Europaudvalget 2006-07
2763 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
9. november 2006
FVM 398
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. - 21. november 2006
____________________________________________________________________
1.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse af EF-fiskefartøjers fiskerimuligheder for
visse dybhavsbestande for 2007 og 2008
- Politisk enighed
KOM (2006) 0554
Side 3
Forslag til Rådets forordning om forvaltningsforanstaltninger til bæredygtig udnyttelse
af fiskeressourcerne i Middelhavet og om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 og
(EF) nr. 973/2001.
- Politisk enighed
KOM (2003) 0589
Side 5
Forslag til Rådets forordning om elektronisk registrering og indberetning af fiskeriop-
lysninger og om teledetektionsmetoder
- Politisk enighed
KOM (2004) 0724
Side 9
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om opnåelse af bære-
dygtighed i EU’s fiskeri ved hjælp af et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY)
- Udveksling af synspunkter
KOM (2006) 0360
Side 12
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: Handlingsplan for
2006 – 2008 med henblik på at forenkle og forbedre den fælles fiskeripolitik
- Fremskridtsrapport
KOM (2005) 0647
Side 16
Biodiversitet (fiskeri/landbrug)
1
2.
3.
4.
5.
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- Udveksling af synspunkter
KOM (2006) 0216
Side 19
7.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordningerne (EØF) nr. 404/93, (EF) nr.
1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 for så vidt angår banansektoren
- Orienterende debat
KOM (2006) 0489
Side 23
Forslag til Rådets forordning om ændring og berigtigelse af Rådets forordning (EF) nr.
1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger
for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om æn-
dring af Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne
fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
- Orienterende debat
KOM (2006) 0500
Side 26
9.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for fangståret 2007 af orienteringspriserne
og EF-producentpriserne for visse fiskerivarer i henhold til forordning (EF) nr.
104/2000
- Sagen forventes vedtaget som a-punkt på et senere rådsmøde
KOM-dokument foreligger endnu ikke
Side 31
Alle punkter hører under Fødevareministerens ressort.
8.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 20. - 21. november 2006
1.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse af EF-fiskefartøjers fiskerimulig-
heder for visse dybhavsbestande for 2007 og 2008
KOM (2006) 0554
Nyt notat.
Resumé
Forslaget vedrører fastsættelse af TAC og kvoter for visse dybhavsbestande i 2007 og 2008.
Forslaget indebærer en betydelig reduktion i fiskerimulighederne som følge af den biologiske
rådgivning.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 554 endelig af 28. september 2006 fremsendt et forslag til
Rådets forordning om fastsættelse af EF-fartøjers fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande for
2007 og 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i art. 4 og art. 20 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om
bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik og kan
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-21. november 2006
med henblik på politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles
fiskeripolitik.
Formål og indhold
Kommissionens forslag indeholder TAC og kvoter for dybhavsarter i 2007 og 2008.
Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) peger på, at de fleste dybhavsarter ikke udnyttes på
et bæredygtigt niveau, og at der derfor er behov for en betydelig reduktion i fiskeriindsatsen og
fangstmulighederne.
Forslaget skal ses som et led i en langsigtet strategi, hvor fiskeriet gradvist bringes ned på et
bæredygtigt niveau. Målet er at sikre et sundt fiskeri på langt sigt samt at beskytte
dybhavsøkosystemet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0004.png
De foreslåede TAC’er er beregnet på basis af rapporterede fangster i 2005. Som udgangspunkt
fastsættes TAC’erne således, at det ønskede niveau nås over en tre-årig periode. I de tilfælde hvor
det ønskede niveau kan nås uden, at TAC’en reduceres med mere end en tredjedel i forhold til
fangstniveauet i 2005, fastsættes TAC’en på det ønskede niveau i 2007.
I forslaget tages hensyn til, at mange dybhavsfiskerier er blandede fiskerier, således at hvis ICES
anbefaler en kraftig reduktion for en bestand, der fiskes i et blandet fiskeri efter en anden bestand,
hvor rådgivningen er mindre restriktiv, fastsættes TAC’en ud fra den mest truede bestand.
Eksisterende kvoter, der er beregnet til at dække uundgåelige bifangster, opretholdes med henblik
på at undgå discard.
Forslaget viderefører desuden et særligt beskyttet område for orange savbug. I tillæg hertil har
Kommissionen i rådsarbejdsgruppen præsenteret et foreløbigt forslag til et lukket område for fiskeri
af byrkelange.
Forslaget vil senere blive suppleret med en særskilt forslag om indsatsforvaltning for dybhavsarter.
Af nedenstående tabel fremgår Danmarks nuværende kvoter for dybhavsarter samt Kommissionens
forslag til kvoter for 2007 og 2008:
Bestand
Nuværende kvote (tons)
Kommissionens forslag til
kvoter for 2007/2008 (tons)
8
41
1
946
1
4
Brosme i ICES område III
20
Brosme i ICES område IV
85
Skolæst i ICES område I, II,
2
IV og Va
Skolæst i ICES område III 1504
Byrkelange i ICES område
9
II, IV og V
Byrkelange i ICES område
10
III
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser som følge af færre fiskerimuligheder for dybhavsarter.
Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.
Høring
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0005.png
Skagenfiskernes Producentorganisation finder, at de foreslåede reduktioner af fiskerimulighederne
er for drastiske og vil have betydelige økonomiske konsekvenser for de berørte fartøjer.
Danmarks Fiskeriforening har bemærket, at det danske fiskeri efter dybhavsarter, bortset fra
skolæst, næsten udelukkende er bifangstfiskeri og foreningen finder, at der er tale om meget store
reduktioner i fiskerimulighederne. Endvidere er det bemærket, at lukkede områder skal være
biologisk begrundede.
WWF Danmark har bemærket, at man med tilfredshed har noteret sig, at Kommissionen har fulgt
den biologiske rådgivning. For så vidt angår dybhavshajer, orange savbug og byrkelange burde man
lukke fiskeriet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget, idet man lægger vægt på at sikre tilstrækkelige kvoter
til uundgåelige bifangster.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget kan vedtages på rådsmødet i november. En række lande finder, at
forslaget indebærer for store reduktioner i fiskerimulighederne.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
Forslag til Rådets forordning om forvaltningsforanstaltninger til bæredygtig
udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet og om ændring af forordning
(EØF) nr. 2847/93 og (EF) nr. 973/2001.
KOM (2003) 0589
Revideret genoptryk af samlenotat af 8. september 2005. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget er fremsat på baggrund af et forskningsarbejde, som peger på, at flere fiskebestande i
Middelhavet er i en dårlig forfatning og med baggrund i EU’s handlingsplan for bevarelse og bæ-
redygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet, som er et led i den fælles fiskeripolitik.
Handlingsplanen foreslår blandt andet en ajourføring af de gældende tekniske regler for fiskeriet i
Middelhavet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2003) 589 endelig af 9. oktober 2003 fremsendt ovennævnte forslag.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0006.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages med kvalificeret flertal efter
høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-21. november 2006,
med henblik på at opnå politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er til-
godeset.
Formål og indhold
Kommissionens forslag reviderer og erstatter de tekniske foranstaltninger, som er fastlagt i rådsfor-
ordning (EF) nr. 1626/94 af 27. juni 1994 om tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeressour-
cerne i Middelhavet.
Forslaget er fremsat på baggrund af forskningsarbejde, som peger på, at flere fiskebestande i Mid-
delhavet er i dårlig forfatning samt EU’s handlingsplan for bevarelse og bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne i Middelhavet som led i den fælles fiskeripolitik (KOM (2002) 535 af 9. oktober
2002). Handlingsplanen foreslår blandt andet en ajourføring af de gældende tekniske regler for fi-
skeriet i Middelhavet.
Forslaget er opdelt i elleve kapitler, som omhandler specifikke foranstaltninger for fiskeriet i Mid-
delhavet, f.eks. fiskeredskaber, mindstemål, fredningsområder m.v.
Der er tale om:
- definitioner af en række redskaber, herunder ”forankret flydegarn” og ”drivgarn”,
- nye tekniske foranstaltninger for at gøre den gældende maskestørrelse på 40 mm for trukne net-
redskaber mere selektiv; maskestørrelsen øges til 60 mm i to etaper over de næste seks år,
- skærpelse af det gældende forbud mod anvendelse af trukne redskaber i kystfarvande,
- begrænsning af størrelsen af bestemte fiskeredskaber, som påvirker fiskeriindsatsen,
- procedure for midlertidig eller permanent lukning af områder for bestemte fangstmetoder enten
i EU-farvande eller internationale farvande,
- vdtagelse af forvaltningsplaner, som kombinerer forvaltning af fiskeriindsatsen med tekniske
foranstaltninger,
- indførelse af bestemmelser, der skal sikre, at det rekreative fiskeri foregår på en måde, så det
ikke i så høj grad griber ind i erhvervsfiskeriet og ikke bringer visse ressourcers bæredygtighed
i fare,
- overdragelse af beføjelser til medlemsstaterne, så de i egne territorialfarvande og under visse
omstændigheder kan regulere fiskeriaktiviteter, som ikke har afgørende betydning for EU eller
indvirkning på miljøet og
- indførelse af bevarelsesforanstaltninger i en 25-sømile-zone omkring Malta i overensstemmelse
med Maltas tiltrædelse af EU.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0007.png
Med forslaget ophæves rådsforordning (EF) nr. 1626/94 af 27. juni 1994 om tekniske foranstaltnin-
ger til bevarelse af fiskeressourcerne i Middelhavet.
