Europaudvalget 2005-06
2747 - konkurrenceevne
Offentligt
1453543_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11554/06 (Presse 215)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2747. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 24. juli 2006
Formand
Mauri PEKKARINEN
Finlands handels- og industriminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6715 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11554/06 (Presse 215)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0002.png
24.VII.2006
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om
syvende rammeprogram for forskning:
Det Europæiske
Fællesskab (2007-2013) og Euratom (2007-2011).
Rådet vedtog uden debat en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv om
tjenesteydelser
i
det indre marked..
11554/06 (Presse 215)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0003.png
24.VII.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING: EF OG EURATOM .................................... 7
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Servicedirektivet.................................................................................................................................................... 11
Selskabsret - Aktieselskaber.................................................................................................................................. 11
TOLDUNIONEN
Toldlovgivningen EF-Tyrkiet - EU's udvidelse..................................................................................................... 12
LANDBRUG
Klassificering af slagtekroppe af voksent kvæg .................................................................................................... 12
FISKERI
Aftale mellem EU og Angola ................................................................................................................................ 12
ENERGI
Minimumslagre af mineralolie og/eller mineralolieprodukter............................................................................... 13
Transeuropæiske net på energiområdet * .............................................................................................................. 13
AUDIOVISUEL POLITIK
Media 2007-programmet ....................................................................................................................................... 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11554/06 (Presse 215)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VII.2006
TRANSPORT
Internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser ............................................................................ 15
Certificering af togførere ....................................................................................................................................... 16
Statistik over godstransport ad indre vandveje ...................................................................................................... 17
Adgang til jernbanemarkedet................................................................................................................................. 17
UDDANNELSE
Programmet "Aktive unge" for perioden 2007-2013 *.......................................................................................... 18
Programmet for livslang læring for perioden 2007-2013 * ................................................................................... 19
UDNÆVNELSER
EF-Sortsmyndigheden - Forlængelse af præsidentens embedsperiode.................................................................. 20
11554/06 (Presse 215)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0005.png
24.VII.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Benoît CEREXHE
Minister i regeringen for hovedstadsregionen Bruxelles,
med ansvar for beskæftigelse, økonomi, forskning,
brandbekæmpelse og akut lægehjælp
Viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Generalsekretær
Statssekretær for universiteter og forskning
Viceminister med ansvar for videregående uddannelse og
forskning
Minister for erhvervspolitik, handel og beskæftigelse
Den Tjekkiske Republik:
Alena STERBOVA
Danmark:
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Annette SCHAVAN
Estland:
Tiit NABER
Grækenland:
Ioannis TSOUKALAS
Spanien:
Miguel Angel QUINTANILLA
Frankrig:
François GOULARD
Irland:
Micheál MARTIN
Italien:
Fabio MUSSI
Cypern:
Costas IACOVOU
Letland:
Baiba RIV�½A
Litauen:
Romas ŠVEDAS
Luxembourg:
François BILTGEN
Minister for universiteter og forskning
Direktør "Planlægningskontoret"
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Statssekretær. Ministeriet for Forskning og Teknologi
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for uddannelse, videnskab og kultur
Minister for videnskab og videregående uddannelse
Minister for videnskab, teknologi og videregående
uddannelse
Ungarn:
Miklós BODA
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Henne SCHUWER
Østrig:
Elisabeth GEHRER
Polen:
Michał SEWERYŃSKI
Portugal:
José MARIANO GAGO
11554/06 (Presse 215)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0006.png
24.VII.2006
Slovenien:
Dusan LESJAK
Slovakiet:
Jozef HABÁNIK
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Erkki VIRTANEN
Sverige:
Leif PAGROTSKY
Det Forenede Kongerige:
Lord David SAINSBURY of TURNVILLE
Statssekretær, Ministeriet for videregående uddannelser,
videnskab og teknologi
Statssekretær
Handels- og industriminister
Statssekretær, Ministeriet for Handel og Industri
Uddannelses- og kulturminister
Statssekretær for handel og industri
Kommissionen:
Janez POTOČNIK
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Daniel Vassilev VALTCHEV
Rumænien:
Anton ANTON
Vicepremierminister og minister for undervisning og
videnskab
Statssekretær, Uddannelses- og Forskningsministeriet
11554/06 (Presse 215)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0007.png
24.VII.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING: EF OG EURATOM
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed om Det Europæiske Fællesskabs (EF's)
syvende rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling for perioden 2007-2013 (11978/06).
