Europaudvalget 2006-07
2758 - landbrug og fiskeri Bilag 3
Offentligt
310744_0001.png
1
Skov- og Naturstyrelsen
Naturområdet
Jnr. SNS-227-00012
Den 4. oktober 2006
piv/sotni/kne
SAMLENOTAT
Meddelelse fra Kommissionens til Rådet og Europa-Parlamentet om Rapport om EU
skovhandlingsplan
1
Forslag til rådskonklusioner om EU's skovhandlingsplan 2007-2011
KOM(2006) 302 endelig
Resumé
Meddelelsen er Kommissionens svar på Rådets anmodning om en EU skovhandlingsplan.
Meddelelsen opstiller en fælles vision for skovbruget og skovenes rolle i EU ”Skov
i samfundets
tjeneste: et langsigtet, flersidigt skovbrug, der opfylder nuværende og fremtidige samfundsbehov og
støtter skovrelaterede eksistensmuligheder”
og fastsætter fire hovedmål samt en række nøgletiltag.
Tiltagene foreslås udført af Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne. Handlingsplanen
foreslås at virke fra 2007 til 2011, med en midtvejsevaluering i 2009. Handlingsplanen medfører
ikke bindende forpligtelser for medlemsstaterne.
I forslaget til rådskonklusioner udtrykkes støtte til Kommissionens forslag til en skovhandlingsplan
og Kommissionen og medlemslandene sammen og hver for sig inviteres til at fremme
implementeringen gennem en række tiltag.
1. Status
Kommissionen sendte den 15. juni 2006 ovennævnte meddelelse til Rådet (landbrug og fiskeri) og
meddelelsen blev præsenteret på Rådsmødet 19. juni 2006.
Fødevareministeren orienterede på miljøministerens vegne Folketingets Europaudvalg om
meddelelsen d. 16. juni 2006 i forbindelse med forberedelsen af Rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 19. juni 2006, hvor Kommissionen præsenterede meddelelsen.
Der er oversendt et grundnotat om meddelelsen til FEU og FMPU den 14. juli 2006.
Sagen blev sendt i høring i EU Miljøspecialudvalget 28. juli 2006 med frist til 11. august 2006.
1
Der er en række forskelle i den danske og den engelske version af meddelelsen, således at det i den engelske version
hedder en
EU skovhandlingsplan
og ikke en
Handlingsplan for skovbruget.
Tilsvarende i nøgletiltag 3, 4, 5 og 18
står der, at medlemsstaterne
skal,
mens det i den engelske version står
will,
der skal oversættes til
vil.
Kommissionen
har oplyst, at det er den engelske version, der er den korrekte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310744_0002.png
2
Revideret grundnotat blev forelagt Folketingets Miljø og Planlægningsudvalg 4. september 2006.
Forslag til rådskonklusioner er sat på dagsordnen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24.-25.
oktober 2006 til vedtagelse.
2. Formål og indhold
Meddelelsen
Meddelelsen er et svar på Rådets anmodning om, at Kommissionen udarbejder en EU
skovhandlingsplan for at skabe en sammenhængende ramme for implementeringen af
skovrelaterede tiltag på fællesskabs- og medlemsstatsniveau og skal virke som et instrument til
koordination mellem forskellige fællesskabshandlinger og mellem fællesskabshandlinger og
medlemsstaternes skovpolitik (EFT C 56 af 26.2.1999).
I anmodningen fra Rådet blev der lagt vægt på, at et forslag til en handlingsplan udarbejdes i tæt
samarbejde med medlemsstaterne og i dialog med interessegrupper, og at resultatet præsenteres for
Rådet midt 2006.
Det blev endvidere understreget, at handlingsplanen skal være afbalanceret og imødekomme både
den økonomiske, biologiske og sociale dimension af bæredygtig skovdrift. Og det anbefales at
handlingsplanen skal bidrage med sammenhængende handlinger i overensstemmelse med Lissabon
og Gøteborg strategierne, baseret på klare mål, som skal bidrage til opfyldelse af andre
fællesskabspolitikker samt opfyldelse af internationale skov-relaterede forpligtigelser.
