Europaudvalget 2005-06
2726 - Økofin
Offentligt
1453521_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
8500/06 (Presse 110)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2726. samling i Rådet
Økonomi og finans
den 5. maj 2006 i Bruxelles
Formand
Karl-Heinz Grasser
Østrigs forbundsfinansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
8500/06 (Presse 110)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0002.png
8.V.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om
finansielt tilsyn,
reguleringsrammen for grænseoverskridende
fusioner og opkøb
i sektoren for finansielle tjenesteydelser og Kommissionens hvidbog om
politikken for finansielle tjenesteydelser 2005-2010.
Det godkendte et bidrag til Det Europæiske Råds revision af EU's strategi for
bæredygtig udvikling
og drøftede forslag om tre sager vedrørende
momsordninger for erhvervslivet:
leveringsstedet for
tjenesteydelser for så vidt angår moms-betalinger, forenkling af grænseoverskridende
momsforpligtelser og tilbagebetalingsprocedurer samt forlængelsen af et direktiv om
momsordninger for e-handel.
8500/06 (Presse 110)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0003.png
8.V.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BÆREDYGTIG UDVIKLING............................................................................................................ 7
EU's BUDGET..................................................................................................................................... 8
Budgetforslag for 2007............................................................................................................... 8
Struktur for budgetkontrol .......................................................................................................... 9
BESKATNING - MOMS................................................................................................................... 10
Leveringssted for tjenesteydelser, forenklede forpligtelser for erhvervslivet, e-handel .......... 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
SMV'er og offentlige indkøb .................................................................................................... 11
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 12
Møde på ministerplan med de tiltrædende lande- og kandidatlandene .................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Finansielt tilsyn -
Rådets konklusioner..................................................................................................................
13
Grænseoverskridende konsolidering i den finansielle sektor ................................................................................ 15
Kommissionens hvidbog om politikken for finansielle tjenesteydelser (2005-2010) -
Rådets konklusioner........
16
SAMHØRIGHEDSPOLITIKKEN
Strukturfonde og samhørighedsfonden (2007-2013)* ........................................................................................... 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8500/06 (Presse 110)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.V.2006
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - Pakistan - Sengelinned af bomuld........................................................................ 19
Antidumpingforanstaltninger - Kina - Dødbrændt magnesia ................................................................................ 19
Toldsatser for saltet kyllingekød ........................................................................................................................... 19
EKSTERNE FORBINDELSER
Topmøde mellem EU og Rusland ......................................................................................................................... 19
EU - Schweiz - Aftale om fri bevægelighed for personer - EU's udvidelse .......................................................... 19
Konsulært samarbejde mellem medlemsstaterne - Nødpas ................................................................................... 20
TRANSPORT
Luftfartsaftaler med Singapore og New Zealand................................................................................................... 20
ENERGI
Forhandlinger med Amerikas Forenede Stater - Energieffektivitetsmærkning af kontorudstyr............................ 20
8500/06 (Presse 110)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0005.png
8.V.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš PROUZA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Thomas MIROW
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
David VEGARA FIGUERAS
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Vittorio GRILLI
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Oskars SPURDZIĥŠ
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Alfred FINZ
Polen:
Zyta GILOWSKA
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Vladimír TVAROŠKA
Vicepremierminister og finansminister
Vicefinansminister
Finansminister
Statssekretær, forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Statssekretær for økonomi
Fast repræsentant
Finansminister
Generaldirektør for skatkammeret, Økonomi- og
Finansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Finansminister
Premierminister og finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Vicepremierminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
8500/06 (Presse 110)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0006.png
8.V.2006
Finland:
Eero HEINÄLUOMA
Ulla-Maj WIDEROOS
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Dawn PRIMAROLO
Vicestatsminister, finansminister
Vicefinansminister
Finansminister
Paymaster General
Kommissionen:
Siim KALLAS
Joaquin ALMUNIA
Dalia GRYBAUSKAITÉ
Laszlo KOVACS
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Joe GRICE
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Plamen Vassiler ORESHARSKI
Rumænien:
Sebastian VLĂDESCU
Finansminister
Minister for offentlige finanser
8500/06 (Presse 110)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0007.png
8.V.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BÆREDYGTIG UDVIKLING
Rådet havde en orienterende drøftelse om revisionen af EU's strategi for bæredygtig udvikling og
godkendte sit bidrag til Det Europæiske Råd på mødet den 15.-16. juni for så vidt angår de
økonomiske aspekter af strategien (8681/06).
