Europaudvalget 2005-06
2754 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
307447_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
22. september 2006
121-14
EU- og Luftfartskontoret
Frederik Gelineck Fisker
Telefon 33 92 78 52
[email protected]
Samlenotat: Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)
den 12. oktober 2006
Dagsordenspunkt 1: Midtvejsevaluering af Hvidbogen fra 2001 om EU’s
transportpolitik ................................................................................................... 2
Dagsordenspunkt 2: Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-
Parlamentet om Godslogistik i Europa – nøglen til bæredygtig mobilitet. ......... 7
Dagsordenspunkt 3: Satellitnavigationssystemet Galileo ..................................17
Dagsordenspunkt 4: Fælles regler for civil luftfartssikkerhed (security) .......... 28
Dagsordenspunkt 5: Eksterne relationer på luftfartens område ....................... 38
Dagsordenspunkt 6: Protokollen til Alpekonventionen vedrørende transport. 40
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Midtvejsevaluering af Hvidbogen fra 2001 om
EU’s transportpolitik
Nyt notat.
Resumé:
Kommission har udsendt sin midtvejsevaluering af hvidbogen fra 2001 om
EU's transportpolitik. Transportpolitikkens overordnede mål fortsat er de
samme: En konkurrencedygtig, sikker og miljøvenlig mobilitet, men Kommis-
sionen nedtoner en ensidig satsning på miljøaspektet i transportpolitisk
sammenhæng og fokuserer mere på vækst og beskæftigelse i overensstemmel-
se med Lissabon-strategien.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen udsendte i 2001 en hvidbog med titlen: ”Den europæiske trans-
portpolitik frem til 2010 – De svære valg”. Hvidbogen er Kommissionens vision
om EU’s transportpolitik frem til 2010, og fokuserer meget på behovet for at
skifte transportform væk fra vejtransport til især jernbanetransport, men også
til søtransport og transport ad indre vandveje.
Kommissionen har den 22. juni 2006 vedtaget en meddelelse (engelsk version),
der indeholder en midtvejsevaluering af ovennævnte Hvidbog og de deri inde-
holdte forslag til den transportpolitiske kurs frem mod 2010. Hovedtrækkene i
forslaget til midtvejsevalueringen er følgende:
Kommissionen anfører, at målet stadig er et effektivt transportsystem, der mu-
liggør en høj grad af mobilitet for borgere og virksomheder i EU samtidig med,
at der tages hensyn til miljøet, vækst og beskæftigelse i EU og virkningerne af
globaliseringen. Dermed er transportområdet et kerneområde i den fornyede
Lissabon-proces, der har som ambition at gøre EU til den stærkeste videns-
økonomi i verden.
I midtvejsevalueringen nedtoner Kommissionen en ensidig satsning på miljø-
aspektet i transportpolitisk sammenhæng og fokuserer mere på vækst og be-
skæftigelse i overensstemmelse med Lissabon-strategien. Kommissionen læg-
ger, i forhold til den oprindelige Hvidbog, op til en mere balanceret og realistisk
målsætning i forhold til at flytte gods fra vej til andre transportformer.
Side 2/41
Kommissionen konstaterer, at de tiltag, som Kommissionen foreslog i Hvidbo-
gen fra 2001, ikke er tilstrækkelige til at nå ovennævnte mål for EU’s trans-
portpolitik. Der er derfor behov for en bredere, mere fleksibel transportpolitisk
”værktøjskasse”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0003.png
Kommissionen forventer, at transportarbejdet i EU vil stige med 45 % for gods-
transport og 35 % for persontransport i perioden 2000 – 2020. Samtidig med
at transportsektoren bidrager væsentligt til væksten i EU (Kommissionen for-
venter en stigning i BNP på 52 % i samme periode), er der derfor behov for at
gøre noget for at modvirke transportens omkostninger for samfundet.
Det konstateres på denne baggrund, at der er behov for at afkoble sammen-
hæng mellem mobilitet og mobilitetens negative virkninger. Den fremtidige
transportpolitik må derfor fokusere på et udnytte hver enkelt transportforms
potentiale bedre. Det anføres, at en europæisk bæredygtig mobilitetspolitik må
bygge på en bredere vifte af værktøjer med henblik på at opnå øget anvendelse
af mere miljøvenlige transportformer hvor det er muligt, men samtidig må hver
enkelt transportform i sig selv blive mere miljøvenlig. Denne anskuelsesmåde
adskiller sig fra den ovennævnte hovedlinje i Hvidbogen fra 2001, hvor der blev
fokuseret markant på et skifte væk fra vejtransport.
Under overskriften ’Mobilitet i det indre marked’ anføres for vejtransportens
vedkommende, at de markedsmæssige rammer er veletablerede. Det følger af
tidligere EU-beslutninger i EU, at senest i 2009 vil cabotage-markedet også væ-
re åbnet for de nye medlemsstater. Der er fælles regler for professionelle kvali-
fikationer og arbejdsbetingelser. Den fremtidige udvikling vil være influeret af
de eksisterende afgiftsmæssige forskelle mellem medlemsstaterne. Navnlig de
betydelige forskellige i afgifterne på brændstof må indsnævres.
For jernbanetransportens vedkommende gælder, at den lovgivningsmæssige
ramme for godstransporten vil være færdiggjort i 2007. Med vedtagelsen af den
tredje jernbanepakke liberaliseres den internationale persontransport med
jernbane fra 2010. Kommissionen vurderer, at EU nu må vende opmærksom-
heden mod de tilbageværende strukturelle forhindringer for jernbanesektorens
konkurrencedygtighed, f.eks. manglende interoperabilitet, manglende fælles
anerkendelse af rullende materiel og sammenhæng mellem IT-systemer.
Det indre marked på luftfartsområdet er en realitet for så vidt angår selve luft-
transportmarkedet. Der er imidlertid behov for at udvide det indre marked til
også at omfatte lufthavne og lufttrafikstyring. Der er også behov for tiltag med
henblik på at reducere luftfartens miljøbelastning.
På søfartsområdet er det indre marked ikke fuldt udviklet, idet transporter mel-
lem medlemslandene betragtes som eksterne i henhold til internationale regler.
En afhjælpning heraf vil bl.a. bidrage til at nærskibsfart kan blive integreret
fuldt i Fællesskabets logistiske systemer. Samtidig indebærer den forventede
vækst i søtransporten, at man må fokusere på, om denne vækst kan absorberes
af EU’s havneinfrastruktur.
Om forholdene på tværs af transportformerne anfører Kommissionen under
overskriften ”Pålidelig og sikker mobilitet for borgerne”, at der bl.a. er behov
Side 3/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0004.png
for at se nærmere på beskæftigelse og arbejdsforhold, passagerers rettigheder,
sikkerhed (både safety og security) og transport i byer.
For så vidt angår energiforbruget i transportsektoren anføres, at transportsek-
toren står for 71 % af det samlede olieforbrug i EU, og at vejtransportsektoren
står for 60 % af det samlede olieforbrug. De høje oliepriser og behovet for at
reducere EU’s strategiske afhængighed af olie understreger behovet for at kon-
trollere energiforbruget. Kommissionen vil i efteråret 2006 fremlægge en hand-
lingsplan vedr. energieffektivitet. Desuden foreslås forskning, anvendelse og
markedsintroduktion af nye lovende teknologier som intelligent energistyring i
køretøjer eller alternative brændstoffer som avancerede biobrændstoffer, brint
eller brændselsceller.
Hvad angår infrastrukturområdet, anfører Kommissionen at der må skelnes
mellem den geografisk centrale del af EU og de mere perifere områder. I den
centrale del af Europa er der betydelige trængselsproblemer, som til dels kan
afhjælpes med intelligente mobilitetsløsninger og styret efterspørgsel, men der
er også behov for ny eller forbedret infrastruktur. I de mere perifere dele af EU
er tilgængelighed hovedproblemet. Hvad angår finansieringen af infrastruktur
anfører Kommissionen, at p.g.a. begrænsede budgetressourcer bør TEN-
midlerne koncentreres om kritiske grænseoverskridende sektioner og andre
flaskehalse i prioritetsprojekterne i de lande, som ikke kan modtage støtte fra
Struktur- og Samhøringshedsfondene – eksempelvis projektet vedrørende en
fast forbindelse over Femern Bælt. Desuden mener Kommissionen at brugerbe-
taling i højere grad skal bidrage til finansieringen af kommercielt bæredygtige
dele af transportnettene.
I relation til transportsektorens globale dimension anfører Kommissionen, at
den eksterne dimension bør være integreret i EU’s generelle transportpolitik
samtidig med, at EU’s transportpolitik må være del af bredere relationer med
tredjelande og organisationer. Det er Kommissionens opfattelse, at et EU-
medlemskab i internationale samarbejdsorganisationer og bilaterale EU-
relationer med de vigtigste handelspartnere er den mest effektive måde at re-
præsentere EU’s og medlemsstaternes koordinerede interesser.
Som konklusion anføres i midtvejsevalueringen, at transportpolitikkens over-
ordnede mål fortsat er de samme: En konkurrencedygtig, sikker og miljøvenlig
mobilitet, som er i fuld overensstemmelse med den reviderede Lissabondags-
orden vedr. beskæftigelse og vækst.
2. Gældende dansk ret
Der er ikke tale om nogen retsakt og der foreligger derfor ikke gældende dansk
lovgivning.
Side 4/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0005.png
3. Høring
Hvidbogen er sendt i høring hos følgende institutioner, virksomheder og orga-
nisationer med frist 28. august 2006:
Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforenin-
gen for Handel, Transport og Service (AHTS), Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Jernbaneforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd,
Danske Speditører, Det Kommunale Kartel, Handels- og Kontorfunktionærer-
nes Forbund i Danmark/Service, HK Trafik og Jernbane, International Trans-
port Danmark, Kommunernes Landsforening, Dansk Industri, Rederiforenin-
gen, FDM, Bilimportørerne, Landsorganisationen i Danmark og Fagforbundet
3 F.
Side 5/41
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-
mæssige konsekvenser
Midtvejsevalueringen medfører i sig selv ikke nogen statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske, administrative og miljømæssige konsekvenser. Når midt-
vejsevalueringen udmøntes i konkrete forslag vil konsekvenserne blive vurderet
i grundnotater herom.
5. Nærhedsprincippet
Når midtvejsevalueringen udmøntes i konkrete forslag vil konsekvenserne blive
vurderet i nærhedsnotater herom.
6. Dansk holdning
Den danske regering er umiddelbart positivt indstillet over for midtvejsevalue-
ringen, som understreger transportens store betydning for udviklingen i EU.
Desuden er det positivt, at der satses på en omlægning af TEN-støtten, så den-
ne i højere grad tilfalder infrastrukturomlægninger af grænseoverskridende ka-
rakter (f.eks. Femernbælt). En ændring man fra dansk side kan støtte.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke reaktioner i forhold til midtvejsevalueringen af
Hvidbogen. Medlemslandene har dog haft mulighed for at udtale sig om Hvid-
bogen under det engelske formandskab i 2005 og det må derfor forventes at
Kommissionen har taget en række af disse reaktioner til efterretning.
8. Tidligere forlæggelse i Europaudvalget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0006.png
Den fremlagte midtvejsevaluering KOM(2006) 314 har ikke tidligere været fo-
relagt Europaudvalget, men Hvidbogen er præsenteret i grundnotat af 5. okto-
ber 2001, som er forelagt Europaudvalget den 12. oktober 2001 i forbindelse
med forelæggelse af Rådsmøde (transport og telekommunikation) den 15.-16.
oktober 2001.
Side 6/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0007.png
Dagsordenspunkt 2: Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet om Godslogistik i Europa – nøglen til bæredygtig
mobilitet.
