Europaudvalget 2006-07
2755+2756 - Alm. anliggender
Offentligt
1453552_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13340/06 (Presse 265)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2756. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
Eksterne forbindelser
Luxembourg, den 16.-17. oktober 2006
Formand
Paula LEHTOMÄKI,
Finlands minister for udenrigshandel
og udvikling
Erkki TUOMIOJA,
Finlands udenrigsminister
*
Nogle punkter vedrørende eksterne forbindelser blev vedtaget uden debat på 2755. samling i
Rådet (almindelige anliggender) (13339/06).
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8239 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
13340/06 (Presse 265)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0002.png
16-17.X.2006
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet, der lagde særlig vægt på spørgsmål vedrørende handel og udvikling, var enigt om at gå
videre med sine tilsagn om hvert år at stille 2 mia. EUR til rådighed for
handelsrelateret bistand,
uanset hvordan forhandlingerne om verdenshandelen forløber, med det formål at støtte
udviklingslandenes kapacitet til at udnytte nye handelsmuligheder. Disse midler ydes ud over de
22,7 mia. EUR, som Rådet allerede har vedtaget at yde til Den Europæiske Udviklingsfond i årene
2008-2013.
Rådet vedtog at øremærke en væsentlig del af den handelsrelaterede bistand til støtte til aftaler om
økonomisk partnerskab, som der i øjeblikket forhandles om med staterne i Afrika, Vestindien og
Stillehavet.
Det drøftede også
udviklingsbistandens effektivitet
og vedtog konklusioner om begrebet
regeringsførelse
i udviklingspolitikken.
*****
Rådet mente, at
Irans
fortsatte berigningsaktiviteter ikke giver EU andet valg end at støtte
konsultationer om passende foranstaltninger i henhold til artikel 41 i FN-pagten, jf. FN's
Sikkerhedsråds resolution 1696. Det noterede sig, at døren dog stadig står åben for forhandlinger.
Rådet fordømte stærkt den prøvesprængning af et nukleart sprænglegeme, som
Nordkorea
proklamerede den 9. oktober 2006, da denne efter Rådets opfattelse udgør en fare for den regionale
stabilitet og en klar trussel mod international fred og sikkerhed. Det gjorde opmærksom på, at EU
fuldt ud vil implementere bestemmelserne i alle relevante resolutioner fra FN's Sikkerhedsråd og
især resolution 1718 og resolution 1695.
Rådet udtrykte dyb bekymring over den nylige optrapning af spændingen i forbindelserne mellem
Georgien og Den Russiske Føderation,
og det understregede vigtigheden af at nedtone den
offentlige retorik og opfordrede begge sider til at genåbne en normal diplomatisk dialog for at
arbejde hen imod en normalisering af forbindelserne.
Efter afholdelsen af et EU-trojkamøde med
Serbien
den 16. oktober gav Rådet udtryk for, at det er
rede til at fortsætte en styrket politisk dialog med Serbien for at støtte landets europæiske kurs,
herunder genoptagelsen af forhandlingerne om en stabiliserings- og associeringsaftale, så snart
der er opnået fuldt samarbejde med ICTY.
Efter en indgående drøftelse om
Kosovo
opfordrede Rådet indtrængende parterne til sammen med
FN's særlige udsending Martti Ahtisaari konstruktivt at forsøge at bygge bro over kløften mellem de
respektive positioner samt at afstå fra ensidige eller provokerende tiltag. I den forbindelse gentog
Rådet sin fulde støtte til Martti Ahtisaari og hans bestræbelser på at føre den politiske proces
igennem, der skal fastlægge Kosovos fremtidige status. Rådet hilste det velkommen, at han har til
13340/06 (Presse 265)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0003.png
16-17.X.2006
hensigt at udarbejde et omfattende mæglingsforslag som grundlag for fremskridt.
På samlingen vedrørende almindelige anliggender forlængede Rådet mandatet for EU's civil-
militære aktion til støtte for Den Afrikanske Unions Mission i Sudan/Darfur indtil årets udgang, og
det forlængede desuden mandatet for EU's retsstatsmission for
Irak,
EUJUST LEX, indtil udgangen
af næste år.
På samlingen om almindelige anliggender blev der vedtaget flere punkter vedrørende eksterne
forbindelser, blandt andet om udvikling; de er omhandlet i dokument 13339/06.
13340/06 (Presse 265)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0004.png
16-17.X.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
HANDELSRELATERET BISTAND.................................................................................................. 9
BEGREBET REGERINGSFØRELSE I UDVIKLINGSPOLITIKKEN -
Rådets konklusioner.......
10
UDVIKLINGSBISTANDENS EFFEKTIVITET.............................................................................. 14
SAMMENHÆNG I UDVIKLINGSPOLITIKKEN .......................................................................... 15
EU'S AFRIKA-STRATEGI............................................................................................................... 16
SUDAN/DARFUR -
Rådets konklusioner.........................................................................................
17
ZIMBABWE...................................................................................................................................... 19
MELLEMØSTEN -
Rådets konklusioner
.......................................................................................... 20
DET VESTLIGE BALKAN -
Rådets konklusioner
.......................................................................... 22
IRAN -
Rådets konklusioner
.............................................................................................................. 24
FORBINDELSERNE MELLEM GEORGIEN OG DEN RUSSISKE FØDERATION-
Rådets
konklusioner
....................................................................................................................................... 25
NORDKOREA -
Rådets konklusioner...............................................................................................
26
EVENTUELT .................................................................................................................................... 27
Reform af FN's udviklingssystem ............................................................................................ 27
Europæiske udviklingsdage...................................................................................................... 27
Forbindelserne mellem EU og Ukraine .................................................................................... 27
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING ................................................................................... 27
1
EU-trojkamøde med Tyrkiet..................................................................................................... 27
EU-trojkamøde med Serbien .................................................................................................... 27
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13340/06 (Presse 265)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.X.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Se pressemeddelelsen i dokument 13339/06 Presse 264.