Derudover er der en mindre ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 om indførelsen af en kontrol-
ordning under den fælles fiskeripolitik. I forbindelse med overvågningen af fangsterne tilføjes der et
nyt afsnit i artikel 6 vedrørende, hvilke arter i Middelhavet der skal anføres i logbogen.
I forslagets Kapitel IX foreslås der særlige foranstaltninger for stærkt vandrende arter (bestemte
fartøjs- og redskabstyper og mindstemål for sværdfisk). Disse foranstaltninger foreslås tilføjet i for-
ordning (EF) nr. 973/2001 om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt
vandrende fiskearter.
Der gælder i dag et generelt forbud mod anvendelse af drivgarn i Middelhavet over 2,5 km. Endvi-
dere er der et totalt forbud – uanset længde - mod anvendelse af drivgarn til fiskeri efter visse nær-
mere angivne store pelagiske arter.
Der er endvidere i forslaget lagt op til et forbud af fiskeri efter bestemte stærkt vandrende arter ved
hjælp af bundsatte garn i bred forstand og forankrede flydegarn, med henblik på en bedre anvendel-
se af reglerne i relation til brugen af drivgarnslignende redskaber.
Malta-delen af forslaget blev vedtaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21.-22. april 2004.
Formandskabet fremlagde i september 2005 til brug for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.-20.
september 2005 et kompromisforslag, som indeholder visse ændringer, herunder særligt ændring af
visse frister for gennemførelse af de nye regler. Der er også foreslået en bifangstregel som supple-
ment til reglerne om forbud mod fiskeri efter visse arter med bundsatte garn i bred forstand og for-
ankrede flydegarn, således at der vil være mulighed for uforsætlige bifangster af tre eksemplarer af
de i øvrigt forbudte arter, såfremt det ikke er beskyttede arter efter fællesskabsretten.
Det bemærkes, at Kommissionen den 19. september 2006 har fremlagt et forslag, jf. KOM(2006)
511 endelig, indeholdende forslag til en fælles definition af drivgarn, herunder også for drivgarn i
Middelhavet. Forslaget er fremlagt, fordi det ifølge Kommissionen anses for påkrævet med henblik
på at tydeliggøre flere bestemmelser, der regulerer samme type fiskeredskab, men findes i tre for-
skellige EF-forordninger, for at tilskynde medlemsstaterne til at følge samme praksis ved overvåg-
ningen og for at tilstræbe samme opfattelse hos de interesserede parter i forskellige regionale rådgi-
vende råd. Forslaget vil få indflydelse på, hvordan et nyt kompromisforslag udformes.
Udtalelser
Europa-Parlamentets Fiskeriudvalg forkastede i første omgang forslaget pga. manglende hensynta-
gen til Middelhavets særlige karakteristika, men der er siden hen gennemført drøftelser mellem bl.a.
fiskeriudvalget og Kommissionen. Den endelige udtalelse fra Europa-Parlamentet kom den 9. juni
2005, hvor man støtter forslaget, idet man dog har en række præciseringer, tilføjelser eller ændrin-
ger til forslaget, af meget teknisk karakter.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0008.png
Formandskabet har i maj 2005 fremsendt et arbejdsdokument, som bygger videre på det oprindelige
forslag og indeholder en række tilføjelser og ændringer, hvor der er taget højde for en række af Par-
lamentets Fiskeriudvalgs ændringsforslag.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
I §5-udvalget har WWF Danmark hilst Kommissionens forslag velkommen. WWF Danmark finder,
at forslaget vil bidrage til en langsigtet regulering og udnyttelse af Middelhavets ressourcer og
medvirke til at sætte fokus på området.
WWF Danmark har også en række konkrete bemærkninger, bl.a. at der i forslaget mangler en hen-
visning til biologisk rådgivning samt overordnede retningslinier for fiskeriet i Middelhavet, og at
der bør indføres foranstaltninger m.h.p. beskyttelse af dybhavsområderne. Derudover er WWF
Danmark bekymret over det foreslåede mindstemål på 15 cm for kulmule samt 11 cm for sværdfisk.
Anvendelsen af drivgarn bør efter WWF’s opfattelse direkte forbydes i forslaget, og der bør indfø-
res regulering af opdræt af tunfisk. WWF Danmark har også gjort opmærksom på, at forslaget tilsy-
neladende tillader brug af såkaldte flydende ankre, som ifølge organisationen reelt er drivgarn, hvil-
ke burde være udfaset.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at Danmark generelt er positiv over for de nye regler.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. september 2005 forud for råds-
mødet (landbrug og fiskeri) den 19.-20. september 2005, jf. samlenotat af 8. september 2005.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 17. juni 2005 forud for rådsmødet (land-
brug og fiskeri) den 20.-22. juni 2005, jf. samlenotat af 9. juni 2005. Sagen har været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg den 16. april 2004 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21.-22.
april 2004 og sagen indgik i aktuelt notat af hhv. 7. april 2004 og 19. september 2003. Sagen har
været forelagt Folketingets Europaudvalg den 10. oktober 2003 i forbindelse med forelæggelse af
rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 13. oktober, jf. aktuelt notat af 3. oktober 2003.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0009.png
3.
Forslag til Rådets forordning om elektronisk registrering og indberetning af
fiskerioplysninger og om teledetektionsmetoder
KOM (2004) 0724
Revideret genoptryk af samlenotat af 11. maj 2006. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Med henblik på forenkling og sikring af rationel udnyttelse af fiskeriressourcerne kan moderne
teknologi tages i anvendelse. Kommissionen foreslår, at førerer af EU-fiskerfartøjer skal føre
elektronisk logbog, omladningserklæring og landingsopgørelse og indberette oplysningerne
elektronisk til myndighederne, samt at modtagere eller købere af fisk skal foretage elektronisk
registrering og indberette elektronisk til myndighederne.
Baggrund
I forbindelse med revisionen af den fælles fiskeripolitik, hvor rammebestemmelserne for at sikre
bevarelse og en bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne blev fastsat, fastsattes det samtidig i
forordningens artikel 22, stk. 1, og 23, stk. 3, at Rådet i 2004 skulle træffe afgørelse om
forpligtelsen til elektronisk at registrere og fremsende relevante fiskerioplysninger og om
forpligtelsen til at etablere et teledetektionssystem. Forslaget er oversendt til Rådet den 28. oktober
2004.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om oprettelsen af Det Europæiske Fællesskab, særligt
artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Punktet er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-21. november 2006 med
henblik på politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Forslaget skal ses som et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er, at Rådet skal træffe principbeslutning om at tage moderne teknologi i
brug for at sikre en rationel udnyttelse af fiskeressourcerne, hvilket forudsætter rettidig indberetning
af nøjagtige oplysninger om fiskeriaktiviteterne. Det er derfor nødvendigt at overvåge fiskeriet på
den mest hensigtsmæssige måde.
For så vidt angår den elektroniske registrering og indberetning foreslås det, at føreren af et EU-
fiskerfartøj skal føre en elektronisk logbog, omladningserklæring og landingsopgørelse samt sende
disse oplysninger elektronisk til myndighederne.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere skal modtagere eller købere af fisk i første led foretage en elektronisk registrering af den
første salgsnota og i givet fald overtagelseserklæringen for sådanne fangster samt sende disse
oplysninger elektronisk til myndighederne. Enheder med en årlig omsætning af fisk under 400.000
€, undtages.
Medlemsstaternes myndigheder forpligtes til at oprette de nødvendige strukturer for at kunne
modtage, behandle, krydschecke og videresende oplysningerne.
Det fastsættes, at fartøjsførere skal sende de relevante logbogsdata mindst én gang om dagen eller
på myndighedernes opfordring samt efter afslutningen af fiskeriet før ankomst til havn.
Der er lagt op til, at gennemførelsesbestemmelser vedtages i en forvaltningskomiteprocedure.
Herunder om, hvordan der skal udveksles oplysninger mellem medlemsstater for kontrolformål,
indhold af og format for meddelelser, der skal udveksles, betingelser for registrering og
fremsendelse af afregningsoplysninger m.v., adgang for medlemsstaterne til at introducere e-
logbogen hurtigere end fastsat, betingelser og vilkår for underretning om undtagelser for fartøjer til
at aflevere landingsopgørelse og undtagelse fra kravet om at anvende elektroniske afregninger
For så vidt angår teledetektion, forpligtes medlemsstaterne til at etablere strukturer, som tidstro kan
sammenholde positionsoplysninger fra teledetektionsbilleder med tilsvarende informationer fra
satellitovervågningssystemet, med henblik på at påvise fiskerfartøjers tilstedeværelse i et givet
område. Teledetektion identificerer fartøjspositioner via satellit, men anvender en anden teknik end
satellitovervågningssystemet.