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionens meddelelse beskriver de logistiske udfordringer Europa står
overfor i dag. Væksten i transportsektoren medfører en stigende belastning af
infrastrukturen og miljøet, og Kommissionen ønsker i den forbindelse at ska-
be intelligente løsninger. Der forslås bl.a. at der nedsættes en arbejdsgruppe,
der skal komme med løsningsforslag i forhold til flaskehalse i Europa samt at
brugen af forskellige transportformer i en enkelt transportkæde forstærkes.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har i sin midtvejsevaluering af 28. juni 2006 (KOM(2006)314)
af hvidbogen fra 2001 om Fællesskabets transportpolitik fremhævet behovet
for bedre logistiske løsninger i Europa, hvis man skal sikre bæredygtig mobili-
tet og undgå store infrastrukturproblemer i fremtiden.
Kommissionen har oversendt en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet
om Godslogistik i Europa – nøglen til bæredygtig mobilitet (KOM(2006)336).
I meddelelsen beskrives de logistiske udfordringer, Europa står overfor i frem-
tiden. Et hovedelement i Kommissionens meddelelse er, at det anføres, at der i
takt med den stigende vækst i godstransporten er sket en stigende belastning af
infrastrukturen med bilkøer, færdselsulykker og forurening til følge.
Kommissionen er af den opfattelse, at problemer knyttet til Europas transport-
system kan optimeres ved hjælp af avancerede logistikløsninger, der bl.a. kan
øge effektiviteten af forskellige transportformer og kombinationer heraf. Det vil
resultere i, at færre transportenheder såsom motorkøretøjer, jernbanevogne og
fartøjer skal transportere mere gods. Miljøpåvirkningen reduceres i takt her-
med. Jernbaner og indre vandveje skal moderniseres. Fragtflyvning skal inte-
greres bedre i systemet. Den positive udvikling i søtransport over korte afstan-
de skal forstærkes. Den oceangående søtransport og dens forbindelser på land
skal styrkes.
Logistik får stigende betydning i den globaliserede verden og konkurrence fra
USA og Fjernøsten er ved at blive en betydende faktor, som kan få følger for
knudepunkter (havne og lufthavne) og infrastrukturkapacitet. Kommissionen
foreslår derfor, at der sikres en fortsat markeds- og forretningsintegration via
europæisk samarbejde med andre store logistikcentre i verden.
Side 7/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0008.png
Kommissionen gennemførte i februar 2006 en høring om intermodal logistik,
og resultatet viste, at der overordnet er interesse for at oprette europæiske
rammer for løsning af godslogistikkens problemer.
På baggrund af dette nævner Kommissionen følgende mulige indsatsområder:
Kommissionen ønsker at identificere og løse de flaskehalsproblemer, der i sti-
gende grad forhindrer en hurtig udvikling af godstransportlogistikken i Europa.
Kommissionen ønsker i den forbindelse at etablere en række grupper beståen-
de af repræsentanter fra medlemsstaterne og godslogistikerhvervet med hen-
blik på at dele knowhow og stimulere udviklingen af politik på området.
Inden for informations- og kommunikationsteknologi er det afgørende, at na-
tionale systemer som f.eks. intelligente transportsystemer udvikles på bag-
grund af fælles standarder, således at systemerne ikke udgør en teknisk han-
delshindring for europæiske operatører.
Der bør fokuseres mere på uddannelse og livslang læring inden for logistikom-
rådet, og der arbejdes på et udspil om gensidig anerkendelse og certificering af
godstransportlogistikere.
Den nuværende brug af infrastrukturen skal optimeres med effektive og bære-
dygtige logistikløsninger. Kommissionen ønsker bedre udnyttelse af den eksi-
sterende infrastruktur og foreslår i den forbindelse bl.a., at unødvendig tom-
kørsel reduceres samt at lasteevnen for f.eks. lastbiler udnyttes fuldstændig.
En bedre anerkendelse af kvalitet på tværs af grænserne i EU vil skabe større
ensartethed i vurderingen af logistiske resultater. Kommissionen foreslår i den
sammenhæng at indføre en mærkning af de bedste logistiske resultater i bran-
chen, hvor der bl.a. tages højde for miljøstandarder og effektivitet. I samme
øjemed arbejdes der på en handlingsplan, som opmuntrer til indretning af et
godsorienteret jernbanenet, der giver mulighed for særlige godstransportkorri-
dorer. Sådanne korridorer vil ifølge Kommissionen hjælpe til at opnå betydelig
bedre pålidelighed, et højere præstationsniveau og en bedre konkurrenceevne
inden for international jernbanegodstransport.
Inden for søtransport kan godslogistikken forbedres ved en bedre koordinering
mellem de nationale toldmyndigheder. Kommissionens forslag om papirløst
miljø for told og handel er her en mulig løsning.
Brugen af forskellige transportformer i en enkelt transportkæde bør forstærkes.
Med udgangspunkt i de gode erfaringer fra Shortsea Promotion Centre skal de
multimodale kæder udbygges til også at omfatte logistikløsninger for trans-
portkæder på land. I den forbindelse er det også afgørende, at der skabes ensar-
tede ansvars- og erstatningsforpligtigelser for de forskellige transportformer.
Side 8/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0009.png
Kommissionen ønsker, at ovenstående tiltag skal munde ud i en handlingsplan
for godstransportlogistik i 2007.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
2. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
3. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos følgende institutioner, virksomheder og or-
ganisationer med frist 28. august 2006:
Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforenin-
gen for Handel, Transport og Service (AHTS), Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Jernbaneforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd,
Danske Speditører, Det Kommunale Kartel, Handels- og Kontorfunktionærer-
nes Forbund i Danmark/Service, HK Trafik og Jernbane, International Trans-
port Danmark, Kommunernes Landsforening, Dansk Industri, Danmarks Re-
deriforening, FDM, Bilimportørerne, Landsorganisationen i Danmark og Fag-
forbundet 3 F.
Side 9/41
Af høringssvarene fremgår følgende:
Landbrugsrådet
tilråder, at Kommissionen arbejder videre med de emner,
hvor Kommissionen har en afgørende rolle, men spiller en mere tilbagetrukken
rolle på områder, hvor der reelt er markedets aktører, som afgør udviklingen.
Landbrugsrådet knytter endvidere følgende kommentarer til meddelelsen:
Kommissionen hævder, at informations- og kommunikationsteknologi skal
bringes i øget anvendelse, f.eks. i form af elektroniske dokumenter, sporing af
gods m.v. gennem Galileo-systemet. Dette støttes fuldt ud, såfremt også de pri-
vate logistik- og leveringsdokumenter, der er knyttet til varehandlen, får mu-
lighed for at benytte denne teknologi. Det er dog i denne sammenhæng vigtigt,
at det ikke bliver laveste fællesnævner, som bliver standard. Det er, ifølge
Landbrugsrådet væsentligt for dansk fødevareeksport, at man kan benytte sig
af topmoderne elektroniske systemer. Kommissionen ønsker at nedsætte ak-
tørbaserede fokusgrupper, som skal identificere ”flaskehalse” af forskellig art
for logistikken. Landbrugsrådet støtter som udgangspunkt denne idé, men fast-
slår samtidig, at den skal begrænses til de områder, hvor der kan skabes dyna-
mik i processen ved at belyse aktuelle behov, som Kommissionen reelt kan på-
virke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0010.png
Kommissionen nævner behovet for uddannelse og gensidig anerkendelse af
uddannelse/certificering mellem landene. Landbrugsrådet mener, at der er tale
om et godt initiativ, som kan bidrage til at tiltrække, fastholde og udnytte ar-
bejdskraftressourcer i EU.
Kommissionen foreslår et ”Logistik excellence” –mærke og + benchmark af lo-
gistikoperatører i Europa. Landbrugsrådet støtter dette tiltag, men mener dog,
at et sådant mærke bør være et privat initiativ.
Landbrugsrådet støtter, at Kommissionen går i gang med at lave en ordning for
modulvogntog i EU.
Etablering af multimodale terminaler i tilknytning til det europæiske trans-
portnet bør, ifølge Landbrugsrådet, foregå i et samarbejde mellem private og
offentlige aktører.
Danmarks Rederiforening
værdsætter, at Kommissionen har fokus på at
optimere hele transportkæden. Til orientering vedlægger de en kommentar
vedrørende logistikhøringen fra den europæiske rederiforening, som de kan til-
slutte sig. Af høringssvaret fremgår bl.a.:
Udviklingen af intermodal logistik og vurderingen af kvaliteten i sekto-
ren bør overlades til markedskræfterne.
Intermodal transport i Europa skal være international i sin karakter, og
det skal derfor undgås, at EU opsætter et sæt rammebetingelser i Euro-
pa, som ikke er i overensstemmelse med de internationale standarder
Der bør fokuseres på udviklingen af den generelle infrastruktur og i
særdeleshed på udviklingen af havne (f.eks. ved liberalisering).
Side 10/41
Herudover fremhæver Rederiforeningen følgende:
EU bør afholde sig fra at udforme regionale ansvarsregler og transport-
dokumenter. EUs transportsystem er integreret i den globale trans-
portkæde, og derfor bør internationale løsninger søges og respekteres.
Det må sikres, at 45-fods containere fortsat kan benyttes.
Havne og tilknyttede infrastruktur bør udbygges og fortsat effektivise-
res.
Et politisk/administrativt fastsat ”quality label” vil ikke være gavnligt
og alene føre til øget bureaukrati.
DSB
bemærker, at de som bekendt ikke opererer som godsoperatør, men at
området alligevel har betydning for DSB, idet den eksisterende infrastruktur
overvejende anvendes til både gods- og passagertrafik.
Kommissionens meddelelse fokuserer bl.a. på identifikation og løsning af fla-
skehalsproblemer, hvoraf mange vedrører omlastningsfaciliteter og godstermi-
naler. En række flaskehalse vedrører imidlertid selve skinnenettet – incl. sig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0011.png
nalanlæg mv. – og giver anledning til såvel kapacitetsmangel som kvalitetsbrist
i forhold til markedets krav og forventninger. Ved afhjælpning af disse proble-
mer vil det, ifølge DSB, være vigtigt at tilgodese både gods- og persontrafikkens
vilkår, således at der konstrueres løsninger, der kan udnyttes af begge trans-
portformer til betydelige produktforbedringer.
På europæisk plan arbejdes der som bekendt med planer om et jernbanenet
med præference for godstrafikken, især for at overkomme kapacitetsproble-
merne i de centrale områder og omkring de største byer. Det vil naturligvis væ-
re afgørende, at dette lovende arbejde ikke medfører klart negative konsekven-
ser for persontrafikken, f.eks. ved indførelse af ufleksible prioriteringsregler
uden hensyn til nationale og regionale forhold.
Afslutningsvis bemærker DSB, at den enkle målsætning om at forøge godstoge-
nes maksimale hastighed ikke blot vil medføre et mere attraktivt produkt for
godskunderne, men samtidig give mulighed for en bedre kapacitetsudnyttelse
af jernbaneinfrastrukturen. Den faktisk opnåelige kapacitet afhænger kraftigt af
forskellene mellem de enkelte togs hastigheder, acceleration, standsningsmøn-
ster mv., således at mere ensartet strækningshastighed mellem de enkelte tog-
typer alt andet lige vil kunne forbedre den faktiske kapacitet og den heraf afled-
te regularitet.
Danmarks Statistik
noterer, at Kommissionen angiver behov for statistik
vedrørende transportlogistik, dels til belysning af intermodaltransport (trans-
portkæder), dels i form af indikatorer til belysning af udviklingen over tid.
Danmarks Statistik opfordrer til, at DG TREN i samarbejde med EUROSTAT
og de nationale statistikmyndigheder analyserer mulighederne for etablering af
en fælles europæisk statistik om intermodal transport. Endvidere bør EURO-
STAT inddrages i arbejdet med udvikling af relevante indikatorer.