Formålet med revisionen er at forny strategien for de kommende fem år og samtidig styrke
miljøbeskyttelse, social lighed og samhørighed og økonomisk velstand samt sikre, at EU opfylder
sit internationale ansvar. En fornyet strategi, som Det Europæiske Råd skal vedtage i juni, vil
omfatte mål, indikatorer og en kontrolprocedure, som inddrager både interne og eksterne
dimensioner af bæredygtig udvikling. Der arbejdes med strategien i otte af Rådets ni
sammensætninger.
I lyset af debatten i Rådets forskellige sammensætninger vil formandskabet udarbejde et udkast,
som skal forelægges for Det Europæiske Råd.
8500/06 (Presse 110)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0008.png
8.V.2006
EU's BUDGET
Budgetforslag for 2007
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af det foreløbige forslag til EU's budget for 2007.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at gennemgå forslaget, således at Rådet kan
førstebehandle det på samlingen den 14. juli.
På samlingen den 14. marts vedtog Rådet konklusionerne om prioriteterne for budgettet for 2007.
(Se pressemeddelelse 6917/06).
8500/06 (Presse 110)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.V.2006
Struktur for budgetkontrol
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en handlingsplan, som skal forbedre kontrollen
med gennemførelsen af EU's budget.
Kommissionens handlingsplan foreslår en række foranstaltninger, der skal give tilstrækkelige
garantier for, at Revisionsretten kan afgive en revisionserklæring uden forbehold om betalinger fra
EU's budget, og identificerer måder, hvorpå Europa-Parlamentet, Rådet, medlemsstaterne og
Kommissionen selv kan bidrage hertil inden for deres respektive ansvar.
Retten har i over ti år afgivet årlig en revisionserklæring, hvori der tages forbehold. Kommissionen
har derfor gjort det til en prioritet at opnå en revisionserklæring uden forbehold, inden dens mandat
udløber.
På samlingen den 8. november 2005 vedtog Rådet konklusioner om strukturen for budgetkontrol
som svar på en meddelelse fra Kommissionen.
(Se pressemeddelelse 13678/05).
8500/06 (Presse 110)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0010.png
8.V.2006
BESKATNING - MOMS
Leveringssted for tjenesteydelser, forenklede forpligtelser for erhvervslivet, e-handel
På grundlag af en pakke af forslag, som formandskabet har foreslået, drøftede Rådet tre sager om
merværdiafgiftssystemet for virksomhederne:
et forslag til direktiv om leveringsstedet for tjenesteydelser hvad angår momsbetalinger
to direktivforslag og et forordningsforslag om forenkling af grænseoverskridende
momsforpligtelser og tilbagebetalingsprocedurer for virksomhederne
forlængelse af et direktiv om moms-arrangementer for e-handel.
Rådet anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at fortsætte arbejdet med pakken under
hensyntagen til de holdninger, delegationerne har givet udtryk for, således at Rådet kan nå til
politisk enighed på samlingen den 7. juni.
Formålet med forslaget om leveringsstedet er at ændre afgiftsstedet for momsbetalinger for
tjenesteydelser fra det sted, hvor leverandøren befinder sig, til det sted, hvor forbrugeren befinder
sig.
Formålet med forslagene om forenkling er at indføre en étstedsordning for at forenkle
virksomhedernes momsregistrering og -angivelse i medlemsstater, hvor de ikke er etableret, samt
reglerne for tilbagebetaling af moms til sådanne virksomheder og at forbedre det administrative
samarbejde om moms med henblik på at forebygge svig.
Hvad angår e-handel bekræftede Kommissionen, at den har til hensigt at forelægge et forslag, som
gør det muligt at forny bestemmelserne i direktiv 2002/38/EF hvad angår spredningstjenester og
visse elektronisk leverede tjenesteydelser fra tredjelande inden den 1. juli.
8500/06 (Presse 110)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0011.png
8.V.2006
EVENTUELT
SMV'er og offentlige indkøb
Rådet noterede sig den franske delegations forelæggelse af et dokument om de vanskeligheder, som
små og mellemstore virksomheder støder på, når de konkurrerer om offentlige kontrakter.
