Europaudvalget 2005-06, Finansudvalget 2005-06
2742 - økofin Bilag 1, FIU Alm.del Bilag 163
Offentligt
290081_0001.png
Samlenotat vedrørende Kommissionens foreløbige budgetforslag
for 2007
1. Resume
Kommissionen har fremlagt sit foreløbige forslag til EU’s budget for 2007. Forslaget indebærer
et niveau for forpligtelsesbevillingerne på 126,8 mia. euro, hvilket svarer til 1,08 pct. af EU’s
BNI. I forhold til budgettet for 2006 er der tale om en stigning på 4,6 pct. i løbende priser.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 116,4 mia. euro, hvilket svarer til
0,99 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i løbende priser på 3,9 pct. fra 2006 til 2007.
Rådet (ECOFIN) afholder sin 1. læsning af budgetforslaget den 14. juli 2006.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt sit foreløbige forslag til EU’s budget for 2007. For-
slaget førstebehandles af ECOFIN den 14. juli 2006 - den såkaldte første læsning.
Rådets anden læsning vil finde sted i november. Forslaget er det første budgetfor-
slag på baggrund af de finansielle perspektiver for 2007-2013, som der blev opnå-
et politisk enighed om mellem Rådet og Europa-Parlamentet den 4. april 2006.
Budgetforslaget er baseret på en forudsætning om optagelse af Rumænien og Bul-
garien pr. 1. januar 2007.
Det bemærkes, at budgettet for 2007 er opstillet i henhold til den nye rubricering,
som lå til grund for aftalen om de finansielle perspektiver. Med henblik på at kun-
ne sammenligne udviklingen i bevillingsniveauet er 2006-budgettet ligeledes op-
ført i henhold til de nye udgiftskategorier.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligt artikel 272.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU’s 2007-budget er opsummeret i tabel 1.
13. juni 2006
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290081_0002.png
2
Tabel 1. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2007
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
1)
1a. Konkurrenceevne for vækst
og beskæftigelse
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst og
beskæftigelse
Margen til loftet
2. Forvaltning af naturressourcer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed
og retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som en global partner
Margen til loftet
5. Administration
4)
Margen til loftet
5)
6. Kompensationer
Margen til loftet
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, pct. af
BNI
Budget
2006
2)
Loftet for
2007
Forslag for
2007
Forskel
2006-2007
Forskel pct.
2006-2007
7.890
8.918
8.796
122
45.487
0
57.218
1.133
1.174
99
6.703
110
7.002
113
445
0
126.824
1.577
116.418
7.448
0,99 pct.
906
11,5
39.618
56.551
45.487
58.351
5.869
667
14,8
1,2
1.161
8.401
6.604
1.074
121.297
112.076
1.273
6.578
3)
7.039
445
128.091
123.790
14
-1.698
399
-629
5.527
4.342
1,2
-20,2
6,0
-58,6
4,6
3,9
1,00 pct.
1,06 pct.
1) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske
udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
2) Omfatter vedtaget budget inkl. efterfølgende ændringsforslag nr. 1.
3) Loftet for kategori 4 inkluderer ikke de 234,5 mio. euro, som er afsat til Nødhjælpsreserven.
4) Budgettallet for 2007 er baseret på Kommissionens og øvrige institutioners budgetforslag.
5) Margenen er udregnet inkl. et beløb på 76 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning.
De samlede udgiftslofter for EU i 2007, som blev fastsat i aftalen om de finansiel-
le perspektiver, udgør 128,1 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 123,8 mia. euro
i betalingsbevillinger,
jf. tabel 1 ovenfor.
Kommissionens budgetforslag for 2007 indebærer forpligtelsesbevillinger for
126,8 mia. euro, svarende til 1,08 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for
2006 er der tale om en stigning på 4,6 pct. i løbende priser. Forslaget til udgiftsni-
veauet i de enkelte kategorier er således inden for de udgiftslofter i de enkelte ka-
tegorier, som er fastlagt i de finansielle perspektiver. Der er for forpligtelser en
samlet margen på 1,6 mia. euro eller ca. 1,3 pct.
For så vidt angår betalingsbevillingerne udgør disse i Kommissionens forslag
116,4 mia. euro hvilket svarer til 0,99 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i
løbende priser på 3,9 pct. fra 2006 til 2007.
Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2007-budgettet i overensstemmelse
med principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budgettet
opdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne,
jf. bilag 1.
