Europaudvalget 2005-06
2727+2728 almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
275845_0001.png
Dagsordenspunkt 11:
Åbenhed i Rådet
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet arbejder som opfølgning på vedtagelsen af rådskonklusioner i december 2005
om øget åbenhed i Rådet på en række konkrete forslag til yderligere åbenhed i Rådets arbejde.
2. Baggrund
Der blev i december 2005 vedtaget et sæt rådskonklusioner om øget åbenhed i Rådets arbejde,
hvoraf det fremgår, at Rådet vil tolke de eksisterende regler om åbenhed i Rådets forretnings-
orden så fleksibelt/udvidet som muligt, samt se på muligheden for i løbet af 2006 at ændre
Rådets forretningsorden i endnu mere åben retning. Det østrigske formandskab har på den
baggrund iværksat en drøftelse af spørgsmålet med henblik på om muligt at nå til enighed om
en ændring af Rådets forretningsorden i mere åben retning under østrigsk formandskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I rådskonklusionerne fra december 2005 fastslås det, at Rådet vil tolke de eksisterende regler i
Rådets forretningsorden så fleksibelt/udvidet som muligt, og på den baggrund er en række
tiltag iværksat. Rådet vil i sager i fælles beslutningstagen være åbent: i) når Kommissionen
mundtligt præsenterer vigtigt forslag samt ved den efterfølgende debat, ii) når Rådet har sine
afsluttende drøftelser samt iii) ved afstemninger (resultaterne vises på en skærm). Rådet vil
endvidere afholde flere åbne debatter om lovgivningsforslag, der ikke skal vedtages i fælles
beslutningstagen samt om tiltag af ikke-lovgivningsmæssige karakter. Fra juni 2006 (ifølge Råds-
sekretariatet) vil de dele af Rådets arbejde, der er åbne for offentligheden, blive live-
transmitteret via Internettet, hvilket er en markant forbedring af åbenheden i Rådets arbejde,
idet man i dag kun kan se transmissionerne, hvis man opholder sig i rådsbygningen bl.a. i
presserummet.
Formålet med de nuværende drøftelser er at undersøge mulighederne for yderligere
åbenhedstiltag i Rådet med henblik på, at sikre borgerne så stor indsigt i Rådets arbejde som
muligt. Det er endnu uvist, hvad formandskabet konkret vil foreslå, men det forventes, at der
vil være tale om en række forslag både vedrørende sager i fælles beslutningstagen samt
vedrørende andre aspekter af Rådets arbejde, som vil kræve en ændring af Rådets
forretningsorden.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
9. Høring
Sagen skal ikke i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side har man løbende arbejdet for øget åbenhed i Rådets arbejde, herunder for at det
østrigske formandskab skulle gå videre med sagen set i lyset af rådskonklusionerne fra
december 2005 og også set i lyset af tænkepausen, hvor åbenhed og demokrati er væsentlige
temaer. Fra dansk side er man på den baggrund tilfreds med formandskabets bestræbelser på at
nå til enighed om en ændring af Rådets forretningsorden i mere åben retning under østrigsk
formandskab.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt støtte blandt medlemslandene til øget åbenhed i Rådet, hvilke bl.a. vedtagelsen
af rådskonklusionerne i december 2005 viser. I forhold til yderligere åbenhedstiltag, herunder
en ændring af Rådets forretningsorden, støtter en række lande med Danmark i spidsen aktivt
formandskabets bestræbelser herpå. En række andre lande er mere skeptiske for så vidt angår
behovet for yderligere tiltag på kort sigt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2