Europaudvalget 2005-06
2733 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453525_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9658/06 (Presse 148)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2733. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Luxembourg, den 1.-2. juni 2006
Formand
Ursula HAUBNER
Østrigs forbundsminister for social sikkerhed,
generationsspørgsmål og forbrugerbeskyttelse
Martin BARTENSTEIN
Østrigs forbundsminister for økonomi og arbejde
Maria Rauch-KALLAT
Østrigs forbundsminister for sundhed og kvindespørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9658/06 (Presse 148)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0002.png
1.-2.VI.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog et direktiv om
tilsætningsstoffer til fødevarer
med kvalificeret flertal ved
førstebehandlingen.
Rådet nåede til politisk enighed om:
et udkast til forordning om oprettelse af et
europæisk institut for ligestilling mellem mænd
og kvinder
et udkast til afgørelse om
retningslinjer for
medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker
for
2006
et udkast til afgørelse om et
fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet.
9658/06 (Presse 148)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0003.png
1.-2.VI.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK........................................................................................ 8
EU-strategien for bæredygtig udvikling - social integration ...................................................... 8
Socialydelser af almen interesse............................................................................................... 10
Social sikring ............................................................................................................................ 11
Et europæisk institut for ligestilling mellem mænd og kvinder ............................................... 12
Beijing-handlingsplanen - Rådets konklusioner....................................................................... 13
Flexicurity................................................................................................................................. 17
Supplerende pensionsrettigheders portabilitet.......................................................................... 18
Program for beskæftigelse og social solidaritet - PROGRESS ................................................ 19
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitik...................................................... 21
Arbejdstid ................................................................................................................................. 22
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9658/06 (Presse 148)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
SUNDHED......................................................................................................................................... 23
Tilsætningsstoffer til levnedsmidler ......................................................................................... 23
Kvinders sundhed - Rådets konklusioner ................................................................................. 24
Fremme af en sund levevis - forebyggelse af type 2-diabetes - Rådets konklusioner.............. 28
Fælles værdier og principper i EU's sundhedssystemer - Rådets konklusioner ...................... 33
Bæredygtig EU-udviklingsstrategi ........................................................................................... 38
Beredskab og planlægning i forbindelse med en influenzapandemi ........................................ 40
Bekæmpelse af hiv/aids ............................................................................................................ 41
Lægemidler til avanceret terapi ................................................................................................ 42
Medicinsk udstyr ...................................................................................................................... 43
EVENTUELT .................................................................................................................................... 44
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Blåhvilling og sild ................................................................................................................................................. 46
9658/06 (Presse 148)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0005.png
1.-2.VI.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Peter VANVELTHOVEN
Rudy DEMOTTE
Den Tjekkiske Republik:
Čestmír SAJDA
Minister for beskæftigelse og digitalisering
Social- og sundhedsminister
Vicearbejds- og vicesocialminister, Kontoret for
Spørgsmål vedrørende Den Europæiske Union og
Internationale Forbindelser
Beskæftigelsesminister
Socialminister og minister for ligestilling
Statssekretær under forbundsministeren for økonomi og
arbejde, medlem af Forbundsdagen
Statssekretær under forbundsministeren for sundhed,
medlem af Forbundsdagen
Socialminister
Minister for beskæftigelse og social sikring
Statssekretær for sundhed og social samhørighed
Arbejds- og socialminister
Viceminister med ansvar for beskæftigelse, arbejde og
unges integration på arbejdsmarkedet
Minister for sundhed og solidaritet
Social- og familieminister
Viceminister, Irlands Ministerium for Erhvervspolitik,
Handel og Beskæftigelse, med særligt ansvar for
arbejdsspørgsmål, herunder erhvervsuddannelse
Viceminister, Ministeriet for Sundhed og Børn, med
særligt ansvar for fremme af sundheden og tilknyttede
spørgsmål
Arbejds- og socialminister
Statssekretær for velfærd, Arbejds- og Socialministeriet
Sundhedsminister
Arbejds- og minister for social sikring
Sundhedsminister
Socialminister
Sundhedsminister
Statssekretær, Social- og Arbejdsministeriet
Sundhedsminister
Danmark:
Claus Hjort FREDERIKSEN
Eva Kjer HANSEN
Tyskland:
Gerd ANDRES
Marion CASPERS-MERK
Estland:
Jaak AAB
Grækenland:
Savvas TSITOURIDIS
Georgios KONSTANTOPOULOS
Spanien:
Jesús CALDERA SÁNCHEZ-CAPITÁN
Frankrig:
Gérard LARCHER
Xavier BERTRAND
Irland:
Séamus BRENNAN
Tony KILLEEN
Sean POWER
Italien:
Cesare DAMIANO
Franca DONAGGIO
Livia TURCO
Cypern:
Christos TALIADOROS
Andreas GAVRIELIDES
Letland:
Dagnija STAĖE
Gundars BĒRZIĥŠ
Litauen:
Rimantas KAIRELIS
�½ilvinas PADAIGA
9658/06 (Presse 148)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0006.png
1.-2.VI.2006
Luxembourg:
Marie-Josée JACOBS
François BILTGEN
Mars DI BARTOLOMEO
Ungarn:
Gábor CSIZMÁR
Gábor KAPÓCS
Malta:
Louis GALEA
Louis DEGUARA
Nederlandene:
Aart Jan de GEUS
Johannes Franciscus HOOGERVORST
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Ursula HAUBNER
Maria RAUCH-KALLAT
Polen:
Anna KALATA
Jarosław PINKAS
Portugal:
José VIEIRA DA SILVA
António CORREIA DE CAMPOS
Slovenien:
Janez DROBNIČ
Andrej BRUČAN
Slovakiet:
Miroslav BEBLAVÝ
Rudolf ZAJAC
Finland:
Tarja FILATOV
Tuula HAATAINEN
Liisa HYSSÄLÄ
Sverige:
Hans KARLSSON
Morgan JOHANSSON
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Anne McGUIRE
Rosie WINTERTON
Minister for familiespørgsmål og integration samt
ligestillingsminister
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Sundheds- og socialminister
Arbejds- og beskæftigelsesminister
Vicestatssekretær, Sundhedsministeriet
Minister for undervisning, ungdom og beskæftigelse
Minister for sundhed, ældrespørgsmål og lokal
sundhedspleje
Arbejds- og socialminister
Minister for sundhed, velfærd og sport
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Forbundsminister for social sikkerhed,
generationsspørgsmål og forbrugerbeskyttelse
Forbundsminister for sundhed og kvindespørgsmål
Arbejds- og socialminister
Vicestatssekretær, sundhedsministeriet
Arbejdsminister og minister for social solidaritet
Sundhedsminister
Arbejds-, familie- og socialminister
Sundhedsminister
Statssekretær, ministeriet for arbejds-, social- og
familiespørgsmål
Sundhedsminister
Arbejdsminister
Social- og sundhedsminister
Omsorgsminister
Minister, Erhvervsministeriet, med ansvar for
arbejdsmarkedsspørgsmål
Minister, Socialministeriet, med ansvar for folkesundhed
og sociale ydelser
Handels- og industriminister
Statssekretær for handicapspørgsmål
Viceminister med ansvar for sundhedstjenester
Kommissionen:
Vladimir ŠPIDLA
Markos KYPRIANOU
Medlem
Medlem
9658/06 (Presse 148)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0007.png
1.-2.VI.2006
Andre deltagere:
Tom MULHERIN
Maarten CAMPS
Formand for Det Europæiske Udvalg for Social
Beskyttelse
Formand for Beskæftigelsesudvalget
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Emilia MASLAROVA
Valeri TZEKOV
Rumænien:
Gheorghe BARBU
Anton Vlad ILIESCU
Arbejds- og socialminister
Vicesundhedsminister
Minister for arbejde, social solidaritet og familiespørgsmål
Statssekretær, Sundhedsministeriet
9658/06 (Presse 148)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0008.png
1.-2.VI.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK
EU-strategien for bæredygtig udvikling - social integration
Rådet havde en omfattende politisk debat (offentlig
debat)
og godkendte en fælles udtalelse fra
Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse (9330/06) om revision af EU-strategien
for bæredygtig udvikling (SDS).
Der blev lagt særlig vægt på spørgsmålet om fattigdomsbekæmpelse (navnlig blandt børn og ældre)
og styrkelse af den sociale samhørighed. Der især fokuseret på følgende:
– opnåelse af en betydelig stigning i beskæftigelsen og bedre kvalitet og produktivitet i arbejdet
samt styrkelse af den sociale samhørighed bør fortsat være afgørende elementer i strategien for
bæredygtig udvikling
– den sociale dimension i strategien for bæredygtig udvikling skal styrkes ved at sikre et tæt
samarbejde med de eksisterende processer under den åbne koordinationsmetode inden for social
beskyttelse og social integration og den reviderede Lissabon-strategi;
– medlemsstaterne bør fortsætte overgangen i retning af aktive og forebyggende politikker, navnlig
i lyset af de udfordringer, som globaliseringen og de demografiske forandringer udgør;
– det er vigtigt at fremme god forvaltningspraksis. I den forbindelse er det vigtigt, at de
mennesker, der direkte er ramt af fattigdom, deltager, og der bør hentes inspiration i de årlige
møder på europæisk plan mellem mennesker, som er ramt af fattigdom;
– der er behov for større prioritering af målsætninger, mål og nøgleaktioner og blandingen af de
politikinstrumenter, der foreslås i pakken vedrørende revision af strategien for bæredygtig
udvikling; indikatorer spiller en særlig rolle i den henseende;
– Rådet (EPSCO) skal spille en rolle ved at levere synlige resultater og målelige fremskridt med
hensyn til gennemførelse af EU-strategien for bæredygtig udvikling, navnlig gennem øget
synergi på tværs af politikker og processer, herunder Lissabon-dagsordenen;
– en ambitiøs EU-strategi for bæredygtig udvikling skal bidrage til bedre sammenhæng mellem
EU's interne politikker og dets international tilsagn. På det sociale område bør der gøres en
særlig indsats for at tilskynde til anstændigt arbejde.