Handlingsplanens overordnede formål er, at støtte og forbedre bæredygtig skovdrift og skovenes
flersidige rolle og er baseret på følgende principper:
1. De nationale skovprogrammer er passende rammer for implementering af internationale
forpligtelser.
2. Den voksende vigtighed af globale og tværgående aspekter i skovpolitikken kræver øget
samarbejde og koordination.
3. Nødvendigheden af at styrke EU’s skovsektors konkurrenceevne og god forvaltning af EU’s
skove
4. Respekt for princippet om subsidiaritet.
Handlingsplanen foreslår en fælles vision for skovbruget: ”Skov
i samfundets tjeneste: et langsigtet,
flersidigt skovbrug, der opfylder nuværende og fremtidige samfundsbehov og støtter skovrelaterede
eksistensmuligheder.”
På den baggrund opstilles der fire hovedmålsætninger, som hver indeholder et antal nøgletiltag, som
Kommissionen vil udføre sammen med medlemsstaterne. Der foreslås også supplerede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
foranstaltninger som medlemsstaterne kan udføre afhængig af deres særlige forhold og
prioriteringer. Handlingsplanen foreslås gældende for perioden 2007-2011 med en
midtvejsevaluering i 2009. De fire hovedmålsætninger og nøgletiltag er:
1.
Forbedre konkurrenceevnen på længere sigt
(fem nøgletiltag)
Undersøge globaliseringens virkninger på skovbrugets økonomiske bæredygtighed og
konkurrenceevne i EU
Fremme forskning og teknologisk udvikling for at øge skovbrugets konkurrenceevne
Udveksle og vurdere erfaringer i forbindelse med værdisætning og afsætning af andre
skovprodukter og ydelser end træ
Fremme udnyttelsen af skovbiomasse til energifremstilling
Fremme samarbejdet mellem skovejere og forbedre skovbrugsuddannelserne
2.
Forbedring og beskyttelse af miljøet
(tre nøgletiltag)
Fremme EU's opfyldelse af forpligtelser i UNFCC og Kyoto protokollen til at modvirke
klimaændringer og fremme tilpasning til klimaændringens virkninger
Medvirke til at opfylde Fællesskabets ændrede målsætninger for biodiversitet inden 2010 og
derefter
Arbejde for indførelse af et europæisk skovovervågningssystem
3.
Bidrage til livskvaliteten
(fire nøgletiltag)
Styrke beskyttelsen af skovene i EU
Fremme miljøundervisning og miljøinformation
Bevare og forøge skovenes beskyttelsesfunktioner
Undersøge mulighederne for skov i byområder og bynære områder
4.
Fremme samordning og kommunikation
(seks nøgletiltag)
Styrke den Stående Skovbrugskomités rolle
Styrke samordningen mellem de forskellige politiske områder, der berører skovbruget
Anvende den åbne koordinationsmetode (ÅKM) til de nationale skovprogrammer
Styrke EU's profil i de internationale skovrelevante processer
Fremme anvendelsen af træ og andre skovprodukter fra bæredygtigt drevne skove
Forbedre kommunikationen og udvekslingen af oplysninger
På medlemsstatsniveau foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne:
vil fremme undersøgelser og pilotprojekter i forbindelse med værdiansættelse og innovativ
markedsføring af skovprodukter og tjenester
vil bedømme det nationale potentiale for træ til energifremstilling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310744_0004.png
4
vil støtte uddannelse af skovejere og skovarbejdere samt udviklingen af konsulenttjenester
for skovejere og deres sammenslutninger.
vil sikre at skovbrugsoplysninger er tilgængelige på Internettet.