13340/06 (Presse 265)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0006.png
16-17.X.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Armand DE DECKER
Didier DONFUT
Den Tjekkiske Republik:
Alexandr VONDRA
Helena BAMBASOVÁ
Danmark:
Carsten STAUR
Anne H. STEFFENSEN
Michael ZILMER-JOHNS
Tyskland:
Frank-Walter STEINMEIER
Heidemarie WIECZOREK-ZEUL
Estland:
Urmas PAET
Grækenland:
Dora BAKOYANNIS
Theodoros SKYLAKAKIS
Georgios MERGOS
Ioannis VALINAKIS
Spanien:
Leire PAJIN
Alberto NAVARRO GONZÁLEZ
Frankrig:
Philippe DOUSTE-BLAZY
Brigitte GIRARDIN
Irland:
Noel TREACY
Udenrigsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Statssekretær for Europaspørgsmål under
udenrigsministeren
Udenrigsminister
Viceudenrigsminister
Statssekretær for udvikling og samarbejde,
Udenrigsministeriet
Statssekretær for udenrigshandel og investering,
Udenrigsministeriet
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Forbundsudenrigsminister
Forbundsminister for økonomisk samarbejde og udvikling
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Generalsekretær, Ministeriet for udviklingsspørgsmål
Generalsekretær, Økonomi- og finansministeriet
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Statssekretær for internationalt samarbejde,
Udenrigsministeriet
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Udenrigsminister
Viceminister med ansvar for samarbejde, udvikling og
spørgsmål vedrørende den fransktalende verden
Viceminister, premierministerens kontor og
Udenrigsministeriet, med særligt ansvar for
Europaspørgsmål
Vicepremierminister, udenrigsminister
Minister uden portefølje med ansvar for Europapolitik og
international samhandel
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Udenrigsminister
Understatssekretær i departementet for økonomiske
forbindelser og udviklingssamarbejdspolitik,
Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Vicestatssekretær, Udenrigsministeriet
Italien:
Massimo D'ALEMA
Emma BONINO
Patrizia SENTINELLI
Cypern:
Yiorgos LILLIKAS
Letland:
Maija MANIKA
Litauen:
Petras VAITIEKŪNAS
Laimonas TALAT-KELPŠA
13340/06 (Presse 265)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0007.png
16-17.X.2006
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Jean-Louis SCHILTZ
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Kinga GÖNCZ
Ábel GARAMHEGYI
László VÁRKONYI
Malta:
Michael FRENDO
Nederlandene:
Bernard Rudolf BOT
Agnes van ARDENNE-van der HOEVEN
Karien van GENNIP
Østrig:
Hans WINKLER
Polen:
Anna ElŜbieta FOTYGA
Rafal WISNIEWSKI
Marcin KOROLEC
Portugal:
Luís AMADO
João GOMES CRAVINHO
Fernando SERRASQUEIRO
Manuel LOBO ANTUNES
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Andrej VIZJAK
Božo CERAR
Slovakiet:
Ján KUBIŠ
Ivan RYBARIK
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Paula LEHTOMÄKI
Sverige:
Carl BILDT
Cecilia MALMSTRÖM
Hans JEPPSON
Gunilla CARLSSON
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Ian McCARTNEY
Gareth THOMAS
Geoff HOON
Vicepremierminister samt udenrigs- og
indvandringsminister
Minister for samarbejde og humanitær bistand,
kommunikationsminister samt forsvarsminister
Viceminister med ansvar for udenrigsspørgsmål og
indvandring
Udenrigsminister
Statssekretær, Økonomi- og Transportministeriet
Vicestatssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Minister for udenrigshandel
Statssekretær, Forbundsudenrigsministeriet
Udenrigsminister
Understatssekretær i Udenrigsministeriet
Viceøkonomiminister, understatssekretær,
Økonomiministeriet
Ministro de Estado, udenrigsminister
Statssekretær for udenrigs- og samarbejdsspørgsmål
Statssekretær for handel, tjenesteydelser og
forbrugerbeskyttelse
Statssekretær for forsvars- og havspørgsmål
Udenrigsminister
Økonomiminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Viceminister, Økonomiministeriet
Udenrigsminister
Minister for udenrigshandel og udvikling
Udenrigsminister
Europaminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Minister for internationalt udviklingssamarbejde
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Vicehandelsminister
Statssekretær, Ministeriet for International Udvikling
Viceminister for Europaspørgsmål
Kommissionen:
Louis MICHEL
Peter MANDELSON
Benita FERRERO-WALDNER
Olli REHN
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
13340/06 (Presse 265)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0008.png
16-17.X.2006
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående repræsentant for FUSP
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Ivailo KALFIN
Evgenia KOLDANOVA
Rumænien:
Mihai-Răzvan UNGUREANU
Iuliu WINKLER
Viceministerpræsident og udenrigsminister
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister
Minister med ansvar for handel, Økonomi- og
Handelsministeriet
13340/06 (Presse 265)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0009.png
16-17.X.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
HANDELSRELATERET BISTAND
Rådet havde en orienterende drøftelse om forskellige spørgsmål, der var blevet rejst i forbindelse
med EU's handels- og udviklingsdagsorden.
På baggrund af de henstillinger, som Verdenshandelsorganisationen havde fremsat nogle dage før
rådssamlingen, var Rådet enigt om, at EU skal gå videre med sine tilsagn fra 2005 om hvert år at
stille 2 mia. EUR til rådighed for handelsrelateret bistand senest fra 2010. Det var enigt om, at en
sådan bistand ikke skal afhænge af fremskridt i forhandlingerne i henhold til WTO's Doha-
udviklingsdagsorden.
Initiativet med handelsrelateret bistand tager sigte på at støtte udviklingslandenes kapacitet til at
udnytte de nye handelsmuligheder, der opstår som følge af ændringer i handelsreglerne og af
globaliseringen, da det ikke er tilstrækkeligt at fastsætte handelsregler, der teoretisk er mere
gunstige, hvis udviklingslandene ikke er i stand til at øge deres handel i praksis.
EU-medlemsstaterne under et og Det Europæiske Fællesskab vil hver stille 1 mia. EUR til rådighed
til handelsrelateret bistand. Disse midler vil blive øremærket til projekter, der skal styrke
udviklingslandenes eksportkapacitet gennem handelsrelateret bistand. Medlemsstaterne og
Kommissionen er enige om at koordinere deres bistand for at opnå den størst mulige virkning.
Midlerne fra medlemsstaterne ydes ud over de 22,7 mia. EUR, som Rådet i juni 2005 vedtog at yde
til Den Europæiske Udviklingsfond i årene 2008-2013.
Et vigtigt aspekt af enigheden i Rådet er et tilsagn om at øremærke en væsentlig del af den
handelsrelaterede bistand til støtte til aftaler om økonomisk partnerskab, som der i øjelikket
forhandles om med de 79 stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-staterne), som EU har
indgået AVS-EF-partnerskabsaftalen med ("Cotonou-aftalen"), der løber indtil 2020.
Rådet vedtog konklusioner, der findes i dokument
13882/06.
13340/06 (Presse 265)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0010.png
16-17.X.2006
BEGREBET REGERINGSFØRELSE I UDVIKLINGSPOLITIKKEN -
Rådets konklusioner
Ministrene drøftede under frokosten spørgsmål i forbindelse med begrebet regeringsførelse i
udviklingspolitikken. Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet:
1.
SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens meddelelse "Begrebet regeringsførelse
inden for rammerne af den europæiske konsensus om udviklingspolitik: mod en harmoniseret
approach i EU", der er et vigtigt skridt hen imod en fælles EU-opfattelse af demokratisk regerings-
førelse. Meddelelsen anerkender den flerdimensionelle og holistiske karakter af regeringsførelse og
bygger på en tilgang, der respekterer nationalt ejerskab og dialog og fokuserer på resultater og
incitamenter til reformer inden for de overordnede målsætninger om fattigdomsreduktion og bære-
dygtig udvikling. MINDER OM, at de fælles mål, værdier og principper i den europæiske konsen-
sus om udviklingspolitik - herunder god regeringsførelse - gælder for Fælles-skabets bistand i alle
regioner. SER FREM TIL en videreudbygning af en sammenhængende EU-tilgang til regerings-
førelse, som bør bygge på tætte konsultationer mellem medlemsstaterne og Kommissionen samt på
erfaringer fra alle regioner;
2.
UNDERSTREGER, at en holistisk tilgang til regeringsførelse også indebærer integrering af
menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder, god regeringsførelse og
retsstatsprincippet i alle politikområder, og FREMHÆVER betydningen af en gennemsigtig
forvaltning af de offentlige finanser og bæredygtig forvaltning af naturressourcerne. Ovennævnte
principper bør finde ens anvendelse på alle regioner;
3.
FREMHÆVER principperne om nationalt ejerskab, tilpasning og gensidig ansvarliggørelse;
UNDERSTREGER, at det ikke er muligt at pålægge nogen at gennemføre reformer i relation til
demokratisk regeringsførelse. Landene skal selv træffe afgørelse om og implementere deres egne
reformstrategier. Tempoet, tidsplanen og landenes særlige situationer skal respekteres. EU er rede
til fortsat at støtte sådanne reformer og til at samarbejde med relevante interessenter;
4.
FREMHÆVER betydningen af politisk vilje og dialog i partnerlandene og UNDER-
STREGER, at national ansvarliggørelse og regeringernes ansvar på alle niveauer over for deres
befolkninger er en forudsætning for demokratiske styringsprocesser. Denne ansvarliggørelse
indebærer en forpligtelse for enhver regering til at respektere, fremme og beskytte
menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder for alle, til at overholde og fremme
demokratiske principper og retsstaten samt til at sikre adgang til information og domstolsprøvelse
og en gennemsigtig forvaltning af ressourcerne. Den rolle, som de nationale parlamenter, de lokale
og regionale myndigheder, civilsamfundet, menneskerettighedsforkæmperne og andre relevante
interessenter spiller, skal fremhæves;
13340/06 (Presse 265)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.X.2006
5.
FREMHÆVER betydningen af en regelmæssig politisk dialog mellem EU og
partnerlandene i alle regioner. Dialogen bør også føres med regionale organisationer og dække alle
aspekter af demokratisk regeringsførelse med henblik på fremme af den gensidige forståelse af de
nødvendige reformer og også for, at den kan være retningsgivende for støtteforanstaltningerne;
6.
MINDER OM, at EU og andre donorlande i overensstemmelse med
harmoniseringsforpligtelserne i Paris-erklæringen skal tilpasse deres støtte til de nationale processer
og strategier for demokratisk regeringsførelse og anvende landenes egne systemer og procedurer i
så vid udstrækning som muligt. Harmoniseringen bør også fortsættes med nye donorer, bl.a. inden
for rammerne af den bilaterale dialog med disse lande. Der bør også anvendes relevante
internationale og regionale systemer. En effektiv støtte kræver et tæt samarbejde under
partnerlandenes ledelse, og at man baserer sig på de eksisterende mekanismer i donorsamfundet.
Dette kræver fælles analyser, fælles vurderingsværktøjer, harmoniserede dialoger og fælles
programmeringsrammer, herunder fælles opstilling af mål for støtte til reformprocesserne, med
henblik på at yde sammenhængende, komplementær og harmoniseret støtte til demokratiske
styringsprocesser internt i landet;
7.
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til yderligere at uddybe arbejdet med
fælles vurderings- og overvågningsværktøjer, herunder det igangværende arbejde på europæisk plan
med at forbedre komplementariteten blandt donorerne. Det styrkede EU-samarbejde bør også
knyttes til nationale processer, bl.a. strategioplæg til nedbringelse af fattigdom (PRSP). Når
udviklingen af fælles strategier allerede er påbegyndt, f.eks. fælles bistandsstrategier eller lignende
processer, bør den fælles programmering supplere, styrke og, når det er muligt, være en del af disse
eksisterende processer med henblik på at undgå unødvendige parallelle processer;
8.
NOTERER sig det igangværende arbejde i FN-systemet, Verdensbanken, EOCD/DAC og
andre partnere på området inden for demokratisk regeringsførelse og opfordrer til yderligere debat
om synergi og samarbejde på dette område;
9.
ERKENDER, at selv om støtte til demokratisk regeringsførelse drejer sig om mere end
bekæmpelse af korruption, og at tiltag på området ikke må foregå isoleret, er korruption en
væsentlig hindring for gennemførelsen af udviklingsmålene og et symptom på dårlig
regeringsførelse. Alle parter skal tiltræde, ratificere og på behørig vis gennemføre internationale og
regionale aftaler, bl.a. om korruption;
10.
BETRAGTER ligestilling mellem kønnene, styrkelse af kvinders indflydelse og status samt
social lighed som meget vigtige aspekter af demokratisk regeringsførelse og som afgørende for
virkeliggørelse af årtusindudviklingsmålene og FREMHÆVER betydningen af systematisk
inddragelse af ligestillingsdimensionen og den sociale dimension i al programmering og
implementering af støtten til regeringsførelse;
13340/06 (Presse 265)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.X.2006
11.
HILSER initiativet vedrørende regeringsførelse for AVS-landene VELKOMMEN som et
vigtigt skridt i gennemførelsen af EU's Afrika-strategi og UNDERSTREGER nødvendigheden af at
sikre sammenhæng mellem initiativet og de igangværende aktiviteter som led i den politiske dialog
inden for rammerne af Cotonou-aftalen, navnlig med henblik på at udbygge bestemmelserne i bilag
VII om politisk dialog for så vidt angår menneskerettigheder, demokratiske principper og retsstaten
samt inden for rammerne af Barcelona-processen; NOTERER SIG betydningen af initiativet
vedrørende regeringsførelse for gennemførelsen af EU's strategi for Vestindien og dets strategi for
Stillehavsområdet;
12.