*
*
*
Under frokosten blev ministrene orienteret om mødet i Eurogruppen den 4. maj. Formanden for Den
Europæiske Investeringsbank orienterede om fornyelsen af EIB's eksterne lånemandat og
ministrene udvekslede synspunkter herom.
EIB's Styrelsesråd holder møde i Luxembourg den 7. juni i tilknytning til Rådets samling. Det
nuværende lånemandat udløber den 31. januar 2007; Kommissionen forventes at forelægge forslag
om et nyt mandat i juni.
8500/06 (Presse 110)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0012.png
8.V.2006
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Møde på ministerplan med de tiltrædende lande- og kandidatlandene
Der blev afholdt en ministerdialog med finansministrene og repræsentanterne for centralbankerne i
de tiltrædende lande og kandidatlandene, som godkendte de fælles konklusioner vedrørende alle
fem lande - Bulgarien, Rumænien, Tyrkiet, Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien - samt fælles udtalelser om Bulgariens og Rumæniens økonomiske
førtiltrædelsesprogrammer 2005
(8789/1/06, 8790/1/06, 8794/06 COR 1).
8500/06 (Presse 110)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0013.png
8.V.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Finansielt tilsyn -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
har gennemgået EU's tilsynsramme på grundlag af en rapport fra Udvalget for Finansielle
Tjenesteydelser.
Rådet UNDERSTREGER, at de betydelige forbedringer i EU's tilsynsramme, der er sket med
handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser og gennemførelsen af Lamfalussy-ordningerne, bør
suppleres med yderligere skridt for at holde trit med markedsudviklingen på en fleksibel måde.
Skiftet til gennemførelse og håndhævelse af foranstaltningerne i nævnte handlingsplan, det stigende
antal grænseoverskridende finansielle koncerner og det stigende antal internationale
sammenkædninger på de finansielle markeder på tværs af sektorerne kræver, at der gøres yderligere
fremskridt med konvergensen i tilsynspraksis og det grænseoverskridende samarbejde mellem
tilsynsmyndighederne i EU.
Rådet UNDERSTREGER, at tilsynskonvergensen må intensiveres for fuldt ud at drage fordel af
handlingsplanen og dertil knyttede foranstaltninger og således udnytte fordelene ved et integreret
finansielt marked. Det overordnede mål skal være yderligere at udvikle det europæiske finansielle
system som et bidrag til Lissabon-strategien, styrke rammen for finansiel stabilitet i EU og forbedre
tilsynets effektivitet ved at undgå både at lægge en for stor tilsynsbyrde på industrien og at hæmme
eller begrænse den loyale konkurrence.
I denne forbindelse ANMODER Rådet INDTRÆNGENDE medlemsstaterne om at gennemføre alle
resterende foranstaltninger under handlingsplanen og tilknyttede foranstaltninger rettidigt samt om
at sikre en passende og konsekvent håndhævelse, STØTTER Lamfalussy-rammen samt
tilsynsudvalgene på niveau 3 i deres samarbejde og konvergensen af deres opgaver og
GODKENDER FSC's rapport om finansielt tilsyn. Rådet
ANMODER FSC om at overvåge konvergensen i tilsynsbeføjelserne på et passende niveau
8500/06 (Presse 110)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.V.2006
UNDERSTREGER, at gennemførelsen af mægling, uddelegering, strømlinede
rapporteringskrav og datadelingsordninger er en pragmatisk reaktion på de vigtige
udfordringer, som EU står over for på området for finansielt tilsyn - under hensyn til de
forskellige fremskridt i de enkelte finansielle sektorer
OPFORDRER Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg (CESR), Det Europæiske
Tilsynsudvalg for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (CEIOPS) og Det
Europæiske Banktilsynsudvalg (CEBS) til yderligere at styrke deres samarbejde og daglige
arbejdsordninger ved
1.