På baggrund af enigheden vil Rådet vedtage en fælles holdning, som det meddeler Europa-
Parlamentet med henblik på andenbehandling i overensstemmelse med den fælles
beslutningsprocedure. Den østrigske, litauiske, maltesiske, polske og slovakiske delegation stemte
imod.
Rådet nåede også til politisk enighed (enstemmighed) om Det Europæiske Atomenergifællesskabs
(Euratoms) syvende rammeprogram for forskning på det nukleare område for perioden 2007-2011
(11979/06).
-
Fællesskabets forskning
Debatten var offentligt tilgængelig og fandt sted på grundlag af en kompromistekst, som
formandskabet havde udarbejdet. Den fokuserede på forskningsaktiviteter, der omfatter
menneskelige embryonale stamceller under rammeprogrammet.
Aftaleteksten præciserer de parametre, hvorefter forskningsprojekter, der omfatter menneskelige
embryoner og menneskelige embryonale stamceller, vil kunne opnå fællesskabsfinansiering. Visse
forskningsområder, som f.eks. forskning i reproduktiv kloning af mennesker eller forskning, der
sigter mod at ændre menneskers arvemasse, vil ikke kunne opnå fællesskabsfinansiering. Endvidere
bekræftede Kommissionen, at den vil fortsætte den nuværende praksis, og at den ikke vil forelægge
forskriftsudvalget forslag til projekter, der omfatter forskningsaktiviteter, der ødelægger
menneskelige embryoner, herunder til fremskaffelse af stamceller. Udelukkelsen fra finansiering i
denne forskningsfase vil ikke forhindre fællesskabsfinansiering af efterfølgende faser, der omfatter
menneskelige embryonale stamceller.
Syvende rammeprogram (EF) vil blive gennemført ved særprogrammer svarende til hovedtemaerne
i europæisk forskningspolitik:
"Samarbejde": et forskningssamarbejde
"Idéer": bl.a. oprettelse af et europæisk forskningsråd
"Mennesker": menneskelige ressourcer, og
"Kapacitet": små og mellemstore virksomheders (SMV's) potentielle forskningskapacitet.
11554/06 (Presse 215)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VII.2006
Teksten indeholder også en vejledende fordeling af udgifterne på programmerne:
i mio. EUR
(løbende priser)
Samarbejde
Sundhed
Fødevarer, landbrug og bioteknologi
Informations- og kommunikationsteknologi
Nanovidenskab, nanoteknologi, materialer og ny produktionsteknologi
Energi
Miljø (herunder klimaændringer)
Transport (herunder luftfart)
Samfundsøkonomiske videnskaber og humaniora
Rummet
Sikkerhed
Idéer
Mennesker
Kapacitet
Forskningsinfrastruktur
Forskning til fordel for SMV'er
Videnbaserede regioner
Forskningspotentiale
Forholdet mellem videnskab og samfund
32 365
6 050
1 935
9 110
3 500
2 300
1 900
4 180
610
1 430
1 350
7 460
4 728
4 217
1 850
1 336
126
370
280
11554/06 (Presse 215)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VII.2006
Sammenhængende udvikling af forskningspolitikker
Internationalt samarbejde
Det Fælles Forskningscenters ikke-nukleare aktiviteter
70
185
1 751
I ALT
50 521
11554/06 (Presse 215)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VII.2006
-
Euratom
Drøftelserne om syvende rammeprogram (Euratom) drejede sig navnlig om EU's Fælles
Forskningscenters videnskabelige prioriteter, navnlig med hensyn til nuklear sikkerhed. FFC
bidrager til og koordinerer det europæiske bidrag til Generation IV-initiativet. Det vil udelukkende
bidrage til de områder, der kan forbedre sikkerheds- og sikkerhedskontrolaspekter af innovative
brændselskredsløb.
