Europaudvalget 2005-06
2729 - Uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
274171_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Samlenotat til møde i Rådet (Uddannelse, ungdom, kultur) den 19.
maj 2006
Uddannelse
10. Europa-Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og
Rådet: Den europæiske sprogindikator (side 2)
(KOM(2005) 356 endelig)
- vedtagelse af rådskonklusioner
11.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om nøgle-
kompetencer for livslang læring (side 9)
(KOM(2005) 548 endelig)
- generel indstilling
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om tværnati-
onal mobilitet i Det Europæiske Fællesskab i uddannelsesøjemed:
Det europæiske kvalitetscharter for mobilitet (side 15)
(KOM(2005) 450 endelig)
-generel
indstilling
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om etablering
af et integreret program for livslang læring (side 18)
(KOM (2004) 474) endelig)
-
udveksling af synspunkter om de finansielle aspekter af programmet
Revision af EU’s bæredygtighedsstrategi (side 33)
(KOM (2005) 658 final)
-
politisk debat om uddannelsesområdets bidrag til bæredygtig udvikling
2. maj 2006
Sags nr.:
189.401.021
12.
13.
14.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
10.
Europa-Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet
og Rådet: Den europæiske sprogindikator
(KOM(2005) 356 endelig)
- vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Formålet med meddelelsen er at foreslå, at der iværksættes en europæisk sprogindika-
tor, som kan give et bedre billede af sprogkundskaberne i EU som grundlag for en
mere målrettet indsats. Formandskabet har foreslået, at der vedtages et sæt rådskon-
klusioner, der principielt bakker op om forslaget om etablering af en europæisk sprog-
indikator, men samtidig nødvendiggør yderligere afklaring i forhold til de praktiske og
økonomiske konsekvenser for de enkelte medlemslande.
2. Baggrund
Kommissionens meddelelse følger op på Det Europæiske Råds (DER)
opfordring fra topmødet i Barcelona i marts 2002 om at fremme og for-
bedre beherskelsen af grundlæggende færdigheder og det særligt ved at
undervise i mindst to fremmedsprog fra en meget tidlig alder. Samtidig
opfordrede DER til, at der blev etableret en sprogkompetenceindikator i
2003.
3. Hjemmelsgrundlag
Ingen bemærkninger.
4. Nærhedsprincippet
Efter dansk opfattelse er meddelelsen i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
5. Formål og indhold
Der forefindes aktuelt kun data om fx hvilke sprog, der undervises i samt
meningsmålinger. Data viser blandt andet, at mens sprogundervisning på
folkeskoleniveau generelt udvides, er der en tendens til, at antallet af
sprog, der undervises i, bliver mindre. Eksisterende data indikerer, at der
findes en sprogkløft i den forstand, at fremmedsprogskompetencer er
spredt ujævnt over medlemslandene.
Kommissionen foreslår, at der introduceres en sprogindikator, som kan
danne grundlag for et mere produktivt sammenlignende arbejde om
sprogpolitikker og sprogundervisningsmetoder mellem medlemsstaterne
med henblik på at identificere og dele god praksis til gavn for politikere,
undervisere og studerende.
Indikatoren skal ses i sammenhæng med den række af indikatorer, som
medlemsstaterne har tilsluttet sig at ville udvikle i forbindelse med ar-
bejdsprogrammet ”Uddannelse og Erhvervsuddannelse 2010”.
For at man kan arbejde videre med indikatoren, er der behov for, at der
træffes en række valg, og Kommissionen foreslår derfor følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0003.png
3
o
Formål:
hvert tredje år måles fremmedsprogskompetencerne i
hver medlemsstat.
o
Metode:
skal udvikles under hensyntagen til Barcelona-
topmødets anbefaling om mindst to fremmedsprog og med an-
vendelse af viden fra eksisterende Kommissionsfinansierede pro-
jekter.
o
Målgruppe:
elever ved afslutningstidspunktet for undervis-
ningspligten, og det foreslås, at elever på 15 år testes.
o
Skala:
de seks niveauer, som Europarådet har udviklet i ”Den
fælles europæiske referenceramme for sprog”.
o
Sprog
- i princippet testes i alle sprog, som læres som første og
andet fremmedsprog, men i første prøverunde dog kun engelsk,
fransk, tysk, spansk og italiensk.
o
Færdigheder:
fire færdigheder måles: læsning, lytning, tale og
skrivning. Af praktiske grunde er det muligvis hensigtsmæssigt, at
talefærdighed ikke testes i første prøverunde.
o
Andre data:
den konkrete undersøgelse bør af konteksthensyn
suppleres med spørgeskemaer, besvaret af undervisere og stude-
rende.
Arbejdets styring og økonomi:
o
Samarbejde:
indikatoren skal udvikles i tæt samarbejde mellem
Kommissionen og medlemsstaterne. Kommissionen foreslår
derfor nedsættelse af et rådgivende udvalg.
o
Ressourcer:
der vil være tale om dels centrale omkostninger,
som dækkes af Kommissionen, dels om lokale omkostninger,
som dækkes af medlemsstaterne selv.
Formandskabet har foreslået, at der vedtages et sæt rådskonklusioner,
der principielt bakker op om forslaget om etablering af en europæisk
sprogindikator, men samtidig nødvendiggør yderligere afklaring i forhold
til de praktiske og økonomiske konsekvenser for de enkelte medlemslan-
de.
6. Europa- Parlamentets udtalelser
Europa–Parlamentets Kulturudvalg har behandlet denne meddelelse
samt Kommissionens meddelelse om fremme af flersproglighed på sit
møde den 20. - 21. marts 2006 (dok. nr. 2005/2213(INI)). Parlamentet
hilser Kommissionens forslag til en europæisk sprogindikator velkom-
men, anmoder medlemslandene om at deltage aktivt i forbindelse med
udviklingen og implementeringen af indikatoren.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ingen bemærkninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Implementering af sprogindikatoren vil nødvendiggøre dansk medfinan-
siering, der i givet fald vil blive afholdt inden for Undervisningsministeri-
ets rammer. Størrelsen heraf vil afhænge af en række variabler, herunder
hvor omfattende datagrundlaget skal være og valg af metodik. Disse op-
lysninger skal afdækkes via arbejdet i det rådgivende udvalg, som Kom-
missionen vil nedsætte.
Forslaget udgør en udgift på EU-budgettet på ca. 5 mio. euro, hvoraf
Danmarks andel er ca. 2 pct. svarende til 750.000 kr.
9. Høring
Meddelelsen har været til høring i EU-specialudvalget. Undervisningsmi-
nisteriet har modtaget høringssvar fra:
-
Akademikernes Centralorganisation
-
Danske Lærerorganisationer International
-
LO
-
Dansk Folkeoplysnings Samråd
-
Rektorkollegiet
-
Københavns Universitet
-
Roskilde Universitetscenter
-
Copenhagen Business School
Akademikernes Centralorganisation (AC)
AC støtter meddelelsen. Større international mobilitet blandt underviser-
ne og de studerende kan være med til at løse de sproglige barrierer, der
kan være forbundet med anvendelse af et andetsprog. AC støtter derfor
initiativer med henblik på at fremme international mobilitet for såvel
undervisere som studerende.
Kommissionen forholder sig ikke til den problemstilling, som eksisterer i
mange EU-lande, hvor fx borgere i Danmark ikke har dansk som mo-
dersmål, men som fremmedsprog. Da det er centralt for borgere at kun-
ne kommunikere på landets officielle sprog, foreslår AC, at målsætningen
for Kommissionen må være at sigte mod modersmål, officielt sprog og
to fremmedsprog.
Danske Lærerorganisationer International (DLI)
DLI finder det formålsløst at indføre en ny indikator i EU regi, hvis ide-
en er, at dataindsamlingen skal anvendes til rangordning og sammenlig-
ning mellem størrelser, der i princippet er usammenlignelige. DLI finder,
at behovet for en fælles indikator bør genovervejes, og man finder det
vanskeligt at se formålet med at iværksætte et større arbejde på området
på det eksisterende grundlag. En fælles indikator vil i bedste fald være
ubrugelig. Derimod vil en fælles beskrivelsesramme for de kompetencer,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
sprogundervisningen bør bibringe elever og studerende, være nyttig; men
sprogundervisningen og elevernes forudsætninger varierer så meget med-
lemslandene imellem, at én fælles indikator vil fremstå som forsøg på
harmonisering. Det må være op til det enkelte medlemsland at beskrive
de nationale mål for sproglige kompetencer, hvorledes man arbejder for
at nå målene, og hvorledes man evaluerer. Kommissionen kan og bør på
et sådant grundlag stille sig i spidsen for en organiseret udveksling af
erfaringer og praksis.
Sprogfærdighed er en så sammensat kompetence, at adskillelige indikato-
rer må tages i anvendelse for at nå kompasset rundt.
DLI efterspørger derfor en nærmere, og mere præcis redegørelse for den
konkrete anvendelse af de indsamlede data samt en redegørelse for,
hvorledes indsamling af data vil finde sted. Kommissionen anfører, at
data skal indsamles på basis af ”objektive
sproglige færdighedsprøver”.
Imidler-
tid er undervisningsmål, læseplaner og undervisningsmetoder på sprog-
området så forskellige i medlemsstaterne, at en fælles ”objektiv færdig-
hedsprøve” må anses for at være uden for rækkevidde.
DLI kan ikke støtte Kommissionens hensigt om, at data skal lægges til
grund for
eventuelle nødvendige ændringer
i medlemsstaternes tilgang til
fremmedsprogsundervisning og indlæring. DLI mener, at det ligger langt
uden for Fællesskabets kompetence at udstikke retningslinier for med-
lemsstaternes mål for og organisering af sprogundervisningen.
Kommissionen vil i første runde af praktiske årsager ikke måle talefær-
digheder. Set fra et dansk synspunkt, er dette kritisabelt. Arbejdsmarke-
det efterspørger kommunikative færdigheder, og i det danske uddannel-
sessystem lægges der stor vægt på, at elever/studerende udvikler disse
kompetencer. Med Kommissionens prioriteringer kan man desuden fryg-
te, at den del af sprogundervisningen, der drejer sig om kultur- og sam-
fundsforhold vil blive nedprioriteret sammen med målet om den enkelte
elevs alsidige personlige udvikling som en integreret del af sprogunder-
visningen. Man kan derfor forudse, at Kommissionens indikator kan
udløse et systematisk ukorrekt billede af de danske elevers kompetencer,
set i relation til de danske mål for undervisningen.
