Europaudvalget 2005-06, Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06, Forsvarsudvalget 2005-06, Udenrigsudvalget 2005-06
2748+2749 - almindelige anl. Bilag 1, UPN Alm.del Bilag 146, FOU Alm.del Bilag 214, URU Alm.del Bilag 253
Offentligt
303098_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 6. september 2006
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 14.-15. september 2006
Samlenotat
1. (Evt.) WTO/DDA
2. Det vestlige Balkan
3. (Evt.) Sudan/Darfur
4. (Evt.) Den Demokratiske Republik Congo (DR Congo)
5. Mellemøsten
6. (Evt.) Iran
7. (Evt.) Irak
8. Nybeskikkelse af Regionsudvalget for perioden 2006-2010
9. Eventuelt
(side 2)
(side 4)
(side 6)
(side 8)
(side 10)
(side 12)
(side 15)
(side 18)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
303098_0002.png
2
1. (Evt.) WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil eventuelt drøfte status i Doha udviklingsrunden i lyset af de seneste forhandlinger i juli måned, som
WTO’s generaldirektør Pascal Lamy valgte at suspendere. Det forventes, at EU landene vælger at blive
enige om fortsat at forfølge den multilaterale proces, idet det antages, at de forhandlingsskridt, som Runden
allerede har budt på, ellers risikerer at gå tabt. Endvidere må det lægges til grund, at tilliden til det multila-
terale handelssystem vil blive svækket afgørende.
2. Baggrund
I foråret 2006 stod det klart, at tidsplanen, som man havde forhandlet sig frem til på mini-
stermødet i december 2005 i Hongkong, og som bl.a. konkluderede, at modaliteter på hhv.
landbrugs- og industriområdet skulle foreligge inden udgangen af april 2006, ikke holdt.
WTO’s generaldirektør Pascal Lamy forsøgte siden at bygge bro, bl.a. ved at tage udgangs-
punkt i en trekantsmodel, hvor de tre centrale forhandlingsemner, herunder intern land-
brugsstøtte samt markedsadgang på hhv. landbrugs- og industriområdet – blev forhandlet
samlet.
Lamys trekantsmodel skabte dog ikke det nødvendige gennembrud. I forbindelse med juli-
forhandlingerne, hvor det såkaldte G6 (EU, USA, Brasilien, Indien, Japan og Australien)
mødtes i et begrænset forum, viste det sig hurtigt, at den fornødne vilje fortsat ikke var til
stede. Lamy besluttede derfor at suspendere de fortsatte forhandlinger. Lamy tilkendegav
samtidig, at han først anså en ophævelse af suspensionen for aktuel, når de centrale aktører
formåede at tilvejebringe yderligere fleksibilitet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det må lægges til grund, at såfremt Doha udviklingsrunden tages op på rådsmødet den 15.-
16. september, vil det have til formål at gøre status og blive enige om at intensivere bestræ-
belserne, herunder øge kontakten til centrale aktører, med henblik på at genoplive Runden.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en afslutning på Doha-
Runden, da dette afhænger af indholdet af det endelige resultat. Overordnet set forventes
det, at såfremt de globale WTO-forhandlinger om handelsliberalisering afsluttes med en
samlet aftale, der nedsætter told- og andre barrierer samt skaber mere gennemsigtige regler
for samhandel, vil det få positive konsekvenser for samfundsøkonomien. Dette skyldes pri-
mært forventningerne til øget samhandel, med deraf afledte effekter i form af øget beskæfti-
gelse, lavere forbrugspriser mm.
Fsva. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-budgettet. Dels
vil nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet. Dette vil dog muligvis
modvirkes af øget handel. Dels vil en aftale på landbrugsområdet have betydning for forde-
lingen af udgifterne til EU’s landbrugspolitik, f.eks. i forbindelse med udfasningen af eks-
portrestitutioner. De endelige effekter kendes dog først, når aftale og modaliteter er fastlagt.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Organisationer og NGO’er har løbende drøftelser indenfor rammerne af Beach Club-
samarbejdet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder for, at WTO-forhandlingerne hurtigst muligt genoptages, og at EU bidra-
ger til at sikre et resultat i Doha-Runden, som bliver så detaljeret og substantielt som muligt.