I henhold til aftalen om de finansielle perspektiver – den såkaldte Inter-
institutionelle aftale - kan der ikke flyttes midler fra én udgiftskategori til en anden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet om EU’s budget for 2007 vedrører
således fordelingen af midlerne
inden for
de enkelte udgiftskategorier samt hvilken
margen i forhold til udgiftslofterne, som skal efterlades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle udgiftskategorier findes der dog det såkaldte fleksibilitetsinstru-
ment, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro på tværs
af udgiftskategorierne. Kommissionen har ikke i sit budgetforslag for 2007 fore-
slået, at fleksibilitetsinstrumentet skal anvendes i 2007.
I forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver er det endvidere be-
sluttet at nødhjælpsreserven (maksimal ramme på 221 mio. euro årligt i 2004-
priser, svarende til 234,5 mio. euro i 2007) finansieres uden for de finansielle per-
spektiver, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden (maksimal ramme
på 1 mia. euro årligt). Endelig oprettes en globaliseringsfond, som skal kunne yde
tidsbegrænset støtte til omstilling og opkvalificering af arbejdstagere ramt af mas-
sefyringer forårsaget af ændringer i verdenshandelen. Fonden skal finansieres af
uforbrugte midler under budgettet (via uforbrugt margin fra det foregående bud-
getår og/eller annullerede forpligtelsesbevillinger fra de foregående to budgetår)
op til 500 mio. euro årligt.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de såkaldte obligatoriske
udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Rådet og Parlamen-
tet er således gensidigt forpligtet i den inter-institutionelle aftale til at indbudgettere
obligatoriske udgifter på budgettet. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog
at sikre, at der sker en retvisende realistisk budgettering af de obligatoriske udgifter.
2.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i Lissabon strategien, herunder uddannelse og forskning, energi
og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbe-
villinger på ca. 8,8 mia. euro, svarende til en stigning på 906 mio. euro eller 11,5
pct. i forhold til 2006,
jf. tabel 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290081_0004.png
4
Tabel 2. Forslag til budget 2007 for kategori 1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigel-
se
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Konkurrenceevne og innovation
Forstærkning af forskning og
teknologisk udvikling
Bæredygtige EU netværk for
transport og energi
Livslang læring
Socialpolitisk agenda
Andet
Kategori 1a i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
254
5.321
759
697
145
732
7.890
7.430
Forslag for 2007
388
5.486
1.009
904
157
852
8.796
122
6.944
Forskel 2006-
2007 (euro)
134
165
250
207
12
120
906
-486
Forskel 2006-
2007 (pct.)
52,5
3,1
32,9
29,6
8,4
16,4
11,5
-6,5
Budgetforslaget indebærer en margen på 122 mio. euro til udgiftsloftet. Kategorien inde-
holder nøgleområderne i opnåelsen af Lissabon-strategien. Hovedparten af bevillingerne er
afsat til forskning og teknologisk udvikling (syvende rammeprogram for forskning) som
med en bevilling på 5.486 mio. euro i 2007 stiger med 165 mio. euro eller 3,1 pct. i forhold
til 2006. Den begrænsede stigning for 2007 er i overensstemmelse med Den Interinstitutio-
nelle Aftale fra 4. april 2006, og samlet set stiger bevillingerne til forskning i alt med 75 pct.
fra 2006 til 2013 i henhold til aftalen om de finansielle perspektiver.
Herudover er der væsentlige stigninger i de afsatte bevillinger til programmer vedrørende
konkurrence og innovation (52,5 pct.) transport og energi (32,9 pct.) og livslang læring
(29,6 pct.).
Med hensyn til betalingsbevillingerne er disse faldende i 2007 i forhold til 2006. Dette er
også gældende for betalingerne til det syvende rammeprogram for forskning, hvor betalin-
gerne falder med 7,1 pct. fra 2006 til 2007. Kommission oplyser, at baggrunden er overgan-
gen til det nye rammeprogram fra 2007, hvor det tager lidt tid at få programmet ”op i gear”,
hvorfor der endnu ikke sker afløb i større omfang.
Kategorien ”Andet” dækker bl.a. over bevillinger til en række agenturer, som generelt stiger
betydeligt fra 2006 til 2007.
