbende vil kunne
optages på listen, ligesom allerede optagede nationaliteter vil kunne blive slettet, såfremt be-
tingelserne ikke længere er opfyldt.
Såfremt der vedtages en liste over sikre oprindelseslande, vil Danmark ikke være bundet
heraf, jf. Protokollen om Danmarks Stilling, og der vil ikke være lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der udarbejdes en liste over sikre oprindelseslande i medfør af asyl-
proceduredirektivet, da der herved sikres
en ensartet tilgang til dette spørgsmål fra EU’s
side.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes tilslutning til, at man fortsætter arbejdet med at udarbejde en fælles liste over
sikre oprindelseslande i medfør af direktivet.
6. Høring
Sagen har været udsendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS). Institut for Menneskerettigheder har i den forbindelse anført, at
afgørelsen af grundløse sager i en hurtig og smidig procedure må anses for hensigtsmæssig
både af procesøkonomiske grunde og af hensyn til ansøgernes interesse i at få en snarlig
Side 24
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0025.png
afklaring af sin situation. Forhåndsformodningen om ansøgerens ringe asylretlige substans
bør imidlertid ikke føre til, at ansøgningen underkastes en mindre grundig og seriøs behand-
ling. Det forhold, at en ansøgning behandles som grundløs udelukker ikke, at ansøgeren kan
have et beskyttelsesbehov.
Dansk Flygtningehjælp har
anført, at man bør være opmærksom på, at begrebet ”sikkert op-
rindelsesland”
ikke i praksis
fører til, at en asylansøger udelukkes fra at få en reel og indivi-
duel behandling af sin asylsag, ligesom der bør stilles meget strenge krav til, hvornår et land
kan betragtes som et sikkert oprindelsesland.
Sagen har på ny været drøftet i SPAIS den 6. april 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ifølge asylproceduredirektivet høres, når Kommissionens forslag
foreligger.
8. Nærhedsprincippet
Der foreligger endnu ikke et forslag til en fælles liste over sikre oprindelseslande. I forbindel-
se med fremlæggelse af forslag til direktivet om fælles asylprocedurer anførte Kommissio-
nen, at spørgsmål vedrørende asylsagsbehandlingen varierede betydeligt fra medlemsstat til
medlemsstat. Fastsættelsen af minimumsstandarder på fællesskabsplan ville være medvir-
kende til at begrænse asylansøgeres sekundære bevægelser som følge af forskellige proce-
durer i medlemsstaterne.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Såfremt der vedtages en liste over sikre oprindelseslande, vil Danmark ikke være bundet
heraf, jf. Protokollen om Danmarks Stilling. Listen vil således hverken have statsfinansielle,
samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for
Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen om asylproceduredirektivet har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg
og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 1.-2. december 2005.
Sagen om en fælles liste over sikre oprindelseslande har været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 21. februar 2006.
Side 25
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0026.png
Dagsordenspunkt 24): Rådskonklusioner om forbedret operationelt samarbejde om
fælles udsendelser med fly
Nyt notat.
Resumé:
Rådet ventes at vedtage konklusioner om forbedret operationelt samarbejde om fælles ud-
sendelser med fly. Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusioner om fælles udsendelse
med fly, da dette på sigt vil kunne vise sig at være et vigtigt element i en effektiv udsendel-
sespolitik.
1. Baggrund
I Rådets konklusioner af 12. juli 2004 opfordrer EU-kommissionen og medlemsstaterne til, at
det overvejes, hvorledes Grænsekontrolagenturet vil kunne bidrage med den nødvendige
assistance til organiseringen af fælles udsendelser med fly.
Det østrigske formandskab har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om forbedret operati-
onelt samarbejde om fælles udsendelser med fly.
Konklusionerne har ikke form af en retsakt og er efter deres indhold ikke retligt bindende.
Konklusionerne er derfor ikke omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. april 2006 eller et rådsmøde snarest
derefter forventes rådskonklusionerne vedtaget som et a-punkt.
2. Formål og indhold
Konklusionerne skal ses som et led i Fællesskabets bestræbelser på at effektivisere samar-
bejdet om fælles udsendelser med fly af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold.