at vurdere funktionen af de redskaber, der tager sigte på at fremme en europæisk
tilsynskultur, og angive, hvordan de kan forbedres, i de regelmæssige rapporter om
tilsynskonvergens, som niveau 3-udvalgene aflægger til FSC fra 2007
at undersøge forudsætningerne for indførelsen af en mæglingsmekanisme - især med
hensyn til de potentielle anvendelsesområder og mekanismens praktiske funktion -
og, hvis det er hensigtsmæssigt, at afprøve mekanismen på værdipapirområdet i 2006
og på bank- og forsikringsområderne i 2008
at undersøge forudsætningerne for anvendelsen af en uddelegeringsmekanisme, især
ved hjælp af retningslinjer i hver enkelt sektor for finansielle tjenesteydelser, og hvis
det er hensigtsmæssigt, afprøve disse ordninger inden udgangen af 2007
at arbejde med rapporteringskravene ved at forelægge fælles formater inden
udgangen af 2007 og undersøge spørgsmålet om ordninger for deling af IT-data
inden udgangen af 2008 under hensyn til omkostningerne og fordelene ved de
forskellige foreliggende valgmuligheder (f.eks. fælles databaser og sammenkoblede
nationale databaser)
at aflægge rapport om fremskridtene og om eventuelle resterende hindringer for FSC
fortsat at bidrage til en konsekvent gennemførelse af EU-direktiverne
2.
3.
4.
5.
6.
ANMODER FSC om at aflægge rapport til Rådet hvert år om fremskridtene med
gennemførelsen af de forskellige elementer, der er skitseret i FSC's rapport, første gang i
2007
8500/06 (Presse 110)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.V.2006
ANMODER alle involverede parter om at gennemføre de strategiske foranstaltninger efter
de tidsplaner, der er angivet i FSC's rapport.
Rådet
NOTERER SIG afslutningsvis Kommissionens tilgang, idet den i overensstemmelse med
hvidbogen om politikken for finansielle tjenesteydelser (2005-2010) vil undersøge
nøgleområder, hvor de nuværende tilsynsordninger skal gøres klarere eller suppleres -
herunder om nødvendigt ved regulerende foranstaltninger, og OPFORDRER FSC til at se
på disse med henblik på i givet fald at rådgive om yderligere strategiske prioriteter under
hensyn til udfordringerne fra markedsudviklingen, og
SER FREM til FSC's revision af Lamfalussy-rammen i 2006 og 2007."
Grænseoverskridende konsolidering i den finansielle sektor
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
ERINDRER OM, at europæisk finansiel integration er afgørende for at forbedre vækst og
beskæftigelse, og for at nå dette mål må markedsdeltagerne kunne udnytte de
grænseoverskridende forretningsmuligheder
UNDERSTREGER, at unødvendige og uberettigede hindringer for grænseoverskridende
konsolidering i den finansielle sektor derfor bør imødegås for at høste de økonomiske
fordele ved integration og styrke EU's finansielle industris globale konkurrencedygtighed
UNDERSTREGER betydningen af en sund, retfærdig og ikke-diskriminerende national
tilsynspraksis for at opnå lige vilkår inden for EU med skyldig hensyntagen til en passende
balance mellem hjemlandets og værtslandets ansvar, og understreger behovet for et
tilstrækkeligt og uafhængigt finansielt tilsyn for at sikre finansiel stabilitet
HILSER det VELKOMMENT, at Kommissionen har til hensigt at forelægge et forslag til
ændring af artikel 16 i bankdirektiverne og de tilsvarende artikler i direktivet om markeder
for finansielle instrumenter og forsikringsdirektiverne inden årets udgang i
overensstemmelse med de godkendte principper om bedre regulering
8500/06 (Presse 110)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.V.2006
OPFORDRER Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg (CESR), Det Europæiske
Tilsynsudvalg for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (CEIOPS) og Det
Europæiske Banktilsynsudvalg (CEBS) til at tage hensyn til de indkredsede hindringer og
til FSC'S rapport om tilsynskonvergens i deres bestræbelser på at opnå konvergens mellem
regler og praksis og især til at arbejde i retning af fælles formater for finansielle
institutioner, der aflægger rapport til de tilsynsførende, for at undgå dobbeltomkostninger
STØTTER Kommissionens planer om at gøre brug af de beføjelser, den har i henhold til
traktaten til at sikre anvendelsen af grundlæggende traktatfæstede rettigheder, herunder
anvendelsen af de eksisterende bestemmelser om konkurrence og statsstøtte
ER ENIGT med Kommissionen i, at fragmenteringen af detailmarkederne er en hindring
for grænseoverskridende konsolidering og STØTTER den strategi, som Kommissionen
foreslår i sin hvidbog om politikken for finansielle tjenesteydelser (2005-2010) for at
fremme integrationen af detailmarkederne
NOTERER SIG, at hvis faktorer som f.eks. beskatning skaber hindringer for
grænseoverskridende konsolidering, opfordres Kommissionen til at angive disse og
overveje, hvordan de kan overvindes
GENTAGER, at det er forpligtet på et åbent og integreret finansielt marked i EU, der er
baseret på retfærdig og sund konkurrence mellem finansielle institutioner og opfordrer til
årvågenhed med hensyn til diskriminerende praksis."
