Europaudvalget 2005-06
Det Europæiske Råd 15/6-16/6 06 Bilag 10
Offentligt
288708_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 9. juni 2006 (10.06)
(OR. en)
10117/06
ENV 335
AGRI 205
COMPET 156
ECO 111
ECOFIN 203
ENER 184
DEVGEN 163
MI 131
PECHE 186
RELEX 384
SAN 166
SOC 298
TRANS 157
RECH 155
POLGEN 75
EDUC 133
NOTE
fra:
til:
Tidl. dok. nr.:
generalsekretariatet
delegationerne
9956/06 ENV 323 AGRI 194 COMPET 150 ECO 103 ECOFIN 192
ENER 174 DEVGEN 156 MI 127 PECHE 181 RELEX 369 SAN 163 SOC
291 TRANS 148 RECH 149 POLGEN 72 EDUC 130
Komm. forsl. nr.: 15796/1/05 ENV 601 AGRI 355 ECO 159 ECOFIN 412 ENER 203 DEVGEN
254 MI 143 PECHE 285 RELEX 766 SAN 217 SOC 516 TRANS 285 RECH
242 EDUC 196 REV 1
Vedr.:
Revision af EU-strategien for bæredygtig udvikling (EU SDS)
– Ny strategi
Hermed følger i bilaget til denne note til delegationerne den endelige tekst til den nye EU-strategi
for bæredygtig udvikling (EU SDS).
________________________
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0002.png
BILAG
NY EU-STRATEGI FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING
VORT TILSAGN OM BÆREDYGTIG UDVIKLING
1.
Bæredygtig udvikling betyder, at den nuværende generations behov opfyldes, uden at det sker
på bekostning af fremtidige generationers muligheder for at få opfyldt deres behov. Det er et
overordnet mål for Den Europæiske Union, der er nedfældet i traktaten og styrer alle EU's
politikker og aktiviteter. Der er tale om at beskytte jordens evne til at opretholde liv i alle dets
forskellige former, og den bygger på principperne om demokrati, ligestilling mellem kønnene,
solidaritet, retsstatsforhold og overholdelsen af fundamentale rettigheder, herunder frihed og
lige muligheder for alle. Dens formål er den fortsatte forbedring af livskvalitet og velfærd på
jorden for den nuværende og de kommende generationer. Med henblik herpå fremmer den en
dynamisk økonomi med fuld beskæftigelse og et højt uddannelsesniveau,
sundhedsbeskyttelse, social og territorial samhørighed og miljøbeskyttelse i en fredelig og
sikker verden med respekt for den kulturelle mangfoldighed.
2.
Det Europæiske Råd i Göteborg (2001) vedtog den første EU-strategi for bæredygtig
udvikling (SDS). Denne blev suppleret med en ekstern dimension i 2002 af Det Europæiske
Råd i Barcelona med henblik på verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johannesburg
(2002). Uholdbare tendenser med hensyn til klimaændringer og energiforbrug, trusler mod
folkesundheden, fattigdom og social udstødelse, demografisk pres og aldring, forvaltning af
naturressourcerne, tab af biodiversitet, arealanvendelse og transport findes imidlertid stadig,
og der opstår nye udfordringer. Da disse uholdbare tendenser skaber en række problemer, med
hensyn til hvilke der er behov for en hurtig indsats, kræves der handling på kort sigt samtidig
med, at det langsigtede perspektiv bibeholdes. Den største udfordring består i gradvis at få
ændret vores nuværende uholdbare forbrugs- og produktionsmønstre samt den ikke-
integrerede tilgang til den politiske beslutningstagning.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0003.png
3.
På baggrund heraf har Det Europæiske Råd, som afslutning på den revision af EU SDS, der
blev indledt af Kommissionen i 2004, og på grundlag af Kommissionens meddelelse om
"revision af strategien for bæredygtig udvikling - En handlingsplatform" fra december 2005
samt bidrag fra Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
og andre, vedtaget en ambitiøs og omfattende ny strategi for bæredygtig udvikling for et
udvidet EU på grundlag af den foregående SDS, der blev vedtaget i 2001.
4.
Nærværende dokument indeholder én sammenhængende strategi for, hvorledes EU mere
effektivt kan leve op til sit mangeårige tilsagn om at tage udfordringerne i forbindelse med
bæredygtig udvikling op. Det bekræfter på ny behovet for global solidaritet og erkender
betydningen af at styrke vort samarbejde med partnere uden for EU, herunder også med de
lande i hurtig udvikling, der vil få afgørende indflydelse på bæredygtig udvikling på
verdensplan.
5.
Det overordnede mål for den nye EU SDS er at identificere og udvikle foranstaltninger, der
sætter EU i stand til at opnå vedvarende forbedring af livskvaliteten for både nuværende og
kommende generationer ved skabelse af bæredygtige samfund, der kan forvalte og anvende
ressourcerne effektivt og udnytte økonomiens økologiske og sociale innovationspotentiale for
således at sikre velfærd, miljøbeskyttelse og social samhørighed.
6.
Som basis for denne nye strategi vedtog Det Europæiske Råd i juni 2005 en erklæring med
følgende målsætninger og principper:
CENTRALE MÅLSÆTNINGER
MILJØBESKYTTELSE
Bevare jordens evne til at fremme livet i al dets mangfoldighed, respektere planetens begrænsede
naturressourcer og sikre et højt niveau for beskyttelse og forbedring af miljøkvaliteten. Forebygge
og reducere forureningen af miljøet og fremme bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion for at
bryde sammenhængen mellem økonomisk vækst og miljøødelæggelse.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0004.png
SOCIAL LIGHED OG SAMHØRIGHED
Fremme et demokratisk, sundt, sikkert og retfærdigt samfund, der bygger på social inddragelse og
samhørighed, og som respekterer de grundlæggende rettigheder og den kulturelle mangfoldighed,
sikrer lighed mellem mænd og kvinder og bekæmper enhver form for forskelsbehandling.
ØKONOMISK VELSTAND
Fremme en sund, innovativ, vidensrig, konkurrencedygtig og øko-effektiv økonomi, der sikrer høj
levestandard, fuld beskæftigelse og arbejde af høj kvalitet i hele Den Europæiske Union.
LEVE OP TIL VORES INTERNATIONALE ANSVAR
Tilskynde til, at der overalt i verden oprettes demokratiske institutioner, der bygger på fred,
sikkerhed og frihed, og forsvare disse institutioners stabilitet. Aktivt fremme bæredygtig udvikling
på verdensplan og sørge for, at Den Europæiske Unions interne og eksterne politikker er forenelige
med global bæredygtig udvikling og med EU's internationale forpligtelser.
STYRENDE PRINCIPPER FOR POLITIKKERNE
FREMME OG BESKYTTELSE AF DE GRUNDLÆGGENDE RETTIGHEDER
Sætte mennesket i centrum for Den Europæiske Unions politikker ved at fremme de grundlæggende
rettigheder, bekæmpe alle former for forskelsbehandling og bidrage til at bekæmpe fattigdom og
fjerne social udstødelse overalt i verden.
SOLIDARITET INDEN FOR OG MELLEM GENERATIONERNE
Tilgodese nuværende generationers behov, uden at det sker på bekostning af kommende
generationers muligheder for at få opfyldt deres behov, i Den Europæiske Union og andre steder.
ET ÅBENT OG DEMOKRATISK SAMFUND
Sikre borgerne mulighed for at udøve deres ret til adgang til oplysninger og sikre deres adgang til
klage og domstolsprøvelse. Give alle interessenter og organisationer mulighed for høring og
deltagelse.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0005.png
BORGERDELTAGELSE
Øge borgernes deltagelse i beslutningsprocessen. I højere grad informere og bevidstgøre
offentligheden om bæredygtig udvikling. Informere borgerne om deres indflydelse på miljøet og
om, hvordan de kan foretage mere bæredygtige valg.