Det er således væsentligt for Danmark, at EU spiller en ledende og konstruktiv rolle i at søge
at skabe ny fleksibilitet og vilje til at forhandle igen – i første omgang især blandt de centrale
aktører i G6 – herunder særligt med sigte på at tilgodese de fattigste landes interesser og in-
tegration i verdensøkonomien samt konsolidering og styrkelse af det multilaterale handels-
system.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til at arbejde for opnåelsen af et substantielt resultat i Runden.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering, herunder senest
forud for rådsmøder (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30.-31. januar
2006, 20.-21. marts 2006, 10.-11. april 2006, 12.-13. juni og den 29. juni 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
303098_0004.png
4
2. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på Montenegro
og Bosnien-Hercegovina.
2. Baggrund
Der er parlaments- og kommunalvalg i Montenegro den 10. september. Det er første gang
Montenegro som selvstændigt land går til valg efter folkeafstemningen den 21. maj om løsri-
velse fra Statsunionen med Serbien. ODIHR (OSCE’s kontor for demokratiske institutioner)
observerer valgene. Danskeren Jørgen Grunnet leder valgobservationen. Valgkampen be-
gyndte ultimo august og ventes først for alvor at tage fart umiddelbart inden valgene den 10.
september. Det er uklart, hvilke partier, der vil kunne danne regering efter valget, men den
kommende regering ventes ikke at ændre ved Montenegros målsætning om tilnærmelse til
EU.
EU anerkendte den 12. juni Montenegros valg af uafhængighed den 21. maj. Herefter har
alle EU-lande bilateralt anerkendt Montenegro (dansk anerkendelse den 15. juni). Serbien
anerkendte Montenegros selvstændighed den 15. juni. I opfølgning af dette har EU iværksat
en gradvis tilpasning af de forskellige instrumenter og programmer, der er indeholdt i EU’s
forhold til Montenegro, herunder tilpasning af forhandlingsmandat for en stabiliserings- og
Associeringsaftale.
Bosnien-Hercegovina afholder parlamentsvalg den 1. oktober. Valgkampen blev indledt den
1. september, og valget vil blive observeret af ODIHR (OSCE’s kontor for demokratiske
institutioner). Det er uklart, hvilken national regering, valget vil føre til. Det forventes ikke,
at valget vil ændre Bosnien-Herzegovinas ønske om en tættere tilknytning til EU gennem
forhandling af en Stabiliserings- og Associeringsaftale.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Det vestlige Balkan. Rådskonklusionerne
ventes at fokusere på Montenegro, hvor Rådet ventes at understrege Montenegros europæi-
ske perspektiv og samtidig opfordre den nye regering til fortsat at føre en politik til gavn for
alle montenegrinere, herunder de montenegrinere, der var imod selvstændighed. Derudover
ventes Rådet at opfordre til, at det kommende parlamentsvalg i Bosnien-Hercegovina lever
op til international standard.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om udviklingen i landene på Det vestlige Balkan har senest været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eks-
terne forbindelser) den 17. juli 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
303098_0006.png
6
3. (Evt.) Sudan/Darfur
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan ventes at fokusere på situationen i Darfur, herunder støtte til gennemførelse af
fredsaftalen af 5. maj 2006. FNs Sikkerhedsråd vedtog den 31. august 2006 resolution 1706 med mandat
til en FN-styrke i Darfur, der skal overtage fra den Afrikanske Unions styrke (AMIS) senest 1. januar
2007. Sudans regering modsætter sig fortsat en FN-ledet operation i Darfur og har den 3. september bedt
AU om at forlade Darfur senest den 30. september samtidig med, at man har iværksat en forstærket mili-
tærindsats i regionen.
2. Baggrund
Situationen i Sudan er fortsat primært præget af den spændte situation i Darfur, hvor situati-
onen er forværret siden underskrivelsen af en fredsaftale i maj. Aftalen er derfor skrøbelig,
og det anses for vigtigt hurtigt at sikre dens gennemførelse, og støtte dem, der har vist mod
til at indgå de nødvendige kompromiser. Samtidig må sikkerheden i Darfur genoprettes og
modstandere af fredaftalen isoleres. I det østlige Sudan har oprørsbevægelserne i fællesskab
indledt forhandlinger med regeringen med deltagelse af Eritrea. EU vedtog i maj 2006 en
fælles aktion, der følger op på de individuelle sanktioner mod fire navngivne sudanesere ved-
taget i FN’s sikkerhedsråd 25. april med Danmark som medforslagsstiller. Sikkerhedsrådet
vedtog desuden den 31. august med 12 stemmer for og 3 afståelser (Kina, Rusland og Qatar)
resolution 1706 med mandat for FN-styrke i Darfur med seneste overtagelse 1. januar 2007.