Hele kategori 1a udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord i budgetforhandlingerne. Omprioriteringsmulighederne begrænses af, at
en stor del af udgifterne i praksis vil blive fastlagt som led i konkrete flerårige pro-
grammer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet. Med
den nye interinstitutionelle aftale er der imidlertid åbnet for, at budgetmyndighe-
den ved budgetteringen kan afvige med indtil +/- 5 pct. fra referencebeløbet for
det konkrete program set over hele dets løbetid (afvigelser herudover kræver, at
nye og dokumenterbare forhold mv. gør sig gældende).
Kategori 1b
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290081_0005.png
5
Kommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger til
strukturforanstaltninger på 45.487 mio. euro, hvilket er en stigning på 5.869 mio.
euro eller 14,8 pct. i forhold til 2006,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Forslag til budget 2007 for kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Strukturfonde, herunder
- Konvergensmål
- Regional konkurrenceevne og
beskæftigelse
- Europæisk territorialt samarbejde
- Teknisk assistance
Samhørighedsfonden
Kategori 1b i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
33.586
24.156
8.067
1.337
26
6.032
39.618
31.732
Forslag for
2007
38.365
28.130
8.998
1.141
96
7.122
45.487
0
37.790
Forskel 2006-
2007 (euro)
4.779
3.975
931
-196
70
1.090
5.869
6.058
Forskel 2006-
2007 (pct.)
14,2
16,5
11,5
-14,7
264,2
18,1
14,8
19,1
I henhold til den inter-institutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste andre udgiftskategorier. De foreslåede forpligtelsesbevillinger i Kommissio-
nens budgetforslag er derfor identiske med de finansielle perspektiver, hvorfor
margenen er 0.
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 37.790 mio. euro, hvilket
svarer til en stigning på 6.058 mio. euro eller 19,1 pct. fra 2006 til 2007. I følge
Kommissionen afspejler stigningen de generelt højere rammer i 2007, herunder
det forhold, at der sker udbetalinger fra både nye og gamle programmer. Kom-
missionen forventer desuden, at den generelt forbedrede udnyttelsesgrad i de se-
nere år fortsat vil stige i 2007. Desuden indeholder strukturforanstaltningerne i
2007 også bevillinger til Rumænien og Bulgarien (2.057 mio. euro i forpligtelses-
bevillinger) samt øgede bevillinger til de ti nye medlemslande, hvis tre-årige tiltræ-
delsesaftale fra 2007 erstattes af de generelle regler om strukturfondsstøtte.
Hovedparten af betalingsbevillingerne i 2007 vil hidrøre fra strukturfondsprog-
rammerne 2000-2006, hvor der stadig kan ske betalinger frem til 2009.
Vedrørende de nye programmer 2007-2013 forventes betalingerne i 2007 udeluk-
kende udgjort af de forudbetalinger, der blev skabt enighed om i aftalen om de
finansielle perspektiver. Samme forventning gælder betalingerne i 2007 for samhø-
righedsfonden.
Udgiftskategori 1b består af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord. Da forpligtelsesbevillingerne reelt er identiske med de finansielle per-
spektiver, knytter Parlamentets indflydelse sig dog i praksis til fastlæggelsen af
niveauet for betalingsbevillingerne.
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290081_0006.png
6
Budgetforslaget indebærer samlede forpligtelsesbevillinger på 57.218 mio. euro,
svarende til en stigning på 667 mio. euro eller 1,2 pct. fra 2006 til 2007. Den sam-
lede margen er på 1.133 mio. euro,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Forslag til budget 2007 for kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Markedsordninger, direkte støtte(CAP)
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø
Andet
Kategori 2 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
43.320
12.011
980
207
33
56.551
55.439
Forslag for
2007
43.684
12.371
888
241
34
57.218
1.133
55.683
Forskel 2006-
2007 (euro)
364
361
-92
34
1
667
244
Forskel 2006-
2007 (pct.)
0,8
3,0
-9,4
16,5
4,3
1,2
0,4
Ca. 76 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører markedsordningerne og den di-
rekte støtte, mens landdistriktsstøtte med 21 pct. af de samlede bevillinger udgør
den anden større udgiftspost.
For så vidt angår markedsordningerne og den direkte støtte, er der en stigning i
forpligtelsesbevillingerne på 364 mio. euro (0,8 pct.) fra 2006 til 2007 opgjort i
løbende priser. Denne stigning ligger under EU’s inflationsniveau, hvorfor der
opgjort i faste priser sker et fald fra 2006 til 2007. Stigningen på de 364 mio. euro
skyldes overvejende, at den direkte støtte som følge af sektorreformer og indfas-
ning af de nye medlemslande stiger mere, end markedsudgifterne falder.
