Europaudvalget 2006-07
2766 - økofin
Offentligt
1453563_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15502/06 (Presse 332)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2766. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 28. november 2006
Formand
Eero HEINÄLOUMA
Finlands finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15502/06 (Presse 332)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0002.png
28.XI.2006
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en beslutning om konstatering i overensstemmelse med traktatens artikel 104, stk. 8,
af, at de foranstaltninger, som
Polen
har truffet til opfølgning af Rådets henstilling, er utilstrække-
lige til at få det offentlige underskud bragt ned under referenceværdien på 3% af BNP næste år.
Rådet nåede til enighed om fornyelse for perioden 2007-2013 af de mandater, der gives til
Den
Europæiske Investeringsbank
med garanti i EU-budgettet til långivning til projekter uden for EU.
Det nåede til enighed om maksimal långivning på 27,8 mia. EUR over den syvårige periode, hvoraf
2 mia. EUR vil blive aktiveret, hvis Rådet beslutter det på grundlag af en midtvejsrevision. Det
nåede også til enighed om en ny geografisk fordeling af långivningen for at sikre en større sam-
menhæng med EU's politikker og mål i forbindelserne udadtil.
Rådet vedtog en omarbejdning af direktivet om
fælles momsbestemmelser
("sjette momsdirektiv")
og nåede til politisk enighed om øget
afgiftsfri indførsel af varer,
der indføres af rejsende fra
tredjelande. Det godkendte også forlængelse indtil udgangen af 2008 af et direktiv om
momsbe-
stemmelser for e-handel
i afventen af en række foranstaltninger med sigte på at forenkle moms-
ordningen for erhvervslivet.
Det vedtog konklusioner vedrørende en række andre emner:
strømme af kapital og arbejdskraft
i verdensøkonomien
nationale
økonomiske reformprogrammer
reduktion af
den statistiske byrde
for erhvervslivet
bekæmpelse af
skatteunddragelse
clearing og afvikling
af
værdipapirtransaktioner
revision af EIB's
Euro-Middelhavs-investeringsfaciliteten.
15502/06 (Presse 332)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0003.png
28.XI.2006
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PROCEDURE I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD .......... 8
Polen...................................................................................................................................... 8
ØKONOMISKE REFORMER........................................................................................................ 9
Globalisering: strømme af kapital og arbejdskraft - Rådets konklusioner................................ 9
Nationale reformprogrammer - Rådets konklusioner ............................................................ 12
REDUKTION AF ERHVERVSLIVETS ADMINISTRATIVE BYRDER .................................... 15
Statistik - Rådets konklusioner ............................................................................................. 15
DEN EUROPÆISKE INVESTERINGSBANK............................................................................. 18
EIB's eksterne långivning..................................................................................................... 18
Revision af EIB's Euro-Middelhavs-facilitet - Rådets konklusioner...................................... 20
PUNKTAFGIFTER ...................................................................................................................... 22
Alkoholholdige drikkevarer ................................................................................................. 22
Afgiftsfri indførsel af varer, der indføres af rejsende fra tredjelande ..................................... 23
MERVÆRDIAFGIFT................................................................................................................... 24
Leveringsstedet for tjenesteydelser....................................................................................... 24
Forenklede forpligtelser for erhvervslivet: étstedsordningen................................................. 24
E-handel .............................................................................................................................. 24
BEKÆMPELSE AF SKATTEUNDDRAGELSE
- Rådets konklusioner
....................................... 26
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15502/06 (Presse 332)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
ERHVERVSBESKATNING......................................................................................................... 28
Skadelig skattekonkurrence - Rådets konklusioner ............................................................... 28
Fælles konsolideret selskabsskattegrundlag .......................................................................... 29
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER ........................................................................................ 30
Betalingstjenester................................................................................................................. 30
Clearing og afvikling - Rådets konklusioner......................................................................... 31
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................................ 33
Eurogruppen ........................................................................................................................ 33
Makroøkonomisk dialog med arbejdsmarkedets parter ......................................................... 33
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Omarbejdning af de fælles momsbestemmelser ................................................................................................34
De nationale centralbankers eksterne revisorer - Slovenien...............................................................................34
EKSTERNE FORBINDELSER
Det vestlige Balkan - Det Europæiske Genopbygningsagentur..........................................................................34
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Bosnien-Hercegovina - EU's politimission .......................................................................................................35
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Aftale med Sydafrika om handel, udvikling og samarbejde...............................................................................35
Verdens AIDS-dag ..........................................................................................................................................36
HANDELSPOLITIK
Aftale med Argentina - EU-udvidelsen ............................................................................................................36
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer - FN's Økonomiske Kommission .............................................................................................36
MILJØ
Beskyttelse af havmiljøet i Middelhavet...........................................................................................................36
15502/06 (Presse 332)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
FISKERI
Finansiering af udgifter til fiskerivarer og akvakulturprodukter.........................................................................37
15502/06 (Presse 332)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0006.png
28.XI.2006
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Vlastimil TLUSTÝ
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÛCK
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Bobby MCDONAGH
Italien:
Rocco CANGELOSI
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Oskars SPURDZIĥŠ
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Piotr WOJTCZAK
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Finansminister
Premierminister, finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Chargé d'affaires
Ministro de Estado, finansminister
15502/06 (Presse 332)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0007.png
28.XI.2006
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Maros ŠEFČOVIČ
Finland:
Eero HEINÄLUOMA
Pertti RAUHIO
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Dawn PRIMAROLO
Finansminister
Fast repræsentant
Vicestatsminister, finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Paymaster General
Kommissionen:
Joaquin ALMUNIA
László KOVÁCS
Charlie McCREEVY
Medlem
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Joe GRICE
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Plamen Vassiler ORESHARSKI
Rumænien:
Bogdan DRAGOI
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
15502/06 (Presse 332)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0008.png
28.XI.2006
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PROCEDURE I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Polen
Rådet vedtog en beslutning om konstatering i overensstemmelse med traktatens artikel 104, stk. 8,
af, at de foranstaltninger, som Polen har truffet til opfølgning af Rådets henstilling, er
utilstrækkelige til at få det offentlige underskud bragt ned under referenceværdien på 3% af
bruttonationalproduktet (BNP) som fastsat i EU's stabilitets- og vækstpagt.
I sin henstilling, der blev fremsat i juli 2004 i henhold til traktatens artikel 104, stk. 7, opfordrede
Rådet Polen til på mellemlang sigt at træffe foranstaltninger til på holdbar vis at nedbringe sit
underskud med følgende mål: 5,7% af BNP i 2004, 4,2% i 2005, 3,3% i 2006 og 1,5% i 2007.
Selv om Polens offentlige finanser i mellemtiden er forbedret, og det indtil videre har overgået sine
budgetmål, forventes underskuddet i 2007 at overstige tærsklen på 3%, når der tages hensyn til
budgetomkostningerne ved Polens pensionsreform. Rådet besluttede derfor på baggrund af en
henstilling fra Kommissionen at gå videre til næste trin af EU's procedure i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud.