Danmark var blandt medforslagsstillerne til resolutionen, som åbner for, at FN-styrken i
Sydsudan, UNMIS udvides til Darfur med yderligere 17.300 tropper og 3.300 politi. Resolu-
tionen omfatter også omgående støtte til AMIS i overdragelsesfasen. Vedtagelsen er et posi-
tivt skridt, men der forestår fortsat vanskelige forhandlinger med Sudans regering, der endnu
ikke har accepteret FN i Darfur. Sudans regering har den 3. september bedt AU om at forla-
de Darfur senest den 30. september, medmindre styrkens oprindelige AU-mandat forlænges
og styrken dermed ikke overdrages til FN. AU har den 4. september meddelt, at man fast-
holder beslutningen om overdragelse til FN, og at AMIS’ mandat udløber den 30. septem-
ber. FN og AU har intensiveret presset på Sudans regering og AU vil den 18. september
mødes i New York for at drøfte AMIS’ mandat.
Sikkerhedsrådet besluttede i maj at imødekomme afrikansk ønske om, at en FN-mission skal
bevare en afrikansk karakter. Støtte til AU i overgangsfasen anses for vigtig for at undgå
yderligere eskalering. EU har for nylig bevilget yderligere 50 mio. euro og søger at sikre fuld
udsendelse af personelbidrag. Danmark har tre rådgivere ved den civile del af EU’s støtte-
operation. NATO har styrket sin støtte til transport og træning. Gennemførelse af fredsafta-
len med det sydlige Sudan skrider frem om end forsinket.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Drøftelse af den aktuelle situation i Darfur-regionen, herunder EU støtte til gennemførelse
af fredsaftalen samt til en mulig FN overtagelse af AU’s mission i lyset af den vedtagne reso-
lution herom ventes at stå centralt.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Drøftelsen af Sudan forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet, med udgangspunkt i den seneste udvikling, foku-
sere på at sikre, at EU fortsat aktivt bidrager til bestræbelserne på at fremme fredsprocessen
og fastholde presset på parterne i Darfur, herunder i bestræbelserne på at sikre accept fra
Sudans regering til gennemførelse af den vedtagne FN-resolution om FN overtagelse af
AU’s mission.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for aktiv støtte til fredsbestræbelserne i Darfur. Der
er generelt opbakning til et tæt samarbejde med andre internationale organisationer om støt-
te til AU’s indsats samt til en FN overtagelse af AU’s mission i området.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sudan har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser), senest den 17.-18. juli 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
303098_0008.png
8
4. (Evt.) Den Demokratiske Republik Congo (DR Congo)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Den Demokratiske Republik Congo i lyset af præsidentvalget den 30.
juli og de efterfølgende uroligheder.
2. Baggrund
Den Demokratiske Republik Congo afholdte den 30. juli de første frie og demokratiske valg
i landets historie. Der var valg til præsidentposten og til landets parlament En anden valg-
runde til præsidentvalg afholdes den 29. oktober. Den 29. december afholdes valg til Senatet
og den 16. januar 2007 afholdes de sidste valg til provinsguvernørposterne. FN og EU har
støttet valgafholdelsen økonomisk samt bidraget til sikkerheden i landet under valgperioden.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at have en drøftelse af situationen i Den Demokratiske Republik Congo
efter præsidentvalget, hvor ingen af kandidaterne opnåede de nødvendige 50% af stemmer-
ne. Samtidig forventes Rådet at drøfte urolighederne, som fandt sted mellem valgets vindere
– præsident Kabila og vicepræsident Bemba – og deres styrker omkring offentliggørelsen af
valgresultatet. Kampene stod på mellem den 20. august og 22. august. 23 rapporteredes døde
og mere end 43 såret. En række diplomater kom under beskydning i forbindelse med et be-
søg hos Bemba, og de måtte redes ud af EUFOR samt MONUC. EU har forstærket sin mili-
tære tilstedeværelse i hovedstaden som følge af kamphandlingerne. En våbenhvile blev ind-
gået den 22. august. Rådet forventes at gentage sin opfordring til parterne om at efterleve
den indgåede aftale af 22. august.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at en fredelig gennemførelse af anden valgrunde i DR Congo er
overordentlig vigtig for at sikre, at den demokratiske udvikling i landet fortsætter. På den
baggrund kan regeringen støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne
med at fremme en fredelig løsning. På grund af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i
EU's militære mission i DR Congo, men bidrager til politimissionen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg til orientering forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne relationer) den 17.-18. juli 2006 samt forud for det
ekstraordinære rådsmøde den 25. august 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
303098_0010.png
10
5. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at fortsætte drøftelserne af den aktuelle situation i Mellemøsten, herunder især situationen i
Libanon og den israelsk-palæstinensiske konflikt.