9658/06 (Presse 148)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0009.png
1.-2.VI.2006
Formanden rundede debatten af med at sige, at delegationerne ikke mener, der er behov for en ny
proces på dette område, da den åbne koordinationsmetode (navnlig udveksling af god praksis og
anvendelse af indikatorer til overvågning af udviklingen) udgør en passende ramme for medtagelse
af social integration som et væsentligt element i strategien for bæredygtig udvikling.
Der erindres om, at Det Europæiske Råd i juni 2005 vedtog en erklæring om de styrende principper
for bæredygtig udvikling baseret på 4 mål:
miljøbeskyttelse, social lighed og samhørighed,
økonomisk velstand
og
internationalt ansvar
1
.
I december 2005, noterede Det Europæiske Råd sig fremlæggelsen af Kommissionens meddelelse
om revision af strategien for bæredygtig udvikling for de kommende 5 år (15796/05, og det så frem
til "i
juni 2006 at vedtage en ambitiøs og samlet strategi, der omfatter mål, indikatorer og en
effektiv kontrolprocedure, inddrager interne og eksterne dimensioner og bygger på en positiv
langsigtet vision, der forener Fællesskabets prioriteter og målsætninger for bæredygtig udvikling i
en klar og sammenhængende strategi, der kan formidles enkelt og effektivt til borgerne."
2
.
Formandskabet fører i øjeblikket konsultationer med alle de relevante rådssammensætninger med
henblik på, at Det Europæiske Råd i juni 2006 kan vedtage den reviderede EU-strategi for
bæredygtig udvikling.
1
2
10255/05.
Punkt 13 i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i december 2005
(15914/1/05).
9
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
Socialydelser af almen interesse
Kommissionen orienterede Rådet om sin meddelelse:
Iværksættelse af Fællesskabets Lissabon-
program – Socialydelser af almen interesse i Den Europæiske Union
(9038/06). Formanden for
Udvalget for Social Beskyttelse redegjorde mundtligt for udvalgets foreløbige syn på denne
meddelelse.
Formålet med meddelelsen er at indkredse de særlige kendetegn ved socialydelser af almen
interesse og afklare, i hvilket omfang EU-reglerne vedrørende statsstøtte, det indre marked og
offentlige indkøb skal finde anvendelse på disse ydelser. Dette skal ses i relation til den
overordnede drøftelse om udkastet til direktiv om "tjenesteydelser", fra hvis anvendelsesområde
visse socialydelser er udelukket.
Meddelelsen indeholder en åben liste over kendetegn, der afspejler socialydelsernes særlige
karakter som forsyningspligtydelser. Ud over de traditionelle kriterier (universel karakter,
gennemsigtighed, kontinuitet, tilgængelighed osv.), vedrører disse kendetegn de organisatoriske
forhold og fremgangsmåder, der gælder for dem.
Meddelelsen vil være udgangspunktet for Kommissionens høring af alle de berørte parter:
medlemsstaterne, leverandørerne af tjenesteydelser og brugerne.
9658/06 (Presse 148)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0011.png
1.-2.VI.2006
Social sikring
Gennemførelse af forordningen
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse nåede Rådet frem til en generel
delindstilling
1
, med henblik på gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004
2
om koordineringen
af de sociale sikringsordninger
(9584/06 + ADD 1).
Forordning (EF) nr. 883/2004 var det første skridt i en proces, der sigter mod at modernisere og
forenkle EU-regler om koordinering af nationale sociale sikringsordninger, således at EU-borgere
får mulighed for at bevæge sig frit inden for Europa og samtidig bevare deres ret til sociale
sikringsydelser (sundhedsydelser, pensioner, arbejdsløshedsunderstøttelse etc.). Denne proces skal
afsluttes med vedtagelse af en gennemførelsesforordning
3
, der skal træde i stedet for forordning
(EØF) nr. 574/72, og et forslag til en sådan forordning er nu er under drøftelse.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 42 og 308 - enstemmighed i Rådet og fælles
beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
Bilag XI
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse nåede Rådet frem til en generel
delindstilling
4
om udkastet til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger og fastlæggelse af indholdet i bilag XI
(9613/06).
Forslaget til forordning fastsætter de regler om særlige aspekter ved de enkelte medlemsstaters
lovgivning, der vil udgøre indholdet i bilag XI i forordning (EF) nr. 883/2004
5
.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 42 og 308 - enstemmighed i Rådet og fælles
beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
1
2
3
4
5
Omfatter afsnit I og II i Kommissionens forordning. Drøftelsen af forslaget fortsættes under
de kommende formandskaber.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 29. april 2004 om koordineringen af de sociale
sikringsordninger, EUT L 166 af 30.4.2004, corrigendum EUT L 200 af 7.6.2004.
Se artikel 89 i forordning (EF) nr. 883/2004.
Omfatter de dele af forslaget, der svarer til afsnit I og II i forslaget til
gennemførelsesforordning. Drøftelsen af forslaget fortsættes under de kommende
formandskaber.
Se artikel 83 i forordning (EF) nr. 883/2004.
11
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0012.png
1.-2.VI.2006
Et europæisk institut for ligestilling mellem mænd og kvinder
Rådet nåede til politisk enighed med enstemmighed
1
om et udkast til forordning om oprettelse af et
europæisk institut for ligestilling mellem mænd og kvinder. Kommissionen kunne imidlertid ikke
støtte den repræsentative bestyrelse, som Rådet havde vedtaget, da den foretrak en bestyrelse af
begrænset størrelse som beskrevet i dens ændrede forslag
2
.
Udkastet til forordning sigter mod at oprette et europæisk institut, der skal yde teknisk støtte til
Fællesskabets institutioner og til medlemsstaterne, navnlig med hensyn til indsamling, analyse og
videreformidling af data og sammenlignelige statistikker og udvikling af metodologiske redskaber
til integrering af politikker vedrørende kønsaspektet (kønsmainstreaming) samt til bevidstgørelse af
Den Europæiske Unions borgere.
I Kommissionens finansieringsoversigt er der angivet et samlet beløb på 52,5 mio. EUR for
2007-2013 til dækning af instituttets udgifter.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 13, stk. 2, og artikel 141, stk. 3 - fælles beslutnings-
procedure med Europa-Parlamentet og kvalificeret flertal i Rådet. Europa-Parlamentet afgav
udtalelse den 14. marts 2006
(5133/06).
Mange af ændringerne er indarbejdet i den tekst, der blev
fremlagt for Rådet.
Den godkendte tekst vil blive vedtaget som en fælles holdning på en kommende samling i Rådet og
sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
1
2
Polen undlod at stemme, da den nationale høring af dets parlament endnu ikke var afsluttet.
9195/06.
12
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0013.png
1.-2.VI.2006
Beijing-handlingsplanen - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om gennemgang af medlemsstaternes og EU-institutionernes
gennemførelse af Beijing-handlingsplanen
1
:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som tager følgende i betragtning:
1.
Ligestilling mellem mænd og kvinder er et grundlæggende princip i Den Europæiske
Union som fastsat i EF-traktaten og et af Fællesskabets mål og en af dets opgaver, og at
integrere ligestilling mellem mænd og kvinder i alle aktiviteter udgør en specifik opgave
for Fællesskabet.
Efter FN's fjerde Verdenskvindekonference i Beijing i 1995 anmodede Det Europæiske
Råd i Madrid (15.-16. december 1995) om en årlig gennemgang af medlemsstaternes
gennemførelse af Beijing-handlingsplanen.
Opfølgningen i 1996 og 1997 viste, at der var behov for en mere vedvarende og
systematisk EU-overvågning og -vurdering af gennemførelsen af Beijing-handlingsplanen.
Rådet besluttede den 2. december 1998, at den årlige vurdering af gennemførelsen af
handlingsplanen skulle indeholde et forslag til et sæt kvantitative og kvalitative indikatorer
og benchmarks.
Siden 1999 har de forskellige formandskaber opstillet kvantitative og kvalitative
indikatorer på nogle af de 12 kritiske områder i Beijing-handlingsplanen, nemlig 1999 -
Kvinders deltagelse i den politiske beslutningsproces, 2000 - Kvinder i økonomien (bedre
sammenhæng mellem arbejdsliv og familieliv), 2001 - Kvinder i økonomien (ligeløn),
2002 - Vold mod kvinder, 2003 - Kvinders og mænds deltagelse i den økonomiske
beslutningsproces og 2004 - Seksuel chikane på arbejdspladsen. Rådet har hvert år
vedtaget konklusioner om disse indikatorer.
Som led i tiårsgennemgangen af Beijing-handlingsplanen vedtog EU's ministre med ansvar
for ligestilling den 4. februar 2005 en fælles erklæring, der bl.a. bekræfter den kraftige
støtte til og engagement i fuld og effektiv gennemførelse af Beijing-erklæringen og
Beijing-handlingsplanen.
2.
3.
4.
5.
6.
1
Tyskland undlod at stemme.
13
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
7.
I overensstemmelse med Det Europæiske Råds anmodning på mødet den
20.-21. marts 2003 udarbejder Kommissionen i samarbejde med EU's medlemsstater en
årlig rapport til Det Europæiske Råds forårsmøde om udviklingen hen imod ligestilling
mellem mænd og kvinder samt retningslinjer for integrationen af kønsaspektet i de
forskellige politikområder.
Den 29. juni 2000 besluttede Rådet at nedsætte Udvalget for Social Beskyttelse, som skal
fungere som formidler af samarbejdet mellem Kommissionen og EU's medlemsstater om
modernisering og forbedring af de sociale beskyttelsessystemer. Udvalget nedsatte en
undergruppe vedrørende indikatorer, som skal udvikle de indikatorer og statistikker,
udvalget har brug for. Udvalget har bl.a. til opgave at beskæftige sig med de politiske
udfordringer, der er forbundet med "at sikre bæredygtig sundhedspleje af høj kvalitet".
Den 4. oktober 2004 godkendte Rådet udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse om
Kommissionens meddelelse om anvendelse af den åbne koordinationsmetode på
sundhedspleje og langvarig pleje.
