Europaudvalget 2005-06, Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06, Forsvarsudvalget 2005-06, Udenrigsudvalget 2005-06
2736+2737 - almindelige anl. Bilag 2, UPN Alm.del Bilag 113, FOU Alm.del Bilag 162, URU Alm.del Bilag 195
Offentligt
286970_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 2. juni 2006
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 12.-13. juni 2006
Supplerende samlenotat
6. Det vestlige Balkan
7. Cuba
9. Iran
10. Mellemøsten
(side 2)
(side 4)
(side 6)
(side 8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
286970_0002.png
2
6. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på
folkeafstemningen i Montenegro, på status for samarbejdet med det internationale krigsforbrydertribunal for det
tidligere Jugoslavien (ICTY), på overgangen fra Høj Repræsentant til EUSR i Bosnien-Hercegovina samt på
indgåelse af Stabiliserings- og Associeringsaftale med Albanien.
2. Baggrund
Ved folkeafstemningen den 21. maj i Montenegro om løsrivelse fra statsunionen med Serbien
stemte 55,6% for løsrivelse. Afstemningen forløb roligt uden nævneværdige incidenter og
ODIHR’s foreløbige vurdering er, at internationale standarder er overholdt. Det
montenegrinske parlament ventes den 3. juni at godkende valgresultatet og vedtage en
uafhængighedserklæring.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på
folkeafstemningen i Montenegro, hvor EU ventes at anerkende valgresultatet.
Derudover ventes en kort drøftelse af status for Serbien og Montenegros samarbejde med det
internationale krigsforbrydertribunal for det tidligere Jugoslavien (ICTY). Drøftelsen ventes at
finde sted på baggrund af en orientering fra udvidelseskommissær Rehn, der aflagde besøg i
Beograd den 29.-30. maj.
Med stor sandsynlighed vil Rådet have en indledende drøftelse af overgangen fra Høj
Repræsentant til en EU-repræsentant (EUSR) til at lede den fortsatte internationale
tilstedeværelse i Bosnien-Hercegovina. Overgangen forventes at ske i første halvdel af 2007 og
vil bl.a. indebære overvejelser om hvilke udøvende beføjelser, den kommende EUSR skal
bevare.
Endelig ventes Rådet i forbindelse med indgåelse af Stabiliserings- og Associeringsaftale med
Albanien at understrege vigtigheden af gennemførelse af aftalen, som en forudsætning for
yderligere EU-tilnærmelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har senest været forelagt
Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 15. maj 2006. Spørgsmålet om undertegnelse og indgåelse af en
stabiliserings- og associeringsaftale med Albanien blev forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10. april
2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
286970_0004.png
4
7. Cuba
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage rådskonklusioner om Cuba.
2. Baggrund
Grundlaget for EU's Cuba-politik er den Fælles Holdning af 2. december 1996, der tilskynder
til en overgang til pluralistisk demokrati, respekt for menneskerettighederne og en vedvarende
forbedring af levestandarden for det cubanske folk.
I juni 2003 indførte EU – bl.a. som reaktion på fængslingen af 75 dissidenter – en række
forholdsregler over for den cubanske regering. Disse omfattede begrænsninger på
højniveaubesøg på Cuba samt invitation til den fredelige opposition på Cuba til fejringen af
EUs nationaldage i Havanna. Den cubanske regering reagerede bl.a. ved at afbryde
udviklingssamarbejdet med EU og fastfryse relationerne til EU-ambassaderne i Havanna.
Rådet besluttede i starten af 2005 (almindelige anliggender og eksterne relationer, 31. januar - 1.
februar 2005) midlertidigt at suspendere disse særlige forholdsregler af 2003. Suspensionen blev
atter bekræftet på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne relationer) den 13.-14. juni
2005 , idet det blev besluttet at revurdere EU's politik i juni 2006, d.v.s. i forbindelse med den
regelmæssige evaluering af den Fælles Holdning. Formålet med justeringen af EU-linien har
været at genetablere en kritisk dialog med den cubanske regering mhp. mere effektivt at fremme
EU's målsætninger. Samtidig blev det besluttet at intensivere EU's kontakter til den fredelige
opposition på Cuba. Denne ændrede linie blev støttet fra dansk side. Det var bl.a.