INDDRAGELSE AF ERHVERVSLIVET OG ARBEJDSMARKEDETS PARTER
Styrke den sociale dialog, virksomhedernes sociale ansvar og offentlig-private partnerskaber for at
fremme samarbejdet og det fælles ansvar for bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion.
SAMMENHÆNGENDE POLITIKKER OG GOVERNANCE
Fremme sammenhængen mellem alle Den Europæiske Unions politikker og mellem aktioner på
lokalt, regionalt, nationalt og globalt plan for at øge deres bidrag til bæredygtig udvikling.
POLITIKINTEGRATION
Fremme integrationen af økonomiske, sociale og miljømæssige hensyn, så de hænger sammen og
styrker hinanden, ved fuldt ud at udnytte instrumenter til bedre lovgivning, bl.a. afbalanceret
konsekvensvurdering og høring af de berørte parter.
UDNYTTELSE AF DEN BEDSTE TILGÆNGELIGE VIDEN
Sikre, at politikkerne udformes, evalueres og gennemføres på grundlag af den bedste tilgængelige
viden, og at de er økonomisk, socialt og miljømæssigt sunde og omkostningseffektive.
FORSIGTIGHEDSPRINCIPPET
I tilfælde af videnskabelig usikkerhed anvende evalueringsprocedurer og passende forebyggende
foranstaltninger for at undgå skader på menneskers sundhed og miljøet.
FORURENEREN BETALER-PRINCIPPET
Sikre, at priserne afspejler samfundets reelle omkostninger i forbindelse med produktion og forbrug,
og at forurenerne betaler for de skader, de forvolder på menneskers sundhed og miljøet.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0006.png
UDNYTTELSE AF SYNERGIERNE MELLEM EU SDS OG LISSABON-STRATEGIEN
FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
7.
EU SDS og Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse supplerer hinanden indbyrdes.
Strategien for bæredygtig udvikling vedrører især livskvalitet, lighed inden for og mellem
generationerne samt sammenhæng mellem alle politikområder, også eksterne aspekter. Heri
anerkendes den rolle, som økonomisk udvikling spiller for overgangen til et mere bæredygtigt
samfund. Lissabon-strategien er et væsentligt bidrag til den overordnede målsætning om
bæredygtig udvikling med særlig fokus på aktioner og foranstaltninger, der skal øge
konkurrenceevnen og fremme økonomisk vækst og jobskabelse.
8.
EU SDS udgør de generelle rammer, inden for hvilke Lissabon-strategien med sin fornyede
fokus på vækst og beskæftigelse er den drivende kraft for en mere dynamisk økonomi. I disse
to strategier anerkendes det, at økonomiske, sociale og miljømæssige målsætninger kan styrke
hinanden, og de bør derfor gå hånd i hånd. Begge strategier skal støtte de nødvendige
strukturændringer, der sætter medlemsstaternes økonomier i stand til at klare
globaliseringsudfordringerne ved at skabe lige vilkår, hvor dynamik, innovation og kreativ
iværksætterånd har gode vilkår, medens den sociale lighed og et sundt miljø sikres.
9.
I denne forbindelse erkendes det i EU SDS, at investering i menneskelig, social og
miljømæssig kapital samt teknologisk innovation, er nødvendig, hvis man skal sikre
konkurrenceevnen på lang sigt samt økonomisk velstand, social samhørighed, kvalitetspræget
beskæftigelse og bedre miljøbeskyttelse.
BEDRE POLITISK BESLUTNINGSTAGNING
10.
EU SDS udstikker en strategi for bedre politisk beslutningstagning på grundlag af bedre regu-
lering og på grundlag af princippet om, at bæredygtig udvikling skal integreres i den politiske
beslutningstagning på alle niveauer. Dette kræver, at alle statslige niveauer støtter og
samarbejder med hinanden under hensyn til de forskellige institutionelle strukturer, kulturer
og særlige omstændigheder i medlemsstaterne.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0007.png
11.
I denne henseende bør EU-institutionerne sikre, at større politiske afgørelser bygger på
forslag, der har været genstand for kvalitetspræget konsekvensvurdering, hvor man på en
velafbalanceret måde vurderer de sociale, miljømæssige og økonomiske dimensioner af den
bæredygtige udvikling under hensyn til den bæredygtige udviklings eksterne dimension og
omkostningerne ved manglende handling. Andre redskaber til bedre politisk
beslutningstagning omfatter bl.a. efterfølgende vurdering af de politiske konsekvenser samt
det offentliges og interessenternes deltagelse. Medlemsstaterne bør i større omfang anvende
disse redskaber, navnlig konsekvensvurderinger, når de allokerer offentlige midler og
udarbejder strategier, programmer og projekter.
12.
Alle EU-institutioner bør sikre, at forslag til mål, målsætninger og foranstaltninger er
gennemførlige og om nødvendigt ledsages af de nødvendige instrumenter på EU-plan.
CENTRALE UDFORDRINGER
13.
På baggrund af de negative miljøtendenser, EU's økonomiske og sociale udfordringer samt
det nye konkurrencepres og nye internationale tilsagn indkredses der i EU SDS syv centrale
udfordringer samt tilsvarende mål, operationelle målsætninger og foranstaltninger. Deres
fremtidige udformning og gennemførelse vil blive styret af ovennævnte principper. Når en
speciel foranstaltning omtales, sker det med forbehold af kompetencefordelingen mellem EU
og medlemsstaterne.
Klimaændring og ren energi
Overordnet målsætning:
At begrænse klimaændringer og deres omkostninger og negative
indvirkninger på samfundet og miljøet
Operationelle målsætninger og mål
EU-15 og de fleste EU-25 har under Kyoto-protokollen givet tilsagn om at reducere
drivhusgasemissionerne i perioden 2008-2012, hvor målet for EU-15 er at reducere
emissionerne med 8% i forhold til 1990-niveauerne. Det tilsigtes, at den globale
gennemsnitlige overfladetemperatur ikke må stige med mere end 2ºC i forhold til det
førindustrielle niveau.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0008.png
Energipolitikken bør være i overensstemmelse med målsætningerne for
forsyningssikkerheden, konkurrenceevnen og den miljømæssige bæredygtighed i
henhold til ånden i den energipolitik for Europa, der blev lanceret af Det Europæiske
Råd i marts 2006. Energipolitikken er af afgørende betydning for løsning af
udfordringen i forbindelse med klimaændringerne.
Tilpasning til og begrænsning af klimaændringerne bør integreres i alle relevante EU-
politikker.
Senest i 2010 bør 12% af energiforbruget som gennemsnit og 21% af
elektricitetsforbruget som et fælles, men differentieret mål dækkes ved vedvarende
energikilder. Det overvejes at øge denne andel til 15% senest i 2015.
Senest i 2010 bør 5,75% af brændstof til transport som et vejledende mål bestå af
biobrændsel (direktiv 2003/30/EF). Det overvejes at øge denne andel til 8% senest i
2015.
Opnåelse af en samlet besparelse på 9% af det endelige energiforbrug over 9 år indtil
2017 som angivet i direktivet om energieffektivitet i slutanvendelserne og om
energitjenester.
Foranstaltningerne bør omfatte følgende:
Som opfølgning af Montreal-klimahandlingsplanen under FN's rammekonvention om
klimaændringer skal EU ufortøvet forberede mulighederne for en post-2012-ordning i
overensstemmelse med opfyldelsen af 2°C-målsætningen ved at indlede en konstruktiv
og bred dialog om langsigtet samarbejde og samtidig via en proces i henhold til Kyoto-
protokollen i overensstemmelse med princippet om fælles, men differentieret ansvar og
respektive kapaciteter.