DLI’s synspunkter skal ses i sammenhæng med Kommissionens forslag
til en ”forordning til udarbejdelse og udvikling af statistikker over ud-
dannelse og livslang læring”. DLI beklager, at forslaget kun har været
sendt til høring i EU-specialudvalget for konkurrence og vækst, og ikke i
EU-specialudvalget for uddannelse. Ej heller er sidstnævnte udvalg ble-
vet orienteret om forslaget til forordningen eller høringen om samme.
LO
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Vedrørende "En ny ramme strategi for flersprogethed":
LO kan tilslutte sig de overordnede målsætninger og retningslinier i
meddelelsen men finder, at der er flere områder, der bør inddrages mere
konkret i overvejelserne, når der skal implementeres - f.eks. de erhvervs-
rettede uddannelser og voksen- og efteruddannelserne.
LO har i sammenhæng hermed ingen kommentarer til sprogindikatoren
ud over, at det er væsentligt at få samlet og koordineret disse indsatser, så
der er maksimal effektivitet.
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Folkeoplysningens indsats for at fremme individuel flersprogethed øn-
skes inddraget i en national handlingsplan, hvor de folkeoplysende skole-
former udbyder en anvendelsesorienteret sprogundervisning i en række
hovedsprog, nemlig de 5 i forslaget prioriterede, samt i en række ellers
sjældent udbudte sprog. Folkeoplysningen har opbygget en særlig eksper-
tise og vilje til at fastholde et alment tilgængeligt tilbud i de sprog, der
sjældent figurerer i det formelle uddannelsessystems udbud.
Som en del af den udbudsmæssige infrastruktur udmærker folkeoplys-
ningen sig ved at være fleksibel og konkret med mulighed for at skræd-
dersy undervisningen til særlige målgrupper med særlige behov, det være
sig med hensyn til formål, baggrund, metoder, omfang og placering.
Sprogfærdigheder erhvervet i den ikke-formelle sektor vil ubesværet
kunne testes i et eksternt evt. institutionsuafhængigt regi.
Rektorkollegiet
Glæder sig helt overordnet over, at EU-Kommissionen agter at tage ini-
tiativer, der har til hensigt at fastholde og udbygge de sproglige kompe-
tencer i Europa. Den sproglige diversitet er sammen med evnen til at
bygge bro over forskelle i kultur og levevis en af hjørnestenene i opbyg-
ningen af et Europa, der får sin styrke gennem evnen til at forene og
nyttiggøre forskelle.
Københavns Universitet
Universitetet finder det nyttigt, at Kommissionen her har fremlagt en
konkret politik for at fremme sproglig mangfoldighed i samfundet. Den
foreslåede strategi, der bl.a. med sprogindikatorerne omfatter en sikring
og en testning af sprogkompetencer, en understøttelse af forskningen
inden for området på universiteterne samt en udbygning af støtten til
sprogteknologiske projekter i 7. rammeprogram, hilses velkommen.
Roskilde Universitetscenter
Det er opfattelsen, at Danmark desværre er ved at sakke agterud med
hensyn til sprogbeherskelse. Der er på universiteterne ved at ske en dra-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0007.png
7
matisk udvikling: Hvor man tidligere kunne regne med, at de studerende
kunne læse fremmedsprogede tekster på engelsk plus mindst et andet
sprog, er engelsk ved at blive dominerende på bekostning af de europæi-
ske videnskabssprog tysk og fransk. For at undgå en indskrænkning af
den sproglige diversitet og for at opnå en udvidelse, der også omfatter
ikke EU-sprog, er det nødvendigt med et særligt fokus på den sproglige
praksis på universiteter og videregående uddannelser.
Copenhagen Business School (CBS)
CBS understreger vigtigheden i, at hvis mål om særlige fremmedsprogs-
kompetencer skal nås, er det nødvendigt, at andet fremmedsprog i folke-
skolen ikke blot er et tilbudsfag. Ligeledes understreges det, at det er en
forudsætning, at der aktivt holdes liv i de små fremmedsprog.
CBS finder, at der bør indføres et obligatorisk modul i sprogpædagogik
på de videregående uddannelser. CBS støtter ideen om en liste på nettet
over anerkendte sprogcertificeringssystemer. CBS foreslår, at man også
tester voksnes sprogkompetencer.
---o0o---
Meddelelsen har været drøftet på møde i specialudvalget den 6. februar
2006. Der fremkom her følgende synspunkter:
Handelsskolernes Lærerforening (HL) syntes, at koblingen mellem det
her foreliggende og ”Europass” manglede: Hvis man som udgangspunkt
valgte at belyse de 15-åriges fremmedsprogskundskaber manglede man
hele sammenhængen til uddannelse og erhvervsuddannelserne. Endvide-
re burde det nævnes, at undervisningsmaterialer kan understøtte frem-
medsprogsindlæringen.
DLI mente, at vi på nationalt niveau også bør slå et slag for den mundtli-
ge sprogfærdighed. Måske skulle man på sigt ikke kun tale om fremmed-
sprogskompetence i de store EU sprog – andre ikke EU sprog kunne
også være relevante. Endvidere udtrykte DLI, at det var bekymrende,
hvis man på basis af en ”halv undersøgelse” ville lave en række reformer.
Rektorkollegiet og FTF støttede DLI’s bekymring.
Rektorkollegiet oplyste, at et udvalg - som led i et Sokrates projekt - hav-
de evalueret 9. klassers fremmedsprogskompetencer i engelsk i 8 europæ-
iske lande.
---o0o---
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0008.png
8
Meddelelsen har været drøftet på møde i EU-specialudvalget vedrørende
uddannelse den 28. april 2006. Der fremkom her følgende synspunkter:
DLI: fandt det problematisk, at man i pilotfasen ikke tester mundtlige
færdigheder eftersom disse måske nok er de væsentligste.
DA: Fandt at der var tale om en fornuftig tilgang trods de tekniske van-
skeligheder. DA lægger vægt på, at det er et redskab, som kan anvendes
med henblik på at få løftet niveauet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens holdning er, at man ønsker at honorere det Europæiske
Råds opfordring fra Barcelona topmødet i marts 2002, men at det skal
kunne lade sig gøre indenfor rimelige praktiske og økonomiske rammer.
Man forventer derfor at kunne tilslutte sig konklusionerne, der principielt
støtter etableringen af en indikator, men samtidig ikke iværksætter arbej-
det med denne, før der via arbejdet i det kommende rådgivende udvalg
er skabt større klarhed.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande vil støtte formandskabets udkast til konklusi-
oner. Nogle lande har haft samme holdning som Danmark i forhold til
de praktiske og økonomiske forhold.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 23. febru-
ar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0009.png
9
11.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om
nøglekompetencer for livslang læring
(Kom(2005) 548 endelig)
- generel indstilling
1. Resumé
Som opfølgning på konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i marts 2002
har Kommissionen vedtaget en henstilling om nøglekompetencer for livslang læring.
Formandskabet har fremlagt et kompromisforslag, der har karakter af et inspirati-
onskatalog for medlemslandene.
2. Baggrund
Kommissionen har vedtaget en henstilling med udgangspunkt i konklu-
sionerne fra Det Europæiske Råds møde i marts 2000. Heri blev det
fremhævet, at der bør udvikles en europæisk ramme, som fastlægger
hvilke nye grundlæggende færdigheder, der bør erhverves gennem livs-
lang læring, samt arbejdet iværksat i relation til arbejdsprogrammet for
2010 vedrørende udviklingen af de europæiske uddannelsessystemer.
Henstillingen indeholder både et forslag til et europæisk referenceværktøj
for nøglekompetencer og et forslag til, hvordan alle borgere skal sikres
adgang til disse kompetencer gennem livslang læring.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget forelægges i medfør af artikel 149 og 150. Ifølge artikel 149
bidrager Fællesskabet til udviklingen af et højt uddannelsesniveau ved at
fremme samarbejde mellem medlemsstaterne - og om nødvendigt at
støtte og supplere disses indsats med fuld respekt for medlemsstaternes
ansvar for undervisningsindholdet og opbygningen af uddannelsessyste-
merne samt deres kulturelle og sproglige mangfoldighed.
I henhold til artikel 150 støtter og supplerer Fællesskabets indsats med-
lemsstaternes aktioner, navnlig med det formål at forbedre den grund-
læggende erhvervsuddannelse, lette den erhvervsmæssige integration og
reintegration på arbejdsmarkedet og fremme udveklingen af oplysninger
og erfaringer om spørgsmål af fælles interesse.
Forslag stillet med hjemmel i artikel 149 og 150 vedtages efter frem-
gangsmåden i artikel 251 om fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at det bidrager til de almene uddan-
nelsers og erhvervsuddannelsers kvalitet ved at lette det arbejde, som
medlemsstaterne har forpligtet sig til inden for Arbejdsprogrammet
”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010” samt vedtagelsen af de euro-
pæiske benchmarks i Rådet i maj 2003. Endvidere tilskynder det til og
understøtter nationale reformer og læring på grundlag af god praksis i
andre lande med det sigte at bistå medlemsstaterne med at skabe et
overordnet og konsekvent udbud af nøglekompetencer som led i deres
strategier for livslang læring. Kommissionen finder som følge heraf, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0010.png
10
Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Henstillingen har konkret til formål, at:
1.
identificere og definere de nøglekompetencer, der er nødvendige
for personlig tilfredsstillelse, social samhørighed og beskæftigelses-
egnethed i et videnbaseret samfund;
2.
støtte medlemsstaterne i deres arbejde med at sikre, at unge efter
grundlæggende almen- og erhvervsuddannelse har udviklet nøgle-
kompetencerne i et sådant omfang, at de er klar til voksenlivet, og
at voksne kan udvikle og opdatere kompetencerne hele livet igen-
nem;
opstille et europæisk referenceværktøj, jf. bilaget, til brug for politi-
kere, uddannelsesudbydere, arbejdsgivere og elever med henblik på
at lette nationale og europæiske bestræbelser på at nå et fælles mål;
skabe en ramme for yderligere tiltag på fællesskabsniveau, både
inden for arbejdsprogrammet for 2010 vedrørende uddannelsessy-
stemerne og EU-programmerne for almen og faglig uddannelse.
3.
4.
Det henstilles til medlemsstaterne, at de sikrer erhvervelse, opdatering og
udvikling af nøglekompetencerne gennem hele livet, herunder også for
grupper, der måtte have behov for særlig støtte. Det skal samtidig sikres,
at der tages relevante initiativer for lærere og undervisere; endvidere at
der bliver en tæt tilknytning til beskæftigelses- og socialpolitikken og
andre politikker for unge og samarbejde med arbejdsmarkedets parter
samt andre berørte parter.