I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002 og som også
indgår i budgetaftalen for 2007-2013, opretholder Kommissionen en margin på
ca. 1,1 mia. euro, også når loftet nedjusteres svarende til de modulerede midler
(overførsel af midler fra den direkte støtte til landdistriktsstøtte). Det kan dermed
konstateres, at det ikke p.t. vurderes nødvendigt at iværksætte instrumentet for
finansiel disciplin (degressivitet) i 2007.
Som led i gennemførelsen af landbrugsreformen fra 2003 og 2004 flyttes ca. 2,8
mia. euro fra markedsforanstaltninger til direkte støtte, bl.a. på grund af sektorre-
formerne. Den direkte støtte udgør i det foreløbige budgetforslag ca. 86 pct. af
udgifterne til søjle I (markedsudgifter og direkte støtte) i den fælles landbrugspoli-
tik. Som følge af reformerne vil en øget del (82 pct.) af denne støtte blive udbetalt
som afkoblet støtte, det vil sige uafhængigt af landmandens produktionsbeslut-
ning.
For så vidt angår landdistriktsstøtten, sker der en stigning i forpligtelsesbevillin-
gerne på 3 pct. fra 2006 til 2007, således at der i alt afsættes 12.371 mio. euro i
2007. Dette beløb svarer til det beløb, som blev aftalt for budgettet 2007-2013,
inkl. den allerede vedtagne modulation for EU-15 på 984 mio. euro og 22 mio.
euro, som kan henføres til modulation fra bomuldsreformen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290081_0007.png
7
Endeligt falder forpligtelsesbevillingerne på fiskeriområdet med 92 mio. euro (9,4
pct.) fra 2006 til 2007. Dette skyldes et fald i forpligtelsesbevillingerne til den Eu-
ropæiske fiskerifond, der blev vedtaget som en del af budgetaftalen for 2007-2013.
Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til bud-
getforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventninger-
ne til priserne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kommissionens budgetforslag for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Ka-
tegori 3a vedrører frihed, sikkerhed og retfærdig (RIA-området), mens kategori 3b
vedrører borgerskab, som dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogram-
mer, kulturprogrammer mv. Der er desuden en række agenturer under kategori 3,
som set under et får et betydelig bevillingsløft fra 2006 til 2007.
Der er i alt under kategori 3 afsat forpligtelsesbevillinger på 1.174 mio. euro i
2007, hvilket er en stigning på 14 mio. euro i forhold til bevillingsniveauet i 2006,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Forslag til budget 2007 for kategori 3 Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
3a. Frihed, sikkerhed og retfærdighed
- Fundamentale rettigheder og retfær-
dighed
- Sikkerhed og sikring af friheder
- Solidaritet og varetagelse af migrati-
onsstrømninger
- Andet
3b. Borgerskab
- Folkesundhed og forbrugerbeskyttelse
- Europæisk kultur og diversitet
- Media 2007
- Information om europæisk politik og
bedre kontakt med borgerne
- Andet
Kategori 3 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
549
6
12
409
122
612
81
175
95
79
182
1.161
1.158
Forslag for
2007
571
72
57
291
151
603
63
180
86
73
202
1.174
99
1.107
Forskel 2006-
2007 (euro)
22
66
45
-118
29
-8
-19
5
-9
-6
20
14
-51
Forskel 2006-
2007 (pct.)
4,0
1.110,5
379,1
-28,8
23,8
-1,4
-22,7
2,9
-9,0
-8,0
11,0
1,2
-4,4
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med 22 mio. euro, mens
der sker et fald i forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b på 8 mio. euro fra
2006 til 2007. De relativt markante udgiftsudsving fra 2006 til 2007 for en række
poster under kategorien skal tages med forbehold, da de ikke mindst afspejler
indfasning mv., jf. nedenfor. Med hensyn til betalingsbevillingerne falder disse
samlet med 51 mio. euro fra 2006 til 2007, svarende til et fald på 4,4 pct.
Kategori 3a
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290081_0008.png
8
Generelt er der med budgetaftalen for 2007-13 tale om en meget betydelig oppri-
oritering af RIA-området. Dette afspejles også af, at området nu har fået sin egen
budgetkategori 3a.
