Europaudvalget 2006-07
2762 - Uddannelse m.v. Bilag 4
Offentligt
319139_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
9. november 2006
Dok. 46676/ph
Møde i Europaudvalget den 10. november 2006
Hermed Forbrugerrådets og Hjerteforeningens fælles kommentarer til et af punk-
terne på Europaudvalgets dagsorden den 10. november 2006 kl. 11.
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 13.-14. november 2006
Pkt. 1. Revision af direktivet om ”tv uden grænser" - generel indstilling. Kom
(2005) 0646.
Forbrugerrådet og Hjerteforeningen vil gerne indledningsvist opfordre til, at Euro-
paudvalget sikrer, at Danmark
ikke
tilslutter sig en bred politisk aftale (fælles
holdning) om forslaget, inden forslaget har været færdigbehandlet i Europa-
Parlamentet.
Med hensyn til selve forslaget er Forbrugerrådet og Hjerteforeningen stærkt mod-
standere af, at man som noget nyt vil tillade produktplacering i tv-programmer, og
at børneprogrammer skal kunne afbrydes med reklamer hvert 35. minut.
Forbud mod produktplacering bør opretholdes
Forbrugerrådet og Hjerteforeningen opfordrer til, at forbudet mod produktplacering
opretholdes. I dag betragtes produktplacering som skjult reklame og er forbudt
både i medfør af direktivet og lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Produktpla-
cering er en trussel mod det fundamentale princip om adskillelse af redaktionelt
indhold og reklame. Ved produktplacering sker der en intensiv reklamering for et
produkt i selve programmet med det klare formål at påvirke seerne med henblik på
køb. Produktplacering er en uhyre effektiv reklameform, som spås at påvirke for-
brugeren endnu mere end traditionelle reklamer.
Direktivet undtager i princippet produktplacering i børneprogrammer, men det er
uklart, hvordan børneprogrammer defineres. Samtidig viser undersøgelser, at børn
og unge "snobber opad" og ofte ser voksenunderholdning og -film. Brugen af pro-
duktplacering vil derfor også påvirke børn og unge.
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319139_0002.png
Forbud mod reklamering for usunde fødevarer over for børn
Der lægges i direktivforslaget op til, at børneprogrammer skal kunne afbrydes med
reklamer hvert 35. minut. Dette er meget problematisk, idet mindreårige har særli-
ge beskyttelsesbehov grundet deres manglende erfaring og kritiske indstilling.
Desuden er det dokumenteret, at børn under 8-9 år ikke er i stand til at forstå re-
klamers betydning. Forbrugerrådet og Hjerteforeningen finder derfor helt grund-
læggende, at børneprogrammer ikke bør kunne afbrydes af reklamer.
Sundhedsmæssigt er der desuden al mulig grund til at frygte, at et øget udbrud af
reklamer vil føre til, at sundhedstilstanden blandt især børn og unge bliver yderli-
gere forværret. Danmark er i forvejen ramt af en fedmeepidemi. Der er de seneste
10 år sket en fordobling af forekomsten af overvægt blandt børn og unge. Over-
vægt hos børn og unge tenderer mod at være en kronisk lidelse, idet 8 ud af 10
teenagere også vil være overvægtige som voksne. Dette peger på, at den mest ef-
fektive vej ud af fedmeproblemet er at forebygge, at børn og unge tager for meget
på i vægt. Det er forskningsmæssigt dokumenteret, at reklamer påvirker børns ad-
færd. Flere reklamer vil derfor kunne understøtte den uheldige fedmeudvikling.
Forbrugerrådet og Hjerteforeningen opfordrer derfor til, at det forbydes at reklame-
re for usunde fødevarer over for børn.
./.
Vedlagt er Forbrugerrådets høringssvar af 4. april 2006.
Med venlig hilsen
Mette Boye
Konstitueret afdelingschef, Politisk afdeling
Forbrugerrådet
Susanne Volqvartz
Direktør
Hjerteforeningen
2/2