I konklusionerne understreges, at fælles udsendelser er et vigtigt redskab for så vidt angår
en effektiv gennemførelse af Fællesskabets udsendelsespolitik.
Af konklusionerne fremgår endvidere blandt andet, at:
fælles udsendelser bør organiseres under fuld hensyntagen til de udsendte personers
menneskerettigheder og værdighed,
modellen, hvorefter fælles udsendelser med fly organiseres af den medlemsstat, der le-
der operationen, har vist sig at være vellykket og effektiv og bør fortsætte med at finde
anvendelse,
Side 26
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0027.png
Grænsekontrolagenturet bør udfylde en koordinerende rolle i forhold til organiseringen
af fælles udsendelser med fly,
Rådet opfordrer til at demonstrere Fællesskabets vilje i forhold til fælles udsendelses-
handlinger ved at forøge antallet af fælles udsendelser og ved at gøre mere effektiv
brug af ressourcerne,
Rådet inviterer de medlemsstater, der gør brug af fælles udsendelser med fly, til at ind-
drage Grænsekontrolagenturet.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne har ikke konsekvenser for gældende dansk ret og vedrører operationelt
og praktisk samarbejde.
Såfremt Rådets konklusioner bliver fulgt op af konkrete forslag til retsakter fra Kommissio-
nens side, ventes disse fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusioner om fælles udsendelse med fly, da dette
på sigt vil kunne vise sig at være et vigtigt element i en effektiv udsendelsespolitik.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemslande forventes at støtte vedtagelsen af konklusionerne.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 6. april 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om rådskonklusioner, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
Side 27
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0028.png
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne om fælles udsendelser med fly har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Såfremt Danmark deltager i det praktiske og operationelle samarbejde, vil det ikke have
statsfinansielle konsekvenser.
Sagen skønnes endvidere ikke at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbe-
skyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 28
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0029.png
Dagsordenspunkt 25): FN-højniveaudialog om migration og udvikling
Nyt notat.
Resumé:
Den 14.-15. september 2006 afholdes der i FN-regi en højniveaudialog med fokus på migra-
tion og udvikling. Formålet med FN's højniveaudialog om migration og udvikling er overord-
net at etablere en global debat om forholdet mellem migration og udvikling og samtidig drøfte
mulige tiltag, der kan maksimere de positive aspekter af migration og minimere de negative
virkninger. På rådsmødet forventes formandskabet at orientere om arbejdet med forberedel-
sen. Regeringen stiller sig positiv over for dette initiativ.
1. Baggrund
Med det formål at sætte migration på den internationale dagsorden blev der i december
2003 nedsat en FN-Kommission:
”Global Commission on International Migration (GCIM)”,
der den 5. oktober 2005 udsendte en rapport indeholdende en række anbefalinger på migra-
tionsområdet.
I december 2005 vedtog FN en resolution om migration og udvikling samt en særskilt resolu-
tion om afholdelse af en højniveaudialog den 14.-15. september 2006 for at drøfte de mange
aspekter af migration og udvikling. Der pågår nu et omfattende forberedelsesarbejde i FN-
regi, ligesom mange EU-lande deltager aktivt i forberedelserne til højniveaudialogen i sep-
tember.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. april 2006 forventes formandskabet
at orientere om, hvorledes arbejdet med forberedelsen af FN-højniveaudialogen skrider
frem, ligesom det forventes, at formandskabet orienterer om drøftelserne under FN's befolk-
ningskommissions samling den 3.-7. april 2006, der samtidig fungerede som forberedelse til
FN-højniveaudialogen om migration og udvikling.
2. Formål og indhold
Formålet med FN's højniveaudialog om migration og udvikling er overordnet at etablere en
global debat om forholdet mellem migration og udvikling og samtidig drøfte mulige tiltag, der
kan maksimere de positive aspekter af migration og minimere de negative virkninger. Det
forventes,
at højniveaudialogen vil resultere i et ”Chairman’s summary”, der vil angive ret-
ningslinjer for det kommende arbejde på området.