Kommissionens hvidbog om politikken for finansielle tjenesteydelser (2005-2010) -
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet:
HILSER MED TILFREDSHED Kommissionens hvidbog om politikken for finansielle
tjenesteydelser (2005-2010), som blev forelagt Rådet (Økofin) i december 2005,
NOTERER sig, at hvidbogen i det store og hele er i overensstemmelse med de politiske
prioriteter, der blev opstillet i Kommissionens grønbog og i Rådets konklusioner af
11. oktober 2005,
8500/06 (Presse 110)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.V.2006
TILSLUTTER SIG Kommissionens overordnede mål for politikken for finansielle
tjenesteydelser frem til 2010 og valget af begrebet dynamisk konsolidering som den
overordnede metode til at gøre yderligere fremskridt hen imod et fuldt integreret europæisk
finansielt marked,
HILSER MED TILFREDSHED de initiativer, som Kommissionen foreslår, og
understreger, at fremskridt med hensyn til en større integrering af detailmarkederne er en
udfordring for 2005-2010 for at styrke konkurrencen og sikre et passende
forbrugerbeskyttelsesniveau, NOTERER SIG samtidig betydningen af at styrke forbruger-
inputtet og UNDERSTREGER derfor behovet for at fremme en passende inddragelse af
forbrugerne og SMV'erne,
UNDERSTREGER, at clearing og afvikling af værdipapirtransaktioner er et centralt
område, hvor den finansielle integration i EU bør styrkes, og OPFORDRER
Kommissionen og Udvalget for Finansielle Tjenesteydelser (FSC) til inden efteråret 2006
at undersøge, hvordan man bedst og hurtigst kan gøre fremskridt på dette område,
UNDERSTREGER den vigtige rolle, som det fælles eurobetalingsområde spiller for et
effektivt fungerende indre marked, og OPFORDRER Kommissionen og FSC til inden
efteråret 2006 at undersøge, hvordan man bedst kan gøre fremskridt på dette område inden
2010,
UNDERSTREGER behovet for at fremme effektiviteten på de paneuropæiske markeder
for langfristede opsparingsprodukter samt betydningen af at fremme finansielle kundskaber
og finansiel bevidsthed blandt forbrugerne i medlemsstaterne, og OPFORDRER FSC til at
se nærmere på de politiske spørgsmål, der knytter sig til aldringen og de finansielle
markeder,
HILSER MED TILFREDSHED de tanker, der er fremsat vedrørende den eksterne
dimensions stigende betydning i forbindelse med finansielle tjenesteydelser - nemlig at få
uddybet og udvidet dialogen om regulering med tredjelande og arbejde hen imod en
yderligere åbning af de globale markeder for finansielle tjenesteydelser,
ER ENIGT I, at medlemsstaterne må og skal spille deres rolle med hensyn til at omsætte
og gennemføre de vedtagne tekster vedrørende handlingsplanen for finansielle
tjenesteydelser rettidigt, korrekt, konsekvent og uden unødvendige reguleringsmæssige
tilføjelser. Fristerne for gennemførelsen i national ret af retsakter, der vedtages efter den
fælles beslutningsprocedure, og af de gennemførelsesbestemmelser, som Kommissionen
vedtager, skal være tilstrækkelig lange til, at det er muligt at gennemføre de pågældende
foranstaltninger i national ret,
8500/06 (Presse 110)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0018.png
8.V.2006
FREMHÆVER, i relation til bedre regulering, aftalen fra november 2005 om den
interinstitutionelle fælles indstilling til konsekvensanalyse,
OPFORDRER FSC til at føre løbende tilsyn dels med gennemførelsen af Kommissionens
strategi med at undersøge særlige initiativer, hvor det er relevant i lyset af
markedsudviklingen, dels med de politiske følgevirkninger af disse initiativer samt deres
potentielle økonomiske eller politiske konsekvenser,
UNDERSTREGER behovet for at være særlig opmærksom på konvergensen på
tilsynsområdet, som understreget i FSC's rapport om finansielt tilsyn
1
, og på optimeringen
af samarbejdet mellem hjemlandets tilsynsførende og værtslandets tilsynsførende inden for
den nuværende retlige ramme, og
UNDERSTREGER, at Lamfalussy-processen er en vigtig del af det overordnede
regelværk, som er udviklet for at kunne tackle den udfordring, som den accelererende
integration på de finansielle markeder udgør. For at sikre, at denne ramme fortsat vil være i
stand til at klare kommende udfordringer, bør den også fremover anvendes som led i en
dynamisk og åben dialog mellem alle de berørte institutioner og organer. Der skal gøres
hurtige fremskridt med henblik på at finde gensidigt acceptable løsninger for, hvordan
udvalgsprocedurerne skal fungere."