Rådet noterede sig, at:
det reviderede mål for underskuddet på 1,7% af BNP i Polens budgetforslag for 2007,
ekskl. pensionsreformomkostninger overstiger det mål på 1,5% af BNP, som Rådet
godkendte i sin henstilling fra 2004
overgangsperioden for gennemførelse af Eurostats afgørelse af marts 2004 om
klassificeringen af fundede pensionsordninger udløber den 1. april 2007, og når
pensionsreformomkostningerne medregnes, kommer målet for underskuddet i 2007 til at
ligge på omkring 3,7% af BNP
i henhold til Kommissionens prognoser fra efteråret vil underskuddet i 2007 overskride de
polske myndigheders mål med 0,3% af BNP
15502/06 (Presse 332)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0009.png
28.XI.2006
ØKONOMISKE REFORMER
Rådet havde på grundlag af rapporter fra Udvalget for Økonomisk Politik en udveksling af
synspunkter om strømme af kapital og arbejdskraft i verdensøkonomien og om de fremskridt, der er
gjort med gennemførelsen af medlemsstaternes nationale økonomiske reformprogrammer.
Globalisering: strømme af kapital og arbejdskraft - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet har drøftet politikker til fremme af internationale strømme af arbejdskraft og udenlandsk
investeringskapital, der indgår som elementer i fremtidens kilder til økonomisk vækst i forbindelse
med globaliseringen.
Rådet har noteret sig, at konkurrencen om internationale investeringer og internationalt mobil
faglært arbejdskraft øges. Internationalt mobile faglærte arbejdstagere og direkte udenlandske
investeringer stimulerer til øget produktivitet gennem overførsel af innovation, forskning og
udvikling i et videnbaseret samfund i Europa. Europas tiltrækningskraft over for internationale
faktorstrømme afhænger stærkt af de rette rammebetingelser og kan øges gennem en række
målrettede politikker.
Rådet udtrykte tilfredshed med rapporten fra Udvalget for Økonomisk Politik og noterede sig
følgende:
Angående direkte udenlandske investeringer (FDI):
FDI er blevet en vigtig motor for den økonomiske globalisering og spredningen af viden.
EU er i øjeblikket den vigtigste modtager af FDI i verden. De nye markeders andel af de
samlede FDI vil fortsat stige, mens kombinationen af handel og FDI vil få de nye markeder
til at tiltrække en højere andel af FDI inden for produktion, tjenesteydelser og FoU med
stor merværdi, efterhånden som deres kvalifikationsniveau indhenter EU-niveauet. Selv
om denne udvikling er positiv for den globale vækst, er Europa nødt til fortsat at være
banebrydende inden for innovation for at kunne drage fordel af alle disse muligheder. Det
er også vigtigt at forbedre medlemsstaternes evne til at udnytte den spredning af viden,
som FDI forårsager.
15502/06 (Presse 332)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Rammebetingelserne spiller en vigtig rolle for udformningen af FDI-strømme. De mange
forskelligartede, stive og komplekse produkt- og arbejdsmarkedsregler har direkte
indflydelse på EU's evne til at drage fordel af de muligheder, globaliseringen byder på.
Rådet bekræfter i denne forbindelse sit tilsagn om at ville realisere det indre marked med
hensyn til at nedbryde resterende barrierer i EU for udenlandske investeringer.
Færdiggørelsen af det indre marked for finansielle tjenesteydelser er særlig vigtig.
EU bør have et attraktivt investeringsklima for at tiltrække FDI. Brugen af økonomiske
incitamenter til at tiltrække FDI er øget væsentligt, hvilket i kombination med den højere
mobilitet i FDI giver anledning til en vis bekymring, da positive virkninger i et land meget
vel kan være opnået på bekostning af andre lande. Medlemsstaterne bør styrke
konsekvensvurderingen af incitamentordninger, der har til formål at tiltrække og fastholde
internationalt mobile produktionsfaktorer. Fællesskabet bør intensivere indsatsen for at
reducere de konkurrenceforvridende subsidier i EU og med dets vigtigste partnere.
For at støtte investeringer i udlandet har det stor prioritet at få skabt et stabilt og attraktivt
investeringsklima, der garanterer retssikkerhed og stabilitet i lovgivningen, herunder regler
for beskyttelse af investeringer og intellektuelle ejendomsrettigheder i partnerlandene. Det
haster med at nå til en vellykket afslutning på Doha-runden med en ambitiøs og omfattende
multilateral handelsaftale, der reducerer handelshindringer og konkurrenceforvridende
støtte. Sideløbende hermed og med udgangspunkt i WTO-platformen er der behov for
supplerende mekanismer, der giver os mulighed for fortsat at opnå yderligere forbedringer
i markedsadgang og erhvervsmiljø.
Angående migration:
Politikker for arbejdskraftens mobilitet via migration fortjener større opmærksomhed set
ud fra både modtagerlandenes og oprindelseslandenes perspektiv. Migration kan medvirke
til at opfylde de skiftende behov på arbejdsmarkedet på forskellige kvalifikationsniveauer,
hvilket på sin side er med til at øge den dynamiske efficiens i værtslandene.
Alle medlemsstater råder over et bredt spektrum af politikker til forvaltning af migration.
Selv om Rådet fuldt ud er klar over de politiske udfordringer, der ligger i
migrationspolitikkerne, understreger det, at der fuldt ud bør tages hensyn til de økonomiske
aspekter af migrationspolitikken, specielt med hensyn til politikker, der kan tiltrække
kvalificeret arbejdskraft og afhjælpe kvalifikationsgab og -mismatch for at bevare Europa
som førende inden for innovation og FoU-udvikling.
15502/06 (Presse 332)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Hvad migration inden for EU angår bør konkrete foranstaltninger tages under overvejelse
og gennemføres for at lette arbejdskraftens bevægelighed. I øjeblikket er forslag om
overførsel af pensioner ved flytning og gensidig anerkendelse af kvalifikationer til
drøftelse. Færre hindringer for arbejdskraftmobilitet i euroområdet vil bidrage til, at
ØMU'en fungerer tilfredsstillende.
Derudover bør politikkerne have til formål at sætte arbejdstagerne i stand til at udnytte
deres potentiale og drage fordel af globaliseringens muligheder. Rådet understreger den
rolle, som sociale broer kan spille i denne forbindelse.
Rådet har opfordret Kommissionen til at gøre status over de mange forskellige nationale
produktmarkedsreguleringer, der medvirker til at lægge hindringer i vejen for udenlandske
investeringer på det europæiske marked, og virkningen i hele Fællesskabet af nationale
investeringsfremmeordninger; endvidere opfordres Kommissionen til at foretage en grundig analyse
af de økonomiske faktorer, der har betydning for migration, herunder højt kvalificeret migration, til
Europa. Kommissionen opfordres til at aflægge rapport til Rådet i andet halvår af 2007."