I den ovennævnte GCIM-rapport fra oktober 2005, der må tiltænkes at skulle spille en væ-
sentlig rolle i diskussionerne under højniveaudialogen, anføres det, at migration er et globalt
fænomen, og at migration bør ske på en sikker og autoriseret måde. Det anbefales, at man
ser nærmere på potentialet i menneskelig mobilitet både for oprindelseslandets og værtslan-
dets økonomier, og at det gøres nemmere at overføre optjente penge til oprindelseslandet
Side 29
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0030.png
med henblik på investering. Bekæmpelse af ulovlig indvandring bør ligeledes være i fokus,
hvilket kræver et udvidet samarbejde mellem staterne også for så vidt angår tilbagetagelse
af ulovlige indvandrere. Det anbefales, at der gøres en større indsats for at sikre den sociale
sammenhørighed og forbedre de eksisterende integrationstiltag. Dette bør ske med inddra-
gelse af arbejdsmarkedet og frivillige kræfter. Der lægges endelig op til, at staterne på det
nationale, regionale og internationale område sikrer, at håndteringen af migration forbedres
gennem sammenhængende politikker, kapacitetsopbygning og mere effektiv dialog.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
FN's højniveaudialog om migration og udvikling vil ikke have lovgivningsmæssige konse-
kvenser for dansk ret.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig positiv over for dette initiativ.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at de øvrige medlemslande har en positiv indstilling til højniveaudialogen om
migration og udvikling.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 6. april 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en orientering om et FN-initiativ, har nærhedsprincippet ikke relevans for
sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
FN-højniveaudialogen om migration og udvikling har hverken statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 30
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0031.png
Dagsordenspunkt 27): Global tilgang til migration
opfølgning på Hampton Court
Revideret notat.
Resumé:
Kommissionen forventes at orientere om opfølgningen på Hampton Court-initiativet om en
global tilgang til migration og gennemførslen af den samlede migrationsstrategi med fokus
på Afrika og Middelhavsområdet, som Det Europæiske Råd (DER) godkendte på sit møde
den 15.-16. december 2005. Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser. Regeringen er generelt positiv over for drøftelserne om en global tilgang til migra-
tion med særlig fokus på Afrika.
1. Baggrund
Kommissionen gennemførte i perioden 7.
11. oktober 2005 en teknisk mission til Marokko,
herunder med besøg i de spanske områder Ceuta og Melilla. Kommissionens generelle vur-
dering af situationen er, at både Marokko og EU bliver mødt af stigende indvandringspres fra
Afrika, og at dette pres formentlig vil stige i de kommende år. Det er yderligere vurderingen,
at både Marokko og Spanien har gjort store bestræbelser for at kontrollere situationen, men
at der er et tvingende behov for, at EU øger sin indsats i området.
Som opfølgning herpå og på drøftelserne på det uformelle møde blandt EU's stats- og rege-
ringschefer den 27. oktober 2005 i Hampton Court
og drøftelser på rådsmødet for retlige og
indre anliggender den 1. december 2005 vedtog Det Europæiske Råd den 15.-16. december
2005 en samlet migrationsstrategi med prioriterede aktioner med fokus på Afrika og Middel-
havsområdet, der indeholder en lang række prioriterede tiltag fra EU’s side på området.
På rådsmødet den 27.-28. april 2006 forventes Kommissionen at orientere om de aktiviteter,
der er iværksat for at gennemføre ovennævnte migrationsstrategi.
2. Formål og indhold
DER-konklusionerne fra 15.-16. december 2005 indeholder en samlet migrationsstrategi
med fokus på de udfordringer, som den ulovlige og lovlige indvandring fra Afrika og middel-
havsområdet skaber.
Strategien fokuserer på tre hovedområder: Det operative samarbejde mellem medlemssta-
terne, dialog og samarbejde med Afrika og samarbejde med nabolande.
Vedrørende samarbejdet med Afrika fokuserer strategien
på en regional tilgang til landene
syd for Sahara og på en målrettet indsats over for de enkelte oprindelseslande
og nabolan-
dene til flygtninge-producerende lande, herunder Tanzania, hvor der skal gennemføres et
regionalt pilotbeskyttelsesprogram.