Uden at foregribe nye metoder til differentiering mellem parterne i en kommende
retfærdig og fleksibel ramme ser EU frem til sammen med andre parter at undersøge
strategier til opnåelse af de nødvendige emissionsreduktioner. EU mener, at man i denne
forbindelse bør overveje emissionsreduktionsveje for gruppen af udviklede lande i
størrelsesordenen 15-30% senest i 2020 i forhold til referenceværdien i Kyoto-
protokollen og videre frem på baggrund af konklusionerne fra samlingen i Rådet (mil-
jø).
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0009.png
Som led i anden fase af det europæiske klimaændringsprogram opprioriterer
Kommissionen og medlemsstaterne nye foranstaltninger til systematisk udnyttelse af
omkostningseffektive emissionsreduktionsmuligheder for biler og luftfart. I denne
forbindelse undersøges kulstofbinding og -lagring som begrænsende muligheder.
Kommissionen færdiggør en revision af EU's ordning for handel med
emissionstilladelser (EU ETS) i god tid, således at der gives investorer sikkerhed på
mellemlang og lang sigt, og overvejer at udvide den til også at omfatte andre
drivhusgasser og sektorer, navnlig luftfart, som Rådet for nylig har opfordret til.
Kommissionen og medlemsstaterne styrker EU's lederskab ved at vedtage og
gennemføre en ambitiøs og realistisk handlingsplan om energieffektivitet på baggrund
af EU's energibesparelsespotentiale på 20% senest i 2020 som anslået af Kommissionen
og under hensyn til de foranstaltninger, som medlemsstaterne allerede har gennemført.
Kommissionen udarbejder en analyse af, hvorledes de eksisterende mål (2010) for
vedvarende energi kan nås, og hvorledes man yderligere kan fremme vedvarende
energikilder på en omkostningseffektiv måde på længere sigt og på samme måde
fremme anvendelse af biobrændsel i transportsektoren ledsaget af en konstruktiv dialog
med oliesektoren og alle interessenter, idet der gives maksimal støtte til forskning i og
udvikling af anden generations biobrændsel. Opstillingen af nye mål skal være
begrundet ved en grundig analyse af de yderligere foranstaltningers potentiale og
omkostningseffektivitet. I løbet af disse processer bør der tages hensyn til
medlemsstaternes særlige kendetegn og behov for fleksibilitet, når de udvikler deres
energimix, samt til problemer for øer eller regioner, der i vid udstrækning er isolerede
fra EU's energimarked.
Kommissionen og medlemsstaterne fremmer anvendelsen af biomasse for at
diversificere kilderne for EU's brændstofforsyning, reducere drivhusgasemissionerne og
skabe nye indtægts- og beskæftigelsesmuligheder i landdistrikterne ved at fremskynde
forslagene i handlingsplanen for biomasse i alle dens tre sektorer: opvarmning og
afkøling, elektricitet og transport. Dette bør ske som led i en langsigtet strategi for
bioenergi efter 2010. effektivisere kraftværker, især ved yderlige at fremme anvendelse
Medlemsstaterne bør
af kombineret kraftvarmeproduktion.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0010.png
Bæredygtige transport
Overordnet målsætning:
At sikre, at vores transportsystemer opfylder samfundets
økonomiske, sociale og miljømæssige behov og samtidig
har færrest mulige skadelige virkninger for økonomien,
samfundet og miljøet
Operationelle målsætninger og mål
Afkoble økonomisk vækst og transportefterspørgsel med det formål at reducere de
miljømæssige konsekvenser.
Opnå et bæredygtigt energiforbrug i transportsektoren og nedbringe drivhusgasserne fra
transporten.
Mindske forureningen fra transporten til et niveau, der sikrer færrest mulige
skadevirkninger for sundhed og miljø.
Opnå en afbalanceret omlægning henimod miljøvenlige transportformer med henblik på
at skabe et bæredygtigt transport- og mobilitetssystem.
Mindske støjen fra transporten både ved kilden og gennem afbødende foranstaltninger,
så det generelle støjniveau har færrest mulige konsekvenser for menneskers sundhed.
Modernisere EU’s bestemmelser om offentlig personbefordring for at øge effektiviteten
og kvaliteten inden 2010.
Nye biler skal overholde målet om gennemsnitlige CO2-emissioner på 140 g/km inden
2008/2009 og 120 g/km inden 2012 i overensstemmelse med EU-strategien om CO2-
emissioner fra personbiler.
Inden 2010 halvere antallet af dødsulykker på vejene i forhold til 2000.
Foranstaltningerne bør omfatte følgende:
EU og medlemsstaterne træffer foranstaltninger til forbedring af alle transportformernes
økonomiske og miljømæssige præstationer og, hvor det er muligt, foranstaltninger, der
medvirker til at omlægge transporten fra vejtransport til jernbanetransport, transport ad
vandveje og offentlig persontransport, herunder at opnå en lavere transportintensitet ved
omlægning af produktion og logistik samt i kraft af adfærdsændringer kombineret med
en bedre sammenhæng mellem de forskellige transportformer.
EU og medlemsstaterne forbedrer energieffektiviteten i transportsektoren ved at
anvende omkostningseffektive instrumenter.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0011.png
EU og medlemsstaterne bør fokusere på mulige alternativer til vejtransport for gods og
passagerer, herunder en hensigtsmæssig udvikling i de transeuropæiske net og
intermodale transportløsninger til godslogistik, bl.a. ved at gennemføre Kommissionens
handlingsprogram for transport ad indre vandveje " Naiades" og "Marco Polo II"-
programmet.
Europa-Kommissionen fortsætter med at se på brugen af infrastrukturafgifter for alle
transportformer og de nye muligheder, der opstår takket være nye satellit-,
informations- og kommunikationsteknologier. Kommissionen fremlægger som et led i
Eurovignet-direktivet senest i 2008 en almindeligt anvendelig, gennemskuelig og
forståelig model til vurdering af alle eksterne omkostninger, som skal danne grundlag
for fremtidige beregninger af infrastrukturbenyttelsesafgifter.
Kommissionen og medlemsstaterne bør bestræbe sig på at arbejde for effektive globale
løsninger med henblik på at reducere de skadelige konsekvenser af den international
sø- og luftfart.
Med henblik på at halvere antallet af dødsulykker i forbindelse med vejtransport og
reducere antallet af tilskadekomne på vejene skal færdselssikkerheden øges ved at
forbedre vejinfrastrukturerne, gøre bilerne mere sikre og fremme fælles oplys-
ningskampagner på europæisk plan for at ændre vejbrugernes adfærd og etablere
grænseoverskridende retsforfølgning.
I overensstemmelse med temastrategien for bymiljøet bør lokale myndigheder udvikle
og iværksætte planer og systemer for bytransport under hensyn til de tekniske
retningslinjer, som Kommissionen gav i 2006, og til mulighederne for et tættere
samarbejde mellem byerne og de omkringliggende regioner.
Kommissionen og medlemsstaterne udvikler en langsigtet og konsekvent
brændstofsstrategi.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0012.png
Bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion
Overordnet målsætning:
At fremme bæredygtige forbrugs- og produktionsmønstre
Operationelle målsætninger og mål
Fremme bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion ved at sætte ind på at fremme
social og økonomisk udvikling inden for rammerne af økosystemernes bæreevne og
afkoble økonomisk vækst fra miljømæssig forringelse.
Forbedre de miljømæssige og sociale præstationer for produkter og processer og
tilskynde erhvervslivet og forbrugere til at anvende dem.
Sigte mod at EU-gennemsnittet for grønne offentlige indkøb senest i 2010 svarer til
resultaterne i de medlemsstater, der for øjeblikket har de bedste resultater.
EU bør søge at øge sin globale markedsandel på området for miljøteknologier og
miljøinnovation.