Desuden opfordres medlemsstaterne til:
at vurdere effekten af klimaændringer
regelmæssigt at arrangere møder mellem skovstyrelserne i EU
at synliggøre skovbruget f.eks. gennem en skovdag
Endelig forslår Kommissionen, at de sammen med medlemsstaterne vil:
fremme udviklingen af teknologiplatformen for skovbruget
udveksle erfaringer og viden om hvordan markedsudbuddet af træ til industriformål kan
øges
samarbejde om at oprette et europæisk skovovervågningssystem
Hertil kommer en række selvstændige initiativer fra Kommissionen f.eks. undersøgelser,
erfaringsudvekslinger, koordinering og samordning samt fortsættelse af en række eksisterende
programmer som en del af de 18 nøgletiltag. Meddelelsen indeholder ikke forslag om nye
finansieringsmekanismer.
Forslag til rådskonklusioner
Forslaget indeholder en længere præambel, hvor der udtrykkes støtte til handlingsplanen generelt og
en række punkter specifikt. Dernæst inviteres Kommissionen og medlemslandene sammen og hver
for sig til at fremme implementeringen gennem forskellige tiltag.
Kommissionen og medlemslandene inviteres til i fællesskab, at sikre en effektiv og afbalanceret
implementering af nøgleaktiviteter i handlingsplanen ved bl.a. at udarbejde et arbejdsprogram som
sætter tidsrammer og sikre sammenhæng med andre fællesskabs initiativer, herunder særligt
Biomassehandlingsplanen, EU FLEGT handlingsplanen, Biodiversitetshandlingsplanen,
fællesskabets strategiske vejledning for landdistriktsudvikling, det 7. Rammeprogram for Forskning
og Kommissionen kommende kommunikation om de skovbaseredes industriers konkurrenceevne.
Kommissionen og medlemslandene inviteres desuden ved implementeringen af handlingsplanen til
at have særlig opmærksomhed på at:
styrke skovrelateret forskning og innovation under det 7. Rammeprogram for Forskning og
støtte implementering af den skovbaserede sektor teknologi platform,
eksaminere eksisterede aktiviteter med værdisætning og kompensation for de ikke-
træbaserede skovprodukter, som ikke allerede er markedsførte og undersøge den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310744_0005.png
5
eksisterende information med henblik på at udvikle nye mekanismer for kompensation eller
markedsføring af sådanne produkter og tjenesteydelser og identifikation af dets mulige
begrænsninger,
gøre den bedste brug af bidraget fra skove og skovprodukter til afbødning af klimaændringer
og fremme tilpasningen af skovene til klimaændringer også i relation til EU's forpligtelser
under Klimakonventionen og Kyoto protokollen,
arbejde for opnåelse at EU's biodiversitetsmål,
fremme træ som et vedvarende råmateriale f.eks. gennem information, evaluering af de
vigtigste begrænsende faktorer samt kæde det sammen med relevante fællesskabs industri
sektorpolitikker og tiltag til støtte af udbredelsen af en effektivt og omkostningseffektivt
brug af træ og andre skovprodukter,
udvikle og øge brugen af biomasse og restprodukter af træ til energiproduktion, baseret på
principperne for bæredygtig skovdrift og med særlig fokus på udvikling af bæredygtige
produktionsmønstre, informationsindsamling og brugen af data vedrørende tilgængelighed,
tilpasset mobilisering af biomasse fra skov og råmaterialebehovet for skovbaserede
industrier,
gøre den bedste brug af skovens bidrag til bekæmpelse af ørkenudbredelse, beskyttelse af
vandressourcer og jord med hensyn til EU Vandrammedirektiv og
Ørkenspredningskonventionen,
forbedre livskvaliteten i byområder,
videreudvikle et europæisk skovovervågningssystem, herunder at gøre den bedste brug af
indikatorerne for bæredygtig skovdrift, som blev vedtaget på den 4. ministerkonference for
beskyttelsen af skove i Europa (MCPFE), under hensyntagen til eksisterende arbejde og
strukturer,
fortsætte, indenfor rammerne af FLEGT handlingsplanen og St. Petersborg deklarationen
(ENA-FLEG), indsatsen med bekæmpelsen af ulovligt fældet tømmer og de medfølgende
problemer ved ulovlig tømmerhugst,
udveksle ideer og erfaringer med nationale offentlige indkøbskriterier for lovligt og
bæredygtigt tømmer, samt overveje muligheden for at opnå bedre sammenhæng mellem
disse,
styrke EU's profil i internationale skovrelaterede processer ved at intensivere koordination
og samarbejde om aktiviteter og instrumenter, som har til formål at styrke bæredygtig
skovdrift på globalt niveau samt bedre integration af skovpolitiske hensyn i EU's
internationale udviklingspolitikker.