Den 23. september 2002 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet et program for
Fællesskabets indsats inden for folkesundhed (2003-2008), hvis generelle mål er at højne
oplysnings- og vidensniveauet, at reagere hurtigt på sundhedsrisici og at fremme
sundheden og forebygge sygdom ved at tage fat på sundhedsdeterminanter i forbindelse
med alle politikker og aktiviteter.
I forbindelse med Beijing-handlingsplanen forstås sundhed som defineret af WHO som en
tilstand af fuldstændigt fysisk, mentalt og socialt velvære og ikke blot fravær af sygdom
eller invaliditet. Det østrigske EU-formandskab har udsendt en rapport, hvori det opstiller
følgende tre indikatorer vedrørende kvinder og sundhed:
sunde leveår
Indikatoren for "sunde leveår" findes i det centrale sæt europæiske strukturelle
indikatorer.
adgang til sundhedspleje (uopfyldt efterspørgsel)
I 2002 anerkendte Det Europæiske Råd i Barcelona tre styrende principper for
reformen af sundhedssystemerne, og et af dem er adgang for alle.
8.
9.
10.
11.
9658/06 (Presse 148)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
hjerte-kar-sygdomme
Hjerte-kar-sygdomme er den største dødsårsag for kvinder i Den Europæiske Union.
Disse indikatorer bør opdeles efter køn.
1.
MINDER OM, at medlemsstaterne har forpligtet sig til at sikre kvinders ret til fysisk og
mental sundhed af højeste standard i hele deres livsforløb på lige fod med mænd, og at
mangelen på et kønsperspektiv på sundhedsområdet er en hindring for den ligestilling
mellem kønnene, der er fastsat i Beijing-handlingsplanen.
MINDER OM, at Rådet i forbindelse med programmet for Fællesskabets indsats inden for
folkesundhed (2003-2008) har erklæret, at alle relevante statistikker bør opdeles og
analyseres efter køn.
MINDER OM, at medlemsstaterne har forpligtet sig til at træffe foranstaltninger og
udarbejde relevante indikatorer og statistikker med henblik på den videre gennemførelse af
Beijing-handlingsplanen, og at Rådet i juni 2005 opfordrede Kommissionen til at medtage
vurderingen af relevante indikatorer udviklet med henblik på opfølgningen af
gennemførelsen af Beijing-handlingsplanen i sin årlige rapport til Det Europæiske Råds
forårsmøde.
UNDERSTREGER, at anerkendelse af kønsaspektet i forbindelse med sundhed som
omhandlet i køreplanen for ligestilling mellem kvinder og mænd 2006-2010
(KOM(2006) 92 endelig) er en vigtig del af EU's sundhedspolitikker.
NOTERER SIG det østrigske formandskabs rapport om kvinders sundhed og de tre
indikatorer for den forestående opfølgning af Beijing-handlingsplanen på det kritiske
område kvinder og sundhed.
ERKENDER,
at der er en tendens til, at kvinder har en procentvis lavere forventet levealder uden
handicap,
at EU er nødt til at tage hensyn til et særligt kønsperspektiv ved kortlægningen af de
forskellige hindringer for adgang til og udnyttelse af sundhedspleje
at forskningen i hjerte-kar-sygdomme længe har været baseret på
langtidsundersøgelser af mænd, så resultaterne ikke nødvendigvis også gælder for
kvinder.
2.
3.
4.
5.
6.
9658/06 (Presse 148)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
7.
OPFORDRER de kommende formandskaber til i samarbejde med medlemsstaterne og med
Kommissionen at træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at der i
sundhedspolitikkerne og i den åbne koordinationsmetode anlægges et kønsperspektiv i
forbindelse med sundhedspleje og langvarig pleje og til i undergruppen vedrørende
indikatorer at fokusere på kønsperspektivet i sundhedsindikatorerne.
OPFORDRER medlemsstaterne til yderligere at forbedre indsamlingen, sammenfatningen,
analysen og udbredelsen af rettidige, pålidelige, sammenlignelige data opdelt efter køn og
alder, bl.a. ved inddragelse af de nationale statistiske kontorer og inden for rammerne af
Fællesskabets statistiske program, så der regelmæssigt kan udarbejdes statistikker og
fremlægges medicinske data om de tre indikatorer, som det østrigske formandskab har
foreslået, samt statistiske oplysninger om andre indikatorer, der har tilknytning til Beijing-
handlingsplanens emner, og så der regelmæssigt kan foretages undersøgelser;
OPFORDRER OGSÅ medlems-staterne til at indsamle kønsspecifikke data og
videreudvikle kønsspecifikke sundhedsindikatorer på fællesskabsplan.
FORPLIGTER SIG til fortsat at fokusere på de kritiske områder i Beijing-handlingsplanen
og til regelmæssigt at evaluere de opnåede fremskridt og opfordrer de kommende
formandskaber til i samarbejde med medlemsstaterne at vende tilbage til tidligere drøftede
emner og vurdere fremskridtene på disse områder ved hjælp af de opstillede indikatorer.
OPFORDRER indtrængende Kommissionen og medlemsstaterne til, hvor det er relevant,
at tage hensyn til emner drøftet i forbindelse med opfølgningen af Beijing-handlings-
planen, som der allerede er fastsat indikatorer for i forbindelse med andre fællesskabstiltag.
OPFORDRER regeringerne til
at fastslå forudsætningerne for et godt helbred for både kvinder og mænd under
hensyntagen til de aspekter, der er specifikke for kvinders helbred, for at
tilvejebringe et miljø, der virker befordrende for begge køn
at fremme forskning i ligestilling mellem mænd og kvinder for så vidt angår
sundhed.
8.
9.
10.
11.
12.
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til i overensstemmelse med deres
respektive kompetencer at integrere kønsspecifikke sundhedshensyn i
sundhedspolitikkerne med særlig vægt på de tre indikatorer (sunde leveår, adgang til
sundhedspleje (uopfyldt efterspørgsel) og hjerte-kar-sygdomme), som det østrigske
formandskab har foreslået."
Rådet noterede sig også rapporten fra formandskabet om de tre indikatorer for den forestående
opfølgning af Beijing-handlingsplanen på det kritiske område kvinder og sundhed.
9658/06 (Presse 148)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0017.png
1.-2.VI.2006
Flexicurity
Rådet godkendte det fælles bidrag fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse
(9633/06).
På Det Europæiske Råds forårsmøde i 2006 opfordrede Rådet medlemsstaterne til at være særligt
opmærksomme på "flexicurity" og til at fremme fleksibilitet kombineret med tryghed i ansættelsen
og reducere arbejdsmarkedssegmenteringen
1
.
I det fælles bidrag blev der identificeret fire elementer, som er nødvendige for at skabe en god
balance mellem fleksibilitet og tryghed i ansættelsen: der skal foreligge kontraktordninger, aktive
arbejdsmarkedspolitikker, hensigtsmæssigt tilrettelagte livslange læringsordninger og moderne
sociale sikringssystemer.
Rådet anerkender, at det er nødvendigt med yderligere analyse for at tage hensyn til
medlemsstaternes særlige situation, bl.a.
specifikke eksempler på, hvad der virker godt i forskellige lande
den interne fleksibilitet såvel på det kvantitative som på det funktionelle plan (dvs.
arbejdstilrettelæggelse) og forskellige aspekter af arbejdsretten
måling af flexicurity
omkostninger og fordele ved flexicurity for forskellige grupper på arbejdsmarkedet, herunder
marginaliserede grupper
omkostninger og fordele ved flexicurity for de offentlige finanser og samfundet som helhed
bæredygtigheden af de sociale og finansielle forpligtelser, især i tider med økonomisk modgang
forskellige måder at nå frem til (mere) flexicurity på for medlemsstater med forskellige
udgangspunkter.
Udvalgene noterer sig, at Kommissionen vil offentliggøre en grønbog om arbejdsret, analysere
flexicurity-aspekter i forbindelse med den årlige statusrapport og vedtage en meddelelse i 2007 om
et sæt fælles principper, og at det kommende finske formandskab vil sætte spørgsmålet på
dagsordenen for det sociale trepartstopmøde i efteråret 2006.
1
Se 7775/06.
17
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
Supplerende pensionsrettigheders portabilitet
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse noterede Rådet sig en
fremskridtsrapport om, hvor langt man er nået med gennemgangen af forslaget til direktiv om
styrkelse af supplerende pensionsrettigheders portabilitet.
Supplerende pensionsordninger, der skal dække den risiko, der er forbundet med alderdommen i
medlemsstaterne, er blevet stadig vigtigere, og derfor sigter Kommissionens forslag mod at lette
arbejdstagernes fri bevægelighed mellem medlemsstaterne og deres mobilitet inden for en
medlemsstat ved at fjerne eventuelle restriktive bestemmelser knyttet til disse supplerende
pensionsordninger, der kan begrænse de mobile arbejdstageres mulighed for at optjene
tilstrækkelige pensionsrettigheder i løbet af deres arbejdsliv.
Hovedformålene er:
at lette erhvervelsen af erhvervstilknyttede pensionsrettigheder
at sikre en passende beskyttelse af fratrædende arbejdstageres hvilende pensionsrettigheder
at lette overførslen af erhvervede pensionsrettigheder
at sikre, at arbejdstagerne modtager passende information i tilfælde af erhvervsmæssig mobilitet.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 42 og 84 - enstemmighed i Rådet og fælles
beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
9658/06 (Presse 148)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0019.png
1.-2.VI.2006
Program for beskæftigelse og social solidaritet - PROGRESS
Nu, hvor der er opnået enighed om den finansielle ramme for 2007-2013, nåede Rådet til fuld
1
politisk enighed om et udkast til afgørelse om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social
solidaritet.
Formålet med programmet er at yde økonomisk støtte til gennemførelsen af EU’s målsætninger
inden for beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik og således bidrage til virkeliggørelse af
målene under Lissabon-strategien.
Programmet omfatter 5 sektioner: beskæftigelse, social beskyttelse og inddragelse, arbejdsvilkår,
bekæmpelse af forskelsbehandling og bevarelse af forskelligartethed samt ligestilling mellem mænd
og kvinder.
