Folketingets Europaudvalg
9. november 2006
Dok. 46676/ph
Møde i Europaudvalget den 10. november 2006
Hermed Forbrugerrådets og Hjerteforeningens fælles kommentarer til et af punk-
terne på Europaudvalgets dagsorden den 10. november 2006 kl. 11.
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 13.-14. november 2006
Pkt. 1. Revision af direktivet om ”tv uden grænser" - generel indstilling. Kom
(2005) 0646.
Forbrugerrådet og Hjerteforeningen vil gerne indledningsvist opfordre til, at Euro-
paudvalget sikrer, at Danmark
ikke
tilslutter sig en bred politisk aftale (fælles
holdning) om forslaget, inden forslaget har været færdigbehandlet i Europa-
Parlamentet.
Med hensyn til selve forslaget er Forbrugerrådet og Hjerteforeningen stærkt mod-
standere af, at man som noget nyt vil tillade produktplacering i tv-programmer, og
at børneprogrammer skal kunne afbrydes med reklamer hvert 35. minut.
Forbud mod produktplacering bør opretholdes
Forbrugerrådet og Hjerteforeningen opfordrer til, at forbudet mod produktplacering
opretholdes. I dag betragtes produktplacering som skjult reklame og er forbudt
både i medfør af direktivet og lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Produktpla-
cering er en trussel mod det fundamentale princip om adskillelse af redaktionelt
indhold og reklame. Ved produktplacering sker der en intensiv reklamering for et
produkt i selve programmet med det klare formål at påvirke seerne med henblik på
køb. Produktplacering er en uhyre effektiv reklameform, som spås at påvirke for-
brugeren endnu mere end traditionelle reklamer.
Direktivet undtager i princippet produktplacering i børneprogrammer, men det er
uklart, hvordan børneprogrammer defineres. Samtidig viser undersøgelser, at børn
og unge "snobber opad" og ofte ser voksenunderholdning og -film. Brugen af pro-
duktplacering vil derfor også påvirke børn og unge.
1/2