Europaudvalget 2005-06
2743+2744 - almindelige anl. Bilag 4
Offentligt
295161_0001.png
Reviderede samlenotat
pkt. 9: Eksterne finansielle instrumenter
- rådsmøde (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. juli 2006
KOM (2004) 629 final.
Dok. nr. 127/06 DEVGEN
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes ikke vedtaget en fælles holdning om forordningsforslaget om et instrument for udviklingssamarbejde
på mødet i Rådet i næste uge. Det seneste tekstforslag blev først fremlagt af det finske formandskab den 7. juli.
Det forventes, at formandskabet vil redegøre for den videre procedure med henblik på vedtagelse af en fælles
holdning på et senere møde i Rådet. Som led i en forståelse om den videre procedure mellem Rådets
formandskab, Europakommissionen og Europa-Parlamentet vil der være tale om en opsplitning af det tidligere
fremlagte forordningsforslag om et samlet instrument for udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde. Der vil
være tale om et forordningsforslag for udviklingssamarbejde (geografiske og tematiske indsatser), et
forordningsforslag om demokrati og menneskerettigheder samt et forordningsforslag om økonomisk samarbejde
med industrialiserede lande. Kommissionens forordningsforslag om demokrati og menneskerettigheder er fremlagt
den 28. juni men endnu ikke drøftet i rådsregi, og forordningen om økonomisk samarbejde med industrialiserede
lande forventes først fremlagt senere på året. Europa-Parlamentet fortsætter behandlingen af de øvrige eksterne
finansielle instrumenter: instrumentet for førtiltrædelse, stabilitetsinstrumentet og naboskabsinstrumentet.
Førtiltrædelsesinstrumentet vil blive vedtaget som a-punkt i Rådet. Det samme vil gælde for de fælles holdninger
om stabilitetsinstrumentet og naboskabsinstrumentet, såfremt samtlige sprogversioner foreligger til mødet i Rådet
efter endt jurist/lingvist behandling.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde i 2004 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et
finansieringsinstrument for udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde. Forslaget var et af
de finansielle instrumenter for Fællesskabets eksterne assistance under EU-budgettets part 4
om eksterne relationer som led i udmøntning af de finansielle perspektiver for EU fra 2007 og
frem. Som en del af den foreslåede forenkling af samarbejdsinstrumenter på det eksterne
område under EU-budgettets part 4 blev det foreslået, at forordningen som et af seks
instrumenter skulle være grundlag for Fællesskabets udviklingssamarbejde og for økonomisk,
finansielt og teknisk samarbejde med tredjelande. Kommissionen fremlagde her ud over forslag
om et førtiltrædelsesinstrument, om et naboskabsinstrument samt om et stabilitetsinstrument.
Den legale basis for humanitær bistand og for makrofinansiel bistand blev foreslået opretholdt
efter de gældende retningslinier. Der er siden fremsat forslag om et instrument for nukleare
projekter.
Baggrunden herfor var ønsket om forenkling og effektivisering af de gældende regler. En lang
række forordninger blev foreslået ophævet som konsekvens af den nye brede forordning om
udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde. Bl.a. forordningerne om indsatsen mod
fattigdomsrelaterede sygdomme (HIV/AIDS, tuberkulose og malaria), om reproduktiv
sundhed, om miljøaspektet i udviklingssamarbejdet, om tropiske skove, om
menneskerettigheder og demokrati, om ligestilling, om decentraliseret samarbejde, om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samarbejdet med NGO’er, om fødevarebistand, om udviklingssamarbejdet med Sydafrika, om
samarbejdet med udviklingslandene i Asien og Latinamerika (ALA), om hjemstedsfordrevne i
Latinamerika og Asien samt om rehabilitering og genopbygning.
Europa-Parlamentet vedtog den 18. maj 2006 en udtalelse om forslaget til forordningen om
udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde. Udtalelsen afviste Kommissionens forslag og
fremsatte en række ændringsforslag. Herunder ønsket om opdeling i flere forordninger.
Trialogforhandlinger har siden banet vejen for den opnåede forståelse om den videre
procedure og fremlæggelse af forslag til nye forordningstekster.
Der fremlægges separate instrumenter for menneskerettigheder og demokrati, og for
økonomisk samarbejde med industrialiserede lande.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget til en forordning om udviklingssamarbejde forventes baseret på TEF art. 179.
Forslaget behandles i fælles beslutningstagen mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Der er tale om et forslag om etablering af
finansieringsinstrumenter for Fællesskabets udviklingssamarbejde, der kun kan behandles på
EU-niveau.
5. Formål og indhold
Udviklingsinstrument forudses at omfatte bistanden til udviklingssamarbejde i Latin Amerika,
Asien, Central Asien, dele af Mellemøsten og Sydafrika. Hovedparten af bistanden
konkretiseres gennem lande- og regionale strategier, der relateres til modtagernes
fattigdomsstrategier – eller lignende strategier. Derudover vil udviklingsinstrumentet omfatte
støtte til tematiske indsatser, der ikke kan støttes gennem lande- og regionalstrategier. Det kan
f.eks. være bidrag til den globale fond for HIV/AIDS, der ikke kan finansieres fra
landeallokeringer, og det kan være bidrag direkte til NGOer, der ikke kan indgå i en
landestrategi omfattet af en regeringsaftale. Kriteriet for valg af tematiske indsatsområder er
således ikke, hvor højt de er prioriteret, men hvorledes områderne kan støttes. Miljø vil f.eks.
både blive støttet som led i landestrategier og som bidrag til mere globale indsatser. De
tematiske områder forventes at blive : (1) investering i mennesker (bl.a. indsats mod
HIV/AIDS, malaria og tuberkulose, reproduktiv og seksuel sundhed, ligestilling mellem
kønnene, uddannelse, kultur, beskæftigelse og børn og unge), (2) miljøspørgsmål, (3)
samarbejde med ikke statslige organisationer (NGO) og lokale myndigheder, (4)
fødevaresikkerhed, (5) migration og udvikling samt (6) strukturtilpasningsstøtte til AVS-lande
(udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet), der er omfattet af sukkerprotokollen i
Cotonou-aftalen.
