Europaudvalget 2006-07
2762 - Uddannelse m.v.
Offentligt
1453560_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14965/06 (Presse 309)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2762. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom og kultur
Bruxelles, den 13.-14. november 2006
Formand
Susanna HUOVINEN
Finlands trafik- og kommunikationsminister
Tanja SAARELA,
Finlands kulturminister
Antti KALLIOMÄKI,
Finlands undervisningsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8716 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
14965/06 (Presse 309)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0002.png
13.-14.XI.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en generel indstilling til et udkast til ændring af direktivet vedrørende udøvelse af tv-
radiospredningsvirksomhed
Rådet vedtog med enstemmighed en fælles holdning vedrørende et udkast til afgørelse om oprettelse
af et EF-handlingsprogram inden for forbrugerbeskyttelsespolitik (2007-2013)
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
beslutning om det europæiske år for interkulturel dialog(2008)
14965/06 (Presse 309)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0003.png
13.-14.XI.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL................................................................................................. 8
Fjernsyn uden grænser ........................................................................................................... 8
Digitalisering af og online-adgang til kulturelt materiale og digital bevaring - Rådets
konklusioner ........................................................................................................................ 10
KULTUR...................................................................................................................................... 17
Den Europæiske Kulturhovedstad ........................................................................................ 17
Kulturøkonomien i Europa................................................................................................... 18
UNGDOM .................................................................................................................................... 19
Bedre forståelse for og kendskab til ungdommen ................................................................. 19
UDDANNELSE............................................................................................................................ 20
Modernisering af de videregående uddannelser i Europa...................................................... 20
Styrket europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse (EUD) - Rådets konklusioner .......... 21
Effektivitet og lige muligheder inden for uddannelse og erhvervsuddannelse - Rådets
konklusioner ........................................................................................................................ 30
Europæisk referenceramme for kvalifikationer (EQF) for livslang læring............................. 36
EVENTUELT...................................................................................................................... 37
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
KULTUR
1
Det europæiske år for interkulturel dialog 2008................................................................................................39
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14965/06 (Presse 309)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
UNGDOM
Europæisk medborgerskab -
Rådets resolution
.................................................................................................40
TRANSPORT
Aftale med Australien om lufttrafik..................................................................................................................45
Regulering af operationen af flyvemaskiner .....................................................................................................45
Vejgodstransport .............................................................................................................................................46
FORSKNING
Korea - Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde ...........................................................................46
FORBRUGERPOLITIK
EF-handlingsprogram inden for forbrugerpolitik (2007-2013)* ........................................................................46
DET INDRE MARKED
Elektrisk materiel til anvendelse inden for visse spændingsgrænser ..................................................................47
FISKERI
Data vedrørende landinger ...............................................................................................................................47
14965/06 (Presse 309)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0005.png
13.-14.XI.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marie-Dominique SIMONET
Isabelle WEYKMANS
Den Tjekkiske Republik:
Miroslava KOPICOVÁ
Petra SMOLÍKOVÁ
Danmark:
Brian MIKKELSEN
Bertel HAARDER
Tyskland:
Annette SCHAVAN
Ursula VON DER LEYEN
Bernd NEUMANN
Eberhard SINNER
Thomas GOPPEL
E. Jürgen ZÖLLNER
Estland:
Raivo PALMARU
Grækenland:
Giorgos VOULGARAKIS
Marietta GIANNAKU
Thedoros ROUSOPOULOS
Spanien:
Jesús CALDERA SÁNCHEZ-CAPITÁN
Frankrig:
Renard DONNEDIEU DE VABRES
Irland:
Síle de VALERA
Viceministerpræsident og minister for videregående
uddannelse, videnskabelig forskning og internationale
forbindelser (det franske fællesskab)
Minister for kultur og medier, beskyttelse af monumenter
samt for ungdom og sport (det tysksprogede fællesskab
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Vicekulturminister
Kulturminister
Undervisningsminister og kirkeminister
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Forbundsminister for familie-, ældre-, kvinde- og
ungdomsspørgsmål
Viceminister, forbundskanslerens kontor, og forbunds-
regeringens ansvarlige for kultur og medier
Minister og chef for delstatsregeringens kontor, fristaten
Bayern
Minister for videnskab, forskning og kunst, fristaten
Bayern
Minister for videnskab, videreuddannelse, forskning og
kultur, delstaten Rheinland-Pfalz
Kulturminister
Kulturminister
Minister for uddannelse og trossamfund
Minister med særrang og regeringens talsmand
Arbejds- og socialminister
Kultur- og kommunikationsminister
Viceminister, Ministeriet for Uddannelse og Videnskab,
med særligt ansvar for voksenuddannelse, ungdoms-
spørgsmål og de uddannelsesmæssigt dårligst stillede
Viceministerpræsident, minister for kulturværdier og
- aktiviteter
Kommunikationsminister
Uddannelsesminister
Minister uden portefølje med ansvar for ungdomspolitik
og sport
Uddannelses- og kulturminister
Kulturminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Kulturminister
Italien:
Francesco RUTELLI
Paolo GENTILONI
Beppe FIORONI
Giovanna MELANDRI
Cypern:
Pefkios GEORGIADES
Letland:
Helēna DEMAKOVA
Baiba RIV�½A
Litauen:
Jonas JUČAS
14965/06 (Presse 309)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0006.png
13.-14.XI.2006
Roma �½AKAITIENÉ
Luxembourg:
Jean-Louis SCHILTZ
Octavie MODERT
Uddannelses- og videnskabsminister
Minister for samarbejde og humanitær bistand,
kommunikationsminister samt forsvarsminister
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet,
statsskretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Statssekretær, Undervisnings- og kulturministeriet
Minister for turisme og kultur
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Forbundsminister for undervisning, videnskab og kultur
Forbundsminister for social sikkerhed, generations-
spørgsmål og forbrugerbeskyttelse
Statssekretær, forbundskanslerens kontor
Vicepremierminister, uddannelsesminister
Statssekretær, Ministeriet for videnskab og videregående
uddannelse
Understatssekretær, Kulturministeriet
Kulturminister
Minister for videnskab, teknologi og videregående
uddannelse
Minister for parlamentsspørgsmål
Statssekretær under ministeren, med ansvar for
uddannelsesspørgsmål
Kulturminister
Uddannelses- og sportsminister
Minister for videregående uddannelser, videnskab og
teknologi
Vicepremierminister og uddannelsesminister
Kulturminister
Kulturminister
Undervisningsminister
Trafik- og kommunikationsminister
Kulturminister
Uddannelsesminister
Viceminister for livslang læring og videregående
uddannelse
Statssekretær for kreativ industri og turisme
Ungarn:
Gergely ARATÓ
Malta:
Francis ZAMMIT DIMECH
Nederlandene:
Maria van der HOEVEN
Østrig:
Elisabeth GEHRER
Ursula HAUBNER
Franz MORAK
Polen:
Roman GIERTYCH
Stefan JURGA
Krzysztof OLENDZKI
Portugal:
Isabel PIRES DE LIMA
José MARIANO GAGO
Augusto SANTOS SILVA
Jorge PEDREIRA
Slovenien:
Vasko SIMONITI
Milano ZVER
Jure ZUPAN
Slovakiet:
Ján MIKOLAJ
Marek MAĎARIČ
Finland:
Tanja SAARELA
Antti KALLIOMÄKI
Susanna HUOVINEN
Sverige:
Lena ADELSOHN-LILJEROTH
Lars LEIJONBORG
Det Forenede Kongerige:
Bill RAMMELL
Shaun WOODWARD
Kommissionen:
Viviane REDING
Ján FIGEL
Medlem
Medlem
14965/06 (Presse 309)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0007.png
13.-14.XI.2006
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Ekaterina VITKOVA
Ina KILEVA
Rumænien:
Adrian IORGULESCU
Dumitru MIRON
Viceminister for uddannelse og videnskab
Vicekulturminister
Minister for kultur og religiøse anliggender
Statssekretær, Ministeriet for uddannelse og forskning
14965/06 (Presse 309)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0008.png
13.-14.XI.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL
Fjernsyn uden grænser
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse vedtog Rådet en generel indstilling til
et udkast til direktiv om ændring af direktivet vedrørende udøvelse af tv-radiosprednings-virksom-
hed1 på baggrund af en kompromistekst fra formandskabet (14616/06).
Rådet drøftede navnlig fire hovedspørgsmål, nemlig direktivets anvendelsesområde, jurisdiktion,
produktplacering og regler for omfanget af reklamer.
Efter en lang drøftelse blev der opnået enighed om en kompromistekst, som fik støtte fra alle dele-
gationerne, undtagen Sverige, Irland, Letland, Belgien, Litauen, Luxembourg og Østrig. Kommis-
sionen, Østrig, Tyskland og Italien oplyste, at de agter at fremsætte erklæringer til Rådets protokol.
Den godkendte tekst søger at tage højde for den omfattende teknologiske og markedsmæssige ud-
vikling, der har fundet sted i de seneste år, søges belyst i teksten, samtidig med at der sikres et vist
konkurrencemæssigt spillerum mellem tjenesteudbyderne. Den opstiller fælles minimumsregler for
alle audiovisuelle medietjenester, uanset hvilken transmissionsplatform, der anvendes til levering af
tjenesten.
Inden for begrebet audiovisuelle medietjenester sondrer teksten mellem "lineær" tv-spredning (dvs.
programlagt tv-spredning via traditionelt tv, internet eller mobiltelefoner), som "bringer" indholdet
til seerne, og "ikke-lineære" on demand-tjenester, der konkurrerer med tv (f.eks. video on demand),
som seeren "henter" fra et netværk). Der skal kun gælde fælles minimumsregler for on demand-
tjenester, medens der skal gælde supplerende regler for tv-spredning, herunder regler for omfanget
af reklamer.
Teksten til den generelle indstilling tilsigter at modernisere og forenkle reglerne for omfanget af tv-
reklamer ved at give udbyderne større fleksibilitet med hensyn til reklameindslag. Direktivudkastet
øger dog ikke reklametiden pr. time og begrænser fortsat muligheden for at afbryde spillefilm, tv-
film og nyhedsprogrammer. Desuden fastholdes de særlige restriktioner for reklameafbrydelser i
børneprogrammer.
1
Rådets direktiv 89/552/EØF (EFT L 298 af 17.10.1989, s. 23) senest ændret ved direktiv
97/36/EF (EFT L 202 af 30.7.1997, s. 60).
8
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
I den generelle indstilling foreslås det, at der i direktivet indsættes bestemmelser om produktplace-
ring. I princippet er dette forbudt, men med forbehold af strenge regler til beskyttelse af seerne står
det medlemsstaterne frit at gøre undtagelser fra forbuddet for visse programkategorier.
I lighed med det gældende direktiv anvender den generelle indstilling fortsat princippet om oprin-
delseslandet til fastlæggelse af jurisdiktionen mellem medlemsstaterne. Den vedtagne tekst omfatter
dog en fællesskabsmekanisme, således at et modtagerland i visse begrænsede tilfælde kan træffe
foranstaltninger over for en udbyder, der er etableret i en anden medlemsstat. Endvidere stilles der
krav om samarbejde mellem medlemsstaterne i forbindelse med håndteringen af tjenester, der
leveres på tværs af grænserne.
Foreslået retsgrundlag: artikel 47 og 55 i traktaten - der kræves kvalificeret flertal til en rådsafgørel-
se; den fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet finder anvendelse.
