Europaudvalget 2005-06
2742 - økofin Bilag 2
Offentligt
291168_0001.png
23. juni 2006
Samlenotat vedrørende Kommissionens ændringsforslag nr. 4 til
EU’s budget for 2006
1. Resume
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 4 til EU’s 2006-budget. Forslaget
indeholder tekniske ændringer på budgettets indtægtsside som følge af revision af en række over-
slag, som lå til grund for 2006-budgetforslaget, samt en korrektion af UK-rabbatten. Som kon-
sekvens forøges det danske EU-bidrag i 2006 isoleret set med ca. 377 mio.kr. De hidtidige
ændringsforslag 1-3 har primært reduceret den danske betaling. Det samlet aktuelle skøn for det
danske EU-bidrag i 2006 svarer derfor til budgetteringen på finansloven for 2006.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 4 til EU’s budget for
2006 (SEC (2006) 760 final). Forslaget forventes vedtaget som et a-punkt på et
kommende rådsmøde.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Ændringsforslag 4 indeholder en række tekniske korrektioner af 2006-budgettet
som følge af opdaterede skøn for bl.a. moms og BNI samt korrektion af UK-
rabatten.
Revision af skøn for landbrugsafgifter, told, momsgrundlag og BNI
På basis af aktuelle oplysninger sker der i henhold til praksis en ajourføring i for-
hold til de skøn fra april 2005, som lå til grund for budgetforslaget.
Skønnet for landbrugsafgifter er samlet set næsten uændret på 763,4 mio. euro.
For sukkerafgiften er skønnet reduceret fra 556,2 mio. euro til 150,6 mio. euro.
Skønnet for toldindtægter er opreguleret med 7,5 pct. til 13,9 mia. euro som følge
af opjusterede forventninger for importen til EU. Momsgrundlaget er svagt nedju-
steret med 0,93 pct. til 5.277 mia. euro, mens BNI-grundlaget er opjusteret med
0,36 pct. til 11.126 mia. euro.
Indbudgettering af overskud fra Garantifonden for eksterne foranstal tninger
Der indbudgetteres et overskud vedrørende 2005 fra Garantifonden for eksterne
foranstaltninger på 92,7 mio. euro. Garantifonden dækker garantier på lån ydet af
fællesskabet til tredjelande. Når de opsamlede midler ved udgangen af et regn-
skabsår overstiger et fastsat niveau i forhold til de samlede forpligtelser, overføres
det overskydende beløb (overskuddet) til EU’s budget.
Korrektion af budgetuligevægt til fordel for Det Forenede Kongerige (UK-rabatten)
Der gennemføres en korrektion af UK-rabatten vedrørende regnskabsårene 2002,
2004 og 2005. Korrektionen er alene udtryk for en intern omfordeling mellem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
medlemsstaternes bidrag til finansieringen af EU’s egne indtægter og berører der-
for ikke indtægternes samlede størrelse.
Det reviderede skøn over den samlede 2005-rabat til fordel for UK er på 4,8 mia.
euro, svarende til et fald på ca. 846,5 mio. euro i forhold til det foreløbige skøn
opført på budgettet for 2006. Den meget store reduktion skyldes ifølge Kommis-
sionen primært at UK modtog større betalinger fra EU’s strukturforanstaltninger
end skønnet i 2005.
Det reviderede skøn over 2004-rabatten er på 5,425 mia. euro, hvilket er 239,7
mio. euro højere end tidligere skønnet. Resultatet af den endelige beregning af
2002-rabatten er 5,613 mia. euro, hvilket er en stigning på 124,4 mio. euro i for-
hold til det seneste skøn.
Korrektionerne følger af reglerne i Rådets afgørelse om ordningen for De Euro-
pæiske Fællesskabers egne indtægter (2000/597/EF, Euratom) og det arbejdsdo-
kument, der ledsager den ("beregningsmetoden").
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Ændringsforslag nr. 4 indebærer samlet set, at det danske bidrag til EU’s budget
for 2006 bliver forøget med ca. 377 mio. kr. Forøgelsen skyldes primært et forøget
toldbidrag samt en relativ forøgelse af det danske momsgrundlag i forhold til tidli-
gere skøn. Reguleringen af UK-rabatten og overskuddet vedrørende garantifon-
den for eksterne foranstaltninger har omvendt isoleret set reduceret det danske
EU-bidrag.
Det seneste skøn for det danske EU-bidrag, inkl. ændringsforslag 1-4, er herefter
på ca. 16,6 mio. kr. Dette svarer til budgetteringen på finansloven for 2006, hvil-
ket skyldes, at ændringsforslagene 1-3 omvendt reducerede den danske betaling i
forhold til det oprindelige budgetforslag.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte forslaget, da der er tale om en fast årlig teknisk ændring, som
følger af reglerne i Rådets afgørelse om ordningen for De Europæiske Fællesska-
bers egne indtægter (2000/597/EF, Euratom).
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene kan støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.