Udkastet til Euratom-programmet findes i to specifikke programmer: det første omfatter forskning i
fusionsenergi og nuklear fission og strålingsbeskyttelse, og det andet omfatter FFC's aktiviteter på
kerneenergiområdet. Det får bevilget 2,7 mia. EUR for fem år. En væsentlig del af budgettet vil
bidrage til at finansiere det internationale ITER-projekt om fusionsenergi.
*
*
*
Særprogrammerne og reglerne for virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i
aktioner under syvende rammeprogram er en integrerende del af lovpakken vedrørende syvende
rammeprogram. Der vil blive truffet afgørelse om dem på et senere tidspunkt.
11554/06 (Presse 215)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0011.png
24.VII.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Servicedirektivet
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv om tjenesteydelser i det indre
marked (10003/06
+ ADD 1).
Den fælles holdning sendes til Europa-Parlamentet med henblik på en
andenbehandlingsudtalelse efter den fælles beslutningsprocedure. Den belgiske og den litauiske
delegation undlod at stemme.
Formålet med forslaget er at skabe et bedre grundlag for økonomisk vækst og beskæftigelse i EU,
opnå et reelt indre marked for tjenesteydelser ved at fjerne lovgivningsmæssige og administrative
hindringer for udviklingen af servicevirksomhed, styrke forbrugernes rettigheder som brugere af
tjenesteydelser og fastlægge retligt bindende forpligtelser til et effektivt administrativt samarbejde
mellem medlemsstaterne.
Se pressemeddelelse 11688/06 for nærmere enkeltheder.
Selskabsret - Aktieselskaber
Rådet vedtog et direktiv om ændring af direktiv 77/91/EØF med det formål at lette og forenkle
tilførsel af kapital og omstrukturering af ejerforholdene for aktieselskabskapital (3608/06).
Direktivet vedtages, når der er opnået enighed med Europa-Parlamentet under førstebehandlingen
efter den fælles beslutningsprocedure.
Direktivet giver under visse forudsætninger medlemsstaterne mulighed for at fritage selskaber for
specifikke regnskabskrav og forenkle omstruktureringen af ejerforholdene for aktieselskabskapital.
Det indeholder også harmoniserede garantier for kreditorer ved nedskrivning af kapital.
Medlemsstaterne skal indarbejde de nye bestemmelser i deres nationale lovgivning inden 18
måneder efter direktivets ikrafttrædelsesdato, som er 20 dage efter offentliggørelsen i EU-Tidende.
Direktiv 77/91/EØF, der blev vedtaget i 1976, samordner de nationale bestemmelser, der finder
anvendelse på aktieselskaber inden for følgende områder: oprettelse af selskaber,
mindsteaktiekapital, udbetalinger til aktionærerne, forøgelse og formindskelse af kapitalen. Den
indeholder garantier for beskyttelsen af aktionærer og tredjemand.
11554/06 (Presse 215)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0012.png
24.VII.2006
TOLDUNIONEN
Toldlovgivningen EF-Tyrkiet - EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af et udkast til afgørelse truffet af
Toldsamarbejdsudvalget EF-Tyrkiet med henblik på gennemførelse af bestemmelser i afgørelse nr.
1/95 truffet af Associeringsrådet EF-Tyrkiet om gennemførelsen af slutfasen af toldunionen.
Udkastet til afgørelse ændrer afgørelse nr. 1/2001 truffet af Toldsamarbejdsudvalget EF-Tyrkiet for
at tage hensyn til udvidelsen og til den seneste udvikling i Fællesskabets toldlovgivning og for at
gøre det muligt for Tyrkiet at antage A.TR.-certifikater, der er udstedt i Fællesskabet på grundlag af
enhedsbevillinger fra godkendte eksportører, der er udstedt i en anden medlemsstat end dem, hvor
den faktiske udførsel af varerne finder sted.
LANDBRUG
Klassificering af slagtekroppe af voksent kvæg
Rådet vedtog en forordning (kodificeret udgave) om Fællesskabets handelsklasseskema for
slagtekroppe af voksent kvæg (8445/06).
Forordningen kodificerer og ophæver forordning 1208/81 og træder i stedet for de forskellige
retsakter, der er indarbejdet i den, idet den samler dem med de ændringer, der er nødvendige af
hensyn til selve kodifikationen.