For hovedområdet ”Solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger” falder
bevillingerne fra 2006 til 2007, men samlet løftes området fra 2006 til 2013 med
117 pct. Dette skyldes, at man etablerer tre nye fonde – Tilbagesendelsesfonden,
Grænsefonden og Integrationsfonden - der indfases gradvist over den kommende
periode.
Området sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder øges også markant. Det
omfatter bl.a. et særprogram om forebyggelse, beredskab og konsekvensstyring i
forbindelse med terrorisme, samt et særprogram om forebyggelse og bekæmpelse
af kriminalitet.
Kategorien andet omfatter bl.a. udgifter til Visuminformationssystemet (VIS) og
udbygningen af Schengeninformationssystemet (SISII) samt en række agenturer.
Kategori 3b
De primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktivi-
teter og kulturelle programmer, samt sundhed og forbrugerbeskyttelse. For så vidt
angår sundhed og forbrugerbeskyttelse øges den overordnede ramme (inkl. agen-
turer) med 33 pct. fra 2006 til 2013. Fra 2006 til 2007 sker der et fald i bevillings-
niveauet på 22,7 pct. Lægges bevillingerne til agenturerne oven i den generelle
bevilling for sundhed og forbrugerbeskyttelse i 2007, vil forpligtelserne dog være
nogenlunde uændrede i 2007 i forhold til 2006.
Kategorien ”Andet” omfatter instrumentet for hurtig reaktion i tilfælde af kata-
strofer, der markerer en styrkelse af fokus på området civilt beredskab.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
6.703 mio. euro. I forhold til 2006 er der tale om et fald på 1.698 mio. euro sva-
rende til ca. 20 pct.
Tabel 6. Forslag til budget 2007 for kategori 4 EU som global partner
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Førtiltrædelsesstøtte (IPA)
Europæisk naboskab og partnerskab (EN-
PI)
Udviklings– og økonomisk samarbejde
(DCECI)
Stabilitetsinstrumentet (IfS)
Humanitær hjælp
Makrofinansiel assistance
Fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP)
EU's lånegarantier
Andet
Kategori 4 i alt
Budget 2006
2.958
1.282
2.452
133
703
71
103
229
471
8.401
Forslag for
2007
1.266
1.475
2.154
246
732
80
159
200
391
6.703
Forskel 2006-
2007 (Euro)
-1.692
193
-299
113
30
8
57
-29
-80
-1.698
Forskel 2006-
2007 (pct.)
-57,2
15,0
-12,2
85,4
4,2
11,9
55,2
-12,7
-17,0
-20,2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290081_0009.png
9
Margen
Betalingsbevillinger i alt
8.639
110
7.448
-1.192
-13,8
Faldet i bevillingsniveauet fra 2006 til 2007 kan henføres til et fald i førtiltrædel-
sesstøtten, som følge af at Bulgarien og Rumænien har afsluttet optagelsesfor-
handlingerne,
jf. tabel 6.
Modstykket hertil er stigende udgifter til strukturforan-
staltninger til disse to lande, jf. udgiftskategori 1b.
Det bemærkes, at der i aftalen om de finansielle perspektiver er forudsat en samlet
stigning i bevillingerne til kategori 4 på 29 pct. fra 2006 til 2013.
For så vidt angår Kommissionens budgetforslag for 2007 indebærer dette en mar-
gen på 110 mio. euro til det loft, som er fastsat i de finansielle perspektiver. Beta-
lingsbevillingerne falder desuden fra ca. 8,6 mia. euro til ca. 7,4 mia. euro i 2007,
hvilket er et fald på 13,8 pct. Faldet afspejler Kommissionens forventninger til
betalingsafløbet i 2007, herunder især faldende betalinger til førtiltrædelsesstøtte.
Kommissionens forslag indebærer en forøgelse på 55,2 pct. af bevillingen til den
Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik(FUSP), så den i 2007 bliver på 159 mio.
euro. Der er desuden bl.a. afsat øgede bevillinger til et nyt europæisk naboskabs-
og partnerskabsprogram, humanitær hjælp og et stabilitetsinstrument, som er de-
signet til at kunne anvendes i forbindelse med kriser og lignende med et stabili-
tets- eller sikkerhedsaspekt.