SER MED TILFREDSHED på tilgangen i initiativet vedrørende regeringsførelse, der
bygger på incitamenter til reform; ANERKENDER, at programmeringsværktøjer til støtte for
programmeringen af 10. Europæiske Udviklingsfond (EUF) kan lette vurderingen af situationen og
tendenserne med hensyn til regeringsførelse;
13.
UNDERSTREGER, at programmeringen af incitamentdelen af initiativet vedrørende
regeringsførelse skal være inklusiv og ansvarliggørende, og at den skal gennemføres over
tilstrækkelig lang tid, samtidig med at det sikres, at bistanden er forudsigelig; OPFORDRER derfor
Kommissionen til anvende fleksibilitet ved programmeringen af incitamentdelen af initiativet
vedrørende regeringsførelse for hvert enkelt land for at tage hensyn til forskellige forhold på
landeplan, sikre en passende sammenkædning med nationalt ejede processer og tage hensyn til
medlemsstaternes og andre donorers arbejde;
14.
MINDER OM, at tildelingen af nye rater inden for initiativet vedrørende regeringsførelse
bør drøftes indgående mellem medlemsstaterne og Kommissionen; UNDERSTREGER behovet for,
at Kommissionen inddrager de relevante organer i Rådet; NOTERER sig, at Kommissionen
rettidigt, løbende og regelmæssigt vil forelægge resultaterne af programmeringen for EUF-udvalget
for således at sikre en reel meningsudveksling og rettidig afslutning af programmeringsprocessen;
15.
UDTRYKKER TILFREDSHED med anvendelsen af profiler på regeringsførelse baseret på
den aktuelle situation og tendenser; UNDERSTREGER imidlertid, at profilerne bør afspejle
nationale udviklingsplaner og indikatorer; OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til
inden for deres respektive beføjelser aktivt at samarbejde om udarbejdelsen af profiler og
evalueringskriterier både i hovedkvartererne og i marken, så de eventuelt også kan anvendes af
medlemsstaterne i deres bilaterale strategier, politikker og programmer;
16.
HILSER den afrikanske selvevalueringsmekanisme ("African Peer Review Mechanism"
(APRM)) VELKOMMEN som et participatorisk selvevalueringsredskab, der kan anspore til
reformer og gensidig læring og styrke ejerskab, og BEKRÆFTER, at EU er parat til fortsat at støtte
processen og de reformer, den giver anledning til på nationalt plan; OPFORDRER Kommissionen
og medlemsstaterne til at udveksle oplysninger om den finansielle støtte, der ydes til APRM-
processen, og anmoder Kommissionen om regelmæssigt at overvåge og aflægge rapport om EU's
støtte til APRM;
17.
NOTERER SIG også den voksende betydning af, at der er ved at udvikle sig andre
afrikanske institutioner og initiativer såsom det panafrikanske parlament, Den Afrikanske Domstol,
Den Afrikanske Menneskerettighedskommission og Den Afrikanske Unions Råd for Økonomiske,
Sociale og Kulturelle Anliggender;
13340/06 (Presse 265)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.X.2006
18.
ANMODER Kommissionen og medlemsstaterne om at iværksætte en fælles
vurderingsproces med henblik på initiativet vedrørende regeringsførelse med regelmæssigt
samarbejde på ekspertniveau og ANMODER om, at Kommissionen udarbejder en rapport til Rådet
i 2008;
19.
NOTERER SIG, at Kommissionens meddelelse har operationelt fokus på AVS-landene;
UNDERSTREGER betydningen af, at der er balance og sammenhæng mellem geografiske
områder, når det drejer sig om processerne i forbindelse med demokratisk regeringsførelse, og
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til at anvende bedste praksis og konsekvente
strategier i alle regioner og lande; SER i den forbindelse FREM TIL, at Kommissionen forelægger
konkrete forslag til naboskabspolitikken i nært samarbejde med medlemsstaterne og sammen med
Rådets relevante organer; OPFORDRER Kommissionen til at lægge vægt på regeringsførelse ved
programmeringen i alle regioner;
20.
ERKENDER, at manglen på politisk legitimitet i svagt funderede stater ofte er kædet
sammen med begrænset national institutionel kapacitet; UNDERSTREGER betydningen af, at der
er politisk vilje til at gennemføre væsentlige reformer, og betydningen af ejerskab som
retningsgivende princip for støtte til institutionsopbygning; UNDERSTREGER, at god
regeringsførelse, overholdelse af retsstatsprincippet, respekt for menneskerettighederne, de
grundlæggende frihedsrettigheder og brede politiske processer, hvor civilsamfundet deltager, er
vigtige elementer, der modvirker ustabilitet og bidrager til at forbedre situationen i svagt funderede
stater;
21.
UNDERSTREGER behovet for at sikre en effektiv tilgang til samarbejde med svagt
funderede stater for at forhindre, at de marginaliseres, og UNDERSTREGER, at det er nødvendigt
at afhjælpe landenes sårbarhed gennem sammenhængende, komplementære og harmoniserede
strategier, der er tilpasset hvert enkelt lands situation, og som bygger på udveksling af tidligere
erfaringer."
13340/06 (Presse 265)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0014.png
16-17.X.2006
UDVIKLINGSBISTANDENS EFFEKTIVITET
Rådet havde en orienterende drøftelse om to spørgsmål med tilknytning til udviklingsbistandens
effektivitet, nemlig komplementaritet og arbejdsdeling.
Med fastlæggelse af vejledende principper for behandlingen af disse to spørgsmål har EU til hensigt
at maksimere virkningen af EU's bistand til udviklingslandene, at reducere
transaktionsomkostningerne - først for partnerlande, men derefter gradvist også for donorer - og at
bringe bistanden mere i overensstemmelse med EU-medlemsstaternes udviklingsstrategier. Rådet
kom under sin drøftelse navnlig ind på organiseringen på landeplan og på, hvordan det kan undgås,
at harmoniseringen af de forskellige donorers organisatoriske bestræbelser skaber nye
transaktionsomkostninger (EU-plan, bilateralt og multilateralt).
Rådet vedtog konklusioner, der findes i dokument
13654/06 + COR 1.
13340/06 (Presse 265)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0015.png
16-17.X.2006
SAMMENHÆNG I UDVIKLINGSPOLITIKKEN
Rådet havde en orienterende drøftelse om, hvordan udviklingspolitikken bedre kan nyde støtte fra
andre EU-politikker.