DTL, ITD, HTS og Danske Speditører
hilser Kommissionens initiativ vel-
kommen og påpeger, at logistikpolitik er et vigtigt instrument i den fælles
transportpolitik for EU. De finder, at man dermed rykker et skridt videre i ud-
viklingen af den fælles transportpolitik, idet man flytter fokus fra etablering af
det Indre Marked til fokus på at få det Indre Marked for transport og logistik til
at fungere samt udvikle sig og bidrage til den økonomiske vækst i EU.
De udtrykker dog beklagelse over, at transport- og logistikpolitik fortsat synes
at blive behandlet i en snæver sammenhæng uden øje for alle de andre politik-
ker, der påvirker erhvervets aktiviteter (miljø, skatter og afgifter, arbejdsmar-
ked, regler for fødevaretransporter med videre.).
DTL, ITD, HTS og Danske Speditører understreger betydningen af, at EU træ-
der til på områder, der har klare implikationer for alle operatører, der udfører
opgaver i EU. Oplagte eksempler er miljøzoner i byer i EU. Der kan her være
Side 11/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0012.png
argumenter for en harmonisering af visse af vilkårene for at sikre lige konkur-
rencevilkår for alle operatører i EU.
Vedrørende flaskehalse hilses Kommissionens udspil velkommen, idet man er-
kender behovet for at få skabt overblik over eksisterende flaskehalse i EU’s
transport- og logistiksystemer. De understreger dog behovet for, at dette gøres
på en åben og fordomsfri måde med en bred tilgang til spørgsmålet om kapaci-
tet generelt. Således bør man foretage en bred vurdering af, hvor der findes ka-
pacitetsbegrænsninger – lovgivning, sikkerhed, sociale forhold, infrastruktur
mv. – for at finde de rette løsninger, som samtidig opfylder alle politiske mål.
Et eksempel er vægt og dimensioner for køretøjer, hvor lovgivningen klart fast-
sætter en kapacitetsbegrænsning med henblik på at imødekomme en række
andre politiske mål. Imidlertid afspejler lovgivningen i dag ikke den tekniske
udvikling med mere sikre køretøjer, mere sikker infrastruktur, miljøforbedrin-
ger osv.
En diskussion om flaskehalse bør derfor i første omgang i det mindste definere
alt, hvad der bidrager til at fastsætte kapaciteten og derefter afgøre, om dette er
hensigtsmæssigt eller om andre tiltag kan gøres for at opnå samme resultater,
men med større kapacitet i transportsystemet.
Ifølge DTL, ITD, HTS og Danske Speditører er der utvivlsomt mange gevinster
at finde i udvikling og bedre anvendelse af ICT-systemer. Der kan skabes mu-
ligheder for bedre kommunikation mellem operatørerne i transportkæden,
mellem operatører og myndigheder og en bedre mulighed for myndigheders
kontrol af oplysninger. Dette vil alt sammen kunne give effektivitetsgevinster
og dermed stille yderligere kapacitet og ressourcer til rådighed.
I den forbindelse er det vigtigt, at initiativer tages for at sikre udviklingen af en
”black box”, som kan installeres i lastbilens førerkabine og foretage den nød-
vendige elektroniske kommunikation med flere forskellige systemer (betalings-
veje, fragt, oplysninger m.v.). Denne ene boks skulle kunne erstatte alle andre
bokse, en førerkabine vil skulle være udstyret med, for at bevæge sig gennem
EU.
Uddannelse og forskning er hovedprioriteter for den videre udvikling af trans-
port- og logistikerhvervet. Der er behov for klare retningslinier for gensidig an-
erkendelse af certifikater/uddannelsesbeviser og for hvilke krav, der stilles, for
at en operatør kan levere en ydelse i et andet medlemsland. Kommissionen har
en klar opgave i forhold til at løse disse problemstillinger og etablere fælles
normer.
Det er nødvendigt, at man intensiverer forskning i logistikløsninger. Det er
endvidere afgørende, at forskningen er så erhvervsrettet som muligt og dermed
giver erhvervet adgang til at løse konkrete spørgsmål, der relaterer sig til trans-
port og logistik samtidig med at grundforskningen i løsning af trængselspro-
blemer med videre fortsættes og forstærkes.
De hilser velkommen, at Kommissionen er rede til at anvende ressourcer til at
udvikle og samle statistik for transporterhvervet i EU. De eksisterende stati-
stikker giver et mangelfuldt og til tider vildledende indtryk med konsekvenser
Side 12/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0013.png
for politikvalg. Det er imidlertid vigtigt for at forbedre kvaliteten i statistikerne,
at virksomhederne ikke omfatter indberetninger som en administrativ byrde.
DTL, ITD, HTS og Danske Speditører finder det ikke konstruktivt, at man til ti-
der synes at hævde, at kapaciteten i lastbiler ikke udnyttes optimalt. Der er in-
gen grund til at tro, at en operatør ikke vil søge at optimere sin kapacitetsud-
nyttelse inden for de eksisterende økonomiske, lovgivningsmæssige og prakti-
ske rammer. Kritikken af tomkørsler er et eksempel på en manglende forståelse
for realiteterne i erhvervet. Flere transporter vil i sagens natur ikke altid have
fuld kapacitetsudnyttelse. De oplagte eksempler er transporter til byggepladser,
der typisk modtager mere, end der skal transporteres bort, eller transport af
fødevarer (mælk, frost, levende dyr med videre), hvor kravene til køretøjer
medfører, at de ikke kan anvendes til enhver anden form for transport og hvor
kørselsmønstret er, at transporten starter tom og kun gradvis fyldes. På et mere
globalt niveau vil forskelle i handelsstrømmene mellem to lande/regioner i sig
selv medføre tomkørsler i en af retningerne.
Kvalitet er af afgørende betydning i transporterhvervet. Det er et af kendeteg-
nene ved markedsbaserede aktiviteter, at de ydelser, der leveres med højeste
kvalitet, foretrækkes. En markedsbaseret afvikling af efterspørgsel og udbud,
sikrer, at kunderne får den kvalitet, de efterspørger, og man kan derfor sætte
spørgsmålstegn ved behovet for tiltag fra myndighederne i relation til kvalitet.
Det skal erkendes, at certificering og standarder har haft betydning for etable-
ring af kriterier for definition af kvalitet, og yderligere kriterier kan indføres
gennem de eksisterende certificater/standarder, hvis der er efterspørgsel for
det i markedet. Men et system, hvor kriterier for kvalitet fastsættes gennem
lovgivning og fordele kun tildeles til certificerede virksomheder, vil blot have
som effekt, at kriterierne fastlåses uden nødvendigvis at afspejle markedets be-
hov, og alle operatører vil søge at blive certificeret
DTL, ITD, HTS og Danske Speditører hilser velkommen, at Kommissionen er
rede til at fortsætte sine bestræbelser for at fremme godstransport ad bane. Det
er vigtigt, at det erkendes politisk, at der er behov for yderligere fokus på gods-
transport ad jernbane, hvis man ønsker at jernbanerne reelt skal bidrage til at
løfte EU's transportbehov i fremtiden. Et hovedproblem – men politisk vanske-
ligt – er at definere prioriteten mellem godstrafik og passagertrafik bedre og
erkende, at det er et politisk valg. Det er ikke konstruktivt at betragte gods-
transport, som noget, der er i vejen for passagertransport eller omvendt. Begge
dækker behov, der er nødvendige for samfundets økonomiske aktiviteter. På
det praktiske niveau synes der at være størst behov for udviklingen af teknisk
interoperabilitet og fremme af administrativt samarbejde.
De kan tilslutte sig behovet for at skabe større opmærksomhed og interesse for
multimodale kæder. Dette vil i første omgang primært bidrage til at sætte fokus
på, hvor der er flaskehalse og andre praktiske problemer, der hindrer en videre
udvikling af multimodale kæder.
Det er af afgørende betydning, at man ikke tager som udgangspunkt, at det er
en mentalitet hos de forskellige aktører, der hæmmer udviklingen af intermo-
Side 13/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0014.png
dalitet. Der er ingen grund til at tro, at operatører i transporterhvervet ikke
vælger den økonomisk mest rationelle løsning af højeste kvalitet inden for de
givne rammer. Det er derfor disse rammer, der skal tilpasses for at opnå resul-
tater.
DTL, ITD, HTS og Danske Speditører kan tilslutte sig Kommissionens ønske
om at skabe større opmærksomhed og interesse for multimodale kæder. Dette
vil i første omgang primært bidrage til at sætte fokus på, hvor der er flaskehalse
og andre praktiske problemer, der hindrer en videre udvikling af multimodale
kæder.
Denne fremme af multimodalitet kan ske på flere måder:
Forskning og udvikling. Det 7. rammeprogram for forskning vil stille
midler til rådighed for transport- og logistikforskning. Det er vigtigt, at
disse midler anvendes i overensstemmelse med rammeprogrammets
overordnede kriterier, det vil sige med fokus på SMV og på forskning,
der vil give praktiske løsninger til virksomhederne. Dermed kan forsk-
ningen fokusere på, hvorledes man optimerer kommerciel udvikling af
transport- og logistikløsninger, infrastruktur (terminaler) og udnyttelse
(lager, køretøjer mv.).
One-stop shops. Hvis hensigten med disse one stop shops er at sikre, at
transport- og logistikoperationer lettes for administrative byrder i rela-
tion til kontakten med myndigheder kan de hilse initiativet velkommen.
Det vil dog formentlig være diskriminerende og under alle omstændig-
heder konkurrenceforvridende, hvis disse lettelser i byrder er betinget
af anvendelsen af multimodalitet. Snarere må man have tillid til mar-
kedets frie kræfter og tro på, at lettelse af de administrative byrder i sig
selv vil fremme innovation.
Promotioncentre: Der synes at være en risiko for etablering af et unø-
digt netværk, hvis man vil etablere nye centre for intermodalitet. DTL,
ITD, HTS og Danske Speditører advarer derfor mod dette. Man kunne
eventuelt overveje at udvide de eksisterende centre for nærskibssøfart
til at omfatte intermodalitet. Dette ville bygge på eksisterende erfarin-
ger og sikre sammenhæng i tiltagene.
Side 14/41
DTL, ITD, HTS og Danske Speditører finder, at Kommissionens forslag om ”fo-
cal point” er en interessant og ny idé, som i stort omfang synes at svare til prin-
cipperne for Transportens Tænketank i Danmark. Imidlertid er de afvisende
overfor, at disse focal points alene skal fokusere på intermodalitet. Dermed ri-
sikeres, at logistik- og transportpolitik ender i at være et spørgsmål om inter-
modalitet snarere end om fremme af effektiv, bæredygtig og konkurrencedygtig
transport i EU. Disse focal points bør derfor se på transporterhvervets samlede
rammevilkår og hele transportkæden i en global og europæisk sammenhæng.
De finder ligeledes, at løsninger for liability må søges primært på globalt niveau
samtidig med, at det erkendes, at det eksisterende regime for liability for vej-
transport – CMR-konventionen – har været vellykket og robust som løsning for
kunder og operatører. En global løsning må derfor respektere CMR-reglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0015.png
Side 15/41
Spørgsmålet om dimensioner har behov for at blive givet en højere politisk pri-
oritet. Der er ikke tale om alene en teknisk problemstilling, men om politiske
valg, der har implikationer for udnyttelsen af eksisterende infrastruktur og for
erhvervets investeringer og kapitalapparat; med andre ord: kapacitet!
Der er i dag tre hovedspørgsmål indenfor dimensioner i transporterhvervet:
EILU (Kommissionens forslag), 45 fods containere og modulvogntog. Det ville
være hensigtsmæssigt, hvis en samlet løsning kunne findes.
Den tekniske udvikling og efterspørgslen efter transport betyder, at det er mu-
ligt at tillade større vægt og dimensioner uden at sætte færdselssikkerheden
over styr. Samtidig vil der blive opnået kapacitetsforbedringer, miljøgevinster
og økonomisk effektivitet – alle tre til klar fordel for EU’s bæredygtige økono-
miske udvikling.