14965/06 (Presse 309)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
Digitalisering af og online-adgang til kulturelt materiale og digital bevaring - Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner
(14466/06):
"RÅDET
FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som tager følgende i betragtning:
– kulturarv, kulturelt indhold og kulturelle udtryksformer repræsenterer og formidler Den
Europæiske Unions fælles grundlæggende værdier og vidner om Europas kulturelle og sproglige
mangfoldighed
– kulturelt indhold spiller en central social og økonomisk rolle. Der er en reel efterspørgsel efter
digitalt indhold blandt borgerne og i forskningsverdenen. Digitalisering af og online-adgang til
vor kulturarv kan tilskynde til en kreativ indsats og støtte aktiviteter inden for andre sektorer,
såsom læring og turisme, og herved styrke konkurrenceevnen og væksten i hele Europa i over-
ensstemmelse med Lissabon-strategien
– for at undgå dobbeltarbejde og skabe synergivirkninger er det absolut nødvendigt med en koordi-
neret indsats på fællesskabsplan; denne indsats skal imidlertid tage hensyn til, at der på nuværen-
de tidspunkt er stor forskel på, hvor langt medlemsstaterne er nået med digitalisering af indhold
og digital bevaring samt med koordinering heraf, og på medlemsstaternes prioriteter på disse
områder
1.
Ser med tilfredshed på
– Kommissionens meddelelse og henstilling om digitalisering og online-adgang til kulturelt mate-
riale og digital opbevaring som et led i initiativet om i2010: digitale biblioteker
2.
Giver sin tilslutning til
– de underliggende strategiske mål og hovedelementer i Kommissionens henstilling om digitalise-
ring og online-adgang til kulturelt materiale og digital opbevaring
– idéen om et europæisk digitalt bibliotek som en fælles flersproget adgangsportal til Europas
distribuerede - dvs. placeret forskellige steder hos forskellige organisationer - digitale kulturarv,
der er åben for alle typer kulturelt materiale (tekstmateriale, audiovisuelt materiale, museums-
genstande, arkivalier osv.) og beregnet på at give brugerne hurtig adgang til en kritisk masse af
ressourcer
14965/06 (Presse 309)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0011.png
13.-14.XI.2006
3.
Erkender
– at der gøres mange forskellige bestræbelser i medlemsstaterne for at digitalisere og give online-
adgang til indholdet af deres arkiver, biblioteker og museer, og at medlemsstaterne ikke er nået
lige langt i dette arbejde
– det værdifulde koordinerende arbejde, som Gruppen af Medlemsstaternes Repræsentanter vedrø-
rende Digitalisering (NRG) har udført med henblik på at udveksle medlemsstaternes erfaringer
og overvåge fremskridtene, bl.a. via den dynamiske handlingsplan
1
– behovet for at forankre dette koordineringsarbejde inden for Fællesskabets institutionelle rammer
4.
Fremhæver
– det nyttige arbejde, der er udført på europæisk plan af konferencen af europæiske nationalbiblio-
tekarer (CENL - the Conference of European National Librarians) i forbindelse med
opbygningen og oprettelsen af det europæiske bibliotek (TEL - The European Library)
som adgangsportal til nationalbibliotekernes kollektive ressourcer over hele Europa
fortsættelsen af dette arbejde med henblik på oprettelsen af det europæiske digitale
bibliotek
– det igangværende arbejde inden for rammerne af Michael-
2
og Michael plus-projekterne med at
beskrive og knytte forbindelse mellem digitale samlinger i museer, biblioteker og arkiver i for-
skellige medlemsstater samt give adgang til disse samlinger
– at det fremtidige arbejde bør bygge på disse og tilsvarende initiativer med det mål at nå frem til
et afbalanceret samarbejde mellem biblioteker, museer og arkiver
– at selv om der fra starten skal gøres konceptuelle og tekniske forberedelser til alle kategorier af
kulturelt materiale (tekstmateriale, audiovisuelt materiale, museumsgenstande, arkivalier osv.),
vil det europæiske digitale bibliotek allerede i begyndelsen kunne udnytte potentialet i en kritisk
masse af flersproget tekstmateriale
– betydningen af at gennemføre arbejdet med digitalisering og bevaring af samt tilvejebringelse af
og adgang til indholdet under fuld overholdelse af EF-lovgivningen og den internationale lovgiv-
ning om intellektuel ejendomsret
1
2
Den dynamiske handlingsplan for EU's koordinering af digitaliseringen af kulturelt og
videnskabeligt indhold.
Den flersprogede fortegnelse over kulturarven i Europa.
11
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
5.
Noterer sig
– at Kommissionen har til hensigt at foretage undersøgelser om fremskridtene inden for digitalise-
ringen af kultur inden for Den Europæiske Union, om den socioøkonomiske indvirkning af en
langsigtet bevaring af digitale ressourcer og om den socioøkonomiske indvirkning af frit tilgæn-
gelige ressourcer
– at Kommissionen har til hensigt at medfinansiere et netværk af ekspertisecentre for digitalisering
og digital bevaring under syvende rammeprogram for forskning og udvikling
6.
Opfordrer medlemsstaterne
– til at behandle de spørgsmål i forbindelse med digitalisering af og online-adgang til kulturelt
materiale og om digital bevaring, der er nævnt i Kommissionens henstilling, navnlig til de aspek-
ter, der er fremhævet i disse konklusioner
til som indledende skridt, i overensstemmelse med vedlagte vejledende tidsplan og
under hensyn til medlemsstaternes forskellige udgangspunkter, at
styrke de nationale
strategier og mål
for digitalisering og digital bevaring
bidrage til det europæiske digitale bibliotek,
en fælles flersproget adgangsportal til
Europas distribuerede digitale kulturarv
forbedre rammevilkårene
for digitalisering af og online-adgang til kulturelt materiale
og for digital bevaring
styrke koordineringen
inden for og mellem medlemsstaterne i forbindelse med relate-
rede spørgsmål
bidrage til at tilvejebringe et effektivt overblik over fremskridtene på europæisk
plan
7.
Opfordrer Kommissionen
– til som indledende skridt og i overensstemmelse med vedlagte vejledende tidsplan at
tilskynde til og koordinere arbejdet med henblik på et europæisk digitalt bibliotek
som en fælles flersproget adgangsportal til Europas distribuerede digitale kulturarv
14965/06 (Presse 309)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
bidrage til
en forbedret koordinering af politikken
for digitalisering af og online-
adgang til kulturelt materiale og for digital bevaring, navnlig via oprettelsen af en grup-
pe af medlemsstaternes repræsentanter, der skal fortsætte NRG's koordineringsarbejde
inden for Fællesskabets institutionelle rammer og derved sikre kontinuitet - bl.a. med
effektive overgangsordninger - og bygge videre på de indhøstede erfaringer og den
indhøstede viden
forbedre rammevilkårene
for digitalisering, online-adgang og digital bevaring
vurdere de samlede fremskridt
i medlemsstaterne for så vidt angår de relevante tema-
er under hensyn til medlemsstaternes forskellige udgangspunkter, vurdere de samlede
fremskridt hen imod det europæiske digitale bibliotek og aflægge rapport til Rådet her-
om.
14965/06 (Presse 309)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0014.png
13.-14.XI.2006
Bilag
PRIORITEREDE FORANSTALTNINGER OG VEJLEDENDE
1
TIDSPLAN
A.
1.
Aktiviteter og mål for medlemsstaterne
Styrke de nationale strategier og mål
for digitalisering og digital bevaring ved at:
udarbejde og ajourføre planer og nationale strategier for digitalisering af
kulturelt materiale
udforme nationale strategier for langsigtet bevaring og lagring
opstille kvantitative og kvalitative mål, herunder den dertil hørende finan-
sielle planlægning for en flerårig periode med henblik på lagring og digi-
talisering af samt online-adgang til kulturelt materiale og langtidsbevaring
undersøge mulighederne for offentlig-private partnerskaber med henblik på
digitalisering og, hvis det er hensigtsmæssigt, tage initiativ til og fremme
sådanne partnerskaber
Styrke koordineringen
inden for og mellem medlemsstaterne ved at:
etablere nationale koordineringsmekanismer for digitaliseringsaktiviteter,
herunder på regionalt og lokalt plan, på området kulturelt indhold
udveksle oplysninger med andre medlemsstater for at skabe synergivirk-
ninger og undgå opsplitning og dobbeltarbejde
udarbejde fælles kriterier for udvælgelse af det materiale, der skal digitali-
seres, med henblik på at opnå en større europæisk nytteværdi
Bidrage til det europæiske digitale bibliotek
ved at:
udarbejde køreplaner og incitamenter, der skal tilskynde kulturelle insti-
tutioner til at aflevere eksisterende og nyt digitaliseret materiale til det
europæiske digitale bibliotek
tilskynde private indholdsindehavere til at muliggøre søgning i og adgang
til deres ophavsretsbeskyttede materiale gennem den fælles, flersprogede
adgangsportal
tilskynde til aftaler eller kollektive aftaler mellem rettighedshavere og
kulturelle institutioner såsom arkiver, biblioteker og museer, hvorefter
disse institutioner kan gøre ophavsretsbeskyttet materiale tilgængeligt
online på kontraktvilkår
2007
2007
2007-2008
2007
2007
medio 2008
2007
2007-2008
2.
3.
2008-2009
2009
1
Den foreslåede tidsplan for aktiviteter og mål viser målsætningerne for medlemsstaterne og
Kommissionen, men er ikke bindende.
14
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0015.png
13.-14.XI.2006
4.
Bidrage til at tilvejebringe et effektivt overblik over fremskridtene på europæisk plan
ved at:
vurdere de resultater og erfaringer, der er opnået på nationalt plan
informere Kommissionen om disse resultater og erfaringer og om den opfølg-
ning, der er sket med hensyn til de forskellige elementer i Kommissionens
henstilling og disse konklusioner om digitalisering af og online-adgang til
kulturelt materiale og digital opbevaring
forår 2008
forår 2008
5.
Forbedre rammevilkårene
for digitalisering af og online-adgang til kulturelt
materiale
og
for digital bevaring ved at:
identificere og tage skridt til at fjerne hindringer i den nationale lovgivning for
digitalisering af kulturelt materiale og online-adgang hertil, bl.a. til studie- og
forskningsformål eller anden anvendelse, forudsat at det sker på passende
betingelser
etablere mekanismer, der kan lette digitalisering af og online-adgang til foræl-
dreløse værker og værker, der ikke trykkes eller sælges længere, med fuld
respekt for indholdsindehavernes interesser og rettigheder
etablere lovgivningsrammer eller andre effektive rammer til støtte for digital
bevaring; dette bør omfatte lagring af digitalt kulturelt materiale hos lovligt
bemyndigede institutioner, disse institutioners web-harvesting under hensyn-
tagen til bl.a. Fællesskabets databeskyttelseslovgivning samt gentagen kopie-
ring og migration
tilskynde kulturelle institutioner til at gennemføre relevante tekniske standar-
der for digital bevaring i forbindelse med tilrettelæggelsen af digitaliserings-
processen
Aktiviteter og mål for Kommissionen
Tilskynde til og koordinere arbejdet med henblik på et europæisk digitalt bibliotek
ved
at:
koordinere og fremme bestræbelserne på at oprette en fælles flersproget
adgangsportal for formidling af kulturelt materiale
koordinere og fremme arbejdet med at finde løsninger på spørgsmål vedrøren-
de standarder med henblik på at opnå interoperabilitet samt med at finde effek-
tive måder til håndtering af flersproget adgang
skabe et forum for drøftelser med den private sektor og relevante organisatio-
ner med henblik på at opstille principper for tilrådighedsstillelse af materiale
til den fælles adgangsportal
stille finansielle og andre ressourcer til rådighed for aktiviteter på europæisk
plan; støtte et netværk af ekspertisecentre for digitalisering og digital bevaring
i Europa inden for rammerne af syvende forskningsprogram under fuld hen-
syntagen til medlemsstaternes forskellige muligheder og til de særlige forhold,
der kendetegner forskellige typer kulturelt indhold; støtte teknologier, der
danner grundlag for innovative tjenesteydelser, der kan integreres i den fælles
flersprogede adgangsportal, inden for rammerne af syvende forskningsprogram
fra 2007
2007-2008
2008
2008
2009
2008
B.
