Europaudvalget 2005-06, Finansudvalget 2005-06
2741 - økofin Bilag 3, FIU Alm.del Bilag 191
Offentligt
301715_0001.png
24. august 2006
6.kt.
Referat fra EU finans- og økonomiministermøde (ECOFIN) den
11. juli 2006
Dagsordenspunkt:
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 2.
halvår 2006
Formandskabet (Finland) præsenterede sit arbejdsprogram på det økonomiske og
finansielle område for 2. halvår 2006. Som led i implementeringen af den
relancerede Lissabon-strategi vil ECOFIN behandle de opdaterede nationale
reformprogrammer. ECOFIN vil ligeledes fortsætte implementeringen af den
reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder behandle en række sager i relation
til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud samt drøfte hhv. kvaliteten
af de offentlige finanser og de budgetmæssige udfordringer ved den aldrende
befolkning. Formandskabet vil derudover bl.a. prioritere fornyelsen af EIB’s
eksterne lånemandat for perioden 2007-2013 samt udvidelsen af euroområdet.
Endelig vil ECOFIN under det finske formandskab behandle sager på
skatteområdet og det finansielle område.
Kommissionen og Rådet udtrykte støtte til formandskabets arbejdsprogram.
Dagsordenspunkt:
EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013
Rådet havde en drøftelse af Kommissionens og EIB’s forslag til fornyelse af EIB’s
eksterne lånemandat 2007-2013. Rådet skal vedtage et nyt lånemandat inden
udgangen af 2006. Det nuværende mandat, der omfatter rammen af udlån til lande
uden for EU i perioden 2000-2006
1
har et samlet låneloft på ca. 20,7 mia. euro.
Kommissionen foreslår et nyt samlet låneloft på 33 mia. euro med en ny og
bredere geografisk dækning. Mange medlemslande gav udtryk for, at det
foreslåede mandat er for højt og ønskede en bedre behovsevaluering samt fokus
på førtiltrædelseslande og nabolande. Der var blandt medlemslandene generelt
opbakning til at styrke forbindelsen mellem det eksterne lånemandat og EU’s
øvrige eksterne instrumenter og målsætninger samt til at styrke koordinationen
med andre internationale finansielle institutioner.
Sagen ventes – efter videre behandling i Den Økonomiske og Finansielle Komité
(EFC) – drøftet igen på ECOFIN i efteråret.
Dagsordenspunkt:
Afrapportering fra eurogruppen
Rådet blev af eurogruppens formand kort orienteret om drøftelserne under
eurogruppens møde den 10. juli 2006.
1
Mandatet udløber med udgangen af januar 2007 med mulighed for forlængelse i op til 6 måneder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt:
Ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud vedrørende Cypern
Rådet vedtog en beslutning under Traktatens artikel 104.12, der ophæver
proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud i forhold til Cypern,
idet Cypern har korrigeret sit uforholdsmæssigt store underskud i
overensstemmelse med Rådets henstilling af 5. juli 2004. Cyperns
budgetunderskud er opgjort til 2,4 pct. af BNP i 2005 og er skønnet til 2,1 pct. af
BNP i 2006.
Dagsordenspunkt:
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
vedrørende Portugal - opfølgning på henstilling af
20. september 2005
Rådet havde en drøftelse af Kommissionens vurdering af proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud for Portugal. Der var generelt opbakning til en
vurdering af, at Portugals tiltag i opfølgning på henstillingen af 20. september
2005 synes at sikre tilstrækkelige fremskridt i 2006 i forhold til en endelig
korrektion af underskuddet i 2008, men at korrektionen afhænger kritisk af
gennemførelsen af 2006-budgettet, et 2007-budget i fuld overensstemmelse med
Rådets henstilling samt specificering og implementering af de annoncerede tiltag.
Rådet bekræftede sine intentioner om fortsat i fællesskab med Kommissionen tæt
at følge den budgetmæssige udvikling i Portugal med henblik på at sikre, at der
også fremover iværksættes tilstrækkelige tiltag.