Det er tilsvarende vigtig at sikre fortsat anvendelse af 45 fods containeren. I ly-
set af 45-fods containerens udbredte kommercielle anvendelse og det vigtige
bidrag, den giver til udviklingen af intermodalitet, kan de kun opfordre Kom-
missionen og medlemslandene til at overveje at ophæve de regler, der hindrer
anvendelsen af 45 fods containeren.
EU's transport- and logistikerhverv har brug for nytænkning og for at lovgiv-
ningen følger med den tekniske udvikling. I det lys er det nødvendigt, at der er
politisk vilje til at overveje alle mulige løsninger – med fordele og ulemper – for
at sikre en bæredygtig, økonomiske udvikling.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-
mæssige konsekvenser samt beskyttelsesniveau.
Meddelelsen medfører i sig selv ikke nogen statsfinansielle, samfundsøkonomi-
ske, administrative, beskyttelsesmæssige og miljømæssige konsekvenser. Når
meddelelsen udmøntes i konkrete forslag vil konsekvenserne blive vurderet i
grundnotater herom.
5. Nærhedsprincippet
Hvis meddelelsen udmøntes i konkrete forslag, vil konsekvenserne blive vurde-
ret i nærhedsnotater herom.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er overordnet positivt indstillet over for Kommissionens meddelelse,
idet tiltag som medfører en mere effektiv international transport, generelt hil-
ses velkommen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0016.png
Fra dansk side vil man i forbindelse med drøftelserne om meddelelsen søge at
fremme bestræbelserne på at bevare 45 fods containeren samt arbejde for mu-
ligheden for at anvende modulvogntog.
Det er positivt, at Kommissionen erkender behovet for at få skabt overblik over
eksisterende flaskehalse i EU’s transport- og logistiksystemer, selvom det på
nuværende tidspunkt ikke fremgår, hvilke omkostninger der er forbundet ved
nye tiltag.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at tre lande vil støtte det danske ønske om at bevare 45-fods con-
tainerne, og at Kommissionen vil forsøge at finde en løsning på problemet.
8. Tidligere forlæggelse i Europaudvalget
Den fremlagte godslogistik-meddelelse KOM(2006) 336 har ikke tidligere væ-
ret forelagt Europaudvalget.
Side 16/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0017.png
Dagsordenspunkt 3: Satellitnavigationssystemet Galileo
Nyt notat
Resumé: På Rådsmødet den 12. oktober 2006 skal Rådet drøfte to ændrings-
forslag til eksisterende Galileo-forordninger, som bunder i behovet for prakti-
ske ændringer. Der er ikke tale om væsentlige forslag. Rådet skal desuden
drøfte et konklusionsudkast om status for projektet m.m., ligesom Kommissi-
onen vil afrapportere om de langvarige forhandlinger om koncessionskon-
trakten knyttet til det konsortium, der skal drive Galileo. Videre er det muligt,
at Kommissionen vil redegøre for, hvordan tredjelande skal tilknyttes den til-
synsmyndighed, der har til opgave at varetage offentlighedens interesser i
forbindelse med programmerne for satellitbaseret radionavigation.
På Rådsmøde (transport, telekom og energi) den 12. oktober 2006 er det hen-
sigten, at Rådet under dagsordenspunktet om Galileo skal drøfte 5 underem-
ner, dvs.
1.
Kommissionens Forslag til Rådets forordning om ændring af fællesfore-
tagendet Galileos vedtægter, der er knyttet som bilag til Rådets forord-
ning (EF) nr. 876/2002, KOM(2006) 351.
Side 17/41
2. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
1321/2004 om forvaltningsstrukturerne for de europæiske programmer
for satellitbaseret radionavigation, KOM(2006) 261.
3. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet: Sta-
tusrapport om Galileo-programmet, KOM (2006)272 - Rådskonklusio-
ner.
4. Forhandlingerne om koncessionskontrakt.
5. (muligv.)Relationer med 3.-lande.
1. Baggrund og indhold
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af fæl-
lesforetagendet Galileos vedtægter, der er knyttet som bilag til Rå-
dets forordning (EF) nr. 876/2002
Forslaget der tilsigter at ændre fællesforetagendet Galileos vedtægter er vedta-
get af Kommissionen den 29. juni 2006. Forslaget er fremsat under henvisning
til traktaten, særligt artikel 171, dvs. enighed i Rådet med kvalificeret flertal.
Baggrunden for forslaget er følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0018.png
Fællesforetagendet Galileo er oprettet via Rådsforordning (nr. 876/2002 af 21.
maj 2002). Fællesforetagendet skal sikre gennemførslen af udviklingsfasen og
forberede Galileo-programmets følgende faser. De stiftende medlemmer er Det
Europæiske Fællesskab og Den Europæiske Rumorganisation.
Fællesforetagendet har to hovedopgaver. Det skal først og fremmest lede og
samordne de nødvendige forsknings- og udviklingsaktiviteter. For det andet
har det til opgave at gennemføre proceduren med udvælgelse af systemets
fremtidige koncessionshaver, jf ovenstående beskrevne forhandlinger.
I artikel 20 i fællesforetagendet Galileos vedtægter er det fastsat, at fællesfore-
tagendets eksistensperiode skulle svare til varigheden af udviklingsfasen, der
oprindeligt var planlagt til perioden 2002 til og med 2005.
Set i lyset af Galileo-programmets nuværende stade (dvs. forsinkelse i pro-
grammet) vil udviklingsfasen ikke kunne afsluttes før ved udgangen af 2008.
Først på det tidspunkt vil man kunne ibrugtage de fire satellitter, som Den Eu-
ropæiske Rumfartsorganisation skal bygge og opsende inden for rammerne af
den fase, der kaldes "validering i kredsløbet".
Heraf følger det ifølge Kommissionen, at fællesforetagendet Galileo ifølge sine
nuværende vedtægter ikke bør indstille sine aktiviteter før ved udgangen af
2008, hvilket indebærer en forlængelse af dets eksistensperiode med omkring
tre år i forhold til den oprindeligt planlagte periode.
Denne forlængelse af fællesforetagendets eksistensperiode ud over 2006 vil
imidlertid være både formålsløs og dyr, fordi tilsynsmyndigheden i løbet af
2006 gradvist vil kunne overtage og efterfølgende gennemføre alle de aktivite-
ter, som på nuværende tidspunkt udføres af fællesforetagendet.
Inden udgangen af 2006 vil tilsynsmyndigheden have de nødvendige ressour-
cer, herunder personale, til at varetage fællesforetagendets opgaver, dvs. at af-
slutte udviklingsfasen og forberede programmets følgende faser.
For at sikre, at tilsynsmyndigheden kan overtage fællesforetagendets opgaver
på optimal vis, forekommer det hensigtsmæssigt at lade de to strukturer sam-
eksistere i nogle måneder, og at tilsynsmyndigheden i den periode knyttes nært
til fællesforetagendets aktiviteter.
Kommissionen vurderer, at fællesforetagendet har opnået erfaringer og viden,
som nødvendigvis må overføres til tilsynsmyndigheden. Dette gælder navnlig
forhandlingerne om koncessionskontrakten, som fællesforetagendet skal vide-
reføre og afslutte i løbet af 2006. Det er derfor på sin plads at lade fællesforeta-
gendet indstille sine aktiviteter den 31. december 2006 og dernæst afvikle det.
Side 18/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0019.png
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af for-
ordning (EF) nr. 1321/2004 om forvaltningsstrukturerne for de eu-
ropæiske programmer for satellitbaseret radionavigation.
Forslaget der giver tilsynsmyndigheden mulighed for at gennemføre Galileo
programmets udviklingsfase efter at fællesforetagendet Galileo er bragt til op-
høre er fremsat den 2. juni 2006 under henvisning til traktaten, særligt artikel
308. I medfør af artikel 308 udfærdiger Rådet på forslag af Kommissionen og
efter at have indhentet udtalelse fra Europa-Parlamentet med enstemmighed
passende forskrifter.
Tilsynsmyndigheden er også nedsat gennem Rådsforordning (nr. 1321/2004 af
12. juli 2004 om forvaltningsstrukturerne for de europæiske programmer for
satellitbaseret Radionavigation). Oprettelsen af Tilsynsmyndigheden er foregå-
et gradvis gradvist siden sommeren 2005, og den vil blive fuldt operationel i
løbet af 2006 – dvs. på et tidspunkt, hvor Fællesforetagendet overleverer ar-
bejdet med Galileo til Tilsynsmyndigheden (forventes at ske gradvist inden for
det næste �½ 1 år).
Tilsynsmyndigheden har til opgave at varetage offentlighedens interesser i for-
bindelse med programmerne for satellitbaseret radionavigation. Tilsynsmyn-
digheden er navnlig koncessionsgivende myndighed over for den fremtidige
koncessionshaver.
Forvaltningen af udviklingsfasen i fællesforetagendets sted er ikke blandt de
opgaver, de er tillagt tilsynsmyndigheden. Heller ikke de forskningsaktiviteter
eller -arbejder, som tilsynsmyndigheden vil skulle iværksætte eller finansiere i
løbet af programmets udviklingsfase, etablerings- og ibrugtagningsfase og
driftsfase figurerer blandt opgaverne.
Kommissionen har derfor vurderet det hensigtsmæssigt at tilsynsmyndighe-
dens opgaver udvides til også at omfatte de opgaver, som påhviler fællesforeta-
gendet Galileo, indtil det ophører med at eksistere, samt om nødvendigt, og når
fællesforetagendet Galileos bestyrelse har truffet afgørelse herom, med afvik-
lingen af fællesforetagendet efter den 31. december 2006. Endvidere bør til-
synsmyndigheden pålægges ansvaret for at iværksætte alle relevante forsk-
ningsaktiviteter til gavn for de europæiske GNSS-programmer.
Kommissionen vurderer videre, at der af hensyn til sammenhængen bør træffes
bestemmelse om, at ejendomsretten til de materielle og immaterielle goder,
som ejes af fællesforetagendet Galileo, overdrages til tilsynsmyndigheden, når
fællesforetagendet ophører med at eksistere, i stedet for ved udviklingsfasens
afslutning. Det bør derfor bl.a. også fastsættes, at tilsynsmyndigheden skal have
ejendomsretten til de materielle og immaterielle goder, som skabes eller udvik-
les i udviklingsfasen, efter, at fællesforetagendet er ophørt med at eksistere.
Side 19/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0020.png
Hensigten med forslaget er således, at ændre Rådets forordning (EF) nr.
1321/2004 således, at Den Europæiske GNSS-tilsynsmyndighed får mulighed
for at gennemføre Galileoprogrammets udviklingsfase, efter at fællesforetagen-
det Galileo er bragt til ophør.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet -
Statusrapport om Galileo-programmet.
Meddelelsen der giver en oversigt over status i Galileo-projektets mange aspek-
ter er fremsat af Kommissionen den 7. juni 2006.
Hovedelementerne i Kommissionens meddelelse er i det følgende kort beskre-
vet (dog er afsnit om dels koncessionsforhandlinger, dels tredjelandsrelationer
ikke medtaget her, da dette punkt også optræder som et umiddelbart efterføl-
gende selvstændige punkter på rådsmødet):
Side 20/41
a) EGNOS
Egnos ("European Geostationary Navigation Overlay Service") anvender og
forbedrer ved hjælp af tre satellitter i geostationært kredsløb de oplysninger,
der leveres af signalerne fra konstellationerne i det amerikanske satellitsystem
GPS og det russiske satellitsystem Glonass.
Kommissionen anfører, at systemet med en nøjagtighed på 1-2 meter giver alle
brugerne af satellitbaseret radionavigation en meget højtydende navigations-
og positionsbestemmelsestjeneste, som er bedre end den, der hidtil har været
til disposition i Europa alene med GPS-systemet, og er tæt på den, som Galileo i
fremtiden vil frembyde, bl.a. udsendelse af en såkaldt integritetsmeddelelse.
Men Egnos er afhængig af GPS-systemet.