1.
2007-2008
fra 2007
14965/06 (Presse 309)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0016.png
13.-14.XI.2006
2.
Bidrage til en
forbedret koordinering af politikken
for digitalisering af og online-adgang til
kulturelt materiale og for digital bevaring ved at:
overvåge medlemsstaternes aktiviteter og støtte samarbejdet mellem dem
bistå medlemsstaterne med at identificere problemer og overvåge flaske-
halse samt om nødvendigt foreslå foranstaltninger, der kan sætte skub i
digitaliseringsprocessen
oprette en gruppe af eksperter udpeget af medlemsstaterne, der skal fort-
sætte NRG's koordineringsarbejde inden for Fællesskabets institutionelle
rammer og derved sikre kontinuitet - bl.a. med effektive overgangsord-
ninger - og bygge videre på de indhøstede erfaringer og den indhøstede
viden
Forbedre rammevilkårene
ved at:
foreslå løsninger på visse specifikke rettighedsproblemer, f.eks. med hen-
syn til forældreløse og udsolgte værker, med fuld respekt for indholds-
indehavernes interesser og rettigheder og sikre, at løsningerne er effektive
i en grænseoverskridende kontekst
på baggrund af konstaterede flaskehalse foreslå korrigerende foranstalt-
ninger på europæisk plan, hvis "fleksibel koordinering" ikke fører til de
ønskede resultater
Vurdere de samlede fremskridt
på europæisk plan ved at:
overvåge fremskridtene i medlemsstaterne og fremskridtene hen imod det
europæiske digitale bibliotek ved hjælp af såvel kvantitative som kvali-
tative indikatorer baseret på oplysninger, der er indsamlet på både natio-
nalt og europæisk plan
fremlægge en rapport om fremskridtene i medlemsstaterne og fremskrid-
tene med hensyn til den fælles flersprogede adgangsportal og navnlig
vurdere, i hvilket omfang strategien med "fleksibel koordinering" har ført
til de ønskede resultater
fra 2007
2008-2009
fra 2007
2008-2009
2007
3.
2008-2009
4.
2008
14965/06 (Presse 309)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0017.png
13.-14.XI.2006
KULTUR
Den Europæiske Kulturhovedstad
Udpegelse af kulturhovedstæder 2010
I overensstemmelse med afgørelse 1419/1999/EF
1
har Rådet udpeget Essen (Tyskland), Pécs
(Ungarn) og Istanbul (Tyrkiet) til europæiske kulturhovedstæder 2010
(14162/06).
Medlemmer af udvælgelsesjuryen 2011
Rådet vil som sine medlemmer af udvælgelsesjuryen for Den Europæiske Kulturhovedstad
2011 udpege Thomas ANGYAN (Østrig) og Seppo KIMANEN (Finland). De to kandidater
blev indstillet af den østrigske og den finske delegation på Rådets samling den 18. maj 2006
(9148/1/06).
Afgørelsen vil blive optaget i protokollen for Rådets samling, og formandskabet vil efterføl-
gende orientere Kommissionen om Rådets udpegelse af sine medlemmer.
Der erindres om, at Kommissionen i medfør af afgørelse 1419/1999/EF hvert år indkalder en
jury bestående af syv uafhængige højtstående personer, som er eksperter i den kulturelle sek-
tor, og at juryen udarbejder en rapport om udpegelsen af byer som europæiske kulturhoved-
stæder. I overensstemmelse med afgørelse 2000/C9/01
2
, indstiller de to medlemsstater, der
varetager formandskabet for Rådet i løbet af året, hver en højtstående person, som Rådet kan
udpege som sine repræsentanter i juryen for det følgende år.
1
2
EFT L 166 af 1.7.1999, s. 1.
Rådets afgørelse af 17. december 1999 om Rådets udpegelse af to jurymedlemmer (EFT C 9
af 13.1.2000, s. 1).
17
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0018.png
13.-14.XI.2006
Kulturøkonomien i Europa
Rådet udvekslede synspunkter om kulturøkonomien i Europa på grundlag af et diskussionsoplæg fra
formandskabet (14468/06). Dette oplæg var udarbejdet på grundlag af en undersøgelse af kultur-
økonomien, som Kommissionen har fået udarbejdet af et konsulentfirma (KEA European Affairs1).
Et resumé blev udsendt i midten af oktober, og Kommissionen modtog det samlede resultat af
undersøgelsen i slutningen af oktober. Rammen for drøftelserne er den foreliggende arbejdsplan på
kulturområdet 2005-2006, som Rådet vedtog i 2004, og hvori én af prioriteterne er at belyse, hvor-
dan de kreative og kulturelle industrier bidrager til europæisk vækst og samhørighed.
Rådet blev opfordret til at drøfte tre hovedspørgsmål: behovet for en harmoniseret kulturstatistik på
EU-plan, hvordan delegationerne vurderer anbefalingerne i undersøgelsen, og hvordan de ser på
kulturøkonomien og de kreative industrier i forbindelse med Lissabon-strategien.
I sin introduktion til drøftelsen fremlagde Kommissionen en tidsplan for udarbejdelsen af et politik-
dokument, der skal offentliggøres i foråret 2007. Det forventes, at resultatet af ministrenes drøftelse
vil udgøre et værdifuldt input til denne meddelelse, og at det samtidig vil være relevant for den
offentlige høring, der finder sted i december.
Kommissæren nævnte endvidere, at kultur spiller en voksende rolle, og at undersøgelsen kan udgø-
re et solidt grundlag for en fornyet drøftelse, da den belyser, hvor vigtigt et bidrag kulturen kan yde
til informations- og kommunikationsteknologi og til regionaludvikling. Ganske særligt fremhævede
kommissæren, at undersøgelsen påviser kultursektorens betydning med henblik på at nå Lissabon-
dagsordenens mål. Hvis Det Europæiske Råd på sit forårsmøde henviser til kultursektorens betyd-
ning, vil det kunne fremme sagen yderligere.
Afslutningsvis konkluderede formandskabet, at der var bred enighed mellem medlemsstaterne om
betydningen af harmoniserede kulturstatistikker på europæisk plan, som vil muliggøre en solid vur-
dering af kultursektorens økonomiske betydning. Der er i den forbindelse behov for et tæt samarbej-
de mellem medlemsstaterne med henblik på at definere et klart metodisk grundlag. Medlemsstater-
ne var generelt enige om nødvendigheden af pålidelig dokumentation for at overbevise alle interes-
senter om at inddrage kultur og kreativitet i politikudformningen.
Formandskabet konkluderede endvidere, at drøftelsen havde belyst to væsentlige anbefalinger. Den
ene var at styrke det indre marked for kunstnere, f.eks. ved at gøre noget ved beskatningsbestem-
melserne. Den anden anbefaling var at støtte små og mellemstore virksomheder, som frembringer
kulturelt indhold.
1
http://www.kernnet.com/kea/index.html
18
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0019.png
13.-14.XI.2006
UNGDOM
Bedre forståelse for og kendskab til ungdommen
Med udgangspunkt i et oplæg fra formandskabet havde Rådet en udveksling af synspunkter om,
hvordan ungdomsforskning bidrager til bedre forståelse for og kendskab til ungdommen
(14473/06).
Hovedformålet med ministrenes debat var at give nyt afsæt til gennemførelsen af de
fælles mål, der blev vedtaget med resolutionen af 15. november 2004 om bedre forståelse for og
kendskab til ungdommen, og som medlemsstaterne havde besluttet at aflægge rapport om inden
udgangen af 2008.
Afslutningsvis understregede formandskabet, at en videreudvikling af ungdomspolitikkerne afhæn-
ger af, at man gennem uafhængig forskning kan få pålidelige oplysninger - så vel kvalitativt som
kvantitativt. Sådan forskning bør fokusere på områder, der er relevante for den politiske beslut-
ningstagning på ungdomsområdet.
Udarbejdelse af koordinerede horisontale ungdomspolitikker og praktisk gennemførelse heraf bør
fremmes ved en bedre struktureret dialog mellem relevante aktører på ungdomsområdet, hvilket til
gengæld indebærer, at der finder konsultationer og dialog sted mellem alle interesserede parter.
Denne form for netværk kan effektivt bidrage til at fremme viden på ungdomsområdet og lette en
velunderbygget politikudformning. Med henblik herpå blev der opfordret til udvikling af nationale
netværk på områderne politik, forskning, ungdomsarbejde og unge mennesker.
Endelig fremhævedes den rolle, som det europæiske videncenter for ungdomspolitik spiller, samt
betydningen af at fastholde kvaliteten og pålideligheden af centrets arbejde ved at sikre formidling
af pålidelige ajourførte oplysninger via de nationale korrespondenter.
14965/06 (Presse 309)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0020.png
13.-14.XI.2006
UDDANNELSE
Modernisering af de videregående uddannelser i Europa
Rådet havde med udgangspunkt i et oplæg fra formandskabet en udveksling af synspunkter om
modernisering af de videregående uddannelser i Europa, herunder forslaget om et Europæisk
Teknologisk Institut (ETI) og dettes rolle (14482/06).
Mange delegationer glædede sig over denne lejlighed til at få en drøftelse på europæisk plan som et
supplement til de nationale reformer, der i øjeblikket gennemføres eller overvejes. De understregede
de højere uddannelsesinstitutioners betydning for fremtidens økonomiske vækst og beskæftigelse og
bekræftede generelt behovet for større autonomi og ansvar til disse institutioner og for stærkere
bånd mellem disse og erhvervslivet.
Flere delegationer gik ind for flere peer learning-initiativer, som eksempelvis omhandlet i Det
Forenede Kongeriges forslag til kompendium for god praksis, som skal udarbejdes i forbindelse
med reformen af de højere uddannelser og baseres på medlemsstaternes og andre landes erfaringer.
Selv om de fleste delegationer med hensyn til ETI i vid udstrækning kunne bifalde initiativet, var
der en erkendelse af, at man mangler at gennemgå en lang række praktiske detaljer, navnlig vedrø-
rende finansiering og administration af instituttet, dets kompatibilitet med eksisterende netværk og
dets kompetence til at tildele akademiske grader.
14965/06 (Presse 309)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0021.png
13.-14.XI.2006
Styrket europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse (EUD) - Rådets konklusioner
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for den europæiske union og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i
Rådet,
ER SIG BEVIDST, at
1.
