Europaudvalget 2006-07
2767 - beskæftigelse m.v. Bilag 4
Offentligt
332166_0001.png
Notat
Folketingets Europaudvalg
LMN/RMH
kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Folketingets Socialudvalg
Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg
JAIC
Rådsmødet den 1. december 2006: Beskæftigelse og socialpolitik
Resumé
Generelt et udramatisk rådsmøde. På social
og ligestillingsområdet lykke-
des det under frokostdrøftelsen at nå til enighed om placeringen af ligestil-
lingsinstituttet. På selve mødet blev punkterne vedtaget uden problemer. Un-
der punkt 13 om
Programmet Kampen mod Vold (Daphne III) blev socialmini-
6. december 2006
Sag nr. 7113-0014
sterens opfordring til større fokus på de sociale aspekter af menneskehandel godt
modtaget.
På beskæftigelsesområdet blev rådskonklusioner og udtalelser ved-
taget som forventet. Under punkt 8 om grønbogen om arbejdsret valgte enkel-
te lande
herunder Danmark
at appellere til en fortsat indsats for at finde
en løsning på arbejdstidssagen. Under punkt 14 om pensionsdirektivet var
der generel opbakning til formandskabets oplæg som grundlag for det videre
arbejde.
Fra behandlingen af de enkelte punkter kan følgende fremhæves:
Frokostdrøftelsen
beslutning om placering af ligestillingsinstituttet
Efter 1�½ times drøftelse nåede ministrene til enighed om placering af insti-
tuttet i Vilnius, Litauen.
Punkt 8: Grønbog om modernisering af arbejdsretten (udveksling af syns-
punkter)
Grønbogen blev præsenteret som Kommissionens oplæg til en drøftelse af,
hvilke behov for ændringer der kan være i forsøget på at finde en bedre ba-
lance mellem fleksibilitet og sikkerhed. Medlemsstaterne har grønbogen i
høring til og med 31. marts 2007, og høringssvarene vil herefter indgå i ar-
bejdet med en meddelelse om flexicurity, som forventes offentliggjort til juni.
Det kommende tyske formandskab tilkendegav at ville videreføre debatten i
2007.
Fra dansk side blev det understreget, at grønbogen ikke må føre til anvisning
af én model for regulering af arbejdsmarkedet.
Endvidere benyttede Danmark
i lighed med enkelte andre lande
drøftel-
sen af grønbogen til at appellere til en fortsat indsats for at finde en løsning
på arbejdstidsdirektivet. I lyset af at der reelt var opnået enighed om en løs-
ning af problemerne i relation til SIMAP/Jaeger-dommene, fandt Danmark
det ikke acceptabelt at overveje åbningsskrivelser til 23 lande. Kommissio-
nen tilkendegav, at man fortsat var indstillet på at forhandle med alle rele-
vante aktører for at finde en løsning.
Rådsmøde nr. 2767 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 30. november - 1. december 2006 - Bilag 4: Redegørelse vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 30/11-1/12-06
332166_0002.png
Punkt 10: Reaktioner på udfordringer fra globaliseringen og de demografi-
ske ændringer (godkendelse af udtalelser fra beskæftigelseskomiteen og
komiteen for social beskyttelse)
Kommissionen orienterede om, at der aktuelt foregår en høring af arbejds-
markedets parter med fokus på mulighederne for bedre balance mellem ar-
bejds- og privatliv; vigtigheden af øget produktivitet
for at sikre EU’s øko-
nomiske vækst; behovet for mere åbenhed i EU over for indvandring og for
integration af indvandrere; samt sikring af bæredygtige offentlige finanser.
Pkt. 13 - Programmet Kampen mod vold (Daphne III) (politisk enighed)
Efter formandskabets indledning tog Danmark ordet. Med udgangspunkt i
opbakning til programmet og en understregning af betydningen af, at pro-
grammet også dækker menneskehandel, opfordrede socialministeren til, at
EPSCO-ministrene i stigende grad beskæftigede sig med de sociale aspekter
af menneskehandel som et supplement til justitsministrenes arbejde. Flere
lande bakkede eksplicit de danske synspunkter op. Kommissionen bakkede
også op om synspunktet og påpegede muligheden for, at der fra fælles-
skabsprogrammet for beskæftigelse og social solidaritet, Progress, ville
kunne ydes tilskud til indsatsen.
Punkt 14: Forslag til direktiv om styrkelse af supplerende pensionsrettighe-
der (fremskridtsrapport og politisk drøftelse)
Der var generelt stor ros til formandskabets arbejde med pensionsforslaget
og udpræget opbakning til dets oplæg for det videre arbejde. Kommissionen
fandt, at det foreliggende forslag pegede i retning af et realistisk kompromis,
til gavn for målgruppen af mobile arbejdstagere. Selv med udeladelsen af
retten til overførsel anså Kommissionen forslaget for et fremskridt, mens
man påpegede, at en fair sikring af de optjente rettigheder var afgørende.
Danmark understregede, at et kommende direktiv skal respektere de over-
enskomstbaserede pensionssystemer, som eksisterer i en række lande, samt
at færrest mulige ordninger må være undtaget fra direktivet. Herudover til-
sluttede Danmark sig et fokus på sikring af rettigheder (dvs. retten til pensi-
on og til at bevare denne).
Bordrunden viste, at stort set alle lande nu tilslutter sig, at direktivet ikke
skal indeholde nogen ret til overførsel. For nogle lande var denne tilslutning
udtryk for ønske om et kompromis, men kun enkelte lande udtrykte særskilt
ønske om at bibeholde retten til overførsler som i Kommissionens oprindelige
forslag. Enkelte lande nævnte
ligesom Danmark
nødvendigheden af at re-
spektere arbejdsmarkedets parters rolle på området.
Punkt 15: Forslag til implementeringsforordning for forordning 883 (delvis
generel indstilling)
Den delvise generelle indstilling vedrørende kapitel 4 blev vedtaget.
Punkt 16: Forslag til annex 11 i forordning 883 (delvis generel indstilling)
Den delvise generelle indstilling vedrørende optegnelser med tilknytning til
kapitel 4 i implementeringsforordningen blev vedtaget.
s. 2/2