Foranstaltningerne bør omfatte følgende:
Kommissionen og medlemsstaterne undersøger, hvilke særlige foranstaltninger der kan
træffes, for at etablere mere bæredygtige forbrugs- og produktionsmønstre i EU og på
verdensplan, navnlig gennem FN's Marrakesh-proces og Kommissionen for Bæredygtig
Udvikling. Kommissionen foreslår i den forbindelse senest i 2007 en EU-handlingsplan
for bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion, som skal bidrage til at identificere
og overvinde hindringerne for bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion og sikre
en bedre sammenhæng mellem de forskellige beslægtede politikområder og øge
bevidstheden blandt borgerne og ændre ikke-bæredygtige forbrugsvaner.
Kommissionen og medlemsstaterne bør indlede en dialog med erhvervslivet og
relevante interessenter med det formål at opstille miljømæssige og sociale
præstationsmål for produkter og processer.
Kommissionen og medlemsstaterne udvikler en struktureret proces til udveksling af
bedste praksis og sagkundskab om grønne offentlige indkøb under hensyntagen til
mulighederne for at fremme grønne offentlige indkøb både på lokalt og regionalt plan.
Kommissionen fremmer en regelmæssig EU-benchmarking af resultaterne i forbindelse
med grønne offentlige indkøb i overensstemmelse med en vurderingsmetodologi, der er
baseret på aftalte og objektive parametre, og undersøger sammen med medlemsstaterne,
hvordan grønne offentlige indkøb bedst kan fremmes inden for andre store
produktgrupper senest i 2007.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0013.png
Kommissionen og medlemsstaterne øger indsatsen for at fremme og udbrede social- og
miljøinnovationer og miljøteknologier, bl.a. ved at alle berørte aktører effektivt
iværksætter EU-handlingsplanen for miljøteknologi for at skabe nye økonomiske
muligheder og nye markeder.
Kommissionen foreslår at udvide ordningerne for mærker for energimæssig ydeevne til
ikke blot at omfatte el-apparater og biler, men også andre grupper af miljøskadelige
produkter, herunder produkter med stor indvirkning på miljøet.
Medlemsstaterne bør støtte oplysningskampagner rettet mod detailhandelen og andre
organisationer for at fremme bæredygtige produkter, bl.a. produkter der stammer fra
økologisk landbrug og fair trade og miljøvenlige produkter.
Bevaring og forvaltning af naturressourcer
Overordnet målsætning:
At forbedre forvaltningen og undgå overudnyttelse af
naturressourcer, idet værdien af økosystemelementer anerkendes
Operationelle målsætninger og mål
Forbedre ressourceeffektiviteten med henblik på at reducere det samlede forbrug af
ikke-fornyelige naturressourcer og de relaterede indvirkninger på miljøet af brugen af
råstoffer, således at fornyelige naturressourcer forbruges i et tempo, der ikke overstiger
deres regenereringskapacitet.
Opnå og opretholde en konkurrencemæssig fordel ved at forbedre
ressourceeffektiviteten, bl.a. ved at fremme miljøeffektive innovationer.
Forbedre forvaltningen og undgå overudnyttelsen af fornybare naturressourcer, som
f.eks. fiskeressourcer, biodiversitet, vand, luft, jord og atmosfære, og genoprette
nedbrudte havøkosystemer inden 2015 i overensstemmelse med Johannesburg-planen
(2002), herunder at nå frem til en maksimal bæredygtig fangst inden for fiskeri inden
2015.
Standse tabet af biodiversitet og bidrage til en signifikant nedbringelse af tabet af
biodiversitet på verdensplan inden 2010.
Effektivt bidrage til at realisere De Forenede Nationers fire globale mål om skove inden
2015.
Undgå affaldsproduktion og fremme en effektiv udnyttelse af naturressourcerne ved at
anvende begrebet livscyklustankegang og fremme genbrug og genvinding.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0014.png
Foranstaltningerne bør omfatte følgende:
På landbrugs- og fiskeriområdet træffer medlemsstaterne og Kommissionen yderligere
foranstaltninger inden for rammerne af de nye programmer for udvikling i
landdistrikterne, den reformerede fælles fiskeripolitik, de nye regelsæt for økologisk
landbrug og dyrevelfærd samt handlingsplanen for biomasse.
Kommissionen og medlemsstaterne bør bygge på EU's strategi for bæredygtig
anvendelse af naturressourcer, som skal suppleres med en række mål og foranstaltninger
på EU-plan. Det Europæiske Miljøagentur bør yde støtte i forbindelse med målingen af
ressourceeffektiviteten.
Bæredygtig skovforvaltning styrkes med vedtagelsen af EU’s handlingsplan for
skovbrug i 2006 og EF-deltagelse i ministerkonferencen om beskyttelse af skovene i
Europa, herunder iværksættelse af dens resolutioner.
Medlemsstaterne bør færdiggøre Natura 2000-nettet, herunder udpegning af
havområder. Der bør lægges særlig vægt på behovet for en forbedret gennemførelse af
både Natura 2000 og artsbeskyttelses- og artsforvaltningspolitikkerne.
Medlemsstaterne bør gennemføre EU's biodiversitetsstrategi både med hensyn til dens
EU-dimensioner og dens globale dimensioner (konventionen om den biologiske
mangfoldighed) og, i samarbejde med Kommissionen, træffe foranstaltninger til at
identificere og gennemføre prioriterede handlinger for at nå målet om at standse tabet af
biodiversitet senest i 2010 og videre frem.
Kommissionen og medlemsstaterne bør arbejde hen imod at forbedre integreret
forvaltning af vandressourcer og havmiljø og fremme integreret kystforvaltning.
Der skal fra og med 2008 udarbejdes havrelaterede politikker på grundlag af
Kommissionens grønbog om havpolitikken på en mere bæredygtig og integreret måde.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0015.png
Folkesundhed
Overordnet målsætning:
At styrke folkesundheden på lige vilkår og forbedre beskyttelsen
mod sundhedstrusler
Operationelle målsætninger og mål:
Forbedre beskyttelsen mod sundhedstrusler ved at udvikle kapacitet til at reagere
koordineret herpå.
Yderligere forbedre lovgivningen om fødevarer og foderstoffer, herunder en ny
gennemgang af mærkningen af fødevarer.
Fortsat fremme høje standarder for dyresundhed og -velfærd i EU og på internationalt
plan.
Bremse stigningen i antallet af livsstilsrelaterede og kroniske sygdomme, navnlig i
socio-økonomiske dårligt stillede grupper og områder.
Mindske de sundhedsmæssige uligheder i og mellem medlemsstaterne ved at se på et
bredere spektrum af sundhedsdeterminanter og hensigtsmæssige strategier til
sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse. Indsatsen bør tage højde for det
internationale samarbejde i fora som WHO, Europarådet, OECD og UNESCO.
Sikre at kemikalier, herunder pesticider, senest i 2020 produceres, håndteres og
anvendes på måder, der ikke indebærer betydelig risiko for sundhed og miljø. I denne
forbindelse er hurtig vedtagelse af forordningen om registrering, vurdering og godken-
delse af samt begrænsninger for kemikalier (Reach) en milepæl, idet målet er i sidste
ende at erstatte særligt problematiske stoffer med passende alternative stoffer eller
teknologier.
Bedre oplysning om miljøforurening og sundhedsskadelige virkninger.
Forbedre den psykiske sundhed og mindske selvmordsrisici.
Foranstaltningerne bør omfatte følgende:
Kommissionen videreudvikler og styrker i samarbejde med medlemsstaterne, Det
Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) og WHO
EU's og medlemsstaternes kapacitet til at reagere koordineret på sundhedstrusler, bl.a.
ved at opgradere eksisterende handlingsplaner for håndtering af sundhedstrusler.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0016.png
Kommissionen og medlemsstaterne fremmer bedre sundhed og sygdomsforebyggelse
ved at tage sundhedsdeterminanter op i alle relevante politikker og aktiviteter. Der
lægges særlig vægt på udarbejdelse og gennemførelse af strategier og foranstaltninger,
som tager sigte på livsstilsrelaterede sundhedsdeterminanter, såsom narkotika, tobak,
alkoholmisbrug, dårlig kost, manglende fysisk aktivitet og kroniske sygdomme.