Rådet den 12. november 2002 vedtog en resolution
1
om fremme af et styrket europæisk
samarbejde om erhvervsuddannelse. Resolutionen dannede grundlag for den erklæring,
som ministrene for erhvervsuddannelse i EU's medlemsstater, EFTA/EØS-landene og
kandidatlandene, Kommissionen og de europæiske arbejdsmarkedsparter vedtog på deres
møde i København den 29.-30. november 2002 som strategi til forbedring af erhvervsud-
dannelsernes resultater, kvalitet og tiltrækningskraft (Københavnsprocessen)
det i den første evaluering af processen, der fandt sted på grundlag af Rådets konklusioner
af 15. november 2004
2
på et ministermøde i Maastricht den 14. december 2004, blev er-
kendt, at EUD's synlighed og profil var forbedret på europæisk plan, og at der var gjort
betydelige fremskridt. Der var tale om en række fælles redskaber og principper
3
.
Maastricht-meddelelsen udstak prioriteter på nationalt og europæisk plan og knyttede
Københavnsprocessen tættere sammen med arbejdsprogrammet for uddannelse og er-
hvervsuddannelse 2010
2.
1
2
3
EFT C 13 af 18.1.2003, s. 2.
13832/04.
Resolution om livslang vejledning (9286/04)
Konklusioner om identifikation og validering af ikke-formel og uformel læring (9600/04);
Konklusioner om kvalitetssikring af erhvervsuddannelse (9599/04).
21
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0022.png
13.-14.XI.2006
3.
Europass, en samlet ramme for større gennemsigtighed i kvalifikationer og kompetencer,
og Rådets konklusioner om den rolle, som udviklingen af færdigheder og kompetencer
spiller, er blevet vedtaget efter Maastricht-meddelelsen
1
. Høringen om den europæiske
referenceramme for kvalifikationer er vel tilendebragt, og der arbejdes fortsat med at
udvikle et meritoverførselssystem for EUD (ECVET), som i øjeblikket er til offentlig
høring
den reviderede Lissabon-strategi og dens integrerede retningslinjer for vækst og beskæfti-
gelse 2005-2008
2
afspejler den centrale rolle, som uddannelse og erhvervsuddannelse spil-
ler for Den Europæiske Unions dagsorden. Den opfordrer medlemsstaterne til at øge og
forbedre investeringerne i humankapital og tilpasse systemerne for almen uddannelse og
erhvervsuddannelse til de udfordringer, der følger af globaliseringen, demografiske æn-
dringer og teknologisk innovation
den fælles interimsrapport 2006 om fremskridt i gennemførelsen af arbejdsprogrammet
"Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010"
3
konkluderer, at
"det vil være en central udfor-
dring for fremtiden at forbedre kvaliteten af erhvervsuddannelserne og at gøre dem mere
attraktive".
Det hedder ligeledes, at
"bestræbelserne på at tilbyde topkvalitet ... bør gå
hånd i hånd med bestræbelserne på at fremme bedre adgang og social inddragelse"
4.
5.
FREMHÆVER, at
1.
erhvervsuddannelse bør føre til et bredt grundlag af viden og færdigheder af relevans for
arbejdslivet og samtidig fremhæve topkvalitet på alle trin. Politik og praksis bør omfatte en
vurdering af de relative virkninger af at investere på forskellige niveauer af færdigheder og
kompetencer. Udbuddet af tekniske færdigheder og færdigheder på mellemniveau og på
højt niveau bør udvides for at undgå mangel på kvalificeret arbejdskraft og for at medvirke
til at understøtte innovation og vidensamfundets vækst
EUD spiller en dobbelt rolle ved at bidrage til konkurrenceevne og øge den sociale sam-
menhængskraft
4
. EUD-politikker bør henvende sig til alle grupper i samfundet, tilbyde
attraktive og udfordrende veje for personer med stort potentiale og samtidig være rettet
mod personer, der er i fare for at stå uddannelsesmæssigt svagt og blive udelukket fra
arbejdsmarkedet - især personer, der er gået tidligt ud af skolen, personer med få eller slet
ingen kvalifikationer, personer med særlige behov, personer med indvandrerbaggrund og
ældre arbejdstagere
2.
1
2
3
4
Europass,
(EUT L 390 af 31.12.2004, s. 6);
konklusioner om færdigheder og kompetencer (EUT C 292 af 24.11.2005, s.3).
9341/2/05.
"Modernisering af almen uddannelse og
erhvervsuddannelse:
Et afgørende bidrag til vel-
stand og social samhørighed i Europa"
- Rådets og Kommissionens fælles interimsrapport
2006 om fremskridt i gennemførelsen af arbejdsprogrammet for uddannelse og
erhvervsuddannelse 2010 (EUT C 79 af 1.4.2006, s. 1).
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde den 23.-24. marts 2006 i
Bruxelles (7775/06).
22
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
3.
grunduddannelse bør bibringe unge den viden og de færdigheder, værdier og holdninger,
der er et nødvendigt grundlag for videre læring, beskæftigelse og iværksætterkultur, og
gøre eleverne klar til at følge et forløb inden for almen uddannelse eller EUD eller en kom-
bination af begge
unge under EUD bør tilegne sig færdigheder og kompetencer, der er relevante i forhold til
arbejdsmarkedets krav og livslang læring. Der er derfor behov for politikker, der kan mind-
ske frafaldet fra erhvervsuddannelserne og i højere grad lette overgangen fra skole til ar-
bejde, f.eks. ved at kombinere uddannelse og erhvervsuddannelse med arbejde ved hjælp af
lærepladser og uddannelse på arbejdspladsen
den voksne arbejdsstyrkes færdigheder og kompetencer bør fremmes ved, at der tilskyndes
til anerkendelse af forudgående læring, der er opnået gennem uddannelse og erhvervserfa-
ring. Der bør gives uddannelsesmuligheder til de erhvervsaktive, idet der foretages en vur-
dering af mulighederne for og fordelene ved en afbalanceret deling af den finansielle byr-
de. Samtidig bør der være læringsmuligheder til rådighed for dårligt stillede personer og
grupper, især for lavtuddannede
de europæiske EUD-systemers mangfoldighed er et aktiv, der danner grundlag for gensidig
læring og giver inspiration til reformer. Samtidig gør denne mangfoldighed det vigtigt at
øge gennemsigtighed og fælles forståelse med hensyn til kvalitetsspørgsmål og dermed
gensidig tillid mellem EUD-systemer og praksis. Formålet bør være at fremme et europæ-
isk EUD-område, hvor kvalifikationer og færdigheder, der er opnået i ét land, anerkendes i
hele Europa, og derved støtte unges og voksnes mobilitet.
4.
5.
6.
ERKENDER, at
1.
Københavns-processen har været væsentlig for at understrege EUD's betydning over for de
politiske beslutningstagere. Den har bidraget til at øge EUD's synlighed som led i
Lissabon-strategien. Processen gør det lettere at nå til enighed om fælles europæiske mål
og målsætninger, at drøfte nationale modeller og initiativer og at udveksle eksempler på
god praksis på europæisk plan. På nationalt plan har processen medvirket til at sætte større
fokus på EUD og har givet inspiration til nationale reformer.
UNDERSTREGER, at
1.
der er behov for fremover at styrke de særlige foranstaltninger med henblik på EUD.
Københavnsprocessen bør videreføres inden for rammerne af arbejdsprogrammet for ud-
dannelse og erhvervsuddannelse 2010. Der bør sikres en fokuseret og holistisk tilgang,
hvor de forskellige initiativer og redskaber er indbyrdes forbundne og støtter hinanden, og
hvor EUD på alle trin udvikles som en væsentlig del af livslang læring med tæt forbindelse
14965/06 (Presse 309)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0024.png
13.-14.XI.2006
til almen uddannelse. Der skal lægges vægt på at inddrage arbejdsmarkedets parter og sek-
tororganisationer i alle arbejdets faser og på at viderebringe nationale erfaringer til udvik-
lingsarbejdet på europæisk plan
2.
foranstaltningerne er frivillige og bør udvikles ved frivilligt bottom-up-samarbejde.
ER ENIGE OM, at
prioriteterne fra København og Maastricht forsat har gyldighed og bør styrkes i næste fase på føl-
gende måde:
1.
Politik med sigte på at forbedre kvaliteten af erhvervsuddannelserne og gøre dem
mere attraktive
Medlemsstaterne bør være mere opmærksomme på EUD's image, status og tiltrækningskraft. Der er
i den forbindelse behov for:
– forbedret livslang vejledning, så der tages bedre hensyn til EUD's og arbejdslivets muligheder og
krav, herunder øget karrierevejledning, oplysning og rådgivning på skoler
– åbne EUD-systemer, der giver adgang til fleksible, individuelle forløb og skaber bedre vilkår ved
overgang til arbejdslivet, udvikling mod yderligere uddannelse og erhvervsuddannelse, herunder
videregående uddannelse, og som støtter udviklingen af færdigheder hos voksne på arbejdsmar-
kedet
– tætte forbindelser med arbejdslivet, både vedrørende grundlæggende og fortsat erhvervsuddan-
nelse, samt øgede muligheder for at uddanne sig på arbejdspladsen
– tilskyndelse til anerkendelse af ikke-formel og uformel læring til støtte for karriereudvikling og
livslang læring
– foranstaltninger med henblik på at øge mænds og kvinders interesse for og deltagelse på de
EUD-områder, hvor de fortsat er underrepræsenteret, f.eks. kvinder på teknologiområdet
– udvikling og fremhævelse af topkvalitet i færdigheder, f.eks. ved at anvende verdensklassestan-
darder eller organisere fagkonkurrencer
1
.
1
Såsom European Skills Competetion, der skal afholdes i Nederlandene i 2008, og World
Skills Competetions, der finder sted hvert andet år.
24
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0025.png
13.-14.XI.2006
Ved forbedringen af erhvervsuddannelsernes tiltrækningskraft og kvalitet bør der lægges større
vægt på god forvaltningspraksis i EUD-systemerne og hos udbyderne af disse erhvervsuddannel-
ser
1
. Dette indebærer:
– lydhørhed over for enkeltpersoners og arbejdsmarkedets behov, herunder forudsigelse af færdig-
hedsbehov. Opmærksomheden bør især være rettet mod små og mellemstore virksomheders
behov
– national kvalitetssikring og forbedring i overensstemmelse med Rådets konklusioner om kva-
litetssikring af erhvervsuddannelse
2
– øgede offentlige og private investeringer i EUD ved hjælp af udvikling af afbalancerede fælles
finansierings- og investeringsmekanismer
– øget gennemsigtighed i EUD-systemerne
– stærkere lederskab i institutioner og/eller hos uddannelsesudbydere inden for de nationale stra-
tegier
– højt kvalificerede lærere og undervisere, der arbejder med løbende faglig udvikling
– aktivt partnerskab mellem de forskellige beslutningstagere og interessenter, især arbejdsmarke-
dets parter og sektororganisationer på nationalt, regionalt og lokalt plan.
2.
Udvikling og implementering af fælles redskaber til EUD
Udviklingen af fælles europæiske redskaber bør videreføres for at bane vej for et europæisk EUD-
område og for at understøtte det europæiske arbejdsmarkeds konkurrenceevne. Der bør sigtes på, at
de redskaber, der træffes aftale om, er på plads inden 2010.