Delegationerne fremhævede udviklingspolitikkens vigtige rolle i forhold til EU's interesser og dets
andre politikker og understregede, at det var nødvendigt, og at de var rede til yderligere at forbedre
sammenhængen i udviklingspolitikken for at bidrage til opfyldelsen af FN's årtusindudviklingsmål.
Drøftelsen fandt sted på baggrund af det bredere ønske om at styrke EU's eksterne politikker. Rådet
vil vende tilbage til spørgsmålet, når det i december drøfter en rapport fra formandskabet om, hvilke
fremskridt der er gjort med hensyn til at forbedre effektiviteten, sammenhængen og synligheden af
EU's eksterne politikker.
Rådet vedtog konklusioner om hensyntagen til udviklingsspørgsmål i beslutningstagningen, der
findes i dokument
13735/06.
13340/06 (Presse 265)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0016.png
16-17.X.2006
EU'S AFRIKA-STRATEGI
Rådet havde en udveksling af synspunkter om gennemførelsen af EU's Afrika-strategi på grundlag
af en rapport fra den højtstående repræsentant Javier Solana og kommissær Louis Michel. Det
anmodede medlemsstaterne om at bidrage til en samlet rapport, så Det Europæiske Råd kan gøre
status over strategiens gennemførelse på mødet den 14.-15. december.
Strategien blev fastlagt i december 2005, og den har gjort det muligt for EU at bekræfte, at det
lægger vægt på fred, stabilitet og udvikling inden for en samlet, integreret og langsigtet ramme for
dets forbindelser med hele Afrika. Det er den første europæiske strategiramme, der ser Afrika som
en enhed, og som også åbner mulighed for, at EU's politikker og instrumenter til støtte for Afrika
kan koordineres og bringes i overensstemmelse med medlemsstaternes politikker og instrumenter.
EU har i henhold til denne strategi givet tilsagn om at fokusere støtten på områderne fred og
sikkerhed og god forvaltningspraksis, økonomisk vækst, handel og etablering af bedre forbindelser
samt social samhørighed og miljøspørgsmål.
Det Europæiske Råd har besluttet, at der skal gøres status over strategiens gennemførelse i
december 2006 og mindst hvert andet år derefter. Gennemførelsen behandles også på de halvårlige
trojkamøder på ministerplan mellem EU og Den Afrikanske Union.
På et EU/Afrika-trojkamøde på ministerplan i december 2005 i Bamako blev det besluttet at ændre
strategien til en fælles Afrika/EU-strategi og udvikle en handlingsplan for dens gennemførelse.
13340/06 (Presse 265)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0017.png
16-17.X.2006
SUDAN/DARFUR -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet gav udtryk for sin fortsatte dybe bekymring over den forfærdelige situation i Darfur
med hensyn til sikkerheden, de humanitære forhold og menneskerettighederne og
opfordrede til, at de nuværende krænkelser af menneskerettighederne og den humanitære
folkeret øjeblikkeligt bringes til ophør, idet der navnlig fokuseres på sårbare grupper,
herunder kvinder og børn. Det støtter fuldt ud den indsats, som FN's højkommissær for
menneskerettigheder gør på dette område som led i en mere omfattende FN-indsats. Det
fordømte kraftigt alle overtrædelser af N'djamena-aftalen om humanitær våbenhvile fra
2004 og af bestemmelserne i FN's Sikkerhedsråds resolution 1591 (2005). Rådet
opfordrede på det kraftigste alle parter til at indstille volden, til at beskytte
civilbefolkningen og til at garantere fuld, sikker og uhindret levering af den humanitære
bistand til de nødlidende i Darfur. Fortsatte fjendtligheder underminerer mulighederne for
at gennemføre Darfur-fredsaftalen og risikerer yderligere at forværre den allerede
dramatiske humanitære situation i Darfur. Rådet minder atter ledelsen af Sudans regering
om dens kollektive og individuelle ansvar for at beskytte sine borgere mod al form for vold
og garantere overholdelsen af menneskerettighederne.
Rådet opfordrede igen dem, der ikke har undertegnet Darfur-fredsaftalen, til at tilslutte sig
aftalen og til at engagere sig i fredsprocessen. Det understregede også nødvendigheden af
at inddrage dem, der ikke har undertegnet Darfur-fredsaftalen, i en effektiv overvågning af
våbenhvilen og i efterforskningen af krænkelserne. Samtidig fremhævede Rådet, at Darfur-
Darfur-dialogen og -høringsprocessen er af stor betydning for at fremme et forum for
dialog og forsoning blandt de forskellige grupper i civilsamfundet i Darfur.
Rådet bekræftede på ny sin fulde støtte til FN's Sikkerhedsråds resolution 1706 af
31. august 2006 og opfordrede endnu en gang indtrængende den sudanesiske regering til at
give sit utvetydige samtykke til gennemførelsen af resolutionen for at sikre beskyttelsen af
civilbefolkningen og støtte gennemførelsen af Darfur-fredsaftalen. Rådet understregede, at
en FN-operation er den eneste realistiske mulighed for en holdbar og langfristet
fredsbevarende operation i Darfur.
Rådet udtrykte tilfredshed med forskellige internationale partneres omfattende bestræbelser
på at overbevise den sudanesiske regering om, at der er brug for en FN-operation i Darfur
for at sikre freden, og det opfordrede alle partnere til fortsat at arbejde sammen om at nå
dette mål. Rådet udtrykte sin støtte til Den Afrikanske Unions Freds- og Sikkerhedsråds
beslutning om sammen med FN at fortsætte konsultationerne med den sudanesiske
regering om overgangen til en FN-mission, og det udtrykte håb om et snarligt positivt
udfald af disse konsultationer. Med en understregning af, at resolution 1706 til fulde
respekterer Sudans suverænitet, enhed, uafhængighed og territoriale integritet, bemærkede
Rådet, at det er nødvendigt konkret at forholde sig til den sudanesiske regerings eventuelle
betænkeligheder i forbindelse med udstationeringen af en FN-mission i Darfur. Rådet
noterede sig i den forbindelse, at flere centrale parter i Sudan stiller sig positivt til en FN-
operation.
2.
3.
4.
13340/06 (Presse 265)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.X.2006
5.
Rådet glædede sig over, at Den Afrikanske Unions Freds- og Sikkerhedsråd den
20. september 2006 besluttede at forlænge mandatet for Den Afrikanske Unions Mission
(AMIS) indtil den 31. december 2006, og understregede vigtigheden af at undgå et
"sikkerhedsvakuum" i Darfur. Rådet fremhævede behovet for fortsatte bestræbelser for at
styrke AMIS' operative kapaciteter, så missionen kan udføre sit mandat. Det påskønnede
især den bistand, som FN vil yde i den henseende, og udtrykte tilfredshed med den
sudanesiske præsidents støtte til dette initiativ som tilkendegivet i præsidentens brev af
3. oktober 2006 til FN's generalsekretær.