15502/06 (Presse 332)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Nationale reformprogrammer - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
drøftede gennemførelsen af medlemsstaternes nationale reformprogrammer for perioden
2005-2008. Det godkendte den rapport, som Udvalget for Økonomisk Politik havde udarbejdet, og
som dækker fire store reformområder, nemlig innovation, arbejdsmarkeder, energi og bedre
lovgivning. Rådet bemærkede følgende:
Det samlede billede af de fremskridt, der gøres for at nå Lissabon-målene, er opmuntrende.
Alle medlemsstaterne erkender, at reformer er nødvendige. Der gennemføres mange tiltag,
og de første resultater begynder allerede at vise sig, men der skal gøres mere. Alle
medlemsstaterne gør fremskridt med gennemførelsen af deres nationale
reformprogrammer, om end deres resultater er forskellige. Europa bør udnytte de
forholdsvis gunstige økonomiske udsigter i øjeblikket til at bygge videre på de reformer,
der allerede er i gang, og tage fat på områder, hvor der kun er gjort begrænsede fremskridt,
såsom fremme af konkurrence, forbedring af incitamenterne i
overførselsindkomstsystemerne og forlængelse af arbejdslivet, der er et vigtigt element i
indsatsen for at fremme en holdbar budgetsituation.
Udformning af innovationspolitikker er et centralt element i alle de nationale
reformprogrammer. Der er en bred erkendelse i medlemsstaterne af, at de rette
rammebetingelser, herunder konkurrence, juridisk og teknisk infrastruktur, især et
velafbalanceret og brugervenligt system for beskyttelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder, adgang til kapital, især for SMV'er, øget samarbejde mellem
virksomheder, forskningsinstitutter og universiteter, velfungerende arbejdsmarkeder og en
kvalificeret arbejdsstyrke, er en forudsætning for gode innovationsresultater. Der skal
gøres mere for at skabe fuldt konkurrenceorienterede markeder, da dette er et vigtigt
incitament for virksomhederne til innovation. På baggrund af EU-målet bør der gøres mere
for at fremme private FoU-udgifter. Der bør også lægges særlig vægt på at støtte
innovation i servicesektoren og skabe et innovationsvenligt miljø for virksomhederne.
Desuden bør medlemsstaterne tilstræbe at opnå størst mulige fordele af innovationsinput
ved at forbedre deres politikforanstaltningers kvalitet, især de offentlige
forskningsudgifters effektivitet.
15502/06 (Presse 332)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Øget beskæftigelse i Europa er fortsat en topprioritet. Det vil kræve en betydelig
ekstraindsats fra mange medlemsstaters side at bringe den samlede beskæftigelsesfrekvens
i EU tættere på 70%. I en række lande er skattesystemerne ændret, så de i højere grad
fremmer beskæftigelsen. Der vil dog skulle tages yderligere skridt til at øge incitamenterne
i skatte- og overførselsindkomstsystemerne og forbedre arbejdsmarkedets tilpasningsevne.
Det er også vigtigt, at aktiveringsforanstaltningerne og uddannelsesprogrammerne på dette
område bliver mere effektive. Medlemsstaterne har gjort en stor indsats for at øge ældre
arbejdstageres arbejdsmarkedsdeltagelse, men der skal gøres større fremskridt, hvis EU
skal nå målet om en beskæftigelsesfrekvens for ældre arbejdstagere på 50%. Selv om dette
mål nås, vil det ikke være nok til at møde den udfordring, som befolkningernes aldring
udgør. Der bør derfor gøres mere for at forlænge arbejdslivet og få arbejdstagerne til ikke
at trække sig tidligt tilbage eller for at bremse stigningerne i pensionsudgifterne. Der bør
også lægges større vægt på at øge beskæftigelsen for kvinder og unge.
EU har langtfra et velfungerende og fuldt integreret indre marked for el og gas. Fuld
gennemførelse af de vedtagne direktiver ville være et første skridt på vejen mod et effektivt
energimarked i EU. Energimarkedet kunne komme til at fungere bedre med en øget
sammenkoblingsgrad, fuld gennemførelse af bestemmelserne om regnskabsmæssig
adskillelse og tredjepartsadgang, større gennemsigtighed på markederne og mere
samarbejde mellem nationale regulatorer. Medlemsstaterne har truffet eller planlægger
mange foranstaltninger til fremme af energieffektivitet og brug af vedvarende energikilder
og bør fortsat se på incitamenterne til og de økonomiske hindringer for investeringer i
teknologi og infrastruktur, der fremmer energieffektivitet. Udformningen af
emissionshandelsordningen, bl.a. en mere rationel udstedelse af tilladelser og deltagelse af
andre relevante emissionslande, er et centralt spørgsmål, og den skal forbedres til perioden
efter 2012 i forbindelse med den revision, der finder sted i 2007.
Der gøres store fremskridt med bedre lovgivning, især med hensyn til måling og
nedbringelse af den unødige administrative byrde. Dette tempo skal opretholdes. De
nationale strategier for lovgivningsreformer skal videreudvikles. Medlemsstaterne skal
følge erfaringerne fra de lande, der er længst fremme, ved at træffe konkrete
foranstaltninger til at reducere urimelige administrative byrder, især for erhvervslivet. Der
skal ske en opfølgning for at øge indsatsen for en konsekvent brug af
konsekvensvurderinger af lovgivning og forenkling af gældende lovgivning. Der er også
behov for foranstaltninger på EU-plan til støtte for medlemsstaternes indsats.
15502/06 (Presse 332)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Rådet mente, at den tematiske tilgang, der er valgt i gennemgangen, er nyttig til at tegne et
foreløbigt billede af fremskridtene og identificere den bedste praksis og udfordringerne. Rådet
opfordrer Kommissionen til at tage hensyn til dette arbejde i sin årlige situationsrapport. Det ser
frem til resultaterne af den anden runde af den multilaterale overvågning i forbindelse med
ajourføringen af de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker, der skal have klar
fokus på landespecifikke henstillinger i begyndelsen af næste år. Rådet understreger, at fortsatte
strukturerede reformer er vigtige for, at ØMU'en kan fungere bedre, og fordelene ved den fælles
valuta kan udnyttes fuldt ud.
*
*
*
I den forbindelse bekræfter Rådet, at benchmarking af de nationale resultater ledsaget af en
kvalitativ vurdering kan hjælpe medlemsstaterne til at gennemføre reformer ved at lette
udvekslingen af den bedste praksis. I overensstemmelse med mandatet til revision af de indikatorer,
der anvendes til at overvåge fremskridtene med Lissabon-dagsordenen, mener Rådet, at kortlisten
over 14 nøgleindikatorer på nuværende tidspunkt bør bevares uændret.
Arbejdet i Udvalget for Økonomisk Politik med at videreudvikle brugen af strukturindikatorer og
anvendelsen heraf til overvågning er nyttigt i denne forbindelse, og Eurostat og udvalget opfordres
til at forbedre databasen i 2007. Der bør f.eks. udvikles indikatorer inden for integration.
Strukturindikatorerne skal fortsat være en del af metoden for vurdering af fremskridtene med
gennemførelsen af Lissabon-strategien. Der skal tages hensyn til indikatorernes manglende
pålidelighed og gennemsigtighed, tidsforskelle i adgangen til data og forskellene mellem landene."