Videreudvikling af:
(a)
fælles europæiske redskaber med særlig henblik på EUD gennem
udvikling og afprøvning af et europæisk meritoverførselssystem for EUD
(ECVET) som et redskab til meritakkumulering og -overførsel under hensyn
til de særlige forhold inden for EUD og de erfaringer, der er indhøstet med
det europæiske meritoverførselssystem (ECTS) inden for de videregående
uddannelser
1
2
Centrale budskaber til Det Europæiske Råds forårsmøde
(7620/06).
Konklusioner om kvalitetssikring af erhvervsuddannelse
(9599/04).
25
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
forstærket samarbejde om kvalitetsforbedringer ved at anvende det europæi-
ske kvalitetssikringsnet for EUD (ENQA-VET) som bidrag til at skabe en
fælles forståelse med hensyn til kvalitetssikring og fremme gensidig tillid.
Der bør fortsat samarbejdes med de videregående uddannelser
(b)
fælles europæiske redskaber, hvor EUD spiller en væsentlig rolle, gennem
udvikling og afprøvning af en europæisk referenceramme for kvalifikationer
(EQF) baseret på udbytte af læringen, så der skabes større ligestilling og bed-
re sammenhæng mellem EUD og de videregående uddannelser, og tages hen-
syn til internationale kvalifikationer inden for de enkelte sektorer
videreudvikling af Europass som en samlet europæisk ramme for større gen-
nemsigtighed og redskaber til anerkendelse af ikke-formel og uformel læring
for at understøtte og supplere indførelsen af EQF og ECVET.
Implementering af:
(c)
fælles europæiske redskaber med særligt henblik på EUD gennem
deltagelse i afprøvningen af ECVET og tilskyndelse til implementering heraf
anvendelse af principperne bag en fælles ramme for kvalitetssikring, jf.
Rådets konklusioner fra maj 2004 om kvalitetssikring af erhvervsuddannelse,
for at fremme en kultur med kvalitetsforbedringer og bredere deltagelse i
ENQA-VET-nettet
(d)
fælles europæiske redskaber, hvor EUD spiller en væsentlig rolle, gennem
sammenkædning af nationale kvalifikationssystemer eller nationale reference-
rammer for kvalifikationer og EQF
understøttelse af nationale kvalifikationssystemer ved hjælp af integration af
internationale kvalifikationer inden for de enkelte sektorer med anvendelse af
EQF som referencepunkt
fremme af en udstrakt anvendelse af Europass.
14965/06 (Presse 309)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0027.png
13.-14.XI.2006
3.
Styrkelse af den gensidige læring
Det er nødvendigt med en mere systematisk fremgangsmåde for at styrke gensidig læring, samar-
bejde og udveksling af erfaring og knowhow. Dette bør fremmes ved hjælp af:
– fælles begreber og vedtagne definitioner på europæisk plan, så de nationale løsninger, modeller
og standarder bliver lettere at forstå
– midler fra Kommissionen til finansiering af forskning og undersøgelser vedrørende specifikke
emner for at uddybe forståelsen af de europæiske EUD-systemer og -praksis og deres sammen-
kædning med arbejdsmarkedet og de øvrige uddannelsessektorer
– Kommissionens overvågning af de forskellige net, udveksling af eksempler på god praksis og
udvikling af mekanismer, der kan anvendes til at formidle viden og ekspertise
– en systematisk og fleksibel ramme til støtte for "peer learning"-aktiviteter på EUD-området.
Rammen bør også omfatte støtte til decentral "peer learning".
Fyldestgørende og konsistente data og indikatorer er nøglen til at forstå, hvad der sker inden for
EUD, til at styrke den gensidige læring og til at skabe grundlag for en evidensbaseret uddannelses-
politik. Inden næste opfølgningskonference på ministerplan i 2008 bør Kommissionen have:
– lagt særlig vægt på at gøre erhvervsuddannelsesstatistikkerne mere omfattende, præcise og påli-
delige, så det bliver muligt at evaluere de fremskridt, der gøres med udvikling af EUD
– taget udformningen af EUD-elementet inden for det sammenhængende sæt af indikatorer og
benchmarks op
1
– været særlig opmærksom på udarbejdelsen af statistiske oplysninger om investeringer i og finan-
siering af EUD.
Dette sker bedst ved at anvende og kombinere de eksisterende data bedst muligt, samtidig med at
der sikres fyldestgørende nationale/regionale data om EUD og konsistens og sammenlignelighed i
forhold til andre data om uddannelse og erhvervsuddannelse.
1
Rådets konklusioner af 24. maj 2005 om nye indikatorer inden for uddannelse og erhvervs-
uddannelse (EUT C 141, 10.6.2005, s.7).
27
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
4.
Inddragelse af alle interessenter
Et vellykket udfald af Københavnsprocessen kræver aktiv inddragelse af alle interessenter på EUD-
området, herunder især arbejdsmarkedets parter på europæisk og nationalt plan, brancheorganisati-
oner og EUD-udbydere. Det er derfor nødvendigt med:
– kortfattede og klare oplysninger om processen, dens baggrund, prioriteter og aktiviteter samt
effektiv formidling af resultaterne
– aktiv deltagelse i alle processens faser af interessenter på europæisk, nationalt, regionalt og lokalt
plan
– vægt på at inddrage EUD-udbydere, lærere og undervisere i afprøvning og implementering af
resultaterne af processen
– inddragelse, hvor det er relevant, af de lærende og deres organisationer på nationalt og europæisk
plan.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL INDEN FOR DERES
ANSVARSOMRÅDER
at gennemføre Københavnsprocessen ved hjælp af:
– effektiv anvendelse af strukturfondene til støtte for EUD-reformer på nationalt plan
– målrettet anvendelse af det nye program for livslang læring til at understøtte processen, navnlig
med hensyn til innovation, afprøvning, forsøg og implementering
– aktiv deltagelse af relevante fællesskabsagenturer, -organer og -komitéer
– tæt samarbejde om statistik, indikatorer og benchmarks med Eurostat, OECD, Cedefop og Det
Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut
– udveksling af informationer, ekspertise og resultater med tredjelande, herunder navnlig de lande,
der er omfattet af politikken vedrørende det bredere europæiske naboskab. Samarbejdet med højt
præsterende lande og internationale organisationer som f.eks. OECD bør forstærkes.
Samtlige medlemsstaters ret til deltagelse i dette arbejde bør sikres.
14965/06 (Presse 309)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
Der bør i de årlige rapporter om de nationale Lissabon-reformprogrammer lægges særlig vægt på
fremskridtene inden for EUD.
Den integrerede rapport, der hvert andet år udarbejdes om arbejdsprogrammet for uddannelse og
erhvervsuddannelse 2010, bør indeholde en særlig del vedrørende EUD, der gør det muligt at over-
våge fremskridtene og påpege de vigtigste resultater, som skal rapporteres til Det Europæiske Råd."
14965/06 (Presse 309)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0030.png
13.-14.XI.2006
Effektivitet og lige muligheder inden for uddannelse og erhvervsuddannelse - Rådets
konklusioner
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for den europæiske union og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i
Rådet,
SOM HENVISER til
1.
det strategiske mål for Den Europæiske Union, der blev fastsat på Det Europæiske Råds
møde i Lissabon den 23.-24. marts 2000, nemlig "at blive den mest konkurrencedygtige og
dynamiske videnbaserede økonomi i verden, en økonomi, der kan skabe en holdbar økono-
misk vækst med flere og bedre job og større social samhørighed", og mandatet fra Det
Europæiske Råds møde i Lissabon til Rådet (uddannelse) til "mere overordnet at overveje
de konkrete fremtidige mål for uddannelsessystemerne, idet der skal fokuseres på fælles
problemer og prioriteter, samtidig med at den nationale mangfoldighed respekteres"
1
,
rapporten fra Rådet (uddannelse) af 12. februar 2001 om
"Uddannelsessystemernes konkre-
te fremtidige mål",
der blev forelagt Det Europæiske Råd på mødet i Stockholm den 23.-
24. marts 2001, og som indeholder tre strategiske mål og 13 tilknyttede mål
2
,
det første og det andet strategiske mål i arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsud-
dannelse 2010,
"forbedring af uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemernes kvalitet
og effektivitet i EU"
- med det tilknyttede mål
"den bedst mulige anvendelse af ressour-
cerne"
3
- og
"lette adgangen for alle til uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne" -
med de tilknyttede mål
"Et åbent uddannelsesmiljø"
og
" Støtte aktivt medborgerskab, lige
muligheder og social samhørighed",
Kommissionens meddelelse af 10. januar 2003 med titlen
"Effektiv investering i uddannel-
se og erhvervsuddannelse: en absolut nødvendighed for Europa",
hvori der opfordres til
"en betydelig forøgelse af investeringerne i menneskelige ressourcer"
og til at anvende
"eksisterende ressourcer (...) mere effektivt"
4
,
2.
3.
4.
1
2
3
4
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Lissabon den 23.-
24. marts 2000 (SN 100/1/00 REV 1).
"Uddannelsessystemernes konkrete fremtidige mål"-
Rapport fra Rådet (uddannelse) til Det
Europæiske Råd (5980/01).
Detaljeret arbejdsprogram for opfølgning af uddannelsessystemernes mål i Europa (EFT
C 142 af 14.6.2002).
"Effektiv investering i uddannelse og erhvervsuddannelse: en absolut nødvendighed for
Europa"
- Meddelelse fra Kommissionen (5269/03).
30
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0031.png
13.-14.XI.2006
5.
Rådets konklusioner af 5. maj 203 om referenceværdier for europæiske gennemsnitsresultater
på uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet (benchmarks), hvori det understreges, at
"Rådet
har besluttet at opstille en række referenceværdier for europæiske gennemsnitsresul-
tater ... der vil blive anvendt som et af værktøjerne til overvågning af gennemførelsen"
af
arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsuddannelse 2010
1
,
Rådets og Kommissionens fælles midtvejsrapport af 26. februar 2004 om gennemførelsen
af arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsuddannelse 2010, der understreger det
"presserende behov for at investere mere og mere effektivt og reelt i menneskelige ressour-
cer"
og efterlyser
"større offentlige investeringer ... og, hvor det er relevant, større private
investeringer, navnlig inden for videregående uddannelse, voksenuddannelse og efter- og
videreuddannelse"
2
,
Rådets og Kommissionens fælles interimsrapport af 23. februar 2006 om gennemførelsen
af arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsuddannelse 2010, hvori det understreges,
at
"det er en uomgængeligt nødvendig forudsætning for at nå Lissabon-målene, samtidig
med at den europæiske sociale model styrkes",
at give uddannelses- og erhvervsuddannel-
sessystemernes effektivitet, kvalitet og retfærdighed samme vægt, at
"effektivitet og
retfærdighed ikke er indbyrdes modstridende",
og endvidere at
"det især er investering i
førskoleuddannelsen, der er af afgørende betydning, hvis man skal forhindre, at eleverne
lider nederlag i skolen og bliver udsat for social udstødelse"
3
,
konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde den 23.-24. marts 2006, hvori det
understreges, at
"uddannelse og erhvervsuddannelse er kritiske faktorer i udviklingen af
EU's langsigtede potentiale for såvel konkurrenceevne som social sammenhængskraft",
at
"der også må sættes mere fart i reformerne for at sikre uddannelsessystemer af høj kvalitet,
der er både effektive og retfærdige",
og at
"investeringer i uddannelse og erhvervsuddan-
nelse giver et stort udbytte, der klart opvejer omkostningerne og rækker langt videre end
2010"
4
,
6.
