Europaudvalget 2005-06
2746 - RIA Bilag 7
Offentligt
296133_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
20. juli 2006
Internationalt kontor
2006/4050-822
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde i
det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz
den 24. juli 2006
Dagsordenspunkt 29): Moldova – Visumfacilitering og tilbagetagelse
Nyt notat.
Resumé:
Rådet forventes at ville drøfte og eventuelt tage beslutning om at opfordre Kommissionen til
at fremkomme med sin vurdering af situationen i Moldova i forhold til spørgsmålet om Fæl-
lesskabets visumfaciliteringsstrategi. På baggrund af Kommissionens vurdering forventes
Rådet på et snarligt rådsmøde at tage endelig stilling til, om Kommissionen bør opfordres til
at fremlægge forhandlingsmandater vedrørende en visumlempelsesaftale og en tilbageta-
gelsesaftale mellem Fællesskabet og Moldova. Rådets drøftelser og eventuelle beslutning
har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som
følge af forbeholdet ikke i en eventuel kommende beslutning om vedtagelse af forhand-
lingsmandater til Kommissionen. Regeringen tager Rådets drøftelser og eventuelle beslut-
ning til efterretning.
1. Baggrund
Fællesskabet har allerede indgået en visumlempelsesaftale og en tilbagetagelsesaftale med
Rusland og forhandler med Ukraine om indgåelse af tilsvarende aftaler. Herudover forventes
Rådet inden kort tid at vedtage forhandlingsmandater til Kommissionen vedrørende en vi-
sumlempelsesaftale og en tilbagetagelsesaftale mellem Fællesskabet og Den Tidligere Ju-
goslaviske Republik Makedonien.
Visse lande har opfordret til, at der indgås tilsvarende aftaler med Moldova.
En eventuel kommende beslutning om vedtagelse af forhandlingsmandater til Kommissionen skal træffes helt eller
delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, fin-
der derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
296133_0002.png
Et eventuelt kommende forhandlingsmandat til Kommissionen om at indlede forhandlinger
med Moldova om aftaler om henholdsvis visumlempelse og tilbagetagelse ventes fremsat
med hjemmel i EF-traktatens artikel 63, stk. 1, litra b), sammenholdt med artikel 300, stk. 1.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
Tidligere indgåede visumlempelses- og tilbagetagelsesaftaler har indeholdt en erklæring om,
at Danmark og det pågældende tredjelande bør indgå tilsvarende bilaterale aftaler.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. juli 2006 ventes Rådet at ville drøfte
spørgsmålet om en visumlempelsesaftale og en tilbagetagelsesaftale mellem Fællesskabet
og Moldova, herunder om Kommissionen bør opfordres til at fremkomme med sin vurdering
af situationen i Moldova i forhold til Fællesskabets visumfaciliteringsstrategi.
2. Formål og indhold
Formålet er at drøfte, om Kommissionen bør opfordres til at fremkomme med sin vurdering
af situationen i Moldova i forhold til Fællesskabets visumfaciliteringsstrategi. På baggrund af
Kommissionens vurdering forventes Rådet på et snarligt rådsmøde at kunne træffe beslut-
ning om, hvorvidt Kommissionen bør opfordres til at fremlægge forhandlingsmandater vedrø-
rende en visumlempelsesaftale og en tilbagetagelsesaftale mellem Moldova og Fællesska-
bet.
Under de hidtidige drøftelser vedrørende en eventuel visumlempelsesaftale mellem Fælles-
skabet og Moldova har enkelte medlemslande anført, at Moldova er partner i forhold til Den
Europæiske Naboskabspolitik; at Fællesskabet allerede har undertegnet en visumlempel-
sesaftale med Rusland, og at sådan aftale også er under forhandling med Ukraine; at Mol-
dova har indført visumfrihed for EU-borgere; at Moldova har gjort fremskridt i forhold til do-
kumentsikkerhed. Herudover vil der være en risiko for en markant forskelsbehandling af
moldovere med russisk pas og moldovere med moldovisk pas, idet alene førstnævnte vil væ-
re fritaget fra EU’s forhøjede visumgebyrer.
En visumlempelsesaftale skal knyttes til en tilbagetagelsesaftale, hvorfor Rådets eventuelle
beslutning vedrørende en visumlempelsesaftale også skal omfatte en tilbagetagelsesaftale.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager drøftelserne og en eventuel opfordring til Kommissionen om at fremkom-
me med sin vurdering af situationen i Moldova til efterretning.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
296133_0003.png
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Officielle tilkendegivelser om de andre medlemslandes holdning er ikke Integrationsministe-
riet bekendt.
6. Høring
Sagen er udsendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssam-
arbejdet (SPAIS).
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Medlemsstaterne kan alene opnå en ensartet aftale med Moldova om visumlempelse og til-
bagetagelse via fællesskabsaftaler. Nærhedsprincippet ses derfor overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådets drøftelser og eventuelle beslutning har ingen statsfinansielle konsekvenser, sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, administrative, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelses-
mæssige konsekvenser for Danmark.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 3