Medlemsstaternes sundhedspolitikker bør sigte mod at skabe og gennemføre strategier,
der kan hjælpe kvinder og mænd med at opnå og opretholde en positiv emotionel status,
hvorved deres velfærd, deres subjektive opfattelse af livskvalitet samt deres fysiske og
psykiske sundhed forbedres.
Kommissionen foreslår yderligere forbedringer af fødevare- og foderlovgivningen i
overensstemmelse med principperne i artikel 14 og 15 i forordning (EF) nr. 178/2002
om fødevare- og fodersikkerhed. Der er især behov for forbedringer af anvendelsen af
systemet i forbindelse med produktion og anvendelse af genetisk modificerede
fødevarer og foderstoffer med henblik på at give medlemsstaterne, interessenterne og
den almindelige offentlighed sikkerhed for, at afgørelserne bygger på risikovurdering og
risikostyring, hvor der også tages hensyn til mulige langsigtede påvirkninger af men-
neskers liv og sundhed, dyresundhed og dyrevelfærd, miljø og forbrugerinteresser.
Kommissionen gennemfører sammen med medlemsstaterne en EU-strategi til
bekæmpelse af hiv/aids i EU og EU's nabolande. Medlemsstaterne bør forstærke
indsatsen for at gennemføre det eksisterende EU-handlingsprogram til bekæmpelse af
hiv/aids, tuberkulose og malaria i tredjelande. Der bør skabes konkrete bindeled til
andre fællesskabsforanstaltninger som f.eks. strategien for Afrika.
Kommissionen informerer sammen med medlemsstaterne mere om miljøforurening og
sundhedsskadelige virkninger og koordinerer forskning i forbindelserne mellem
miljøforurening, eksponering herfor og sundhedsvirkninger for at forbedre vores
forståelse for, hvilke miljøfaktorer der giver sundhedsproblemer, og hvordan de bedst
kan forebygges.
Kommissionen bør foreslå en strategi til forbedring af den indendørs luftkvalitet med
særlig henblik på VOC-emissioner.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0017.png
Kommissionen og medlemsstaterne har især opmærksomheden rettet mod sårbare
grupper, navnlig børn, gennem EU's bidrag til den europæiske handlingsplan for børns
miljø og sundhed (CEHAPE).
Kommissionen og medlemsstaterne viderefører gennemførelsen af det paneuropæiske
program for transport, sundhed og miljø (THE PEP), bl.a. gennem inddragelse af miljø-
og sundhedsaspekter, når der træffes politiske beslutninger på transportområdet, og
gennem overvågning og konsekvensvurdering.
Social inklusion, demografi og migration
Overordnet målsætning:
At skabe et socialt rummeligt samfund ved at tage hensyn til
solidaritet mellem og inden for generationerne samt sikre og øge
borgernes livskvalitet som en nødvendig forudsætning for varig
velfærd for det enkelte menneske
Operationelle målsætninger og mål:
Forfølge EU's målsætning om, at der skal tages skridt til senest i 2010 at opnå en
afgørende nedbringelse af antallet af mennesker, der trues af fattigdom og social
udstødelse, idet der navnlig fokuseres på nedbringelse af børnefattigdommen.
Sikre en høj grad af social og territorial samhørighed på EU-plan og i medlemsstaterne
samt respekt for den kulturelle mangfoldighed.
Støtte medlemsstaterne i deres bestræbelser for at modernisere den sociale beskyttelse i
lyset af demografiske ændringer.
Øge kvinders og ældre arbejdstageres arbejdsmarkedsdeltagelse betragteligt i henhold
til nærmere fastsatte mål og styrke beskæftigelsen blandt migranter senest i 2010.
Fortsætte udformningen af en EU-politik for migration, ledsaget af foranstaltninger til at
styrke integrationen af migranter og deres familier, idet der også tages hensyn til
migrationens økonomiske dimension.
Reducere de negative virkninger af globaliseringen for arbejdstagerne og deres familier.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0018.png
Fremme øget beskæftigelse blandt unge. Forstærke indsatsen for at få antallet af unge,
der forlader skolen tidligt, ned på 10% og sikre, at mindst 85% af alle 22-årige har
gennemført en ungdomsuddannelse. Alle unge, der er gået ud af skolen og er
arbejdsløse, bør inden for seks måneder inden udgangen af 2007 og inden for fire
måneder inden udgangen af 2010 tilbydes et job, en læreplads, mere uddannelse eller et
andet tiltag, der giver jobkvalifikationer.
Øge handicappedes arbejdsmarkedsdeltagelse.
Foranstaltningerne bør omfatte følgende:
På grundlag af de nye målsætninger og arbejdsmetoder i forbindelse med social
beskyttelse og social inklusion, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd i marts 2006
skal medlemsstaterne og Kommissionen fortsætte deres samarbejde under anvendelse af
den åbne koordinationsmetode. EU og medlemsstaterne træffer i den forbindelse
endvidere de nødvendige foranstaltninger med henblik på en hurtig og betydelig
nedbringelse af børnefattigdommen og arbejde for, at alle børn får lige muligheder
uanset deres sociale baggrund, køn eller handicap.
På grundlag af Kommissionens meddelelse om socialydelser af almen interesse
fortsætter Kommissionen og medlemsstaterne bestræbelserne for at sikre, at
socialydelser bidrager aktivt til social rummelighed og sammenhængskraft og støtter
vækst- og beskæftigelsesmålene. Kommissionen og medlemsstaterne fortsætter
ligeledes arbejdet med yderligere at afklare fællesskabslovgivningens indvirkning på
socialydelser af almen interesse.
Medlemsstaterne viderefører gennemførelsen af den europæiske ungdomspagt. Inden
for rammerne af den strukturerede dialog med unge, der finder sted under hvert
formandskab, bør man indbyde organisationer, der er aktive inden for europæisk
ungdomspolitik, bl.a. Det Europæiske Ungdomsforum, til at bidrage med emner vedrø-
rende bæredygtig udvikling af interesse for unge ved at forberede disse dialoger mellem
de unge og regeringerne.
Medlemsstaterne og EU gennemfører den europæiske ligestillingspagt, der blev
vedtaget på Det Europæiske Råds møde i marts 2006.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0019.png
I betragtning af de aldrende befolkninger i alle europæiske lande vil spørgsmålet om
bæredygtige og tilstrækkelige pensioner fortsat være vigtigt i de kommende tiår. EU
støtter fortsat medlemsstaternes bestræbelser for at modernisere de sociale
beskyttelsessystemer og sikre deres holdbarhed. Medlemsstaterne bør nedbringe den
offentlige gæld i et tilfredsstillende tempo, øge beskæftigelsesgraden og produktiviteten
samt gennemføre reformer af sundheds- og langtidsplejesystemerne.
Kommissionen vedtager i 2006 en meddelelse om Europas demografiske fremtid, hvori
det undersøges, hvordan EU kan bistå medlemsstaterne i deres reaktion på de
demografiske udfordringer, de står over for, navnlig ved at fremme strategier for aktiv
og sund aldring, mulighederne for at forene arbejdsliv og familieliv samt bedre vilkår
for familien, idet der også tages hensyn til indvandringens bidrag.
Medlemsstaterne bør analysere, hvordan demografisk forandring påvirker
arealanvendelsen og ressource- og energiforbruget samt mobiliteten, og tage disse
forhold i betragtning i forbindelse med planlægning og investeringer på alle niveauer.