Side 31
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0032.png
Vedrørende samarbejdet med EU's nabolande
koncentrerer strategien
sig om samarbejdet
med transitlande i Nordafrika -
med Marokko, Algeriet og Libyen som de prioriterede lande.
Samarbejdet
vil tage udgangspunkt i det allerede etablerede samarbejde med middelhavs-
landene
med fokus på udvekslinger af erfaringer
samt afholdelse af en konference med del-
tagelse på ministerniveau fra Euromed-landene og EU-landene
i 2006.
Vedrørende samarbejdet mellem EU-landene
fokuserer
strategien
indsamling af efterret-
ninger om ulovlig indvandring samt overvejelser om, hvordan samarbejdet mellem EU-
landene kan forbedres blandt andet gennem Grænsekontrolagenturet
(FRONTEX). Endvide-
re er der lagt op til en undersøgelse af den tekniske gennemførlighed af et grænsekontrolsy-
stem, der dækker hele EU´s sydlige søgrænse og Middelhavet, samt
muligheden for
etable-
ring af eksperthold, der kan yde bistand
i tilfælde af masseindstrømning af ulovlige indvan-
drere.
Siden vedtagelsen af DER-konklusionerne er der lavet et omfattende arbejde i EU for at føl-
ge op på strategien, og Kommissionen har taget initiativ til at udarbejde et udkast til en hand-
lingsplan med angivelse af en række aktiviteter til opfølgning af DER-konklusionerne og den
vedlagte strategi. Det forventes, at Kommissionen vil orientere om dette arbejde.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen skønnes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Orienteringen vil
ikke have konsekvenser for dansk ret.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for drøftelserne om en global tilgang til migration med
særlig fokus på Afrika.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemslande forventes at være positive over for det arbejde, der pågår for at sik-
re en opfølgning på Hampton Court og gennemførslen af DER-konklusionerne fra 15.-16.
december 2005 og den vedtagne strategi.
6. Høring
Sagen forventes at blive sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Ind-
vandringssamarbejdet (SPAIS).
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
Side 32
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0033.png
8. Nærhedsprincippet
Da der ikke er tale om en retsakt, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen skønnes ikke i sig selv hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Gennemførelse af konkrete forslag i en eventuel handlingsplan vil dog kunne medføre finan-
sielle konsekvenser, der forudsættes afholdt over EU's budget.
Sagen skønnes endvidere hverken at have samfundsøkonomiske, miljømæssige eller for-
brugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen blev forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1. december 2005 forelagt
for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
til orientering.
Side 33
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0034.png
Dagsordenspunkt 28): Rådets afgørelser om henholdsvis undertegnelse og indgåelse
af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation vedrø-
rende tilbagetagelse af personer med ulovligt ophold
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionens forslag ventes at indeholde bestemmelser om Det Europæiske Fællesskabs
undertegnelse og indgåelse af en tilbagetagelsesaftale med Rusland. Rådsafgørelserne har
ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som følge
af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslagene. Regeringen tager vedtagelsen af de to råds-
afgørelser til efterretning.
1. Baggrund
Kommissionen forventes snarest at fremsætte forslag til rådsafgørelser om henholdsvis un-
dertegnelse og indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske
Føderation vedrørende tilbagetagelse af personer med ulovligt ophold.
Kommissionens forslag fremsættes under henvisning til EF-traktatens artikel 63, nr. 3, litra
b), sammenholdt med artikel 300, stk. 2 første afsnit, første punktum, og stk. 3, første afsnit.
Forslagene skal vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. april 2006 eller et rådsmøde snarligt
derefter forventes forslaget til rådsafgørelse om undertegnelse af aftalen vedtaget.
Forslag til rådsafgørelse om indgåelse af visumlempelsesaftalen forventes vedtaget på et
efterfølgende rådsmøde, når Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse.
2. Formål og indhold
Den ene rådsafgørelse ventes at bemyndige formanden for Rådet til at udpege den person,
der på Det Europæiske Fællesskabs vegne skal undertegne aftalen mellem Fællesskabet og
Den Russiske Føderation.
Forslaget ventes fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stil-
ling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Side 34
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0035.png
Den anden rådsafgørelse ventes at vedrøre aftalens efterfølgende indgåelse og godkendel-
se på Fællesskabets vegne.