Teledetektion anvendes i de tilfælde, hvor der er en klar cost benefit fordel i forhold til traditionelle
kontrolforanstaltninger.
Også for teledetektion forudses, at gennemførelsesbestemmelser skal vedtages i en
forvaltningskomiteprocedure.
Fristerne for at iværksætte den elektroniske logbog, den elektroniske registrering i første
omsætningsled og telemåling er ikke endeligt fastlagt endnu.
Der er lagt op til, at e-logbogen skal anvendes af fartøjer over 24 m (længde over alt) 6 måneder
efter vedtagelse af gennemførelsesbestemmelserne og for fartøjerne over 15 m (længde over alt) 2
år efter samme. For så vidt angår den elektroniske registrering i første omsætningsled, er fristen i
forslaget 1. januar 2007, hvilket også er fristen for medlemsstaternes tilpasning til at kunne anvende
telemåling.
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse forelå 6. september 2005, og det støtter forslaget. Europa-Parlamentet
har desuden bl.a. foreslået at indføre direkte henvisninger til mulighederne for at yde støtte til
indførelse af e-logbog.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0011.png
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget må forventes at få væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Disse er der taget højde for i
Fiskeridirektoratets ekstra bevillingstilførsel for perioden 2006-2009.
I forhold til de samfundsøkonomiske konsekvenser vil anskaffelsen af udstyr og software samt
driften af e-logbogen indebære merudgifter for de erhvervsudøvende.
De forventede samlede udgifter til installation og drift ombord på fiskefartøjerne er sammensat
således:
PC udstyr
5,0 mio. kr.
Uddannelse
2,5 mio. kr.
Transmissionsudgifter
3,0 mio. kr.
Afskrivning og drift af PC
1,0 mio. kr.
I alt
11,5 mio. kr.
De forventede samlede udgifter på 11,5 mio. kr. skal fordeles på 487 fartøjer svarende til ca. 24.000
kr. pr. fartøj det første år. Det bemærkes, at finansieringsbehovet opstår fra ca. 6 måneder før
tidspunktet for den første installationsdato, som er afhængig af vedtagelsen af
gennemførelsesbestemmelser og i en 2-årig periode derefter.
Danmark vil ved gennemførelsen af e-logbogen søge om EU-støtte til fiskernes anskaffelse af PC
og elektronisk udstyr. EU-støtte forventes at udgøre 50 pct. af investeringsudgifterne, således at
fiskerne skal dække den resterende del. Der fastsættes antagelig et maksimalt beløb for en
fartøjsinstallation, hvortil EU-støtte kan ydes, eventuelt med en gradueret støttesats. Der kan ikke
gives støtte til drift.
Introduktionen af den elektroniske registrering forventes ikke at få statsfinansielle konsekvenser,
medmindre der i gennemførelsesbestemmelserne vedtages afgørende ændringer i forhold til det
system, som Danmark allerede har iværksat.
Teledetektion vurderes ikke at medføre direkte udgifter for erhvervet.
Høring
På mødet i §5-udvalget den 9. november 2004 gjorde Danmarks Fiskeriforening opmærksom på, at
evt. merudgifter for erhvervet forventes dækket af staten. Man indtog i øvrigt den holdning, at
ulovligt fiskeri ikke eksisterer i samme omfang som tidligere.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0012.png
Dansk Fisk understregede, at den biologiske rådgivning tager højde for ulovligt fiskeri i sine
beregninger, så der er behov for at kunne dokumentere omfanget af dette.
WWF udtalte, at man støttede forslaget i lyset af problemet med ulovligt fiskeri.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte, at man indfører moderne teknologi, for så vidt angår elektronisk registrering af
oplysninger om fiskeriet, dvs. logbog, omladnings- og landingsopgørelse, samt afregninger i første
omsætningsled og overtagelseserklæringer og overførsel af disse oplysninger elektronisk til
myndighederne.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at forslaget kan vedtages på et kommende rådsmøde, da et kvalificeret flertal støtter
forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg 19. maj 2006 forud for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) 22. maj 2006, jf. samlenotat af 11. maj 2006.
Forslaget indgik endvidere i aktuelt notat forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) 22.- 23.
november 2004 oversendt 11. november 2004, men blev taget af rådsmøde dagsordenen inden
forelæggelse i FEU.
Notaterne er ligeledes sendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
4.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om opnåelse af
bæredygtighed i EU’s fiskeri ved hjælp af et maksimalt bæredygtigt udbytte
(MSY)
KOM (2006) 0360
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketinget den 8. september 2006. Ændringer er
markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt en meddelelse, hvori den lægger op til en ny målsætning for forvaltnin-
gen af fiskeriressourcerne. Fiskeridødeligheden - dvs. den andel af bestanden, som fiskeriet årligt
fjerner fra bestanden - er for stor i forhold til bestandenes produktionskapacitet. Kommissionen
finder, at en langsigtet forvaltning ud fra princippet om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) kan
genoprette de overfiskede bestande i overensstemmelse med forpligtelserne fra Verdenstopmødet i
Johannesburg 2002. MSY-princippet indebærer, at der for de enkelte fiskebestande skal findes et
niveau for fiskeridødeligheden, som sikrer, at bestanden årligt giver det maksimalt bæredygtige
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udbytte. Gennemførelse af MSY-princippet vil nødvendiggøre reduktion af fiskeriindsatsen for på
sigt at opnå et større udbytte af fiskebestandene.
Baggrund
Kommissionen har den 5. juli 2006 fremsendt en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om
opnåelse af et større udbytte i EU’s fiskeri ved hjælp af princippet om et maksimalt bæredygtigt
udbytte (MSY). Det maksimalt bæredygtige udbytte defineres som det maksimumudbytte, der årligt
kan fiskes af en bestand uden at svække bestandens produktionskapacitet.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-21. november 2006
med henblik på udveksling af synspunkter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse om principper for den fælles fiskeripolitik og ikke om forslag til kon-
krete retsakter. På denne baggrund er spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
EU-medlemslandene forpligtede sig på Verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johannesburg
2002 til at sikre eller genoprette fiskebestandene, så de senest i 2015 kan give et maksimalt bære-
dygtigt udbytte.
Kommissionen påpeger, at EU-landenes fangster af ikke mindst de demersale bestande, som torsk,
er blevet reduceret kraftigt inden for de seneste årtier. Fiskeridødeligheden - dvs. den andel af be-
standen, som fiskeriet årligt fjerner fra bestanden - har været for stor i forhold til bestandenes pro-
duktionskapacitet, hvorfor bestandene er blevet overfisket. Resultatet er stadig mindre fangster,
større discard af ungfisk, mindre lønsomhed i fiskeriet samt voksende import af fiskeprodukter til
EU.
Kommissionen finder, at en langsigtet forvaltning ud fra MSY-princippet kan genoprette de overfi-
skede bestande i overensstemmelse med forpligtelserne fra Verdenstopmødet i Johannesburg 2002.
Anvendelse af MSY-princippet vil ikke blot medvirke til at hindre, at sårbare bestande kollapser.
Det vil også sikre større fisk og fiskebestande og dermed større og stabile fangstmuligheder, hvor-
med fiskeriets omkostninger reduceres og indtjeningen i fiskeriet kan øges. Reduktion af fiskeridø-
deligheden vil desuden medvirke til reduktion af discarden af ungfisk og ikke -målarter samt for-
bedre EU’s handelsbalance for fiskeriprodukter. MSY-princippet adskiller sig dermed fra de hidti-
dige anvendte målsætninger om maksimumsgrænser for fiskeridødelighed, så kollaps af fiskebe-
stande blev undgået.
Kommissionen påpeger, at indførelse af MSY må ske ud fra en langsigtet strategi, der indebærer, at
man søger at skabe balance mellem fiskeriaktiviteterne og bestandenes produktionskapacitet. Dette
kan ske gradvist ved at reducere antallet af fiskefartøjer eller fiskeriindsatsen.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Langsigtede planer skal være det primære instrument til at implementere MSY-princippet. Planerne
skal udformes efter høring af de berørte fiskere, forbrugere og andre aktører. Uvildig biologisk råd-
givning skal danne grundlag for enhver plan. Økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser
af foreslåede foranstaltninger skal behørigt tages i betragtning.
De langsigtede planer skal indeholde en bred vifte af forvaltningsinstrumenter, herunder metoder
for årlige justeringer af TAC-niveauet og fiskeriindsatsen og under hensyntagen til forsigtigheds-
princippet. Hvor det er passende, skal tekniske bestemmelser, fx lukkede områder og sæsoner også
medtages i bestemmelserne.
Kommissionen påpeger, at det skal afklares, med hvilken hastighed man skal nærme sig MSY-
målene og hvordan overgangen skal forvaltes. Når de langsigtede planer er vedtaget, er det op til
medlemslandene i den nationale forvaltning at sikre den nødvendige tilpasning enten gennem:
1) reduktion af flådekapaciteten eller
2) begrænsning af fiskeriindsatsen (fx oplægning, havdage) og fiskeriets effektivitet.
Kommissionen fremhæver, at reduktion af flådekapaciteten både vil give en bedre udnyttelse af de
økonomiske ressourcer og være den foranstaltning, som er nemmest at kontrollere og håndhæve. I
begge tilfælde kan der anvendes finansiering gennem FIUF og efter 1. januar 2007 Den Europæiske
Fiskerifond.