7.
8.
1
2
3
4
EUT C 134 af 7.6.2003, s. 3.
"Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010 - Lissabon-strategiens succes afhænger af gen-
nemførelsen af hastende reformer"
- Fælles midtvejsrapport fra Rådet og Kommissionen om
gennemførelsen af det detaljerede arbejdsprogram for opfølgning af uddannelsessystemernes
mål i Europa (6905/04).
"Modernisering af almen uddannelse og erhvervsuddannelse: Et afgørende bidrag til vel-
stand og social samhørighed i Europa",
Rådets og Kommissionens fælles interimsrapport
2006 om fremskridt i gennemførelsen af arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsud-
dannelse 2010 (EUT C 79 af 1.4.2006, s. 1).
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 23.-
24. marts 2006 (7775/06).
31
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0032.png
13.-14.XI.2006
9.
Kommissionens meddelelse om
effektivitet og lige muligheder for alle i de europæiske
uddannelsessystemer
1
, hvori medlemsstaterne opfordres til at udvikle en evalueringskultur,
og som udgør et positivt skridt hen imod en evidensbaseret uddannelses- og erhvervsud-
dannelsespolitik, da den er kommet i stand i samarbejde med forskernet.
GØR OPMÆRKSOM PÅ,
1.
at uddannelse og erhvervsuddannelse er områder, som de relevante myndigheder i de en-
kelte medlemsstater skal tilrettelægge og afsætte midler til i overensstemmelse med deres
nationale lovgivning, politikker og praksis. Samtidig er der dog behov for samarbejde i
Europa for at lære af hinandens erfaringer og gode praksis, og for indikatorer og
benchmarks, der viser hvilke fremskridt der gøres. Vellykkede uddannelses- og erhvervs-
uddannelsespolitikker inden for rammerne af livslang uddannelse kræver en tilgang på
tværs af sektorerne sammen med andre relevante politikker, især på områderne forskning
og innovation, beskæftigelse, økonomi, social- og sundhedsvæsen, ungdom og kultur,
ERKLÆRER,
1.
at uddannelse og erhvervsuddannelse, der yder et afgørende bidrag til demokrati, social
samhørighed og en holdbar økonomisk vækst, bør ses som en prioriteret investering i
fremtiden. Udfordringen for medlemsstaterne ligger i som led i deres strategier for livslang
læring at identificere de prioriteter inden for uddannelsesinvesteringer, der vil indvirke
mest effektivt på kvaliteten af og ligheden i læringsudbyttet,
at mere effektive uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer med lige muligheder er af
afgørende betydning i betragtning af de udfordringer, der følger af globaliseringen, de de-
mografiske forandringer, den hurtige teknologiske udvikling og et øget pres på de offent-
lige budgetter. Trods de stramme regler for offentlige udgifter er det almindeligt anerkendt,
at der er behov for at sikre en tilstrækkelig - og, når det er hensigtsmæssigt, en øget - finan-
siering af menneskelige ressourcer og dermed for at overveje, hvordan man kan gøre øget
brug af private bidrag eller udnytte disse bedst muligt,
at uligheder i uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne, der f.eks. fører til, at elever
får dårlige resultater og forlader skolen i utide, medfører tunge skjulte sociale omkostnin-
ger i fremtiden, der kan blive langt større end investeringerne. Udvikling af effektive ud-
dannelses- og erhvervsuddannelsessystemer af høj kvalitet og med lige muligheder bidra-
ger væsentligt til at nedbringe risikoen for arbejdsløshed, social udstødelse og spildt men-
neskeligt potentiale i en moderne videnbaseret økonomi,
2.
3.
1
"Effektivitet og lige muligheder for alle i de europæiske uddannelsessystemer"
- Meddelelse
fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet (12677/06).
32
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
4.
at kvalitet er et fælles mål for alle former for uddannelse og erhvervsuddannelse i Den
Europæiske Union, og at kvaliteten regelmæssigt bør overvåges og evalueres. Kvalitet er
ikke kun et spørgsmål om læringsudbytte eller undervisningsform, men også om, i hvor høj
grad uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne tager hensyn til individuelle, sociale
og økonomiske behov, samt om større lighed og bedre trivsel,
at motivation, færdigheder og kompetence hos lærere, uddannere og andet undervisnings-
personale og i studievejledning og sociale tjenester foruden skoleledelsens kvalitet er nøg-
lefaktorer, når det drejer sig om at opnå et læringsudbytte af høj kvalitet. Undervisnings-
personalets bestræbelser bør understøttes af en løbende faglig udvikling og et godt samar-
bejde med forældrene, sociale tjenester for elever og samfundet i bred forstand. Desuden
sikrer undervisnings- og læringsmiljøer af høj kvalitet gode betingelser for læring, og de
bidrager til et positivt læringsudbytte,
at forskningsresultater har vist, at førskoleundervisning og målrettede programmer for tid-
lig indsats kan give det største udbytte i hele den livslange læringsproces, især for de dår-
ligst stillede. De giver positive menneskelige og socioøkonomiske resultater, som varer
ved i den videre uddannelse og voksenlivet. Selv om medlemsstaternes ansvar for at til-
rettelægge deres uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer respekteres, er der også
forskningsresultater, der peger på, at en udvælgelse af elever i en tidlig alder til særskilte
skoler af forskellig art på grundlag af evner i visse tilfælde kan få en negativ indvirkning
på dårligt stillede elevers resultater,
at uddannelsesinstitutioner ligesom læringssamfund bør fokusere på læringsmiljøet i bred
forstand for at fremme og opretholde effektivitet, lige muligheder og den almene trivsel.
Der skal træffes særlige foranstaltninger til at identificere og støtte elever med særlige ud-
dannelsesbehov. Disse foranstaltninger omfatter sikkerhed for et tilstrækkeligt antal speci-
aluddannede lærere og vejledere og en høj standard i de sociale tjenester for elever samt
tilstrækkelige ressourcer. Selv om det tværsektorsamarbejde, der er nødvendigt for en tid-
lig indsats, og andre særforanstaltninger til sikring af lige muligheder i uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystemerne nødvendigvis vil medføre yderligere omkostninger, vil de
kunne betale sig i det lange løb, fordi de er med til at undgå fremtidige omkostninger som
følge af udstødelse,
at det er afgørende, at adgangen til ungdomsuddannelse forbedres, og at antallet af unge,
der forlader skolen i utide, nedbringes for at opnå en større beskæftigelsesegnethed for den
enkelte i et moderne videnbaseret samfund og for at fremme social inddragelse og aktivt
medborgerskab samt for at styrke den europæiske sociale model. Efterhånden som arbejds-
markedets kvalifikationskrav stiger, er det stadig vigtigere at give den yngre generation
adgang til kvalifikationer og færdigheder og dermed forbedre de unges udsigt til beskæfti-
gelse og social integration,
5.
6.
7.
8.
14965/06 (Presse 309)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
9.
at der er en erkendelse af, at det er nødvendigt at modernisere Europas universiteter, fordi
deres opgaver er indbyrdes forbundet inden for uddannelse, forskning og innovation; denne
modernisering er ikke kun nødvendig som forudsætning for en vellykket gennemførelse af
den bredere Lissabon-strategi, men også som led i et generelt skridt hen imod en stadig
mere global og videnbaseret økonomi. Det voksende antal studerende og udgifterne til ud-
dannelse og forskning af høj kvalitet vil kræve øget og/eller mere effektiv anvendelse af
såvel offentlige som private ressourcer. Videregående uddannelser af høj kvalitet kan også
spille en central rolle inden for uddannelse og erhvervsuddannelse som helhed gennem
uddannelse af fremtidige lærere og opdatering og fornyelse af hele videngrundlaget for
uddannelse,
at erhvervsuddannelse og almen uddannelse har en væsentlig indvirkning på beskæftigelse
og social integration. Det giver betydelige økonomiske gevinster, selv på kort sigt, at give
unge relevante kvalifikationer af høj kvalitet og forbedre de lavtuddannede og dårligt stil-
lede gruppers kvalifikationer og kompetencer. Kompetencebaserede kvalifikationer og
andre mekanismer for anerkendelse af tidligere læring fremmer effektivitet og lige mulig-
heder ved at tage hensyn til et ikke-formelt og uformelt læringsudbytte foruden formelle
kvalifikationer. Det kan gøre erhvervsuddannelsesprogrammer mere effektive og attrakti-
ve, hvis interessenter - bl.a. arbejdsmarkedets parter og sektororganisationer - tilskyndes til
at indgå partnerskaber,
at den hurtige teknologiske udvikling sammen med ændringerne i den demografiske struk-
tur i Europa gør det nødvendigt at investere mere i at opdatere og opgradere voksnes og
især lavtuddannedes færdigheder, kvalifikationer og nøglekompetencer. På kort sigt er det
ved at målrette investeringerne mod opdatering og opgradering af de færdigheder og kom-
petencer, som arbejdsstyrken allerede har erhvervet, at man hurtigst kan bidrage til økono-
misk vækst og konkurrenceevne og få den aldrende arbejdsstyrke til at blive længere på
arbejdsmarkedet. Voksenuddannelse har også en central rolle at spille med hensyn til at
give nye nøglekompetencer, såsom digitale færdigheder, og dermed bidrage til større social
inddragelse og aktiv deltagelse i lokalsamfundet og samfundet som helhed, også efter pen-
sionering,
10.
11.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE til
1.
nærmere at overveje, om de nuværende ordninger for finansiering, styring og forvaltning af
deres uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer i tilstrækkelig grad afspejler behovet
for at sikre effektivitet og lige muligheder og dermed udnytter ressourcerne optimalt. Med
henblik herpå opfordres medlemsstaterne til at undersøge, hvordan de nuværende ordnin-
ger kan forbedres for at undgå de skjulte, men store omkostninger ved ulighed på uddan-
nelsesområdet,
at sikre, at reformer af og investeringer i uddannelse og erhvervsuddannelse målrettes ef-
fektivt, både på lang og på kort sigt, for at opfylde det videnbaserede samfunds behov ved
hjælp af bedre kvalitet og større lighed, især ved at fokusere på førskoleundervisning, mål-
rettede programmer for tidlig indsats og uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer
med lige muligheder, som sigter mod at skabe muligheder, adgang, behandling og resulta-
ter, der er uafhængige af den socioøkonomiske baggrund og andre faktorer, der kan føre til
uddannelsesmæssige skævheder. Endvidere bør der især tilskyndes til undervisning af høj
kvalitet i ugunstigt stillede områder,
2.
14965/06 (Presse 309)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
3.
at sikre tilstrækkelig finansiering af menneskelige ressourcer og, når det er hensigtsmæs-
sigt, øge den offentlige finansiering og tilskynde til større supplerende private bidrag for at
sikre mere lige adgang til videregående uddannelse. Modernisering af områderne videre-
gående uddannelse og forskning er også vigtig for at gøre dem mere effektive. Det bør
også overvejes at fremme samarbejdsforbindelser med erhvervslivet inden for forskning og
udvikling,
at sikre tilstrækkelig finansiering af voksenuddannelse og efter- og videreuddannelse og
tilskynde til aktive partnerskaber med arbejdsgivere for at sætte fokus på færdighedsbeho-
vene i økonomien, også på regionalt og lokalt plan,
at tilskynde til forskning i resultaterne af uddannelsesreformer og -investeringer og i de
sociale fordele herved. Sammenhængende, relevante, pålidelige og evidensbaserede oplys-
ninger er grundlaget for ansvarliggørelse og for iværksættelsen af de nødvendige foran-
staltninger for at opnå kvalitet, lige muligheder og effektivitet i hele uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystemet. Samtidig bør overvågning, evaluering og kvalitetssikring
give objektiv og gennemsigtig feedback og støtte til udviklingen af metoder og praksis i
undervisning og læring.