2. Baggrund
Under det ekstraordinære rådsmøde den 25. august 2006 blev der opnået enighed om råds-
konklusioner, hvori EU-landene udtrykte støtte til implementeringen af FN’s Sikkerheds-
rådsresolution 1701 gennem bidrag til en udvidelse af FN’s nuværende mission i området
(UNIFIL). Flere lande med Frankrig, Italien og Spanien i spidsen gav tilsagn om landmilitæ-
re troppebidrag. Der blev desuden afgivet tilsagn om bidrag med fly og maritime enheder.
Danmark bekræftede, med forbehold for Folketingets endelige godkendelse, at kunne bidra-
ge med en korvet og/eller to standard flex skibe. Frankrig blev af FN anmodet om at forestå
ledelsen af UNIFIL-styrken frem til udgangen af februar 2007, hvorefter Italien vil overtage
ledelsen. Det bekræftedes, at EU også har en nøglerolle for så vidt angår genopbygning og
forbedringer på det humanitære område. Endelig blev det understreget, at der er behov for
at fokusere på den israelsk-palæstinensiske konflikt og et bredere fokus på løsning af konflik-
terne i Mellemøsten, herunder hvordan EU – i tæt samarbejde med andre internationale ak-
tører – kan bidrage til en ny fredsindsats i Mellemøsten.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte den aktuelle situation i Mellemøsten, herunder status for imple-
mentering af FN’s Sikkerhedsrådsresolution 1701 om Libanon og EU’s muligheder for at
fremme en politisk proces mod en forhandlet løsning på den israelsk-palæstinensiske kon-
flikt. Rådet forventes desuden at vedtage fælles holdning og rådsforordning, som sikrer im-
plementering af våbenembargoen i Resolution 1701.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Der er jf. punkt 2 tidligere givet dansk tilsagn, med forbehold for Folketingets endelige god-
kendelse, om at bidrage med en korvet og/eller to standard-flex skibe. Drøftelserne på dette
rådsmøde ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne med at
fremme en fredelig løsning. Regeringen kan støtte gennemførelsen i EU af sanktionerne in-
deholdt i FN’s Sikkerhedsrådsresolution 1701 (2006).
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om en aktiv indsats
fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europavalg forud for det ekstraordinære
rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne relationer) den 25. august 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
303098_0012.png
12
6. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af sagen om det iranske atomprogram.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) har løbende drøftet sagen om det
iranske atomprogram, herunder senest på mødet den 25. august 2006.
Styrelsesrådet for Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) vedtog den 24. september
2005 en resolution om det iranske atomprogram, som bl.a. fastslog, at Iran ikke har efterle-
vet sine forpligtelser i henhold til NPT-traktaten, samt at Irans hemmeligholdelse af atomak-
tiviteter og utilstrækkelige samarbejde med IAEA rejser spørgsmål, som falder inden for Sik-
kerhedsrådets kompetence. Den 9. januar 2006 genoptog Iran i strid med flere IAEA-
resolutioner aktiviteter under det suspenderede iranske uranberigelsesprogram. Primo febru-
ar d.å. besluttede IAEA’s Styrelsesråd formelt at rapportere sagen til Sikkerhedsrådet. Den
29. marts d.å. vedtog Sikkerhedsrådet en erklæring, som bl.a. udtrykker alvorlig bekymring
over de iranske atomaktiviteter samt opfordrer Iran til at efterleve IAEA’s resolutioner, her-
under genetablere fuld suspension af landets berigelsesaktiviteter.