forventningen, at en normalisering af relationerne til den cubanske regering, der også vil tillade
genetableringen af en kritisk dialog om menneskerettighedsspørgsmål, kunne bruges som
løftestang for konkrete menneskerettighedsforbedringer. Mens der i de forløbne måneder er
sket en delvis normalisering af de diplomatiske relationer mellem EU og Cuba, er
menneskerettighedssituationen ikke forbedret.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det er forventningen, at der vil blive vedtaget rådskonklusioner om Cuba. Rådskonklusionerne
ventes at bekræfte gyldigheden af målsætningerne i EU's Fælles Holdning, ligesom det vil skulle
besluttes, om den fra 2005 gennemførte suspension af en række særforanstaltninger overfor
Cuba (jf. pkt. 2 ovenfor) fortsat bør opretholdes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at evalueringen af EU's politik ift. Cuba bør tage udgangspunkt i en nøgtern
vurdering af, hvordan EU mest effektivt fremmer opnåelsen af de målsætninger, der er
defineret i den Fælles Holdning af 1996, herunder især forbedring af
menneskerettighedssituationen på Cuba. Mens EU's mulighed for at påvirke udviklingen og
politiskformuleringen på Cuba p.t. må vurderes som relativt begrænset, forekommer det vigtigt,
at EU – bl.a. gennem en kritisk dialog med myndighederne og støtte til den fredelige opposition
– fortsat målrettet arbejder for en forbedring af menneskerettighedssituationen og
demokratiske reformer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der vil først foreligge udkast til rådskonklusioner efter en drøftelse på arbejdsgruppeniveau
primo juni, hvorefter der også vil være skabt større klarhed over andre landes holdninger. En
række medlemslande ventes at ville arbejde for en substansdrøftelse i Rådet inden vedtagelsen
af rådskonklusioner.
12. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13. -14. juni 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
286970_0006.png
6
9. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en generel drøftelse af Iran med fokus på udviklingen i sagen om det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) har løbende drøftet sagen om det
iranske atomprogram, herunder senest på mødet den 15.-16. maj april 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Styrelsesrådet for Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) vedtog den 24. september
2005 en resolution om det iranske atomprogram, som bl.a. fastslog, at Iran ikke har efterlevet
sine forpligtelser i henhold til NPT-traktaten, samt at Irans hemmeligholdelse af atomaktiviteter
og utilstrækkelige samarbejde med IAEA rejser spørgsmål, som falder inden for
Sikkerhedsrådets kompetence. Den 9. januar 2006 genoptog Iran i strid med flere IAEA-
resolutioner aktiviteter under det suspenderede iranske uranberigelsesprogram. EU-trioen
(Tyskland, Frankrig og UK, bistået af Den Høje Repræsentant) meddelte herefter, at man
betragtede det iranske skridt som en afvisning af EU-Iran-forhandlingsprocessen. Primo
februar d.å. besluttede IAEA’s Styrelsesråd formelt at rapportere sagen til Sikkerhedsrådet. Den
29. marts d.å. vedtog Sikkerhedsrådet en erklæring, som bl.a. udtrykker alvorlig bekymring over
de iranske atomaktiviteter samt opfordrer Iran til at efterleve IAEA’s resolutioner, herunder
genetablere fuld suspension af landets berigelsesaktiviteter.
I forbindelse med seneste Rådsdrøftelse den 15. maj d.å. vedtoges konklusioner, som i lyset af
Irans fortsat manglende efterlevelse af landets forpligtelser, udtrykker opbakning til, at
Sikkerhedsrådet nu pålægger Iran som et bindende krav bl.a. at suspendere landets
uranberigelsesaktiviteter. Endvidere understregedes EU’s fortsatte opbakning til en diplomatisk
løsning på sagen. På det kommende Rådsmøde ventes en generel statusdrøftelse med fokus på
den seneste udvikling i sagen. Centralt i drøftelsen forventes overvejelserne om EU’s
kommende udspil overfor Iran. Med støtte fra Rusland, USA og Kina er det forhåbningen, at
EU’s udspil vil kunne bibringe forhandlingerne om det iranske atomprogram ny dynamik og
dermed bidrage til en diplomatisk løsning. Andre Iran-spørgsmål, herunder
menneskerettighedssituationen, forventes ligeledes rejst under drøftelsen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning fortsat må være en fuldstændig og verificerbar iransk
efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske
atomprograms udelukkende civile karakter. Regeringen støtter at EU i samarbejde med USA,
Kina og Rusland fremkommer med et udspil overfor Iran indeholdende en række incitamenter.
Udspilet vil dog være betinget af iransk efterlevelse af IAEA’s krav og påbud.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for Rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 15.-16. maj 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
286970_0008.png
8
10. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at fortsætte drøftelsen om situationen i Mellemøsten og om EU’s fremtidige bistand til de
palæstinensiske selvstyreområder.
2. Baggrund
Den nye Hamas-ledede palæstinensiske regering blev indsat d. 30. marts 2006. Det palæstinen-
siske selvstyre befinder sig fortsat i en økonomisk og politisk krise. Under rådsmødet den 15.
maj 2006 var der enighed om behovet for hurtig etablering af en midlertidig international
mekanisme til kanalisering af bistand direkte til den palæstinensiske befolkning som opfølgning
på Kvartettens forståelse herom. Der var opbakning til en bred fortolkning af palæstinensernes
basale behov med umiddelbar fokus på støtte til sundhedssektoren
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at fortsætte drøftelsen om den aktuelle økonomiske og politiske situation i
Mellemøsten og om EU’s fremtidige bistand til de palæstinensiske selvstyreområder i lyset af
den Hamas-ledede regerings konkrete adfærd. Rådet forventes at give politisk opbakning til det
fortsatte arbejde med etablering af den nye finansieringsmekanisme.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne med at
fremme fredsprocessen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats fra
EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne relationer) den 15.-16. maj 2006.