Europa-Kommissionen vil støtte dette arbejde og vil 4 år efter henstillin-
gens vedtagelse aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om de
indhøstede erfaringer og følgerne for fremtiden.
I formandskabets kompromisforslag understreges det, at henstilling har
karakter af et referenceredskab, som medlemskaberne kan bruge i deres
arbejde med at sikre, at alle borgere både har de nødvendige forudsæt-
ninger for kontinuerligt at tilegne sig ny viden og begå sig på arbejdsmar-
kedet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til Traktat for De europæiske Fælles-
skaber, art. 251 høres. Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men i ud-
kast til betænkning (dok nr. 2005/0221) anføres 9 ændringsforslag. Det
forventes, at der vil blive stemt om udkastet i udvalg den 29. april 2006
samt i plenum den 15. juni 2006.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0011.png
11
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget. Undervisningsministe-
riet har modtaget høringssvar fra:
-
LO
-
DA
-
CVU-Rektorkollegiet
-
Akademikernes Centralorganisation
-
Forbundet Kommunikation og Sprog
-
Dansk Folkeoplysnings Samråd
LO
LO finder, at det i bilaget opstillede forslag til en referenceramme for
nøglekompetencer er et interessant bud på en sådan reference, og LO
kan tilslutte sig, at der arbejdes videre med at finde ud af, hvorledes den
mere praktisk kan finde anvendelse. LO finder dog samtidig, at rammen
netop er meget abstrakt og må henvise til, at det for tiden er vigtigere at
få udfoldet arbejdet med EQF – som derefter kan få sammenhæng til
den her foreslåede referenceramme af generel karakter i forhold til livs-
lang læring.
DA
DA finder, at forslaget er for detaljeret og urealistisk, da det i princippet
skal gælde alle borgere. På denne baggrund understreger DA, at der er
tale om en målsætning og ikke et sæt kompetencer, der skal implemente-
res i alle sine enkeltheder.
CVU-Rektorkollegiet
CVU-Rektorkollegiet bakker op om forslaget, men har også enkelte kon-
krete bemærkninger.
Da demokratisk deltagelse nævnes flere steder, bør det også indgå i for-
målsbeskrivelsen. Social samhørighed er ikke dækkende for demokratisk
deltagelse.
Vedrørende henstillingerne til medlemsstaterne kunne det med fordel
indskærpes, at der bør uddannes flere voksenundervisere, ligesom der
bør tilføres midler til uddannelse af voksenundervisere og til oprettelse af
fx frit tilgængelige læringscentre. Ligeledes kunne fremme af voksenvej-
ledningsinitiativer og uddannelsen af voksenvejledere med fordel frem-
hæves som et vigtigt indsatsområde på nationalt niveau. Livslang læring
retter sig mod alle grupper på arbejdsmarkedet, og tiltag på voksenområ-
det er særligt vigtigt i forhold til ”uddannelsesfremmede” voksne. Euro-
pa står overfor en demokratisk udvikling, der nødvendiggør initiativer
for dem, der allerede er på arbejdsmarkedet, men som måske ikke på
længere sigt har de kvalifikationer og kompetencer, der modsvarer ar-
bejdsmarkedets behov i et moderne videnssamfund.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Nøglekompetencerne i bilaget er beskrevet på et sådant niveau hvad an-
går viden, færdigheder og holdninger, at det i stor udstrækning kun er
mennesker med længerevarende uddannelser, der kan siges at besidde
dem. Desuden ville det være hensigtsmæssigt, hvis der indledningsvist i
selve henstillingsteksten fandtes en definition på nøglekompetencer, så
hele grundforståelsen af formålet med henstillingen ikke alene skal findes
i et bilag.
Endelig kunne modtagerperspektivet med fordel skærpes i form af en
understregning af vigtigheden af initiativer rettet mod at identificere folks
behov, der hvor de er.
Civiløkonomerne
Civiløkonomerne tilslutter sig betydningen af, at iværksætterforholdene
knyttes til udviklingen inden for livslang læring, herunder også i relation
til de videregående uddannelser og efteruddannelser.
Der gøres hermed opmærksom på, at finansieringsforholdene på indivi-
duelt og på institutionelt plan bør medtages i det videre arbejde. Her
tænkes især på at tage nødvendige hensyn til udviklingen under GATS/
WTO regimet, som eksplicit omfatter serviceområdet ”Adult Educati-
on”. Ligeledes bør også medtages mulige incitamentsstrukturer med ud-
gangspunkt i beskatningsfradragsforhold.
Akademikernes Centralorganisation (AC)
AC understreger behovet for at medtage en afklaring af finansieringsfor-
holdene på individuelt og institutionelt niveau i det videre arbejde.
AC kan tilslutte sig betoningen af det væsentlige i en tæt sammenknyt-
ning af iværksætterforhold med udviklingen af livslang læring, herunder
også i relation til de videregående uddannelser og efteruddannelser.
Endvidere tilslutter AC sig, at der arbejdes med at identificere nøgle-
kompetencer. I den forbindelse skal AC foreslå, at begrebet ’kulturel
udtryksevne’ erstattes med det bredere favnende begreb ’kulturel kompe-
tence’.
Forbundet Kommunikation og Sprog
Forbundet tilslutter sig, at der arbejdes med at identificere og definere
sådanne nøglekompetencer. Forbundet er som udgangspunkt enig i de
her listede nøglekompetencer og kan i forbindelse med kulturbegrebet
foreslå en ændring fra ’kulturel udtryksevne’ til ’kulturel kompetence’, der
sigter på kompetent adfærd i forbindelse med kontakt med personer fra
andre kulturer. Begrebet er endvidere sprogligt parallelt med begrebet
’kommunikativ kompetence’.
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Som paraplyorganisation for en række udbydere af ikke-formel og ufor-
mel læring støtter DFS initiativer, der kan fremme livslang læring. Folke-
oplysningen udgør – som et konkret element i den danske infrastruktur
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0013.png
13
for livslang læring – et eksempel på en organisationsform og et undervis-
ningsudbud, der netop fremmer såvel social samhørighed og konkurren-
ceevne med henblik på vækst.
I international sammenhæng kan folkeoplysningens erfaringer bidrage til
en hensigtsmæssig udvikling, ikke mindst i forhold til svage og marginali-
seringstruede grupper.
I forbindelse med voksne peger DFS på, at Forberedende Voksen Un-
dervisning (FVU’en) og daghøjskolerne er uddannelsesmotiverende. I
forhold til de yngre målgrupper har både produktionsskolerne og efter-
skolerne endog meget gode erfaringer med at fremme netop den brede
kompetenceudvikling ved ”at give alle unge mulighed for at udvikle nøg-
lekompetencer i et omfang, der ruster dem til yderligere uddannelse og
voksenlivet”.
Endelig nævnes, at folkeoplysningen, som et supplement og alternativ til
det formelle uddannelsessystem, kan være med til at sikre muligheder for
at samtlige nøglekompetencer kan udvikles, bevares og ajourføres.
---o0o---
Forslaget har været behandlet på møde i EU-specialudvalget den 6. fe-
bruar 2006, hvor der fremkom følgende synspunkter:
Rektorkollegiet nævnte, at Rektorkollegiet opererer med en kvalifikati-
onsnøgle, men at det ikke er nemt at definere ”nøgle-kompetencer”.
Tingene skal sammentænkes med de andre foreliggende udspil.
Danske Lærerorganisationer International (DLI) oplyste, at det oprinde-
lige udgangspunkt for arbejdet i det nedsatte udvalg var ”basic skills”,
som ved Europa-Kommissionens mellemkomst senere blev til ”key-
competences”, hvilket også er nærmere det nationale kompetence kata-
log.
---o0o---
Endvidere har forslaget været behandlet på møde i EU-specialudvalget
vedrørende uddannelse den 28. april 2006, hvor der fremkom følgende
synspunkter:
DA: udtrykte sin tilfredshed med, at det klart fremgår, at retningslinjerne
ikke er bindende, da det ville være meget dyrt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side forventes man at kunne støtte, at der vedtages et sæt nøg-
lekompetencer for livslang læring, da disse får en generel karakter samt
får funktion af et inspirationskatalog og tjekliste for nationale myndighe-
der i forbindelse med udvikling af uddannelsespolitiske initiativer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0014.png
14
Drøftelser har vist, at der generelt er bred opbakning til forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 23. febru-
ar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
12.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om
tværnational mobilitet i Det Europæiske Fællesskab i uddan-
nelsesøjemed: Det europæiske kvalitetscharter for mobilitet.
(KOM(2005) 450 endelig)
-generel
indstilling
1. Resumé
Som opfølgning på konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i marts 2002
har Kommissionen vedtaget et forslag til et europæisk kvalitetscharter for mobilitet.
Der er bred opbakning til forslaget..
2. Baggrund
Kommissionen har vedtaget en henstilling om etablering af et europæisk
kvalitetscharter for mobilitet. Forslaget er en opfølgning på eksisterende
initiativer i forhold til mobilitet.
Det drejer sig bl.a. om handlingsplanen for mobilitet, som Det Europæi-
ske Råd i Nice i december 2000 tilsluttede sig. Handlingsplanen indehol-
der en ”værktøjskasse” med mobilitetsrelaterede foranstaltninger vedrø-
rende bl.a. fremme af mobilitet, støtte, mobilitetsformer og endelig råd
om, hvordan man får det bedste udbytte af mobilitetsperioden og råd om
anerkendelse af erfaringer.
Handlingsplanen blev i juli 2001 fulgt op af Europa-Parlamentets og
Rådets henstilling 2001/613/EF om mobilitet i Det Europæiske Fælles-
skab for studerende, personer under erhvervsuddannelse, volontører,
undervisere og erhvervslærere. Med henstillingen fulgte en ramme til
fremme af politisk samarbejde med henblik på øget mobilitet inden for
uddannelsesområdet. Målet med denne ramme var at fjerne hindringer
for mobilitet, sikre bedre forberedelse og mere effektiv modtagelse ved
ankomsten og at tage fat på problemet med anerkendelse af erfaringer
fra udlandet.
Som led i opfølgningsarbejdet under arbejdsprogrammet ”Uddannelse
og erhvervsuddannelse 2010” udarbejdede den ekspertgruppe, som blev
nedsat i henhold til førnævnte henstilling et udkast til et ”kvalitetscharter
for mobilitet i uddannelsesøjemed” .Udkastet blev diskuteret på et ufor-
melt undervisningsministermøde i Rotterdam under det nederlandske
formandskab, der konkluderede, at der var enighed om principperne, og
at de kunne danne grundlag for de kvalitative aspekter af mobilitet i for-
bindelse med den nye generation af uddannelsesprogrammer.