I forbindelse med rådsdrøftelsen den 15. maj d.å. blev der vedtaget konklusioner, som i lyset
af Irans fortsat manglende efterlevelse af landets forpligtelser udtrykker opbakning til, at Sik-
kerhedsrådet pålagde Iran bindende krav om bl.a. at suspendere landets uranberigelsesaktivi-
teter. Dog understregedes tillige EU’s fortsatte opbakning til en diplomatisk løsning på sa-
gen, herunder at EU var villig til - såfremt Iran efterlever IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedta-
gelser - at fremkomme med et fornyet udspil til Iran med henblik på at udvikle et sikkert,
fuldt kontrolleret og entydigt civilt atomprogram (uden egen iransk uranberigelseskapacitet).
USA meddelte den 31. maj d.å., at man var parat til sammen med EU-trioen at deltage i di-
rekte forhandlinger med Iran, under forudsætning af at Iran suspenderer alle uranberigelses-
aktiviteter. Umiddelbart herefter opnåedes enighed mellem EU, USA, Kina og Rusland om
et forhandlingsudspil til Iran. Under forudsætning af fuld iransk efterlevelse af IAEA’s og
Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder kravet om suspension af iranske uranberigelsesaktivi-
teter, blev Iran tilbudt forhandlinger bl.a. om international støtte til udvikling af et civilt
atomprogram, herunder opførelsen af en letvandsatomreaktor samt forsyning af brændsel,
under fuld international kontrol og uden egen iransk uranberigelse. Herudover indgår forslag
om samarbejde på ikke-nukleare områder.
Forhandlingsudspillet til Iran blev den 6. juni d.å. præsenteret i Teheran af EU’s Høje Re-
præsentant, Javier Solana. I juli 2006 gennemførtes et antal møder med Iran vedrørende ud-
spillet. Irans manglende vilje til at engagere sig konstruktivt heri, herunder acceptere en su-
spension af iransk uranberigelsesaktivitet, betød, at der mellem EU-trioen, Kina, Rusland og
USA opnåedes enighed om, at sagen skulle genoptages i Sikkerhedsrådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Sikkerhedsrådet vedtog den 31. juli 2006 resolution 1696 vedrørende det iranske atompro-
gram. Under henvisning til Pagtens artikel 40 under kapitel VII (som vedrører midlertidige
forholdsregler forud for gennemførelsen af tvangsforanstaltninger) opfordrede Sikkerheds-
rådet heri Iran til omgående at efterleve IAEA’s og Sikkerhedsrådets tidligere vedtagelser for
at etablere den nødvendige tillid og afklare udestående spørgsmål vedrørende Irans atomak-
tiviteter. Sikkerhedsrådet krævede derudover eksplicit, at Iran suspenderer samtlige aktivite-
ter relateret til uranberigelse og oparbejdning, herunder også til forsknings- og udviklings-
brug. Efterleves resolutionen ikke, erklærede Sikkerhedsrådet sig parat til at vedtage tiltag
mod Iran på grundlag af artikel 41 under kapitel VII (som vedrører sanktioner).
Iran afgav den 22. august 2006 et formelt men endnu ikke offentliggjort svar på det forslag,
som EU’s Høje Repræsentant Javier Solana præsenterede i Teheran den 6. juni 2006. For
indeværende foregår en nærmere analyse af - og konsultationer med Iran om - det iranske
svar. IAEA’s generaldirektør fremkom en statusrapport den 31. august 2006 vedrørende
iransk efterlevelse af resolution 1696. I henhold til rapportens oplysninger kan det konstate-
res, at Iran - som offentligt erklæret fra iransk side – ikke har efterlevet resolution 1696, her-
under kravet om suspension af uranberigelse.
Menneskerettighedssituationen i Iran er fortsat alvorlig og under forværring
.