Den geografiske udviklingsbistand til AVS-landene vil fortsat være reguleret under Cotonou-
aftalen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
295161_0003.png
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelser om det nye udviklingsinstrument forventes at foreligge i løbet
af efteråret.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’s budget. I
forlængelse af den samlede aftale om EU’s budget for 2007-2013 forventedes en samlet
økonomisk ramme for instrumentet for udviklingsbistand og økonomisk samarbejde på 15.103
mio. euro (2004 priser) for perioden 2007- 2013 svarende til 17.053 mio. euro i løbende priser.
I forbindelse med kompromisaftalen mellem Rådet, Europakommissionen og Europa-
Parlamentet har Kommissionen fremsendt et revideret forslag til fordeling af budgettet under
den eksterne ramme med hensyntagen til de nye instrumenter. For instrumentet for
udviklingssamarbejde har Kommissionen foreslået en samlet økonomisk ramme på 16.897 mio.
euro (løbende priser) for perioden 2007-2013. Den danske bidragsandel til EU budgettet udgør
2% svarende til en statslig udgift på ca. 2.520 mio. kr. ( ved kurs 745,72) for perioden 2007-
2013. Kommissionens reviderede forslag til fordeling af budgettet har endnu ikke været drøftet
i Rådet. Forslaget skønnes ikke at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
De oprindelige forordningsforslag om de finansielle instrumenter blev sendt til udtalelse hos
flere NGO’er efter fremlæggelsen i 2004.
Den danske EU-NGO platform
har givet udtryk for følgende:
”Mht. instrumenterne har vi en væsentlig indvending.
Vi synes ikke, at det er hensigtsmæssigt, at der er ét instrument for udviklingssamarbejde og
økonomisk samarbejde i øvrigt, da det er to vidt forskellige målgrupper. Vi synes, der bør være
to separate instrumenter: et for udviklingssamarbejde og et for økonomisk samarbejde i øvrigt.
Vi mener, at instrumentet for udviklingssamarbejde skal være klart forankret i Artikel 179 i EU
traktaten. En yderligere fordel ved at have et separat instrument for udviklingssamarbejde ville
være, at man også kunne inkludere samarbejdet med AVS-landene under Cotonou-aftalen.
Vi har noteret os, at EU-parlamentet har den samme indvending, hvilket senest er kommet til
udtryk i januar i forbindelse med diskussionen af Mitchell-rapporten i udviklingskomiteen. ”
Røde Kors
har gennem EU-platformen tilkendegivet, at det er problematisk, at der ikke
længere er nogen reference til menneskerettigheder. Hvert instrument har retningsliner, men
det er ikke klart hvilke sektorer og geografiske områder, der er omfattet. Det skal være et krav
at disse skal være meget specifikke både mht. sektor og geografi for derigennem at sikre, at der
stadig bruges penge på fattigdomsreduktion og ikke kun på sikkerhed og terrorisme. Der gøres i
høringssvaret opmærksom på at Europa-Parlamentet fremover får en svagere rolle ift. hvor og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvordan EU skal støtte. Det kan gøre det svært for NGO'er at få indflydelse på prioriteterne,
da det er svært at lobbye overfor Kommissionen.
Mellemfolkeligt Samvirke
har oplyst at have drøftet forslagene sammen med partnere i
netværket Eurostep. Resultatet af drøftelserne er udmøntet i et notat, der er fremsendt som
MS's svar i høringen. Notatet har titlen ” Briefing on the Draft Regulation on Development
Co-operation and Economic Co-operation. A blank cheque for the European Commission?
(September 2004)”.
Det anføres i notatet, at Eurosteps bemærkninger er baseret på et foreløbigt udkast til
forordningsforslaget. Eurostep opfordrer Europa-Parlamentet til at forkaste
forordningsforslaget. Eurostep anfører, at hovedproblemerne er, at der ikke længere vil være en
identificerbar EU udviklingspolitik. At forordningsforslagene vil gøre indgreb i Europa-
Parlamentets magt. At forordningsforslagene strider mod EU forfatningstraktaten og
underminerer dens troværdighed. At forordningsforslagene bringer bestræbelserne på at
forstærke Europas bidrag til opfyldelse af årtusindemålsætningen (MDG) i fare.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på en forenkling af de finansielle instrumenter. Regeringen er indstillet
på som led i de finansielle perspektiver at medvirke til vedtagelse af retsgrundlag for den del af
Fællesskabets udviklingssamarbejde, der finansieres over budgettet. Der er endnu ikke taget
stilling til alle de enkelte budgetposter i forslagene.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Proceduren for de nye instrumenter for udviklingsbistand har på et foreløbigt grundlag opnået
generel støtte fra de fleste medlemslande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg
har modtaget et grundnotat af 3. november 2004 om Kommissionens forslag til de eksterne
relationer under Dagsorden 2007. Heri indgik et notat om instrumentet for
udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde.
Det bemærkes, at de andre af Kommissionen fremsatte forslag til nye eksterne instrumenter -
førtiltrædelsesinstrumentet, naboskabsinstrumentet og stabilitetsinstrumentet - blev forelagt
Folketingets Europaudvalg den 9. juni 2006.