FISKERI
Aftale mellem EU og Angola
Rådet vedtog en forordning om opsigelse af aftalen af 1989 med Angola om fiskeri ud for Angola,
da visse betingelser, som Angolas regering har indført i forbindelse med de nye
lovgivningsmæssige rammer for de biologiske akvatiske ressourcer, er uforenelige med
forudsætningerne for EU-fiskeri i angolanske farvande (10902/06).
I overensstemmelse med den nye lov om biologiske akvatiske ressourcer, som Angola har vedtaget,
skal alle fiskeriaktiviteter udføres i samarbejde med angolanske virksomheder, og fiskene skal have
oprindelse i Angola. Alle Fællesskabets fartøjer skal desuden forsynes med satellitsporingsudstyr,
der er direkte forbundet med Angolas fiskeriovervågningscenter.
11554/06 (Presse 215)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0013.png
24.VII.2006
EU's medlemsstater kan ifølge fællesskabslovgivningen yde godtgørelser for midlertidigt ophør
med fiskeriaktiviteter til fiskere og fartøjsejere, der berøres af aftalens opsigelse.
Den sidste protokol til aftalen, som for perioden fra august 2002 til august 2004 fastsatte
fiskerimulighederne for demersale og pelagiske arter samt tunfiskearter og den finansielle
godtgørelse, der er omhandlet i aftalen, er ikke blevet fornyet.
Fællesskabet bør underrette Angola om opsigelsen senest den 31. oktober 2007, så opsigelsen kan
træde i kraft den 1. februar 2008.
ENERGI
Minimumslagre af mineralolie og/eller mineralolieprodukter
Rådet vedtog et direktiv (kodificeret udgave) om forpligtelse for medlemsstaterne til at opretholde
minimumslagre af mineralolie og/eller mineralolieprodukter (PE-CONS
6581/06).
Direktivet kodificerer og ophæver direktiv 68/414/EØF og træder i stedet for de forskellige
retsakter, der er indarbejdet i det, idet det samler dem med de ændringer, der er nødvendige af
hensyn til selve kodifikationen.
Transeuropæiske net på energiområdet *
Rådet vedtog en beslutning om retningslinjer for de transeuropæiske net på energiområdet og
godkendte alle de ændringer, som Europa-Parlamentet havde vedtaget ved andenbehandlingen
(3612/06,
11306/06 ADD 1 + ADD 2 og 8122/06).
Ændringerne afspejler det kompromis, de to
institutioner nåede frem til under andenbehandlingen.
Beslutningen er en tilpasning af de retningslinjer for transeuropæiske net på energiområdet, der blev
vedtaget i juni 2003, særlig for så vidt angår nye medlemsstater, og den åbner mulighed for
finansiering af projekter af fælles interesse for det udvidede EU. De reviderede retningslinjer
omfatter projekter, der vil lette integrationen af nye medlemsstater i det indre marked for elektricitet
og gas. Beslutningen tager også højde for behovet for at medtage projekter af relevans for
nabolande.
I denne beslutning fastlægges arten og rækkevidden af Fællesskabets aktion for transeuropæiske
energinet, og der opstilles et sæt retningslinjer vedrørende mål, prioriteter og hovedlinjer i
Fællesskabets aktioner. I retningslinjerne identificeres projekter af fælles interesse, prioriterede
projekter og projekter af europæisk interesse
.
11554/06 (Presse 215)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0014.png
24.VII.2006
Projekter af europæisk interesse er projekter, der har en grænseoverskridende karakter eller en
væsentlig virkning for grænseoverskridende transmissionskapacitet. Hvis der opstår betydelige
forsinkelser eller problemer med gennemførelsen af et sådant projekt, herunder i tilfælde, hvor
tredjelande er berørt, kan Kommissionen udpege en EU-koordinator. Der bør også stilles en EU-
koordinator til rådighed for andre projekter på de berørte medlemsstaters anmodning.
Denne beslutning ophæver beslutning nr. 96/391/EF og nr. 1229/2003/EF.
AUDIOVISUEL POLITIK
Media 2007-programmet
Efter at der var opnået enighed om EU's finansielle overslag for 2007-2013, vedtog Rådet en fælles
holdning med henblik på vedtagelse af et støtteprogram for den europæiske audiovisuelle sektor -
Media 2007
(6233/06).
Teksten vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling.