15502/06 (Presse 332)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0015.png
28.XI.2006
REDUKTION AF ERHVERVSLIVETS ADMINISTRATIVE BYRDER
Statistik - Rådets konklusioner
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en meddelelse med titlen "Reducering
af
indberetningsbyrden, forenkling og fastsættelse af prioriterede mål inden for
fællesskabsstatistikker".
Det vedtog følgende konklusioner:
"Efter at have gennemgået Kommissionens meddelelse om reducering af indberetningsbyrden,
forenkling og fastsættelse af prioriterede mål inden for fællesskabsstatistikker" og drøftet de
fremskridt, der hidtil er gjort, understreger Rådet, at nok er statistikker af høj kvalitet altafgørende
for den politiske beslutningstagning i Europa, men der er behov for en øget indsats for at reducere
den administrative byrde forbundet med statistikker i EU. Rådet:
NOTERER SIG, at selv om den statistiske byrde tegner sig for en relativt lille del af den
samlede administrative byrde, er den generelle statistiske byrde vokset kontinuerligt trods
de senere års initiativer til at revidere de statistiske prioriteter og mindske de statistiske
krav inden for områder, der i dag forekommer mindre væsentlige
MINDER om Rådets konklusioner af 8. november 2005, der krævede omprioriteringen ud-
møntet i praksis og anbefalede at inkorporere den i det kommende flerårige statistiske pro-
gram for 2008-2012 og i det årlige arbejdsprogram for 2007, Rådets anmodning i juni 2006
om at analysere måder til at reducere den byrde, Intrastat-forordningen medfører, især for
små og mellemstore virksomheder (SMV'er), og Rådets konklusioner af 10. oktober 2006,
hvori Kommissionen og medlemsstaterne blev opfordret til straks at udpege relevante EU-
bestemmelser og straks træffe foranstaltninger for at reducere byrderne
15502/06 (Presse 332)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
HILSER MED TILFREDSHED den strategiske tilgang og arbejdsplanen i Kommissionens
meddelelse, der kombinerer konkrete tiltag til forenkling af statistiske krav inden for
bestemte områder, forslag om anvendelse af forskellige redskaber til at reducere
indberetningsbyrden ved at ændre måden, visse statistikker udarbejdes på, en mere udstrakt
brug af moderne informations- og kommunikationsteknologier og et forslag om
systematisk prioritering i forbindelse med større statistiske projekter og i det flerårige
statistiske program 2008-2012. Alle disse elementer er tilsammen centrale faktorer i
forbindelse med en omprioritering, idet de samtidig sikrer, at de europæiske politikker
understøttes af statistikker af høj kvalitet. For at sikre fremskridt OPFORDRES
Kommissionen til at iværksætte forskellige foranstaltninger og aflægge rapport om
yderligere fremskridt inden oktober 2007 med en angivelse af ændringen i den samlede
byrde. Rådet HILSER også Kommissionens tilsagn om at inddrage de nationale statistiske
kontorer mere direkte i udformningen af indholdet af Kommissionens statistiske
programmer VELKOMMEN
UNDERSTREGER behovet for ambitiøse tiltag, i overensstemmelse med Kommissionens
strategi, med henblik på en væsentlig reduktion af den administrative byrde forbundet med
statistiske indberetningsforpligtelser, og HILSER i den sammenhæng MED TILFREDS-
HED Kommissionens tilsagn om at gennemføre en cost-benefit-analyse i forbindelse med
indførelsen af alle nye statistiske krav, som kan forventes at lægge en væsentlig statistisk
byrde på dataleverandørerne, samt den planlagte systematiske vurdering af
omkostningseffektiviteten på alle områder omfattet af det næste flerårige statistiske
program (2008-2012), der involverer primær dataindsamling, inden afslutningen af
programmet
ERKENDER, at i forbindelse med målet om en generel reduktion af den administrative
byrde og ønsket om at opnå fuld adgang til alle nødvendige eksisterende data og udnytte
disse data maksimalt vil de statistiske prioriteter, der er formuleret og evalueret i Det
Økonomiske og Finansielle Udvalgs situationsrapport for 2006, kunne nødvendiggøre nye
eller forbedrede statistiske undersøgelser, og at udarbejdelsen af statistikker, der er af vital
betydning for den politiske beslutningstagning i Europa, fortsat vil kræve, at SMV'erne
også er nødt til at opfylde visse statistiske indberetningsforpligtelser, og
15502/06 (Presse 332)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
STØTTER FULDT UD Kommissionens ambitiøse mål om en forenkling af Intrastat, som
vil være en central faktor med hensyn til at tilvejebringe en generel reduktion af den
statistiske indberetningsbyrde, og HILSER især MED TILFREDSHED den tosporede
tilgang, hvor yderligere væsentlige fremskridt med hensyn til den traditionelle forenkling
suppleres af, at man på mellemlang sigt går over til indberetning baseret på en enkelt
strøm. I den forbindelse UNDERSTREGER Rådet, at overgangen til et system baseret på
en enkelt strøm eller indførelsen af enhver anden metode, der fører til en betydelig
reduktion af den statistiske indberetningsbyrde, ikke må berøre tilgængeligheden,
rettidigheden og kvaliteten i forbindelse med de nationale statistikker, der er altafgørende
med henblik på EU's økonomiske politik, som f.eks. nationalregnskaber og data om
aggregerede strømme mellem euroområdet og andre EU-medlemsstater. Overgangen bør
også ledsages af de nødvendige foranstaltninger for at sikre datafortroligheden, når der
udveksles mikrodata mellem dem, der udarbejder de officielle statistikker i Europa. Med
henblik herpå OPFORDRES Kommissionen til at analysere gennemførligheden af en
metode baseret på en enkelt strøm og alternative metoder, der vil give stort ser de samme
resultater, samt de forskellige spørgsmål i forbindelse med overgangen, og til under
hensyntagen til denne analyse i oktober 2007 at forelægge Rådet en præcis køreplan for det
videre arbejde ledsaget af relevante tidsplaner. Parallelt med denne analyse bør der på kort
sigt gøres konkrete fremskridt med hensyn til den traditionelle forenkling, og
Kommissionen bør sammen med medlemsstaterne gøre fremskridt med hensyn til at
overvinde de nuværende udfordringer i relation til Intrastat, især spørgsmålet om
asymmetrier."
15502/06 (Presse 332)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0018.png
28.XI.2006
DEN EUROPÆISKE INVESTERINGSBANK
EIB's eksterne långivning
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende et udkast til afgørelse om forlængelse
af Den Europæiske Investeringsbanks eksterne lånemandater for perioden 2007-2013.
Med denne enighed vil der kunne træffes en formel afgørelse, før de nuværende mandater udløber i
januar 2007.
Den foreslåede afgørelse tager sigte på at forny de mandater, der gives til EIB med garanti i EU-
budgettet, til långivning til projekter uden for EU. De nuværende mandater består af et generelt
eksternt lånemandat og specifikke mandater til projekter i Rusland, Ukraine, Moldova og Belarus
som fastsat i Rådets afgørelse 2000/24/EF og 2005/48/EF.
