Europaudvalget 2006-07
2767 - beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
Udenrigsministeriet
18. (Evt.) Placering af Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem kvin-
der og mænd
- Orientering og mulig udveksling af synspunkter
Placering af ligestillingsinstituttet
Resumé:
Det forventes, at det finske formandskab på rådsmødet vil orientere om
spørgsmålet om placeringen af Det Europæiske Institut for Ligestilling mel-
lem kvinder og mænd, samt at der vil være udveksling af synspunkter med
henblik på en snarlig afgørelse herom.
Baggrund:
I 2000 anmodede Det Europæiske Råd Kommissionen om at undersøge mu-
lighederne for at etablere et europæisk institut for ligestilling. Resultaterne
fra undersøgelsen forelå fra Kommissionen næsten samtidig med resultater-
ne fra en lignende undersøgelse udarbejdet af Parlamentet i 2004. På bag-
grund af anbefalingerne fra et uformelt ligestillingsministermøde i maj 2004
støttede Rådet for beskæftigelses- og socialministre i juni 2004 principperne
for etableringen af instituttet, som de fremgik af Kommissionens undersø-
gelse. På baggrund af Rådets anbefalinger fremlagde Kommissionen i be-
gyndelsen af 2005 forslag til forordning vedrørende etablering af et europæ-
isk institut for ligestilling.
Det forventes, at det finske formandskab på rådsmødet vil orientere om
spørgsmålet om placeringen af Det Europæiske Institut for Ligestilling mel-
lem kvinder og mænd, samt at der vil være udveksling af synspunkter med
henblik på en snarlig afgørelse herom.
Hjemmelsgrundlag:
Hjemstedet for ligestillingsinstituttet fastlægges i henhold til artikel 289 EF
ved overenskomst mellem medlemsstaternes regeringer. Selve forslaget til
forordning om etablering af ligestillingsinstituttet baseres på artikel 13(2) og
141(3) i traktaten.
Nærhedsprincippet:
Kommissionen har i bemærkningerne til instituttets opgaver lagt vægt på, at
opgaverne, som beskrevet nedenfor, ikke kan varetages af de enkelte med-
lemsstater, og at oprettelsen af instituttet er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
Beslutningen om hjemsted følger af beslutningen om oprettelsen af ligestil-
lingsinstituttet og vurderes derfor i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Formål og indhold:
Beslutningen om placering af ligestillingsinstituttet træffes særskilt fra be-
slutningen om oprettelse af ligestillingsinstituttet. Der er tre lande, som kan-
diderer som værtsland for instituttet: Litauen, Slovenien og Slovakiet.
Formålet med ligestillingsinstituttet er at assistere medlemslandenes institu-
tioner, herunder især Kommissionen og myndighederne i medlemslandene i
bekæmpelsen af kønsdiskrimination, fremme af ligestilling samt fremme af
opmærksomheden om ligestilling blandt EU’s borgere. I den forbindelse vil
instituttet skulle; indsamle viden, udvikle metoder om mainstreaming, gen-
nemføre undersøgelser, publicere rapporter, organisere møder, konferencer,
seminarer samt etablere en en videns- og dokumentationsbasis for offentlig-
heden i EU. Instituttet skal være uafhængigt. Det skal i videst mulige om-
fang samarbejde med både regerings- og NGO-organisationer i medlemslan-
dene og EU-institutionerne. Instituttet vil i alt skulle bestå af ca. 30 personer
når det er fuldt etableret.
Europaparlamentets udtalelse:
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om placeringen af instituttet. Euro-
pa-Parlamentet har generelt været meget positiv overfor etableringen af insti-
tuttet og har afgivet mange ændringsforslag til udkastet til forordning. Rådet
har i høj grad imødekommet disse forslag i løbet af 1. læsning, men man
fandt ikke et kompromis vedrørende bestyrelseskonstruktionen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor:
Det skønnes ikke, at placeringen af instituttet får betydning for dansk ret på
ligestillingsområdet.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, be-
skæftigelsen, arbejdsmarkedet og ligestilling samt de erhvervsmæssige
og administrative konsekvenser for virksomhederne:
Det skønnes ikke, at beslutningen om placeringen af instituttet vil få konse-
kvenser for statsfinanserne eller få erhvervsmæssige og administrative kon-
sekvenser for virksomhederne.
Ifølge forslaget til forordning om oprettelse af ligestillingsinstituttet ønsker
Kommissionen at afsætte i alt 50,225 millioner Euro fra 2007-13 til finansie-
ring af instituttet. Det endelig budget for instituttet fastlægges dog som led i
de årlige budgetforhandlinger. Danmark afholder ca 2. pct af EU’s udgifter.
Midlerne skal ses i sammenhæng med fællesskabsprogrammet for beskæfti-
gelse og social solidaritet, PROGRESS, hvor der også er særlige midler sat
af til ligestilling. Placeringen af instituttet vurderes ikke at have selvstændige
konsekvenser for EU-budgettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Det vurderes, at instituttet vil fremme ligestillingsarbejdet både nationalt og i
EU.
Høring:
Placeringen af instituttet har været i høring i specialudvalget for institutio-
nelle anliggender.
Udkastet til forordning om etablering af instituttet har været i høring blandt
de danske ligestillingsorganisationer samt i specialudvalget. Der var generel
opbakning til instituttet.
Regeringens foreløbige generelle holdning:
Regeringen er positiv overfor etableringen af instituttet og har indtaget en
fleksibel holdning til bestyrelseskonstruktionen med en præference for en
mindre og effektiv bestyrelse.
Alle tre kandidater til værtskab vurderes at være egnede. Fra dansk side vil
man i forhandlingerne forholde sig åbent til placeringen af instituttet. I ud-
gangspunktet prioriterer man fra dansk side kandidater fra de nye medlems-
lande (i overensstemmelse med erklæringen fra Det Europæiske Råd i de-
cember 2003) med en præference for Litauen. Af de nye medlemslande har
kun Polen har indtil videre fået tildelt et agentur, nemlig det Europæiske
Grænsekontrolagentur.
Generelle forventninger til andre landes holdning:
Placeringen af instituttet har ikke været drøftet blandt medlemslandene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg:
Udkastet til forordning om etablering af instituttet blev forelagt FEU i maj
2005 med henblik på forhandlingsmandat. FEU blev orienteret om sagen
igen i maj 2006.
Placeringen af instituttet har ikke tidligere været drøftet.