Udviklingen af Egnos bygger på en trepartsaftale mellem Det Europæiske Fæl-
lesskab, Den Europæiske Rumorganisation og Eurocontrol. Egnos er et af de
projekter, der indgår i de transeuropæiske net. Som led heri har Det Europæi-
ske Fællesskab tilført en kapital på 143 mio. EUR over budgetposten til de
transeuropæiske net. Den Europæiske Rumorganisation samt offentlige for-
valtninger og virksomheder, som er aktive inden for civil luftfart, har ligeledes
bidraget finansielt til programmet.
Som forløber for Galileo har Egnos givet EU mulighed for at oparbejde teknisk
kapacitet og
knowhow
inden for satellitbaseret radionavigation. Det tilfører
merværdi til det enkle GPS-system ved at øge nøjagtigheden i positionsbe-
stemmelsen, give mulighed for bedre modtagelse på bestemte steder og give
brugerne oplysninger om systemets pålidelighed.
Opbygningen af infrastrukturen blev afsluttet i 2005, og Egnos har ifølge
Kommissionen bestået den første test af systemets operationelle egnethed for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0021.png
så vidt angår den åbne tjeneste. Flere regionale luftfartsselskaber og visse flyfa-
brikker planlægger allerede nu at integrere Egnos-modtagere i deres fly. Deref-
ter følger arbejdet med at certificere applikationerne til sø- og jernbanetrans-
porten.
Side 21/41
b) Den statsregulerede tjeneste (PRS)
Blandt de tjenester, der tilbydes af Galileo, er den statsregulerede tjeneste
("Public Regulated Service" (PRS)) forbeholdt de offentlige institutioners be-
hov. Den er krypteret og modstandsdygtig over for støjsending og interferens
og er dermed særlig velegnet til funktioner, som kræver stor kontinuitet, f.eks.
inden for civilbeskyttelse eller med henblik på den nationale sikkerhed, politi-
eller toldovervågning, overvågning af sø- og landegrænser og bekæmpelse af
ulovlig eksport og ulovlig indvandring.
Adgangen til PRS-tjenesten vil af sikkerhedshensyn være kontrolleret. Kontrol-
len af brugerne sker ved tekniske midler, f.eks. brug af kryptologinøgler, proce-
duremæssige midler, f.eks. sikkerhedsclearing, eller beslutningsmæssige midler
som led i instrukser vedtaget i medfør af Rådets fælles aktion (Rådets fælles ak-
tion 2004/552/FUSP af 12. juli 2004 om aspekter ved det europæiske satellit-
baserede radionavigationssystems drift, som måtte berøre Den Europæiske
Unions sikkerhed).
Endvidere har PRS’ brugergrupper, hvoraf der potentielt er mange, forskellige
behov, adfærdsformer og tillidsgrader. Politikken for adgang til PRS-tjenesten
skal tage højde for alle disse faktorer.
Kommissionen oplyser, at et første principielt udkast vedrørende denne politik
er blevet udarbejdet af Galileos sikkerhedsråd ("Galileo Security Board" (GSB)).
Heri opstilledes målsætningerne for politikken for adgang til PRS, og etaperne i
dens gennemførelse blev fastlagt.
Det forberedende arbejde af teknisk art vil blive videreført for at give de med-
lemsstater, som agter at benytte PRS, mulighed for dels at formulere deres na-
tionale behov for benyttelse af denne tjeneste og dels at udpege et organ, som
skal forvalte deres nationale brugere. Dette organ vil blive samtalepartner for
tilsynsmyndigheden.
Tilsynsmyndigheden vil sørge for at udarbejde retningslinjer for iværksættelse
af forvaltningsreglerne for PRS i medlemsstaterne, fælles minimumsstandarder
for anvendelse og forvaltning af PRS og specifikationer og instrukser for frem-
stilling af PRS-modtagere.
Ved afslutningen af denne første etape, som skal afsluttes inden udgangen af
2006, vil Kommissionen forelægge en plan for gennemførelse af politikken for
adgang til PRS for Rådet, som fastsætter, hvilke tekniske midler og beslut-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0022.png
ningsmæssige instanser der skal etableres i tide til, at PRS kan tages i brug in-
den udgangen af 2010.
Side 22/41
c) Finansieringen af programmet
Kommissionen fremlagde den 14. juli 2004 et forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om finansiering af etablerings- og ibrugtagningsfasen
samt driftsfasen af Galileoprogrammet for den periode, der er omfattet af den
finansielle ramme for 2007-2013. Ved dette forslag forankres programmet i et
særligt retligt instrument, som stemmer overens med det fremtidige europæi-
ske rumprogram og på bedste vis opfylder kravene til en fornuftig finansiel for-
valtning.
Den 21. april 2005 accepterede Rådet som led i delvise generelle retningslinjer
det lovgivningsforslag, der her er tale om, med undtagelse af budgetdelen. Den
vigtigste ændring fra Rådets side drejer sig om at inkludere Egnos i forordnin-
gen, hvilket Kommissionen kan acceptere. Parlamentet bekræftede på plenar-
mødet den 5. september 2005 sin støtte til forslaget. Rådets og Parlamentets
synspunkter ligger meget tæt op ad hinanden og kan accepteres af Kommissio-
nen.
Teksten kan dog ikke vedtages endeligt, før de nøjagtige bestemmelser i kon-
cessionsaftalen er kendt. Kommissionens forslag af 14. juli 2004 nævnte et fi-
nansielt bidrag fra Det Europæiske Fællesskabs side på 1 mia. EUR. Dette for-
slag blev ændret ved et ændret forslag i maj 2006.
Det nøjagtige beløb, som i sidste ende skal fastsættes for hele koncessionens
varighed, vil afhænge af risikodelingen og delingen af de finansielle forpligtel-
ser, som netop behandles i samme koncessionsaftale, og de instrumenter, der
vil blive taget i brug for at overtage risiciene. Kommissionen er for øjeblikket
med bistand fra Den Europæiske Investeringsbank ved at udarbejde forslag om
sidstnævnte punkt.
d) Tidsplan for den resterende del af Galileo-programmet
Tidsplanen for den resterende del af Galileo-programmet ser ifølge Kommissi-
onen ud som følger:
November-december 2006: afslutning af forhandlingerne om koncessi-
onsaftalen.
December 2006: orientering af Europa-Parlamentet og Rådet om resul-
tatet af forhandlingerne om koncessionsaftalen.
I løbet af 2007: indgåelse og undertegnelse af koncessionsaftalen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0023.png
Midten af 2006: officiel bekendtgørelse fra tilsynsmyndighedens side
af, at den åbne tjeneste, der tilbydes af Egnos, er fuldt disponibel.
I løbet af 2006: gradvis overførsel af Galileo-fællesforetagendets aktivi-
teter til tilsynsmyndigheden.
Efteråret 2006: opsendelse af forsøgssatellit nr. 2.
Efteråret 2006: forelæggelse for Rådet af mandater, der giver Kommis-
sionen mulighed for at indlede forhandlinger med tredjelande om fast-
sættelse af vilkårene for deres deltagelse i programmets senere faser.
Slutningen af 2006 – begyndelsen af 2007: forelæggelse for Europa-
Parlamentet og Rådet af en grønbog om Galileo-applikationerne.
2008-2010 : opsendelse af tredive satellitter, som tilsammen udgør
konstellationen, færdiggørelse af opførelsen af jordstationer og indled-
ning af driften af systemet med dets applikationer.
Side 23/41
Kommissionen vil – ifølge meddelelsen - inden udgangen af 2006 fremlægge
en grønbog om Galileo-applikationerne.
Forhandlingerne om koncessionskontrakt
Fra Galileo-programmets start har det været Rådets ønske, at projektet skulle
gennemføres i et offentligt/privat partnerskab. Tildeling af en koncession fore-
kom senere at være den bedst egnede løsning til de særlige aspekter ved pro-
grammet. Den består i at give et privat foretagende eneret til brug af infrastruk-
turen over en 20-årig periode til gengæld for, at foretagendet påtager sig at af-
holde mindst to tredjedele af omkostningerne til etablering af infrastrukturen.
Galileo-fællesforetagendet har til opgave at forvalte programmets udviklingsfa-
se og gennemføre proceduren for udvælgelse af den fremtidige koncessionsha-
ver. Infrastrukturen forbliver i offentligt eje.
Tilsynsmyndigheden undertegner koncessionsaftalen og vil være den koncessi-
onsgivende myndighed.
Forhandlingerne med et konsortium bestående af otte partnere (Aena, Alcatel,
EADS, Finmeccanica, Hispasat, Inmarsat, Thales og TeleOp) blev indledt efter
indlevering af et konsolideret bud den 20. juni og den 21. oktober 2005.
En første forhandlingsrunde mundede den 17. februar 2006 ud i indgåelsen af
en aftale om de principper, der skal overholdes under procedurens forløb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0024.png
Processen følger en metode, hvorefter spørgsmålene om risikodeling og de øv-
rige principielle spørgsmål behandles inden beslutningstagning og indgåelse af
de finansielle forpligtelser. I overensstemmelse med principperne for et offent-
ligt/privat partnerskab forløber forhandlingerne i etaper under evaluering af,
hvilken part – den private sektor eller den offentlige sektor – der er i den bed-
ste position til at påtage sig hver af de identificerede risici.
Der er fastlagt ni grupper af risici: budgetoverskridelser, gennemførelse, yde-
evne, udformning, indtægter og markeder, etablering og ibrugtagning, dækning
af projektrisici, erstatning i tilfælde af opsigelse og refinansiering. Forhandlin-
gerne er allerede godt fremskredne inden for syv af de ni fastlagte områder. Der
er stadig uoverensstemmelser vedrørende primært risikodelingen i forbindelse
med systemets udformning og i forbindelse med de kommercielle indtægter og
markedsudviklingen.
Inden udgangen af 2006 vil man lægge sig fast på prognoserne for indtægter og
udgifter og den offentlige sektors bidrag. Endvidere vil finansieringsplanen bli-
ve konsolideret, og de vigtigste kontraktklausuler vil blive udarbejdet. Derefter
vil statusredegørelsen blive certificeret ("due diligence"), og kontrakten og fi-
nansieringsplanen vil blive færdiggjort. Til slut vil den finansielle afslutning og
undertegnelsen af koncessionsaftalen finde sted i tiden mellem juni og decem-
ber 2007.
Kommissionen forventer, at man vil kende de vigtigste resultater af forhandlin-
gerne inden udgangen af 2006.
Kommissionen forelægger derefter en sammenfattende rapport for Rådet og
Europa- Parlamentet, hvori der redegøres for risikodelingen mellem den priva-
te og den offentlige sektor og for fordelingen af de vigtigste rettigheder og for-
pligtelser mellem de to sektorer.
Rådet og Europa-Parlamentet vil derefter få forelagt konklusioner udarbejdet
af Kommissionen, inden tilsynsmyndigheden undertegner koncessionsaftalen.
Side 24/41
(muligv.)Relationer med 3.-lande
Det internationale samarbejde er et vigtigt element i Galileo-programmet, hvis
konstellation med tredive satellitter lægger op til en global anvendelse.
Der er indgået samarbejdsaftaler med Kina den 30. oktober 2003 og med Israel
den 13. juli 2004. Tilsvarende aftaler er blevet undertegnet med Ukraine den 3.
juni 2005, med Indien den 7. september 2005, med Marokko den 8. november
2005 og med Sydkorea den 12. januar 2006. Andre aftaler er under forberedel-
se med Norge og Argentina på grundlag af mandater, der blev vedtaget af Rådet
den 18. juli 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0025.png
Der er drøftelser i gang med Schweiz, Canada, Australien, Saudi-Arabien og
Brasilien. Rusland har for nylig bekræftet sin interesse i at videreføre drøftel-
serne med Den Europæiske Union.