Aktiviteter uden for EU udgør omkring 10% af EIB's samlede aktiviteter, hvilket i 2005 beløb sig til
5,1 mia. EUR, hvoraf 72,5% var med EU-garanti. Garantien forhindrer, at disse EIB-transaktioner,
der ofte indebærer et betydeligt højere risikoniveau end bankens transaktioner inden for EU,
påvirker bankens kreditværdighed. Den giver således EIB mulighed for at fastholde attraktive
rentesatser.
Afgørelsen vil muliggøre långivning på et enkelt retsgrundlag for lån og garantier i alle regioner.
Den indeholder en ny geografisk fordeling for at sikre en større sammenhæng med EU's politikker
og mål i forbindelserne udadtil.
I Rådets generelle indstilling opereres der med et samlet låneomfang i syvårsperioden på
27,8 mia. EUR, hvoraf 2 mia. EUR tilbageholdes indtil 2010 i afventen af resultaterne af en
midtvejsrevision.
15502/06 (Presse 332)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Den regionale fordeling af långivningen beregnes på grundlag af det resterende faste låneloft på
25,8 mia. EUR:
lande i førtiltrædelsesfasen: 8,7 mia. EUR
naboskabs- og partnerskabslande: 12,4 mia. EUR, heraf
8,7 mia. EUR til Middelhavslandene og
3,7 mia. EUR til Østeuropa, det sydlige Kaukasus og Rusland
Asien og Latinamerika: 3,8 mia. EUR, heraf
2,8 mia. EUR til Latinamerika og
1 mia. EUR til Asien
Sydafrika: 900 mio. EUR.
15502/06 (Presse 332)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Revision af EIB's Euro-Middelhavs-facilitet - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Økofin-Rådet har for at imødekomme det ønske, som Det Europæiske Råd fremsatte på sit møde i
december 2003, foretaget en vurdering af resultaterne i forbindelse med den styrkede Euro-
Middelhavs-facilitet for investeringer og partnerskab (FEMIP) samt den mulige udvikling af
faciliteten og har i den forbindelse taget hensyn til partnerlandenes synspunkter. Vurderingen af den
styrkede FEMIP's resultater var positiv, da FEMIP har vist sig at være egnet til at kanalisere midler
til Middelhavsregionen via udlån til private virksomheder og investering i infrastruktur, der sigter
mod at forbedre erhvervsklimaet.
Medlemsstaterne noterede sig dog, at FEMIP's effektivitet kan øges yderligere, navnlig med hensyn
til støtte til den private sektor, især SMV, med hensyn til hvilke støtten endnu ikke har stabiliseret
sig på målsætningen om, at støtten til SMV skal udgøre 50% af FEMIP's aktiviteter. Samtidig er
medlemsstaterne enige om, at FEMIP's effektivitet også afhænger af, at erhvervsklimaet i
partnerlandene i højere grad virker befordrende for udvikling i den private sektor, og af en række
reguleringsmæssige hindringer i partnerlandene afskaffes.
På denne baggrund og under hensyn til resultaterne af konsultationerne med partnerlandene er
Rådet enigt om, at den bedste vej til forbedrede partnerskabsforbindelser med Middelhavslandene
på nuværende tidspunkt er at fortsætte udviklingen af dette instrument og i denne forbindelse
prioritere følgende:
forbedring af sammenhængen mellem FEMIP og den europæiske naboskabspolitik (ENP),
bl.a. ved bedre at integrere EIB's aktiviteter i EU's landestrategier og kombinere EIB-lån
med EU's budgetmidler. Der bør derfor afsættes passende midler i Fællesskabets budget
yderligere udvikling af FEMIP-instrumenter for at få løst de problemer, der står i vejen for
mere effektiv finansiering af den private sektor, især SMV. Med henblik herpå bør
fordelingen af risikoen mellem FEMIP, lokale finansielle formidlere og lokale
virksomheder forbedres, hovedsagelig ved at opfordre de lokale formidlere til at
påtage sig en større risiko
EIB påtage sig en større risiko ved at gøre mere aktiv brug af den særlige FEMIP-
finansieringsramme
15502/06 (Presse 332)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
der gives incitamenter samt teknisk bistand til lokale formidlere for at gøre globallån
mere effektive og tilgængelige for SMV
den risiko, som SMV løber, lettes ved hjælp af garantier og lån i lokal valuta, og
risikokapital og teknisk bistand kan anvendes oftere for at forbedre kvaliteten af
lokale SMV-projekter og bør fortsat støtte aktiviteter med en højere risikoprofil
ligesom
partnerskabet og den lokale interaktion bør styrkes, især ved nedsættelse af et rådgivende
udvalg med deltagelse af repræsentanter fra Middelhavslandene for at styrke
partnerlandenes ejerskab.
EIB bør ved gennemførelsen af disse prioriteter fortsat beskytte FEMIP's merværdi over for
markedet og andre internationale finansielle institutioner.
Medlemsstaterne opfordrer partnerlandene
til at lette udviklingen af den private sektor og fremme strukturelle reformer, især en
reform af den finansielle sektor, og
til at forpligte sig til et snævrere samarbejde med EIB, og især sikre, at EIB kan udstede
obligationer på lokale markeder.
Rådet vil fortsat overvåge FEMIP's resultater."
15502/06 (Presse 332)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0022.png
28.XI.2006
PUNKTAFGIFTER
Alkoholholdige drikkevarer
Rådet gennemgik nogle foreslåede tilpasninger af minimumspunktafgiftssatserne for alkoholholdige
drikkevarer, der skal imødegå virkningerne af inflationen, og en foreslået revisionsmekanisme for
satserne for at tage højde for inflationen i fremtiden.
Det opfordrede Kommissionen til at foretage en omfattende undersøgelse af beskatningen af
alkohol og alkoholholdige drikkevarer, herunder tendenserne i de konkurrencemæssige positioner
og afgifts- og prisniveauerne, og forelægge resultaterne af undersøgelsen i første halvdel af 2007
med henblik på at lette Rådets videre beslutningstagning for så vidt angår beskatning af alkohol.
15502/06 (Presse 332)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Afgiftsfri indførsel af varer, der indføres af rejsende fra tredjelande
Rådet nåede til politisk enighed om et forslag om afgiftsfri indførsel af varer, der indføres i EU af
rejsende fra tredjelande.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at færdiggøre teksten og forelægge den til
vedtagelse uden yderligere drøftelser på en kommende samling i Rådet.
Formålet med forslaget er at revidere og erstatte direktiv 69/169/EØF om rejsendes afgiftsfri
indførsel, idet man tilpasser direktivet til det udvidede EU, omstrukturerer det og forenkler visse
bestemmelser. Ifølge forslaget forhøjes loftet for afgiftsfri indførsel, især for at tage højde for
inflationens virkninger siden den seneste revision i 1994.