Indførelse af langsigtede planer
Kommissionen vil i de kommende år fremsætte en række langsigtede planer for at sikre, at de vigti-
ge bestande i EU-farvande udnyttes efter MSY-princippet. Også for bestande, som forvaltes sam-
men med tredjelande, vil Kommissionen søge at udvikle fælles forvaltning ud fra MSY-princippet.
Planerne vil være fiskeribaseret, dvs. rettet mod bestande, der fanges i det samme fiskeri.
Det vil tage tid at udarbejde alle de nødvendige forvaltningsplaner og det vil være nødvendigt at
sikre, at de årlige beslutninger i Rådet om fiskerimuligheder fremover tager hensyn til 2015-målet
og i det mindste ikke gør det sværere at nå målet. Som et første skridt bør EU fra 2007 træffe be-
slutninger om fiskerimulighederne, som sikrer, at der ikke sker en stigning i fiskeriniveauet for no-
gen af de bestande, som allerede er overfisket.
Processen foregriber ikke andre foranstaltninger end de genopretningsplaner, der er iværksat for at
mindske risikoen for nedfiskning af bestande på kort sigt.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0015.png
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU-budgettet, ligesom meddelelsen ikke har administrative konsekvenser for
erhvervet eller berører beskyttelsesniveauet.
Gennemførelse af MSY-princippet kan på kort sigt indebære færre fangstmuligheder. På længere
sigt vil MSY-princippet sikre økonomiske gevinster i form af et maksimalt udbytte af fiskebestan-
dene.
Høring
§5-udvalget er blevet hørt i skriftlig procedure. Danmarks Fiskeriforening bemærker overordnet, at
man undrer sig over, at processen med MSY er igangsat på mange områder, førend de relevante
biologiske niveauer er fastlagt. Endvidere oplyses, at der i Nordsø-RAC’en er nedsat forskellige
grupper, som medio september 2006 påbegynder behandling af de langsigtede politikker for de for-
skellige arter under hensyntagen til MSY.
Ved møde i § 5-udvalget (fiskeri) den 6. november 2006 bemærkede Danmarks Fiskeriforening, at
det er et skridt i den forkerte retning, såfremt man vurderer bestandene enkeltvis bestand for bestand
i stedet for en fælles forvaltning af blandede fiskerier.
WWF Danmark fremførte, at det anses for positivt, at der fastsættes ambitiøse mål, men at det er
vigtigt, at man i diskussionen ikke glemmer de bredere perspektiver som økosystembaseret forvalt-
ning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at udviklingen for flere økonomisk vigtige fiskebestande er
bekymrende. Regeringen støtter derfor en ny langsigtet målsætning for en bæredygtig forvaltning af
fiskeriressourcerne i EU, der sikrer et større økonomisk udbytte af fiskebestandene.
Det er vigtigt at sikre, at indførelse af langsigtede planer ud fra MSY-princippet sker med fiskerier-
hvervets aktive medvirken. Planer og mål skal baseres på et solidt videnskabeligt grundlag og lø-
bende revideres. Det er samtidigt vigtigt at sikre, at der sikres en glidende og stabil overgang til
MSY-mål, hvor der tages hensyn til økonomiske og miljømæssige virkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det må forventes, at der generelt er tilslutning til anvendelse af MSY-princippet i den fælles fiske-
ripolitik, jf. erklæringsteksten fra Verdenstopmødet i Johannesburg 2002.
De traditionelle fiskerilande må dog forventes at lægge vægt på, at der i det videre arbejde med
konkrete forvaltningsplaner ud fra MSY-princippet også på kort sigt tages hensyn til de socio-
økonomiske konsekvenser og at planerne udarbejdes i samarbejde med ikke mindst de berørte fiske-
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0016.png
rierhverv. Implementering i forhold til bestande, som forvaltes i samarbejde med tredjelande er også
et forhold, som visse medlemslande fokuserer på.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. september 2006.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
5.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: Handlingsplan
for 2006 – 2008 med henblik på at forenkle og forbedre den fælles fiskeripolitik
KOM (2005) 0647
Revideret genoptryk af samlenotat af 7. april 2006. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionens meddelelse vedrører forslag til konkrete tiltag til forenkling af Den Fælles Fiskeri-
politik for perioden 2006-2008 og er en opfølgning på rådskonklusionerne af 26. april 2005, hvor
Rådet tilsluttede sig behovet for at udarbejde en flerårig handlingsplan for forenkling.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2005) 647 fremsendt meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet: 2006-2008 handlingsplan om forenkling og forbedring af Den Fælles Fiskeripoli-
tik. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 9. december 2005.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20.-21.
november 2006 med henblik på fremskridtsrapport.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissio-
nen.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsendt en meddelelse vedrørende en handlingsplan 2006-2008, hvori der
redegøres for mulighederne for forenkling og bedre regulering af den fælles fiskeripolitik. Medde-
lelsen skal ses som et led i den del af Lissabon-processen, der vedrører bedre regulering til gavn for
vækst og beskæftigelse i Den Europæiske Union. Initiativer til bedre regulering må fremmes på alle
administrative niveauer, og medlemsstaterne har et stort ansvar for at fremme bedre regulering på
områder, hvor EU’s konkurrenceevne står på spil.
Forenklingen af Den Fælles Fiskeripolitik skal først og fremmest gavne fiskere og de offentlige
myndigheder med ansvar for fiskeri, både i medlemsstaterne og på EU-niveau.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0017.png
Det anføres, at der er tre kategorier af retsakter, som skal forenkles:
- retsakter, der allerede er under revision og for hvilke der anvendes visse forenklingsprincipper,
- nye retsakter, som skal udarbejdes i de kommende år, og for hvilke de fastsatte forenklingsmål
systematisk skal overholdes,
- visse gældende retsakter, der skal forenkles allerførst – dvs. de retsakter, som forenklingsarbejdet
ifølge Kommissionen skal koncentreres om hurtigst muligt.
Med hensyn til det sidstnævnte punkt er det Kommissionens opfattelse, at indsatsen bør koncentre-
res om visse emner inden for forvaltning og kontrol af fiskeri. Med henblik herpå finder Kommissi-
onen, at det i hvert enkelt tilfælde – under overholdelse af proportionalitetsprincippet – vil være
væsentligt:
- at revidere den gældende EU-lovgivning på grundlag af den metode, som er indeholdt i Kom-
missionens meddelelse (KOM (2005) 518) om gennemførelse af Fællesskabets Lissabon-
program: En strategi til forenkling af de lovgivningsmæssige rammer,
- at forbedre retsakternes læselighed og adgang til informationer ved at udvikle instrumenter, der
er afpasset efter fiskernes og de berørte administratorers behov og
- at mindske byrderne og begrænsningerne både for fiskerne og for alle de berørte myndigheder,
herunder også de i lovgivningen fastsatte omkostninger.
Kommissionen foreslår syv specifikke emner inden for kategorien af gældende lovgivning, der bør
gives særlig prioritet, og i bilaget til meddelelsen beskrives de enkelte emner og forenklingstiltage-
ne inden for disse i detaljer, herunder bl.a. tidsplan, involverede parter, den af forenklingsinitiativet
omfattede lovgivning og de specifikke foreslåede initiativer inden for det pågældende område. Det
drejer sig om følgende syv emner:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
TAC/kvoter og fiskeriindsats
Tekniske bevaringsforanstaltninger med henblik på beskyttelse af ungfisk
Indsamling og forvaltning af data vedrørende Den Fælles Fiskeripolitik
Overvågning – lovgivning vedrørende kontrol
Overvågning – elektronisering
Afrapporteringsforpligtelser
Bemyndigelse til at fiske uden for EU-farvande
Udtalelser
Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse den 6. september 2006. Europa-Parlamentet tilslutter sig i
sin udtalelse fuldt ud Kommissionens målsætninger, navnlig om en øget klarhed i samt forenkling
af og lettere adgang til de gældende retsakter, en reduktion af den administrative byrde og de admi-
nistrationsomkostninger, der pålægges de offentlige myndigheder med ansvar for fiskeri, og en re-
duktion af fiskernes administrative byrder og forpligtelser. Parlamentet bifalder endvidere den me-
tode, som Kommissionen har foreslået, især udarbejdelsen af en treårig handlingsplan for perioden
2006-2008 og støtter Kommissionens vurdering af, at det er nødvendigt at fokusere på forenklingen
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0018.png
af bevaringspolitikken og kontrol af fiskeriaktiviteterne. Europa-Parlamentet har endvidere en ræk-
ke mere detaljerede bemærkninger til forenklingstiltagene.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. En udmøntning af
meddelelsen forventes at forenkle lovgivningen, herunder lette de samfundsøkonomiske, admini-
strative og statsfinansielle byrder.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt om meddelelsen. Danmarks Fiskeriforening udtrykte generel
støtte til målsætningerne i handlingsplanen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side hilser man initiativet velkommen og kan tilslutte sig det videre arbejde med henblik
på en forenkling af EU’s regelsæt på fiskeriområdet.