EU trojkaen i
Teheran demarcherede den 27. august 2006 vedr. menneskerettighedssituationen i landet,
herunder en række specifikke sager. I den forbindelse tilkendegav de iranske myndigheder, at
de accepterede modaliteterne for næste runde af dialogen om menneskerettigheder mellem
EU og Iran. Møderunden ventes afholdt i december. Det er dog fortsat vanskeligt at få de
iranske myndigheder i tale i forhold til de konkrete sager, der er blevet rejst fra europæisk
side.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På det kommende rådsmøde ventes en statusdrøftelse med fokus på den seneste udvikling i
atomsagen. Det forventes, at EU3-landene og den Høje Repræsentant på baggrund af møder
med Iran samt konsultationer vedrørende Irans atomprogram vil fremkomme med forslag
om, herunder søge støtte til, den videre håndtering af sagen. Spørgsmålet om, hvornår og
hvordan Sikkerhedsrådet eventuelt skal søges involveret fremover, herunder sanktionsaspek-
tet, forventes at indgå i Rådets drøftelse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s målsætning fortsat må være en fuldstændig og verificerbar iransk
efterlevelse af IAEA’s og Sikkerhedsrådets vedtagelser, herunder garanti for det iranske
atomprograms udelukkende civile karakter. I den forbindelse tillægges suspension af iranske
uranberigelsesrelaterede aktiviteter afgørende betydning. Såfremt man fra iransk side fasthol-
der sin afvisning af at efterleve resolution 1696, forudses forslag om yderligere tiltag i Sik-
kerhedsrådet i overensstemmelse med resolutionen, herunder eventuelt sanktioner. I givet
fald finder regeringen det vigtigt, at der gives tid til, at også eventuelle yderligere tiltag vedta-
ges med størst mulig enighed i Sikkerhedsrådet, ligesom det fra dansk side prioriteres at den
hidtidige enighed i EU-kredsen fastholdes.
På menneskerettighedsområdet er det positivt, at Iran nu har accepteret modaliteterne for
den næste runde af dialog om menneskerettigheder mellem EU og Iran. Ligeledes positivt at
de iranske myndigheder nu har løsladt Hr. Ramin Jahanbegloo. Regeringen er dog fortsat
meget bekymret over menneskerettighedssituationen i Iran, og de iranske myndigheders til-
bageholdenhed i drøftelsen af konkrete sager.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for Rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 25. august 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
303098_0015.png
15
7. (Evt.) Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Et nyt partnerskab for Irak, kaldet Iraq Compact, blev lanceret den 27. juli 2006 i New York. FN. Der
er nedsat en styrekomité med den irakiske regering (vice-premierminister Barhem Salih) og FN (vicegeneral-
sekretær Malloch-Brown samt missionschef Qazi) som co-chairs og deltagelse af Verdensbanken, IMF og
andre regionale finansielle institutioner. Derudover samarbejder de to co-chairs med en forberedelsesgruppe, der
primært har en rådgivende funktion. EU står som en af de største donorer, og EU-Kommissionen er inviteret
med i forberedelsesgruppen (herunder den 10. september i Abu Dhabi). Det kan ikke udelukkes, at der på
rådsmødet vil være en drøftelse af Iraq Compact samt EU’s stillingtagen til modellen, egen rolle og andre
relevante aspekter, men også mulighed at Irak tages af dagsordenen.
2. Baggrund
EU’s samlede engagement i Irak er under udbygning. Der er i efteråret 2005 undertegnet en
fælles erklæring om gennemførelse af en politisk dialog mellem EU og Irak. Beslutningen
vedr. oprettelsen af et EU-Kommissionskontor i Bagdad er under implementering. Desuden
er EU fortsat engageret i Iraks genopbygning, herunder retssikkerhed og respekt for menne-
skerettigheder via EUJUST LEX-retsstatsmissionen, hvis mandat medio april d.å. blev udvi-
det og forlænget med yderligere 18 måneder (1. juli 2006 – 31. december 2007). På rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 20.-21. marts 2006 besluttede Rå-
det at bemyndige Europa-Kommissionen til at åbne forhandlinger om en handels- og sam-
arbejdsaftale med Irak.
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 15.-16. maj 2006 ved-
tog Rådet rådskonklusioner, der bød forhandlingsgennembruddet i den politiske proces,
herunder udpegelsen af en præsident, en ny designeret premierminister og en parlaments-
formand, velkommen. Rådskonklusionerne gentog endvidere EU’s håb om en snarlig dan-
nelse af en bred samlingsregering samt bekræftede EU’s fortsatte engagement i Irak.