Rådets enighed bygger på et kompromisforslag fra formandskabet, hvor hovedelementerne er
følgende:
maksimumsværdien for afgiftsfri indførsel forhøjes fra 175 EUR til 430 EUR for fly- og
skibsrejsende og fra 175 EUR til 300 EUR for rejsende over land (herunder sejlbare
vandveje)
medlemsstaterne kan anvende forskellige kvantitative begrænsninger for indførsel af
afgiftsfri tobaksvarer (cigaretter, cigarillos, cigarer, røgtobak) alt efter, om de indføres i EU
ad luftvejen (højere grænse) eller over land/ad søvejen (lavere grænse).
Direktivet træder i kraft samtidig med, at de foreslåede toldbestemmelser træder i kraft.
15502/06 (Presse 332)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0024.png
28.XI.2006
MERVÆRDIAFGIFT
Leveringsstedet for tjenesteydelser
Forenklede forpligtelser for erhvervslivet: étstedsordningen
E-handel
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med arbejdet med en pakke af foranstaltninger, der
tager sigte på at forenkle merværdiafgiftssystemet for erhvervslivet.
Det nåede til enighed om:
en generel indstilling, i henhold til hvilken gyldighedsperioden for direktivet om e-handel
forlænges fra den 1. januar 2007 til udgangen af 2008, idet det er aftalt, at jurist-
lingvisterne, efter at Kommissionens forslag og Europa-Parlamentets og Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalgs udtalelser foreligger, udformer en endelig tekst med
henblik på vedtagelse snarest muligt uden drøftelse
at videreføre arbejdet med momspakken som en prioritet med henblik på at nå til en samlet
løsning inden juni 2007, idet der samtidig tages hensyn til aspekterne vedrørende
bekæmpelse af momsunddragelse.
Momspakken består af følgende elementer:
et udkast til direktiv om leveringsstedet for tjenesteydelser hvad angår momsbetaling,
1
der
har til formål at ændre momsbeskatningsstedet fra det sted, hvor leverandøren er etableret,
til det sted, hvor kunden er etableret
udkast til to direktiver og en forordning om forenkling af de grænseoverskridende
momsforpligtelser og tilbagebetalingsprocedurer for virksomhederne
1
Udkast til direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF.
24
15502/06 (Presse 332)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0025.png
28.XI.2006
forlængelse af momsordningerne for e-handel,
1
ifølge hvilke der opkræves moms på radio-
og tv-spredningstjenester og visse elektronisk leverede tjenesteydelser fra tredjelande.
Formålet med forslagene om forenkling af de grænseoverskridende ordninger er at indføre
en étstedsordning med henblik på at forenkle virksomhedernes momsregistrering og -
angivelse i medlemsstater, hvor de ikke er etablerede
2
. De indeholder også detaljerede
regler for tilbagebetaling af moms til sådanne virksomheder
3
og forbedret administrativt
samarbejde for at forebygge svig
4
.
Med étstedsordningen får virksomheder, der opererer i medlemsstater, hvor de ikke er
registrerede, mulighed for at opfylde et enkelt sæt regler i deres hjemland med hensyn til
registrering, angivelse og tilbagebetaling. Hjemlandet videresender således oplysningerne
til de andre involverede medlemsstater, hvis momssatser og -tilsyn finder anvendelse, og
som opkræver momsen direkte.
1
j
f. direktiv 2002/38/EF.
2
3
4
udkast til direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF.
j
f. direktiv 77/388/EØF.
udkast til forordning om ændring af forordning 1798/2003/EF.
25
15502/06 (Presse 332)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0026.png
28.XI.2006
BEKÆMPELSE AF SKATTEUNDDRAGELSE
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet understreger nødvendigheden af at træffe alle nødvendige foranstaltninger for at bekæmpe
skatteunddragelse og i særdeleshed inden for indirekte beskatning.
Rådet erkender det presserende behov for at udarbejde en strategi til bekæmpelse af
skatteunddragelse på fællesskabsplan, der skal supplere den nationale indsats for at bekæmpe
skatteunddragelse.
Rådet opfordrer Kommissionen til at udarbejde elementerne til en sådan strategi i tæt samarbejde
med medlemsstaterne og til især at prioritere følgende aspekter:
udarbejdelse af en handlingsplan, herunder en opfølgningsmekanisme, for at sikre en mere
effektiv udnyttelse af det administrative samarbejde
undersøgelse af, hvordan medlemsstaterne kan træffe mere effektive foranstaltninger mod
dem, der begår skatteunddragelse, og prioritere beskyttelsen af andre medlemsstaters
momsindtægter lige så højt som beskyttelsen af deres egne
undersøgelse af mulighederne for hurtigere og mere detaljeret udveksling af oplysninger
mellem medlemsstaterne, herunder de retlige og praktiske muligheder for adgang til data
om skatteydere for andre medlemsstaters skatteadministrationer; dette skal om nødvendigt
også omfatte udarbejdelsen af lovgivningsforslag for at sikre, at medlemsstaterne får de
relevante oplysninger fra virksomhederne ledsaget af en vurdering af virkningerne i form
af ekstra byrder for virksomhederne og administrationerne og under hensyntagen til de
muligheder, der ligger i elektronisk teknologi
undersøgelse af mulige retlige ændringer af det nuværende momssystem for at fremme de
retlige muligheder for at bekæmpe svig som f.eks. solidarisk hæftelse.
15502/06 (Presse 332)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Rådet anmoder Kommissionen om at aflægge rapport til Rådet om de fremskridt, der gøres med
hensyn til disse aspekter, og om at skitsere en strategi for bekæmpelse af svig på EU-plan på Rådets
samling i juni 2007.
Rådet har også undersøgt mulige retlige ændringer af momssystemet, især muligheden for at lægge
afgift på transaktioner inden for Fællesskabet eller for på frivillig basis at anvende et generelt
"reverse charge"-system over for de mest bekostelige former for momssvig. Drøftelserne har endnu
ikke ført til noget resultat og har ikke gjort det muligt at blive enige om retningslinjer.
Rådet vil fortsætte sit arbejde med alle disse lovgivningsmæssige foranstaltninger for senest på
samlingen i juni 2007 at kunne udstikke retningslinjer for Kommissionen."
15502/06 (Presse 332)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0028.png
28.XI.2006
ERHVERVSBESKATNING
Skadelig skattekonkurrence - Rådets konklusioner
Rådet noterede sig en rapport fra den arbejdsgruppe i Rådet, der er ansvarlig for gennemførelsen af
den adfærdskodeks, der har til formål at fjerne skadelig konkurrence på
erhvervsbeskatningsområdet. Det havde en kort udveksling af synspunkter.
Det igangværende arbejde i gruppen, der ledes af Det Forenede Kongeriges paymaster general,
Dawn Primarolo, omfatter:
rollback af skattemæssige foranstaltninger, der anses for at være skadelige
overvågning af medlemsstaternes tilsagn om ikke at indføre nye skadelige foranstaltninger
("standstill");
drøftelse af adfærdskodeksens fremtid med fokus på at udvide arbejdet inden for rammerne
af det nuværende mandat.