Desuden er det fastsat i den aftale, der blev indgået med USA den 26. juni
2004, at der skal være fuld interoperabilitet mellem det europæiske og det
amerikanske system. Det arbejde, der for øjeblikket udføres inden for rammer-
ne af denne aftale, fokuserer på at optimere signalerne. Derved øges ydeevnen i
de to systemer, Galileo og GPS, der tilbydes brugerne.
Det er nødvendigt at afgrænse rækkevidden af og vilkårene for samarbejdet
med tredjelande i de fremtidige etaper af Galileo-programmet, herunder også
på institutionelt plan og under hensyntagen til de forpligtelser, der knytter sig
til intellektuelle ejendomsrettigheder og beskyttelsen af teknologier med dob-
belt anvendelse.
Kommissionen vil inden udgangen af 2006 forelægge Rådet mandater, så den
vil kunne indlede forhandlinger med de pågældende tredjelande.
2. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådets forordning (EF) nr. 876/2002 og forordning (EF) nr. 1321/2004 om
henholdsvis ændring af fællesforetagendet Galileos vedtægter og om forvalt-
ningsstrukturerne for de europæiske programmer for satellitbaseret radionavi-
gation er gældende lovgivning. Ændring af de to forordninger vil have direkte
retsvirkning i Danmark.
De andre Galileo-punkter på Rådsmødet vedrører ikke retsakter, og vedrører
derfor ikke gældende dansk lovgivning.
3. Høring
Det er regeringens vurdering, at det ikke har været relevant at foretage høring i
relation til de to forslag til ændring af eksisterende Rådsforordninger, da de er
af begrænset rækkevidde. Galileo har tidligere været forelagt relevante organi-
sationer, senest i forbindelse med forslag til forordning fra 2004 om gennemfø-
relse af etablerings- og ibrugtagningsfasen samt driftsfasen af det europæiske
program for satellitbaseret radionavigation. Der har desuden været foretaget
høring forud for vedtagelse af de to Rådsforordninger, der nu foreslås ændret.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative, miljø-
mæssige og beskyttelsesniveaumæssige konsekvenser.
De to ændringsforslag af eksisterende Rådsforordninger og Kommissionens
statusmeddelelse medfører ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske, admi-
nistrative, miljømæssige og beskyttelsesmæssige konsekvenser.
Side 25/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0026.png
5. Nærhedsprincippet
Side 26/41
De to ændringsforslag knyttet til eksisterende Rådsforordninger vedrører et
område, som efter Kommissionens opfattelse hører ind under Fællesskabets
enekompetence
Efter dansk opfattelse er Kommissions-ændringsforslag til de to eksisteren-
de forordninger de rette instrumenter til at opnå målene med. Regeringen
finder således, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Dansk holdning.
To ændringsforslag til to eksisterende Rådsforordninger
Der tale om to mindre væsentlige forslag af begrænset rækkevidde. Der er i høj
grad tale om nogle forslag, som løser nogle praktiske problemer.
Danmark er enig med Kommissionen vedrørende begge forslag og kan støtte
deres vedtagelse i den form, hvorom der kan opnås enighed.
Kommissionens statusmeddelelse - Rådskonklusioner
Danmark kan generelt støtte en vedtagelse af Rådskonklusionerne, idet man
dog arbejder for, at konklusionsteksten også omfatter en tekst om ESA´s frem-
tidige rolle. ESA har været en central aktør indtil nu, og må forventes at være
det også i de kommende år frem til ibrugtagningen af Galileo.
Kontraktforhandlingerne om koncessionsaftalen
Der er alene tale om, at Kommissionen på Rådsmødet afrapporterer fra for-
handlingerne, hvorfor dansk holdning på dette stade ikke er relevant.
Relationer med tredjelande
Danmark ønsker hurtigst muligt klare regler for tredjelandes deltagelse i Gali-
leo-samarbejdet.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger.
To ændringsforslag til to eksisterende Rådsforordninger
På arbejdsgruppemøde den 8. september, hvor de to forslag drøftedes, var der
kun enkelte redaktionelle bemærkninger fra medlemslandene.
Formandskabet stiler på baggrund af ovenstående mod at vedtage generel ind-
stilling på rådsmødet den 12. oktober, hvorefter den endelige vedtagelse kan
ske i en a-punktsprocedure senere på efteråret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0027.png
Kommissionens statusmeddelelse - Rådskonklusioner
Vurderingen er, at konklusionsteksten vil kunne vedtages på Rådsmødet den
12. oktober 2006.
Kontraktforhandlingerne om koncessionsaftalen
Medlemslandene er ikke direkte involveret i fællesforetagendet Galileos for-
handlinger med den kommende koncessionshaver.
Side 27/41
8. Tidligere forlæggelse i Europaudvalget
Galileo-projektet har gennem årene været forelagt for Folketingets Europaud-
valg mange gange.
Galileo-sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orien-
tering på møderne den 26. marts 1999, den 1. oktober 1999, den 3. december
1999, den 24. marts 2000, den 23. juni 2000, den 29. september 2000, den 30.
marts 2001, den 22. juni 2001, den 12. oktober 2001, den 22. marts 2002, 27.
september 2002, 29. november 2002, 21. marts 2003, 28. maj 2003, 3. marts
2004, 4. juni 2004,1. oktober 2004 og 15. april 2005, den 2. december 2005,
den 24. marts og den 2. juni 2006 på mødet med Folketingets partier den 30.
november 2001 samt med henblik på forhandlingsoplæg den 11. juni 1999
(iværksættelse af definitionsfasen), den 15. december 2000, den 1. marts 2002
og den 3. december 2004. Sagen har tillige været nævnt af økonomiministeren
på mødet i Europaudvalget den 9. marts 2001 og af finansministeren på mødet
med Folketingets partier den 30. november 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0028.png
Dagsordenspunkt 4: Fælles regler for civil luftfartssikkerhed (secu-
rity)
Revideret notat.
Resumé:
Kommissionens forslag skal erstatte forordning nr. 2320/2002 om etablering
af fælles regler fælles regler for civil luftfartssikkerhed (security) i EU. Disse
regler har nu været i kraft i ca. 2�½ år og erfaringer har vist, at reguleringen
er for detaljeret, og der er behov for en forenkling af reguleringen. Der er der-
for fremsat et forslag som skal erstatte de gældende regler på området. For-
målet er en bedre regulering baseret på fire principper: Enkelhed, harmonise-
ring, klarhed og forøgelse af sikkerhedsniveauet.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er modtaget i engelsk sprogversion den 23. september 2005 og er
fremsat under henvisning til Traktatens artikel 80, stk. 2 og skal vedtages efter
proceduren for fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet (artikel 251).
Reglerne i forordning nr. 2320/2002 blev indført på baggrund af de tragiske
begivenheder i USA den 11. september 2001 og havde til formål at styrke den
civile luftfartssikkerhed ved indførelse af fælles standarder for sikkerhedsmæs-
sige foranstaltninger samt fælles tekniske specifikationer for udstyr, der skal
anvendes til fremme af luftfartssikkerheden.
Erfaringerne har vist, at reguleringen er for detaljeret, og der er behov for en
forenkling. Kommissionen finder det endvidere ikke særligt praktisk med så
stor en detaljeringsgrad i rammelovgivningen, idet nødvendige ændringer bl.a.
som følge af den tekniske udvikling er tidskrævende og besværlig.
Kommissionen foreslår derfor, at forordning nr. 2320/2002 erstattes med en
ny forordning.
Forslaget har til formål at præcisere, forenkle og harmonisere de lovmæssige
krav med henblik på at forbedre den samlede sikkerhed inden for civil luftfart.
Forslaget er en rammeforordning, som fastsætter nogle overordnede generelle
principper for hvad der skal gøres for at sikre den civile luftfart. Yderligere lov-
givning vil fastslå, hvordan man teknisk og proceduremæssigt sikrer den civile
luftfart.
Forslaget omfatter alle civile lufthavne i medlemsstaterne, alle operatører der
leverer ydelser til de civile lufthavne i medlemsstaterne, og alle der indenfor el-
ler udenfor lufthavnen leverer varer eller ydelser til eller gennem civile lufthav-
ne i medlemsstaterne.
Side 28/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0029.png
Efter forslaget skal medlemsstaterne stadig have mulighed for at indføre stren-
gere sikkerhedsmæssige foranstaltninger, men det skal ske på baggrund af en
risikovurdering, og det skal være muligt for Kommissionen at undersøge disse
strengere foranstaltninger, herunder beslutte om medlemsstaten må fortsætte
med at følge dem.
I forhold til den eksisterende lovgivning er eneste nye sikkerhedsmæssige tiltag
spørgsmålet vedrørende sikkerhed i flyet. Kommissionen foreslår i den forbin-
delse:
at uautoriseret personale ikke skal have adgang til cockpittet under
flyvningen,
at de nødvendige sikkerhedsmæssige tiltag skal tages over for potentielt
uregerlige passagerer,
at våben ikke skal medbringes ombord med mindre en tilladelse er gi-
vet af den relevante medlemsstat,
Side 29/41
at flysikkerhedsvagter kun må indsættes ombord på et fly, hvis de nødvendige
sikkerhedsmæssige betingelser og træning er opfyldt. Medlemsstaterne bibe-
holder rettigheden til ikke at godkende brugen af flysikkerhedsvagter ombord
på fly, som de har givet licens.
Ifølge forslaget skal medlemsstaterne informere om foranstaltninger krævet af
3. lande, som adskiller sig fra sig fra de almindelige standarder i forslaget, til
Kommissionen.
Kommissionen skal så have mulighed for at undersøge foranstaltningerne og
beslutte, om det skal være muligt for medlemsstaten fortsat at efterleve disse
foranstaltninger fra 3. lande.
Kommissionen skal så have mulighed for at undersøge foranstaltningerne og
udarbejde en passende reaktion overfor 3. landet. Dette vil ske ved anvendelsen
af forskriftsproceduren (Artikel 5 og 7 i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. den-
nes artikel 8).
Endvidere foreslår Kommissionen, at rammeforordningens tilhørende regule-
ring skal være fortrolig. Baggrunden herfor er, at reguleringen indeholder op-
lysninger om almindelige foranstaltninger, standarder og følsomme flysikker-
hedsmæssige oplysninger. Disse oplysninger skal kun være tilgængelige for
dem, som har en legitim interesse i disse.
Det foreslås, at Kommissionen bistås af et udvalg. Dette vil ske ved anvendelsen
af forskriftsproceduren (Artikel 5 og 7 i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. den-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0030.png
nes artikel 8). Udvalget vil fastlægge de nærmere bestemmelser vedrørende
implementeringen af forordningen.
2. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordning nr. 2320/2002 om fastsættelse af fælles bestemmelser om
sikkerhed inden for civil luftfart.
Lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 543 af 13. juni 2001, med de
ændringer, der følger af lov nr. 1074 af 17. december 2002, § 2 i lov nr.
323 af 5. maj 2004, lov nr. 475 af 9. juni 2004, § 2 i lov nr. 278 af 20.
april 2005 og § 13 i lov nr. 581 af 24. juni 2005.
Side 30/41
Forslaget erstatter forordning nr. 2320/2002, og finder direkte anvendelse i
Danmark. Det har derfor ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
3. Høring
Kommissionens forslag er sendt i høring hos AOPA Danmark, Airport Coordi-
nation Denmark, Billund Lufthavn, Cabin Union Denmark, Cimber Air, Danish
Air Transport, Dansam, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flyvelederforenin-
gen, Dansk Industri, DALPA, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Forbru-
gerrådet, Københavns Lufthavne, LSG Sky Chefs, MyTravel Airways, North
Flying, Novia, Rådet for Større Flyvesikkerhed, SAS, Fagforbundet 3F, Star Air,
Aterling Airlines, Sun-Air of Scandinavia, Assoc. Of Travel Managers in Den-
mark, Foreningen af Rejsearrangører i Danmark, Danmarks Rejsebureau For-
eningen, De samvirkende Invalideorganisationer, Dansk Handicap Forbund,
Finansministeriet, Naviair, Forbrugerrådet, Havarikommissionen for Civil
Luftfart og Jernbane, Justitsministeriet, Konkurrencestyrelsen, Statens Luft-
fartsvæsen og Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Følgende har haft bemærkninger til forslaget:
DALPA anerkender, at man fra kommissionen side ønsker at lave nye fleksible
og fælles regler.