Afgørelsen opretter ét strømlinet finansielt instrument og konsoliderer dermed de fire gældende
specifikke handlingsprogrammer og muliggør videreførelse og udvikling af de aktiviteter, der er
blevet iværksat på grundlag af følgende:
Rådets afgørelse om Fællesskabets handlingsprogram for bekæmpelse af forskelsbehandling
(2001-2006)
2
,
Rådets beslutning om et EF-handlingsprogram vedrørende fællesskabsstrategien for ligestilling
mellem mænd og kvinder
3
,
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af et EF-handlingsprogram til fremme af
medlemsstaternes samarbejde om bekæmpelse af social udstødelse
4
,
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om Fællesskabets tilskyndelsesforanstaltninger på
beskæftigelsesområdet
5
, og
1
2
3
4
5
På samlingen den 8.-9. december 2005 nåede Rådet (EPSCO) til delvis politisk enighed om
forslaget.
Rådets afgørelse 2000/750/EF af 27. november 2000 (EFT L 303 af 2.12.2000, s. 23).
Rådets beslutning 2001/51/EF af 20. december 2000 (EFT L 17 af 19.1.2001, s. 22).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 50/2002/EF af 7. december 2001 (EFT L 10 af
12.1.2002, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1145/2002/EF af 10. juni 2002 (EFT L 170 af
29.6.2002, s. 1).
19
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0020.png
1.-2.VI.2006
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om fastlæggelse af et EF-handlingsprogram med
henblik på at fremme organisationer, der er aktive på europæisk plan hvad angår ligestilling
mellem mænd og kvinder
1
,
samt andre aktiviteter, der gennemføres på fællesskabsplan vedrørende arbejdsvilkår.
Budgettet udgør i hele programmets varighed 658 mio. EUR i 2004-priser.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 13, stk. 2, artikel 129 og artikel 137, stk. 2, litra a) -
kvalificeret flertal i Rådet og fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet. Europa-
Parlamentet afgav udtalelse den 6. september 2005
(11954/05).
Den godkendte tekst vil blive vedtaget som en fælles holdning på en kommende samling i Rådet og
sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
1
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 848/2004/EF af 29. april 2004 (EUT L 157 af
30.4.2004, s. 18, berigtiget i EUT L 195 af 2.6.2004, s. 7).
20
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitik
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til beslutning om fastlæggelse af retningslinjer for
medlemsstaternes beskæftigelsespolitik for 2006
(9471/06).
Som foreslået af Kommissionen videreføres de retningslinjer, der blev vedtaget sidste år
(10205/05),
uændret.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 128, stk. 2 - kvalificeret flertal i Rådet og høring af
Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg, Beskæftigelsesudvalget og
Regionsudvalget.
Den godkendte tekst vil blive forelagt til godkendelse på Det Europæiske Råds møde i juni 2006 og
vil blive vedtaget formelt på en kommende samling i Rådet.
9658/06 (Presse 148)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0022.png
1.-2.VI.2006
Arbejdstid
Efter de tidligere drøftelser i december 2005 havde Rådet igen lange og omfattende drøftelser om et
ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/88/EF om
visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden
1
på basis af formandskabets
kompromistekster vedrørende det kontroversielle spørgsmål om undtagelsesordningen.
Alle delegationerne og Kommissionen noterede sig med tilfredshed, at formandskabet var fast
besluttet på at nå til en generel enighed, da der skal findes en fælles løsning på de udfordringer, der
er affødt af SIMAP- og Jaeger-dommene.
På trods af de fremskridt, der er gjort med hensyn til at finde elementer, der kan indgå i en aftale, og
på baggrund af de forskellige situationer på arbejdsmarkederne og forskellene i medlemsstaternes
holdninger til et eventuelt behov og betingelserne for at opretholde undtagelsesordningen, lykkedes
det imidlertid ikke at nå til generel politisk enighed på dette stadium.
Der er følgende to formål med Kommissionens ændrede forslag:
For det første at tage hensyn til EF-Domstolens retspraksis, navnlig dommene i sagerne SIMAP
2
og
Jaeger
3
, der går ud på, at en læges tilkaldevagt, når han skal være fysisk til stede på hospitalet, skal
betragtes som arbejdstid.
For det andet at revidere nogle af bestemmelserne i direktiv 2003/88/EF om muligheden for ikke at
anvende den maksimale ugentlige arbejdstid (48 timer), hvis arbejdstageren indvilliger i at udføre et
sådant arbejde (undtagelsesbestemmelsen).
De nøglespørgsmål, der endnu ikke er løst, vedrører undtagelsesbestemmelsen samt spørgsmål om,
hvorvidt den maksimale ugentlige arbejdstid beregnes pr. kontrakt eller pr. arbejdstager.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 137, stk. 2 - kvalificeret flertal i Rådet og fælles
beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet afgav
førstebehandlingsudtalelse den 11. maj 2005 (8725/05), og Kommissionen forelagde sit ændrede
forslag den 31. maj 2005.
(9554/05).
1
2
3
EUT L 299 af 18.11.2003, s. 9.
Domstolens dom af 3. oktober 2000 i sag C-303/98, Sindicato de Médicos de Asistencia
Publica (SIMAP) mod Conselleria de Sanidad y Consumo de la Generalidad Valenciana,
Sml. 2000, s. I-07963.
Domstolens dom af 9. september 2003 i sag C-151/02, anmodning om præjudiciel afgørelse:
Landesarbeitsgericht Schleswig-Holstein (Tyskland) i den verserende sag ved denne ret
mellem Landeshauptstadt Kiel og Norbert Jaeger, Sml. 2003, s. I-08389.
22
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0023.png
1.-2.VI.2006
SUNDHED
Tilsætningsstoffer til levnedsmidler
Rådet vedtog med kvalificeret flertal
1
ved førstebehandlingen
2
et direktiv om ændring af direktiv
95/2/EF om andre tilsætningsstoffer til levnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer og direktiv
94/35/EF om sødestoffer til brug i levnedsmidler (PE-CONS 3663/05).
Direktiv 95/2/EF om andre tilsætningsstoffer til levnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer
indeholder en list over godkendte tilsætningsstoffer, de fødevarer, som de må tilsættes, og
betingelserne for deres anvendelse. Det skal tilpasses i lyset af den seneste tekniske og
videnskabelige udvikling.
Der foretages følgende ændringer:
– ændring af de eksisterende tilladelser (nitrit og nitrat, overgangskost, kosttilskud og
levnedsmidler til særlige medicinske formål, p-Hydroxybenzoater, geleringsmidler i minibægre
med gelé)
– tilladelse til nye tilsætningsstoffer til levnedsmidler (erythritol, 4-Hexylresorcinol,
sojabønnehemicellulose, ethylcellulose, pullulan, TBHQ)
– tilladelse til udvidelse af anvendelsen af tilladte tilsætningsstoffer til levnedsmidler
(natriumhydrogencarbonat i surmælksost, sorbater og benzoater i krebsdyr, siliciumdioxid som
bærestof, tilsætningsstoffer i traditionelle produkter)
Direktiv 94/35/EF om sødestoffer til brug i levnedsmidler indeholder en liste over godkendte
sødestoffer, de levnedsmidler, som de må tilsættes, og betingelserne for deres anvendelse. Det skal
tilpasses i lyset af den seneste tekniske og videnskabelige udvikling.
Ændringerne vedrører tilladelse til et nyt tilsætningsstof til levnedsmidler (erythritol).
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 95 - kvalificeret flertal i Rådet og fælles
beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet afgav
førstebehandlingsudtalelse den 26. oktober 2005 (13689/06).
1
2
Belgien, Danmark og Nederlandene stemte imod.
Rådet godkendte alle Europa-Parlamentet forslag til ændringer
(13689/05).
23
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0024.png
1.-2.VI.2006
Kvinders sundhed - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION:
1.
NOTERER SIG, at Den Europæiske Unions borgere, hvoraf mere end halvdelen er
kvinder, lægger stor vægt på det højest mulige sundhedsniveau og betragter dette som en
væsentlig forudsætning for høj livskvalitet.
MINDER OM, at
artikel 3, stk. 2, i EF-traktaten og artikel 23 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder fastsætter, at der skal sikres ligestilling mellem mænd og
kvinder på alle områder,
artikel 152 i EF-traktaten fastsætter, at der skal sikres et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau ved fastlæggelsen og gennemførelsen af Fællesskabets
politikker og aktiviteter, og at Fællesskabets indsats skal være et supplement til de
nationale politikker og være rettet mod at forbedre folkesundheden og forebygge
sygdomme hos mennesker samt imødegå forhold, der kan indebære risiko for
menneskers sundhed,
Den 4. december 1997 vedtog Rådet en resolution vedrørende Kommissionens
beretning
1
om sundhedssituationen for kvinder i Det Europæiske Fællesskab
2
,
Den 9. marts 1997 vedtog Europa-Parlamentet en beslutning om beretningen fra
Kommissionen om sundhedssituationen for kvinder i Det Europæiske Fællesskab
3
,
Den 28. april 2005 vedtog Europa-Parlamentet en beslutning om modernisering af
socialsikringen og udvikling af sundhedspleje af høj kvalitet og opfordrede
Kommissionen til at fremlægge en ny rapport om kvinders sundhedssituation i EU
4
.
3.
MINDER OM rapporten om fremskridtene i Den Europæiske Union for så vidt angår
gennemførelsen af Beijing-handlingsprogrammet, der blev udarbejdet i januar 2005 af det
luxembourgske formandskab, og som understregede, at kvinders sundhed stadig er et
vigtigt område, og fremhævede, at det er vigtigt at indsamle relevante data.
2.
1
2
3
4
8537/97; KOM(97) 224 endelig.
EFT C 394 af 30.12.1997, s. 1.
EFT C 175 af 21.6.1999, s. 68.
A6-0085/2005.
24
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0025.png
1.-2.VI.2006
4.
MINDER OM den strategiske handlingsplan for kvinders sundhed i Europa, der blev
godkendt på WHO's møde i København den 5.-7. februar 2001.
ANERKENDER, at sociale determinanter og sundhedsdeterminanter, kliniske
manifestationer, terapeutiske metoder, effektivitet og bivirkninger i forbindelse med
behandling af sygdomme og lidelser kan være forskellige for kvinder og mænd.