Posten Udviklings– og økonomisk samarbejde dækker især over EU’s traditionelle
udviklingsbistand til tredjelande. Der et fald i bevillingerne fra 2006 til 2007 som
følge af udfasning af Tsunami-støtten samt reduktion af støtten til Irak. Samlet set
har Udviklingsinstrumentet en bevillingsstigning på 25 pct. fra 2006 til 2013 i afta-
len om de finansielle perspektiver.
Udgiftskategori 4 indeholder primært ikke-obligatoriske udgifter på nær aftaler
indgået med tredjepart, bidrag til internationale organisationer og bidrag til lånega-
rantifonden.
Udgiftskategori 5. Administration
I Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag foreslås i
alt afsat 7.002 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 6 pct. i
forhold til 2006,
jf. tabel 7.
Tabel 7. Forslag til budget 2007 for kategori 5 Administration
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kommissionen
Andre EU institutioner
Pensioner (alle institutioner)
Europæiske skoler
Kategori 5 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
3.112
2.460
905
127
6.604
6.604
Forslag for
2007
3.270
2.643
960
130
7.002
113
7.002
Forskel 2006-
2007 (Euro)
158
183
55
2
399
399
Forskel 2006-
2007 (pct.)
5,1
7,4
6,1
2,0
6,0
6,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290081_0010.png
10
Under kategori 5 svarer forpligtelsesbevillingerne til betalingsbevillingerne. Insti-
tutionerne begrunder i helt overvejende grad udgiftsstigningerne med henvisning
til en udvidelse af personalet som følge af udvidelsen, IT-udgifter samt stigende
udgifter til sikkerhed. Ud over de anførte administrationsudgifter i kategori stiger
udgifterne til agenturer uden for kategori 5 med over 30 pct. i Kommissionens
forslag.
Kategori 5 består, med undtagelse af pensioner, hovedsagligt af ikke-obligatoriske
udgifter.
Udgiftskategori 6. Kompensationer
Denne kategori dækker over udgifter, som blev besluttet i forbindelse med opta-
gelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien. Det drejer sig om midler, der
har til hensigt at forbedre de to landes nationale budgetter samt til finansiering af
et midlertidigt instrument til at forbedre grænsekontrollen ved de nye eksterne
grænser som følge af udvidelsen.
Der afsættes i alt en forpligtelsesbevilling på 445 mio. euro, som modsvares af en
tilsvarende betalingsbevilling,
jf. tabel 8.
Tabel 8. Forslag til budget 2007 for kategori 6 Kompensationer
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kategori 6 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2006
1.074
1.074
Forslag for
2007
445
0,4
445
Forskel 2006-
2007 (Euro)
-629
-629
Forskel 2006-
2007 (pct.)
-58,6
-58,6
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets har endnu ikke fastlagt sin holdning. Kommissionens bud-
getforslag vil – i lighed med processen i Rådet - gennemgå en første og en anden
behandling i Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag som følger af Kommissionens forløbige forslag til EU’s
budget for 2007 vil blive opført på Forslag til finanslov for 2007.
8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af budgetforslaget vil ifølge Kommissionen medføre et dansk EU-
bidrag på ca. 17,4 mia. kr. i 2007. Den reelle danske betaling vedrørende 2007 vil
dog blive lidt større. Dette skyldes, at de nye rabatter, der blev aftalt i forbindelse
med aftalen om de finansielle perspektiver 2007-2013 først kan træde i kraft, når
rådsafgørelsen om unionens egne indtægter er besluttet og ratificeret i de enkelte
lande. På det foreliggende grundlag skønnes den øgede danske betaling vedr.
2007-budgettet at udgøre ca. 0,5 mia. kr., således at det samlede 2007-bidrag ud-
gør 17,9 mia. kr. Kommissionens budgetforslag for 2006 indebar en dansk beta-
ling på 16,65 mia. kr. (2006-priser), som med det endelige vedtagne budget blev
reduceret til 16,6 mia. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
9. Høringer
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin så det sikres, at EU
kommer godt fra start med udmøntningen af de nye finansielle perspektiver og
den forudsatte optagelse af Rumænien og Bulgarien.
De udgiftslofter, som er fastsat i de finansielle perspektiver for 2007-2013, skal
overholdes og der skal sikres en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for
uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges stor vægt på retvisende budgettering i forhold til den store
del af budgettet, der fastlægges ved retsakter og programmer i andre rådsregi.
Budgetteringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforhol-
dene og en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særlige
danske prioriteter.