Danmark støtter aktivt arbejdet med bedre regulering i EU og Kommissionens seneste meddelelse
om bedre regulering. Arbejdet i EU ligger i naturlig forlængelse af indsatsen for regelforenkling og
administrative lettelser i Danmark.
Danmark lægger vægt på, at regelforenklingsarbejdet og konsekvensvurderingerne styrkes, samt at
der fastholdes en central koordinering i tråd med det hidtidige arbejde. Danmark støtter, at regelfor-
enkling sker ud fra en balanceret og integreret tilgang, som ikke bør sænke miljøbeskyttelsen, for-
brugersikkerheden eller sundhedsstandarder.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er medlemslandene positive over for initiativet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. april 2006 i forbindelse med fore-
læggelsen af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 25. april 2006, jf. samlenotat af 7. april 2006.
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om det forventede indhold af Kommissio-
nens handlingsplan for 2006-2008 om forenkling og forbedring af Den Fælles Fiskeripolitik den 16.
december 2005 i forbindelse med forelæggelsen af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20.-22. de-
cember 2005, jf. samlenotat af 1. december 2005.
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om forenkling af den fælles fiskeripolitik
ved forelæggelse af udkast til rådskonklusionerne herom den 21. april 2005 i forbindelse med fore-
læggelsen af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. april 2005, jf. samlenotat af 15. april 2005,
samt ved forelæggelse af Kommissionens meddelelse om perspektiverne for forenkling af den fæl-
les fiskeripolitik den 17. december 2004 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 21. – 22. december 2004, jf. aktuelt notat af 9. december 2004.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0019.png
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
6.
Biodiversitet (fiskeri/landbrug)
KOM (2006) 0216
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har i sin meddelelse om stop for tab af biodiversitet redegjort for, hvordan
fællesskabet kan leve op til Stats- og Regeringslederenes mål fra 2001 om at stoppe tabet af
biodiversitet i 2010 samt den senere globale tilslutning. Rådet (landbrug og fiskeri) vil på det
grundlag drøfte de landbrugs- og fiskeripolitiske aspekter af meddelelsen.
Baggrund
Kommissionen har den 22. maj 2006 fremsendt meddelelse om stop for tab af biodiversitet inden
2010 – og fremover – Opretholdelse af økosystemfunktioner til gavn for menneskeheden til Rådet.
Formålet med Kommissionens meddelelse er at redegøre for, hvordan Fællesskabet kan leve op til
Stats- og Regeringsledernes mål fra 2001 om at stoppe tabet i biodiversitet i EU i 2010 samt den
senere globale tilslutning til det globale mål om en betydelig reduktion af tabet i biodiversitet glo-
balt i 2010.
Meddelelsen gør indledningsvist status for implementeringen af EU's Biodiversitetsstrategi og -
handlingsplaner. Derefter identificeres 10 målsætninger indenfor 4 politikområder med dertil knyt-
tede handlinger samt 4 understøttende foranstaltninger. Handlingerne er samlet i en handlingsplan
som i sin helhed fremgår af et anneks til meddelelsen. Handlingsplanen er rettet mod såvel handlin-
ger på fællesskabsniveau som medlemsstatsniveau. Planen er desuden baseret på og støttet af en
bred høring af offentlighed og eksperter, bl.a. gennem Kommissionens Biodiversitets ekspertgruppe
(BEG) og en interessentkonference i Irland 2004 ”The Malahide Message”.
En drøftelse af de landbrugs- og fiskerimæssige aspekter af meddelelsen er sat på dagsordenen for
det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. – 21. november 2006.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse og ikke om forslag til konkrete retsakter. På denne baggrund er
spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
Formandskabet finder det væsentligt, at der nu finder en udveksling af synspunkter sted på rådsni-
veau med henblik på at bidrage til drøftelsen i Rådet (miljø) på samlingen i december 2006.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På baggrund heraf vil Rådet drøfte følgende spørgsmål: Er De enig i, at de mål og aktioner, som er
omhandlet i meddelelsen, går i den rigtige retning og kan gennemføres effektivt med henblik på at
sikre biodiversitet og bæredygtighed i henholdsvis fiskeri- og landbrugssektoren?
Fiskeri
Ifølge meddelelsen har europæisk fiskeri og akvakultur haft skadelig virkning på fiskeribestande,
arter og levesteder. Overfiskning, udbredelse af invasive fremmede arter og forurening er hovedår-
sagerne til disse skader. Klimaændringer gør også økosystemerne mere sårbare. I de seneste år er
biodiversitetshensyn gradvist blevet integreret i fiskeripolitikken. Den reformerede fælles fiskeripo-
litik tager sigte på at reducere fiskeritrykket til bæredygtige niveauer, forbedre fiskebestandene og
mere effektivt og konkret at beskytte ikke-målarter og levesteder.
Biodiversitetskravene i den fælles fiskeripolitik er bl.a.:
Fastlæggelse af forsigtighedsreferencepunkter for fiskeridødelighed og biomasse for de fle-
ste fiskebestande.
Nye tekniske foranstaltninger til beskyttelse af de fiskede bestande, f.eks. foranstaltninger
vedrørende fiskeriredskaber.
Beskyttelseszoner og minimumsstørrelser.
Beskyttelse af levesteder såsom dybhavskoralrev og
Posidinia-bevoksninger.
Der er i aftaler med tredjelande lagt særlig vægt på bæredygtighed.
Biodiversitet er i stigende omfang integreret i fiskeripolitikken. Formålet med fiskeripolitikken er at
reducere fiskeripresset til et bæredygtigt niveau. Fiskebestandenes status skal forbedres, og ikke
målarter og habitater skal beskyttes mere effektivt.
Biodiversitetskravene er gennemført bl.a. ved forsigtigheds referencepunkter, nye tekniske regler,
beskyttelseszoner, mindstemål og beskyttelse af habitater, herunder koralrev mv.
Den tredje målsætning i Kommissionens meddelelse om biodiversitet er, at bevare og genopbygge
biodiversiteten og økosystemfunktionerne. I henhold til bilaget til Handlingsplan 2010 og derefter,
fastsættes følgende mål for fiskeripolitikken:
-
-
-
-
-
Økosystem-approach skal anvendes senest i 2016
Miljøvenlig fiskeriforvaltning skal fremmes fra 2007
Bestandsniveauet skal bevares eller genopbygges til MSY, hvor muligt senest i 2015
Påvirkning af ikke målarter og habitater skal reduceres progressivt fra 2006, og
Information om integration af miljøhensyn i fiskeripolitikken skal øges væsentligt fra 2008.
For så vidt angår fiskeriområdet vil EU arbejde for øget bæredygtighed i fiskeriaftaler med tredje-
lande, og for at mindske virkningerne af handel på den globale biodiversitet og økosystemfunktio-
ner.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landbrugs-, landdistrikts- og skovpolitik
I store dele af fællesskabet er det landbruget, som er med til at bevare genressourcer, arter og habi-
tater. I de seneste årtier har stigende intensivering og specialisering i landbruget ifølge meddelelsen
resulteret i væsentlige biodiversitetsmæssige tab i landbrugsområder. Den fælles landbrugspolitik
har siden 1992 været med til at integrere biodiversitet i højere grad, end hvad tidligere var tilfældet.
Øget anvendelse af landbrugs- og miljøforanstaltninger, god landbrugspraksis, økologi og støtte til
ugunstigt stillede områder har tilgodeset biodiversiteten på landbrugsarealerne. Reformen af den
fælles landbrugspolitik i 2003, inklusiv krydsoverensstemmelse, fremmer biodiversiteten og andre
pro-biodiveritetsforanstaltninger endnu mere.
Den nye forordning om landdistrikterne tilvejebringer bl.a. muligheder for fastholdelse af land-
brugs- og miljømæssige foranstaltninger og betalinger til ugunstigt stillede områder og tilvejebrin-
ger desuden foranstaltninger som støtte til bæredygtigt skovbrug. Fastholdelse af biodiversitet er
også et vigtigt element i implementeringen af Skovhandlingsplanen og de tilhørende rådskonklusio-
ner.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet meddelelsen.
Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle konsekvenser eller
konsekvenser for EU-budgettet, ligesom drøftelsen ikke har administrative konsekvenser for er-
hvervet eller berører beskyttelsesniveauet. En udmøntning i retsakter af Miljøministerrådets beslut-
ning eller vedtagelsen af handlingsplanen kan derimod få betydelige statsfinansielle konsekvenser,
idet der lægges op til tiltag både på EU-niveau og på medlemsstatsniveau. Omfanget af meromkost-
ninger kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Høring
I forbindelse med høringen i Miljøministeriets Specialudvalg afgav Dansk Landbrug høringssvar
den 2. august 2006. Dansk Landbrug finder, at en fælles indsats for at stoppe tilbagegangen i biodi-
versiteten i EU må ske ud fra en fælles beslutning om finansiering og ikke via uensartet modulation
af landbrugsstøtten imellem enkeltlande, som opfattes som konkurrenceforvridende. Med det eksi-
sterende økonomiske råderum mener Dansk Landbrug, at det er oplagt at understøtte Natura 2000
planlægningen samt EU's vandmiljødirektiver. Reduktion af landbrugets miljøpåvirkning bør
fremmes ved at fremme anvendelse af miljøteknologier og fremgang og tilbagegang i den biologi-
ske mangfoldighed bør måles på det overordnede niveau og ikke på enkeltareal. Endelig finder
Dansk Landbrug at man bør støtte landbrugets rolle i naturforvaltningen ved at støtte op om det
frivillige initiativ, og sikre gode rammer for landmændenes naturlige interesse for at fremme natur-
indholdet på deres ejendom.