EU og medlemsstaterne fortsætter udformningen af en EU-politik for migration,
ledsaget af foranstaltninger til at styrke integrationen af migranter og deres familier,
navnlig den politiske plan for migration, herunder indrejseprocedurer. De optrapper
samarbejdet med tredjelande og arbejde hen imod en fælles indsats for at styre
migrationsstrømmene. Kommissionen forelægger i 2006 en meddelelse om fremtidige
prioriteter i kampen mod ulovlig indvandring.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0020.png
Globale udfordringer i forbindelse med fattigdom og udvikling
Overordnet målsætning:
At fremme bæredygtig udvikling aktivt overalt i verden og sikre,
at Den Europæiske Unions interne og eksterne politikker er i
overensstemmelse med den globale bæredygtige udvikling og de
internationale forpligtelser, der følger heraf
Operationelle målsætninger og mål:
Gøre betydelige fremskridt med henblik på opfyldelse af EU's forpligtelser med hensyn
til internationalt vedtagne mål, navnlig dem, der er fastsat i årtusinderklæringen, og
dem, der er affødt af verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johannesburg i 2002,
og beslægtede processer, som f.eks. Monterrey-konsensussen om
udviklingsfinansiering, Doha-udviklingsdagsordenen og Paris-erklæringen om
harmonisering af international governance på miljøområdet, navnlig i forbindelse med
Bidrage til bedre støtte.
opfølgningen af resultaterne af verdenstopmødet i 2005, og til styrkelse af multilaterale
miljøaftaler.
Øge bistanden til 0,7% af bruttonationalindkomsten (BNI) inden 2015 med et
midlertidigt mål på 0,56% i 2010.
i.
Medlemsstater, der endnu ikke har nået et niveau på 0,51% af BNI i statslig
udviklingsbistand, forpligter sig til inden for deres respektive finansieringsrammer
at nå dette niveau senest i 2010, mens de, der allerede ligger over, forpligter sig til
ikke at slække på bestræbelserne.
ii.
De medlemsstater, der er tiltrådt EU efter 2002, og som endnu ikke har nået et
niveau på 0,17% af BNI i statslig udviklingsbistand, tilstræber inden for deres
respektive finansieringsrammer at øge deres bistand for at nå dette niveau senest i
2010, mens de af dem, der allerede ligger over, forpligter sig til ikke at slække på
bestræbelserne.
iii.
Medlemsstaterne forpligter sig til at nå ODA-målet på 0,7% af BNI senest i 2015,
mens de, der har nået målet, forpligter sig til at fastholde et niveau, der ligger over
målet; de medlemsstater, der er tiltrådt EU efter 2002, tilstræber at øge deres
statslige udviklingsbistand til 0,33% af BNI inden udgangen af 2015.
Fremme en bæredygtig udvikling i forbindelse med WTO-forhandlingerne i
overensstemmelse med præamblen til Marrakech-aftalen om etablering af
Verdenshandelsorganisationen, som opstiller en bæredygtig udvikling som en af sine
hovedmålsætninger.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0021.png
Øge effektiviteten, sammenhængen og kvaliteten af EU's og medlemsstaternes
bistandspolitikker i perioden 2005–2010.
Inddrage aspekter vedrørende bæredygtig udvikling i alle EU's udenrigspolitikker,
herunder den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, bl.a. ved at gøre det til et mål for det
multilaterale og bilaterale udviklingssamarbejde.
Foranstaltningerne bør omfatte følgende:
Gennemførelse af EU's "vand for liv"-initiativ, EU's energiinitiativs mål om at udrydde
fattigdom og skabe bæredygtig udvikling samt Johannesburg-koalitionen for
vedvarende energi og den strategiske tilgang til international kemikalieforvaltning
(SAICM). af en fælles programmeringsramme for EU med flere fælles tiltag og øget
Udvikling
samfinansiering af projekter samt bedre sammenhæng mellem udviklingspolitik og
andre politikker. Bistandens kvalitet og effektivitet kan bl.a. øges gennem effektiv
budgetstøtte, gældsreduktion og afbinding af bistanden.
Medlemsstaterne og Kommissionen bør gennemføre EU's strategier for Afrika,
Latinamerika og landene i Stillehavsområdet.
Kommissionen og medlemsstaterne styrker bestræbelserne for at få globaliseringen til at
arbejde for en bæredygtig udvikling ved at optrappe indsatsen for at sikre, at
international handel og internationale investeringer anvendes som middel til at opnå reel
bæredygtig udvikling på globalt plan. EU bør i den sammenhæng samarbejde med sine
handelspartnere for at forbedre de miljømæssige og sociale standarder og bør med
henblik herpå udnytte det fulde potentiale i handels- eller samarbejdsaftaler på regionalt
eller bilateralt plan.
Investeringerne gennem Den Europæiske Investeringsbank og
infrastrukturpartnerskabet mellem EU og Afrika bør støtte målsætningerne om
bæredygtig udvikling. Den Europæiske Investeringsbank bør vurdere sin långivning
efter, hvor meget den bidrager til opfyldelse af årtusindudviklingsmålene og bæredygtig
udvikling.
Medlemsstaterne og Kommissionen bør samarbejde for at styrke EU's rolle i arbejdet
med at omdanne FN's miljøprogram (UNEP) til en særorganisation under FN eller
UNEO, der skal baseres i Nairobi og have et stærkere mandat og en stabil, tilstrækkelig
og forudsigelig finansiering.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0022.png
TVÆRGÅENDE POLITIKKER, DER BIDRAGER TIL VIDENSAMFUNDET
14.
Uddannelse og erhvervsuddannelse
Uddannelse er en absolut forudsætning for at opnå en adfærdsændring og give alle borgere de
nøglekompetencer, der er nødvendige for at opnå en bæredygtig udvikling. Om det vil lykkes
at vende de uholdbare tendenser, vil i høj grad afhænge af, at der på alle uddannelsesniveauer
findes uddannelse af høj kvalitet i bæredygtig udvikling, herunder uddannelse i emner som
bæredygtig energiudnyttelse og bæredygtig anvendelse af transportsystemerne, bæredygtige
forbrugs- og produktionsmønstre, sundhed, mediekompetence og ansvarligt globalt
borgerskab.
15.
Uddannelse kan bidrage til større social sammenhængskraft og velfærd gennem investering i
social kapital og ved at sikre lige muligheder, borgerdeltagelse, navnlig af ugunstigt stillede
grupper, med henblik på større bevidsthed om og forståelse af kompleksiteten og den store
indbyrdes afhængighed i verden af i dag. Uddannelse, der giver kvinder og mænd
kompetencer, som øger deres beskæftigelsesegnethed og medfører beskæftigelse af høj kvali-
tet, er også en nøglefaktor i forbindelse med styrkelsen af EU's konkurrenceevne.
16.
På grundlag af Kommissionens meddelelse "i2010 - Et europæisk informationssamfund som
middel til vækst og beskæftigelse" bør Kommissionen og medlemsstaterne tage en række
spørgsmål op, herunder lige muligheder, ikt-færdigheder og regionale skel.
17.
Inden for rammerne af FN's tiår for uddannelse om bæredygtig udvikling (2005–2015) vil
medlemsstaterne kunne videreudvikle deres nationale handlingsplaner, idet de navnlig gør
brug af arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsuddannelse 2010, der i sine mål
fokuserer på kvalitet og relevans, adgang for alle og systemers og institutioners åbenhed over
for samfundet og resten af verden. Medlemsstaterne kunne udvikle uddannelse med henblik
på bæredygtig udvikling og målrettet erhvervsuddannelse til professioner i nøglesektorer som
f.eks. byggeri og anlæg, energi og transport. Der bør lægges særlig vægt på læreruddannelsen.
De bør endvidere gennemføre UNECE-strategien for bæredygtig udvikling, som blev vedtaget
i 2005 i Vilnius. Uddannelse med henblik på bæredygtig udvikling bør også fremmes på EU-
plan. Europa-Parlamentet og Rådet vedtager i 2006 et integreret handlingsprogram inden for
livslang læring for perioden 2007–2013.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0023.png
Forskning og udvikling
18.