I den forbindelse og set i lyset af, at både Crew og operatører skal have hverda-
gen til at hænge sammen, på en rimelig og sikker måde, har de med den tid til
svar stillet til rådighed følgende kommentarer/indvendinger:
Article 3: ( Anex 1.2.4 (5))
14. Background check: Her bør det være mere specifikt, hvad der undersøges
for, og hvad der skal ligge til grund for en afvisning/udstedelse af id kort. Alle-
rede nu er der set misbrug af reglen inden for EU. En mulighed var at bruge en
regel lignende Article 5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0031.png
Dette vil også løse et af de store problemer pt. for crew, et fælles id kort.
Article 4. samt (article 14)
2 (b): En uddybning ”means” of ”aircraft check”, idet det er uacceptabelt, at der
uden commanders viden bliver placeret genstande om bord i forbindelse med
”aircraft check” .
Anex 1.3. 1+2.
Her er virkelig brug for en ”clarification”, således at genstande der er nødven-
dig i forbindelse med flyvningens gennemførsel (commanders afgørelse) altid
skal kunne medbringes.
Der er set mange forskellige fortolkninger af, hvad der må medbringes.
Anex 10. 1+4+5.
Her skal det klart fremgå, at det til en hver tid kræver commandors accept, og
commander til en hver tid er øverste myndighed ombord, og derfor er den ene-
ste der er ”authorizer”
Anex 11.2.
Her kan det formelle krav om et ”id kort” skabe problemer, idet tredje lande
stadigvæk bruger certifikatet til som adgangs kort.
Afslutningsvis skal vi fra DALPA’s side tilkendegive vores store tilfredshed
med, at In-flight security officer er et frivilligt organ for medlemslandene, samt
det kræver en godkendelse fra hvert enkelt medlemsland.
De Samvirkende Invalideorganisationer anfører, at for mennesker med handi-
cap er det væsentligt, at de opnår de samme muligheder for at fungere i sam-
fundets aktiviteter, som alle andre – samt at vi indretter os, så løsninger i for-
hold til personer med handicap medfører mindst mulig gene.
I forbindelse med sikkerhedscheck ved flyrejser, er det derfor vigtigt, at luft-
havnsmyndigheder, flyselskaber og handlingsselskaber har, og er forpligtet til
at fastsætte rutiner og standarder for sikkerhedscheck af bagage, der tilgodeser
de særlige forhold, der gør sig gældende i forbindelse med sikkerhedscheck af
personer med handicap og handling, og sikkerhedscheck af hjælpemidler som
eksempelvis kørestole m.v.
Dette indebærer, at der i forbindelse med selve indcheckningen skal tages høj-
de for en nem og smidig sikkerhedsrutine, som respekterer ønsket fra personer
med handicap om en lige så hurtig, respektfuld og effektiv sikkerhedsprocedu-
Side 31/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0032.png
re, som gives andre rejsende, samt at der tages højde for et effektivt, hurtigt og
smidigt sikkerhedscheck af hjælpemidler. Dette skal indgå i planlægningen af
selve sikkerhedsprocedurerne.
Desuden må sikkerhedsrutinerne ikke forhindre, at mennesker med funktions-
nedsættelser får mulighed for på ligeværdig vis at benytte deres egne nødvendi-
ge hjælpemidler frem til gaten ved afgang, under transit samt fra gaten ved an-
komst.
Erhvervsflyvernes Sammenslutning anfører, at de takker for Rapporten af 23.
september 2005 fra Kommissionen vedrørende implementeringen af Regulati-
on (EC) 2320/2002.
Det er påskønnet, at de får lejlighed til at følge med i implementeringen for
medlemsstaterne.
De har ingen kommentarer til forslaget.
De imødeser imidlertid en afgørelse vedrørende finansiering som nævnt i andet
afsnit på side 6 i EXPLANATORY MEMORANDUM, hvor vi håber, at der træf-
fes beslutning om, at luftfarten ikke alene skal afholde udgifterne foranlediget
af kravene til security.
Det vil medføre ulige konkurrencevilkår, hvis nogle medlemsnationer afholder
disse udgifter, og Danmark kræver disse udgifter afholdt af luftfarten.
Mytravel anfører, at vedrørende revision af de fælles regler om sikkerhed i luft-
farten har de følgende to kommentarer.
Article 11 - Air carrier security programme
Det fremgår af artiklen, at et flyselskab skal have et security program der opfyl-
der såvel den nye resolution som det nationale luftfarts security program i den
medlemsstat " from which it provides services".
Dette burde være "in which it holds its AOC" eller "in which it holds it license".
Begrundelse: En national myndighed vil have vanskeligt ved at godkende et fly-
selskabs security program hvis det indeholder procedurer, der adskiller sig fra
det pågældende lands procedurer. Samtidig er det stort set umuligt for et flysel-
skab at kende alle andre nationale procedurer, idet en del procedurer, der er
selskabernes ansvar, udføres af lokale myndigheder i overensstemmelse med
de lokale krav.
Side 32/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0033.png
Evt. yderligere krav på toppen af et nationalt godkendt security program vil
herefter være en sag mellem det enkelte flyselskab og den pågældende myndig-
hed.
Annex 1.2.4 Crew identification card.
Der bør f.eks. stå "Before being issued with an
official
crew identification card,
.....
Begrundelse: De ser ikke at dette begreb er entydigt og er beskrevet på en må-
de, så der ikke er tvivl om, hvad et sådan kort er. Så vidt det er os bekendt, så er
der en del selskaber, der selv udsteder ID-kort til deres medarbejdere incl.
Crew, og sådanne kort forudsætter ikke, at der er gennemført at baggrunds-
check inden udstedelse og man kan vel næppe stille et sådan krav til et selskab.
Kravet kan stilles i lande, hvor man fra en officiel myndigheds side udsteder et
officielt "crew identification card".
Alternativt, så må "Crew identification card" defineres entydigt i Article 3.
Side 33/41
SAS anfører, at
SAS kan fuldt ud tilslutte sig det overordnede formål med
forslaget til revisionen af de gældende regler på security-området (2320/2002),
nemlig en forenkling af forordningen mod et overordnet styringsdokument og
en større grad af harmonisering gennem vedtagelse af gennemførelsesbestem-
melser i komitologi-procedure. Denne konstruktion indebærer efter SAS' opfat-
telse også den oplagte fordel, at regelfastsættelsen gøres mere fleksibel og
håndterlig.
SAS har noteret, at forslaget ikke adresserer spørgsmålet om finansiering af de
meget betydelige omkostninger til sikkerhed, som i dag bæres af luftfarten og
dens kunder. SAS hæfter sig derfor også ved, at Kommissionen senere på året
vil offentliggøre en meddelelse om spørgsmålet.
SAS har derudover følgende konkrete kommentarer til forslaget til en ny for-
ordning:
1. Kravet i den gældende artikel 5, stk. 5 i 2320/2002 om etablering af et natio-
nalt sikkerhedsuddannelsesprogram er udgået i forslaget. SAS finder dette
uheldigt, idet det er et væsentligt element i harmoniseringen af reglerne på om-
rådet og skabelsen af ens rammevilkår. SAS skal derfor anmode om, at dette
krav på linie med krav til andre programmer (forslagets artikel 8 ff.) bevares i
en ny forordning, idet dog den nærmere udformning af programmerne kan
fastsættes i gennemførelsesbestemmelserne.
2. I forslaget er indført en ny bestemmelse i artikel 6. SAS er fuldstændig enig i,
at det kan være stærkt problematisk, at tredjelande pålægger særlige sikker-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0034.png
hedskrav. SAS er dog uforstående overfor Kommissionens forslag til, hvorledes
dette skal håndteres.
I praksis foregår det ofte således, at europæiske/danske luftfartsselskaber di-
rekte af tredjelandsmyndigheder bliver pålagt særlige sikkerhedsforanstaltnin-
ger ved beflyvning af det pågældende land. Manglende opfyldelse heraf vil
medføre bortfald af retten til at trafikere tredjelandet. SAS har tidligere henledt
de danske myndigheder på denne problemstilling og anmodet om, at dette
håndteres de pågældende landes myndigheder imellem i henhold til de gæl-
dende bilaterale luftfartsaftaler.
Teksten i artikel 6 er på ingen måde en løsning på dette problem, men har der-
imod indbygget den risiko, at luftfartsselskaberne bliver fanget mellem mod-
stridende pålæg fra EU og tredjelande, hvilket i sidste instans kan indebære, at
den pågældende beflyvning må ophøre. Kommissionen og medlemslandene bør
i stedet sikre, at der fremover etableres fælles procedurer, som ikke bringer
luftfartsselskaberne i denne situation.
3. I det gældende bilag til 2320/2002 er i afsnit 6 blandt andet beskrevet, at
fragtagenter skal være godkendt af den relevante myndighed. Dette krav er ud-
gået i det reviderede bilag. SAS er af den opfattelse, at der fortsat skal bestå et
krav om, at fragtagenter m.v. godkendes af en national myndighed. Begrundel-
sen herfor er, at der herved skabes sikkerhed for ens vilkår ikke mindst på om-
kostningssiden for alle operatører i det pågældende medlemsland.
4. I afsnit 10 i bilaget til forslaget er indført bestemmelser om in-flight security
foranstaltninger, hvilket den gældende forordning ikke indeholder bestemmel-
ser om. SAS finder det betænkeligt at inkludere bestemmelser herom i EU's re-
gelsæt. De henhører ikke naturligt under de gældende EU-bestemmelser, lige-
som området i øvrigt reguleres af blandt andet JAR OPS, subpart S. Afsnittets
indhold bærer da også præg heraf. Indførelse af EU-bestemmelser på området
bidrager således ikke til den tilstræbte forenkling og harmonisering, men sna-
rere til uklarhed om de såvel de formelle som de indholdsmæssige krav.
Endelig vil SAS gerne på ny henlede opmærksomheden på vigtigheden af en
struktureret og løbende dialog om sikkerheden i luftfarten på såvel EU- som
nationalt plan. Erfaringen har efter SAS' overbevisning illustreret, at denne dia-
log har været mangelfuld. Alle parter har naturligvis en fælles interesse i, at
sikkerhedsforanstaltningerne til enhver tid imødekommer behovet for disse.
Der har imidlertid været betydelige vanskeligheder med at omsætte regler og
bestemmelser til den praktiske verden. Implementeringen af reglerne har såle-
des i visse tilfælde været forbundet med betydelige gener og uforholdsmæssige
omkostninger, ligesom der i visse tilfælde samtidig kan stilles spørgsmål ved
den sikkerhedsmæssige værdi.
Side 34/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0035.png
Kommissionen bør derfor i forbindelse med initiativer og forslag på området
forpligte sig til at inddrage industrien ved drøftelse af både rammebestemmel-
ser og implementeringsbestemmelser.
I forlængelse af Transport- og Energiministeriets fokus på koordination af sik-
kerhed og beredskab på transportområdet ville det desuden være naturligt at
etablere en national samarbejdsstruktur på området for luftfartssikkerhed – en
struktur som hidtil har været fraværende. En sådan struktur skal sikre, at der
på overordnet niveau med inddragelse af branchen løbende kan drøftes beho-
vet for rammebetingelser og disses udformning eventuelt i samspil med andre
transportformer.
Ligeledes bør der etableres et forum med alle betydende interessenter (luft-
fartsselskaber, lufthavne, SLV og relevante politimyndigheder), hvis opgave det
er at drøfte den mest hensigtsmæssige praktiske tilrettelæggelse af sikkerheds-
arbejdet.