Det nuværende forslag bygger derfor i vid udstrækning på dette arbejde..
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget forelægges i medfør af artikel 149 og 150. Ifølge artikel 149
bidrager Fællesskabet til udviklingen af et højt uddannelsesniveau ved at
fremme samarbejde mellem medlemsstaterne - og om nødvendigt at
støtte og supplere disses indsats med fuld respekt for medlemsstaternes
ansvar for undervisningsindholdet og opbygningen af uddannelsessyste-
merne samt deres kulturelle og sproglige mangfoldighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
I henhold til artikel 150 støtter og supplerer Fællesskabets indsats med-
lemsstaternes aktioner, navnlig med det formål at forbedre den grund-
læggende erhvervsuddannelse, lette den erhvervsmæssige integration og
reintegration på arbejdsmarkedet og fremme udvekslingen af oplysninger
og erfaringer om spørgsmål af fælles interesse.
Støtte af mobilitet fremhæves specifikt i begge artikler (art. 149, stk. 2,
andet led, art. 150, stk. 2, tredje led).
Forslag stillet med hjemmel i artikel 149 og 150 vedtages efter frem-
gangsmåden i artikel 251 om fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at målene med forslaget ikke på til-
fredsstillende vis kan opfyldes af medlemsstaterne alene. Mobilitetens
tværnationale karakter gør den vanskelig at gennemføre for medlemssta-
terne hver for sig. Teksten er desuden begrænset til de elementer, derpå
relevant vis kan vedtages på EU-niveau. Kommissionen finder som følge
heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Henstillingen har konkret til formål, at:
fastlægge en fælles principerklæring, som vil føre til større effek-
tivitet i alle former for organiseret mobilitet i uddannelsesøjemed,
skabe et referencepunkt for alle aktører inden for det kommende
program for livslang læring for perioden 2007 – 2013.
I chartret udstikkes en række retningslinier for mobilitet, der gennemfø-
res af unge eller voksne enkeltpersoner med henblik på formel eller
uformel uddannelse og med henblik på deres personlige og faglige udvik-
ling. Chartret er udformet som et grundlæggende referencedokument;
indholdet kan tilpasses mobilitetsperiodens varighed og de særlige for-
hold, der gælder for uddannelses-, erhvervsuddannelses- og ungdomsak-
tiviteter. Desuden kan det tilpasses deltagernes særlige behov. Selvom
chartret i første omgang vedrører mobilitet i uddannelsesøjemed skønner
Kommissionen, at disse kvalitetsretningslinier også kan være nyttige for
andre former for mobilitet, f.eks. mobilitet i arbejdssammenhæng.
Chartret indeholder følgende punkter:
1. Vejledning og information
2. Læringsplan – særligt rettet mod længerevarende mobilitet
3. Tilpasning til den enkeltes behov, ønsker og muligheder
4. Generel forberedelse
5. Sproglige aspekter
6. Logistisk støtte
7. Mentor ordning
8. Anerkendelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0017.png
17
9. Hjemkomst og evaluering
10. Forpligtigelser og ansvar
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEF, art. 251 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse. Beskæftigelsesudvalget forventes at ville be-
handle sagen den 27. juni 2006 og Kulturudvalget forventes at behandle
sagen i løbet af juli måned 2006. Afstemning i plenum vil derfor tidligst
kunne forventes i september 2006.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Punktet er blevet behandlet på møde i specialudvalget den 28. april 2006.
Der fremkom følgende synspunkter på mødet:
DA og DI: bemærkede, at man fandt det nyttigt ved alle opholde uanset
længde at overveje en vis form for læringsplan/konkret formål med op-
holdet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man positiv i forhold til initiativer, der yderligere bidra-
ger til at sikre kvalitet i forbindelse med mobilitet. Da mobiliteten i for-
bindelse med det kommende program for livslang læring forventes at
stige i perioden 2007 – 2013, vil det være passende med yderligere præci-
seringer i forhold til kvalitetssikring, hvilket vil kunne fastholde det sigte,
at mobilitetsopholdet skal være et integreret led i det normerede uddan-
nelsesforløb.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der er bred opbakning til formandskabets kompromis-
forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0018.png
18
13.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
etablering af et integreret program for livslang læring
(KOM (2004) 474) endelig
-
udveksling af synspunkter om de finansielle aspekter af programmet i lyset af
resultatet af forhandlingerne om de finansielle perspektiver 2007 - 2013
1. Resumé
Kommissionen har den 14. juli 2004 ved KOM (2004) 474 endelig vedtaget forslag
til Rådets og Parlamentets beslutning om vedtagelsen af et nyt integreret program for
livslang læring. På rådsmødet den 14. november 2005 blev der opnået en delvis poli-
tisk enighed om forslagets indholdsmæssige dimensioner. Budgetrelaterede spørgsmål
afventede enighed om fællesskabets samlede finansielle rammer for perioden 2007-
2013. Med udgangspunkt i budgetforliget mellem Rådet og Parlamentet ønsker for-
mandskabet, at Rådet drøfter konsekvenserne heraf for det kommende program.
2. Baggrund
Kommissionen vedtog på sit møde den 14. juli 2004 bl.a. ovennævnte
nye programforslag på uddannelsesområdet for perioden 2007 - 2013.
Forslaget afløser størstedelen af den eksisterende vifte af programmer på
uddannelsesområdet.
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionen foreslår, at beslutningen baseres på artikel 149 og 150 i
EF traktaten. Det fremgår af disse artikler, at uddannelse og erhvervsud-
dannelse er national kompetence, og at Fællesskabet kan støtte og sup-
plere medlemsstaternes egen indsats. Afgørelser baseret på artikel 149 og
150 skal træffes med hjemmel i artikel 251 om fælles beslutningstagen
med Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, da formålene med den foreslåede foranstaltning i
forbindelse med det europæiske samarbejdes bidrag til uddannelse af høj
kvalitet ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne på
grund af behovet for multilaterale partnerskaber, tværnational mobilitet
samt udvekslinger af oplysninger mellem medlemslandene.
Fra dansk side er man enig i Kommissionens betragtninger og finder, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Det overordnede mål for programmet er gennem livslang læring at bi-
drage til at udvikle Fællesskabet til et avanceret vidensamfund med en
bæredygtig økonomisk udvikling, flere og bedre job og større social sam-
hørighed, samtidig med at der sikres en god beskyttelse af miljøet af hen-
syn til de kommende generationer. Det er især hensigten at fremme vek-
selvirkningerne, samarbejdet og mobiliteten mellem uddannelsessyste-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
merne i Fællesskabet, således at de bliver en kvalitetsreference på ver-
densplan.
Et integreret program for livslang læring skal bygge på de nuværende
Sokrates og Leonardo da Vinci programmer, eLearning programmet,
Europass initiativet samt de aktiviteter, der finansieres via handlingspro-
grammet for organisationer, der er aktive på europæisk niveau. Endvide-
re vil Erasmus Mundus programmet blive indarbejdet som et ekstra pro-
gram i det integrerede program fra 2009.
Med forslaget vil fællesskabet imødekomme udfordringer:
fra den opmærksomhed, der i stigende grad er på livslang læring,
som et svar på udfordringer knyttet til videnssamfundet samt de
demografiske forandringer,
der er knyttet til den rolle, som uddannelse og erhvervsuddannel-
se har i forhold til Lissabon strategien, samt Bologna og Køben-
havner processerne,
der er knyttet til behovet for at imødekomme den mangel på sy-
nergi, der er i forhold til den eksisterende programstruktur,
der er knyttet til behovet for at simplificere og rationalisere Fæl-
lesskabs lovgivningen ved at skabe en integreret ramme for fi-
nansiering af en bred vifte af aktiviteter.
Overordnede målsætninger for det nye program:
at bidrage til udvikling af kvalitet i forhold til livslang læring og
fremme af innovationer og en europæisk dimension i systemer og
praksis på området,
at hjælpe til at forbedre kvalitet, attraktivitet og adgang til livslang
læring i medlemsstaterne,
at styrke bidraget fra livslang læring til den personlige tilfredsstil-
lelse, samfundsmæssig samhørighed, aktivt medborgerskab, lige-
stilling mellem kønnene og deltagelse af personer med særlige
behov,
at bidrage til at fremme kreativitet, konkurrencedygtighed, be-
skæftigelsesegnethed og iværksætterånd,
at fremme fremmedsprogsindlæring og sproglig diversitet,
at forstærke den rolle, som livslang læring kan spille for dannelse
af fornemmelsen af et europæisk statsborgerskab samt opfordre
til tolerance og respekt for andre mennesker og kulturer,
at fremme samarbejde om kvalitetssikring i alle uddannelses- og
erhvervsuddannelsessektorer i Europa,
at udnytte resultater, innovative produkter og processer og ud-
veksle god praksis inden for de områder, der dækkes af pro-
grammet.
Programmet foreslås at omfatte følgende aktiviteter:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0020.png
20
Comenius programmet (skole- og gymnasieområdet),
som skal dække
samme områder som for nærværende samt ”school-twinnings”
aktiviteter fra det nuværende eLearning program,
Erasmus programmet (området for de videregående uddannelser),
som dels
skal dække de samme områder som for nærværende og dels mo-
bilitet fra videregående uddannelser til virksomheder (p.t. del af
Leonardo da Vinci-programmet),
Leonardo da Vinci programmet (området for erhvervsuddannelser),
som
skal dække de samme områder som for nærværende, minus mo-
bilitet fra videregående uddannelser til virksomheder, og udvikle
nye partnerskabs aktioner bestående af mindre projekter, der til-
lader erhvervsuddannelsesinstitutioner at samarbejde om temaer
af fælles interesser,
Grundtvig programmet (området for almen voksenuddannelse),
som skal
dække de samme områder som for nærværende, samt styrke mo-
biliteten på området,
Et tværgående program,
der skal bestå af fire nøgleaktiviteter, herun-
der Arion og Cedefop-studiebesøg samt aktiviteter knyttet til po-
licy-udvikling, tværgående sprogaktioner, nye innovative (eLear-
ning) baserede tilgange til at undervise og lære, udnytte og over-
føre gode projektresultater til institutioner på europæisk, national,
regionalt og lokalt niveau,
Jean Monnet programmet (støtte til undersøgelser og studier),
der skal
dække samme områder som for nærværende samt støtte til insti-
tutioner og organisationer, der er aktive inden for uddannelse og
erhvervsuddannelse på europæisk niveau.