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete
udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning og uddannelse højt fra
dansk side. Et øget råderum vil kunne tilvejebringes ved tilpasninger af de øvrige
områder under kategorien.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
er regeringens holdning, at
der skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørig-
hedsfonden.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
er det en dansk prioritet, at der
afsættes realistiske betalingsbevillinger til EU’s markedsordninger, så der undgås,
at der henstår betydelige uforbrugte midler ved årets udgang.
For så vidt angår kategori 3 lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et rå-
derum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige marginer til ufor-
udsete udgifter.
Inden for denne overordnede ramme vil Danmark:
Arbejde for, at støtten til genopbygning af Irak forbliver af høj prioritet for
EU.
Støtte at den betydelige forøgelse af budgettet for Den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik (FUSP) opretholdes. Skulle der vise sig større udgiftsbe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
hov i 2007, vil Danmark kunne støtte yderligere bevillinger inden for den
overordnede ramme i kategori 4.
Arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til bekæmpelse af den
globale fattigdom og opfyldelse af FN’s 2015-mål.
Støtte at der afsættes yderligere midler til EU’s naboskabsprogram i forhold
til 2006.
Støtte synspunktet om at udgifterne til AVS-kompensation ses i sammen-
hæng med de øvrige udgifter til sukkerreformen, og at der arbejdes for at
opnå den størst mulige grad af budgetneutralitet.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en meget stram
og budgetansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i
EU’s administrationsudgifter afspejler den stramme budgetsituation i medlems-
landene. Dette gælder også for de administrationsudgifter, som er budgetteret
under de øvrige udgiftskategorier, herunder især agenturer.
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer. Regeringen er således kritiske over for
udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan
henføres til udvidelsen eller nye opgaver. For udvidelsesrelaterede udgifter skal
også tages højde for muligheden for indfasning og for at finde kvalificerede ansø-
gere.
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en
realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved
udgangen af året.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
ECOFIN vedtog d. 14. marts 2006 Rådets prioriteter for 2007-budgettet. Her
lægges betydelig vægt på at komme godt fra start med udmøntningen af de finan-
sielles perspektiver og den forudsatte optagelse af Rumænien og Bulgarien.
En væsentlig prioritet er at sikre budgetdisciplin, som i medlemslandene. Således
skal de finansielle perspektiver overholdes med tilstrækkelig margen i hver ud-
giftskategori til uforudsete udgifter, ligesom der skal ske en retvisende og realistisk
budgettering, hvilket også er udtryk for god finansforvaltning. Omprioritering
understreges også som et væsentligt instrument til at sikre opfyldelsen af fremtidi-
ge behov.
Rådet foretog endvidere specifikke konklusioner på en række konkrete områder
på 2007-budgettet:
Kategori 1a. Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse.
Rådet vedtog ikke på ECOFIN
konkrete prioriteter for denne kategori. En række medlemslandene har dog frem-
ført synspunkter om, at der skal sikres en tilstrækkelig margen til nye prioriterin-
ger. Der er fra dansk side fremført, at forskning og uddannelse er væsentlige dan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
ske prioriteter, hvorfor en større margen og reducerede forpligtelsesbevillinger så
vidt muligt skal friholde disse områder.
Kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse. Strukturfonde:
Rådet lægger betydelig vægt
på, at der sker en retvisende budgettering af betalingsbevillingerne ikke mindst set i
lyset af, at 2007 er det første år af de nye finansielle perspektiver. Der er generelt aner-
kendelse af, at implementeringen af strukturfondsmidlerne er forbedret, men en række
af de traditionelt budgetrestriktive lande finder dog, at en reduktion af betalingsbevil-
lingerne vil være velbegrundet.
Kategori 2: Forvaltning af naturressourcer.
Som i tidligere år lægges der vægt på, at
Kommissionen foretager et realistisk skøn for udgifterne til EU’s landbrugsord-
ninger, herunder særligt at der sker en retvisende budgettering af betalingsbevillin-
ger til landdistriktsstøtte. En række lande, incl. Danmark, finder at der kan være
grundlag for en mindre nedjustering af de af Kommissionen foreslåede bevillin-
ger. Omvendt har en række andre lande afvist reduktioner.
Kategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Rådet har ikke vedtaget speci-
fikke prioriteter for dette område. Det vurderes dog, at der er et generelt ønske i
hovedparten af medlemslandene om øgede margener, som bl.a. kan tilvejebringes
ved reduktioner i merudgifterne til agenturer.