Fagforbundet 3F anfører, at de følgende kommentarer til forslaget:
Annex på side 21 punkt 1.2 og punkt 1.3. De mener, teksten er uklar og lægger
op til en kompliceret procedure, som vil vanskeliggøre arbejdet unødigt.
Annex på side 22 punkt 3. Behovet for dette check er der ikke. Passagerne er jo
blevet checket.
Annex på side 25 punkt 8 og 9. De har meget svært ved at se, hvordan disse
procedurer skal udføres i praksis og begge punkter er overflødige, hvis den øv-
rige kæde af sikkerhedsforanstaltninger virker.
Annex på side 25 punkt 10 stk. 5. Ud fra almen interesse bør passagerer oplyses
om tilstedeværelsen af en ”in-flight security officer”, så de har mulighed for at
tage et andet fly, hvor sikkerheden er tilstrækkelig stor til, at tilstedeværelsen af
en ”in-flight security officer” er unødvendig.
4. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
I Danmark har man valgt at lade luftfartsbranchen bære omkostningerne. For-
slaget ændrer ikke ved mulighederne herfor. Forslaget har således ikke statsfi-
nansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes umiddelbart kun at have begrænset økonomiske konsekven-
ser for luftfartsbranchen udover de udgifter, som er resultat af den gældende
forordning.
Side 35/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0036.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at de nuværende regler nu har været i kraft i ca. 2�½ år
og erfaringer har vist, at reguleringen er for detaljeret, og der er behov for en
forenkling af reguleringen. Der er derfor fremsat et forslag som skal erstatte de
gældende regler på området. Formålet er en bedre regulering baseret på fire
principper: Enkelhed, harmonisering, klarhed og forøgelse af sikkerhedsni-
veauet.
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet, fordi luftfartssikkerhed i sin natur gælder hele fællesskabets område. Des-
uden hæver en fællesskabstilgang til luftfartssikkerhed de generelle standarder
og den gensidige tillid mellem medlemsstaterne. Herudover kan luftfartsindu-
striens rammevilkår lettes betydeligt ved fælles EU-regler frem for 25 forskelli-
ge sæt nationale regler.
Det er på den baggrund regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet, idet der er tale om ændring af en eksisterende
forordning, og idet sikring af luftfarten bedre kan varetages af Fællesskabet.
6. Dansk holdning.
Fra dansk side er man generelt positivt indstillet overfor forslaget fra Kommis-
sionen. Danmark kan støtte en forenkling af den eksisterende forordning. Man
kan derfor også støtte princippet om en rammeforordning, der fastlægger de
overordnede generelle principper for, hvad der skal gøres for at sikre den civile
luftfart. Den yderligere lovgivning, der fastlægger, hvordan man teknisk og
proceduremæssigt sikrer den civile luftfart, vedtages i en komitologi-procedure.
Europa-Parlamentet ønsker, at forordningen skal indeholde bestemmelser om
finansieringen af security.
Danmark finder ikke, at spørgsmålet om, hvordan security finansieres i de en-
kelte medlemslande, hører hjemme i denne forordning. Danmark finder i det
hele taget, at spørgsmålet om finansiering hører under medlemsstaternes kom-
petence. I Danmark finansieres security således af flybranchen selv.
Danmark finde derfor, at ordningen ikke bør omtale spørgsmålet om finansie-
ring af security-tiltag. Såfremt et flertal af medlemslande ønsker at imøde-
komme Parlamentets ønske for at fremme en første-læsnings-løsning, vil Dan-
mark kunne støtte dette under forudsætning af, at den præcise formulering ik-
ke pålægger medlemslandene nogen form for forpligtelser vedrørende finansie-
ringen.
For så vidt angår komitologi-spørgsmålet ønsker Europa-Parlamentet, at an-
vende den nye komitologiprocedure (kontrolproceduren) på udkastet til for-
Side 36/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0037.png
ordning. Formålet med den nye komitologiprocedure er at give Europa-
Parlamentet øgede beføjelser i kontrollen med Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser. Proceduren indebærer, at hvor der ændres i generel-
le elementer i basisretsakter, skal disse i visse tilfælde forelægges for Europa-
Parlamentet til kontrol.
Danmark er umiddelbart generelt positiv overfor, at anvende den nye komito-
logiprocedure (kontrolproceduren) på udkastet til forordning.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På rådsmødet den 27. marts 2006 blev der opnået en fælles til tilgang til udka-
stet til forordning.
Europa-Parlamentet (EP) har efter 1. læsning stillet 81 ændringsforslag til ud-
kastet til forordning. En lang række af ændringsforslagene kan uden vanske-
ligheder accepteres af Rådet, enten fordi de er enslydende med de ændringer af
Kommissionens forslag, der er indeholdt i Rådets fælles tilgang, eller fordi de
er rent redaktionelle.
Der er dog et væsentligt udestående, idet EP ønsker, at forordningen skal inde-
holde bestemmelser om finansieringen af security.
Medlemslandene synes indstillet på at imødekomme Parlamentet og dermed
opnå en førstelæsnings løsning. Der tegner sig dog et klart flertal for en formu-
lering, som ikke pålægger medlemslandene nogle forpligtelser angående finan-
siering.
Der ventes afholdt uformel trialog den 25. september. Formandskabet håber
på, at det er muligt at finde en løsning på rådsmødet den 12. oktober.
8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 2. december 2005 til
orientering og har været behandlet i udvalget den 24. marts 2006 med henblik
på forhandlingsoplæg.
Side 37/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0038.png
Dagsordenspunkt 5: Eksterne relationer på luftfartens område
Side 38/41
a) EU/USA-forhandlinger
b) Overflyvning af Sibirien
Revideret notat
1. Baggrund og indhold
På det forestående Rådsmøde vil Kommissionen gennemgå to sager vedr. Fæl-
lesskabets relationer med tredjelande inden for civil luftfart:
a) EU/USA-forhandlingerne om en luftfartsaftale
På baggrund af Rådets udvidede mandat af juni 2003 til Kommissionen til for-
satte forhandlinger mellem Fællesskabet og USA om etablering af et åbent luft-
fartsområde blev der sidste efterår opnået enighed om en første fase af en aftale
herom, idet den politiske stillingtagen i Rådet dog skulle afvente nogle advise-
rede ændringer i den amerikanske politik mht. bestemmelserne for udenlandsk
ejerskab og kontrol med amerikanske luftfartsselskaber.
På amerikansk hold trækker det imidlertid ud hermed – dels pga. modvilje,
dels pga. det forestående midtvejsvalg i november –, og det ser nu ud til, at der
ikke vil komme nyt fra USA i indeværende år.
Kommissionen overvejer derfor alternative fremgangsmåder, som kan tages i
anvendelse, hvis man ikke ønsker, at tiden trækkes yderligere ud. Der kan her-
under eventuelt blive tale om at indsætte visse klausuler i aftalen, der sikrer
bedre balance, indtil spørgsmålet om den amerikanske politik vedr. ejerskab og
kontrol er afklaret.
Danmark vil kunne tage Kommissionens orientering om forhandlingerne til ef-
terretning.
b) EU/Rusland-forhandlingerne om overflyvning af Sibirien
Kommissionen fik den 27. marts 2006 Rådets mandat til at optage forhandlin-
ger med Rusland mhp. at løse spørgsmålet om betaling for overflyvning af Sibi-
rien. Rusland forlanger særlig betaling – "royalties", ud over sædvanlig betaling
for lufttrafikkontroltjeneste – fra udenlandske luftfartsselskaber for hver enkelt
overflyvning af Sibirien på ruter mellem Europa og Fjernøsten. Betalingerne er
ikke i overensstemmelse med bestemmelserne i den internationale luftfartsor-
ganisation ICAO, som Rusland er medlem af.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0039.png
Der er herefter holdt et antal forhandlingsmøder mellem parterne, men forelø-
big uden de store resultater.
Danmark vil kunne tage Kommissionens orientering om status i forhandlin-
gerne til efterretning.
2. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmål om forhandlinger med tredjelande har været forelagt Udvalget den
29. november 2002, 21. marts 2003, 3. oktober 2003, 28. november 2003, 3.
marts 2004, 4. juni 2004, 1. oktober 2004, 15. april 2005, 24. juni 2005, 30.
september 2005, 2. december 2005, 24. marts 2006 og 6. juni 2006 til oriente-
ring samt den 28. maj 2003 til forhandlingsoplæg.
Side 39/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0040.png
Dagsordenspunkt 6: Protokollen til Alpekonventionen vedrørende
transport.
Revideret notat.
Resumé
Det Europæiske Fællesskab undertegnede den 7. november 1991 konventionen
om beskyttelse af Alperne (Alpekonventionen). I medfør af Alpekonventionen
fastlægges de konkrete foranstaltninger, som skal virkeliggøre konventionens
mål, i en række protokoller, bl.a. protokollen om transport i alperne.
Kommissionen har fremsat forslag til rådsbeslutning om at bemyndige for-
mandskabet for Rådet til at underskrive aftalen om indgåelse af transport-
protokollen til alpekonventionen.
1. Baggrund og indhold:
Det Europæiske Fællesskab undertegnede den 7. november 1991 konventionen
om beskyttelse af Alperne (Alpekonventionen). Konventionen blev senere rati-
ficeret ved Rådets afgørelse 96/191/EF af 26. februar 1996. I medfør af Alpe-
konventionens artikel 2, stk. 2 og 3, fastlægges de konkrete foranstaltninger,
som skal virkeliggøre konventionens mål, i en række protokoller, bl.a. protokol-
len om transport i alperne.
Kommissionen har fremsat forslag til rådsbeslutning om at bemyndige for-
mandskabet for Rådet til at underskrive aftalen om indgåelse af transportpro-
tokollen til alpekonventionen.
Forslaget om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af transportpro-
tokollen til Alpekonventionen er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 71
samt artikel 300, stk. 2 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Transportprotokollen har bl.a. til formål inden for rammerne at den eksiste-
rende EU-lovgivning at opfordre til fremme af bæredygtig transport, der vil re-
ducere de negative effekter af transport gennem alperne og sikre fremme af bæ-
redygtig transport. Der opfordres bl.a. til at overveje bedre samarbejde mellem
de berørte lande og bedre samspil mellem forskellige transportformer, sikre
den fri bevægelighed på økonomisk bæredygtigt og fremme effektive transport-
systemer, optimering af infrastrukturen og reduktion af emissioner.
2. Lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 40/41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
307447_0041.png
3. Høring.
Forslaget har ikke været sendt i høring på grund af forslaget begrænsede ræk-
kevidde.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige konse-
kvenser samt administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslag har ingen væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæs-
sige konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Nærhedsprincippet.
Kommissionen nævner ikke nærhedsprincippet i sit forslag til rådsbeslutning
vedrørende indgåelse på Fællesskabets vegne af transportprotokollen til Alpe-
konventionen.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet en beslutning om Fællesskabets indgåelse af transportprotokol-
len nødvendigvis må træffes på fællesskabsniveau.
6. Regeringens generelle foreløbige holdning.
Danmark ønsker, at der findes en løsning, som kan støttes af alle berørte med-
lemslande, og finder det positivt at der nu lægges op til endnu stærkere garan-
tier for, at Alpekonventionen er i fuld overensstemmelse med EU-retten og på
ingen måde strider i mod Eurovignette-direktivet.
7. Forventninger til andre landes holdninger.
Der synes at være en opblødning på vej med hensyn til vedtagelse af rådsbe-
slutningen, idet en række lande nu er parat til at underskrive, såfremt det mere
eksplicit fremgår, at Alpekonventionen er i overensstemmelse med EU-retten
og på ingen måde strider imod Eurovignettedirektivet.
Alpekonventionen er sat på dagsordenen med en bemærkning fra formandska-
bet om, at det forbeholder sig retten til at udskyde behandlingen til rådsmødet i
december, hvis denne opblødning ikke er tilstrækkelig sikker.
Side 41/41
8. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 6. juni
2006 til orientering.