Det foreslås desuden, at programmet administrativt gøres mere simpelt
ved bl.a. at indføre en proportionalitet mellem administrative og regn-
skabsmæssige krav og tilskuddets størrelse. Til gennemførelse heraf vil
Kommissionen på et passende tidspunkt præsentere ændringer i det fi-
nansielle regulativ.
Det foreslås ydermere, at programmet får en mere decentral struktur,
hvor flere aktiviteter skal styres på nationalt niveau af de nationale agen-
turer. Disse skal administrere mobilitets aktiviteter, mindre partnerskaber
mellem institutioner, overførsel af innovative projekter inden for er-
hvervsmæssig uddannelse samt opgaver vedrørende spredning og udnyt-
telse af resultater.
Ifølge budgetforliget vil programmet udgøre en udgift på EU-budgettet
på 6.752 mio. euro svarende til ca. 50,6 mia. kr. for perioden 2007 –
2013.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har den 25. oktober 2005 vedtaget 71 ændringsfor-
slag, hvoraf 34 er helt eller delvist indarbejdet i formandskabets kom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0021.png
21
promisforslag. Ændringsforslag knyttet til forslagets finansielle forhold er
endnu ikke behandlet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
I forbindelse med implementeringen af forslaget vil der skulle afholdes
udgifter til national administration mv. Merudgifter hertil vil som ud-
gangspunkt afholdes inden for Undervisningsministeriets rammer. Stør-
relsen heraf vil afhænge af flere faktorer, herunder programmets samlede
finansielle størrelse, graden af decentralisering, og hvilke opgaver de na-
tionale agenturer skal varetage.
Eventuelle merudgifter til national medfinansiering af forslaget finansie-
res som hidtil inden for det relevante ressortministeriums rammer.
I følge budgetforliget vil programmet udgøre en udgift på EU-budgettet
på 6.752 mio. euro (2004-priser), hvoraf Danmarks andel er ca. 2 pct.
svarende til ca. 1 mia. kr. i perioden fra 2007-2013.
9. Høring
Forslaget har været til høring i EU-specialudvalget.
Undervisningsministeriet har modtaget høringssvar fra:
-
Dansk Arbejdsgiverforening
-
Danmarks Farmaceutiske Universitet
-
Danmarks Pædagogiske Universitet
-
Danmarks Tekniske Universitet
-
Danske Studerendes Fællesråd
-
Danske Lærerorganisationer International (ingen bemærkninger
– henholder sig til FTF’s svar)
-
Frie Grundskolers Fællesråd (ingen bemærkninger)
-
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
-
Kommunernes Landsforening (ingen bemærkninger)
-
Københavns Universitet
-
Landsorganisationen i Danmark
-
Roskilde Universitetscenter
-
Syddansk Universitet
-
Aalborg Universitet
Dansk Arbejdsgiverforening
DA finder det afgørende, at de nye programmer fungerer i sammenhæng
med Lissabon-strategien og de processer, der er vedtaget på uddannel-
sesområdet. Programmerne skal gennem innovative projekter både akti-
vere og initiere disse politikker. De skal således medvirke til at skabe
sammenhæng mellem de overordnede mål og de eksisterende politikker
– både nationalt og europæisk.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0022.png
22
DA mener, at prioriteterne for programmerne bør være i overensstem-
melse med de fastlagte mål for bl.a. processen om de konkrete fremtidige
mål og Københavner-processen.
DA finder, at Kommissionens forslag til uddannelsesprogrammer er et
væsentligt skridt i den ønskede retning. På den anden side synes pro-
grammernes mål ikke at være i fuld overensstemmelse med Lissabon-
strategien og processernes mål, idet der lægges stor vægt på mobilitet og
samarbejde over grænserne og mindre på understøttelse af de fælles mål,
som er fastlagt i de 5 europæiske benchmarks.
Det medfører ifølge DA samtidig, at der ikke er tilstrækkeligt fokus på
virksomhedernes behov – og dermed manglende understøttelse af mål-
sætningen om virksomhedernes konkurrenceevne og uddannelsespolitik-
kens medvirken hertil. Det understreges af, at arbejdsmarkedets parter
ikke synes tilstrækkeligt indtænkt i programmernes design.
Et integreret program
DA er tilfreds med, at programmerne samles under en fælles overskrift,
og at der nedsættes en overordnet programkomite, der skal fastlægge
fælles aktioner og procedurer.
Til gengæld er det ifølge DA ikke tilfredsstillende, at den overordnede
programkomite ikke får til opgave at fastlægge en fælles strategi. Da pro-
grammerne skal fungere fra 2007 til 2013 er det vigtigt, at der ud fra de
overordnede prioriteter gives mulighed for at udvikle programmernes
mål i løbet af perioden, så der er synergi mellem de løbende europæiske
udfordringer og programmernes aktioner.
DA mener, at det tilsvarende må være naturligt, at arbejdsmarkedets par-
ter er repræsenteret i en sådan overordnet programkomite.
DA er tilfreds med, at de hidtidige enkeltprogrammer fastholdes men
udformes med en bedre afgrænsning (flytningen af en del af Leonardo til
Erasmus), så indsatsen bliver sammenhængende på de enkelte uddannel-
sesområder.
Et styrket program
DA er tilfreds med, at programmerne får en bred virkning men sætter
spørgsmålstegn ved forudsætningen om, at mobiliteten har effekt på
både individer og institutioner. Det er ifølge DA langt vigtigere, at ud-
dannelsesområdernes internationale og globale erfaring bringes i over-
ensstemmelse med virksomhedernes behov f.eks. inden for Leonardo da
Vinci programmet. Hvis ikke det sker, mener DA, at programmerne ikke
vil kunne leve op til Lissabon-strategien.
Samtidig mener DA ikke, at målene for mobilitet alene er kvantitative og
påpeger, at der ikke opstilles mål for hvilket sigte, der skal være med
henholdsvis mobiliteten og samarbejdet. Desuden afspejler de kvantitati-
ve mål ikke programmernes overordnede sigte, så der er risiko for, at
aktiviteten ikke er relevant i forhold til de overordnede målsætninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0023.png
23
Et enklere program
DA er enig i, at forenklinger i administrationen er nødvendige, hvis pro-
grammerne skal have en effekt. Mange ansøgere på virksomheder har
undladt at søge Leonardo da Vinci programmet, fordi administrationen
langt har oversteget det udbytte, der måtte komme af ansøgningen.
DA ser derfor frem til Kommissionens forslag på dette punkt og kan
kun understøtte synspunktet om, at det er en forudsætning for pro-
grammernes succes.
Samtidig mener DA at midlerne har været så små, at sandsynligheden for
at opnå støtte har været ringe. DA håber derfor på, at Leonardo da Vinci
programmet vægtes højt, så det reelt er muligt at understøtte udviklingen
af erhvervsuddannelser.
Et mere decentralt program
DA er enig i, at flere aktioner skal gennemføres nationalt frem for gen-
nem fælles europæiske programkomiteer. Dels er den nationale viden om
projekternes relevans afgørende, og sammenhængen til øvrige nationale
projektaktiviteter er vigtig for projekternes effekt.
DA forstår ikke formuleringen om, at disse aktioner skal rettes mod in-
divider eller være i lille skala. Det er klart, at aktionerne skal være af rele-
vans for medlemslandene. Men det er ifølge DA en uheldig formulering,
at der gives eksempler som mindre partnerskaber mellem institutioner,
overførsel af innovative projekter og udbredelse af viden om projekter.
DA påpeger, at hverken virksomheder eller arbejdsmarkedets parter
nævnes. Derfor er der ifølge DA ikke tale om en reel decentralisering
eller en imødekommelse af de overordnede målsætninger om, at uddan-
nelsespolitikken skal understøtte vækst og konkurrenceevne. Det giver
ifølge DA ikke den ønskede sammenhæng til beskæftigelsesstrategien.
DA mener, at disse formuleringer ikke i tilstrækkelig grad vil gøre det
muligt nationalt at imødekomme hverken Lissabon-strategien eller un-
derstøtte processerne på uddannelsesområdet. DA mener, at indsatsen
vil være begrænset og ikke have sammenhæng med de nationale frem-
gangsmåder for at opfylde de 5 benchmarks og de mere overordnede
mål i Lissabon-strategien.
Danmarks Farmaceutiske Universitet
DFU noterer sig med glæde, at det planlægges at inkorporere Erasmus
Mundus i det integrerede program fra 2009. DFU mener, at Erasmus
Mundus åbner for interessante samarbejdsmuligheder for universiteterne
rundt i og udenfor EU.
DFU ser frem til den nye mulighed for at udveksle studerende til er-
hvervsvirksomheder på praktikophold under Erasmus programmet.
Denne mulighed tror DFU vil virke fremmende for udvekslingsaktivite-
ten hos deres studerende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
DFU mener, at det nye tværgående program - specielt med hensyn til
muligheden for udvikling af ’policy’ og tværgående sprogaktioner - er
meget interessant og velkomment.
Endelig ser DFU med stor glæde på forslaget om at gøre administratio-
nen af programmerne mere decentralt samt på forslaget om at indføre en
proportionalitet mellem administrative/regnskabsmæssige krav og til-
skuddets størrelse.
Danmarks Pædagogiske Universitet
DPU er positiv over for Kommissionens udspil, idet fællesskabspro-
grammerne inden for mobilitet og samarbejde på uddannelses- og ung-
domsområdet yder værdifuld støtte til institutionernes internationale
samarbejde.
DPU mener, at på et område præget af varierende begrebsbrug er forslagets
artikel 3 med definitioner af centrale begreber på området et værdifuldt bi-
drag til de nationale afklaringsprocesser.
Den foreslåede harmonisering og forenkling af procedurerne for de centrale
aktioner i de forskellige programmer vurderer DPU som særdeles hensigts-
mæssig, idet der er behov for større synergieffekt mellem programmer og
aktioner mhp. at fremme et attraktivt og sammenhængende europæisk områ-
de for videregående uddannelse (EHEA).
DPU støtter oprettelsen af et tværgående program med fokus på politisk
udvikling som del af det integrerede program for livslang læring, idet der er
behov for øget fokus på de igangværende reformprocesser og tilpasning af
national lovgivning.
DPU er positiv over for det signal, som en øget budgetramme repræsenterer,
og den foreslåede forøgelse af mobilitetsstipendiers størrelse udgør et vigtigt
incitament for realiseringen af den betragtelige stigning i antallet af mobili-
tetsaktioner. Samtidig anfører DPU, at de meget ambitiøse mål for mobilitet
kræver fuld implementering af Lissabon konventionens målsætning om gen-
sidig anerkendelse af kvalifikationer.