Tilbagetagelsesaftalen fastslår blandt andet parternes forpligtelse til at tilbagetage 1) egne
statsborgere med ulovligt ophold på Fællesskabets eller Ruslands område, 2) statsløse per-
soner, der havde russisk nationalitet på tidspunktet for indrejse i Fællesskabet, samt
under
visse omstændigheder
3) tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold på Fællesskabets
eller Ruslands område.
Aftalen indeholder endvidere bestemmelser, der regulerer procedurer og øvrige vilkår for til-
bagetagelse af personer med ulovligt ophold, herunder i forhold til udstedelse af rejsedoku-
menter og bevis for nationalitet.
Ruslands forpligtelse til at tilbagetage tredjelandsstatsborgere, der kommer fra lande, med
hvilke Rusland ikke har indgået tilbagetagelsesaftaler, træder i kraft tre år efter, at selve til-
bagetagelsesaftalen er trådt i kraft.
Endelig fremgår det af tilbagetagelsesaftalen, at den skal træde i kraft samtidig med en vi-
sumlempelsesaftale mellem EU og Rusland.
Der er i tilknytning til aftalen indsat en erklæring om, at det vil være behørigt, hvis Danmark
og Rusland indgår en tilsvarende bilateral aftale.
Fællesskabsaftalen forventes undertegnet på topmødet mellem EU og Rusland i slutningen
af maj 2006.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelsen af de to rådsafgørelser har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da de er
omfattet af Danmarks forbehold på området for retlige og indre anliggender. Fællesskabsaf-
talen om tilbagetagelse har derfor heller ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Dan-
mark.
En indgåelse af en tilsvarende bilateral tilbagetagelsesaftale mellem Rusland og Danmark
forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager vedtagelsen af de to rådsafgørelser til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af forslagene om undertegnelse og
indgåelse af aftalen om tilbagetagelse.
Side 35
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0036.png
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 6. april 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal i henhold til EF-traktatens artikel 300, stk. 3, første afsnit, høres
vedrørende indgåelsen af aftalen, hvilket vil ske efter undertegnelsen.
8. Nærhedsprincippet
Medlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Rusland om tilbagetagelse via en
fællesskabsaftale. Nærhedsprincippet ses derfor overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af de to rådsafgørelser har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, mil-
jømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da afgørelserne
er omfattet af forbeholdet på området for retlige og indre anliggender.
En eventuel indgåelse af bilateral aftale mellem Danmark og Rusland forventes ikke at ville
få hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttel-
sesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Rådsafgørelserne om undertegnelse og indgåelse af tilbagetagelsesaftale mellem Fælles-
skabet og Rusland har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg eller for Folke-
tingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg er forud for rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) den 27.-28. september 2000 blevet orienteret om vedtagelse af Rådets af-
gørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om en aftale mellem
Fællesskabet og Rusland om tilbagetagelse.
Side 36
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0037.png
Dagsordenspunkt 29): Rådets afgørelser om henholdsvis undertegnelse og indgåelse
af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation vedrø-
rende lempelser i udstedelsen af visa til borgere i Den Russiske Føderation og EU-
landene
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionens forslag ventes at indeholde bestemmelser om Det Europæiske Fællesskabs
undertegnelse og indgåelse af en visumlempelsesaftale med Rusland. Rådsafgørelserne har
ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som følge
af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslagene. Regeringen tager vedtagelsen af de to råds-
afgørelser til efterretning.
1. Baggrund
Kommissionen forventes snarest at fremsætte forslag til rådsafgørelser om henholdsvis un-
dertegnelse og indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske
Føderation vedrørende lempelser i udstedelsen af visa til borgere i Den Russiske Føderation
og EU-landene.
Kommissionens forslag fremsættes under henvisning til EF-traktatens artikel 62, nr. 2, litra
b), nr. ii) og iv), sammenholdt med artikel 300, stk. 2 første afsnit, første punktum, og stk. 3,
første afsnit.
Forslagene skal vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. april 2006 eller et rådsmøde snarligt
derefter forventes forslaget til rådsafgørelse om undertegnelse vedtaget.