Rådet hilste med tilfredshed, at Den Arabiske Ligas generalsekretær for nylig
indtrængende opfordrede ligaens medlemmer til at opfylde deres tilsagn om støtte til
AMIS.
Rådet udtrykte endnu en gang sin kraftige støtte til Den Afrikanske Union og bekræftede
forlængelsen af EU's civil-militære aktion til støtte for AMIS indtil den 31. december 2006
og den fortsatte tætte samordning med FN og andre internationale partnere, der yder støtte
til AMIS.
Rådet gentog, at EU er rede til at fortsætte udarbejdelsen af genopbygningsprogrammet for
Darfur og til at bidrage yderligere til genopbygningen, så snart fredsprocessen for alvor er
kommet i gang, og sikkerhedssituationen tillader det.
Rådet hilste undertegnelsen af fredsaftalen for Østsudan mellem Sudans regering og den
østsudanesiske front den 14. oktober 2006 i Asmara, Eritrea, velkommen som et positivt
skridt i retning af en retfærdig, fredelig og varig løsning på konflikten i Østsudan. Rådet
tilskyndede parterne til at gennemføre aftalen fuldt ud og snarest, idet det understregede
dens betydning, herunder også i relation til gennemførelsen af den samlede fredsaftale.
Rådet bekræftede sin støtte til fredsbestræbelserne i hele Sudan."
*
*
*
6.
7.
8.
9.
Se pressemeddelelsen fra samlingen i Rådet (almindelige anliggender) (13339/06) vedrørende
afgørelsen om at videreføre EU's civil-militære støtte til AMIS.
13340/06 (Presse 265)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0019.png
16-17.X.2006
ZIMBABWE
Rådet havde en udveksling af synspunkter om Zimbabwe, blandt andet om, hvordan situationen for
landets befolkning kan forbedres. Formandskabet bemærkede, at situationen i Zimbabwe ikke var
blevet bedre siden Rådets sidste drøftelse for over et år siden. EU's politik og dets restriktive
foranstaltninger er stadig i kraft. EU vil arbejde på at udbygge sit engagement med partnerne i
Afrika yderligere for at fremme reformer i Zimbabwe.
13340/06 (Presse 265)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0020.png
16-17.X.2006
MELLEMØSTEN -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"–
Fredsprocessen i Mellemøsten
Rådet hilste den erklæring velkommen, som Kvartetten fremsatte på sit møde i New York den
20. september, og især Kvartettens planer om at styrke sin indsats, også sammen med parterne og de
regionale partnere. Rådet erindrede om, at der er et påtrængende behov for at gøre fremskridt i
retning af en samlet løsning på den arabisk-israelske konflikt, der er baseret på FN's Sikkerhedsråds
relevante resolutioner og køreplanen, og som har en forhandlet tostatsløsning på konflikten mellem
Israel og Palæstina som et centralt element. Det hilste konsensus i det internationale samfund herom
velkommen. Rådet understregede, at EU aktivt vil fortsætte sine bestræbelser i denne retning.
Rådet gav udtryk for sin støtte til præsident Abbas og opfordrede palæstinenserne til at tilslutte sig
hans bestræbelser på at opnå national enhed og få dannet en regering med en platform, der afspejler
Kvartettens principper og giver mulighed for en hurtig indsats. En sådan regering vil også være
afgørende for EU's muligheder for at arbejde for en styrkelse af de palæstinensiske institutioners
kapacitet. Rådet opfordrede alle de palæstinensiske fraktioner til at bringe deres interne stridigheder
til ophør.
Rådet understregede betydningen af, at dialogen mellem de to parter hurtigt genoptages med
henblik på at genoptage forhandlingerne på grundlag af køreplanen. Rådet erindrede om, at fuld
gennemførelse af aftalen om bevægelse og adgang er af største betydning, især permanent åbning af
Rafah, Karni og andre grænseovergange. Rådet gentog sin opfordring til omgående løsladelse af
den bortførte israelske soldat. Det gentog sin opfordring til omgående løsladelse af de
palæstinensiske ministre og lovgivere, der befinder sig i israelsk varetægt. Det opfordrede begge
parter til at bringe voldshandlingerne til ophør og udvise tilbageholdenhed.
Rådet hilste det velkommen, at den midlertidige internationale mekanisme er blevet forlænget med
yderligere tre måneder og udvidet til at omfatte et endnu større antal sårbare mennesker. Det
opfordrede andre donorer til at udnytte mekanismen fuldt ud. Rådet gentog sin opfordring til Israel
om øjeblikkeligt at genoptage overførslerne af de tilbageholdte palæstinensiske skatte- og
toldindtægter. Rådet opfordrede desuden Israel til at overveje at genoptage sådanne overførsler
gennem den midlertidige internationale mekanisme for at forbedre den stadigt mere alvorlige
økonomiske og humanitære situation i Gaza og på Vestbredden.
LIBANON
Rådet gentog, at det vil støtte en fuld gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution 1701. Det
udtrykte tilfredshed med den generelle deployering af de libanesiske væbnede styrker i det sydlige
Libanon, der støttes af UNIFIL. Det noterede sig den næsten fuldstændige tilbagetrækning af de
israelske tropper og opfordrede Israel til også at trække sig tilbage fra den libanesiske del af byen
Ghajar i samordning med UNIFIL. Rådet understregede, at Libanons suverænitet over sit
landområde, territorialfarvand og luftrum må respekteres. Rådet opfordrede til omgående løsladelse
af de to bortførte israelske soldater.
13340/06 (Presse 265)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.X.2006
Rådet gentog EU's tilsagn om at støtte den legitime og demokratisk valgte libanesiske regering. EU
vil fortsat bistå den libanesiske regering med at opfylde behovene for så vidt angår humanitær
bistand og miljø og med rehabiliterings- og genopbygningsprocessen. EU vil bistå den libanesiske
regering med yderligere at udvide sin myndighed til hele det libanesiske område og gennemføre
politiske, sikkerhedsmæssige, økonomiske og sociale reformer. Rådet erindrede om, at der ikke vil
være nogen våben uden den libanesiske regerings samtykke. Rådet opfordrede alle parter til at
overholde kravet om, at den libanesiske regering skal give sin tilladelse til salg og levering af
våben. Rådet opfordrede alle parter og naboer til at støtte denne proces.