DPU ser ligeledes positivt på udsigten til en lettelse af institutionernes admi-
nistrative byrde. DPU er enig i, at institutionernes finansielle og administrati-
ve forpligtelser bør stå i rimeligt forhold til tilskuddenes størrelse, idet en
højere grad af fleksibilitet vil forbedre institutionernes vilkår for at leve op til
Bologna processens målsætninger.
Danmarks Tekniske Universitet
DTU mener, at de overordnede målsætninger for det nye program er
velvalgte, men antallet er så stort, at programmet virker uafgrænset. DTU
mener, at for mange aktiviteter vil kunne påberåbe sig at høre til inden
for programmets målsætninger. DTU foreslår derfor, at Kommissionen
fokuserer yderligere på målet om at øge konkurrencekraften gennem
innovation, kvalitet, kreativitet, konkurrencedygtighed og kvalitetssikring,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
så hovedmålet bliver livslang læring i forhold til oparbejdelse af er-
hvervskompetencer.
Derudover mener DTU, at det er væsentligt at sikre:
at relevante parter – herunder særligt universiteterne – har ad-
gang til programmerne, idet det er afgørende, at det bliver forsk-
ningsbaserede kompetencer, der udvikles og tilbydes som efter-
og videreuddannelse.
at mulighederne og rammerne for programmet bliver meget kla-
re. DTU vil gerne bistå med rådgivning omkring, hvorledes pro-
grammerne bedst udformes, så de matcher den danske erhvervs-,
forsknings-, og uddannelsesstruktur.
Ifølge DTU indeholder det integrerede program for livslang læring man-
ge elementer, der er hensigtsmæssige for DTU i arbejdet med at fremme
internationaliseringen. DTU hæfter sig særligt ved:
En mere decentral struktur, der vil lette sagsbehandlingen bety-
deligt. Dog kræver det en koordinering de nationale agenturer
imellem for eksempel i form af et netværk, og at netværket plejes.
Det er vigtigt, at der er konsensus mellem de nationale agenturers
praksis, da en decentralisering kan resultere i udsving i ansøg-
ningsvilkårene i medlemslandene. Det bliver afgørende, hvordan
programmets aktiviteter operationaliseres, og hvilke krav der op-
stilles for deltagende parter. Så snart mere konkrete dokumenter
foreligger omkring dette, vil DTU meget gerne deltage i en hø-
ring/arbejdsproces herom.
Simplificeringen af programmerne. En øget gennemskuelighed
for både institutionen og den enkelte ansøger vil på sigt kunne
føre til flere brugere af programmerne. Den lettere administrati-
on og større ensretning af stipendierne er særdeles positivt for in-
stitutionerne, da programmerne på nuværende tidspunkt er ad-
ministrativt tunge, og der bruges meget tid på behandling af de
studerendes ansøgninger uanset stipendiets størrelse.
Flytningen af mobilitet i forbindelse med praktik for studerende
fra videregående uddannelser fra Leonardo til Erasmus, hvilket er
særdeles relevant for DTU’s studerende, da det giver større flek-
sibilitet i valg af udrejsetidspunkt i uddannelsesforløbet samt gi-
ver mulighed for den studerende for at deltage i projektoriente-
rede forløb i tilknytning til en virksomhed. Øget fokus på samar-
bejdet mellem de højere læreanstalter og virksomheder giver bed-
re muligheder for tilpasning af uddannelsen i forhold til efter-
spørgslen på arbejdsmarkedet.
Udvidelsen af det nuværende Erasmus lærermobilitetsprogram
med undervisningsperioder på minimum et semester og maksi-
mum et år (Erasmus orlov). Underviserne er afgørende for, at
uddannelsen får en international orientering, så lærerudveksling
vil i høj grad være en måde at promovere udlandsophold overfor
de studerende. Lærermobilitet vil også fremme den sproglige di-
mension, da det resulterer i en øgning i antallet af engelsksproge-
de kurser på institutionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0026.png
26
Samarbejde, organiseret i tematiske netværk og joint degrees vil
udvikle den europæiske dimension i programmet og fremme
samarbejdet om kvalitetssikring i uddannelsessystemet. Det er
vigtigt, at mulighederne bliver gode for, at nye koncepter kan af-
prøves i samarbejde mellem parter fra flere forskellige medlems-
stater.
Danske Studerendes Fællesråd
DSF er generelt glad for, at der nu bliver ryddet op i programfamilien og
tilført flere midler. DSF mener, at mobilitet er en vigtig brik i spillet om
at forbedre de europæiske uddannelsessystemer – under hensyntagen til
nationale forskelligheder.
DSF mener, at mobilitetsprogrammerne hidtil har været noget af et vild-
nis at finde rundt i og håber derfor, at den nye generation vil fremme
overskueligheden og dermed tilgængeligheden.
DSF understreger, at det også er et meget positivt træk, at administratio-
nen af programmerne bliver yderligere decentraliseret til nationale enhe-
der.
Transparens vs. konvergens
Den eneste virkelig store problematik i forslaget er ifølge DSF sprogbru-
gen omkring, hvorvidt det nye integrerede program støtter op om "kom-
petence-konvergens" eller "kompetence-transparens".
Det er ifølge DSF helt afgørende, at holde fast i, at der på uddannelses-
området skal være transparens via kompetencebeskrivelser, men at EU
ikke arbejder mod ensretning/harmonisering/ konvergens af indhold og
uddannelsesmetoder/-systemer. Generelt kan DSF ikke finde en entydig
definition af begrebet konvergens ift. uddannelse, og er derfor skeptiske
over for brugen af det.
Ifølge DSF slås det indledningsvis i det medfølgende memorandum fast,
at der ikke arbejdes på at regulere indhold af uddannelser eller uddannel-
sessystemer: p. 8: Afsnit 4.
"[&] the new programme continues, as with the past
generations of Community action, to focus on promoting and optimising cooperation
between Member States in all the fields of lifelong learning. It does not attempt to
intervene in the structure and content of education and training systems, but focuses on
areas where European added value can be engendered."
DSF peger på, at der på side 17 i det integrerede Transversal Programs
specifikke målsætninger, hvor der i Artikel 2.4,(e) (i) på side 17 står, at
det integrerede program har som specifik målsætning at arbejde for: p.
17:
”to promote the convergence of Member States' education and training systems”
Problemet optræder ifølge DSF igen i papiret på side 31 i Artikel 23(c),
hvor der opremses yderligere specifikke målsætninger for HE-delen af
det integrerede program, nemlig ERASMUS. ERASMUS-programmet
skal:
”… increase the degree of convergence of higher education and advanced vocatio-
nal education qualifications gained in Europe”.
Her bruges ordet "konvergens",
som klinger helt forkert i DFSs ører.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0027.png
27
DSF spørger, om der virkelig menes "kompetence-konvergens" jf. over-
sættelsen af Qualifications Framework som en dansk kvalifikationsnøgle?
Hvis det er tilfældet, så står der ifølge DSF, at EU’s programmer arbejder
for ensretning af slutkompetencer i uddannelser. Dette er ifølge DSF i
strid med indledningens kommentar om programmets tilsigtede målsæt-
ninger, der ikke skulle pille ved indhold og uddannelsessystemer.
På side 41 i Artikel 38,(e) er der ifølge DSF igen overensstemmelse med
memorandummets indledende bemærkninger, idet det her specificeres, at
det integrerede program (transversal programme) skal arbejde for: p. 41:
(e)
”action to support transparency and recognition of qualifications and competences
including those acquired through non formal and informal learning”.
Sammenholdes dette med Artikel 2, afsnit 4, punkt (e), romertal (i) på
side 17, står der så vidt DSF læser teksten, at det integrerede transversal
programme både går ind for konvergens i EU's uddannelses- og træ-
ningssystemer og arbejder for at fremme gensidig anerkendelse af kvali-
fikationer og dermed gennemskuelighed i de (højere) uddannelsessyste-
mer i medlemslandene. Der er ifølge DSF enten tale om et paradoks eller
om en problematisk formulering, der gør meningen uklar.
Side 14, artikel 1.2:
DSF mener at EU-programmernes vigtigste formål er at fremme Bolog-
na-processen. Derfor mener DSF, at det er forkert at skrive Lissabon-
målsætningerne (for EU) ind i programdokumentet.
Side 19, artikel 3(23):
DSF mener, at de falder ind under betegnelsen social partners. Derfor
mener DSF at studenterorganisationer på nationalt og europæisk niveau
bør indskrives i definitionen af social partners. I artikel 11) står, at social
partners har adgang til den hemmelige EU-komité som observatører. I
artikel 38 nævnes det endvidere, at social partners kan opnå støtte til
study visits. DSF mener, at studenterorganisationerne bør have adgang
her.
Erasmus
DSF er meget glad for, at der i det nye program bliver indført stipendier
til international praktik.
DSF bider endvidere mærke i, at det fra europæisk hold forventes, at
man kan være mobil allerede efter ét års studier. Dette er DSF glad for,
men påpeger, at nogle institutioner satser meget ensidigt på, at mobilitet
er noget, der fx kun foregår på kandidatdelen af en universitetsuddannel-
se. Det bør efter DSFs mening også være muligt på bachelorniveau eller
tidligt på andre videregående uddannelser, således at fleksibilitet i syste-
met bliver sikret.
DSF påpeger, at der blandt danske studerende er en stigende interesse
for at bevæge sig uden for Europa, hvilket sikkert også er tilfældet i man-
ge andre lande. Derfor så DSF gerne, at der fx i tilknytning til Erasmus
Mundus var bedre muligheder for, at europæiske studerende kan rejse ud
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
af Europa, så der bliver tale om reel udveksling ind og ud af Europa og
ikke et systematiseret brain gain-program.
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
FTF ser forslaget som udtryk for en klar forbedring set i forhold til de
nuværende uddannelsesprogrammer. Kommissionens forslag skaber
ifølge FTF en større overskuelighed og mindsker bureaukratiet i ansøg-
ningsprocedurerne. Udvidelsen af samarbejdsmulighederne i Ungdoms-
programmet er ligeledes positivt. Også den øgede økonomiske priorite-
ring af programmer bør støttes i den danske holdning.
FTF er derimod kritisk overfor omtalen af målet om skabelsen af et
europæisk statsborgerskab. Uddannelsesprogrammernes målsætninger
skal efter FTFs opfattelse ligge indenfor de generelle mål om gensidig
inspiration, fremme af mobilitet mm.
FTF opfordrer til, at der i forbindelse med implementeringen af de
vedtagne programmer tilrettelægges en bred informationskampagne, der
involverer alle programmernes interessenter.