Rådet noterede sig følgende konklusioner:
"Rådet
hilser med tilfredshed de fremskridt, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen
(erhvervsbeskatning) har gjort under det finske formandskab, således som de fremgår af
gruppens rapport (dok. 15472/06 FISC 145)
er enigt om at forlænge det tidsrum, i hvilket der kan drages fordel af de maltesiske
foranstaltninger ML4 og ML5, som omhandlet i punkt 21 i rapporten fra Gruppen
vedrørende Adfærdskodeksen (dok. 15472/06 FISC 145), ud over udgangen af 2006
anmoder gruppen om at fortsætte med at overvåge standstill og gennemførelsen af rollback
og aflægge rapport til Rådet inden afslutningen af det tyske formandskab."
15502/06 (Presse 332)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Fælles konsolideret selskabsskattegrundlag
Rådet blev af kommissær László Kovács underrettet om det arbejde, der foregår i en teknisk
arbejdsgruppe, om eventuel fastsættelse af et fælles konsolideret skattegrundlag for hele EU med
sigte på at forenkle ordninger vedrørende direkte erhvervsbeskatning.
Rådet havde en kort udveksling af synspunkter herom.
Et fælles konsolideret skattegrundlag ville give selskaber, der er etableret i mere en én medlemsstat,
mulighed for at beregne koncernens skattepligtige indkomst efter et enkelt sæt regler. Idéen blev
drøftet på et uformelt ministermøde i september 2004 i Scheveningen og igen i april 2006 i Wien
samt på samlingen i Rådet den 7. juni.
På grundlag af den støtte, der blev givet udtryk for i Scheveningen med hensyn til at indlede det
tekniske arbejde, nedsatte Kommissionen en arbejdsgruppe, der skulle bistå den med at udarbejde et
lovgivningsforslag. Gruppen er mødtes hver tredje måned og er blevet bistået af fire undergrupper,
der arbejder med de mere tekniske aspekter.
15502/06 (Presse 332)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0030.png
28.XI.2006
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Betalingstjenester
Rådet noterede sig en situationsrapport om arbejdet med et udkast til direktiv om indførelse af en
retlig ramme for betalingstjenester (15064/06). Det havde en udveksling af synspunkter herom.
Formålet med forslaget er at
fastslå retten for "betalingsinstitutter" til at udbyde betalingstjenester til offentligheden,
idet der opstilles markedsadgangsbetingelser for betalingstjenesteudbydere, der ikke er
banker
indføre klare og koncise oplysningskrav, som alle betalingstjenesteudbydere skal opfylde
fastlægge rettigheder og forpligtelser for brugere og udbydere af betalingstjenester.
Rådet noterede sig de fremskridt, der hidtil er gjort, og opfordrede det nuværende og det kommende
formandskab til at bygge videre på disse fremskridt med henblik på hurtigt at nå til enighed, således
at Rådet og Europa-Parlamentet om muligt kan nå til enighed ved førstebehandlingen.
15502/06 (Presse 332)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
Clearing og afvikling - Rådets konklusioner
Rådet blev af kommissær Charlie McCreevy orienteret om den endelige udarbejdelse af en
adfærdskodeks for branchen, der har til formål at forbedre clearing og afvikling af
værdipapirtransaktioner i EU. Rådet havde en kort udveksling af synspunkter herom.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet, som har gennemgået den europæiske adfærdskodeks for clearing og afvikling, som
branchen undertegnede den 7. november 2006, og Kommissionens planer med henblik på større
effektivitet og soliditet i efterhandelsinfrastrukturerne i EU, og som har haft en drøftelse den 10.
oktober 2006,
MINDER OM, at clearing og afvikling af værdipapirtransaktioner er et centralt område i
den finansielle integration i EU, hvor der skal gøres betydelige fremskridt i
overensstemmelse med Rådets konklusioner af 25. november 2004 og 5. maj 2006
NOTERER SIG adfærdskodeksen, hilser den enighed VELKOMMEN, som branchen er
nået frem til vedrørende kodeksen, og OPFORDRER til, at den hurtigt gennemføres
ERKENDER, at Kommissionens strategiske tilgang, der er baseret på selvregulering, er et
forsøg på at styrke konkurrenceevnen og nedbringe udgifterne for brugere af
efterhandelstjenester, at håndhævelsen af adfærdskodeksen skal overvåges nøje med
henblik på at overveje andre foranstaltninger, herunder reguleringsforanstaltninger, hvis
der ikke gøres tilfredsstillende fremskridt, at overholdelsen af konkurrencereglerne fortsat
skal overvåges nøje, og at de forskellige parter sideløbende skal tage yderligere skridt for
at øge effektiviteten og soliditeten af efterhandelsinfrastrukturer under hensyntagen til
udviklingen på markederne
OPFORDRER Kommissionen til at uddybe sit arbejde på disse centrale områder under
hensyntagen til Økofin-Rådets drøftelse den 10. oktober 2006 og se på udviklingen efter
følgende plan:
1.
senest i februar 2007 aflægge rapport om overvågningen af adfærdskodeksens
gennemførelse og funktion
15502/06 (Presse 332)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.XI.2006
2.
senest i juni 2007 se på spørgsmål i relation til sikkerheden og soliditeten i
forbindelse med udbyderne af infrastruktur for clearing og afvikling af
værdipapirtransaktioner i Europa - under hensyntagen til arbejdet i Det Europæiske
System af Centralbanker og Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg på dette
område, og se på de fremskridt, der er gjort med at fjerne juridiske og fiskale
hindringer i forbindelse med de såkaldte "Giovannini-barrierer", og
senest i februar 2008 fremlægge en fuldstændig vurdering af den samlede situation
og de yderligere politiske foranstaltninger, der eventuelt er nødvendige for at sikre
fremskridt på alle de centrale områder, bl.a. på baggrund af adfærdskodeksens
gennemførelse og indvirkning på markederne, herunder muligheden for fremover at
udvide kodeksen
3.
NOTERER SIG, at Den Europæiske Centralbank og de nationale centralbanker i
Eurosystemet er ved at undersøge mulighederne for en TARGET2-værdipapirtjeneste for
afvikling med centralbankpenge for værdipapirtransaktioner i euro; FORVENTER senest i
januar 2007 at få større indsigt i, hvordan TARGET2-værdipapirer kunne bidrage til
udvikling, soliditet og effektivitet i efterhandelstjenester for værdipapirtransaktioner i EU
og dets medlemsstater; OPFORDRER Udvalget for Finansielle Tjenesteydelser (FSC) til at
behandle spørgsmål vedrørende TARGET2-værdipapirer med henblik på en drøftelse i
Økofin-Rådet forud for en beslutning om, hvorvidt der skal arbejdes videre med initiativet,
som ECB forventer i februar 2007
OPFORDRER FSC til senest i juli 2007 at vurdere fremskridtene med clearing og
afvikling, bl.a. med indsatsen for at øge sikkerheden og soliditeten og med fjernelsen af
"Giovannini-barriererne" i medlemsstaterne, og senest i marts 2008 at behandle den
samlede situation og give retningslinjer for, om der skal gennemføres yderligere politiske
foranstaltninger på baggrund af Kommissionens behandling som nævnt ovenfor, og
OPFORDRER Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til at forberede overordnede
strategiske diskussioner om disse spørgsmål på grundlag af ovennævnte elementer med
henblik på Rådets samlinger i efteråret 2007 og foråret 2008."