4.
5.
OPFORDRER KOMMISSIONEN OG MEDLEMSSTATERNE til
1.
at samarbejde med de relevante forskernet for at foretage mere omfattende og integrerede
analyser til støtte for reformer af uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne og til
eventuelt at udvikle internationalt sammenlignelige indikatorer for uddannelses- og er-
hvervsuddannelsessystemers effektivitet og lige muligheder,
at fremme og støtte forskning i den sociale og økonomiske virkning af uddannelses- og
erhvervsuddannelsesreformer og -investeringer på såvel nationalt som internationalt plan.
Der er behov for mere forskning, især i sektorer, der endnu ikke er tilstrækkeligt undersøgt,
såsom førskoleuddannelse, erhvervsuddannelse, livslang læring og uddannelsesøkonomi,
navnlig private bidrags indvirkning,
at udnytte relevante forskningsresultater og foreliggende data til at kombinere kvalitets-,
ligheds- og effektivitetsaspekterne i forbindelse med udarbejdelsen af både de nationale
rapporter om uddannelse og erhvervsuddannelse 2010 og den fælles interimsrapport i 2008
samt i forbindelse med et muligt forslag om fælles mål for de europæiske uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystemer og fremme heraf efter 2010,
at udforme og gennemføre "peer learning"-aktiviteter vedrørende effektivitet og lige mu-
ligheder som led i arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsuddannelse 2010,
at udnytte programmet for livslang læring, strukturfondene og 7. forskningsrammeprogram
på passende måde til at støtte effektivitets- og lighedsaspekterne af uddannelses- og er-
hvervsuddannelsessystemerne."
2.
3.
4.
5.
14965/06 (Presse 309)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
Europæisk referenceramme for kvalifikationer (EQF) for livslang læring
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse nåede Rådet til enighed om en gene-
ral indstilling til udkastet til henstilling om etablering af den europæiske referenceramme for
kvalifikationer (EQF) for livslang læring (14478/06).
Udkastet til henstillingen sigter mod at skabe et fælles sprog, der gør det muligt at beskrive kvalifi-
kationer for derved at øge gennemsigtigheden, forbedre sammenligneligheden og lette anerkendel-
sen af forskellige kvalifikationer, der er erhvervet i EU's forskellige uddannelsessystemer, og såle-
des fremme borgernes, og navnlig de studerendes, mobilitet inden for Europa.
Foreslået retsgrundlag: artikel 149, stk. 4 og artikel 150, stk. 4, i traktaten – der kræves kvalificeret
flertal til en rådsafgørelse; den fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet finder anven-
delse.
14965/06 (Presse 309)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
EVENTUELT
Rådet blev orienteret om følgende punkter:
– Rådets arbejdsplan på kulturområdet 2005-2006
Samlingers mobilitet (handlingsplan for EU's fremme af museumssamlingers mobilitet
og normer for lån) (14721/06)
Forlængelse af arbejdsplanen 2005-2006 indtil den 31. december 2007 (14722/06)
Orientering ved formandskabet
– Europæisk kulturarvsmærke
Orientering ved den græske delegation, støttet af den franske delegation
– Møde mellem eksperter fra EU og Rusland om gennemførelsen af kulturkøreplanen for det fjerde
fælles rum (14815/06)
Orientering ved formandskabet
– Udnævnelse af Guimarães til Europæisk Kulturhovedstad 2012 (14365/06)
Orientering ved den portugisiske delegation
– Wroclaws kandidatur til afholdelse af verdensudstillingen EXPO 2012
Orientering ved den polske delegation
– Resultaterne af de europæiske kulturmøder "Naboernes Europa: Nye perspektiver" (den 12.-
13. oktober 2006 i Lublin) (15009/06)
Orientering ved den polske delegation
– Kommissionens henstilling om rimelig kompensation for privat kopiering: reform af copyright-
afgifter (14706/06)
Orientering ved den franske delegation
14965/06 (Presse 309)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
– Henstilling om nøglekompetencer for livslang læring
Orientering ved formandskabet
– Henstilling om det europæiske kvalitetscharter for mobilitet
Orientering ved formandskabet
– Forslag om udvikling af et europæisk undervisningsredskab som en introduktion til europæisk
kunsthistorie (14383/06)
Orientering ved den franske delegation
14965/06 (Presse 309)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0039.png
13.-14.XI.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
KULTUR
Det europæiske år for interkulturel dialog 2008
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets
beslutning om at erklære 2008 for det europæiske år for interkulturel dialog (14153/06).
Teksten vil som led i den fælles beslutningsprocedure blive sendt til Europa-Parlamentet med
henblik på andenbehandlingen.
De overordnede mål for det europæiske år er at bidrage til:
at fremme den interkulturelle dialog som en proces, som sætter alle, der lever i EU, i stand til at
klare sig i et mere åbent, men også mere komplekst kulturelt miljø, hvor borgere med forskellig
kulturel identitet og overbevisning lever sammen
at fremhæve interkulturel dialog som en anledning til at bidrage til og drage nytte af et mangfol-
digt samfund, ikke blot i Europa, men i hele verden
at bevidstgøre enhver, der lever i EU, specielt unge, om betydningen af at udvikle et aktivt med-
borgerskab i Europa
at fremhæve det bidrag, som de forskellige kulturer og udtryk for kulturel mangfoldighed yder
kulturarven og livsstilen i medlemsstaterne.
Der vil i det europæiske år blive tilrettelagt tre typer af aktiviteter:
samfinansiering (op til 80% af de samlede omkostninger) af foranstaltninger på EU-plan med det
formål at bevidstgøre især de unge om målene med det europæiske år
samfinansiering (op til 50% af de samlede omkostninger) af foranstaltninger på nationalt plan
med en udpræget europæisk dimension
foranstaltninger på EU-plan, inkl. oplysnings- og pr-foranstaltninger samt undersøgelser og hø-
ring af tværnationale netværk og berørte parter i civilsamfundet med henblik på at evaluere
forberedelsen af det europæiske år og dets resultater.
Det europæiske år har et budget på 10 mio. EUR.
14965/06 (Presse 309)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0040.png
13.-14.XI.2006
UNGDOM
Europæisk medborgerskab -
Rådets resolution
Rådet vedtog følgende resolution:
"Rådet for Den Europæiske Union og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i
Rådet,
som tager følgende i betragtning:
1.
i sin resolution af 27. juni 2002
1
vedtog Rådet den åbne koordinationsmetode som en ny
ramme for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet, og det tilsluttede sig de fire
tematiske prioriteter for ungdomsarbejde, der blev fremhævet i Europa-Kommissionens
hvidbog fra november 2001
"Et nyt afsæt for europæisk ungdom",
dvs. deltagelse, informa-
tion, unges frivillige arbejde og større forståelse af og viden om unge;
i sin resolution af 25. november 2003
2
vedtog Rådet fælles målsætninger for inddragelse
og orientering af unge mennesker under den åbne koordinationsmetode, og det vedtog at
aflægge rapport om gennemførelsen af disse målsætninger senest ved udgangen af 2005;
Det Europæiske Råd vedtog i marts 2005
3
den europæiske ungdomspagt som et af de in-
strumenter, der bidrager til at virkeliggøre Lissabon-målene;
i sin resolution af 24. maj 2005 om iværksættelse af de fælles målsætninger om informati-
on af unge
4
vedtog Rådet at lægge vægt på forstærket networking mellem ungdomsorien-
terede informationsstrukturer og på efter- og videreuddannelse af dem, der beskæftiger sig
med ungdomsinformation;
2.
3.
4.
1
2
3
4
EFT C 168 af 13.7.2002, s. 2.
EUT C 295 af 5.12.2003, s. 6.
7619/1/05. Konklusion nr. 37.
EUT C 141 af 10.6.2005, s. 5.
40
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0041.png
13.-14.XI.2006
5.
i sin resolution af 24. maj 2005 om øget inddragelse af de unge i det repræsentative demo-
kratiske system
1
vedtog Rådet at mødes igen i 2006 for at gøre status med hensyn til denne
målsætning på grundlag af medlemsstaternes rapporter vedrørende prioriteten om inddra-
gelse;
i sin resolution af 24. maj 2005 om status over aktionerne inden for det europæiske samar-
bejde på ungdomsområdet
2
vedtog Rådet foranstaltninger til videreudvikling af procedu-
rerne for anvendelse af den åbne koordinationsmetode;
i sin resolution af 15. november 2005 om varetagelse af unges interesser
3
opfordrede Rådet
Kommissionen til at udvikle en struktureret dialog med unge og opfordrede Kommissionen
og medlemsstaterne til at evaluere rammerne for det europæiske samarbejde på ungdoms-
området i 2009;
i sin meddelelse af 20. juli 2006
4
foreslog Kommissionen at bekræfte relevansen og gyldig-
heden af de fælles målsætninger for inddragelse og orientering af unge mennesker og at
tilpasse og forbedre de vedtagne aktionslinjer. Kommissionen foreslog også konkrete ak-
tioner med henblik på en struktureret dialog med de unge samt øget styring af den åbne
koordinationsmetode;
6.
7.
8.
SOM NOTERER SIG FØLGENDE:
1.
i sit europæiske ungdomsinformationscharter fastsætter Det Europæiske Ungdomsinforma-
tions- og Rådgivningsagentur en række retningslinjer for minimumstandarder og kvalitets-
foranstaltninger, som kan indgå som elementer i en omfattende, sammenhængende og sam-
ordnet strategi for arbejde med ungdomsinformation, der udgør en del af ungdomspolitik-
ken;
i sit reviderede europæiske charter om unges medindflydelse i kommunalt og regionalt liv
fremhævede Europarådet vigtigheden af at skabe betingelser for ægte dialog og partner-
skab mellem unge og regionale og lokale myndigheder og give unge og deres repræsentan-
ter mulighed for at være fuldgyldige aktører i de politikker, som de berøres af;
2.
UNDERSTREGER,
1.
at de socioøkonomiske og kulturelle udfordringer, der er opstået som følge af den faldende
andel af unge i den europæiske befolkning, bør afspejles i Fællesskabets ungdoms- og
generationspolitikker
1
2
3
4
EUT C 141 af 10.6.2005, s. 3.
EUT C 141 af 10.6.2005, s. 1.
EUT C 292 af 24.11.2005, s. 5.
11957/06.