Forslag til rådsafgørelse om indgåelse af visumlempelsesaftalen forventes vedtaget på et
efterfølgende rådsmøde, når Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse.
Forslaget ventes fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stil-
ling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Side 37
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0038.png
2. Formål og indhold
Den ene rådsafgørelse ventes at bemyndige formanden for Rådet til at udpege den person,
der på Det Europæiske Fællesskabs vegne skal undertegne aftalen mellem Fællesskabet og
Den Russiske Føderation.
Den anden rådsafgørelse ventes at vedrøre aftalens efterfølgende indgåelse og godkendel-
se på Fællesskabets vegne.
Visumlempelsesaftalen indeholder blandt andet bestemmelser om, hvilken dokumentation
en visumansøger skal fremlægge i forbindelse med fastlæggelsen af formålet med visuman-
søgers rejse, i hvilke situationer og over for hvilke personer, der skal udstedes visa med gyl-
dighed til flere indrejser, samt en bestemmelse om visumgebyrets størrelse, herunder over
for hvilke persongrupper, der ikke må opkræves gebyr.
Endvidere indeholder visumlempelsesaftalen en bestemmelse om, at indehavere af diplo-
matpas fritages for krav om visum. Ifølge en erklæring til aftalen, kan den delvist suspende-
res ved misbrug af bestemmelsen.
Endelig fremgår det af visumlempelsesaftalen, at den skal træde i kraft samtidig med en til-
bagetagelsesaftale mellem EU og Rusland.
Der er i tilknytning til aftalen indsat en erklæring om det ønskelige i, at Danmark og Rusland
snarest indgår en tilsvarende bilateral aftale.
Fællesskabsaftalen forventes undertegnet på topmødet mellem EU og Rusland i slutningen
af maj 2006.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelsen af de to rådsafgørelser har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da de er
omfattet af Danmarks forbehold på området for retlige og indre anliggender. Fællesskabsaf-
talen om visumlempelser har derfor heller ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for
Danmark.
En indgåelse af en tilsvarende bilateral visumlempelsesaftale mellem Rusland og Danmark
forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Hvis Danmark beslutter sig for at indgå en tilsvarende bilateral visumlempelsesaftale med
Rusland, vil denne
udover en ophævelse af visumpligten for indehavere af diplomatpas
medføre dels en enkelt ændring i forhold til visumpraksis over for Rusland, idet bedsteforæl-
dre og børnebørn skal indføjes i gruppen
af ”tætte familierelationer”, dels et behov for juste-
ring af den praktiske behandling af visumansøgninger på de danske repræsentationer i Rus-
land.
Side 38
Rådsmøde nr. 2725 (retlige og indre anliggender) den 27. - 28. april 2006 - Bilag 1: Samlenotat vedr. RIA 27-28/4-06 - integrationsdelen
267950_0039.png
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager vedtagelsen af de to rådsafgørelser til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådsafgørelserne. Medlemssta-
terne forventes således at tilslutte sig indholdet af visumlempelsesaftalen.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 6. april 2006.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal i henhold til EF-traktatens artikel 300, stk. 3, første afsnit, høres
vedrørende indgåelsen af aftalen, hvilket vil ske efter undertegnelsen.
8. Nærhedsprincippet
Medlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Rusland om visumlempelser via en
fællesskabsaftale. Nærhedsprincippet ses derfor overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af de to rådsafgørelser har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljø-
mæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da forslagene er
omfattet af forbeholdet på området for retlige og indre anliggender.
En eventuel indgåelse af en bilateral aftale mellem Danmark og Rusland forventes ikke at
have hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttel-
sesmæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Rådsafgørelserne om undertegnelse og indgåelse af visumlempelsesaftale mellem Fælles-
skabet og Rusland har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg eller for Folke-
tingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Folketingets Europaudvalg er forud for rådsmødet (generelle anliggender og eksterne relati-
oner) den 12. juli 2004 blevet orienteret om vedtagelse af Rådets afgørelse om bemyndigel-
se af Kommissionen til at føre forhandlinger om en aftale mellem Fællesskabet og Rusland
om visumlempelse.
Side 39