Københavns Universitet
KU støtter, at de nuværende selvstændige programpakker kendt som
Sokrates og Leonardo samles i et integreret program for livslang læring.
Hermed mener KU, at der kan skabes større synergi og sammenhæng
mellem forskellige dele af uddannelse i en livslang kontekst samt at knyt-
te uddannelse tættere op på de overordnede målsætninger i EU, specielt
Lissabon strategien.
KU støtter, at det nye uddannelsesprogram med dets smidigere og mere
decentrale struktur forsøger at ændre den hidtidige til tider alt for bu-
reaukratiske og centralistisk måde at organisere programmerne på. KU er
tilfreds med, at dets kommentarer fra evalueringen er medtaget i bilagene
til Kommissionens forslag.
KU støtter således fuldt intentionerne og de fastlagte mål. KU er dog
bekymret for, om de kommende forhandlinger vil udvande forslaget,
f.eks. forslaget om mere end en fordobling af budgettet for programmet.
KU støtter de specifikke tiltag i specielt Erasmus programmet, ligesom
indførslen af væsentlige mindre (og derved proportionale) omkostnings-
krævende administrative rutiner og en øget decentralisering støttes. Dette
vil ifølge KU sandsynligvis kunne medføre øget synergi, sammenhæng og
fleksibilitet, hvilket er påkrævet.
KU gør specielt opmærksom på nødvendigheden af at gennemføre for-
enklinger i programmet, hvis det fortsat skal være attraktivt for lærere og
studerende. Desuden gør KU opmærksom på behovet for at tilføre pro-
grammet instrumenter til sikring af kvaliteten. KU havde gerne set dette
formål højere prioriteret og mere direkte tematiseret i det ellers udmær-
kede forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0029.png
29
Erasmus programmet
KU støtter fuldt ud forslaget og specielt de nye muligheder (praktikop-
hold, udveksling af administrativt personel og stigning i budget), men
finder ikke, at man alene herigennem sikrer en forbedring af kvaliteten
og en højere grad af konvergens af uddannelsesmæssige kvalifikationer,
som også er eksplicitte mål i forslaget.
Det tværgående program
KU støtter, at det tværgående program skal være med til at sikre og un-
derstøtte bedre dataindsamling samt statistik bl.a. i regi af Eurydice.
Jean Monnet programmet
KU finder det positivt, at Jean Monnet programmet påtænkes videreført.
Landsorganisationen i Danmark
LO kan generelt tilslutte sig intentionerne om at samle og gøre uddan-
nelsesprogrammerne mere overskuelige gennem det integrerede program
for livslang læring.
LO hilser især velkomment
at programmet gøres mere simpelt ved bl.a. at indføre en propor-
tionalitet mellem de administrative krav og tilskuddets størrelse,
at programmet får en mere decentral struktur, hvor flere aktivite-
ter skal styres af de nationale agenturer.
Roskilde Universitetscenter
Artikel 24, s.32:
RUC påpeger, at teksten placerer OM-midlerne mellem punkterne (a) og
(b). Det fremgår ifølge RUC ikke klart, om OM-midlerne hører under
mobilitet eller ej. Dette punkt er ifølge RUC vigtigt at få afklaret, da der i
artikel 25 fastsættes en grænse for, hvor stor en del af den samlede bevil-
ling, der skal gå til mobilitet (85 %).
RUC mener, at det er vigtigt, at de danske universiteter får mulighed for
at bruge en del midler på OM, da det ikke først og fremmest er stipendi-
ernes størrelse, der begrænser danske studerendes muligheder for at rejse
ud i Europa, men derimod manglende seriøs promovering af udveks-
lingsprogrammerne og usikkerhed vedrørende kvaliteten på partneruni-
versiteterne.
RUC hilser velkommen, at der overordnet lægges op til store forenklin-
ger vedrørende administrationen af programmerne, samt flere penge.
Legislative Financial Statement, 5.2.1, s.65-67:
RUC hilser større stipendier til studerende og lærere på udveksling vel-
kommen. RUC mener dog ikke, det vil have den helt store effekt på dan-
ske studerendes rejselyst – jævnfør kommentar til artikel 24. Til gengæld
mener RUC, at det vil betyde, at færre studerende kommer til Danmark,
da de høje priser (især på bolig) afholder eller besværliggør ophold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0030.png
30
RUC savner, at forslaget eksplicit giver det enkelte universitet mulighed
for at afstemme de individuelle stipendier efter værtslandets leveomkost-
ninger.
5.2.1, s.66:
Teksten foreslår, at praktikanter modtager dobbelt så stort stipendium
som studerende på udveksling. Begrundelse er, at studerende skulle bo
billigt og i det hele taget, gennem madordninger og lignende have lavere
leveomkostninger end andre. Ifølge RUC holder denne begrundelse ikke
stik i Danmark, hvor studenterboliger ikke er specielt billige, og hvor
studerende ikke har adgang til billigere kost og lignende end andre unge.
RUC mener derfor, at et dobbelt så stort stipendium til praktikanter i
unødig grad favoriserer praktik frem for universitetsstudier.
5.2.1, s.68:
Teksten opremser udgifter, der kan dækkes af OM-midlerne. Det nævner
ifølge RUC ikke muligheden for at bruge OM-midlerne på de udrejsende
studerende. RUC mener, at den mulighed er vigtig, da en del midler med
fordel kunne bruges til at promovere og kvalitetssikre programmerne og
tilbyde de danske studerende flere services i forbindelse med udrejse, end
tilfældet er nu f.eks. i form af støtte til sprogkurser (i DK og udlandet) og
lignende.
Syddansk Universitet
SU mener, at det vil være hensigtsmæssigt, at programmet administrativt
gøres mere simpelt i form af enklere ansøgningsskemaer og kontrakter,
samt ved at indføre en proportionalitet mellem administrati-
ve/regnskabsmæssige krav og tilskuddets størrelse.
Det er SUs opfattelse generelt set, at ethvert tiltag, der øger graden af
fleksibilitet og minimerer graden af unødig administrativ kontrol (igen
bevillingens størrelse taget i betragtning), vil være ønskeligt. Ifølge SU
lægges der efter alt at dømme op til forbedringer på dette område.
SU påpeger, at den annoncerede stigning i både stipendie- og bevillings-
størrelser med sikkerhed vil blive godt modtaget. Blot skal man være
opmærksom på, at den bevilling, der tildeles institutionerne via
EU/CIRIUS i forbindelse med "organising of mobility" (s. 67-68 ø.) ikke
kun beregnes ud fra antallet af udgående studerende (hvilket sker i dag),
men også på basis af antallet af indkommende studerende.
Aalborg Universitet
Generelt finder AAU forslaget positivt. AAU understreger, at det er en
god ide med et integreret program, som er mere enkelt, og med ansøg-
ningsprocedurer, kontrakter mm., som også er forenklede. Det kan dog
undre AAU, at andre EU programmer ikke er integreret mere tydeligt –
herunder EU-Kina, EU-Canada, EU-USA, EU-Japan, mm.
AAU bifalder en decentralisering af programhåndteringen. AAUs erfa-
ringer med CIRIUS er, at en national håndtering gør programmerne me-
re forståelige og mere nærværende for de involverede institutioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0031.png
31
AAU bifalder endvidere en stigning i legater til studerende og lærere,
herunder, at Erasmus-delen vil komme til at inkludere praktikophold.
Det undrer AAU, at OM bliver udbetalt i henhold til det antal studeren-
de, lærere m.m., der sendes ud. AAU spørger til, om OM ikke også burde
udbetales i henhold til det antal, der modtages, da arbejdsbyrden er lige
stor, hvad enten der er tale om udgående eller indkommende studerende.
---o0o---
Forslaget har endvidere været drøftet på møde den 3. november 2004 i
EU-specialudvalget vedrørende uddannelse. Følgende bemærkninger
fremkom på mødet:
Dansk Arbejdsgiverforening fandt, at arbejdsmarkedsparternes ekspertise
også kunne bruges i komité sammenhængen.
---o0o---
Forslaget har ydermere været drøftet på mødet i specialudvalget den 1.
november 2005. Følgende bemærkninger fremkom på mødet:
Danske Lærerorganisationer International ville vide, hvornår program-
met tidligst kunne vedtages. Undervisningsministeriet oplyste som svar
herpå, at dette formodentligt tidligst kunne ske i november 2006.
---o0o---
Forslaget har senest været drøftet på mødet i specialudvalget den 28.
april 2006. Følgende bemærkninger fremkom på mødet:
Danske Studerendes Fællesråd: kommenterede, at man eksempelvis på
Århus Universitet havde oplevet et fald på en tredjedel i søgning til
Erasmus ophold pga. en uhensigtsmæssig tilrettelæggelse af, hvornår i
ens studieforløb man kan opnå hvilke studiepoints.
Handelsskolernes Lærerforening: spurgt om handelsgymnasierne i frem-
tiden vil kunne bruge Comeniusprogrammet, da man havde hørt rygter
om, at man ikke kunne.
– Undervisningsministeriet havde ikke hørt noget i den retning, men
lovede at undersøge det nærmere.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man generelt positiv overfor såvel forslagets målsæt-
ninger som dets struktur, herunder etableringen af en horisontal aktion.
Man er desuden positiv over for forslagets intentioner vedrørende:
en styrket decentralisering af aktiviteterne,
en øget forenkling af administrationen af programmet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0032.png
32
etableringen af én programkomité, der mødes i forskellige forma-
tioner.
Forslaget vil desuden efter dansk opfattelse understøtte dele af det arbej-
de med fælles europæiske målsætninger, der på uddannelsesområdet er
iværksat med henblik på gennemførelsen af Lissabon-strategien, herun-
der gennemførelsen af aktiviteter inden for Bologna-processen og Kø-
benhavner-processen.
Fra dansk side har man arbejdet aktivt for at få medtaget ”The European
Agency for Special Needs Education” i Middelfart på listen over europæ-
iske institutioner, der a priori vil modtage støtte til sine aktiviteter. Dette
er ikke lykkedes. Europa-Parlamentet har i sit ændringsforslag foreslået,
at yderligere 5 institutioner opføres på listen. The European Agency for
Special Needs Education er blandt de fem. Fra dansk side forventes det
derfor, at spørgsmålet vil blive taget op under 2. læsning, hvor vi fortsat
vil arbejde aktivt på dette område.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande vil kunne støtte forslaget, herunder den sam-
lede finansielle ramme. Der er mangler endnu endelig afklaring over lan-
denes holdning til budgettets fordeling på aktivitetsområder.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har modtaget grundnotat af 21. september
2004. Sagen har været forelagt til orientering forud for rådsmødet (ud-
dannelse, ungdom og kultur) den 15. november 2004 samt til forhand-
lingsoplæg forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 15.
november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
14.