I forbindelse med forberedelse af drøftelsen på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. – 21. no-
vember 2006 er §2-udvalget (landbrug) og §5-udvalget (fiskeri) blevet hørt.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Landbrug er overordnet er enig i notatets indhold for så vidt angår landbrugs-, landdistrikts-
og skovpolitik. Man er dog uenig i, at krydsoverensstemmelse har en positiv virkning mht. biodi-
versiteten, idet krydsoverensstemmelse medvirker til at komplicere reglerne og dermed afholder
nogle landmænd fra at indgå i ordninger til gavn for miljøet. Desuden mener Dansk Landbrug, at
der ikke er behov for nye tiltag, før man kender den fulde effekt af den regulering, der allerede er
igangsat. Dansk Landbrug gentager, at en fælles indsats for at stoppe tilbagegangen i biodiversiteten
i EU kræver en fælles beslutning vedrørende finansieringen og, at det er vigtigt, at der sker en ens
implementering af EU-initiativerne i medlemslandene for at sikre lige konkurrencevilkår. Land-
brugsraadet støtter Dansk Landbrugs bemærkninger.
§ 5-udvalget (fiskeri) havde ikke bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at mål og tiltag i meddelelsen kan bidrage til beskyttelse af biodiversitet og
bæredygtighed.
Fra dansk side er man derfor positiv overfor en drøftelse af de fiskeri- og landbrugsmæssige aspek-
ter af biodiversitetsmeddelelsen, og man vil tage drøftelsen til efterretning.
Andres landes holdning
Det forventes, at de øvrige medlemslande vil tage drøftelsen til efterretning.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat om Kommissionens meddelelse om at stoppe tabet i biodiversitet i
2010 - og derefter til Folketingets Europaudvalg den 26. juni 2006.
Notatet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0023.png
7.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordningerne (EØF) nr. 404/93,
(EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 for så vidt angår banansektoren
KOM (2006) 0489
Revideret genoptryk af samlenotat af 6. oktober 2006. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen foreslår en gennemgribende reform af støtteordningen for banansektoren, med det
mål at rette ordningen ind efter reformerne inden for de andre landbrugssektorer samtidig med, at
EU's bananproducenter sikres en rimelig levestandard, og der tages hensyn til de særlige forhold i
de ydre regioner, hvor der dyrkes bananer. Forslaget indebærer, at den aktuelle udligningsstøtte-
ordning for bananproducenterne ophæves, og at bananer fremover omfattes af POSEI ordningen.
Dette indebærer, at de budgetmidler, der i dag anvendes til at støtte bananproducenterne, skal
overføres til POSEI-ordningen, som støtter landbrugsproduktionen i EU's ydre regioner. For pro-
duktion i andre områder end de ydre regioner, overføres budgetmidlerne til enkeltbetalingsordnin-
gen. Kommissionen foreslår, at de nye regler skal anvendes fra 1. januar 2007.
Baggrund
Kommissionen har den 20. september 2006 fremsendt forslag til ændring af Rådets forordninger
(EØF) nr. 404/93, (EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 vedrørende banansektoren.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-21. november 2006
med henblik på orienterende debat.
Nærhedsprincippet
Forslaget indebærer ændringer i eksisterende markedsordninger under den fælles landbrugspolitik,
hvorfor nærhedsprincippet anses for tilgodeset.
Formål og indhold
Bananproduktionen i EU tegner sig kun for 16 % af de samlede leverancer til EU's marked. Produk-
tionen foregår hovedsagelig i de såkaldte ydre regioner af EU, som generelt er områder med tropisk
eller subtropisk klima. Produktionen er især koncentreret på De Kanariske Øer, i de franske oversø-
iske departementer Guadeloupe og Martinique og på Azorerne og Madeira. En beskeden del af pro-
duktionen (under 2 % af den samlede produktion) foregår på Cypern, i Grækenland og på det portu-
gisiske fastland.
Den nuværende ordning bygger på udligningsstøtte, som kompenserer producenterne for prisfald,
gennem en mekanisme hvor støtten beregnes som forskellen mellem en ”fast referenceindtægt” og
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0024.png
den ”gennemsnitlige produktionsindtægt” fra EF-markedet i det pågældende år for bananer. Der er
et produktionsloft, men intet budgetloft og udgifterne har vist en generelt stigende tendens. Med
forslaget overføres budgetmidler, som hidtil har været anvendt til udligningsstøtten, til POSEI-
programmerne, som indeholder foranstaltninger til at sikre en fortsættelse og udvikling af de lokale
landbrugsproduktioner i de ydre regioner under speciel hensyntagen til de helt særlige lokale udfor-
dringer i disse regioner.
Integreringen af bananer i de regionale programmer vil forstærke sammenhængen i strategierne for
støtte til landbruget i de ydre regioner, ligesom fleksibiliteten i fastsættelsen af støtteformerne og
den decentrale administration vil forbedre mulighederne for at tage hensyn til de enkelte produkti-
onsområders karakteristika.
Budgetstabiliteten sikres gennem de årlige finansieringsplaner for de regionale programmer.
I Rådets forordning (EØF) nr. 404/1993 om den fælles markedsordning for bananer ophæves:
Afsnit II, som omhandler producentorganisationer (PO’er) og samrådsmekanismer, idet der
ikke længere er behov for at have mekanismer, der støtter oprettelsen af PO’er, da stort set
alle producenter nu er medlem af en PO. Herudover er den eksisterende udligningsstøtte,
som fjernes med reformen, forbeholdt producenter som er medlem af en PO.
Afsnit III, der omhandler støtteordningen, som gennem udligningsstøtten inden for et loft på
867.500 tons gav producenterne kompensation for prisfald på deres produkter.
Artiklerne 16 til 20 samt stk. 2 i artikel 21, som omhandler reglerne for toldkontingenter og
deres administration, idet disse regler er blevet overflødige efter indførelse af den nye im-
portordning med forordning (EF) nr. 1964/2005 om toldsatser for bananer.
Artikel 27, stk. 1 ændres, så forvaltningskomitéen for bananer fjernes, og forvaltningskomi-
téen for friske frugter og grønsager overtager den rådgivende funktion som forvaltningsko-
mitéen for bananer hidtil har haft.
Artiklerne 25 og 30 til 32 i almindelige bestemmelser vedrørende medlemsstaternes refusion
af udbetalte støtteudgifter, overgangsbestemmelser samt kontrol m.m. Desuden foretages en
ændring i artikel 29, hvor medlemsstaternes informationspligt vedr. en række forhold revi-
deres, og en ny artikel 29a vedr. gennemførelsesbestemmelser indsættes.
I Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om enkeltbetalingsordningen sker der tekniske ændringer,
for at sikre, at arealer beplantet med bananer og hvor der er modtaget udligningsstøtte for produkti-
onen, kan komme ind under enkeltbetalingsordningen.
Disse ændringer vedrører blandt andet støtteberettigede arealer, beregning af referencebeløb m.m.
For så vidt angår bilagene, ændres de nationale lofter i bilagene VIII og VIIIa således, at loftet for
enkeltbetalingsordningen for Grækenland forøges med 1,1 Mio. € og for Portugal med 0,1 Mio. €.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0025.png
For Cypern, hvor bananproducenterne i øjeblikket støttes under SAPS (Generel arealbetalingsord-
ning), forøges det nationale budgetloft med 3,4 Mio. € fra 2013 (og indtil da justeret i henhold til de
forøgelser, der anvendes for de nye medlemslande).
I Rådets forordning (EF) nr. 247/2006 om særlige foranstaltninger på landbrugsområdet i EU’s ydre
regioner (POSEI) sker der følgende ændringer:
Art. 23, stk. 2 ændres, således at de budgetmidler, som hidtil har været brugt til udligningsstøtten
for bananer i hvert af de tre områder, bliver lagt til det nuværende budgetloft for foranstaltninger i
henhold til afsnit II og III i forordning (EF) nr. 247/2006. Dermed stiger budgetlofterne med i alt
278,8 Mio. €, som fordeles med 129,1 Mio. € for de franske oversøiske departementer, 8,6 Mio. €
for Azorerne og Madeira og 141,1 Mio. € for De Kanariske Øer.
Art. 28 ændres, således at Kommissionen senest den 31. december 2009 og derefter hvert femte år
skal fremlægge en rapport, som skal belyse virkningen af disse foranstaltninger. Endvidere ændres
artikel 30, som fastlægger, at Kommissionen i forvaltningsprocedure kan gennemføre overgangs-
foranstaltninger fra systemerne i Rådets forordning (EØF) nr. 404/1993 til denne forordning.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge i begyndelsen af december 2006, således at
Rådet kan træffe endelig aftale om forslaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i december 2006.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
For EU budgettet indebærer forslaget i forhold til budgettet for 2007, en årlig stigning på 35,2 Mio.