***
Rådet bekræftede sin fulde støtte til FN's Internationale Undersøgelseskommissions efterforskning
af mordet på Rafiq Hariri og andre terrorangreb i overensstemmelse med mandatet i FN's
Sikkerhedsråds resolution 1595, 1644 og 1686. Det roste det professionelle arbejde, som Serge
Brammertz og hans hold har udført under vanskelige omstændigheder, og hilste UNIIC's femte
rapport velkommen. Det gav udtryk for tillid til, at der vil blive gjort fremskridt med at bringe
gerningsmændene til disse forbrydelser for retten. Det understregede betydningen af, at der
etableres en domstol af international karakter i overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds
resolution 1664."
13340/06 (Presse 265)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0022.png
16-17.X.2006
DET VESTLIGE BALKAN -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Bosnien-Hercegovina
1.
Rådet udtrykte tilfredshed med, at valget i Bosnien-Hercegovina (BiH) er forløbet fredeligt
og under ordnede forhold, samt med den internationale valgobservatørmissions foreløbige
vurdering, der går ud på, at valget i vidt omfang er afviklet i overensstemmelse med
internationale standarder. Rådet lykønskede BiH med det veltilrettelagte almindelige valg,
der for første gang siden 1995 helt og holdent blev gennemført af BiH's egne institutioner.
Rådet så frem til dannelsen af nye regeringer så hurtigt som muligt. Rådet understregede
nødvendigheden af, at de nyvalgte politiske institutioner hurtigt genopretter momentum i
reformprocessen og vedtager og gennemfører alle de reformer, der er nødvendige for at
afslutte forhandlingerne om en stabiliserings- og associeringsaftale som fastsat i Rådets
konklusioner af 12. december 2005. Rådet udtrykte navnlig bekymring over de manglende
fremskridt i udmøntningen af aftalen fra oktober 2005 om omstrukturering af politiet og
håbede, at denne hindring hurtigt vil kunne ryddes af vejen. Rådet gentog sin fulde støtte
til BiH's europæiske perspektiv.
Rådet understregede behovet for fremskridt i forbindelse med forfatningsreformen, så der
kan etableres mere funktionelle statslige strukturer, der bedre kan leve op til europæiske
standarder. Rådet opfordrede de nyvalgte repræsentanter til at prioritere dette punkt højt.
Rådet hilste med tilfredshed den fælles rapport fra GS/HR og EU's udvidelseskommissær
om øget EU-tilstedeværelse i BiH i forbindelse med den planlagte lukning af den høje
repræsentants kontor (OHR). Rådet hilste også henstillingerne i rapporten velkommen og
pålagde derefter de relevante rådsorganer at videreføre det forberedende arbejde, så der
fortsat sikres en rettidig forberedelse af EU's fremtidige rolle i BiH efter den planlagte
lukning af OHR. Internationale partnere vil blive konsulteret efter behov.
2.
3.
4.
Serbien
5.
Rådet hilste afholdelsen af det andet trojkamøde mellem EU og Serbien den 16. oktober
velkommen. Rådet gav udtryk for, at det er rede til at fortsætte en styrket politisk dialog
med Serbien for at støtte landets europæiske kurs, herunder genoptagelsen af
forhandlingerne om en stabiliserings- og associeringsaftale, så snart der er opnået fuldt
samarbejde med ICTY.
13340/06 (Presse 265)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16-17.X.2006
Serbien/Kosovo
6.
Rådet opfordrede indtrængende parterne til sammen med FN's særlige udsending Martti
Ahtisaari konstruktivt at forsøge at bygge bro over kløften mellem de respektive positioner
samt at afstå fra ensidige eller provokerende tiltag. Rådet henviste til den erklæring, det
fremsatte på Kontaktgruppens ministermøde den 20. september, og bemærkede, at
bestræbelserne på at nå frem til en forhandlingsløsning ikke bør overskygge den
kendsgerning, at ingen af parterne ensidigt kan forsinke eller blokere fremskridt i
statusprocessen. I den forbindelse gentog Rådet sin fulde støtte til den særlige udsending
Martti Ahtisaari og hans bestræbelser på at føre den politiske proces igennem, der skal
fastlægge Kosovos fremtidige status. Rådet hilste det velkommen, at han har til hensigt at
udarbejde et omfattende mæglingsforslag som grundlag for fremskridt.
Rådet noterede sig rapporten fra FN-generalsekretærens særlige repræsentant, der blev
forelagt FN's Sikkerhedsråd den 13. september. Det noterede sig de positive fremskridt, der
er gjort med gennemførelsen af Kosovo-standarderne, og erindrede om den afgørende
betydning af og behovet for en yderligere effektiv gennemførelse af standarderne. Rådet
anmodede indtrængende Beograd om at tilskynde serberne i Kosovo til at deltage i
Kosovos institutioner, hvor de mest effektivt kan fremme deres egne interesser.
Rådet hilste også med tilfredshed det vigtige igangværende arbejde, der skal forberede en
eventuel ESFP-mission mere generelt på retsstatsområdet samt EU-komponenten i den
fremtidige internationale civile mission i Kosovo. Rådet besluttede at forlænge EU's
planlægningsgruppe med henblik på en eventuel EU-krisestyringsoperation på
retsstatsområdet og eventuelle andre områder i Kosovo (EUPT Kosovo) med tre måneder
indtil den 31. marts 2007."
7.
8.
13340/06 (Presse 265)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0024.png
16-17.X.2006
IRAN -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet drøftede situationen vedrørende Irans atomprogram. Rådet udtrykker sin anerkendelse af de
intense bestræbelser, som den højtstående repræsentant Javier Solana har udfoldet siden juni for at
tilskynde Iran til at efterkomme kravene fra IAEA's Styrelsesråd og FN's Sikkerhedsråd og vende
tilbage til forhandlingerne om langsigtede ordninger.
Rådet mindede om, at de forslag, som den højtstående repræsentant fremsatte den 6. juni som
grundlag for en langsigtet aftale, er vidtrækkende og vil give Iran alt, hvad landet behøver for at
udvikle en moderne civil atomkraftindustri, og samtidig tage højde for internationale bekymringer.
Der vil blive banet vej for nye forbindelser med Iran baseret på gensidig respekt og udvidet politisk
og økonomisk samarbejde.
Rådet gav udtryk for dyb bekymring over, at Iran endnu ikke har suspenderet sine berignings- og
oparbejdningsaktiviteter som krævet af IAEA's Styrelsesråd og af FN's Sikkerhedsråd i resolu-
tion 1696.