UNDERSTREGER, at det er vigtigt at bevidstgøre befolkningen, men også fagfolk inden
for sundhedssektoren om, at kønsaspektet er en vigtig sundhedsdeterminant.
ANERKENDER betydningen af at afhjælpe de uligheder, der kan findes i og mellem
medlemsstaterne, ved at tackle sociale og økonomiske sundhedsdeterminanter.
SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens meddelelse: En køreplan for ligestilling
mellem kvinder og mænd - 2006-2010
1
, der anerkender kønsaspektet i forbindelse med
sundhed, idet den blandt andet tager sigte på at øge integreringen af kønsaspektet i
sundhedspolitikker.
NOTERER SIG, at programmet for Fællesskabets indsats inden for folkesundhed (2003-
2008)
2
tager sigte på at beskytte menneskers sundhed og forbedre folkesundheden, hvorved
det bidrager til at løse problemer med helbredsmæssige uligheder.
SER MED TILFREDSHED på, at forslaget til Rådets beslutning om særprogrammet
"Samarbejde" til gennemførelse af Det Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram
for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (2007-2013)
3
vil integrere køns-
aspektet i sundhedsforskningen.
ANERKENDER behovet for kønsrelateret biomedicinsk forskning samt forskning
vedrørende socioøkonomiske determinanter.
ANERKENDER, at selv om kvinder lever længere end mænd, så lever de flere år, hvor
deres helbred ikke er godt. Incidensen og prævalensen af visse sygdomme, som f.eks.
osteoporosis, er højere hos kvinder. Andre sygdomme, såsom hjerte-kar-sygdomme, kræft
og mentale sundhedsproblemer, påvirker mænd og kvinder forskelligt. Nogle sygdomme,
der er tilknyttet fødsel og forplantningsorganer, såsom endometriosis og
livmoderhalskræft, vedrører udelukkende kvinder.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
1
2
3
7034/06.
EFT L 271 af 9.10.2002, s. 1.
12736/05.
25
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
13.
UNDERSTREGER, at hjerte-kar-sygdomme hyppigt er årsag til død og er en hyppig årsag
til forringet livskvalitet for kvinder i Den Europæiske Union, på trods af at de i nogle
medlemsstater ofte anses for at være overvejende mandesygdomme.
NOTERER SIG MED BEKYMRING, at øget rygning blandt kvinder i nogle
medlemsstater medfører en betydelig forøget risiko for lungekræft og hjerte-kar-
sygdomme.
NOTERER SIG MED BEKYMRING, at det forudses, at depression i nogle medlemsstater
vil være den største sygdomsgruppe blandt kvinder inden 2020. Dårlig mental sundhed
indvirker på livskvalitet og kan derfor påvirke sygelighed og dødelighed.
ANERKENDER, at usund levevis har en betydelig indvirkning på en lang række
sygdomme, og derfor på de muligheder, som fremme af blandt andet sund kost og fysisk
aktivitet giver for at reducere hjerte-kar-sygdomme og visse former for kræft.
ER ENIGT I, at forebyggende foranstaltninger, der inddrager kønsaspektet, samt
sundhedsfremme og behandling bidrager til at reducere sygelighed og dødelighed som
følge af alvorligere sygdomme blandt kvinder, hvorved deres livskvalitet forbedres.
NOTERER SIG, at pålidelige, kompatible og sammenlignelige data om situationen
vedrørende kvinders sundhed er af afgørende betydning for at forbedre informationen til
offentligheden og fastlægge passende strategier, politikker og indsatser for at sikre et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau, og at kønsspecifikke data og rapportering er afgørende for
politikformulering.
UNDERSTREGER, at der efter næsten ti år er behov for en ny rapport om kvinders
sundhedsstatus i den udvidede Europæiske Union.
OPFORDRER medlemsstaterne til at
indsamle kønsspecifikke data vedrørende sundhed, og opdele og analysere statistikker
efter køn
tage initiativer til at styrke den viden, som fagfolk inden for generelle områder og på
sundhedsområdet har med hensyn til sammenhængen mellem køn og sundhed
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
9658/06 (Presse 148)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
fremme sundhed og forebygge sygdom, idet der om nødvendigt tages hensyn til
kønsbestemte forskelle
fremme forskning i medicins forskelle virkninger på kvinder og mænd samt
kønsbestemt sundhedsforskning
tilskynde til integration af kønsaspektet i sundhedsplejen
undersøge og afhjælpe de sundhedsmæssige uligheder, der således kan være, for at
reducere sundhedskløften og sikre lige behandling samt lige adgang til sundhedspleje.
21.
OPFORDRER Europa-Kommissionen til at
integrere kønsaspekterne i sundhedsforskning
støtte udveksling af oplysninger og erfaringer vedrørende god praksis inden for
sundhedsfremme og -forebyggelse, der inddrager kønsaspektet
bistå medlemsstaterne ved udvikling af effektive strategier til mindskelse af
sundhedsmæssige uligheder med en kønsdimension
fremme og styrke sammenlignelige og kompatible kønsbestemte oplysninger om
sundhed i alle medlemsstater og på fællesskabsplan ved hjælp af udarbejdelsen af
passende data
forelægge den anden rapport om sundhedssituationen for kvinder i Den Europæiske
Union.
22.
OPFORDRER Europa-Kommissionen til at anvende den ekspertise, som Eurostat og det
fremtidige Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder besidder, for at
bidrage til indsamling og analyse af data og udveksling af bedste praksis.
OPFORDRER Europa-Kommissionen til at fortsætte samarbejdet med de relevante
internationale og mellemstatslige organisationer, navnlig WHO og OECD, for at sikre en
effektiv koordinering af aktiviteterne."
23.
9658/06 (Presse 148)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0028.png
1.-2.VI.2006
Fremme af en sund levevis - forebyggelse af type 2-diabetes - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
NOTERER SIG, at Den Europæiske Unions borgere lægger stor vægt på det højest mulige
sundhedsniveau og betragter dette som en væsentlig forudsætning for høj livskvalitet
NOTERER SIG nødvendigheden af, at EU gør en indsats for at undersøge de hyppigste
årsager til død og for tidlig død og de hyppigste årsager til forringet livskvalitet for Den
Europæiske Unions borgere
MINDER OM, at
Fællesskabets indsats i henhold til traktatens artikel 152 skal være et supplement til de
nationale politikker og være rettet mod at forbedre folkesundheden og forebygge
sygdomme hos mennesker samt imødegå forhold, der kan indebære risiko for
menneskers sundhed. Fællesskabets indsats på folkesundhedsområdet respekterer
medlemsstaternes ansvar for organisation og levering af sundhedstjenesteydelser og
medicinsk behandling
Rådet den 29. juni 2000 vedtog en resolution om foranstaltninger vedrørende
sundhedsdeterminanter
1
Rådet den 14. december 2000 vedtog en resolution om sundhed og ernæring
2
Rådet den 2. december 2002 vedtog konklusioner om fedme
3
Rådet den 2. december 2003 vedtog konklusioner om sund levevis
4
.
2.
3.
1
2
3
4
EFT C 218 af 31.7.2000, s. 8.
EFT C 20 af 23.1.2001, s. 1.
EFT C 11 af 17.1.2003, s. 3.
EFT C 22 af 27.1.2004, s. 1.
28
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0029.png
1.-2.VI.2006
4.
MINDER ENDVIDERE OM, at
Rådet den 2. juni 2004 noterede sig det irske formandskabs informationsnote om
muligheden for en europæisk strategi for diabetes
1
Europa-Kommissionen den 15. marts 2005 lancerede en EU-platform for kost, fysisk
aktivitet og sundhed
Europa-Kommissionen den 8. december 2005 vedtog en grønbog om fremme sund kost
og fysisk aktivitet: En europæisk dimension i forebyggelsen af overvægt, fedme og
kroniske sygdomme, som undersøger de faktorer, der er afgørende for frembrud af type
2-diabetes
Europa-Parlamentet den 3. april 2006 vedtog en skriftlig erklæring om diabetes
2
5.
NOTERER SIG konklusionerne, jf. bilaget, fra det østrigske formandskabs konference
"Forebyggelse af type 2-diabetes", som blev afholdt den 15.-16. februar 2006 i Wien,
Østrig, med deltagelse af eksperter fra medlemsstater, tiltrædende stater og kandidatlande,
herunder sundhedspersonale og repræsentanter fra diabetesforeninger og patientgrupper
UNDERSTREGER, at diabetes er en af de hyppigste årsager til død og for tidlig død og til
forringet livskvalitet for borgere i Den Europæiske Union
ERKLÆRER, at sundhedsdeterminanter har indflydelse på diabetes, og at de største
risikofaktorer for udvikling af type 2-diabetes er overvægt, levevis med ringe fysisk
aktivitet, rygning og/eller højt blodtryk, som kan påvirkes ved at ændre de underliggende
faktorer. Andre medvirkende faktorer omfatter svangerskabsdiabetes (sukkersyge i
forbindelse med graviditet), nedsat glukosetolerans eller impaired fasting glycemia
ANERKENDER, at type 2-diabetes og dens følgesygdomme (hjerte-kar-sygdomme,
nyresygdom, øjensygdom og problemer med fødderne), ofte diagnosticeres alt for sent, og
at følgesygdommene ofte først opdages i forbindelse med diagnosen
ERKLÆRER, at forebyggende foranstaltninger, tidlig opsporing og diagnosticering og
effektiv kontrol med sygdommen kan reducere dødelighed som følge af diabetes og
forlænge de europæiske befolkningers forventede levealder og livskvalitet
6.
7.
8.
9.
1
2
Dok. 9808/04.
Skriftlig erklæring 1/2006.
29
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
10.