€ i 2008, stigende til 36,5 Mio. € i 2012 og fremad. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, sva-
rende til en årlig statslig udgift på 0,73 Mio € ved en stigning i EU ’s budgetudgifter på 36,5 mio €.
Det meste af denne stigning skyldes, at budgettet for 2007 er lagt under iagttagelse af den seneste
udvikling i udgifterne til udligningsstøtten, medens forslagets budget i henhold til Kommissionens
oplysninger er fastlagt ud fra gennemsnittet af budgetudgifterne i perioden 2000 til 2002. Denne
periode er den samme som blev anvendt ved de sidste reformer af den fælles landbrugspolitik.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervet og berører ikke beskyttelsesniveauet.
Høring
Ved møde i § 2 -udvalget (landbrug) den 4. oktober 2006, udtrykte Landbrugsraadet støtte til for-
slaget i lyset af de kommende WTO-forhandlinger, idet man bemærkede, at der var tale om en dyr
løsning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Man er fra dansk side positiv over for en reform af den fælles markedsordning for bananer, som
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0026.png
fokuserer på en øget markedsorientering og liberalisering af ordningen, som det er sket under de
seneste reformer af markedsordninger under den fælles landbrugspolitik, idet man dog samtidig er
opmærksom på bananproduktionens betydning i særligt de ydre regioner af EU.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget indgik i samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24.-25. oktober 2006, jf.
samlenotat af 6. oktober 2006, men blev taget af rådsmødedagsordenen inden forlæggelsen i Folke-
tingets Europaudvalg.
Forventningerne til forslaget indgik endvidere i samlenotat forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 18. september 2006, jf. samlenotat af 6. september 2006.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
8.
Forslag til Rådets forordning om ændring og berigtigelse af Rådets forordning
(EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspoli-
tiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for
landbrugere og om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte
til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvik-
ling af Landdistrikterne (ELFUL)
KOM (2006) 0500
Revideret genoptryk af samlenotat af 6. oktober 2006. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen foreslår, at ordningen med den særlige støtte til energiafgrøder udvides til også at
finde anvendelse i de medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen, og at det maksimale støttebe-
rettigede areal i den forbindelse forhøjes fra 1,5 mio. ha. til 2 mio. ha. Medlemsstaterne får samti-
dig mulighed for at yde national støtte på op til 50 pct. af de udgifter, der er forbundet med over-
gang til flerårige energiafgrøder. Kommissionen tilkendegiver, at den vil fremlægge forslag om
administrativ forenkling af ordningen. Endvidere foreslår Kommissionen, at de medlemsstater, der
anvender SAPS-ordningen, får mulighed for at fortsætte med ordningen til udgangen af 2010 i ste-
det for til 2008. Den nuværende undtagelse for anvendelse af cross-compliance forlænges ikke ud-
over 2008.
Baggrund
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0027.png
Kommissionen har den 22. september 2006 fremsendt en rapport om vurdering af ordningen for
støtte til energiafgrøder og forslag til ændring og korrektion af Rådets forordning (EF) nr.
1782/2003 af 29. september 2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks
ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere (enkeltbeta-
lingsordningen) og til ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 af 20. september 2005 om
støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdi-
strikterne (landdistriktspolitikken).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-21. november 2006
med henblik på orienterende debat.
Nærhedsprincippet
Forslaget indebærer ændringer i eksisterende markedsordninger under den fælles landbrugspolitik,
hvorfor nærhedsprincippet anses for tilgodeset.
Formål og indhold
Rapport om evalueringen af ordningen for støtte til energiafgrøder
Baggrund for ordningen
Med landbrugsreformen i 2003 blev der indført en særlig støtte til dyrkning af energiafgrøder med
det formål at opnå erstatninger til fossile brændstoffer (og dermed til udledningen af kuldioxid).
Støtten til energiafgrøder er således en del af EU’s strategi om at fremme vedvarende energi i EU,
men har ikke kunnet anvendes i de nye medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen.
Støtten er på 45 €/ha for et maksimalt garantiareal i EU på 1,5 mio. hektar. Hvis arealloftet over-
skrides, nedsættes støtten. Det er en forudsætning, at der er indgået en kontrakt med en forarbejd-
ningsvirksomhed, medmindre forarbejdningen foretages af landmanden selv på dennes ejendom.
Støtten er ikke omfattet af afkoblingen, dvs. at den kan ydes i tillæg til den afkoblede enkeltbeta-
lingsstøtte.
Det er endvidere muligt at dyrke nonfoodafgrøder, herunder energiafgrøder, på udtagne arealer.
Den særlige støtte ydes ikke til disse arealer.
Rammerne for rapporten
Rapporten vurderer erfaringerne for de to første år, hvor ordningen har været anvendt og de seneste
udviklinger i EU’s biobrændstofinitiativ, herunder biomassehandlingsplanen,
1
Kommissionens EU-
strategi for biobrændstoffer
2
samt visse rådskonklusioner
3
.
1
KOM(2005) 628.
2
KOM(2006) 34.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0028.png
Kommissionen bemærker, at det af tidsmæssige grunde ikke har været muligt at se og vurdere ord-
ningen for energiafgrøder i sammenhæng med den igangværende evaluering af biobrændstofdirek-
tivet. Dette må ske i forbindelse med sundhedstjekket af CAP’en i 2008.
Udnyttelse af ordningen og udviklingen i EU-15
De to første år hvor ordningen er anvendt, har man ligget under det maksimale garanterede areal på
1,5 mio. hektar. Udnyttelsen var i 2004 på 20 pct. (300.000 ha.) og i 2005 på 38 pct. (570.000 ha.).
Kommissionen vurderer, at udnyttelsesgraden er kraftigt stigende. Herudover observeres også et
øget omfang af arealer, hvor der dyrkes energiafgrøder uden støtte.
Udviklingen af produktionen af bioethanol og biodiesel såvel som nye produktionsanlæg viser iføl-
ge Kommissionen, at der vil ske en dramatisk stigning i efterspørgslen af energiafgrøder i de kom-
mende år.
Støtten vurderes at have betydning for landbrugernes valg af at dyrke energiafgrøder, særligt i de
situationer, hvor den økonomiske fordel ved at dyrke afgrøder til energiformål i forhold til at dyrke
de samme afgrøder med henblik på afsætning til markedet er lille eller negativ.
De nye medlemsstater
Otte medlemsstater anvender som overgangsordning den forenklede SAPS-ordning
4
(Single Area
Payment Scheme), der er en flat-rate støtte pr. hektar. Under de nuværende regler er det ikke muligt
at yde den særlige støtte til energiafgrøder. Idet der heller ikke er obligatorisk udtagningsforpligti-
gelse, er det ikke muligt at dyrke energiafgrøder på udtagne arealer.
Mange af disse medlemsstater har fastsat nationale mål for implementeringen af EU’s biobrænd-
selsinitiativ, der er på niveau med eller over EU-15. Alle nye medlemsstater har endvidere iværksat
nationale foranstaltninger for at fremme produktionen af biobrændstoffer. Kommissionen anfører, at
de nye medlemsstater har gjort en betydelig indsats for at opfylde biobrændstofinitiativet.
Kommissionen vurderer, at der i de nye medlemsstater vil ske en betydelig udvikling i produktions-
kapaciteten for bioethanol og biodiesel de kommende år.
Fremtiden – forbedringer af ordningen
Baseret på målene i EU’s biobrændstofstrategi, to års erfaring med støtteordningen, udviklingen i
EU’s energiafgrødesektor og konklusionerne fra Rådsmødet (energi) den 8. juni 2006, foreslår
Kommissionen at udvide ordningen med støtte til energiafgrøder til alle EU-lande, dvs. også til de
nye medlemsstater, der anvender SAPS.
3
Konklu sioner fra råd sm ød et (land bru g og fiskeri) d en 20. febru ar 2006 og råd sm ød et (energi) d en 8. ju ni
2006.
4
Malta og Slovenien anvend er enkeltbetalingsord ningen.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0029.png
Kommissionen foreslår endvidere, at der bør ske en udvidelse af det garanterede areal proportionalt
i forhold til arealet i de nye medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen.
Medlemsstaterne har i henhold til de gældende regler i enkeltbetalingsordningen mulighed for at
yde national støtte på op til 50 pct. af de udgifter, der er forbundet med overgang til flerårige afgrø-
der til biomasseproduktion på udtagne arealer. Kommissionen foreslår, at dette udvides til også at
gælde ordningen med støtte til energiafgrøder.
Kommissionen finder videre, at der bør ses på mulighederne for at forenkle reglerne for administra-
tionen af ordningen. Kommissionen vil derfor inden udgangen af 2006 fremlægge forslag herom i
forvaltningskomitéen for direkte betalinger. I den forbindelse vil den bl.a. se på sikkerhedsstillelsen
på forarbejderniveau og kontrollen hos landbrugeren.
Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 1698/2005
Blandt andet på baggrund af rapporten foreslår Kommissionen nedenstående ændringer, idet Kom-
missionen samtidigt benytter lejligheden til at foretage visse tilpasninger og nedenstående korrekti-
oner af reglerne i enkeltbetalingsordningen:
-
Ordningen med den særlige støtte til energiafgrøder udvides til at finde anvendelse i de nye
medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen, på samme vilkår som i de øvrige medlems-
stater.