Rådet erindrede om sin erklæring af 17. juli om, at hvis Iran ikke efterkommer Sikkerhedsrådets
krav, vil EU arbejde for, at der vedtages foranstaltninger i henhold til artikel 41 i FN-pagten. Det
mindede også om, at Sikkerhedsrådet i resolution 1696 gav udtryk for, at det agter at vedtage
passende foranstaltninger i henhold til artikel 41, hvis Iran ikke efterkommer kravene. Rådet mente
derfor, at Irans fortsatte berigningsaktiviteter ikke giver EU andet valg end at støtte konsultationer
om sådanne foranstaltninger.
Rådet noterede sig, at døren dog stadig står åben for forhandlinger. Det bekræftede sin opbakning til
en forhandlingsløsning og slog på ny fast, at en sådan løsning vil bidrage til udviklingen af EU's
forbindelser med Iran. Det opfordrede indtrængende Iran til at følge den positive vej, der tilbydes."
13340/06 (Presse 265)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0025.png
16-17.X.2006
FORBINDELSERNE MELLEM GEORGIEN OG DEN RUSSISKE FØDERATION-
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet gentager Den Europæiske Unions dybe bekymring over den nylige optrapning af
spændingen i forbindelserne mellem Georgien og Den Russiske Føderation. Rådet
understreger vigtigheden af at nedtone den offentlige retorik og opfordrer begge sider til at
genåbne en normal diplomatisk dialog for at arbejde hen imod en normalisering af
forbindelserne.
Rådet hilser med tilfredshed den nyttige indsats, som udenrigsministertrojkaen, den
højtstående repræsentant, EU's særlige repræsentant for Sydkaukasus og formanden for
OSCE har gjort for at hjælpe med at lette de tilbageholdte russeres tilbagevenden.
Rådet er alvorligt bekymret over de foranstaltninger, som Den Russiske Føderation har
truffet over for Georgien, og over disses økonomiske, politiske og humanitære
konsekvenser. Rådet anmoder indtrængende Den Russiske Føderation om ikke at gå videre
med foranstaltninger over for georgiere i Den Russiske Føderation. Det opfordrer begge
parter til at handle på en måde, der er i overensstemmelse med deres internationale
forpligtelser.
Rådet erindrer om, at det er Den Europæiske Unions ønske yderligere at udbygge sit
strategiske partnerskab med Den Russiske Føderation samt dens mål at uddybe
forbindelserne med Georgien inden for rammerne af den europæiske naboskabspolitik. I
denne forbindelse gentager Rådet, at EU er villigt til sammen med Georgien og Den
Russiske Føderation at arbejde på at skabe gensidig tillid og bidrage til en fredelig løsning
på krisen. Den Europæiske Union ser også frem til et tæt samarbejde med Georgien og Den
Russiske Føderation om at fremme fremgang og stabilitet i regionen.
Rådet opfordrer begge parter til at fokusere på at nå frem til en fredelig løsning på
konflikterne i Abkhasien og Sydossetien under fuld respekt for Georgiens suverænitet og
territoriale integritet. Rådet opfordrer parterne til fuldt ud at overholde tidligere aftaler
vedrørende disse konflikter i overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds resolution
1716."
2.
3.
4.
5.
13340/06 (Presse 265)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0026.png
16-17.X.2006
NORDKOREA -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet fordømmer stærkt den prøvesprængning af et nukleart sprænglegeme, som Den
Demokratiske Folkerepublik Korea (DPRK) proklamerede den 9. oktober 2006. Denne
prøvesprængning, der blev foretaget på trods af henstillinger fra det internationale samfund, udgør
en fare for den regionale stabilitet og en klar trussel mod international fred og sikkerhed. Den
betyder, at Nordkorea atter har krænket sine ikke-spredningsforpligtelser. Prøvesprængningen
isolerer Nordkorea yderligere og gavner på ingen måde de ulykkelige forhold, den nordkoreanske
befolkning lever under.
EU vil fuldt ud implementere bestemmelserne i alle relevante resolutioner fra FN's Sikkerhedsråd
og især resolution 1718, der blev vedtaget den 14. oktober 2006, og resolution 1695, der blev
vedtaget den 15. juli 2006. Rådet vil øjeblikkeligt tage de nødvendige skridt hertil.
Rådet opfordrer stærkt Nordkorea til i overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds resolution 1718
og 1695 straks at vende tilbage til sekspartsdrøftelserne, til at arbejde i retning af en hurtig
implementering af fælleserklæringen fra september 2005, især til at give afkald på alle atomvåben
og eksisterende nukleare programmer, og til at opfylde sine forpligtelser i henhold til ikke-
sprednings-traktaten, herunder at lade alle sine nukleare aktiviteter verificere af IAEA. EU
opfordrer desuden Nordkorea til at undertegne og ratificere traktaten om et altomfattende forbud
mod atomprøvesprængninger, til at afholde sig fra at foretage enhver yderligere
atomprøvesprængning eller missilaffyring og til at give fornyet tilsagn om et moratorium for
missilaffyring.
Nordkoreas handlemåde øger risikoen for spredning af kernevåben på verdensplan. Rådet opfordrer
til en fordobling af bestræbelserne på at styrke alle aspekter af det internationale system mod
spredning af masseødelæggelsesvåben."
13340/06 (Presse 265)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0027.png
16-17.X.2006
EVENTUELT
Reform af FN's udviklingssystem
Det Forenede Kongeriges delegation gjorde Rådet opmærksom på vigtigheden af, at
udviklingsministrene engagerer sig i en reform af De Forenede Nationers udviklingssystem.
Det Forenede Kongeriges delegation understregede, at der er behov for et forum, hvor EU's
udviklingsministre kan drøfte en kommende rapport fra et FN-panel i begyndelsen af 2007 med
henblik på at fremme en konsensus på EU-plan vedrørende rapportens henstillinger.
Europæiske udviklingsdage
Kommissionen orienterede Rådet om et initiativ til europæiske udviklingsdage, der skal afholdes på
højeste plan den 13.-17. november i Bruxelles.
Forbindelserne mellem EU og Ukraine
Ministrene drøftede forbindelserne med Ukraine, bl.a. inden for rammerne af den europæiske
naboskabspolitik, forud for topmødet mellem EU og Ukraine, der skal afholdes den 27. oktober i
Helsingfors.
Se også dokument 13339/06 under andre punkter, der blev godkendt.
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
EU-trojkamøde med Tyrkiet
EU's ministertrojka mødtes med den tyrkiske udenrigsminister Abdullah Gül.
EU-trojkamøde med Serbien
EU's ministertrojka mødtes med Serbiens premierminister Vojislav Kostunica.
13340/06 (Presse 265)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453552_0028.png
16-17.X.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Se pressemeddelelsen i dokument 13339/06 Presse 264.
13340/06 (Presse 265)
28
DA