På rådsmødet den 12.-13. juni 2006 blev der vedtaget rådskonklusioner, hvoraf det bl.a.
fremgår, at Rådet hilser dannelsen af en ny irakisk samlingsregering velkommen. Konklusio-
nerne gentager EU’s fordømmelse af terrorhandlinger og vold og opfordrer til sekterisk for-
soning. Desuden bemærkes EU’s vilje til at samarbejde med den nye irakiske regering og den
irakiske befolkning i bestræbelserne på at tilvejebringe sikkerhed, fred og udvikling. Endvide-
re bemærkes EU’s håb om hurtigt at indgå i en politisk dialog med den ny regering.
Af konklusionerne fremgår det, at EU har til hensigt at støtte Irak inden for følgende områ-
der:
Demokrati og god regeringsførelse, fx via støtte til national forsoning og revision af
forfatningen i samarbejde med FN.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Bidrage til etableringen af en retsstat, hvor respekten for menneskerettigheder opret-
holdes, bl.a. via forlængelsen af mandatet for EUJUST LEX-retsstatsmissionen.
Støtte til nationale og regionale myndigheder fsva. tilvejebringelse af basale offentlige
goder og generel beskæftigelsesmuligheder.
Støtte til Iraks økonomiske udvikling bl.a. ved at starte forhandlinger om indgåelsen
af en handels- og samarbejdsaftale.
Støtte til udviklingen af et effektivt og transparent administrationsapparat.
Udvidelse af EU’s tilstedeværelse i Irak via den snarlige udpegelse af en leder af EU-
kommissionskontoret i Bagdad.
Rådet godkendte endvidere forlængelsen af mandatet for head of mission for EUJUST LEX.
På rådsmødet den 17.-18. juli 2006 blev Irak taget af dagsordenen pga. forventning om om-
fattende drøftelser af situationen i Libanon samt Iran.
Der foregår nu på irakisk initiativ konsultationer vedrørende udformningen af en Iraq Com-
pact. Finalisering forventes ultimo 2006. Modellen er kendt fra Afghanistan og indebærer en
gensidig aftale mellem Compactens medlemmer og regeringen, hvor regeringen forpligter sig
til gennemførelse af reformer og tiltag, medens donorer forpligter sig til at støtte deres gen-
nemførelse. Compacten blev formelt lanceret den 27. juli 2006 og FN’s vicegeneralsekretær
Malloch-Brown samt den irakiske vice-premierminister Barhem Salih leder de videre konsul-
tationer. Compacten ventes primært at have et økonomisk fokus. EU står som en af de stør-
ste donorer, og EU-Kommissionen er inviteret med i forberedelsesgruppen. Der er for nær-
værende ikke tale om at finde yderligere midler end de allerede besluttede tiltag og pro-
grammer. Udenrigsministeren har af FN’s generalsekretær fået invitation til at deltage i et
møde på ministerniveau i en bredere kreds end forberedelsesgruppen og styrekomiteen den
18. september i New York.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet forventes en status for EU’s rolle i Irak med fokus på Iraq Compact samt
EU’s stillingtagen til modellen, egen rolle og andre relevante aspekter, men også mulighed
for at Irak tages af dagsordenen.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Der er jf. punkt 2 for nærværende ikke tale om at finde yderligere midler end de allerede be-
sluttede tiltag og programmer. Drøftelserne på dette rådsmøde ventes ikke at have konse-
kvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man generelt et styrket EU-engagement, herunder videreførelsen af
den politiske dialog mellem EU og Irak. Danmark er tilfreds med oprettelsen af et EU-
Kommissionskontor i Bagdad i juli 2006. Danmark finder, at EU fortsat bør yde støtte til
Irak for at sikre opretholdelse af retssikkerhed og respekt for menneskerettigheder. Danmark
støtter, at EU aktivt engagerer sig i konsultationerne om etableringen af en Iraq Compact og
finder, at der må arbejdes på en central placering for EU i den videre proces. Engagementet
skal ske i overensstemmelse med den irakiske regerings ønsker mhp. at sikre en stærk lokal
forankring.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er støtte til det nuværende EU-engagement i Irak. Der er en generel positiv indstilling til
den irakiske regerings initiativ vedr. Compacten, men da det præcise indhold og mekanismer
til gennemførelsen fortsat ikke er definerede, vil flere lande givet forbeholde sig endelig stil-
lingtagen, til disse spørgsmål er afklarede.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. juli 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
303098_0018.png
18
8. Nybeskikkelse af Regionsudvalget for perioden 2006-2010
Punktet er taget af dagsordenen.