Europaudvalget 2006-07
2757 - miljø Bilag 7
Offentligt
316462_0001.png
NOTAT
J.nr. D 651-0009
Ref. SCA
EU-koordinationen
Redegørelse til Folketinget for rådsmøde (miljø), den 23. oktober 2006
1. Direktiv om luftkvalitet og renere luft for Europa (CAFÉ)
Efter formandskabets gennemgang af den generelle indstilling fra rådsmøde (miljø) den 27. juni
2006, oplyste Kommissionen at den forventer at:
indarbejde forslag til Euro 6 normer for lette køretøjer i forslaget til Euro 5 normer, som
ventes vedtaget i slutningen af 2006 eller i 1. halvdel af 2007,
fremsætte forslag om Euro 6 normer for tunge køretøjer i 1. halvår i 2007,
fremsætte forslag om regulering af bilers energieffektivitet i 2007
fremsætte forslag om revision af dels NEC direktivet, dels IPPC-direktivet i 2. halvdel af
2007.
Den generelle indstilling fik støtte af en række lande i Rådets efterfølgende drøftelse, og der var
bred efterspørgsel efter yderligere EU foranstaltninger, der kan sikre mulighederne for overholdel-
se af de mål og tidsfrister, der ligger i kompromisforslaget. Rådet var delt i spørgsmålet om kom-
promisforslagets ambitionsniveau, idet en række lande ønskede et højere ambitionsniveau, mens
andre ønskede muligheder for undtagelser med henvisning til vanskeligheder med efterlevelse.
Danmark tilkendegav, at man havde ønsket et væsentlig mere ambitiøst resultat med hensyn til
tidsfristen for overholdelse af grænseværdien for PM2,5 og med hensyn til bindende reduktionsfor-
pligtelser allerede nu. Desuden takkede Danmark Kommissionen for tilsagn om snarlige emmissi-
onsreducerende tiltag på EU-niveau.
Nederlandene, Polen og Sverige tilkendegav at de ikke kunne støtte den foreliggende tekst, hvor-
efter formandskabet konkluderede at der var et kvalificeret flertal for den generelle indstilling.
2. Udkast til rådskonklusioner vedrørende forberedelse af 12. partskonference (COP 12)
under FN’s klimakonvention, den 6.-17. november 2006 i Nairobi
Kommissionen indledte drøftelserne ved at påpege vigtigheden af dels en aftale om administratio-
nen af tilpasningsfonden, dels behovet for bistand til udviklingslandene med henblik på investerin-
ger i øget energieffektivitet og vedvarende energi. Undervejs i drøftelserne oplyste Kommissionen
at den planlægger at fremsætte et forslag om CO2 lagring i 2. halvdel af 2007. Forslaget vil være
ledsaget af en analyse af de miljømæssige og økonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316462_0002.png
Holdningerne til konklusionernes formuleringer om CO2 lagring var delte, idet en række lande
fremhævede behovet for at se på CO2 lagringsteknologier i lyset af det stigende kulforbrug på
globalt plan, mens andre lande helst så henvisningen til CO2 lagring slettes fra konklusionerne.
Danmark afgav sammen med Østrig en erklæring, hvori det udtrykkes at CO2 optag og lagring kun
bør opfattes som et blandt flere teknologiske optioner med henblik på reduktion af udledning af
drivhusgasser. Det påpeges at andre virkemidler fortsat bør prioriteres, specielt vedvarende ener-
gi, energieffektivitet samt tekniske og strukturelle virkemidler rettet mod transportsektoren.
Danmark fremhævede behovet for fleksibilitet i spørgsmålet om administration af tilpasningensfon-
den, og lagde vægt på at EU ikke bør opstille institutionelle barrierer for politiske løsninger ved at
insistere på at GEF’en skal tage vare på administrationsopgaven. Denne opfattelse blev støttet af
enkelte andre medlemsstater og blev ikke kritiseret af andre delegationer.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget med to ændringer: i artikel 8 præciseres
det, at Kommissionens forslag om CO2 lagring skal baseres på en detaljeret konsekvensanalyse
og et ønske fra en medlemsstat om at slette "in those countries experiencing serious drought
and/or desertification, particularly in Africa" i artikel 9 blev imødekommet.
3. Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet: Temastrategi for bæredyg-
tig udnyttelse af naturressourcer og formandskabets udkast til konklusioner
Formandskabet fremhævede, at der vil blive fastlagt en række konkrete mål frem mod 2010 på
forskellige områder, blandt andet med henblik på at fremme innovation.
Rådskonklusionerne gav ikke anledning til kommentarer, og blev vedtaget uden diskussion.
4. Kommissionens meddelelse vedr. temastrategi for beskyttelse og bevaring af det marine
økosystem med tilhørende forslag til direktiv om fastlæggelse af en ramme for Fællesska-
bets havmiljøpolitiske foranstaltninger (havstrategidirektivet).
Rådet havde en politisk drøftelse af temastrategien med udgangspunkt i behovet for henholdsvis
instrumenter (til opnåelse af havmiljøpolitiske mål), en definition af god miljøtilstand samt balan-
ce/sammenhæng mellem nationale indsatser og regionalt samarbejde.
Drøftelsen i Rådet viste, at medlemsstaterne er generelt positive overfor havstrategidirektivet. Der
var bred enighed om behovet for en definition af god miljøtilstand. Flere medlemsstater påpegede
behovet for en supplerende økonomisk konsekvensvurdering. Mange lagde vægt på samarbejde
med tredjelande. Endelig gav nogle medlemsstater udtryk for at tidsplanen var for uambitiøs, mens
andre mente, at den var ambitiøs eller realistisk. Nogle medlemsstater påpegede nødvendigheden
af finansiering til implementering af direktivet, hvortil Kommissionen henviste til de eksisterende
finansieringsmuligheder, f.eks. LIFE+ og forskningsprogrammerne.
Danmark fremhævede at definitionen af målet om god miljøtilstand er en politisk opgave og derfor
under alle omstændigheder bør ske i Rådet, og lagde vægt på at de regionale havkonventioner
bliver væsentlige medspillere i det videre arbejde. Desuden understregede Danmark, at man ikke
finder at Kommissionen skal godkende alle medlemslandenes tiltag rettet mod implementering af
direktivet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316462_0003.png
Kommissionen udtrykte enighed om behovet for en definition af god miljøtilstand, men fastholdt at
den skal fastlægges i komitéprocedure.
3
5. Udkast til rådskonklusioner vedrørende forberedelse af 8. partskonference under Basel
konventionen om transport af farligt affald, den 27. november - 1. december 2006 i Nairobi
Formandskabet introducerede enkelte ændringsforslag til udkastet til rådskonklusioner som imø-
dekom de EU-lande, der mener at skibsregulering helt overvejende bør ske på internationalt plan.
Desuden orienterede formandskabet om sit og Kommissionens møde med en delegation fra Elfen-
benskysten, vedrørende forurening fra skibet Probo Koala. Kommissionen påpegede behovet for
supplerende initiativer vedrørende dels overvågning af skibe i havne, dels strafferetlige sanktioner
overfor ulovlig transport af farligt affald.
En række medlemslande – heriblandt Danmark - kritiserede den seneste svækkelse af artiklen
vedrørende skibsophugning. Nederlandene orienterede om de komplekse nationale tilhørsforhold
for Probo Koala, hvilket understøttede behovet for en analyse af eksisterende EU regulering af
affaldstransport via søvejen for at vurdere om der er behov for øget kontrol for at forhindre affalds-
transport til tredjelande. Danmark støttede Nederlandenes opfordring og fremhævede at EU bør
presse hårdt på dels for en ratificering af eksportforbuddet fra 1995, dels for at der kommer skred i
IMO forhandlingerne for internationale bindende standarder for forsvarlig skrotning af skibe.
Malta understregede betydningen af globale regler og fremførte ønske om yderligere ændringer af
rådskonklusionerne med det sigte at henvise til udviklingen i international skibsregulering.
Idet Malta ikke kunne acceptere formandskabets kompromisforslag, konkluderede formandskabet
at der var vedtaget formandskabskonklusioner.