SAMHØRIGHEDSPOLITIKKEN
Strukturfonde og samhørighedsfonden (2007-2013)*
I afventen af samstemmende udtalelse fra Europa-Parlamentets nåede Rådet til enighed om en
generel indstilling vedrørende et udkast til Rådets forordning om generelle bestemmelser for Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU), Den Europæiske Socialfond (ESF) og vedrørende
et udkast til forordning om EU's Samhørighedsfond.
Rådet nåede til politisk enighed om tre udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordninger om
hhv. EFRU, ESF og oprettelse af en europæiske gruppe for territorialt samarbejde.
Rådet vil formalisere denne enighed på en kommende rådssamling efter endelig udformning af
forordningsudkastene, som derefter vil blev tilsendt Europa-Parlamentet til vedtagelse i
overensstemmelse med de respektive procedurer.
(Jf. pressemeddelelse 9039/06).
1
FSC 4159/06.
18
8500/06 (Presse 110)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0019.png
8.V.2006
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - Pakistan - Sengelinned af bomuld
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 397/2004 om indførelse af en
endelig antidumpingtold på importen af sengelinned af bomuld med oprindelse i Pakistan
(8270/06).
Antidumpingforanstaltninger - Kina - Dødbrændt magnesia
Rådet vedtog med kvalificeret flertal en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af dødbrændt (sintret) magnesia med oprindelse i Folkerepublikken Kina (8411/06).
Toldsatser for saltet kyllingekød
Rådet vedtog en henstilling om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
henblik på ændring af de bundne toldsatser for saltet kyllingekød.
EKSTERNE FORBINDELSER
Topmøde mellem EU og Rusland
Rådet noterede sig forberedelserne til topmødet mellem EU og Rusland, der finder sted den 25. maj
i Sochi.
EU - Schweiz - Aftale om fri bevægelighed for personer - EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Schweiz om tilpasning af aftalen om fri bevægelighed for personer for så vidt angår Bulgariens og
Rumæniens deltagelse som kontraherende parter i medfør af deres kommende tiltrædelse af Den
Europæiske Union.
8500/06 (Presse 110)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453521_0020.png
8.V.2006
Konsulært samarbejde mellem medlemsstaterne - Nødpas
Rådet godkendte en ændring af det nødpas, der blev indført ved afgørelse 96/409/FUSP; ændringen
går ud på at indføje et ekstra ark med de ti medlemsstaters sprog, der tiltrådte EU i maj 2004.
Nødpasset udstedes af medlemsstaterne til borgere i andre EU-medlemsstater på steder, hvor de
ikke har nogen diplomatisk eller konsulær repræsentation og i tilfælde af, at en persons pas eller
rejsedokument er forsvundet, blevet stjålet eller ødelagt eller midlertidigt ikke er til rådighed.
TRANSPORT
Luftfartsaftaler med Singapore og New Zealand
Rådet vedtog afgørelser om godkendelse af undertegnelse og midlertidig anvendelse af aftaler om
lufttrafik mellem EU og Singapore og New Zealand.
Aftalerne er resultatet af forhandlinger i henhold til et mandat, der giver Kommissionen mulighed
for at forhandle med et hvilket som helst tredjeland med henblik på at bringe medlemsstaternes
eksisterende bilaterale luftfartsaftaler i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
ENERGI
Forhandlinger med Amerikas Forenede Stater - Energieffektivitetsmærkning af kontorudstyr
Rådet vedtog en henstilling om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Amerikas Forenede Stater om koordinering af programmer for energieffektivitetsmærkning af
kontorudstyr.
8500/06 (Presse 110)
20
DA