Desuden inviteres Kommissionen og medlemslandene til at implementere handlingsplan på en åben
og gennemskuelig måde gennem samarbejde med interessenter, udveksling af ideer og information
og en aktiv kommunikation med offentligheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310744_0006.png
6
Kommissionen inviteres til at:
forbedre den interne koordination indenfor fællesskabspolitikker relevante for skove og
fortsætte den tværgående tilgang, støttet af den forventede udpegning af koordinatorer for
skovrelaterede politikker i Kommissionens departementer,
styrke rollen for den Stående Skovbrugskomité, ved at give den en koordinerede rolle ved
implementeringen af handlingsplanen ved at forbedre dets arbejdsmetoder og øge dets
rådgivende rolle i alle skovrelaterede emner på EU-niveau og ved at fortsætte det tætte
samarbejde mellem den rådgivende gruppe for skovbrug og kork, den rådgivende gruppe for
fællesskabspolitikker angående skovbrug og skovbaserede industrier samt andre relevante
ekspertgrupper,
tilvejebringe tilstrækkelige ressourcer til at støtte handlingsplanen indenfor eksisterende
ressourcer og instrumenter og
foretage en midtvejsevaluering af handlingsplanen i 2009 samt rapportere om dens
implementering til Rådet i 2012.
Det bemærkes, at der i rådets arbejdsgruppe endnu ikke har kunnet opnås enighed om den stående
Skovbrugskomités rolle i forbindelse med overvågningen.
Endelig inviteres medlemslandene til at:
gøre den bedste brug af de tilgængelige skovinstrumenter, der findes indenfor rammerne af
fællesskabets landdistriktspolitik for perioden 2007-2013 inklusiv skovrejsning,
skovgenopretning og skov-landbrug for at implementere nøgletiltag i handlingsplanen,
gøre den bedste brug af det nye finansielle instrument, Life+ for at forbedre
skovovervågningen, styrke beskyttelsen af skovene og understøtte dets beskyttende
funktioner samt skovbiodiversiteten,
gøre brug af de vide muligheder i fællesskabs instrumenter som det 7. Rammeprogram for
Forskning, den Europæiske Regionale Udviklingsfond, det Europæiske Program for
Intelligent Energi i Konkurrence og Innovations Rammeprogrammet og fællesskabets
programmer indenfor uddannelse,
indarbejde nøgletiltag fra handlingsplanen i nationale strategier, hvor det er
hensigtsmæssigt, f.eks. nationale skovprogrammer, klimastrategier, energistrategier,
biodiversitetsstrategier og strategier for bæredygtig udvikling,
fremme samarbejde mellem skovejere og deres sammenslutninger og styrke uddannelse og
træning i skovsektoren med henblik på at styrke effektiviteten og bæredygtig forvaltning af
skovressourcerne og styrke konkurrencedygtigheden og den økonomisk levedygtighed af
skovsektoren,
fortsætte med at finde områder for samarbejde om implementering af tiltag under
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310744_0007.png
7
handlingsplanen og fremme udvekslingen af ideer og erfaringer med det mål at øge dens
positive effekt.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
4. Nærhedsprincippet
Meddelelsen og rådskonklusionerne har ikke betydning i forhold til nærhedsprincippet, da der ikke
er tale om forslag til en retsakt.
5. Konsekvenser for Danmark
Meddelelsen og rådskonklusioner har ikke i sig selv nye lovgivningsmæssige, administrative,
miljømæssige eller økonomiske konsekvenser for Danmark, ligesom handlingsplanen ikke har
indvirkning på beskyttelsesniveauet.