ER BEKYMRET over de negative konsekvenser for sundheden og navnlig forekomsten af
diabetes, den stigende overvægt og fedme i befolkningen på alle alderstrin i Den
Europæiske Union, navnlig blandt børn og unge. Følgerne af type 2-diabetes på kvinder i
den fødedygtige alder giver anledning til særlig bekymring
ERKLÆRER, at det er nødvendigt med en hurtig målrettet indsats mod diabetes og de
underliggende sundhedsdeterminanter for at tackle den stigende forekomst og udbredelse
af sygdom samt væksten i de dermed forbundne direkte og indirekte omkostninger
ERKENDER, at det er muligt at forebygge eller sinke udviklingen af type 2-diabetes, og at
de dermed forbundne følgesygdomme kan begrænses, hvis der gøres noget ved de
underliggende sundhedsdeterminanter, navnlig dårlig kost og manglende fysisk aktivitet,
også i den tidlige barndom
ERKENDER, at forebyggelse af diabetes har en direkte positiv effekt på andre ikke-
smitsomme sygdomme, f.eks. hjerte-kar-sygdomme, som også udgør en stor
sundhedsrisiko for borgerne i Den Europæiske Union, og på byrderne på
sundhedssystemerne og økonomierne
ANERKENDER behovet for kontrol og overvågning af diabetes, herunder udveksling af
data om dødelighed, sygelighed og risikofaktorer i forbindelse med diabetes og større
forståelse for befolkningernes levevis, viden, holdninger og adfærd i hele EU
ANERKENDER, at yderligere europæisk forskning i sundhedsdeterminanterne med
henblik på bekæmpelse af risikofaktorerne i forbindelse med diabetes vil kunne bidrage
væsentligt og positivt til at imødegå disse sygdomme fremover
ERKENDER, at der for at imødegå og reducere lidelser som følge af diabetes er behov for
en langsigtet tilgang, der omfatter foranstaltninger rettet mod den raske del af befolkningen
og mod enkeltpersoner, der har høj risiko for at få eller som lever med diabetes
ANERKENDER, at sundhedsfremme skal baseres på en integreret tilgang og være
vidtfavnende og gennemsigtig, inddrage flere sektorer, være tværfaglig og deltagerbaseret
samt bygge på den bedste disponible forskning og dokumentation. Sygdomsforebyggelse
skal navnlig være rettet mod mennesker gennem hele livscyklussen, navnlig dem, der har
størst risiko for at blive ramt af diabetes, idet der skal tages hensyn til sociale og kulturelle
forskelle samt køns- og aldersforskelle. Der skal gøres en indsats med henblik på en
passende evaluering, herunder kontrol med og overvågning af foranstaltninger og
programmer
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
9658/06 (Presse 148)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
18.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at Kommissionen har oprettet en
handlingsplatform for kost, fysisk aktivitet og sundhed
UDTRYKKER TILFREDSHED MED den rolle, som civilsamfundet kan spille med
henblik på at forebygge diabetes og dens følgesygdomme
OPFORDRER medlemsstaterne til som led i vedtagelse eller revision af nationale
folkesundhedsstrategier og deres bestræbelser for at fokusere på sundhedsdeterminanter og
fremme af sund levevis og med hensyn til disponible ressourcer at overveje:
indsamling, registrering, overvågning og indberetning på nationalt plan af omfattende
epidemiologiske og økonomiske data om diabetes samt data om de underliggende
faktorer
udvikling og gennemførelse af rammeplaner, der på relevant vis er rettet mod diabetes
og/eller determinanterne herfor, evidensbaseret sygdomsforebyggelse, screening og
forvaltning baseret på bedste praksis, og som omfatter en evalueringsordning med
målelige mål til at følge sundhedsresultater og omkostningseffektivitet, under hensyn til
medlemsstaternes organisation og levering af deres respektive sundhedstjenesteydelser,
etiske, juridiske, kulturelle og andre relevante spørgsmål og disponible midler
udvikling af foranstaltninger vedrørende evidensbaseret, bæredygtig og
omkostningseffektiv bevidstgørelse af offentligheden og primær forebyggelse, som er
tilgængelige og økonomisk overkommelige, med henblik på at imødekomme behovene
hos de personer, der har størst risiko for at udvikle diabetes, samt befolkningen som
helhed
udvikling af foranstaltninger vedrørende økonomisk overkommelig og tilgængelig
sekundær forebyggelse, som bygger på nationale evidensbaserede retningslinjer og tager
sigte på at opspore og forhindre, at der opstår komplikationer som følge af diabetes
vedtagelse af en holistisk, tværsektionel og tværfaglig styringsmodel i forbindelse med
personer med diabetes, hvor der lægges vægt på forebyggelse og inddragelse af primær,
sekundær og lokal sundhedspleje, sociale tjenester og uddannelsesområdet
videreudvikling af omfattende uddannelse af professionelle fra sundhedssektoren
19.
20.
9658/06 (Presse 148)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
21.
OPFORDRER Europa-Kommissionen til om nødvendigt at støtte medlemsstaterne i deres
indsats for at forebygge diabetes og fremme en sund levevis ved at:
identificere diabetes som en folkesundhedsmæssig udfordring i Europa og fremme
etablering af netværk og udveksling af oplysninger mellem medlemsstater med henblik
på at fremme bedste praksis, styrke koordinationen af sundhedsfremmende og
sygdomsforebyggende politikker og programmer for hele befolkningen og
højrisikogrupperne samt mindske uligheder og optimere ressourcerne i
sundhedssektoren
lette og støtte den europæiske grundforskning og kliniske forskning med hensyn til
diabetes og sikre bred udbredelse af forskningsresultaterne i hele Europa
undersøge og styrke sammenligneligheden af de epidemiologiske oplysninger om
diabetes ved at udarbejde standardiserede output for kontrol med overvågning af, og
indberetning om dødelighed, sygelighed og risikofaktorer i forbindelse med diabetes i
medlemsstaterne
aflægge rapport om medlemsstaternes indsats for at fremhæve sundhedsdeterminanter
samt fremme sund levevis, nationale diabetesplaner og forebyggende foranstaltninger på
grundlag af data fra medlemsstaterne, hvori det vurderes, om de foreslåede
foranstaltninger virker effektivt, og om der er behov for yderligere foranstaltninger
fortsætte arbejdet med at opstille en omfattende strategi for sundhedsdeterminanter på
europæisk plan, der bl.a. skal omfatte en sammenhængende og omfattende politik for
ernæring og fysisk aktivitet, samt undersøge, i hvilket omfang reklamer for
energiholdige fødevarer og sukkersødede læskedrikke, deres markedsføring og
præsentation har indflydelse på folkesundheden
bygge på arbejdet i den europæiske handlingsplatform for kost, fysisk aktivitet og
sundhed og fremme udviklingen og gennemførelsen af nationale programmer og
foranstaltninger til diabetesforebyggelse
tage hensyn til sundhedsdeterminanter og risikofaktorer i forbindelse med diabetes i alle
EU's politikker
22.
OPFORDRER Kommissionen til at videreføre samarbejdet med de kompetente
internationale organisationer, herunder navnlig Verdenssundhedsorganisationen og OECD,
for at sikre en effektiv koordinering af aktiviteterne."
9658/06 (Presse 148)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
Fælles værdier og principper i EU's sundhedssystemer - Rådets konklusioner
"Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
NOTERER sig, at Europa-Kommissionen i sit ændrede forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om tjenesteydelser i det indre marked har besluttet at fjerne
sundhedstjenester fra direktivets anvendelsesområde og dermed indarbejde de ændringer,
der er foreslået af Europa-Parlamentet.
NOTERER sig, at Europa-Kommissionen har erklæret, at den vil fastlægge EU-rammer for
sikre og effektive sundhedstjenester af høj kvalitet gennem styrkelse af samarbejdet
mellem medlemsstaterne og ved at skabe klarhed og sikkerhed omkring anvendelsen af
EU-lovgivning på sundhedstjenester og sundhedspleje.
ERKENDER, at de seneste domme afsagt af EU-domstolen har understreget behovet for at
præcisere interaktionen mellem EF-traktatens bestemmelser, især om fri bevægelighed for
tjenesteydelser, og de nationale sundhedssystemers sundhedstjenester.
FINDER, at sundhedssystemerne er en central del af Europas høje niveau for social
beskyttelse og et væsentligt bidrag til social samhørighed og social retfærdighed.
MINDER OM de overordnede værdier universalitet, adgang til pleje af god kvalitet, lighed
og solidaritet.
TILSLUTTER SIG vedlagte erklæring om fælles værdier og principper, der ligger til
grund for sundhedssystemerne i Den Europæiske Unions medlemsstater (bilaget).
OPFORDRER Europa-Kommissionen til at sikre, at de fælles værdier og principper i
erklæringen respekteres, når der udarbejdes specifikke forslag om sundhedstjenester.
OPFORDRER Den Europæiske Unions institutioner til at sikre, at de fælles værdier og
principper i erklæringen respekteres i deres arbejde.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9658/06 (Presse 148)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
Erklæring
om fælles værdier og principper
Dette er en erklæring fra Den Europæiske Unions 25 sundhedsministre om de fælles værdier og
principper, der ligger til grund for Europas sundhedssystemer. Vi mener, at en sådan erklæring er
vigtig, idet den skaber klarhed for vore borgere, og at den er aktuel på grund af Europa-
Parlamentets afstemning for nylig og Kommissionens reviderede forslag om at fjerne sundhedspleje
fra det foreslåede direktiv om tjenesteydelser i det indre marked. Vi er af den faste overbevisning, at
udviklinger på dette område bør bygge på politisk konsensus og ikke kun på retspraksis.
Vi mener også, at det vil være vigtigt at sikre nedennævnte fælles værdier og principper for så vidt
angår anvendelsen af konkurrenceregler på de systemer, der gennemfører dem.
Denne erklæring bygger på drøftelser, der har fundet sted i Rådet og med Kommissionen som led i
den åbne koordinationsmetode, og på processen for overvejelser på højt plan vedrørende
patientmobilitet og den fremtidige udvikling inden for sundhedspleje i EU. Den tager også hensyn
til de juridiske instrumenter på europæisk og internationalt plan, der har indflydelse på
sundhedsområdet.