Programmet kombinerer de nuværende programmer Media Plus og Media Training og tager sigte
på at yde støtte til den europæiske audiovisuelle sektor for at nå følgende mål:
at bevare og forbedre den kulturelle og sproglige mangfoldighed i Europa samt den filmiske og
audiovisuelle kulturarv og at sikre denne kulturarvs tilgængelighed for offentligheden samt
fremme tværkulturel dialog
at forøge omløbet af og seertallet for europæiske av-værker både inden for og uden for EU, bl.a.
gennem øget samarbejde mellem aktørerne
at styrke den europæiske av-sektors konkurrenceevne inden for rammerne af et åbent og
konkurrencepræget europæisk marked, der er gunstigt for beskæftigelsen, bl.a. ved større
samarbejde mellem branchefolk i av-sektoren.
Det samlede budget for programmet er på 671 mio. EUR (i 2004-priser).
11554/06 (Presse 215)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0015.png
24.VII.2006
TRANSPORT
Internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser (5892/06). Teksten vil
blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet efter den fælles beslutningsprocedure.
Formålet med forordningsudkastet er at gøre den internationale jernbanepassagerbefordring mere
effektiv og attraktiv. Det omfatter internationale rejser i hele Fællesskabet på indenlandske og
internationale forbindelser, som udføres af en eller flere jernbanevirksomheder.
For at sikre sammenhæng mellem EF-lovgivningen og internationale bestemmelser er den fælles
holdning forenelig med bestemmelserne i COTIF/CIV (konvention om internationale
jernbanebefordringer og dens tillæg om fælles regler for kontrakten om international befordring af
passagerer og bagage med jernbane) for så vidt angår befordringskontrakter,
jernbanevirksomhedernes erstatningsansvar over for passagerer og deres bagage, forsinkelser,
forsinkelser, der medfører, at en tilslutningsforbindelse ikke opnås, og aflysninger. Den indeholder
de relevante kapitler i CIV i et bilag.
Forordningsudkastet har et bredere anvendelsesområde end COTIF/CIV, navnlig med bestemmelser
om:
bevægelseshæmmede (gælder også for indenlandske rejser på internationale forbindelser)
minimumsgodtgørelse i tilfælde af forsinkelse (minimumsgodtgørelse for forsinkelse fastsættes
til 25% af billetprisen for en forsinkelse på 60-119 minutter og 50% af billetprisen for en
forsinkelse på mindst 120 minutter)
og med gennemførelse af et integreret informations- og reservationssystem for international trafik.
Den fælles holdning, som Rådet har vedtaget, indeholder bestemmelser om:
jernbanevirksomhedernes oplysningspligt, indgåelse af befordringskontrakter, udstedelse af
billetter og indførelse af et edb-informations- og edb-reservationssystem til jernbanetransport
11554/06 (Presse 215)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VII.2006
jernbanevirksomhedernes erstatningsansvar og deres forsikringspligt over for passagerer og
deres bagage
minimumsforpligtelser for jernbanevirksomhederne over for passagerer ved forsinkelser,
forsinkelser, der medfører, at en tilslutningsforbindelse ikke opnås, og aflysninger
beskyttelse af og assistance til bevægelseshæmmede, der rejser med jernbane
fastlæggelse af og kontrol med servicekvalitetsstandarder for internationale forbindelser,
forvaltning af risici for passagerers personlige sikkerhed og behandling af klager
generelle regler om håndhævelse.
Certificering af togførere
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv om certificering af togpersonale,
der fører lokomotiver og tog på jernbanenettet i Fællesskabet (5893/06). Teksten vil blive sendt til
andenbehandling i Europa-Parlamentet efter den fælles beslutningsprocedure.
Den fælles holdning fastlægger vilkår og procedurer for certificering af togpersonale, der fører
lokomotiver og tog på jernbanenettet i Fællesskabet. Det præciseres, hvilke opgaver
medlemsstaternes kompetente myndigheder, lokomotivførerne og andre interessenter inden for
sektoren, navnlig jernbanevirksomhederne, infrastrukturforvalterne og uddannelsescentrene, er
ansvarlige for.
Forslaget indeholder endvidere minimumskrav til fysisk og psykisk egnethed, obligatoriske
periodiske undersøgelser samt en beskrivelse af de kompetencer, en lokomotivfører skal have.