6. Høring
Meddelelsen er sendt i almindelig høring 21. juni 2006 med frist til 18. juli 2006 til medlemmerne
af Skovrådet og medlemmerne af kontaktgruppen for international skovpolitik.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Skovforening, Skov & Landskab KVL, Dansk Træforening
og Union of European Foresters. I forbindelse med høring i EU Miljøspecialudvalget er der desuden
modtaget høringssvar fra Fagligt Fælles Forbund, Greenpeace og Dansk Industri.
Kommentarerne kan opdeles som følger:
Alle påskønner udarbejdelsen af en samlet EU-handlingsplan for skovbruget og støtter op om den,
særligt vigtigheden af samarbejde og koordinering.
Dansk Træforening
ser med stor interesse på de nøgleaktiviteter der kan styrke træforbruget og
understøtteudviklingen af en ’grøn økonomi’, navnlig nøgletiltag 4 og 6 der vedrører forholdene
omkring træ som bæredygtig energikilde, som alternativ til fossile brændstoffer, samt træets
positive rolle i kampen mod klimaændringer. Samtidig bakker de op om nøgletiltag 2 der taler for at
fremme forskning og teknologisk udvikling. De ser ydermere med stor interesse på nøgletiltag 17,
der taler om at ’fremme anvendelsen af træ og skovbrugsprodukter fra bæredygtigt forvaltede
skove’, selvom de savner konkrete initiativer. I den forbindelse påpeger Dansk Træforening at det
er vigtigt at EU fortsat støtter udviklingen af bæredygtigt skovbrug og bæredygtigt producerende
træprodukter fra lande uden for EU, ikke mindst gennem FLEGT handlingsplanen, herunder stræber
mod at skabe mere ensartede krav til træprodukter når offentlige institutioner i de enkelte EU lande
køber træ.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Dansk Skovforening
finder særligt følgende 3 nøgletiltag vigtige: Udveksling og vurdering af
erfaringer i forbindelse med værdisætning og afsætning af andre skovprodukter og ydelser end træ
(nøgletiltag 3), Fremme af og udnyttelsen af skovbiomassen til energifremstilling (nøgletiltag 4) og
Fremme af forskning og teknologisk udvikling for ar øge skovbrugets konkurrenceevne (nøgletiltag
2). Derudover fremhæver de Fremme af miljøundervisning og miljøinformation (nøgletiltag 10)
som et væsentligt punkt. Skovforeningen glæder sig ligeledes over nøgletiltag 16 om at styrke EU’s
profil i de internationale skovrelevante processer og fremhæver FLEGT handlingsplanen som et
betydende værktøj i arbejdet for at fremme en bæredygtig forvaltning af skovressourcerne i stedet
for en ensidig fokusering på nationale indkøbspolitikker. Også nøgle aktion 17 om Fremme af
anvendelsen af træ og andre skovbrugsprodukter fra bæredygtigt drevne skove finder de hænger
godt sammen med denne tanke. Dog savnes initiativ til direkte at fremme træforbruget. Til slut
nævnes det, at der savnes en mere tydelig understregning for en samlet bæredygtig udvikling i
handlingsplanen.
Skov & Landskab KVL
anbefaler, at man fra Danmarks side støtter aktivt op omkring
handlingsplanen, både i forholdt til koordinering og i forhold til, at fremme finansiering af tiltag
inden for de forskellige nøgletiltag. Specielt fremhæves tiltag der støtter forskning (nøgletiltag
2,4,6,9 og 12), undervisning (nøgletiltag 5,10 og 11), rådgivning (nøgletiltag 5) og overvågning
(nøgletiltag 8). Mht. overvågning bemærkes det, at der er behov for en harmonisering af
skovbrugsoplysninger for hele EU med grundlag i eksisterende skovdatabaser og
overvågningssystemer for at kunne opfylde rapporteringsforpligtelser i forholdt til internationale
aftaler og som grundlag for gennemførelse af flere af EU’s direktiver vedr. klimaændringer, skove
og biodiversitet. Der udtrykkes bekymring for sikring af eksisterende data, anvendelsen af disse og
fremtidig koordinering af indsamling med nedlæggelsen af Forest Focus. Endvidere udtrykkes
bekymring i forholdt til Life+ som hensigtsmæssigt finansieringsinstrument til langsigtede opgaver,
som overvågning af natur er.