Denne erklæring fastlægger de fælles værdier og principper, der deles i hele Den Europæiske
Union, med hensyn til hvordan sundhedssystemerne opfylder behovene hos de befolkninger og
patienter, som de betjener. Den forklarer også, at det er meget forskelligt, hvordan disse værdier og
principper omsættes til praksis i medlemsstaternes sundhedssystemer, og at det vil blive ved med at
være således. Især skal de beslutninger, der vedrører den vifte af sundhedsydelser, som borgerne er
berettiget til, og de mekanismer, der anvendes til at finansiere og levere denne sundhedspleje, f.eks.
i hvilken udstrækning det er hensigtsmæssigt at anvende markedsmekanismer og konkurrencepres
til forvaltning af sundhedssystemerne, træffes i den nationale kontekst.
Fælles værdier og principper
Den Europæiske Unions sundhedssystemer er en central del af Europas høje niveau for social
beskyttelse og bidrager til social samhørighed og social retfærdighed samt til bæredygtig udvikling.
9658/06 (Presse 148)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
De overordnede værdier universalitet, adgang til pleje af god kvalitet, lighed og solidaritet er
almindeligt accepterede i de forskellige EU-institutioners arbejde. Sammen udgør de værdier, der er
fælles for hele Europa. Universalitet betyder, at ingen er udelukket fra adgang til sundhedspleje;
solidaritet er tæt forbundet med, hvordan vore sundhedssystemer er finansieret, og behovet for at
sikre adgang for alle; lighed vedrører lige adgang efter behov, uanset etnisk baggrund, køn, alder,
social status eller betalingsevne. EU's sundhedssystemer sigter også mod at reducere de store
sundhedsmæssige uligheder, der skaber bekymring i EU's medlemsstater; tæt forbundet med dette
er indsatsen i medlemsstaternes systemer for at forebygge sygdomme, bl.a. ved at fremme en sund
livsstil.
Alle sundhedssystemer i EU sigter mod at være patientorienterede og imødekommende over for den
enkeltes behov.
De forskellige medlemsstater anvender imidlertid forskellige tilgange til at føre disse værdier ud i
livet; de har f.eks. forskellige opfattelser af, om den enkelte skal betale et personligt bidrag til
dækning af visse elementer af sundhedsplejen, eller om der er et generelt bidrag, og om dette skal
betales over en supplerende forsikring. Medlemsstaterne har gennemført forskellige bestemmelser
for at sikre lighed: nogle har valgt at lade denne komme til udtryk gennem patientrettigheder, andre
i form af forpligtelser for sundhedsvæsenet. Håndhævelsen sker også på forskellig måde - i nogle
medlemsstater gennem domstolene, i andre gennem nævn, ombudsmænd osv.
Det er et væsentligt træk ved alle vore systemer, at vi sigter mod at gøre dem finansielt bæredygtige
på en måde, der sikrer disse værdier i fremtiden.
Det er en integrerende del af medlemsstaternes strategi for nedsættelse af den økonomiske byrde for
de nationale sundhedssystemer, at man retter fokus mod forebyggende foranstaltninger, idet
forebyggelse i betydelig grad bidrager til at nedsætte omkostningerne ved sundhedspleje og derfor
bidrager til finansiel bæredygtighed ved at hindre sygdom og spare de dermed forbundne udgifter.
Under disse overordnede værdier er der også et sæt operative principper, der er fælles for Den
Europæiske Union i den forstand, at alle EU's borgere forventer at finde dem, og der er strukturer til
at støtte dem i sundhedssystemerne overalt i EU. Disse omfatter
9658/06 (Presse 148)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
Kvalitet:
Alle sundhedssystemer i EU stræber mod at yde pleje af god kvalitet. Dette gennemføres
især ved at forpligte sundhedspersonalet til at deltage i efter- og videreuddannelse, der er
baseret på klart definerede nationale standarder, og som sikrer, at personalet har adgang til
rådgivning med hensyn til bedste praksis inden for kvalitetssikring, stimulerer innovation,
udbreder god praksis og udvikler systemer til sikring af god klinisk styring, og ved at
overvåge kvaliteten i sundhedssystemet. En vigtig del af denne dagsorden vedrører
princippet om sikkerhed.
Sikkerhed:
Patienter kan forvente, at EU's sundhedssystemer sikrer en systematisk tilgang til sikring af
patienternes sikkerhed, herunder overvågning af risikofaktorer, passende uddannelse af
sundhedspersonalet og beskyttelse mod vildledende reklame for sundhedsprodukter og
behandlinger.
Pleje, der bygger på dokumentation og etik:
Befolkningsmæssige udfordringer og nye medicinske teknologier kan give anledning til
vanskelige spørgsmål (om etik og økonomisk overkommelighed), som alle EU's
medlemsstater skal svare på. Det er vigtigt at sikre, at sundhedssystemerne er
dokumentationsbaserede både for at kunne yde behandling af høj kvalitet og for at kunne
sikre bæredygtighed på lang sigt. Alle systemer skal kunne klare den udfordring, det er at
prioritere sundhedspleje på en sådan måde, at den enkelte patients behov afvejes i forhold
til de økonomiske midler, der er til rådighed til at behandle hele befolkningen.
Inddragelse af patienterne:
Alle EU's sundhedssystemer vil være patientorienterede. Dette betyder, at de sigter mod at
inddrage patienterne i deres behandling, at de er åbne over for dem og tilbyder dem
valgmuligheder, hvis det er muligt, dvs. valg mellem forskellige udbydere af
sundhedsydelser. Hvert system stiler mod at tilbyde de enkelte patienter oplysninger om
deres sundhedsstatus og give dem ret til at blive fuldt ud informeret om den behandling,
der tilbydes dem, og til at give deres samtykke til en sådan behandling. Alle systemer bør
også være underlagt offentlig kontrol og bør sikre god forvaltningsskik og
gennemsigtighed.
9658/06 (Presse 148)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
Klageadgang:
Patienterne bør have ret til klage, hvis noget går galt. Dette omfatter en gennemsigtig og
fair klageprocedure samt klar information om ansvar og særlige former for klageadgang,
der fastsættes af det pågældende sundhedssystem (f.eks. erstatning).
Privatlivets fred og tavshedspligt
Alle EU's borgeres ret til beskyttelse af personlige oplysninger er anerkendt i EU og i
national lovgivning.
Som sundhedsministre noterer vi os den stigende interesse i spørgsmålet om den rolle, som
markedsmekanismerne (herunder konkurrencepres) spiller i forvaltningen af sundhedssystemerne.
Der er mange politikudviklinger på vej inden for dette område i EU's sundhedssystemer, der sigter
mod at fremme pluralitet og valgmuligheder og mod at udnytte ressourcerne bedst muligt. Vi kan
lære af hinandens politikudviklinger på dette område, men det er de enkelte medlemsstater selv, der
beslutter sig for, hvilken tilgang de vælger med specifikke tiltag skræddersyet til det pågældende
sundhedssystem.
Det er ikke hensigtsmæssigt at forsøge at standardisere sundhedssystemerne på EU-plan, men der
ligger en umådelig værdi i at arbejde med sundhedspleje på europæisk plan. Medlemsstaterne er
forpligtet til at arbejde sammen og dele erfaringer og oplysninger om strategier og god praksis,
f.eks. gennem Kommissionens Gruppe på Højt Plan vedrørende Sundhedstjenesteydelser og
Lægebehandling eller den åbne koordinationsmetode inden for sundhedspleje og langvarig pleje,
med henblik på at nå det fælles mål, som er at fremme mere effektiv og tilgængelig sundhedspleje
af høj kvalitet i Europa. Vi mener, at der ligger en særlig værdi i ethvert relevant initiativ
vedrørende sundhedstjenesterne, der sikrer klarhed for de europæiske borgere om deres rettigheder,
når de flytter fra en EU-medlemsstat til en anden, og i at værne om disse værdier og principper
inden for en retlig ramme af hensyn til retssikkerheden.
Som konklusion kan det fastslås, at vore sundhedssystemer er en grundlæggende del af Europas
sociale infrastruktur. Vi undervurderer ikke de udfordringer, der ligger foran os med hensyn til at
forene individuelle behov med de midler, der er til rådighed, efterhånden som Europas befolkning
bliver ældre, forventningerne stiger og lægevidenskaben gør fremskridt. Når vi drøfter fremtidige
strategier, bør det være et fælles anliggende at beskytte de værdier og principper, som ligger til
grund for sundhedssystemerne i EU. I vores egenskab af sundhedsministre i EU's 25 medlemsstater
opfordrer vi de europæiske institutioner til at sikre, at de i deres arbejde beskytter disse værdier,
efterhånden som arbejdet med at undersøge EU's indvirkning på sundhedssystemerne og
integrationen af sundhedsaspekter i alle politikker skrider frem."
9658/06 (Presse 148)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0038.png
1.-2.VI.2006
Bæredygtig EU-udviklingsstrategi
Rådet havde en politisk debat i forbindelse med revisionen af EU-strategien for bæredygtig
udvikling (SDS).
Debatten handlede om følgende:
Spørgsmålet om, hvorvidt de målsætninger, mål og kerneaktioner vedrørende folkesundhed, der
foreslås i SDS-revisionspakken
1
, er hensigtsmæssige og tilstrækkelige til at tage udfordringerne i
forbindelse med bæredygtig udvikling op og til effektivt at imødegå ikke-bæredygtige tendenser
inden for sundhedssektoren
Sundhedssektorens bidrag til økonomisk udvikling og Lissabon-strategiens resultater
De bidrag, som en ambitiøs EU-strategi for bæredygtig udvikling kan yde til bedre sammenhæng
mellem EU's interne politikker og dets international tilsagn samt til bæredygtig udvikling både
på EU-plan og globalt.
Delegationerne udtrykte enstemmigt tilfredshed med, at folkesundhed er blevet et prioriteret område
i EU's SDS-revisionspakke. Bedre sundhed ansås for at være afgørende for økonomisk udvikling og
velstand.
Flere delegationer understregede, at forbindelsen mellem bæredygtig udvikling og menneskers
sundhed bør fremgå mere tydeligt af den reviderede SDS.
Delegationerne fremhævede også, at konsekvensvurdering af nye lovgivningsmæssige
foranstaltninger også bør omfatte sundhedsdimensionen, for eksempel som et redskab til at
integrere sundhedsaspektet i samtlige politikker.