Direktivudkastet gælder kun for lokomotivførere. Andet togpersonale på lokomotiver og tog, der
direkte eller indirekte medvirker til at fremføre toget og/eller udfører andre sikkerhedskritiske
opgaver, vil ikke være omfattet af bestemmelserne. Direktivudkastet indeholder desuden en specifik
procedure, hvorefter nationale lokomotivførere, der udelukkende fører tog inden for
medlemsstaternes grænser, midlertidigt kan holdes uden for direktivets anvendelsesområde.
I praksis opnås certificeringen på grundlag af følgende dokumenter:
et generelt certifikat vedrørende generelle kvalifikationer og almen viden af vigtighed for faget
en attest - der supplerer certifikatet - der omfatter en liste over den særlige infrastruktur eller det
særlige rullende materiel, lokomotivføreren er godkendt til.
11554/06 (Presse 215)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0017.png
24.VII.2006
Certifikatet udstedes af en national myndighed (med mulighed for delegation under visse
omstændigheder), attesten af den jernbanevirksomhed eller den infrastrukturforvalter, som har ansat
føreren.
Statistik over godstransport ad indre vandveje
Rådet vedtog en forordning, hvori der opstilles fælles regler for udarbejdelse af
fællesskabsstatistikker vedrørende transport ad indre vandveje (PE-CONS
3603/06).
Forordningen træder i stedet for og ophæver med virkning fra den 1. januar 2007 Rådets direktiv
80/1119/EØF af 17. november 1980 om statistisk registrering af godstransporten ad indre vandveje,
der ikke længere svarer til det nuværende behov på området.
Indsamling af statistik af god kvalitet om transport ad indre vandveje er væsentlig af følgende
årsager:
udvikling af og kontrol med fællesskabsaktioner også på kvartalsbasis for at fremme transport ad
indre vandveje som omhandlet i hvidbogen
evaluering af virkningen af infrastrukturinvesteringer i indre vandveje
udenlandsk ejede fartøjers andel i den nationale transport
harmonisering med andre internationale dataindsamlinger
begrænsning af Eurostats og de indberettende landes arbejdsbyrde.
Denne forordning får kun virkning i de medlemsstater, hvor der forekommer transport ad indre
vandveje.
Adgang til jernbanemarkedet
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et direktiv om åbning af markedet for international
personbefordring med jernbane
1
(5895/06). Den ungarske og den luxembourgske delegation undlod
at stemme. Teksten vil blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet efter den fælles
beslutningsprocedure.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om
udvikling af Fællesskabets jernbaner og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/14/EF
om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for brug af
jernbaneinfrastruktur.
17
11554/06 (Presse 215)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0018.png
24.VII.2006
Direktivudkastet indgår i tredje jernbanepakke
1
, som Kommissionen forelagde i marts 2004 for at
gøre jernbanetransport mere konkurrencedygtig og attraktiv.
Den fælles holdning vil medføre en åbning af markedet for international
jernbanepassagerbefordring i 2010, herunder internationale togs ret til at udføre cabotage, dvs. at
passagerer stiger af og på et internationalt tog inden for samme medlemsstat. For at undgå, at
åbningen af markedet for international jernbanepassagerbefordring medfører åbning af
hjemmemarkedet, specificeres det i den fælles holdning, at adgangsretten kun gælder de
internationale ruter, der har passagertransport mellem stationer i forskellige medlemsstater som
deres hovedformål.
Rådet fandt frem til en balance mellem åbning af markedet på den ene side og beskyttelse af den
offentlige transport på den anden. For at nå denne balance har det tilføjet tre nye elementer til
Kommissionens forslag:
en procedure til at afgøre, om adgang til markedet for international passagerbefordring med
jernbane udgør en trussel mod offentlig transporttjenestes såkaldte økonomiske ligevægt
en præcisering af de nærmere bestemmelser for tildeling af adgangsret, hvor en væsentlig
bestemmelse giver medlemsstaterne mulighed for at pålægge international
jernbanepassagerbefordring en afgift
en bestemmelse, der giver medlemsstater, der har åbnet deres marked for international
personbefordring med jernbane, mulighed for at nægte adgang for virksomheder fra
medlemsstater, hvis markeder fortsat er lukkede.