Kategori 4. EU som global partner:
Rådet understreger, at alle programmer og aktio-
ner skal finansieres inden for det fastlagte udgiftsloft i de finansielle perspektiver.
Givet tidligere års erfaringer understreges behovet for tilstrækkelige marginer til
uforudsete udgifter særligt for denne udgiftskategori. En række lande er af den
opfattelse, at der ikke er sikret tilstrækkelige margener i Kommissionens udkast.
Der er generel opbakning til den betydelige bevillingsstigning til FUSP’en, som er
en del af Kommissionens forslag.
Kategori 5. Administration:
Rådet understreger behovet for, at der løbende sker be-
sparelser og rationaliseringer som følge af produktivitetsforbedringer, nye IT-
løsninger og reform af de administrative strukturer m.v. I lyset af de stigende ad-
ministrationsudgifter i Kommissionens forslag forventes, der bred opbakning til at
pålægge institutionerne et generelt effektiviseringskrav, som vil afspejler situatio-
nen i medlemslandene.
Der forventes en drøftelse mellem det kommende finske formandskab, der vare-
tager budget 2007 processen, Kommissionen og Parlamentet forud for ECO-
FIN’s 1. læsning den 14. juli. Mulighederne for en aftale med Parlamentet vil her
blive afsøgt. Egentlige forhandlinger om EU’s budget for 2007 forventes dog i
lighed med tidligere år først indledt til efteråret.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Rådets overordnede prioriteter for
2007-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 14. marts 2006. Forud for mødet
i ECOFIN den 5. maj 2006 blev Folketingets Europaudvalg orienteret om, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Kommissionen på mødet ville offentliggøre og præsentere sit forslag til EU’s
budget for 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
290081_0015.png
15
Bilag 1
Tabel 1 Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2007
Budget 2006
Total
Antal
bevilling
personer
455
372
68
11.907
55.407
1.433
326
3.497
1.406
329
1.062
57
28.721
107
990
180
530
588
3.440
65
1.082
2.198
719
64
534
936
723
786
1.065
1.052
613
1.807
1.185
2.604
331
509
668
472
561
867
772
423
2.566
542
2.072
644
194
402
Forslag for 2007
Total
Antal
bevilling
personer
516
524
72
11.426
55.880
1.796
350
3.565
1.427
348
955
56
34.679
109
1.209
186
545
619
3.415
70
1.234
1.057
750
67
553
1.064
744
806
1.099
1.079
638
2.040
1.176
2.633
344
521
690
505
587
186
797
495
2.623
553
2.120
645
213
418
Forskel 2006-2007
Total
Antal
bevilling
personer
13,4
41,0
4,9
-4,0
0,9
25,3
7,4
1,9
1,5
5,7
-10,0
-0,32
20,8
1,6
22,2
3,6
2,9
5,2
-0,7
8,1
14,1
-51,9
4,3
4,5
19
128
21
20
34
27
25
233
-9
29
13
12
22
33
26
129
25
72
57
11
48
1
19
16
Politiske områder
1. Økonomiske og
finansielle anliggender
2. Virksomheder
3. Konkurrence
4. Beskæftigelse og
sociale anliggender
5. Landbrug and land-
distriktsudvikling
6. Energi og transport
7. Miljø
8. Forskning
9. Infor-
mationssamfundet
10. Direkte forskning
11. Fiskeri og maritime
anliggender
12. Indre marked
13. Regionalpolitik
14. Beskatning og
toldunion
15. Uddannelse og
kultur
16. Presse og kommu-
nikation
17. Helbreds- og for-
brugerbeskyttelse
18. Retlige og indre
anliggender
19. Eksterne an-
liggender
20. Handel
21. Udvikling og relati-
oner til AVS-landene
22. Udvidelse
23. Humanitær bistand
24. Bekæmpelse af
svig
25. Kommissionens
politikkoordination og
juridiske rådgivning
26. Administration
27. Budget
28. Revision
29. Statistik
30. Pensioner
31. Sprogservices
40. Reserver
Kommissionen i alt
160
887
1.142
10
117
945
347
229
118.838
1.414
3.309
547
99
777
3.688
32.162
169
923
513
9
121
997
359
235
124.181
1.463
3.324
607
99
792
3.748
33.372
5,7
4,1
-55,1
-5,4
3,6
5,5
3,6
2,4
4,5
49
15
60
0
15
60
1.210