Europaudvalget 2005-06, Uddannelsesudvalget 2005-06
2729 - Uddannelse m.v. Bilag 6, UDU Alm.del Bilag 409
Offentligt
286075_0001.png
Den internationale enhed
Vester Voldgade 123
1552 København V.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 5411
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Undervisningsministeriets redegørelse for Rådsmødet (uddannel-
se, ungdom og kultur) den 18. - 19. maj 2006
11. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rå-
det: "Den europæiske indikator for sprogkundskaber" - Rådets
konklusioner
Formålet med meddelelsen er at foreslå, at der iværksættes en europæisk
sprogindikator, som kan give et bedre billede af sprogkundskaberne i
EU. Formandskabet har foreslået, at der vedtages et sæt rådskonklusio-
ner, der principielt bakker op om forslaget om etablering af en europæisk
sprogindikator, men samtidig nødvendiggør yderligere afklaring i forhold
til de praktiske og økonomiske konsekvenser for de enkelte medlemslan-
de.
Kommissær Figel henviste til, at DER i marts 2002 i Barcelona havde
påpeget at mindst 2 fremmedsprog bør lærers i en tidlig alder. Derfor
mente han, at det var bedst at teste på ISCED 2 niveau svarende til PISA
niveau – de 15 årige.
Formandskabet konstaterede efter et par bemærkninger fra enkelte dele-
gationer, at konklusionerne var vedtaget.
12. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om nøg-
lekompetencer for livslang læring (R) - Generel indstilling
På opfordring fra Det Europæiske Råds har Kommissionen vedtaget en
henstilling om nøglekompetencer for livslang læring. Formandskabet har
fremlagt et kompromisforslag, som har karakter af et inspirationskatalog
for medlemslandene.
Kommissær Figel henviste bl.a. til, at nøglekompetencer var nødvendige
i forbindelse med livslang læring gennem et helt arbejdsliv. Det er desu-
den vigtigt at sikre adgang til arbejdsmarkedet for alle grupper, herunder
ikke mindst de særligt udsatte. Han henviste til, at der inden for arbejds-
programmet for gennemførelsen af Lissabon-strategien på uddannelses-
30. maj 2006
Sags nr.:
189.401.021
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
området, var de såkaldte ’Clusters’, hvor interesserede medlemsstater
arbejdede tæt sammen om forskellige emner. To af disses clusters vedrø-
rer ”Lige adgang og social inklusion” samt ”Lærerkompetencer”, og var
således relateret til diskussionen om nøglekompetencer.
En delegation beholdt sit parlamentarisk forbehold og ønskede samtidig
at ændre ordlyden ét enkelt sted. Formandskabet mente, det var for sent
at ændre i teksten.
Formandskabet konkluderede, at man havde vedtaget en generel indstil-
ling.
13. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om
tværnational mobilitet i Det Europæiske Fællesskab med henblik
på uddannelse og erhvervsuddannelse: det europæiske kvalitets-
charter for mobilitet (R) - Generel indstilling
På opfordring fra Det Europæiske Råds har Kommissionen fremsat et
forslag til et europæisk kvalitetscharter for mobilitet.
Kommissær Figel understregede, at en forbedring af kvaliteten vil føre til
flere mobilitetsophold. I Europa-Parlamentet arbejder Kulturudvalget og
Beskæftigelsesudvalget med en fælles rapport. Det forventes at Europa-
Parlamentet stemmer i plenum september 2006.
Formandskabet konkluderede at den generelle indstilling var vedtaget.
14. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om etable-
ring af et integreret handlingsprogram inden for livslang læring
(R) - Udveksling af synspunkter om programmets finansielle
aspekter
På Rådsmødet november 2005 blev der opnået delvis politisk enighed
om forslagets indholdsmæssige dimensioner, mens budgetrelaterede
spørgsmål afventede enighed om de finansielle perspektiver. Med ud-
gangspunkt i budgetforliget mellem Rådet og Parlamentet ønsker for-
mandskabet, at Rådet drøfter prioriteringer i det kommende program,
herunder underopdelingen af de 6,97 milliarder.
Kommissær Figel understregede at man sigter mod at starte implemente-
ringen tidligt 2007. Derfor skal der vedtages en beslutning i år, og der
håbes på og forventes en fælles beslutning med Europa-Parlamentet
uden ændringer i 2 læsning.