Revision af EU’s bæredygtighedsstrategi
(KOM (2005) 658 final)
-
politisk debat om uddannelsesområdets bidrag til bæredygtig udvikling
1. Resumé
Som led i revisionen af EU’s bæredygtighedsstrategi vil rådsformationerne skulle
drøfte en række spørgsmål fra formandskabets ”vennegruppe”, bl.a. om EU’s eksiste-
rende mål og politikker er passende og tilstrækkelige til effektivt at imødegå ikke-
bæredygtige udviklingstendenser på deres respektive områder. Formandskabet og ven-
negruppen vil på baggrund af drøftelserne i rådsformationerne udarbejde oplæg om den
reviderede strategi til det Europæiske Råd den 16. juni 2006.
EU’s strategi for bæredygtig udvikling har fokus på at skabe sammenhæng mellem et
bredt spektrum af miljømæssige, sociale og økonomiske emner i en intern og en ekstern
sammenhæng. Det fremgår af Kommissionens meddelelse, at den reviderede strategi
ikke vil erstatte EU’s eksisterende strategi for bæredygtig udvikling (fra 2001og
suppleret med en ekstern dimension i 2002), men at revisionen har til formål at vide-
reudvikle og øge hastigheden af den hidtidige indsats på en måde, som er nødvendig i
forhold til at standse ikke-bæredygtige udviklingstendenser. Udfordringerne må løses i
et samarbejde mellem myndigheder og civilsamfund, og EU må samarbejde internatio-
nalt.
2. Baggrund
EU’s strategi for bæredygtig udvikling blev vedtaget på topmødet i Gö-
teborg i juni 2001. Dermed tilføjede Det Europæiske Råd en miljømæs-
sig dimension til EU's Lissabon-strategi. Rådet besluttede samtidig, at
EU’s bæredygtighedsstrategi skal revideres i forbindelse med tiltrædelse
af hver ny EU-Kommission. I 2002 blev bæredygtighedsstrategien tilføjet
en ekstern dimension i form af en række globale politikker og forpligtel-
ser, som indgik i EU’s bidrag til Verdenstopmødet for Bæredygtig Ud-
vikling i Johannesburg.
En offentlig høring om strategien, de opnåede resultater og fremtidige
behov, iværksat af Kommissionen i 2004, pegede på, at strategien mang-
ler tydeligt fokus, klar ansvarsfordeling og arbejdsdeling, ejerskab og
bredere støtte, internationalt perspektiv, konkret opfølgning samt speci-
fikke målsætninger og tidsfrister.
I juni 2005 vedtog Det Europæiske Råd en erklæring med vejledende
principper for bæredygtig udvikling til støtte for arbejdet med revisionen
af strategien. Erklæringen gengiver den brede og langsigtede vision for
bæredygtig udvikling, identificerer de vigtigste målsætninger for EU's
politik og initiativer og beskriver, hvordan EU vil opnå disse mål. Erklæ-
ringen indgår i bilaget til Kommissionens meddelelse.
På sit møde d. 16.-17. december 2005 tog Det Europæiske Råd præsen-
tationen af Kommissionens meddelelse om den reviderede strategi til
efterretning. Det Europæiske Råd ser frem til i juni 2006 at kunne vedta-
ge en ambitiøs og sammenfattende strategi, som omfatter mål, indikato-
rer og en effektiv opfølgningsmekanisme, der integrerer den interne og
eksterne dimension samt bygger på en positiv, langsigtet vision med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
henblik på at samle EU’s prioriteringer og mål for bæredygtig udvikling i
en klar, sammenhængende strategi, der er let at kommunikere til borger-
ne.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen i Rådet for Uddannelse, ungdom og kultur er at
bidrage til forberedelsen af den endelige revision af bæredygtighedsstra-
tegien med en politisk drøftelse af tre spørgsmål, belyst fra en uddannel-
sespolitisk vinkel.
Kommissionens meddelelse om den reviderede strategi identificerer seks
nøgle-indsatsområder (klimaforandringer og renere energiformer, offent-
lig sundhed, social eksklusion, demografi og migrationer, forvaltning af
naturressourcer, bæredygtig transport, global fattigdom og udvikling),
som kræver styrket prioritering og handling på højeste politiske fælles-
skabsniveau for at imødegå de største udfordringer, der er knyttet til at
opnå bæredygtig udvikling.
Disse målsætninger vil Kommissionen forfølge gennem fremskridtsrap-
porter og debatter mellem Det Europæiske Råd og Parlamentet mindst
hvert andet år og en ny revision af bæredygtighedsstrategien i 2009. Her-
udover foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne reviderer deres nati-
onale bæredygtighedsstrategier inden udgangen af 2006 i lyset af EU's
strategi. I forlængelse heraf foreslår Kommissionen også, at medlemslan-
dene gennemfører et peer review af de nationale strategier med henblik
på erfaringsudveksling mellem medlemslandene om politik, der virker, og
som vil være mulig at implementere på tværs af nationalstaterne.
Formandskabet har etableret en Friends-of-the-Presidency-group med en
repræsentant for hver medlemsstat. Gruppens opgave er at strømline
Rådets arbejde og drøftelserne af bæredygtig udvikling og har til det
formål udarbejdet tre spørgsmål, som skal drøftes i de enkelte rådsfor-
mationer i løbet af foråret. Formandskabet og vennegruppen vil på bag-
grund af drøftelserne i rådsformationerne udarbejde oplæg om den revi-
derede strategi til det Europæiske Råd den 16. juni 2006.
Kommissionen påpeger bl.a., at uddannelse spiller en nøglerolle med
henblik på at frembringe forandringer, der bygger på bæredygtig udvik-
ling. Uddannelse bidrager til, at borgerne kan håndtere globale foran-
dringer og understøtte vidensspredning. Tilsvarende er uddannelse et
instrument, der skal anvendes i forhold til de demografiske forandringer
og forhindre social udstødelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
274171_0035.png
35
Rådet skal bl.a. drøfte, om de mål og politikker, der indgår i Kommissio-
nens meddelelse, er passende og tilstrækkelige til effektivt at imødegå
ikke-bæredygtige udviklingstendenser på det udenrigspolitiske område..
Rådet skal også drøfte, hvordan det inden for sit eget ansvarsområde
bedst kan bidrage til at levere synlige resultater og målbare fremskridt i
implementeringen af EU’s bæredygtighedsstrategi, og hvad der bør gøres
for at fremme synergier og kohærens på tværs af politikker og processer,
herunder Lissabon-processen.
Endelig forventes Rådet at drøfte, hvordan en ambitiøs EU-
bæredygtighedsstrategi på det udenrigspolitiske område kan sikre kohæ-
rens mellem EU’s interne politikker og internationale forpligtelser og
bidrage til bæredygtig udvikling både på EU- og globalt niveau.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig i sagen
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Kommissionens meddelelse forventes ikke at medføre direkte ekstra
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, idet meddelel-
sen er en ramme, som bygger på eksisterende mål og tiltag. Hvis medde-
lelsen fører til nye forslag til direktiver el. lign., vil de eventuelle økono-
miske konsekvenser skulle undersøges.
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Den
endelige reviderede strategi kan få positive konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet, hvis det lykkes at skabe konsensus på højeste politiske fæl-
lesskabsniveau om de identificerede nøgleindsatsområder – og hvis den
politiske konsensus udmønter sig i beslutninger og handlinger, så der
sker en reel implementering af de eksisterende mål og indsatser.
9. Høring
Meddelelsen har været behandlet på møde i specialudvalget den 28. april
2006. Der fremkom her følgende synspunkter:
Gymnasieskolernes Lærerforening: nævnte, at man som forening havde
henvendt sig en række myndigheder, da man gerne så en mere aktiv im-
plementering af UNESCO’s handlingsplan ”10-året for uddannelse for
bæredygtig udvikling”.
DLI: Fra dansk side bør nævnes, at der bør gøres en særlig indsats for
gruppen af børn, som ikke kommer i skole.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark anerkender, at EU allerede i dag har mange ambitiøse mål-
sætninger, som fortsat savner implementering. Derfor bakker Dan-
mark op om strategiens ambition om at levere resultater og at styrke
opfølgningen frem for at opstille en række nye mål.
Danmark støtter Kommissionens positive og mobiliserende vision
og vil aktivt deltage i arbejdet for at styrke bæredygtig udvikling in-
denfor rammerne af Lissabon-strategien, herunder også på uddannel-
sesområdet, og bæredygtighedsstrategien.
Danmark ser en stor værdi i at skabe nye samarbejdsflader med bor-
gere, organisationer, virksomhedsledere, regionale og lokale interes-
seorganisationer, NGO’er samt uddannelsesinstitutioner og vidensin-
stitutioner – som er engagerede, nytænkende og forpligtede i forhold
til at skabe ændringer.
Danmark deler Kommissionens synspunkt om, at bæredygtig udvik-
ling er afgørende for europæernes livskvalitet og at uddannelse har
en nøglerolle i denne forbindelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De fleste lande støtter generelt Kommissionens udspil til revision af bæ-
redygtighedsstrategien. De fleste lande støtter også de udvalgte kerneind-
satsområder. Visse lande peger på, at meddelelsen ikke i tilstrækkelig grad
afspejler alle tre dimensioner af bæredygtig udvikling, og nogle lande
finder ikke, at EU’s eksterne relationer og forpligtelser er tilstrækkeligt
dækket.
Visse lande mener, at strategien i højere grad bør indeholde operative og
kvantitative målsætninger og tidsfrister. Flere lande har givet udtryk for,
at målsætningerne i bilaget til Kommissionens meddelelse bør indarbej-
des i selve strategien. Mange lande peger på, at det er vigtigt at udnytte
synergi mellem de forskellige indsatsområder og i forhold til andre pro-
cesser. Alle lande peger på relationerne til Lissabon-processen og til Car-
diff processen om miljøintegration.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat er oversendt til Folketinget den 3. februar 2006. Sagen har
været forelagt Folketinget i forbindelse med forberedelse af rådsmøde
(miljø) den 9. marts 2006, i forbindelse med forberedelse af rådsmøde
(landbrug og fiskeri) den 20. marts 2006, i forbindelse med rådsmøde
(transport) den 27. marts 2006, i forbindelse med rådsmøde (generelle
anliggender) den 10.-11. april 2006 og i forbindelse med rådsmøde
(ECOFIN) den 5. maj 2006.