41
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.XI.2006
2.
at tværsektorielle ungdomspolitikker er af stor betydning for en effektiv gennemførelse af
Lissabon-strategiens målsætninger for politikkerne vedrørende vækst, job og
medborgerskab
at de fælles prioriteter for inddragelse og orientering af unge mennesker har stimuleret de
nationale ungdomspolitikker og fortsat er væsentlige for fremme af aktivt medborgerskab
blandt unge, især unge med færre muligheder
at ungdomsorganisationerne spiller en nøglerolle med henblik på at lette og fremme ind-
dragelsen og orienteringen af unge mennesker samt bistå unge med fuldt ud at virkeliggøre
deres potentiale
at det med henblik på udvikling af ungdomspolitikker er afgørende at engagere de unge,
dem, der beskæftiger sig med ungdomsarbejde og er aktive i ungdomsorganisationer, samt
forskere på ungdomsområdet - i anerkendelse af deres respektive kompetenceområder - i
drøftelser om udformningen af politikker i spørgsmål, der vedrører unge
at begrebet aktivt medborgerskab bør udvides til ikke kun at omfatte de sociale og politiske
dimensioner, men også de kulturelle, økonomiske og teknologiske aspekter
at de forskellige former for aktivt medborgerskab, som findes, bør betragtes som en mulig-
hed for at styrke demokratiet og sætte nye emner på den politiske dagsorden
at den åbne koordinationsmetode på ungdomsområdet bør udbygges som et middel til bed-
re at gennemføre de fælles målsætninger, når der udarbejdes nationale ungdomspolitiske
programmer og strategier;
3.
4.
5.
6.
7.
8.
ER ENIGE OM,
1.
at bekræfte relevansen og gyldigheden af de fælles målsætninger for inddragelse og orien-
tering af unge mennesker, der blev vedtaget i 2003
at de aktionslinjer, der er vedtaget for de fælles målsætninger for inddragelse og oriente-
ring af unge, som er beskrevet i bilaget, skal tilpasses og forbedres
at fora for debat og dialog med de unge, med dem, der beskæftiger sig med ungdomsarbej-
de og er aktive i ungdomsorganisationer, samt med forskere på ungdomsområdet bør struk-
tureres bedre og videreudvikles fra det lokale plan til det europæiske plan
at der bør tages hensyn til de unges meninger og bekymringer ved hjælp af dialogproces-
ser, der tilrettelægges både bottom-up og top-down, således at det sikres, at der tages hen-
syn til de aspekter af de unges liv, som de selv anser for relevante
2.
3.
4.
14965/06 (Presse 309)
42
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0043.png
13.-14.XI.2006
5.
at der bør tages behørigt hensyn til denne strukturerede dialog og dens resultater i den poli-
tiske beslutningstagning på alle relevante niveauer
at der bør oprettes et uformelt forum sammensat af repræsentanter for de unge, for det nu-
værende og det kommende rådsformandskab, for Europa-Parlamentet og for Kommissio-
nen, som bør mødes regelmæssigt for at sikre sammenhæng og kontinuitet i dagsordenerne
på ungdomsområdet
at der for at bevidstgøre unge om europæisk medborgerskab bør drages nytte af andre ini-
tiativer som f.eks. Kommissionens Plan D for demokrati, dialog og debat
1
at de prioriterede spørgsmål, der skal drøftes indtil 2009 som led i den strukturerede dialog,
er social inddragelse og mangfoldighed i 2007, interkulturel dialog i 2008 og perspektiver
for fortsat samarbejde på ungdomsområdet i 2009. Disse
spørgsmål
bør drøftes parallelt
med de prioriterede temaer, der tages op inden for rammerne af den åbne koordinationsme-
tode for ungdomsspørgsmål og den europæiske ungdomspagt, og sammen med de horison-
tale prioriteter, der er aftalt på ungdomsområdet, såsom ikke-forskelsbehandling og sund-
hed. Disse temaer vil blive nærmere fastsat af formandskaberne i overensstemmelse med
deres specifikke dagsordener;
6.
7.
8.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
1.
senest ved udgangen af marts 2007 at fastlægge de aktionslinjer for inddragelse og oriente-
ring, som de agter at koncentrere sig om, og til at fastlægge konkrete foranstaltninger
og/eller aktionsplaner til gennemførelse heraf
at oprette forberedende og opfølgende mekanismer til sikring af, at de fælles målsætninger
gennemføres effektivt i samarbejde med de relevante aktører, herunder unge, ungdomsor-
ganisationer, forskere på ungdomsområdet samt lokale og regionale myndigheder
at fremme de fælles målsætninger for inddragelse og orientering blandt regionale og lokale
myndigheder, ungdomsorganisationer og unge og indgå i et snævert samarbejde med regio-
nale og lokale myndigheder for at sikre, at disse målsætninger gennemføres i størst muligt
omfang
ved rapporteringen om de fælles målsætninger for større viden om og forståelse af unge i
slutningen af 2008 at tilkendegive, hvordan de fastlagte aktionslinjer for de fælles målsæt-
ninger for inddragelse og orientering af unge er blevet gennemført;
2.
3.
4.
1
14775/05
og
9393/06.
43
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0044.png
13.-14.XI.2006
NOTERER SIG, AT KOMMISSIONEN AGTER
1.
2.
at indføre et ungdomsspecifikt Eurobarometer
at mobilisere de europæiske ungdomsinformationsnetværk
1
til at støtte den strukturerede
dialog
at videreudvikle Den Europæiske Ungdomsportal
sammen med de relevante partnere i deltagerlandene regelmæssigt at arrangere en europæ-
isk ungdomsuge med deltagelse af EU-kommissærer og repræsentanter for de andre EU-
institutioner, efter at man så vidt muligt har konsulteret Den Europæiske Ungdomsportal
at arrangere møder med unge, der normalt ikke har kontakter med EU-institutionerne;
3.
4.
5.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL
1.
at sikre, at processen i forbindelse med den åbne koordinationsmetode forbliver åben og
gennemsigtig, og at de oplysninger, der fås ved denne proces, anvendes bedst muligt
at udvikle og støtte en kontinuerlig og struktureret dialog, der skal sikre, at de unge og
andre relevante aktører på ungdomsområdet i tide og effektivt kan yde deres bidrag til
udformningen af politikker, der er relevante for de unges liv
at samarbejde med de relevante aktører, bl.a. lokale og regionale myndigheder, samt med
uddannelsesinstitutioner og ikke-statslige organisationer om at iværksætte den strukturere-
de dialog
at bestræbe sig på at sikre, at den strukturerede dialog omfatter dem, der enten direkte eller
indirekte beskæftiger sig med ungdomsspørgsmål, for således at udarbejde en mere sam-
menhængende og tværsektoriel strategi for sådanne spørgsmål
at tilskynde til en inklusiv strategi for denne dialog og således involvere unge, der er enga-
geret i forskellige og nyskabende former for aktivt medborgerskab, ikke-organiserede unge
samt unge med færre muligheder, og skabe forudsætninger for, at alle unge kan deltage på
lige vilkår
2.
3.
4.
5.
1
F.eks. ERYICA, Eurodesk og EYCA.
44
14965/06 (Presse 309)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0045.png
13.-14.XI.2006
6.
at tilskynde til
"peer
learning"-aktiviteter inden for orientering og inddragelse af de unge, i
givet fald sammen med europæiske lande, der ikke er medlem af EU
på frivilligt grundlag at nedsætte en arbejdsgruppe på europæisk plan, der skal overveje
praktiske måder til at bedømme virkningerne af gennemførelsen af de fælles målsætninger
for inddragelse og orientering af unge. Kommissionen opfordres til at rapportere til Rådet,
hvilke resultater denne gruppe har nået
at drage størst mulig nytte af programmet "Aktive unge" 2007-2013 til støtte for den struk-
turerede dialog
at drøfte gennemførelsen af den strukturerede dialog på nationalt og europæisk plan som
led i evalueringen af rammerne for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet i
2009."
7.
8.
9.
TRANSPORT
Aftale med Australien om lufttrafik
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af aftalen mellem EU og
Australien om visse aspekter af lufttrafik.
Aftalen er resultatet af forhandlinger under et mandat, som bemyndiger Kommissionen til at føre
forhandlinger med alle tredjelande med henblik på at bringe medlemsstaternes gældende bilaterale
luftfartsaftaler med disse lande i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
Regulering af operationen af flyvemaskiner
Rådet vedtog et direktiv om regulering af operationen af flyvemaskiner, der henhører under bind 1,
del II, kapitel 3, i bilag 16 til konventionen angående international civil luftfart, anden udgave
(kodificeret udgave) (PE-CONS
3635/06).
Dette direktiv kodificerer og ophæver direktiv 92/14/EØF af 2. marts 1992; det træder i stedet for
de forskellige retsakter, der er indarbejdet i direktivet, idet det samler disse og kun foretager de
ændringer, der er nødvendige af hensyn til selve kodifikationen.
14965/06 (Presse 309)
45
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0046.png
13.-14.XI.2006
Vejgodstransport
Rådet vedtog et direktiv om fælles regler for visse former for vejgodstransport (kodificeret udgave)
(PE-CONS
3637/06):
Dette direktiv kodificerer og ophæver Rådets første direktiv af 23. juli 1962 om fælles regler for
visse former for vejgodstransport; det træder i stedet for de forskellige retsakter, der er indarbejdet i
direktivet, idet det samler disse og kun foretager de ændringer, der er nødvendige af hensyn til selve
kodifikationen.
FORSKNING
Korea - Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af undertegnelsen af en aftale om videnskabeligt og
teknologisk samarbejde med Republikken Korea (13815/06).
Undertegnelsen af aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Koreas regering skal finde sted
den 22. november i Bruxelles. Indgåelsen af aftalen vil blive behandlet i en senere rådsafgørelse.
FORBRUGERPOLITIK
EF-handlingsprogram inden for forbrugerpolitik (2007-2013)*
Rådet vedtog med enstemmighed en fælles holdning vedrørende et udkast til afgørelse om
oprettelse af et EF-handlingsprogram inden for forbrugerpolitik (2007-2013) (13241/06,
14678/06
ADD 1 REV 1).
Programmet har to hovedmålsætninger:
1)
sikre et højt niveau for forbrugerbeskyttelse, herunder gennem bedre evidens, bedre høring
og bedre repræsentation af forbrugernes interesser
sikre en effektiv anvendelse af forbrugerbeskyttelsesreglerne, navnlig gennem øget rets-
håndhævende samarbejde, information, uddannelse og klageadgang.
2)
14965/06 (Presse 309)
46
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453560_0047.png
13.-14.XI.2006
Programmet indeholder en fortegnelse over elleve forbrugeraktioner, som skal danne grundlag for
udvælgelsen af bestemte projekter til den årlige arbejdsplan.
Den finansielle støtte fra EU's budget er sat til 156,8 mio. EUR.
DET INDRE MARKED
Elektrisk materiel til anvendelse inden for visse spændingsgrænser
Rådet vedtog et direktiv om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om elektrisk materiel
bestemt til anvendelse inden for visse spændingsgrænser (kodificeret udgave) (PE-CONS
3638/06).
Dette direktiv kodificerer og ophæver direktiv 73/23/EØF af 19. februar 1973; det træder i stedet for
de forskellige retsakter, der er indarbejdet i direktivet, idet det samler disse og kun foretager de æn-
dringer, der er nødvendige af hensyn til selve kodifikationen.
FISKERI
Data vedrørende landinger
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af en forordning om fremsendelse af
statistiske data vedrørende landinger af fiskerivarer i medlemsstaterne og om ophævelse af forord-
ning 1382/91 (14283/06).
Teksten sendes til Europa-Parlamentet, der vil godkende den ved andenbehandlingen uden ændrin-
ger.
14965/06 (Presse 309)
47
DA