Dagsordenspunkt:
Offentlige finanser i ØMU’en – Det første år af den
reviderede Stabilitets- og Vækstpagt
Kommissionen præsenterede sin årlige rapport om offentlige finanser i ØMU’en.
I rapporten analyseres hovedudfordringerne for de offentlige finanser i EU.
Derudover fokuseres i år på erfaringerne med implementeringen af den reviderede
Stabilitets- og Vækstpagt.
Der var generelt opbakning til hovedkonklusionerne i Kommissionens meddelelse,
herunder at det første års erfaringer er relativt positive, men at der samtidig er en
række udfordringer med hensyn til bl.a. styrket gennemførelse af Pagtens
forebyggende del og sikring af langsigtet finanspolitisk holdbarhed. Der blev
vedtaget rådskonklusioner herom,
jf. vedlagte bilag.
Dagsordenspunkt:
Udvidelse af euroområdet med Slovenien
Sloveniens optagelse i euroområdet pr. 1. januar 2007 blev formelt vedtaget. Rådet
vedtog ligeledes – ved ændring af forordning 2866/98 – den faste omregningskurs
mellem euroen og den slovenske tolar. Omregningskursen vil svare til
centralkursen for den slovenske tolar i ERM II (Exchange Rate Mechanism).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt:
Dialog med tredjelande vedrørende økonomiske,
finansielle og reguleringsmæssige aspekter –
opfølgning på EU-USA topmøde mv.
Rådet udvekslede synspunkter om dialogen med tredjelande inden for det
økonomiske og finansielle område på baggrund af en præsentation ved
Kommissionen. Sagen ventes forelagt ECOFIN på et senere møde efter videre
behandling i Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) og De Faste
Repræsentanters Komité (COREPER II).
Dagsordenspunkt:
Finansiering af ”International Accounting Standards
Board” (IASB)
Rådet drøftede den fremtidige finansiering af den private organisation, som
udsteder regnskabsstandarder, International Accounting Standards Board (IASB),
og vedtog rådskonklusioner herom,
jf. vedlagte bilag.
I rådskonklusionerne frem-
hæves bl.a., at Rådet støtter den private sektors indsats for at skabe en bredt
baseret frivillig finansieringsordning for IASB.
Eventuelt:
Den budgetmæssige situation i hhv. Italien og
Ungarn samt Kommissionens orientering om
clearing og afvikling
Italien redegjorde for landets budgetudsigter for 2007 og Ungarn – der ventes at
fremlægge et nyt konvergensprogram til september – orienterede om regeringens
budgetplaner. Rådet noterede sig de to indlæg. Derudover blev ministrene af
Kommissionen orienteret om dens intentioner i forhold til gennemførelse af
initiativer til forbedring af clearing og afvikling af værdipapirhandelen på
europæisk plan.
Diverse:
Ministrene drøftede under frokosten forberedelsen af IMF’s (Den Internationale
Valutafond) årlige møde i Singapore den 19. og 20. september 2006, herunder
særligt ændringen af medlemslandenes kvote- og stemmefordeling i IMF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Bilag
Rådskonklusioner om offentlige finanser i ØMU’en
The Council adopted the following conclusions:
“One year after the reform of the Stability and Growth Pact (SGP), and on the
basis of the Commission’s Communication on Public Finances in EMU, the
Council discussed the implementation of the revised SGP. Ministers also
exchanged views on the execution of the 2006 budgets and preparations of
budgetary plans for 2007. They agreed to come back later this year to the role
national fiscal rules and institutions can play to facilitate budgetary consolidation
strategies as well as to help avoid pro-cyclical policies.
Overall, the first-year’s experience with the revised SGP can be judged as positive.