15502/06 (Presse 332)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0033.png
28.XI.2006
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 27. november, hvor
man drøftede den økonomiske situation, procedurerne for revision af medlemsstaternes
budgetpolitik og dynamisk tilpasning i euroområdet. Eurogruppen mødte også Michael Deppler,
direktør for den europæiske afdeling af Den Internationale Valutafond.
Makroøkonomisk dialog med arbejdsmarkedets parter
Repræsentanter for Rådet, Kommissionen, Den Europæiske Centralbank, Eurogruppen, Den
Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation og Sammenslutningen af Industri- og
Arbejdsgiverorganisationer i Europa mødtes til en udveksling af synspunkter om den økonomiske
situation og udsigterne for økonomien. Mødet omfattede en vurdering af politikkerne til forbedring
af den økonomiske tillid og konsolidering af væksten i EU. Det omfattede også spørgsmål, der
forventes at blive behandlet på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007, navnlig for så vidt angår
globalisering.
*
*
*
Den belgiske minister orienterede under frokosten ministrene om udviklingen i en undersøgelse af
de amerikanske myndigheders påståede overvågning af bankoverførsler foretaget af Swift SCRL i
Belgien.
15502/06 (Presse 332)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0034.png
28.XI.2006
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Omarbejdning af de fælles momsbestemmelser
Rådet vedtog et direktiv om omarbejdning af EU's fælles merværdiafgiftssystem ("sjette
momsdirektiv") med henblik på at forenkle lovgivningen på dette område og gøre den klarere og
mere rationel
(12876/2/06 REV2 og 15447/06 ADD1).
De nationale centralbankers eksterne revisorer - Slovenien
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af Deloitte & Touche revizija d.o.o. som
eksterne revisorer for Banka Slovenije for regnskabsåret 2007 og 2008
(14961/06).
EKSTERNE FORBINDELSER
Det vestlige Balkan - Det Europæiske Genopbygningsagentur
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 2667/2000 om videreførelse af Det
Europæiske Genopbygningsagenturs aktiviteter med dets nuværende mandat og status i yderligere
to år, indtil slutningen af 2008, med henblik på udfasning af dets aktiviteter under CARDS-
programmet (fællesskabsbistand til genopbygning, udvikling og stabilisering)
(10086/06).
Det Europæiske Genopbygningsagentur, der blev oprettet i henhold til forordning nr. 2667/2000, er
ansvarlig for bistanden til Serbien og Montenegro, herunder Kosovo, i henhold til FN's
Sikkerhedsråds resolution 1244, og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien. Agenturet
blev oprettet sideløbende med vedtagelsen af CARDS-programmet i henhold til Rådets forordning
nr. 2666/2000, der tager sigte på at støtte deltagelse af landene i det vestlige Balkan i stabiliserings-
og associeringsprocessen.
15502/06 (Presse 332)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0035.png
28.XI.2006
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Bosnien-Hercegovina - EU's politimission
Rådet vedtog en afgørelse om gennemførelse i 2007 af fælles aktion 2005/824/FUSP om Den
Europæiske Unions politimission (EUPM) i Bosnien-Hercegovina, med et budget på 12,15 mio.
EUR
(14555/06).
Med fælles aktion 2005/824/FUSP, der blev vedtaget af Rådet i november 2005, sker der en
videreførelse af EUPM fra 1. januar 2006 indtil udgangen af 2007 med et tilpasset mandat og en
tilpasset størrelse. Der gennemføres en opfølgningsmission, der skal støtte bekæmpelsen af
organiseret kriminalitet på en mere proaktiv måde og gennemførelsen af politireformen i tæt
samarbejde med andre EU-aktører og lokale retshåndhævende myndigheder.
EUPM, der blev iværksat i januar 2003, var den første EU-mission, der blev indledt under den
europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik. Den har bestræbt sig på at etablere holdbare politiforhold
under BiH's ejerskab i overensstemmelse med målene for Paris/Dayton-aftalen af 1995 ved at
koncentrere indsatsen om følgende strategiske prioriteter: institutions- og kapacitetsopbygning,
bekæmpelse af organiseret kriminalitet og korruption, udvikling af det lokale politis finansielle
levedygtighed og bæredygtighed samt fremme af politiets uafhængighed og ansvarlighed.
(http://www.eupm.org)
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Aftale med Sydafrika om handel, udvikling og samarbejde
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til indledning af forhandlinger med Sydafrika om
revision af aftalen mellem EU og Sydafrika om handel, udvikling og samarbejde samt en afgørelse
om retningslinjer til Kommissionen for, hvordan forhandlingerne skal føres.
15502/06 (Presse 332)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0036.png
28.XI.2006
Verdens AIDS-dag
Rådet godkendte et udkast til erklæring fra EU om "Indsatsen mod hiv/aids: hvordan vi kommer
videre" med henblik på offentliggørelse på Verdens aids-dag den 1. december 2006.
HANDELSPOLITIK
Aftale med Argentina - EU-udvidelsen
Rådet vedtog afgørelser om indgåelse af en aftale med Argentina i henhold til GATT om ændring af
indrømmelserne i de ti nye medlemsstaters lister i tilslutning til tiltrædelsen af EU (13898/1/06).
Rådet vedtog også en forordning om gennemførelse af aftalen for så vidt angår ændring af
forordning nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og EU's fælles toldtarif (13899/06).
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjer - FN's Økonomiske Kommission
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af FN's
Økonomiske Kommission for Europas regulativ nr. 107 vedrørende ensartede bestemmelser for
godkendelse af motorkøretøjer i klasse M2 og M3 hvad angår den generelle konstruktion.
MILJØ
Beskyttelse af havmiljøet i Middelhavet
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesskabets vegne at deltage
i forhandlingerne om protokollen om integreret kystzoneforvaltning til konventionen om beskyttelse
af Middelhavets havmiljø og kystområder.
15502/06 (Presse 332)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453563_0037.png
28.XI.2006
FISKERI
Finansiering af udgifter til fiskerivarer og akvakulturprodukter
Rådet vedtog en forordning, der har til formål at sikre kontinuitet i finansieringen under EU's fælles
markedsordning for fiskerivarer og akvakulturprodukter
(12598/06).
Forordningen, der ændrer forordning nr. 104/2000, giver mulighed for anvendelse af den nye
Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL) for så vidt angår finansiering af udgifter
vedrørende fiskerimarkederne.
EGFL, der træder i stedet for Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget
(EUGFL), Garantisektionen, vil finansiere foranstaltninger vedrørende fiskerimarkeder ved
centraliseret forvaltning.
15502/06 (Presse 332)
37
DA