Forskningen i bæredygtig udvikling skal indeholde kortsigtede beslutningsstøtteprojekter og
langsigtede visionære koncepter og skal kunne tackle problemer af global og regional art. Den
skal fremme tværfaglige løsninger med inddragelse af samfunds- og naturvidenskaber og slå
bro over kløften mellem videnskab, politisk beslutning og gennemførelse. Det er nødvendigt
at videreudvikle teknologiens positive rolle for smart vækst. Der er fortsat et stort behov for
yderligere forskning i samspillet mellem de sociale, økonomiske og økologiske systemer og i
metoder og værktøjer, som kan anvendes til risikoanalyser, tilbageskrivninger, forudsigelser
og forebyggelsessystemer.
19.
Det er i den forbindelse af central betydning at sikre en effektiv gennemførelse af Det
Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram for aktiviteter inden for forskning,
teknologisk udvikling og demonstration med inddragelse af universitetsverdenen,
erhvervslivet og de politiske beslutningstagere og at fremme gennemførelsen af
handlingsplanen for miljøteknologi.
20.
Med henblik på at sikre en bedre forståelse af forbindelserne mellem de tre dimensioner af
bæredygtig udvikling, kunne den centrale del af nationalregnskabet udvides bl.a. ved at
indarbejde begreber for beholdninger og strømme samt arbejde, der udføres uden for marke-
det, og forfines ved brug af satellitregnskaber, f.eks. miljøudgifter, materialestrømme, under
hensyntagen til den bedste internationale praksis.
21.
Universiteter, forskningsinstitutter og private virksomheder har alle en central rolle at spille i
forbindelse med fremme af forskning, der understøtter bestræbelserne på at sikre, at
økonomisk vækst og miljøbeskyttelse forstærker hinanden. Universiteter og andre højere
uddannelsesinstitutioner spiller en nøglerolle ved at levere uddannelse og erhvervsuddannelse,
der udstyrer den kvalificerede arbejdsstyrke med de kompetencer, der er nødvendige for fuldt
ud at udvikle og udnytte bæredygtige teknologier. De bør også bidrage til styring med henblik
på ringe miljøindvirkning ved anvendelse af tværfaglige fremgangsmåder og ved at udnytte
eksisterende netværk. Etablering af partnerskaber og samarbejde mellem universiteter og
højere uddannelsesinstitutioner i Europa og i tredjelande, der tilskynder til networking og
"peer learning", bør fremmes.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0024.png
FINANSIERING OG ØKONOMISKE INSTRUMENTER
22.
EU forsøger at benytte alle politikinstrumenterne i forbindelse med gennemførelsen af dets
politikker. De mest velegnede økonomiske instrumenter bør anvendes til at fremme
markedsgennemsigtigheden og priser, der afspejler produkters og tjenesteydelsers reelle
økonomiske, sociale og miljømæssige omkostninger ("til de rigtige priser"). Man bør
anerkende deres potentiale med hensyn til at forene miljøbeskyttelse og smart økonomisk
vækst og til at udnytte mulighederne for dobbeltgevinst. Herudover bør deres bæredygtighed
bedømmes i forhold til et sæt kriterier, herunder deres indvirkning på konkurrenceevnen og
produktiviteten.
23.
Medlemsstaterne bør overveje yderligere initiativer til at flytte beskatning fra arbejde til
forbrug af ressourcer og energi og/eller forurening for at bidrage til EU-målene om at øge
beskæftigelsen og formindske de negative miljøpåvirkninger på en omkostningseffektiv
måde. I denne forbindelse bør Kommissionen inden udgangen af 2007 indsamle relevante
oplysninger.
24.
Inden udgangen af 2008 bør Kommissionen forelægge en køreplan for den reform, der skal
gennemføres i alle sektorer én for én, af subsidier, der har betydelig negativ indvirkning på
miljøet og er uforenelige med en bæredygtig udvikling, med henblik på gradvist at fjerne
dem.
25.
For at sikre, at EU-midler anvendes og kanaliseres bedst muligt med henblik på at fremme en
bæredygtig udvikling, bør medlemsstaterne og Kommissionen koordinere deres indsats for at
øge komplementariteten og synergieffekterne mellem forskellige søjler i de
samfinansieringsmekanismer, der er på fællesskabsplan og i øvrigt, f.eks.
samhørighedspolitikken, udvikling af landdistrikterne, Life+, forskning og teknologisk
udvikling, programmet for konkurrenceevne og innovation samt Den Europæiske Fiskerifond.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0025.png
KOMMUNIKATION, MOBILISERING AF AKTØRER OG STØRRE SUCCES
26.
Kommissionen integrerer sammen med andre fællesskabsinstitutioner bæredygtig udvikling i
alle sine informations-, bevidstgørelses- og kommunikationsaktiviteter, tilrettelægger
arrangementer og fora for interessenter om de forskellige dele af strategien og udbreder nye
idéer og udveksler bedste praksis. Kommissionen bør i den forbindelse udarbejde en
præsentation af denne strategi for den almindelige borger indeholdende bl.a. god praksis og
god politik i medlemsstaterne for at hjælpe med at øge den generelle bevidsthed om
bæredygtig udvikling. Der bør anvendes gode kommunikationsværktøjer til at måle
virkningen af menneskets aktiviteter på jordens evne til at opretholde liv i alle dets forskellige
former.
27.
Kommissionen bør udarbejde en konkret og realistisk vision om EU's udvikling i retning af
bæredygtig udvikling i de kommende 50 år. Denne vision bør udarbejdes under anvendelse af
en participatorisk tilgang, fastlægge de vigtigste langsigtede mål og beskrive de
mellemliggende faser på vejen mod målenes gennemførelse.
28.
Medlemsstaterne spiller hovedrollen i forbindelse med at målrette kommunikationen til det
rigtige niveau.
29.
Med hensyn til den vigtige rolle, som det lokale og det regionale niveau spiller i forbindelse
med at skabe bæredygtig udvikling og opbygge social kapital, er det overordnede mål at
opbygge bæredygtige samfund i by- og landområderne, hvor borgerne bor og arbejder og
sammen skaber høj livskvalitet. Tiltag som Lokal Agenda 21 og andre processer med bred
offentlig deltagelse skal styrkes og fremmes yderligere. Kommuner og byer bør opfordres til
at undertegne og gennemføre "The Aalborg Commitments". Disse aktiviteter bør støttes af
netværk på forskellige niveauer.
30.
Kommissionen opfordres i denne forbindelse til at foreslå forskellige måder, hvorpå man kan
fremme den europæiske kampagne for bæredygtige byer, der sikrer udveksling af god praksis,
herunder udarbejdelse af kvalitetskriterier, indikatorer og instrumenter, f.eks.
konsekvensvurdering. Regionale og lokale myndigheders bedste initiativer vedrørende
bæredygtig udvikling vil blive belønnet med priser en gang om året. Kommissionen indkalder
forslag fra andre EU-institutioner og organisationer til, hvordan dette bedst tilrettelægges.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0026.png
31.
Virksomhedsledere og andre nøgleinteressenter, herunder arbejdstagerorganisationer og ikke-
statslige organisationer bør straks gå ind i overvejelser med politiske ledere om, hvilke
mellem- og langsigtede politikker, der er behov for til bæredygtig udvikling, og foreslå, at
virksomhederne går langt videre end, hvad der minimum kræves ifølge lovgivningen.
Kommissionen forelægger i 2007 et forslag til, hvordan denne proces kan fremmes. Som det
er fremført af "European Alliance for Corporate Social Responsibility" bør bevidstheden om
og kendskabet til virksomhedernes sociale og miljømæssige ansvar øges.
32.
