Europaudvalget 2005-06, Finansudvalget 2005-06
2726 - Økofin Bilag 2, FIU Alm.del Bilag 125
Offentligt
271456_0001.png
25. april 2006
6.kontor
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 5. maj
2006
Dagsordenspunkt 1b:
Hovedresultaterne fra april 2006
notifikationerne
Resumé: EU-landene ventes at notere sig en orientering angående EU-landenes notifikationer
vedrørende offentlige finanser, der viser at euroområdets og EU25’s gennemsnitlige offentlige
budgetunderskud er faldet, mens den offentlige bruttogæld er steget, i 2005.
Baggrund
EU-landene skal den 1. april og 1. oktober hvert år – som led i gennemførelsen af
Traktatens bestemmelser vedrørende proceduren for uforholdsmæssigt store
underskud – indberette tal for de offentlige finanser til Kommissionen og Eurostat
1
,
herunder særligt tal for offentlig budgetsaldo og offentlig bruttogæld. Eurostat har
den 24. april 2006 offentliggjort opgørelser af saldo og gæld for perioden 2002-2005,
der er indberettet af landene og verificeret af Eurostat.
Indhold
Det gennemsnitlige offentlige budgetunderskud er for 2005 opgjort til 2,4 pct. af
BNP i euroområdet og 2,3 pct. af BNP i EU25, mens den gennemsnitlige offentlige
gæld er opgjort til 70,8 pct. af BNP i euroområdet og 63,4 pct. af BNP i EU25, jf.
boks 1.
Det gennemsnitlige underskud er faldet i forhold til 2003, hvor det senest toppede
med 3,0 pct. af BNP i såvel euroområdet som EU25, og i forhold til 2004, hvor det
udgjorde henholdsvis 2,8 og 2,6 pct. af BNP. Den gennemsnitlige offentlige gæld
steg med ca. 1 procentenhed i 2005 i forhold til 2004 i såvel euroområdet som
EU25.
Jf. Rådets forordning (EF) nr. 3605/93 af 22. november 1993 om gennemførelse af Traktatens
protokol om proceduren i forbindelse med uforholdsmæssige store underskud, som senest ændret
ved Rådets forordning (EF) Nr. 2103/2005 af 12. december 2005.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
271456_0002.png
2
Boks 1
Offentlig budgetsaldo og bruttogæld for 2002-2005 som offentliggjort af Eurostat på
grundlag af EU-landenes notifikationer vedrørende offentlige finanser af april 2006
Offentlig budgetsaldo
2002
2003
2004
2005
-2,5
-3,0
-2,8
-2,4
-2,3
3,0
-2,6
-2,3
-0,0
0,1
0,0
0,1
-6,8
-6,6
-2,9
-2,6
1,2
1,0
2,7
4,9
-3,7
-4,0
-3,7
-3,3
1,0
2,4
1,5
1,6
-4,9
-5,8
-6,9
-4,5
-0,3
-0,0
-0,1
1,1
-3,2
-4,2
-3,7
-2,9
-0,4
0,2
1,5
1,0
-2,9
-3,4
-3,4
-4,1
-4,5
-6,3
-1,4
-2,4
-2,3
-1,2
-0,9
0,2
-1,4
-1,2
-1,5
-0,5
2,0
0,2
-1,1
-1,9
-8,4
-6,4
-5,4
-6,1
-5,6
-10,2
-5,1
-3,3
-2,0
-3,1
-1,9
-0,3
-0,5
-1,5
-1,1
-1,5
-3,2
-4,7
-3,9
-2,5
-2,9
-2,9
-3,2
-6,0
-2,7
-2,8
-2,3
-1,8
-7,7
-3,7
-3,0
-2,9
4,1
2,5
2,3
2,6
-0,2
0,1
1,8
2,9
-1,6
-3,3
-3,3
-3,6
-0,1
-2,2
-3,2
-3,3
Offentlig bruttogæld
2002
2003
2004
2005
68,1
69,3
69,8
70,8
60,5
62,0
62,4
63,4
103,2
98,5
94,7
93,3
28,8
30,0
30,6
30,5
46,8
44,4
42,6
35,8
60,3
63,8
65,5
67,7
5,5