Spørgsmålet om sundhedssystemernes finansielle bæredygtighed blev også rejst.
EU vil kunne spille en førende rolle ved at sætte den internationale dagsorden for folkesundhed og
udvikle videnbaserede foranstaltninger til at tage de udfordringer op, der ligger i folkesundhed på
verdensplan.
1
15796/05.
38
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0039.png
1.-2.VI.2006
I juni 2005 vedtog Det Europæiske Råd en erklæring om de styrende principper for bæredygtig
udvikling baseret på 4 mål:
miljøbeskyttelse, social lighed og samhørighed, økonomisk velstand
og
internationalt ansvar
1
.
I december 2005, noterede Det Europæiske Råd sig fremlæggelsen af Kommissionens meddelelse
om revision af strategien for bæredygtig udvikling for de kommende 5 år
2
,
og det så frem til "i
juni
2006 at vedtage en ambitiøs og samlet strategi, der omfatter mål, indikatorer og en effektiv
kontrolprocedure, inddrager interne og eksterne dimensioner og bygger på en positiv langsigtet
vision, der forener Fællesskabets prioriteter og målsætninger for bæredygtig udvikling i en klar og
sammenhængende strategi, der kan formidles enkelt og effektivt til borgerne."
3
.
Formandskabet fører i øjeblikket konsultationer med alle de relevante rådssammensætninger med
henblik på at Det Europæiske Råd i juni 2006 kan vedtage den reviderede EU-strategi for
bæredygtig udvikling.
1
2
3
10255/05.
15796/05..
Punkt 13 i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i december 2005
(15914/1/05).
39
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
Beredskab og planlægning i forbindelse med en influenzapandemi
Rådet havde en udveksling af synspunkter om beredskab og planlægning i forbindelse med en
influenzapandemi med særligt fokus på de skridt, der skal tages på EU-plan for at være parat i
tilfælde af, at der udbryder human pandemisk influenza.
Delegationerne udtrykte deres synspunkter om oprettelse af et europæisk strategisk lager af
antivirale midler og om, hvor mange behandlinger dette lager skal dække, om lageret skal være
virtuelt eller fysisk eksisterende, og om, hvornår lageret skal være oprettet.
Udvekslingen af synspunkter var en opfølgning af drøftelserne på sundhedsministrenes uformelle
møder i februar og april 2006 i Wien.
Drøftelserne om de retlige, tekniske og økonomiske aspekter af dette spørgsmål fortsætter under det
kommende formandskab.
9658/06 (Presse 148)
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
Bekæmpelse af hiv/aids
Rådet havde en udveksling af synspunkter om meddelelsen fra Kommissionen om
bekæmpelse af
hiv/aids i EU og EU's nabolande i perioden 2006–2009.
Debatten omfattede navnlig følgende spørgsmål:
– områder [f.eks. menneskerettigheder, stigmatisering og diskrimination, fremme af forebyggelse,
tidlig diagnosticering, adgang til behandling og forskning], der bør fokuseres særligt på for at
styrke bekæmpelsen af denne globale trussel; styrkelse af den primære forebyggelse;
strategi/foranstaltninger, der er nødvendige på europæisk plan for at støtte og styrke
medlemsstaternes forebyggende foranstaltninger
– bistand til nabolandene i deres bestræbelser på at få kontrol med hiv/aids-epidemien
– behovet for på et tidspunkt at inddrage Det Europæiske Råd.
Forebyggelse, bekæmpelse af stigmatisering og diskrimination, genoptagelse af
informationskampagnerne, let og lige adgang til behandling, bekæmpelse af prostitution og
narkohandel, investering i forskning i nye behandlinger og vacciner var blandt de initiativer, der
blev peget på som afgørende for at standse spredningen af epidemien.
En streng overvågning af folkesundheden og epidemiologiske systemer ville gøre det lettere for
medlemsstaterne at skræddersy deres foranstaltninger til grupper med størst hiv-risiko. Øget
samarbejde med myndigheder og ngo'er og udveksling af god praksis er af altafgørende betydning i
forbindelse med bistanden til nabolandene.
Stats- og regeringschefernes engagement såvel inden for som uden for EU vurderedes at have
betydning for de fælles bestræbelser for at bekæmpe epidemien og prioritere hiv-aids højt på den
internationale dagsorden.
Det skal understreges, at hiv/aids-epidemien siden slutningen af 1980'erne været genstand for stor
bekymring og mange tiltag fra EU's sundhedsmyndigheders side.
EU og EU's nabolande står nu over for truslen om en "ny epidemi". Dele af Europa tegner sig for
den største vækst i antallet af nye hiv/aids-tilfælde i verden. UNAIDS har offentliggjort tal, der
bekræfter, at antallet af nye tilfælde af infektion er stigende i de 25 medlemsstater og i deres
østeuropæiske nabolande. Smittemønstret er også under forandring. Selv om de seksuelt overførte
infektioner fortsat er fremherskende i dele af det europæiske kontinent, kan en stor del af den
kraftige stigning i antallet af infektioner tilskrives stiknarkomaner.
9658/06 (Presse 148)
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
Lægemidler til avanceret terapi
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse noterede Rådet sig en statusrapport
om et forslag til forordning om lægemidler til avanceret terapi (15023/05).
Hovedformålet med dette forslag er at skabe en fælles retlig ramme for tre terapiformer (genterapi,
somatisk celleterapi og vævsmanipulering), hvor den videnskabelige og tekniske udvikling går
meget hurtigt.
Udviklingen på dette område har stor betydning for den fremtidige sygdomsbehandling, så der er
stort behov for at fastsætte fællesskabsregler med henblik på at lette innovation, udvikling og
klinisk testning på et nyt marked.
Kommissionen har fremsat et forslag, der omhandler sikkerhed og virkning af midler baseret på
avancerede terapiformer, når det originale materiale foreligger, frem for materialets oprindelse, idet
disse spørgsmål er omfattet af andre retsakter (f.eks. direktivet om humane væv).
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 95 - kvalificeret flertal i Rådet og fælles
beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
9658/06 (Presse 148)
42
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0043.png
1.-2.VI.2006
Medicinsk udstyr
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse noterede Rådet sig en statusrapport
(9522/06)
om et forslag til direktiv om revision af direktiverne om medicinsk udstyr (5072/06).
Forslaget tager sigte på at tydeliggøre den eksisterende lovgivning (direktiv 90/385/EØF
1
,
93/42/EØF
2
og 98/79/EF
3
) og skabe grundlaget for en generel revision af lovgivningen for
medicinsk udstyr foretaget af Kommissionen.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 95 - kvalificeret flertal i Rådet og fælles
beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
1
2
3
Rådets direktiv 90/385/EØF af 20. juni 1990 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om aktive, implantable medicinske anordninger. EFT L 189 af 20.7.1990, s. 17.
Rådets direktiv 93/42/EØF af 14. juni 1993 om medicinske anordninger. EFT L 169 af
12.7.1993, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/79/EF af 27. oktober 1998 om medicinsk udstyr
til in vitro-diagnostik. EFT L 331 af 7.12.1998, s. 1.
43
9658/06 (Presse 148)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0044.png
1.-2.VI.2006
EVENTUELT
Rådet blev af formandskabet orienteret om følgende spørgsmål:
– Forslag til forordning om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(9594/06)
– Formandskabskonferencer:
– Konference om socialydelser af almen interesse (den 20. april 2006 i Wien) (9459/06)
– Femte møde med mennesker, der er ramt af fattigdom (den 12.-13. maj 2006 i
Bruxelles) (9682/06)
– Konference om de kulturelle og politiske betingelser for sociale modeller i Europa (den
19.-20. maj 2006 i Wien) (9849/06)
– Konference om indsnævring af lønforskellene mellem mænd og kvinder (den
22. maj 2006 i Bruxelles) (9841/06)
– Resultatet af den første internationale konference om kemikalieforvaltning (ICCM 1)
(den 4.-6. februar 2006 i Dubai) (8930/06)
– Konference om skadelige traditionelle skikke (5675/06)
– Sager, der hører under den fælles beslutningsprocedure (sundhedsanprisninger, vitaminer og
lægemidler til pædiatrisk brug)
Rådet blev af Kommissionen orienteret om følgende spørgsmål:
– Meddelelse fra Kommissionen: Retningslinjer for udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser (9924/06)
– Meddelelse fra Kommissionen: Gennemførelse af partnerskabet for vækst og beskæftigelse: at
gøre Europa til et ekspertisecenter for virksomhedernes sociale ansvar (9918/06)
– Meddelelse fra Kommissionen om fremme af anstændigt arbejde for alle (9921/06)
9658/06 (Presse 148)
44
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.VI.2006
– 2007: Det europæiske år for lige muligheder for alle (9916/06)
– Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af et EF-handlingsprogram for
sundhed og forbrugerbeskyttelse (2007-2013) - Situationsrapport (9512/06)
– Rammekonventionen om tobakskontrol (9902/06)
– Kommissionens Gruppe på Højt Plan vedrørende Sundhedstjenesteydelser og Lægebehandling
(9903/06)
– Psykisk sundhed (9904/06)
– Post G-10 strategien (9906/06)
– Kommissionens meddelelse om forebyggelse af personskader og fremme af sikkerheden
(9907/06)
– Kommissionens meddelelse om EU's alkoholstrategi (9908/06)
Rådet blev af formandskabet og Kommissionen orienteret om følgende spørgsmål:
– Konference om e-sundhed i Malaga (9783/06
ADD 1)
Rådet blev af den portugisiske delegation orienteret om følgende spørgsmål:
– Konference i Europarådets regi for ministre med ansvar for familieanliggender: Nye
forældreroller (9893/06)
9658/06 (Presse 148)
45
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453525_0046.png
1.-2.VI.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Blåhvilling og sild
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 51/2006
1
for at gennemføre aftalen
af 23. februar 2006 mellem Fællesskabet og Færøerne om gensidig adgang til blåhvilling- og
sildebestandene i hinandens fiskeriområder.
1
EUT L 16 af 20.1.2006, s. 1.
46
9658/06 (Presse 148)
DA