Kommissionen havde udarbejdet et papir med minimumsniveauer for
underopdelingen – Comenius 13%, Erasmus 40%, Leonardo 25% og
Grundtvig 3%. Dermed vil der være en fremtidig fleksibilitet. Kommis-
sionen træffer sin beslutning om underopdelingen den 24. maj
Danmark lykønskede kommissæren og Formandskabet med stigningen i
budgettet set i forhold til sidste programperiode. Danmark kunne i vid
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
udstrækning støtte Kommissionens forslag, men fandt dog, at man inden
for den nye ramme burde se positivt på særligt Grundtvig og Leonardo.
Ministeren fremhævede, at hvis EU skal være verdens mest konkurren-
cedygtige økonomi, så skal man bl.a. forbedre europæisk erhvervsuddan-
nelse og i den forbindelse sætte ekstra fokus på Europass, Københav-
nerprocessen, EQF samt udveksling af lærere. Danmark støttede derud-
over decentraliseringen og forenkling af administrationen, som der læg-
ges op til i Kommissionens forslag. Det skal være klart for ansøgerne,
hvad der prioriteres højest inden for programmerne. Ministeren under-
stregede, at hvis virksomheder i højere grad skal deltage i programmet,
må man undgå unødigt bureaukrati.
Diskussionen viste nogen spredning i prioriteringerne. En gruppe af
medlemslande så gerne prioritet til både Erasmus og Leonardo, en anden
gruppe fremhævede Grundtvigs store betydning for marginaliserede
grupper tilknytning til arbejdslivet, og en gruppe af lande støtte hovedsa-
geligt Kommissionens linie. Der var bred støtte til Kommissionens øn-
ske om budgetmæssig fleksibilitet i programperioden.
Kommissæren oplyste, at finansieringen af Erasmus Mundus er sikret
indenfor den finansielle aftale. Han understregede endvidere, at Det Eu-
ropæiske Råd i marts 2006 havde fremhævet vigtigheden af Erasmus og
Leonardo.
15. Revision af EU-strategien for bæredygtig udvikling - Politisk
debat om uddannelsens bidrag til bæredygtig udvikling
EU’s strategi for bæredygtig udvikling har fokus på at skabe sammen-
hæng mellem et bredt spektrum af miljømæssige, sociale og økonomiske
emner i en intern og en ekstern sammenhæng. Dette emne bliver ligele-
des drøftet i andre Rådsformationer. Formandskabet har tilkendegivet, at
udfaldene af de forskellige drøftelser vil indgå i en samlet rapport, som
skal udarbejdes til juni-topmødet.
Kommissær Figel mente, at det var en kærkommen lejlighed til at sætte
uddannelse på dagsordenen samt markere eksisterende initiativer f.eks.
Uddannelse 2010, aktivt borgerskab, læreruddannelse, anerkendelse af
uformel og formel læring m.v.
Danmark henviste til relationen til FNs 10 år for bæredygtig udvikling
2005 til 2014. Ministeren understregede, at fokus bør være på at frem-
tidssikre faglig viden og forståelse for samfundets mekanismer og globa-
liseringens udfordringer. Dette gøres ved at styrke kundskaber inden for
bl.a. læsning, naturfag og tekniske fag. Bæredygtig udvikling må ikke bli-
ve et selvstændigt fag. Målet er at sikre at borgerne kan deltage på ar-
bejdsmarkedet, i fremtidens produktion og i den demokratiske debat.
Ministeren fremhævede desuden, at man skulle være opmærksom på ikke
at overlappe i forhold til andre initiativer på europæisk niveau, herunder
ikke mindst Lissabon processen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Generelt var der på mødet stor støtte til, at uddannelsesområdet skulle
spille en rolle i forhold til den reviderede strategi for bæredygtig udvik-
ling. Det blev bl.a. foreslået, at dette skulle ske i et livslang perspektiv,
omfatte såvel formel som uformel uddannelse, være tværfaglig samt bi-
drage til at sikre borgerskab, demokrati og grundlæggende værdier.
Formandskabet understregede, at det ville viderebringe synspunkterne til
det rette forum.