While remaining a rules-based system, the reformed SGP has stimulated a
constructive and transparent economic policy dialogue at EU level on the
individual country cases, allowing the Council to reach unanimous agreement on
all recommendations put forward by the Commission under the revised rules of
the Pact.
Budgetary adjustment in the EU has resumed and budgetary positions in 2005
have improved in structural terms by 0.8% of GDP, both in the EU and in the
euro area. Medium-term budgetary objectives (MTO) have been differentiated for
individual Member States in line with the agreed principles; in some cases, MTOs
are more ambitious than required by the SGP. However, some Member States
must pursue and step up efforts to reach their medium-term budgetary objectives.
In many cases, the adjustment needs to be more frontloaded and underpinned by
concrete measures.
In 2006, the economic situation is improving. It is essential to take advantage of
this benign economic environment to pursue and step up fiscal consolidation
efforts. The long-term fiscal sustainability challenges stemming from ageing
populations should be at the heart of policy making. Against this background,
Member States should implement 2006 budgets with rigour and, when preparing
their 2007 budgets, maintain or speed up the pace of deficit and debt reduction
and avoid pro-cyclical fiscal policies. Member States in excessive deficit procedure
are committed to put an end to the excessive deficit, fully complying with the
Council recommendations. Member States of the euro area and of the ERM II
that have not yet reached their MTO reaffirm their commitment to achieve, as a
benchmark, an annual structural adjustment of 0,5% of GDP net of one-off
measures.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Rådskonklusioner om finansiering af ”International Accounting Standards
Board”
(IASB)
The Council adopted the following conclusions:
“The Council emphasises the importance of high quality financial statements for
the development of the EU financial markets; and acknowledges the role of the
International Accounting Standards Board (IASB) in producing International
Financial Reporting Standards (IFRS), as well as interpretations of these
standards. The Council notes that the current funding scheme of the IASB expires
at the end of 2007, and considers that stable and secure financing must be ensured
in order for the IASB to fulfil its function.
The Council welcomes the current private sector efforts to create a broad-based
voluntary financing system for the IASB and recognises the need to finalise the
financing system in order to prevent any disruption of the operations of the IASB.
The Council stresses the importance of the following factors, which must be
taken into account in structuring a future financing system of the IASB:
the financing system would benefit from a very broad base of contributors
and the involvement of stakeholders from all parts of the world so as to
avoid possible conflicts of interest;
financing allocations should be clearly determined for all categories of
contributors taking into account the precise financing need; and they
should be based on objective criteria for contributors from different
geographical regions or jurisdictions;
takeholders benefiting from the use of IFRS financial statements should
be the primary contributors to the financing of the IASB;
the relevant parties are urged to co-operate in their jurisdictions in relation
to the practical modalities relating to the funding of the IASB. The
Commission is invited to monitor this process inside the EU and provide
its assistance, if needed;
a financing system based on voluntary contributions should be reviewed
after three years of operation in order to see if the system has fulfilled its
objectives. The possibility of funding the IASB partly through public
means remains to be examined;
in more general terms, the IASB should continue to:
1)
strengthen its governance structure, with a view to
adequately take into account the public interest, including
financial stability aspects;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
2)
strengthen its due process with stakeholders - including
work planning and setting of standards as well as their
interpretations - in particular relating to consultation, so
that views of all IFRS users and investors are fully taken
into account. In this context, impact assessments, field
testing and reasoning behind any actions should be
developed; and cooperation with other standard setting
bodies should involve stakeholders using IFRS; as well as
ensure that stakeholders are adequately represented in the
IASC Foundation, IASB and International Financial
Reporting Interpretations Committee (IFRIC) governing
bodies, bringing additional technical expertise;
3)
The Council also stresses that companies, which in the EU are currently financing
EFRAG, should continue to devote resources for that purpose.
The Council invites the Commission and the Economic and Financial Committee
to monitor the IASB issues, and report to the Council on a regular basis, starting
in autumn 2006, so as to assess that effective progress has taken place on the
abovementioned issues.”