6,0
5,4
4,8
110,7 107,8
108,5 107,5
52,5
48,9
46,4
43,2
58,2
62,4
64,4
66,8
32,1
31,1
29,4
27,6
105,5 104,2
103,8 106,4
65,2
69,7
71,7
70,3
13,5
14,4
14,6
11,9
22,9
21,2
19,5
18,7
6,5
6,3
6,6
6,2
55,0
56,7
57,1
58,4
61,2
71,3
76,2
74,7
50,5
51,9
52,6
52,9
66,0
64,4
63,6
62,9
39,8
43,9
41,9
42,5
55,5
57,0
58,7
63,9
29,7
29,1
29,5
29,1
43,3
42,7
41,6
34,5
41,3
44,3
44,3
41,1
52,0
51,8
50,5
50,3
37,6
39,0
40,8
42,8
37,3
37,0
38,9
40,2
Euroområdet
EU25
Belgien
1)
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Grækenland
2)
Spanien
Frankrig
Irland
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Holland
Østrig
Polen
Portugal
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
UK
3)
1) Eurostat har udtrykt en teknisk reservation i.f.t. Belgien, hvor en operation med transferering af gæld til staten fra
jernbaneselskabet SNCB kan forringe saldoen med 2,5 pct. af BNP, idet dog de belgiske myndigheder har intention
om tilbagevirkende at annullere denne operation; spørgsmålet ventes afklaret inden indberetningerne i oktober 2006.
2) Eurostat har udtrykt en teknisk reservation i.f.t. Grækenland, hvor der fortsat udestår afklaring af nogle statistiske
spørgsmål.
3) Tal i kursiv refererer til UK’s finansår, hvor f.eks. det seneste finansår 2005/06 løber fra 1. april 2005 til 31. marts
2006.
Fem lande har overgangsordninger i forhold til Eurostats beslutning af 2. marts 2004
(beslutningen fastslår, at individuelle aktuariske fondsbaserede pensionsordninger ikke
medregnes i de offentlige finanser), der ophører med indberetningerne vedr. offentlige finanser af
april 2007. Danmarks overgangsordning vedrører ATP, hvor overskuddet således til og med 2006
medregnes i de offentlige finanser og forbedrer den offentlige saldo med i gennemsnit ca. 1 pct.
af BNP. Effekterne på saldo og gæld for de fem lande med overgangsordninger er flg.:
Offentlig budgetsaldo
2002
2003
2004
2005
Danmark
1,0
1,1
1,0
0,9
Ungarn
0,7
0,9
1,2
1,4
Polen
1,8
1,6
1,8
1,9
Slovakiet
-
-
-
0,6
Sverige
0,9
0,9
1,0
1,0
Kilde: Eurostats pressemeddelelse (48/2006) af 24. april 2006.
Offentlig bruttogæld
2002
2003
2004
2005
1,6
1,2
1,2
0,4
1,6
2,2
3,1
4,0
2,4
3,2
4,0
5,4
-
-
-
0,0
0,7
0,7
0,6
0,6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side lægger man stor vægt på, at koordinationen af den økonomiske politik
i EU baseres på et statistisk grundlag, der er transparent, konsistent og af så høj
kvalitet som muligt. Eurostats verifikation af EU-landenes indberetninger
vedrørende offentlige finanser er et led i sikringen af et sådant statistisk grundlag. Fra
dansk side kan man på den baggrund tage resultatet af EU-landenes notifikationer,
som offentliggjort af Eurostat, til efterretning.
Andre landes holdninger
EU-landene ventes at tage en orientering angående EU-landenes notifikationer
vedrørende offentlige finanser til efterretning.