Union of European Foresters
finder at handlingsplanen på mange måder lever op til deres
forventninger og ønsker, men påpeger enkelte forhold. De udtrykker bekymring for at en styrkelse
af den Stående Skovbrugskomité, som nævnt i nøgletiltag 13, vil ske på bekostning af de øvrige
interessegrupper, og føre til en polarisering mellem statsskovbrugsinteresser og øvrige interesser.
Desuden fremhæver Union of European Foresters nøgletiltag 5, der taler for at fremme samarbejdet
mellem skovarbejdere og forbedre skovbrugsudannelserne, som et væsentligt ønske, men tilføjer et
ønske om at teksten, udover skovejere og skovbrugsarbejdere, også omtaler de øvrige
medarbejdergrupper i erhvervet.
Fagligt Fælles Forbund
finder, at handlingsplanen tydeligere skal understrege behovet for en
bæredygtig udvikling og at en bedre uddannelse af de ansatte og inddragelse af medarbejderne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310744_0009.png
9
indenfor sektoren vil medvirke til at fremme denne udvikling.
Rammenotatet har den 2. oktober 2006 været udsendt i høring i EU- specialudvalget vedr. miljø.
Greenpeace
har i forbindelse med denne høring meddelt, at foreningen gerne ser, at ”accelereret"
implementering af regionale FLEG aftaler samt revision af FLEG regimet passende kunne erstatte
eller tilføjes til det sted i rådskonklusionerne, hvor FLEGT handlingsplanen omtales.
Dansk Træforening
har meddelt, at foreningen desværre ikke er i stand til at fremsende yderligere
bemærkninger.
Dansk Industri
har ikke bemærkninger til forslaget.
7. Forhandlingssituationen
Rådet (landbrug og fiskeri) havde den 19. juni 2006 en indledende udveksling af synspunkter om
Kommissionens meddelelse om en EU-handlingsplan for skovbrug. Rådet gav generel støtte til
handlingsplanen.
Der ventes generelt at være opbakning til rådskonklusionerne. Det ventes endvidere, at der vil opnås
enighed om, at den stående Skovbrugskomité skal indtage en koordinerende rolle i forbindelse med
overvågningen.
8. Dansk holdning
Meddelelsen
Danmark hilser overordnet Kommissionens handlingsplan velkommen og er enig i behovet for en
EU skovhandlingsplan, hvis formål er at støtte og fremme bæredygtigt skovbrug og skovenes
flersidige funktioner.
Det er Danmarks holdning,
at handlingsplanen i sine hovedmålsætninger og nøgletiltag bør støtte og fremme
udviklingen af alle dimensioner af bæredygtigt skovbrug både indenfor EU og internationalt
herunder anvendelsen af bæredygtigt producerede træprodukter og andre
skovbrugsprodukter fra bæredygtigt drevne skove
at Kommissionen i videst muligt omfang bør anvende allerede vedtagne politikker og
redskaber og ikke lægger op til etablering af nye institutioner og parallelle procedurer
Danmark støtter, at Kommissionen i implementeringen af sin meddelelse styrker EU’s eksterne
politikker, især bistandspolitikken, herunder lægger større vægt på mainstreaming af skovpolitikken
i udviklingsarbejdet. Ligeledes støttes, at bæredygtigt skovbrug integreres i EU’s sektorpolitikker.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
310744_0010.png
10
Danmark kan generelt støtte de fire hovedmålsætninger og de tilhørende nøgletiltag i
handlingsplanen.
Forslag til rådskonklusioner
Danmark kan støtte det foreliggende udkast til rådskonklusioner, der i det væsentlige afspejler de
danske synspunkter. Danmark kan støtte, at den Stående Skovbrugskomité skal indtage en
koordinerende rolle i forbindelse med skovovervågning.