Det maksimale garantiareal forhøjes som følge heraf fra 1,5 mio. hektar til 2 mio. hektar.
Medlemsstaterne får mulighed for at yde national støtte på op til 50 pct. af de udgifter, der er
forbundet med overgang til flerårige energiafgrøder.
De nye medlemsstater, der anvender SAPS-ordningen får mulighed for at fortsætte med
ordningen til udgangen af 2010 i stedet for til 2008.
Der åbnes mulighed for, at støtteberettigede hektar under enkeltbetalingsordningen kan til-
plantes med oliventræer. Kommissionen begrunder forslaget med, at det vil være en forenk-
ling af kravene til støtteberettigede hektar.
Det præciseres, at bestemmelsen om gradvis indfasning af landbrugsstøtten i de nye med-
lemsstater over perioden frem til 2013 ikke skal anvendes på den særlige overgangsstøtte for
sukker. Overgangsstøtten er en ekstra kompensation, der ydes til landbrugere i medlemssta-
ter, der afgiver mere end 50 pct. af deres totale sukkerkvote. I henhold til bestemmelserne
fastlagt ved sukkerreformen er det allerede præciseret, at basiskompensationen i de nye
medlemsstater er undtaget fra den gradvise indfasning.
Der foretages endvidere visse rettelser i enkeltbetalingsordningen.
29
-
-
-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0030.png
Kommissionen foreslår endvidere, at Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om enkeltbetalingsord-
ningen og at Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 af 20. september 2005 om støtte til udvikling af
landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne ændres, såle-
des at undtagelsen fra forpligtelsen til at anvende cross-compliance i de nye medlemslande, der an-
vender SAPS-ordningen, både under denne ordning og i forbindelse med støtte under akse II-
foranstaltninger (miljøvenlige foranstaltninger m.v.) udløber i 2008.
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse foreligger ikke.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark.
Forslaget vil ved fuld udnyttelse af garantiarealet betyde øgede udgifter for EU’s budget på 22,5
mio. € årligt fra 2007 (en udvidelse på 0,5 mio. hektar til en støtte på 45 €/ha.= 22,5 mio. €). Kom-
missionen vurderer imidlertid, at garantiarealet ikke vil blive fuldt udnyttet i 2007 og 2008. Forsla-
get vil følgelig kunne have statsfinansielle konsekvenser afledt af udgifterne til EU-budgettet. For-
slaget om mulighed for introduktion af national støtte i ordningen vil potentielt kunne resultere i
øgede udgifter for staten.
Kommissionen vurderer videre, at det forhold, at de nye medlemsstater først vil skulle anvende ob-
ligatorisk udtagning efter 2010 (i stedet for 2008) vil kunne have en vis indirekte effekt på korn-
markedet, hvilket muligvis vil kunne medføre øgede - ikke-kvantificerbare - udgifter for EU-
budgettet i 2010 og 2011.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervet og berører ikke beskyttelsesniveauet.
Høring
Ved møde i § 2-udvalget (landbrug) den 4. oktober 2006 udtrykte Landbrugsraadet støtte til forsla-
get om, at den særlige støtte til energiafgrøder udvides til også at finde anvendelse i de nye med-
lemsstater.
Dansk Industri fandt, at der skulle gives mere fokus på andengenerationsbiobrændstof, ligesom res-
sourcerne skulle anvendes på forskning og udvikling frem for støtte til energiafgrøder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte en udvidelse af ordningen til de nye medlemslande. Regeringen lægger vægt
på, at produktionen af biomasse til bioenergi sker ud fra en vurdering af de enkelte instrumenters
omkostningseffektivitet.
Regeringen kan endvidere støtte, at de nye medlemsstater, der anvender den forenklede SAPS-
ordning i dag, får mulighed for at fortsætte med denne ordning indtil udgangen af 2010.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0031.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes blandt medlemsstaterne en generel tilslutning til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 13. oktober 2006 i
forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 24.-25. oktober 2006, jf.
samlenotat af 6. oktober 2006.
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 10. oktober 2006.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
9.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for fangståret 2007 af oriente-
ringspriserne og EF-producentpriserne for visse fiskerivarer i henhold til for-
ordning (EF) nr. 104/2000
KOM-dokument foreligger endnu ikke
Nyt notat.
Resumé
Forslaget vedrører fastsættelse af orienteringspriserne og EF-producentpriserne for visse
fiskerivarer for fangståret 2007.
Baggrund
EU-Kommissionen forventes at fremsætte forslag til Rådsforordning om fastsættelse af
orienteringspriserne og EF-producentpriserne for visse fiskerivarer for fangståret 2007.
Forslaget fremsættes med hjemmel i Rådsforordning (EF) nr. 104/2000 af 17. december 1999 om
den fælles markedsordning for fiskerivarer og akvakulturprodukter, særligt artikel 18, stk. 3, og
artikel 26, stk. 1, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-
Parlamentet.
Forslaget forventes sat på dagsordenen for et kommende Rådsmøde med henblik på vedtagelse som
a-punkt.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af EU´s fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsendt et non-paper/udkast med følgende forslag til orienteringspriser for
fangståret 2007:
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0032.png
Pris 2006
euros
Forordning 104/2000 Annex I - Ferske varer
Sild
Clupea harengus
Sardin
Sardina pilchardus
Pighaj
Squalus acanthias
Rødhaj
Scyliorhinus spp.
Rødfisk
Sebastes spp.
Torsk
Gadus morhua
Sej
Pollachius virens
Kuller
Melanogrannus aeglefinus
Hvilling
Merlangius merlangus
Lange
Molva spp.
Makrel
Scomber scombrus
Spansk makrel
Scomber japonicus
Ansjos
Engraulis spp.
Rødspætter (jan-april) Pleuronectes platessa
Rødspætter (maj-dec)
Kulmule
Merluccius merluccius
Glashvarre
Lepidorhombus spp.
Ising
Limanda limanda
Skrubbe
Platichthys flesus
Hvid tun (hel)
Hvid tun (renset
m/hoved)
Thunnus alalunga
Tiarmet blæksprutte
Sepia officinalis / Rossia
macrossoma
Havtaske (hel)
Lophius spp.
Havtaske (u/hoved)
Hesterejer
Crangon crangon
Dybvandsrejer (kogte) Pandalus borealis
Dybvandsrejer
(ferske)
Taskekrabber
Cancer pagurus
Jomfruhummer (hele) Nephrops norvegicus
Jomfruhummer (haler)
Tunge
Solea spp.
Forordning 104/2000 Annex II - frosne varer
Hellefisk
Reinhardtius hippoglossoides
Kulmule (hele)
Merluccius spp.
265
572
1079
763
1136
1639
747
998
937
1196
323
294
1308
1074
1484
3675
2491
881
519
2220
2477
1621
2867
5928
2427
6378
1598
1731
5337
4237
6679
1917
1227
Forslag Pris 2007
%
3
-2
1
-3
0,5
-1,5
3
3
1
0
2
1,5
2
0,5
1
0
2
-2
0
-1,5
-1,5
3
2
2
-3
0
0,5
2
0
1
2
1,5
-2
euros
273
561
1090
740
1142
1614
769
1028
946
1196
329
298
1334
1079
1499
3675
2541
863
519
2187
2440
1670
2924
6047
2354
6378
1606
1766
5337
4279
6813
1946
1202
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
319587_0033.png
Kulmule (Filet)
Blankesten
Sværdfisk
Blæksprutte
Merluccius spp.
1484
Dentex dentex et Pagellus spp 1602
Xiphias gladius
4079
Sepia officinalis,Rossia
macrosoma,Sepiola rondeleti
1946
2140
1168
961
870
4075
8101
-3
-2
0
-3
-2
0
0
3
2
-1,5
1439
1570
4079
1888
2097
1168
961
896
4157
7979
Blæksprutte
Octopus spp.
Blæksprutte
Loligo spp.
Blæksprutte
Ommastrephes sagittatus
Illex
Illex argentinus
Rejer
Parapenaeus longirostris
Rejer
autres Penaeidae
Annex III - Tuna delivered to the processing
industry
Gulfinnet tun
Thunnus albacares
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
1207
1,5
1225
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget er blevet hørt skriftligt. Skagen Fiskernes P.O. har tilkendegivet, at orinteringsprisen i
større grad bør afspejle markedsprisen. Der bør derfor ske opjusteringer af orienteringsprisen for
sild, makrel og kogte rejer. For torsk, ising og hesterejer ønskes status quo, dvs. ingen nedsættelser.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation bemærkede, at priserne i de seneste års forslag havde
været markant lavere end virkelighedens priser, hvorfor man ikke længere tog særlig notits heraf
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig et forslag om orienteringspriser, idet man vil arbejde for, at
orienteringspriserne skal medvirke til at skabe stabilitet på markedet, således at intervention af fisk i
videst muligt omfang undgås.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at orienteringspriserne - som det er sket i tidligere år - kan vedtages som a-punkt på
et kommende Rådsmøde.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
33