UDDANNELSE
Programmet "Aktive unge" for perioden 2007-2013 *
Efter at der var opnået enighed om EU's finansieringsramme for perioden 2007-2013, har Rådet
vedtaget en fælles holdning med henblik på vedtagelse af en afgørelse om oprettelse af programmet
"Aktive unge" for perioden 2007-2013 (6236/06
og 11293/06 ADD 1).
Teksten vil blive sendt til
andenbehandling i Europa-Parlamentet efter den fælles beslutningsprocedure.
1
Denne lovgivningspakke omfatter fire forslag. Ud over ovennævnte forslag (7147/04) handler
de andre tre forslag om:
– en forordning om internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser (7149/04)
– en forordning om kvalitetskrav i forbindelse med jernbanefragt (7150/04)
– et direktiv om certificering af togpersonale, der fører lokomotiver og tog på jernbanenettet i
Fællesskabet (7148/04).
18
11554/06 (Presse 215)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.VII.2006
"Aktive unge", der efterfølger det nuværende Youth-program, tager sigte på at give unge i de 31
deltagerlande mulighed for gruppeudveksling og volontørarbejde og på at støtte en række aktiviteter
og styrke samarbejdet på ungdomsområdet.
Programmet har følgende hovedformål:
at fremme aktivt medborgerskab blandt unge i almindelighed og europæisk medborgerskab i
særdeleshed
at skabe solidaritet og fremme tolerancen blandt unge, navnlig for at styrke den sociale
samhørighed i EU
at fremme den gensidige forståelse mellem unge i forskellige lande
at bidrage til at forbedre kvaliteten af de systemer, der støtter unges aktiviteter, og kapaciteten
inden for civilsamfundets organisationer på ungdomsområdet
at fremme europæisk samarbejde på ungdomsområdet.
Det samlede budget for programmet er på 785 mio. EUR (i 2004-priser).
Programmet for livslang læring for perioden 2007-2013 *
Efter at der var opnået enighed om EU's finansieringsramme for perioden 2007-2013, har Rådet
vedtaget en fælles holdning med henblik på vedtagelse af en afgørelse om et handlingsprogram for
livslang læring med det formål at yde finansiel støtte til uddannelsessektoren i Europa i perioden
2007-2013 (6237/06
og 11295/06 ADD 1).
Teksten vil blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet efter den fælles
beslutningsprocedure.
Det nye program er en efterfølger for de eksisterende
Socrates-, Leonardo da Vinci-,
eLearning- og
relaterede programmer, som udløber ved udgangen af 2006. Det omfatter fire underprogrammer,
der allerede indgår i det nuværende Socrates-program:
Comenius
(skoleuddannelse),
Erasmus
(videregående uddannelse),
Leonardo da Vinci
(erhvervsuddannelse) og
Grundtvig
(voksenuddannelse). Det vil også omfatte et "tværgående" program, der inkorporerer fire
nøgleaktiviteter (politisk udvikling, sprogindlæring, innovative metoder og udbredelse af
projektresultater) samt et
Jean Monnet-program
til støtte for indsatsen inden for europæisk
integration og europæiske institutioner og organisationer. Et enkelt program skulle muliggøre bedre
synergier mellem de forskellige indsatsområder samt mere sammenhængende, strømlinede og
effektive handlemåder.
11554/06 (Presse 215)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453543_0020.png
24.VII.2006
Målet for det nye program er ved livslang læring både at bidrage til udviklingen af Fællesskabet
som et avanceret videnbaseret samfund som led i de strategiske Lissabon-mål og direkte at skabe en
europæisk merværdi for de enkelte borgere gennem fremme af samspillet, samarbejdet og
mobiliteten mellem uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne i Fællesskabet.
Det samlede budget for programmet er på 6 200 mio. EUR (i 2004-priser).
UDNÆVNELSER
EF-Sortsmyndigheden - Forlængelse af præsidentens embedsperiode
Rådet besluttede på grundlag af et forslag fra Kommissionen at forlænge embedsperioden for EF-
Sortsmyndighedens præsident Bart KIEWIET med fem år fra den 1. august 2006.
11554/06 (Presse 215)
20
DA