EU ser med tilfredshed på initiativer fra civilsamfundet, der tager sigte på at øge ejerskabet til
bæredygtig udvikling, og vil derfor intensivere dialogen med de relevante organisationer og
platforme, som kan tilbyde værdifuld rådgivning ved at gøre opmærksom på de nuværende
politikkers sandsynlige konsekvenser for de kommende generationer. I denne forbindelse
fremmer EU fortsat fuld gennemførelse af Århuskonventionen om adgang til oplysninger,
offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet.
GENNEMFØRELSE, OVERVÅGNING OG OPFØLGNING
33.
Hvert andet år (første gang i september 2007) forelægger Kommissionen en statusrapport om
gennemførelsen af strategien for bæredygtig udvikling i EU og medlemsstaterne, herunder
også kommende prioriteter, retningslinjer og foranstaltninger. For så vidt angår overvågning
på EU-plan baserer Kommissionen sig i forbindelse med analysen af, hvor langt man er
kommet med hensyn til ovennævnte udfordringer, på et stort antal indikatorer for bæredygtig
udvikling, under hensyntagen til Eurostats overvågningsrapport om bæredygtig udvikling,
som ajourføres hver andet år, samt på de nyeste videnskabelige resultater og udviklingen
inden for de vigtigste EU-aktiviteter (strategier, handlingsplaner og lovgivning).
34.
For at sikre en både bred og grundig dækning af den kompleksitet, der er karakteriserer
bæredygtig udvikling, skal indikatorerne udvikles på et passende detaljeringsniveau, således
at der sikres en behørig vurdering af situationen med hensyn til hver enkelt udfordring.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0027.png
35.
I samarbejde med medlemsstaterne via gruppen vedrørende indikatorer for bæredygtig
udvikling videreudvikler og reviderer Kommissionen indikatorerne med henblik på at øge
deres kvalitet og sammenlignelighed samt deres relevans for den nye EU SDS, også under
hensyntagen til andre initiativer vedrørende indikatorer, og idet der fokuseres på de
indikatorer, som der angiveligt er størst behov for.
36.
Senest i 2007, og derefter med regelmæssige mellemrum, gennemgår Rådet fremskridtene
med hensyn til indikatorerne for bæredygtig udvikling og overvejer godkendelse af et
begrænset sæt indikatorer til overvågning af strategien for bæredygtig udvikling på EU-plan
og til kommunikationsformål.
37.
Hvad det nationale niveau angår, baseres Kommissionens statusrapport på medlemsstaternes
indsats for at gennemføre EU-strategien for bæredygtig udvikling og resultaterne fra
afsluttede peer review-evalueringer. Hver enkelt medlemsstat udnævner en repræsentant, der
fungerer som SDS-kontaktpunkt, og som inden juni 2007 (og derefter hvert andet år) skal
kunne fremlægge det nødvendige input om de fremskridt, der er gjort på nationalt plan i
henhold til den nationale strategi for bæredygtig udvikling, og som i det relevante omfang
inddrager udviklingen på regionalt plan. Relevante oplysninger i rapporter fra andre
medlemsstater anvendes også på bedste vis.
38.
Det Europæiske Råd skal i december hvert andet år (første gang i 2007) gennemgå fremskridt
og prioriteter på grundlag af Kommissionens statusrapport og bidragene fra Rådet samt
fastlægge overordnede retningslinjer for politikker, strategier og instrumenter for bæredygtig
udvikling, idet der tages hensyn til prioriteterne i Lissabon-strategien for vækst og
beskæftigelse. På den måde kan resultaterne af arbejdet med EU SDS bidrage til arbejdet i
forbindelse med Lissabon-strategien, bl.a. med de integrerede retningslinjer, så tværgående
spørgsmål såsom klimaændringer, energieffektivitet, aldring og social sammenhængskraft kan
behandles på sammenhængende vis.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0028.png
39.
Europa-Parlamentet opfordres til at bidrage med synspunkter i forbindelse med fremtidige
statusrapporter og indgå i et tæt samarbejde med Rådet og Kommissionen for at sikre, at
EU SDS har den bredest mulige opbakning. Europa-Parlamentet vil også kunne have kontakt
med nationale parlamenter. Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (EØSU) bør
aktivt bidrage til at skabe ejerskab, bl.a. ved at optræde som katalysator med henblik på at
fremme debatten på EU-niveau, og det opfordres til at udarbejde input til den statusrapport fra
Kommissionen, der skal fremlægges hvert andet år, og i den forbindelse medtage en oversigt
over dets medlemmers bedste praksis. Regionsudvalget kan knytte kontakter til det regionale
og lokale niveau.
40.
Medlemsstater bør senest i juni 2007 have afsluttet udarbejdelsen af deres første nationale
strategi for bæredygtig udvikling. Fremtidige revisioner af den nationale strategi for
bæredygtig udvikling bør ske i lyset af den reviderede EU SDS for at sikre konsekvens,
sammenhæng og indbyrdes støtte under hensyntagen til medlemsstaternes særlige forhold.
41.
De frivillige peer review-evalueringer af de nationale strategier for bæredygtig udvikling bør
påbegyndes i 2006 med den første gruppe af medlemsstater. Embedsmænd og interessenter
fra andre medlemsstater bør deltage, herunder de nationale organer for bæredygtig udvikling
og, hvis det er relevant, internationale observatører. Peer review-evaluering kan enten
fokusere på de samlede strategier eller på specifikke temaer. De bør også tjene til at
identificere eksempler på gode politikker og god praksis. En efterfølgende runde af peer re-
view-evalueringer kan indledes i 2007 med den næste gruppe medlemsstater. Peer review-
evaluering kan understøttes af videnskabelige resultater via ekstern evaluering.
42.
Medlemsstaterne kan gøre brug af det eksisterende europæiske netværk for bæredygtig
udvikling med henblik på at fremme udveksling af god praksis og erfaring. Netværket kan
indsamle synspunkter om specifikke prioriterede temaer og spørgsmål, som medlemsstaterne
skal drøfte, for at give eksempler på og dokumentere gode politikker og god praksis.
Netværket kan også bruges til at øge integrationen af bæredygtig udvikling, vertikal
integration og sammenhæng på de forskellige niveauer, der beskæftiger sig med
politikudformning, det være sig på EU-niveau eller på nationalt eller regionalt niveau.
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288708_0029.png
43.
Medlemsstaterne bør overveje at styrke nationale multi-stakeholder rådgivende organer
vedrørende bæredygtig udvikling, og hvis sådanne ikke findes, oprette dem, så de kan
stimulere en velinformeret debat og bidrage til udarbejdelsen af nationale strategier for
bæredygtig udvikling og/eller benyttes som indlæg i statusrapporter på nationalt plan og EU-
plan. Hensigten med nationale organer for bæredygtig udvikling er, at de skal øge
civilsamfundets deltagelse i spørgsmål vedrørende bæredygtig udvikling og bidrage til at
skabe bedre sammenhæng mellem forskellige politikker og politiske niveauer, også ved at
anvende de europæiske rådgivende organer for miljømæssig og bæredygtig udvikling
(EEAC).
44.
EU-institutionerne bør forbedre den interne politiske koordinering mellem de forskellige
sektorer. Rådet (almindelige anliggender) sikrer den horisontale koordinering af EU SDS, og
andre rådssammensætninger kontrollerer gennemførelsen inden for deres respektive
ansvarsområder. I forbindelse med gennemgangen af fremskridtene bør Rådet drøfte de
forskellige muligheder for, hvordan dets arbejde kan styrkes yderligere, så EU SDS kan
gennemføres korrekt.
45.
Det Europæiske Råd beslutter senest i 2011, hvornår det vil være nødvendigt at foretage en
samlet revision af EU SDS.
________________________
10117/06
DG I
bh/ub/AMS/ub
LIMITE
DA
29