Europaudvalget 2006-07
2766 - økofin Bilag 3
Offentligt
323169_0001.png
Supplerende samlenotat vedr. ECOFIN den 28. november 2006
Dagsordenspunkt 7e:
Resumé
Bekæmpelse af skattesvig
Kommissionen udsendte i maj 2006 en meddelelse om behovet for at udvikle en koordineret
strategi til forbedring af svigsbekæmpelse. Meddelelsen blev drøftet på ECOFIN-mødet den 7.
juni 2006, og Rådet aftalte at vende tilbage til sagen på ECOFIN-mødet den 28. november
2006. Det ventes, at formandskabet på mødet vil fremlægge et udkast til rådskonklusioner med
Rådets holdning til Kommissionens meddelelse.
KOM(2006)254
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 31. maj 2006 udsendt en meddelelse om behovet for at
udvikle en koordineret strategi til forbedring af skattesvigsbekæmpelsen. Medde-
lelsen omhandler både direkte og indirekte skatter. Meddelelsen anviser ikke en
altfavnende løsning på problemerne, men helt overordnet mener Kommissionen,
at svig kan bekæmpes bedre via en mere effektiv og moderne organisering af kon-
trolsystemerne kombineret med et stærkt og ikke mindst hurtigt samarbejde mel-
lem medlemslandene og evt. OLAF (Kommissionens enhed til bekæmpelse af
svig).
Kommissionen foreslår følgende:
1.
2.
3.
4.
Det administrative samarbejde mellem medlemslandene skal forbedres
En ny fællesskabsbaseret indgangsvinkel til samarbejde med tredjelande
Eventuelt ændringer i det nuværende momssystem (fx øget mulighed for
solidarisk hæftelse, øget omvendt betalingspligt mm.)
Undersøgelse af andre muligheder
Ad 1.
Det er Kommissionens opfattelse, at svig mere effektivt kan bekæmpes ved:
Effektivisering af det administrative samarbejde
Nye tiltag til samarbejde inden for direkte skatter og opkrævning af disse, fx
i stil med forordningen om øget administrativt samarbejde på momsområ-
det
Forbedret risikostyring, så medlemslandene hurtigere kan blive informeret
om potentielt skattesvig i bestemte virksomheder, særligt når disse starter
virksomhed i medlemslandet for første gang
C:\Program Files (x86)\neevia.com\docConverterPro\temp\NVDC\2717DDF9-C43A-445F-8D93-
CAC48ADB7371\x323169.doc
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
323169_0002.png
2
Etablering af et permanent forum for administrativt samarbejde på fælles-
skabsniveau for både skatter og afgifter
Ad 2.
Det nuværende tredjelandesamarbejde er baseret på bilaterale aftaler landene imel-
lem, hvilket i nogle situationer kan udnyttes af svindlere. Kommissionen foreslår,
at der ved indgåelse af fremtidige aftaler om økonomisk partnerskab indsættes
klausuler om administrativt skattesamarbejde mellem EU-landene.
Ad 3.
Kommissionen åbner for en debat om mulige ændringer af det 6. momsdirektiv.
Overvejelserne går bl.a. på udvidelse af mulighederne for solidarisk hæftelse for
moms mellem sælger og køber samt omvendt betalingspligt for moms i handelen
mellem virksomheder, så køber – og ikke sælger – skal afregne momsen.
Ad 4.
Andre muligheder kan være at lette kontrollen af mønstervirksomheder og øge
den for risikovirksomheder, bedre it-løsninger og eventuelt en ny fælles database.
Efter drøftelser på embedsmandsplan har formandskabet udarbejdet et udkast til
rådskonklusioner om Rådets holdning til Kommissionens forslag, som forventes
drøftet på ECOFIN-mødet den 28. november 2006.
Ifølge udkastet understreger Rådet betydningen af at tage alle nødvendige skridt til
at bekæmpe svig, særligt med hensyn til indirekte beskatning. Rådet anerkender
behovet for hurtigst muligt at få etableret en fællesskabsstrategi herom til støtte
for indsatsen på nationalt plan.
Rådet opfordrer Kommissionen til at forberede en sådan strategi i tæt samarbejde
med medlemsstaterne og med prioritet til følgende:
En handleplan med sigte på at sikre en mere effektiv brug af det administra-
tive samarbejde. Handleplanen tilrettelægges, så Kommissionen og med-
lemsstaterne kan overvåge gennemførelsen heraf.
Undersøgelse af muligheder for parallelle indgreb fra flere medlemsstater
mod den samme svigagtige virksomhed uanset hvilket lands provenu svigen
angår.
Undersøgelse af muligheder for hurtigere og mere detaljeret udveksling af
oplysninger mellem medlemsstaterne, herunder andre medlemsstaters ad-
gang til virksomhedsoplysninger. Dette skal også, i det nødvendige omfang,
omfatte forslag til retsakter til sikring af, at medlemsstaterne får de relevante
oplysninger fra virksomhederne. I den forbindelse skal der ses på de admi-
nistrative byrder for virksomhederne i sammenhæng med nye teknologiske
muligheder.
Ændringer i eksisterende momssystem, herunder solidarisk hæftelse mellem
køber og sælger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Rådet beder endvidere Kommissionen om at præsentere en fremskridtsrapport og
en skitse til en fællesskabsstrategi til bekæmpelse af skattesvig på rådsmødet
(ECOFIN) i juni 2007.
Desuden fastslås det, at Rådet også har drøftet ændringer i momssystemet, særligt
mulighederne for at opkræve momsen hos sælger i den grænseoverskridende va-
rehandel mellem virksomheder (B2B) inden for EU og muligheden for, at med-
lemsstaterne kan indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenland-
ske B2B-leverancer med henblik på håndtering af de mest provenutunge svigsty-
per.
Endelig opfordrer Rådet det tiltrædende formandskab (Tyskland) til at arbejde
videre med alle disse forslag med henblik på at afgrænse de indstillinger, der er
nødvendige for, at Kommissionen kan foretage yderligere undersøgelser og even-
tuelt fremsætte forslag til lovgivning.
På ECOFIN-mødet den 28. november ventes en drøftelse med henblik på vedta-
gelse af udkastet til rådskonklusioner.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens meddelelse og forslaget til rådskonklusioner har ingen lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse og forslaget til rådskonklusioner har ikke i sig selv
statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse og forslaget til rådskonklusioner har ikke i sig selv
samfunds-økonomiske konsekvenser.
Høring
Kommissionens meddelelse har ikke været sendt i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (ECOFIN) den 7. juni 2006.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter generelt målsætningen om at forbedre indsatsen mod skattesvig.
Danmark kan støtte udkastet til rådskonklusioner. Danmark støtter et videre analy-
searbejde og tager stilling til konkrete initiativer, når de måtte foreligge, men mener
som udgangspunkt, at momssvig bør bekæmpes inden for rammerne af de grund-
læggende momsregler, der gælder i dag.
Andre landes holdninger
Et flertal af medlemslande forventes at støtte udkastet til rådskonklusioner.
Et mindretal af medlemslandene er imod forbedret administrativt samarbejde vedrø-
rende direkte skat.
To lande ønsker 6. momsdirektiv ændret, så de kan gennemføre omvendt betalings-
pligt for moms for den indenlandske handel mellem erhvervsdrivende (B2B). Andre
medlemsstater modsætter sig dette pga. af manglede tillid til kontrollen.
Endelig modsætter et stort mindretal sig oprettelse af en permanent gruppe på højt
niveau vedrørende bekæmpelse af skattesvig.